China Moon (1994)

Thriller

geregisseerd door John Bailey
met Ed Harris, Madeleine Stowe en Benicio Del Toro

De eenzame rechercheur Kyle Bodine (Ed Harris) ontmoet op een avond de aantrekkelijke Rachel Munro (Madeleine Stowe) en raakt prompt betrokken bij een huiselijk dispuut waarbij zij haar man van mishandeling beschuldigt. Vanaf dat moment is niets meer wat het lijkt voor de goeiige, inmiddels verliefde agent en zijn jonge ambitieuze maatje (Benicio Del Toro).

avatar van speedy23
Een mengeling van The Postman Always Rings Twice en Body Heat (speelt in Florida) met een zwoele erotische sfeer. Ed Harris is uitstekend, maar Madeleine Stowe schmiert af en toe op een irritante manier. Het regiedebuut van cameraman John Bailey is niet bepaald een hoogvlieger, maar wel een spannend stukje amusement. Gemaakt in 1991, maar door het faillissement van producer Orion pas drie jaar later uitgebracht...

Vermakelijke film. Niet echt origineel, maar goed uitgevoerd en prima spel van de hoofdrolspelers.
Leuk ook om een jonge Del Toro te zien.

avatar van dutchtuga
Toch wel een klassethriller hoor. Verveelt geen seconde mede door de sfeer die er goed in zit, het plot dat je steeds aan het denken houdt en een briljante Harris. 4*

Aardig stijloefeningetje. 3*

avatar van Woutrr
Spannende film!
gaat inderdaad geen seconde vervelen

er is wel iets dat niet realistisch is (spoiler): de buren bellen constant de politie omdat ze een vrouw horen schreeuwen... maar een ingegooide ruit en 2 geweerschoten horen ze niet?
en licht dat om 3h snachts nog aan is, zien ze dan weer wel?

avatar van goongumpa
Vakkundig gemaakt, niet vervelend om naar te kijken, maar nogal 13-in-een-dozijn. Ik denk niet dat er ook maar iemand op de wereld dit als een van zijn/haar favoriete films beschouwt. Het enige wat uitblinkt aan deze film is de acteerprestatie van Ed Harris.

Wel fijn dat in de synopsis het halve verhaal al beschreven staat. Gelukkig heb ik deze dan ook niet gelezen voor ik de film ging kijken. Het was een fijne film met een broeierige sfeer en goede spanning. Het einde deed helaas wat ongeloofwaardig aan. Al met al goed weg te kijken.

kappeuter (moderator)
Mangkon schreef:

Ik heb inmiddels een plot zonder spoilers geplaatst.

Goed gemaakte en sfeervolle thriller. De richting van het verhaal is al snel duidelijk, maar dat stoort verder niet. Naar het einde toe wat teveel twists wat de geloofwaardigheid niet ten goede komt. Verder kijkt de film lekker weg en zijn de acteerprestaties ook prima.

avatar van Filmkriebel
Sooner or later, they all fuck up...

Deze neo-noir is er wel eentje om van te genieten. Ook weer niet te begrijpen waarom deze film geen succes had. Gefilmd in 1991, gereleased in 1994. Wat is hier gebeurd? In ieder geval doet de film sterk aan Body Heat denken. Een flik die valt voor een femme fatale. De femme fatale die getrouwd is met een schatrijke bankier die haar mishandelt. De passionele moord die lonkt. De eerste helft gaat gezapig maar na de dood van de bankier had de film mij volledig in de ban. Herkenbaar verhaal, en enkele twists die wat ver gezocht zijn. Er bestaan betere film noirs maar niettemin is dit een mooi voorbeeld die in geen geval de stijlvolle eigenschappen van het genre uit het oog verliest (jazzy muziek, de gratie van de femme fatale, de donkere sfeer).

