• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.536 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 647.938 acteurs
  • 199.148 gebruikers
  • 9.381.055 stemmen
Avatar
 
Rutger Hauer

Rechten: DWDD, CC BY 3.0, via Wikimedia Commons.

Rutger Hauer

Overleden op: 19-07-2019 (75)

Geboren: 23 januari 1944 in Breukelen

Bekend van: Sin City, Batman Begins en Blade Runner

IMDb profiel: Rutger Hauer

Wikipedia: Rutger Hauer (wikicode: 55312 )

128 reacties

Bekend van

Volledige filmografie (153)
3,77 (6.041)

Sin City

2005 • 124 minuten
als Cardinal Patrick Henry Roark
2.315 reacties
3,78 (5.455)

Batman Begins

2005 • 140 minuten
als Earle
1.813 reacties
3,75 (3.422)

Blade Runner

1982 • 117 minuten
als Roy Batty
2.424 reacties
3,77 (2.973)

Soldaat van Oranje

1977 • 153 minuten
als Erik Lanshof
1.045 reacties
3,28 (1.893)

Turks Fruit

1973 • 98 minuten
als Eric Vonk
860 reacties
3,02 (1.574)

De Heineken Ontvoering

2011 • 120 minuten
als Alfred Heineken
434 reacties
3,27 (1.229)

Michiel de Ruyter

2015 • 151 minuten
als Maarten Tromp
741 reacties
2,97 (1.154)

Spetters

1980
493 reacties
2,83 (1.075)

Hobo with a Shotgun

2011 • 86 minuten
als Hobo
998 reacties
3,44 (970)

The Hitcher

1986 • 97 minuten
als John Ryder
250 reacties
3,56 (806)

Escape from Sobibor

1987
168 reacties
2,86 (730)

Blind Fury

1989 • 86 minuten
als Nick Parker
108 reacties
4,02 (585)

The Last Kingdom

2015 - 2022 (TV-serie)
als Ravn
29 reacties
3,16 (563)

Flesh+Blood

1985 • 126 minuten
als Martin
189 reacties
3,13 (510)

Nighthawks

1981 • 99 minuten
als Wulfgar
104 reacties
2,77 (432)

Keetje Tippel

1975 • 109 minuten
als Hugo
68 reacties
3,06 (404)

Goal II: Living the Dream

2007
107 reacties
2,86 (397)

Surviving the Game

1994
68 reacties
3,09 (377)

Ladyhawke

1985 • 121 minuten
als Captain Etienne Navarre
92 reacties
2,63 (355)

Wedlock

1991
54 reacties
2,71 (345)

Black Butterflies

2011
119 reacties
2,74 (319)

The Osterman Weekend

1983
73 reacties
3,08 (306)

Max Havelaar of De Koffieveilingen der Nederlandsche Handelsmaatschappij

1976
55 reacties
2,77 (306)

24 Hours to Live

2017
54 reacties
1,96 (289)

Minotaur

2006
106 reacties
2,75 (276)

Grijpstra & De Gier

1979
78 reacties
2,43 (264)

7eventy 5ive

2007
119 reacties
2,43 (238)

The Poseidon Adventure

2005
86 reacties
2,78 (216)

Split Second

1992
52 reacties
2,99 (179)

Fatherland

1994
44 reacties
2,28 (163)

The Hunt for Eagle One

2006
52 reacties
2,83 (163)

The Salute of the Jugger

1989
35 reacties
2,66 (150)

Wanted: Dead or Alive

1986
25 reacties
2,99 (135)

Eureka

1983
62 reacties
2,59 (87)

Voyage

1993
7 reacties
2,25 (81)

Dracula III: Legacy

2005
23 reacties
2,61 (76)

Nostradamus

1994
11 reacties
3,13 (74)

Mlyn i Krzyz

2011
17 reacties
2,56 (70)

Barbarossa

2009
18 reacties
2,80 (67)

Hostile Waters

1997
18 reacties
2,66 (66)

Blind Side

1993
8 reacties
1,48 (62)

Flying Virus

2001
27 reacties
2,59 (59)

A Breed Apart

1984
12 reacties
2,52 (56)

Il Futuro

2013
12 reacties
1,62 (56)

Dracula 3D

2012
201 reacties
2,72 (54)

Past Midnight

1991
8 reacties
3,71 (51)

Like Tears in Rain

2024
19 reacties
2,30 (47)

