Il Postino (1994)

Italië / Frankrijk / België
Drama / Romantiek

geregisseerd door Michael Radford
met Massimo Troisi, Philippe Noiret en Maria Grazia Cucinotta

De schuchtere visserszoon Mario (Troisi) woont op het eiland waar dichter Pablo Neruda (Noiret) zijn toevlucht zoekt. De eilandbewoners reageren enthousiast op Neruda's komst en onthalen hem als een ware volksheld. Als het plaatselijke postkantoor de stapels brieven voor Neruda niet meer kan verwerken, krijgt Mario de eervolle taak om de brieven te bezorgen. Elke dag fietst de trouwe Mario naar het afgelegen huis van Neruda. Het valt de postbezorger op dat de stapels brieven bijna uitsluitend van vrouwen afkomstig zijn. Hij denkt dat Neruda voor vrouwen aantrekkelijk is vanwege zijn poëzie en daarom vraagt Mario hem op een dag hoe hij dichter kan worden. Neruda reageert aanvankelijk koel en afstandelijk, maar Mario blijft doorvragen. Gaandeweg groeien de twee tegenpolen naar elkaar toe.

een juweeltje!

avatar van Flat Eric
Reclame voor poëzie deze film met een lief verhaal die rustig voortkabbelt.
Over adoratie, vriendschap, romantiek, verwachtingen en teleurstellingen.
De melancholische soundtrack past er perfect bij en de mooie beelden van het Italiaanse zeelandschap brengt je echt in vakantiestemming.

avatar van Filmkriebel
Geen slechte film, maar echt mooifilmerij is het nu ook weer niet. Het zijn telkens dezelfde vier of vijf decors die je te zien krijgt : de villa van Neruda, het dorpscafeetje, enkele kiezelstranden, het postkantoor... Niet dat de film daardoor niet mooi is, maar smachten naar Italië zat er voor mij niet in. Typisch Italiaanse film over poëzie, "amore" en een bevreemdende vriendschap tussen een doodeenvoudige visserszoon (er lijkt mentaal iets aan te schorten) en de verbande Chileense intellectueel, dichter en politicus Pablo Neruda. Het contrast kan niet groter, en toch ontwikkelt zich een gemeende vriendschap waarbij deze twee uitersten elkaar vinden in hun liefde voor de eenvoud van het leven. De film krijgt ook een politieke dimensie (zoals vaak in Italiaanse films) met de opkomst van het communisme en een tragische wending. Zeker te genieten maar een Italiaanse topper vond ik dit niet.

avatar van david bohm
Mooie film met een aandoenlijke hoofdpersoon. De schoonheid zit in verscheidene zaken. De simpele manier van leven, het prachtige taalgebruik, het lome verteltempo.
Het einde is wat al te dramatisch als je het mij vraagt.

avatar van CINEMATEKbe
We spelen de film driemaal in Brussel in november CINEMATEK - Programma - Il postino