Aardig romantisch thrillertje die er wel inmiddels wat gedateerd uitziet. Het verhaal is best boeiend en met de uitvoering zat het ook wel snor, een hoogvlieger is deze film echter zeker niet. De eerste 45 minuten zijn overigens best gezapig maar daarna komt de film lekker op gang en zeker het einde is best boeiend. De cast voor deze film is ook best indrukwekkend en vooral Ed Harris en Madeleine Stowe speelden goed. De laatste zag er overigens ook best fraai uit (ook naakt). Ook Benicio Del Toro deed het goed maar hij kwam vooral in het tweede gedeelte van de film voor (wel sterk trouwens). Deze film komt eigenlijk zelden nog op TV maar de zender MGM zendt hem nog regelmatig uit. Daar heb ik hem ook op gezien (daar duurde hij om precies te zijn 92 minuten).

avatar van jordybeukeboom
Eens met dutchtuga. Onderschatte film, zeer sfeervol en erg pakkend. Harris en Stowe hebben veel chemie. Leuk om een jonge Del Toro te zien. Het verhaal kent wat onwaarschijnlijkheidjes, die echter niet heel storend werken

Behoorlijke thriller, niet bepaald echt origineel en grotendeels drijvend op het acteren van Ed Harris.

avatar van Marvinleeaday
Aardige thriller, met naar mijn smaak aan het einde een iets te rare wending die erg ongeloofwaardig is.

Prima politie thriller, film noir eigenlijk. Goede cast

avatar van John Lee Hooker
Spannende thriller die gemakkelijk wegkijkt en je eigenlijk continu blijft boeien. Sterk gespeeld door de hoofdrolspelers en de jaren negentig uitstraling heeft me weer een positieve gemoedstoestand bezorgd. Het principe om een moord verborgen te moeten houden levert voldoende betrokkenheid en dit wordt aangevuld met een paar listige oplossingen van de personages. Wat China hier mee te maken heeft begrijp ik niet helemaal; als iemand hier een verklaring voor heeft hoor ik die graag.

avatar van Filmkriebel
John Lee Hooker schreef:

Is China ook niet porselein? Misschien moet het in die richting gezocht worden?

avatar van trebremmit
Toffe neo-noir met alle bekende ingrediënten uit dat genre. Ed Harris deed me hier erg aan Richard Widmark denken.

avatar van Dogie_Hogan
Gisteravond op AMC.
Een aardig geslaagde mix van "The Postman Always Rings Twice", "The Hot Spot" en "Body Heat".

avatar van cor1946
Goede film, inderdaad op AMC. Was een goede film zoals meestal met Ed Harris.

avatar van trebremmit
China Moon Blu-ray - Ed Harris - dvdbeaver.com

Nogal prijzig voor een blu-ray met maar weinig extra's en een niet zo'n spectaculaire beeldkwaliteit. Maar wachten op een Europese release.

avatar van blurp194
Aardig filmpje.

Wel een beetje simpel, heel geloofwaardig of invoelbaar is het verhaal niet, en het kan ook niet echt aanspraak maken op iets speciaals, zoals de grote voorbeelden uit het genre - de oude films met Humphrey Bogart bijvoorbeeld. En de production values zijn ook misschien meer passend voor een tv-film dan iets voor in de bioscoop. Tenminste, ik zou me wat bekocht voelen als ik hier een avond in de bioscoop in gestoken had. Toch, Ed Harris en Madeleine Stowe zijn best goed bezig, en het is ook wel leuk om Benicio del Toro in een vroeg rolletje te zien spelen - voordat hij zijn nu nogal kenmerkende kromme accent ontwikkelde.

Best ok voor een regenachtige zondag, verder weinig aan de hand.

avatar van 93.9
Redelijke thriller. Wel erg 90's, dus gedateerd.

avatar van Rickyman
Goede thriller en vond deze juist niet gedateerd, het is ziet er gewoon prachtig uit en mooi sfeervol gefilmd.
Oké, de acteurs zien er jonger uit en rijden ze in oudere type auto's, maar die waren tenminste nog leuk om te rijden.. Het verhaal is verder niet heel bijzonder met verrassende ideeën wat dat betreft zijn er betere genrefilms uit die tijd, maar blijft het allemaal goed boeien.