Deathline

1997
15 reacties
2,58 (45)

Gangsterdam

2017
12 reacties
2,67 (45)

Wilder

2000
8 reacties
1,16 (44)

2047: Sights of Death

2014
17 reacties
2,20 (44)

Bleeders

1997
16 reacties
3,86 (43)

Floris

1969 - 1969 (TV-serie)
4 reacties
2,68 (39)

Partners in Crime

2000
8 reacties
2,55 (39)

Het Jaar van de Kreeft

1975
18 reacties
1,83 (39)

Crossworlds

1997
2 reacties
2,23 (37)

Bone Daddy

1998
7 reacties
2,28 (36)

New World Disorder

1999
6 reacties
2,36 (36)

Arctic Blue

1993
3 reacties
1,59 (35)

Omega Doom

1996
13 reacties
2,30 (35)

Lying in Wait

2000
7 reacties
3,49 (34)

La Leggenda del Santo Bevitore

1988
12 reacties
2,77 (33)

Mysteries

1978
32 reacties
2,66 (32)

Portable Life

2011
17 reacties
2,98 (31)

Channel Zero

2016 - 2018 (TV-serie)
10 reacties
2,15 (30)

Oogverblindend

2009
32 reacties
1,13 (27)

Precious Find

1996
12 reacties
1,89 (27)

Samson

2018
11 reacties
2,31 (24)

Warrior Angels

2002
1 reactie
2,83 (24)

Il Principe del Deserto

1991
7 reacties
1,87 (19)

Tactical Assault

1999
3 reacties
2,81 (18)

Een Vrouw tussen Hond en Wolf

1979
7 reacties
1,91 (17)

Bloodhounds of Broadway

1989
2 reacties
2,84 (16)

Amelia Earhart: The Final Flight

1994
2 reacties
2,27 (15)

The Beans of Egypt, Maine

1994
3 reacties
2,17 (15)

Real Playing Game

2013
5 reacties
2,18 (14)

Blast

1997
5 reacties
4,08 (13)

Voor Koningin en Vaderland

1979 - 1979 (TV-serie)
1 reactie
2,50 (12)

The Sonata

2018
4 reacties
2,14 (11)

Pusteblume

1974
4 reacties
2,60 (10)

Das Amulett des Todes

1975
4 reacties
2,57 (7)

Inside the Third Reich

1982
6 reacties
3,21 (7)

In una Notte di Chiaro di Luna

1989
2 reacties
3,07 (7)

The Letters

2014
2 reacties
1,42 (6)

The Reverend

2011
6 reacties
2,30 (5)

Mr. Stitch

1995
1 reactie
2,30 (5)

Chanel Solitaire

1981
0 reacties
2,75 (4)

Il Principe del Deserto

1991 - 1991 (TV-serie)
1 reactie
0,75 (4)

The Broken Key

2017
0 reacties
2,62 (4)

Repelsteeltje

1973
5 reacties
2,33 (3)

I Banchieri di Dio

2002
2 reacties
1,50 (3)

Life's a Beach

2010
3 reacties
2,75 (2)

Magic Flute Diaries

2008
0 reacties
0,75 (2)

Agent Ranjid Rettet die Welt

2012
1 reactie
2,25 (2)

Mariette in Ecstasy

1996
0 reacties
3,00 (2)

The Room

2001
0 reacties
2,50 (2)

The Ruby Ring

1997
0 reacties
3,25 (2)

Floris von Rosemund

1975 - 1975 (TV-serie)
0 reacties
2,75 (2)

Il Villaggio di Cartone

2011
3 reacties
2,25 (2)

Break

2020
1 reactie
1,50 (1)

Klyuch Salamandry

2010
18 reacties
2,00 (1)

Es Begann bei Tiffany

1979
1 reactie
2,50 (1)

Heilige Jeanne

1978
0 reacties
3,50 (1)

Francesco

2014
0 reacties
-

Starting Over

2007
0 reacties
-

The Last Words of Dutch Schultz

2001
0 reacties
-

Cuba Libre

2016
0 reacties
-

Mentor

2006
4 reacties

Samengewerkt met

Reacties


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Quentin

Quentin

  • 10202 berichten
  • 8548 stemmen

Zag hem net bij 'De Wereld Draait Door' en realiseerde me (nogmaals) wat een goede acteur het is. Vind het zo ontzettend jammer deze man, met enorm veel talent, vaak in B-produkties speelt.

