Karol, un Uomo Diventato Papa (2005)

Alternatieve titel: Karol

Polen / Italië
180 minuten (tv-versie) / 155 minuten (bioscoopversie)

geregisseerd door Giacomo Battiato
met Piotr Adamczyk, Malgosia Bela en Raoul Bova

Polen, jaren dertig. De tien jaar oude Karol Wojtyła is een dromerige jongen. Maar al zijn plannen voor de toekomst vallen in duigen. Eerst verliest hij zijn moeder en broer, daarna breekt de Tweede Wereldoorlog uit en wordt hij geconfronteerd met de Jodenvervolging. Zijn levenservaringen brengen hem ertoe priester te worden. Hij is een geliefd man en weet steeds verder te komen in de Rooms-katholieke Kerk. Dan, in 1978, wordt hij uitverkoren voor het hoogste ambt.

Wat een indrukwekkende film over het leven van
paus Johannes-Paulus de 2e.
Heb plotseling veel meer respect voor deze man gekregen voor wat hij gedaan heeft in de tweede wereld oorlog, en ook de moeilijke jaren daarna in Polen.
Ik begrijp nu goed waarom Polen zo trots was op deze man. Van het begin tot het eind regelmatig een traan van ontroering langs mijn wang. Deze film laat zien dat liefde en vrede alles kan overwinnen. zelfs verdriet en verraad.
echt een film die een brok in mijn keel heeft gekregen.

Schitterende film die een mens bewondering doet krijgen voor wat deze man gedaan heeft gedaan.
Schitterende rol van Piotr Adamczyk, de rust die die man uitstraalt, schitterend

Goede film die ondanks zijn lengte niet verveeld.

avatar van Jan met de pet
Eerste 90 min goed : 3.5
Tweede 90 min minder : 2.5

2de gedeelte stuk minder, aankijken zeker waard dus ik kom op : 3.0

ARTE (Karol, un uomo diventato Papa, vrijdag 6 april, 21:45 uur)

Indrukwekkende film, geeft een hele andere kijk op het leven van de Paus als mens zijnde. Dit roept veel respect af.