Blind Side (1993)

Thriller

geregisseerd door Geoff Murphy
met Rutger Hauer, Rebecca De Mornay en Ron Silver

Een stel bezoekt Mexico om een nieuwe locatie te voor een meubelzaak te vinden en raken een agent met hun wagen onderweg weer naar huis. Realiserend dat ze hiervoor in Mexico de bak in kunnen gaan, wissen ze hun sporen. Dan duikt er dagen later een man op die ze schijnt hebben te gezien. Hij begint ze te chanteren.

FisherKing
ondanks de cast is dit een heel leeeeg filmpje

avatar van tovenaar
Is die Ron Silver een broer van Tom Green ofzo? (check de hoes )

Linda
lijkt er wel verdacht veel op

Volgens mij is het zijn nick-name.

avatar van tovenaar
Ron - Tom
Green - Silver

Het zou zomaar kunnen!

avatar van Captain Pervert
Leuke thriller om te kijken als ie op TV komt, maar verder geen geld aan uitgeven hoor Haal dan liever Cape Fear. Deed me de film een beetje aan denken.

avatar van Metalfist
He is attractive in an outdoorsy way

Een tijd geleden had ik eens besloten om wat meer van Rutger Hauer te gaan zien. Hij heeft toch best wel een iconische status, maar ik geraakte niet verder dan Blade Runner en een handvol andere films. Ik heb toen op goed geluk een aantal films gekocht waaronder Blind Fury, Desert Law en deze Blind Side. Niet goed wetende wat ik moest verwachten ben ik een aantal dagen geleden hier eens aan begonnen.

En Blind Side blijkt uiteindelijk een erg leuke film te zijn. Nogal cliché en voorspelbaar weliswaar (koppel rijdt iemand aan, slaat op de vlucht en wordt nadien geterroriseerd door iemand die weet wat er is gebeurd), maar er hangt een zekere spanning in de lucht die gedurende heel de film blijft hangen. De dreiging die Shell uitstraalt wordt vrij effectief gebruikt (al is dat vooral Hauer's verdienste) en het is dan ook wat jammer dat de film naar het einde toe wat zijn pedalen verliest. Een aantal onlogische acties volgen elkaar op (hoe het mogelijk is dat Doug van op die korte afstand een lamp raakt in plaats van Shell is me nog altijd een raadsel) en Shell die eerst in de fik vliegt om dan geëlektrocuteerd te worden is me dan weer te overdreven. Ik vond het juist leuk hoe Shell het koppel op een subtiele manier terroriseerde (de scène waar hij met Lynn is aan het bellen en ze op de achtergrond haar klok hoort luiden is hiervan een goed voorbeeld) waardoor ik op een iets minder over-the-top einde hoopte.

Hauer is hier wel heerlijk op dreef trouwens. In Blind Fury ging hij meer de humoristische kant op, maar hij straalt een dierlijk magnetisme uit dat goed bij Shell past. Hauer is dan ook voornamelijk de reden waarom ik hier een 3.5* aan kwijt kan. Al is de (lichtelijk erotische) spanning die tussen hem en Rebbeca De Mornay hangt ook wel te pruimen. Sowieso doet die laatste het beter dan ik had verwacht en is het vooral Ron Silver die wat de zwakke schakel in het trio is. Soundtrack is trouwens waardeloos. Ik had er speciaal aandacht aangegeven aangezien het van Brian May is (wat ook de naam van de gitarist van Queen is), maar blijkbaar gaat het hier om een andere Brian May. Soit, normaal gezien zou je verwachten dat er een soundtrack aan te pas komt die de dreiging van Shell versterkt en dat dus niet het geval.

Vermakelijke film. Ik begrijp de lage score wel ergens, Blind Side krijgt nu niet echt een prijs voor originaliteit, en toch straalt de film iets uit waardoor hij perfect op zijn eigen poten kan staan. Het is voornamelijk Hauer die de show steelt, al is de mooie De Mornay ook geen straf om naar te kijken.

avatar van clubsport
De film heeft een goede spanningsopbouw en hauer is goed gecast in zijn rol als psycho, maar wat wil hij nou eigenlijk , wat is zijn motivatie , daar had ik toch graag wat meer logica in gezien .
verder is het eind toch wat zwak , jammer want de rest is aardig te pruimen .