(afbeelding)

Hij excelleerde onder andere in: Turks Fruit, Soldaat van Oranje, Blade Runner, The Hitcher en Confessions of a Dangerous Mind


avatar

spaceyfan

  • 79 berichten
  • 24 stemmen

Met alles eens! en volgens mij komt vanavond laat de herhaling (heb het gemist). Maar iedere acteur maakt crapfilms nu en dan. En als je kijkt naar zijn gehele ouvre dan zit er heeeeeeeeeel veel kwalitatief goed werk tussen. Vrij veel eigenlijk. Zelfs als je alle butfilms ervan af trekt hou je heel veel mooie films over. Goed hij speelt niet in een lord of the rings of weet ik veel wat. Maar dat hoeft ook niet.


avatar

lowhusky

  • 8230 berichten
  • 0 stemmen

Zeer jammer inderdaad, de man heeft veel talent, jammer dat hij bijna alleen bijrolletjes speelt.


avatar van Quentin

Quentin

  • 10202 berichten
  • 8548 stemmen

spaceyfan schreef:

En als je kijkt naar zijn gehele ouvre dan zit er heeeeeeeeeel veel kwalitatief goed werk tussen. Vrij veel eigenlijk. Zelfs als je alle butfilms ervan af trekt hou je heel veel mooie films over.

Vind ik toch tegenvallen hoor, hij heeft veel slechte films gemaakt (waarin hij zelf wel te genieten is), een redelijk aantal goede en een paar fantastische films waarin hij gewoon uitstekend speelt. Laatste tijd zit hij weer in grotere (en betere ) produkties maar blijft daarnaast jammer genoeg wel in B-werk spelen.


avatar

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Turks Fruit

Soldaat van Oranje

Flesh & Blood

Night Hawks

Blade Runner

The Osterman Weekend

The Hitcher

Escape from Sobibor

Eureka

Wanted Dead or Alive

Lady Hawke

Blind Fury

Buffy the Vampire Slayer

Confessions of a dangerous mind

Sin City

Batman Begins

Maken toch een mooie CV. Meeste echte B werk ken ik niet eens.


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4109 stemmen

In de meeste van die Amerikaanse films die je noemt, Reinbo, speelt Hauer maar een belachelijk kleine, niet opvallende rol. Ik hoorde achteraf pas dat hij in Batman Begins zat, zo nietszeggend was die rol. Op papier een mooie CV in Amerikaanse film, maar bij verder onderzoek tegenvallend. Gewoon erg veel B-werk verder.


avatar

FisherKing

  • 18696 berichten
  • 0 stemmen

Hij zit ook in een film van Olmi, die ik gister gehuurd heb.

klik


avatar

spaceyfan

  • 79 berichten
  • 24 stemmen

yup klopt. misschien ben je wel wat kritischer . Maar van de andere kant vind ik toch dat meneer Hauer een mooie lijst van films heeft . Er zijn oscar winnende acteurs die in nog meer klote films hebben gespeeld dan hij. Vervolgens winnen ze dan voor 1 goede film een oscar. B.v. F Murray Abraham van "Amadeus" . Die heb ik in weinig goede andere films gezien. Talent heeft ie zeker. Dus ik denk dat alle acteurs wel met dit probleem te kampen hebben. Zelfs als je dus een oscar hebt gewonnen liggen de goede rollen niet voor het oprapen. Maar zou idd leuker zijn als ie net wat vaker in de wat betere films zit. Maar het is en blijft denk ik een probleem dat alle acteurs hebben. In die zin valt Rutger niet buiten de boot.


avatar van Quentin

Quentin

  • 10202 berichten
  • 8548 stemmen

The One Ring schreef:

In de meeste van die Amerikaanse films die je noemt, Reinbo, speelt Hauer maar een belachelijk kleine, niet opvallende rol.

Dat is onzin, m.u.v. Confessions of a dangerous mind, Sin City en Batman Begins speelt hij in films die Reinbo noemt speelt een hoofdrol ...


