Il Vangelo secondo Matteo (1964)

Alternatieve titels: The Gospel according to St. Matthew | The Gospel According to Matthew

Italië / Frankrijk
Drama / Biografie

geregisseerd door Pier Paolo Pasolini
met Enrique Irazoqui, Margherita Caruso en Susanna Pasolini

Deze film laat het leven zien van Jezus Christus zoals dat werd opgetekend door evangelist Mattheus. Pasolini gebruikte alleen letterlijke Bijbelteksten. Zo wordt het verhaal van Jezus van het begin tot het eind gevolgd: zijn geboorte, het optreden van Johannes de doper, de verzoeking in de woestijn, de toespraken en de wonderen die Jezus deed, de kruisiging en tenslotte de opstanding.

avatar van Ferdydurke

Wat denk je zelf?

Ik kan me de betreffende passage niet zo goed herinneren. Maar ik kon je conclusie, dat Pasolini op zijn manier recht doet aan het verhaal, niet goed afleiden uit je voorbeeld van Jozef.

avatar van Ferdydurke
Nee, ik beweer dat Pasolini met zijn volledig letterlijke weergave - en méér niet - recht doet aan het evangelie in die zin, dat dat evangelie op zichzelf net zo (on)begrijpelijk is.

Dat evangelie is, op zichzelf genomen, uit de historische context (het jodendom met zijn heilsverwachting, en de interpretatie van de christenen daarvan), waarzonder Jozefs (of welke andere figuur in dat evangelie dan ook) 'beweegredenen' tamelijk duister blijven.

In de laatste alinea van mijn oorspronkelijke bericht erken ik eigenlijk dat mijn daaraan voorafgaande kanttekeningen subjectief zijn; want formeel gezien geeft Pasolini het verhaal letterlijk weer (behalve dan de aanwezigheid van de moeder bij de kruisiging; dat komt, zoals gezegd, bij Mattheus niet voor).

Ik begrijp wat je bedoelt. Ik denk dan ook dat Pasolini uiteindelijk niet meer beoogde dan een zo realistisch mogelijke letterlijke weergave, met al de daaruit voortvloeiende vraagtekens vandien.

avatar van royals
Ik vond deze verfilming eigenlijk een beetje anders dan de standaard Jezus films. Je kunt ook wel zien dat de regisseur communist was omdat er voor mij een bepaalde liefheid ontbreekt, en de algehele sfeer te streng is. Tenminste dat gevoel heb ik.

yorgos.dalman
Vergis je niet. Lees het evangelie volgens Mattheüs in de Bijbel maar: hier is Jezus bij vlagen ook behoorlijk streng.

Misschien is "sec" een beter woord dan "streng" voor het Mattheüseveangelie: het is wat het is, zonder doekjes errond, en met al de daaruit voor ons voortvloeiende vraagtekens van dien, en dat heeft Pasolini misschien juist willen weergeven...

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik vond het net de kracht dat de film gemaakt werd door een niet-gelovige regisseur. Het geeft een heel ander beeld op een religieus verhaal. En tegelijkertijd blijft het een indrukwekkende verfilming.

yorgos.dalman
Misschien nog wel belangrijker: gemaakt door een niet Hollywood-regisseur. Geen onnodige glamour, sentiment, etc.
Een kale, uitgebeende registratie meer - wat de impact ten goede komt hier, lijkt me.

yorgos.dalman schreef:

Inderdaad, maar wel met alle vraagtekens van dien. Uitgebeend blijft er eigenlijk niet veel over, behalve pure mooie beelden, die je zelf moet invullen. Of niet...

avatar van HarmJanStegenga
Moet eerlijk zeggen dat ik best wel uitkeek naar deze film - Bijbelverhalen an sich vind ik meestal wel interessant en na de commentaren hier had ik echt verwacht een zeer sterke (Jezus) film te gaan zien.

Echter bleek deze film een grote deceptie. Het begint nog goed, de film ziet er goed uit op visueel vlak en ik ben klaar om me te laten meeslepen. Helaas gebeurt dat geen enkel moment. Misschien ligt het aan de stijl, misschien kan ik de film na een 2e keer daarom bijvoorbeeld wél waarderen. Maar voor nu vond ik het echt veel te saai, afstandelijk en oninteressant. Preek hier, spreuk daar, maar totaal geen impact.

Ik zie dit verhaal gewoon anders voor me qua sfeer, acteerprestaties, gebeurtenissen, emotionele lading.. eigenlijk wil ik gewoon een heel ander totaalplaatje zien. Misschien bij een andere Jezus-film. Hopelijk.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Mooie beelden en een originele en treffende soundtrack zijn de beste punten van deze Jezusverfilming. Jezus als angry young man die in felle monologen en parabellen hypocrisie aan de kaak stelt is goed gevonden- het past meer dan de hippie-achtige Jezus die je soms ziet. Hij is soms onuitstaanbaar in zijn eigen gelijk en dwingende toon, maar goed, hij maakt het dan in elk geval wel waar. De apostelen zijn niet meer dan passieve toehoorders, de meesten hebben niet eens tekst. Maar dat zal wel zo geschreven zijn.