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Lang niet alle acteurs vervallen na een Oscars in een b-carriére. De meeste niet zelfs. Vrouwen wel vaker dan mannen valt me op. Waar dat aan ligt weet ik niet.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik ook totaal niks heb met Hauer. Geen geweldig acteur in mijn ogen. F. Murray Abrahams carriére stelt achteraf ook niet zo veel voor, maar hij heeft tenminste nog één geweldige rol: Salierie in Amadeus. Zover kom ik bij Hauer helaas niet.


avatar

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

The One Ring schreef:

In de meeste van die Amerikaanse films die je noemt, Reinbo, speelt Hauer maar een belachelijk kleine, niet opvallende rol. Ik hoorde achteraf pas dat hij in Batman Begins zat, zo nietszeggend was die rol. Op papier een mooie CV in Amerikaanse film, maar bij verder onderzoek tegenvallend. Gewoon erg veel B-werk verder.

Dat Hauer jou in Batman niet opvalt ligt toch echt aan jezelf, maar jij geeft ook aan dat jij hem niet geweldig vindt. Niet dat het een bijzondere rol is, maar noem mij eens een paar andere niet engelstalige europese acteurs die een mooiere cv hebben. En met zijn rollen in Blade Runner, Ostermans Weekend en vooral The Hitcher laat hij F. Murray Abrahams ver achter zich.


avatar

Art

  • 13507 berichten
  • 3660 stemmen

Max von Sydow wellicht


avatar

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Art schreef:

Max von Sydow wellicht

Zijn lijstje B films is zeker niet korter dan die van Hauer. Maar vooruit, we hebben er al 1.....

[edit] Hoewel nadere bestudering van de CV van von Sydow mij daar erg over doet twijfelen. Persoonljk vind ik de lijst van Hauer beter.


avatar

spaceyfan

  • 79 berichten
  • 24 stemmen

The One Ring schreef:

Lang niet alle acteurs vervallen na een Oscars in een b-carriére. De meeste niet zelfs. Vrouwen wel vaker dan mannen valt me op. Waar dat aan ligt weet ik niet.

Ik zeg toch ook niet alle acteurs. En of vrouwen daar in meer pech hebben weet ik niet. Lijkt me niet. Hauer is zeker wel een begaafd acteur. Echt een karakter acteur. Net als b.v. een Philip seymour hoffman. Die vind ik al jaren goed in bijrollen. Voordat hij uberhaupt die oscar won. Rutger heeft zelfs MEERDERE glansrollen. neeeeee ik neem een diepe buiging voor meneer hauer. Hij houd ook niet van die hollywood onzin en glamour. Een acteur onder de acteurs.

Rutger is excellent als je verschillende rollen op zich bekijkt. Maar hij is pas echt meesterlijk als je een aantal rollen naast elkaar zet en je ziet hoe divers hij is. Zulke verschillende personages. Een blinde, een kunsternaar, android (of wat was het in blade runner ?). Nope, hijs juist meesterlijk.


avatar van Quentin

Quentin

  • 10202 berichten
  • 8548 stemmen

The One Ring schreef:

Ik moet er wel bij zeggen dat ik ook totaal niks heb met Hauer. Geen geweldig acteur in mijn ogen. (...) Zover kom ik bij Hauer helaas niet.

Je hebt welgeteld één film met Rutger Hauer gezien (Turks Fruit, 1*) waarbij hij hier op MM vermeld staat ...


avatar

Art

  • 13507 berichten
  • 3660 stemmen

Rutger Hauer zie ik altijd graag spelen. Ik ben zelf erg benieuwd naar Escape from Sobibor. Voor die rol mocht hij trouwens een Golden Globe in ontvangst nemen, toch niet verkeerd dacht ik zo!


avatar

by_the_way

  • 3792 berichten
  • 504 stemmen

hij noemde in 'de wereld draait door' zijn beste films.

Turks fruit

Soldaat van Oranje

The Hitcher

Blade Runner

Blind Fury

The Legend of the Holy Drinker*

*Ik zie op moviemeter bij die laatste film maar 2 stemmen met een gemiddelde van 1.75 en noemde hij onder zijn 6 beste...


avatar van Quentin

Quentin

  • 10202 berichten
  • 8548 stemmen

by_the_way schreef:

*Ik zie op moviemeter bij die laatste film maar 2 stemmen met een gemiddelde van 1.75 en noemde hij onder zijn 6 beste...

Met 2 stemmen kijk eens naar de IMDB score.


avatar

lowhusky

  • 8230 berichten
  • 0 stemmen

Een dikke 7.3 dus.


avatar

by_the_way

  • 3792 berichten
  • 504 stemmen

Quentin schreef:

(quote)
Met 2 stemmen kijk eens naar de IMDB score.

Hoe kan het zijn dat er zo weinig stemmen zijn. Geen dvd-release??? Of gewoon een onbekerende film...


avatar

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Misschien allebei.


avatar

FisherKing

  • 18696 berichten
  • 0 stemmen

Reinbo schreef:

(quote)

Zijn lijstje B films is zeker niet korter dan die van Hauer. Maar vooruit, we hebben er al 1.....

[edit] Hoewel nadere bestudering van de CV van von Sydow mij daar erg over doet twijfelen. Persoonljk vind ik de lijst van Hauer beter.

Ahum, hier spreekt zeker een Bergman-hater. Ik ken nauwelijks acteurs die beter zijn dan Max von Sydow, en zijn populariteit, heeft hij natuurlijk met name te danken door telkens een compleet ander karakter te spelen in de Bergman films. En dat doet ie briljant.


avatar

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ik heb niets tegen Bergman**, meestal 3,5 * bij mij. Maar het gaat hier over de Hollywoodcarierre van een niet engels sprekende (van geboorte) Europeaan. Wacht nog steeds op voorbeelden van acteurs met meer goede rollen/titels dan Hauer. En zelfs al noem je er vier (we hebben voorlopig 1 twijfelgeval) dan behoord hij nog tot de top 5.

**Heb wel meer met de films van Verhoeven dan Bergman en vind Hauers uitstraling ook 10 keer sterker dan die van von Sydow, maar daar ging het niet om.


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Reinbo schreef:

Ik heb niets tegen Bergman**, meestal 3,5 * bij mij. Maar het gaat hier over de Hollywoodcarierre van een niet engels sprekende (van geboorte) Europeaan. Wacht nog steeds op voorbeelden van acteurs met meer goede rollen/titels dan Hauer. En zelfs al noem je er vier (we hebben voorlopig 1 twijfelgeval) dan behoord hij nog tot de top 5.

Je vergeet Ingrid Bergman. Die heeft volgens mij 0 b-films op haar CV staan en een succesvolle carriére in veel talen, waaronder ook Engels. Komt Hauer niet eens bij in de buurt. Claudia Cardinale verder, Peter Lorre (heeft wellicht veel b-films op zijn naam staan, maar is dan ook een echt b-icoon) en Catherine Deneuve hebben allemaal wel een paar Engelstalige klassiekers op hun naam staan. Er zijn er vast meer, maar ze moeten me te binnen schieten.

Maar dat ik maar 1 film (volgens mijn stemmen) heb gezien waarbij Hauer bij de eerste 3 acteurs genoemd geeft vooral aan hoeveel Hauers' carriére voorstelt. Oké, hij heeft één hele scène in Sin City, speelt een onbelangrijk bijrolletje in Batman Begins en laat heel even zijn gezicht zijn in Confessions of a Dangerous Mind. Allemaal grote producties, maar daarin heeft hij nauwelijks iets te doen. Ik snap überhaupt niet waarom hij in Hollywood blijft. Als hij terug naar Nederland komt zal hij waarschijnlijk net zo'n warm onthaal krijgen als Verhoeven. Hauers' Hollywoodcarriére begon misschien goed, maar is gewoon doodgelopen. Lijkt me onzin om dit te ontkennen.


avatar

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ingrid Bergman, vooruit 1. Deneuve, Lorre & Cardinale (Son of the Pink Panther ) hebben nauwelijks een noemenswaardige cv in de USA.

Het punt is verder dat Hauer zich niet zo druk maakt om z'n carriere (zoals die volgens de massa en de media moet zijn.) Hij kiest gewoon projecten die hem goed betalen en naar leuke locaties brengen. Leuk hoor een warm onthaal, maar van wie eigenlijk? Allemaal landgenoten die hij helemaal niet kent. Nee doe hem dan maar $ 1 miljoen dollar per rol. Maar als jij liever rijen onbekende mensen met wapperende Hollandse vlaggetjes ziet dan stappels met dollars op je bankrekening dan heb je gelijk dat z'n carriere een tijdje minder is geweest. Maar dan moet je ook toegeven dat hij nu wel weer bezig is met een aardige come back.

Voorlopig heeft hij meer usa toppers op z'n naam staan iedereen die hier genoemd is behalve Ingrid Bergman. Maar ja, die is ook bijna koninklijk....


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Reinbo schreef:

Ingrid Bergman, vooruit 1. Deneuve, Lorre & Cardinale (Son of the Pink Panther ) hebben nauwelijks een noemenswaardige cv in de USA.

Met name Lorre heeft toch wel meer USA-klassiekers op zijn naam staan dan Hauer. The Maltese Falcon, Casablanca, Beat the Devil, The Man Who Knew To Much en nog wat andere. Allemaal bijrollen wellicht, maar dat geld ook voor Hauer. Misschien niet diepgravende rollen, maar altijd genietbaar.

Het punt is verder dat Hauer zich niet zo druk maakt om z'n carriere (zoals die volgens de massa en de media moet zijn.) Hij kiest gewoon projecten die hem goed betalen en naar leuke locaties brengen.

Het zal ongetwijfeld ontzettend leuk zijn om films als Minotaur en een tv-versie van The Poseidon Adventure te doen

Leuk hoor een warm onthaal, maar van wie eigenlijk. Allemaal landgenoten die jij helemaal niet kent. Nee doe dan maar $ 1 miljoen dollar per rol. Maar als jij liever wapperende hollandse vlaggetjes ziet dan stappels met dollars dan heb je gelijk dat z'n carriere een tijdje minder is geweest.

Waar je vandaan haalt dat ik vlaggetjes wil zien is mij een raadsel. Het gaat mij er gewoon om dat ik vind dat een acteur toch wel op zijn minst mag proberen goede producties uit te kiezen. Hoe kan hij me anders overtuigen van zijn acteertalent? Direct-to-dvd films als Minotaur kijk ik niet.

Maar dan moet je ook toegeven dat hij nu wel weer bezig is met een come back.

Ik geef toe dat hij de laatste tijd wel een aantal goede producties gekozen heeft, maar het nadeel is dat hij daar altijd nauwelijks meer dan een cameo in heeft gehad. Ik zie niet in hoe dat hem een betere carriére oplevert.

Voorlopig heeft hij meer usa toppers op z'n naam staan iedereen die hier genoemd is behalve Ingrid Bergman. maar ja die is ook bijna koninklijk.

Jammer dat met uitzondering van misschien Blade Runner het succes van al die Amerikaanse films niet aan hem te danken is.


avatar

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Krijg sterk het idee dat je zijn films slecht kent. Juist bij Blade runner komt het succes van veel meer dan alleen zijn geweldige rol.

In

Night Hawks

The Osterman Weekend

The Hitcher

Escape from Sobibor

Eureka

Wanted Dead or Alive

Lady Hawke

Blind Fury

Buffy the Vampire Slayer

speelt hij allemaal de (gedeelde) hoofdrol en bij de meeste films staat zijn naam boven de titel... Als je een film moet noemen waar hij in z'n eentje verantwoordelijk is voor het grote succes is het The Hitcher.

En over leuke rollen gesproken: Niets is zo vervelend als 20 draaidagen voor een groen scherm zoals voor Star Wars en andere sfx blockbusters vaak nodig is.


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Dat lijstje van jou bestaat grotendeels uit flops. En de rest uit films die niet als bijzonder gezien worden. Escape from Sobibor is de enige uitzondering. Buffy staat zelfs bijna in de flop 100. Hauer mag in die films wel een grote rol spelen, of hij daar echt trots op mag zijn... Blade Runner blijft zijn enige echt belangrijke bijdrage aan de Amerikaanse cinema zo ver ik weet.

Ik ben het er mee eens dat spelen voor een green screen ook saai is, maar dat deed hij uiteindelijk toch ook voor Sin City. En goede producties kiezen is niet hetzelfde als producties met veel CGI kiezen. Hij kan ook de art-house richting proberen of gewoon de kleinere Hollywoodfilm. Op dit moment behoort hij tot de minst belangrijke groep van Hollywood: de b-acteur uit films die niemand per se wil zien. Kan het nog zo leuk zijn op de set, maar geeft het voldoening? Kan ik me moeilijk voorstellen.


avatar

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

The One Ring schreef:

Dat lijstje van jou bestaat grotendeels uit flops.

vrijwel allemaal kassucccessen....


avatar van pfan

pfan

  • 262 berichten
  • 172 stemmen

Ik vond Lady Hawke een hele mooie film waarin Rutger Hauer goed speelde.