Mooie beelden zoals gezegd, in een behoorlijk Nieuw-Testamentisch decor (dat Zuid-Italië blijkt te zijn). Pasolini maakt gebruik van veel close-ups, af en toe met een zoekende camera, en de film kent genoeg mooie shots in prachtig zwart-wit die je zo kan inlijsten. En dat vergezeld door prachtige muziek, van Afrikaans tot Mozart tot blues, maken het toch wel een bijzondere film. Toch vond ik het af en toe wat saai, het middenstuk met name, vandaar een gemiddelde score..

avatar van Woland
Laat ik meteen [voor de drama-themachallenge] maar eens met zware kost beginnen: Il Vangelo Secondo Matteo van Pasolini. En het was inderdaad een taaie zit, al is de film zeker de moeite waard. Zoals de naam al zegt, is het een verfilming van het leven van Jezus volgens het evangelie van Mattheus, en zodoende is het een film die qua verhaal welbekend is. Pasolini maakt er een behoorlijk fraai gefilmde Jezus-biografie van; het is weliswaar in het zuiden van Italie opgenomen, maar het ziet er overtuigend uit (al heeft Pasolini er schijnbaar vele opzettelijke anachronismen in verwerkt). Maar Il Vangelo Secondo Matteo is ook een vrij rauwe, grimmige, no-nonsense Bijbelverfilming. Niet grimmig qua expliciet geweld (het is geen Passion of the Christ), maar wel vol met vurige tirades van een Jezus die boos, inspirerend en intens is. Niet de knuffelbare, vergevingsgezinde, passief overkomende Jezus zoals hij meestal getoond wordt.

Maar toch, ondanks dat het er strak en streng uitzag, en de ongepolijste, rauwige sfeer me wel beviel, vond ik het toch best wel saai worden, zo her en der. Misschien werd het toch een beetje te, tja, minimalistisch en zonder franjes op momenten. Maar goed, op andere momenten was het juist weer genieten van een uitstekend gefilmd werkje, met een verhaal waarin genoeg overtuigende scenes te vinden zijn. Al schieten andere er weer in noodtempo voorbij. Hoe dan ook, uiteindelijk zeker een geslaagde kijkbeurt. 3.5*

Pasolini was marxist, homo en schrijver van provocerende literatuur. Niet bepaald de regisseur die als eerste in aanmerking lijkt te komen om het leven van Jezus te verfilmen. Toch is dit de beste Bijbel-film ooit. Pasolini volgt de tekst van Matheus naar de letter en benadrukt vooral de gewoonheid van de Messias. De film is dan ook oprecht meeslepend en mist de totale belachelijkheid van 'The Greatest Story Ever Told' van George Stevens die een jaar later verscheen. Het aantal ti-ta-tovenaar-scenes blijft bij Pasolini tot een minimum beperkt: een stukje over het water lopen en weinig brood en vis wordt heel veel brood en vis. De politieke impact van Jezus in het door de Romeinen bezette Palestina krijgt daardoor meer aandacht.

avatar van mjk87
Ik vind de eerste drie evangeliën geen grote literatuur (Johannes overigens wel). Net als de hele Bijbel wel zeer rijk vanwege de vele verhalen en wijsheden, maar geen goed boek. Zo'n moment dat Christus de vissers ziet en gebiedt hen te volgen en dat ze dat gelijk doen - het leest als een lange samenvatting zonder bezieling. Mattheüs is daar geen uitzondering op.

Deze film is een zeer getrouwe verfilming. Ik verwachtte dan ook geen diepgravend meesterwerk, maar Passolini haalt er wel alles uit. Behoorlijke fotografie met vooral veel close-ups en medium close-ups waardoor het medium film toch een toegevoegde waarde heeft en dit werk stilistisch toch wat anders is dan gebruikelijk. De locaties in Zuid-Italië doen geloofwaardig aan al zal zwart-wit daarin meespelen. Ook de muziek is erg mooi met een ietwat trage versie van Wir setzen uns mit Tränen nieder die goed past bij deze sobere versie. Wel vond ik zowel dat nummer als het Erbarme dich net iets te vaak voorkomen en het werd wat eentonig zo. Maar als geheel best nog wel een doorleefde film die stukken beter is dan het bronmateriaal. 3,5*.

avatar van Baggerman
Jezus lijkt wel irritant veel op Ryan Reynolds!

Veel van Pasolini's films vind ik toch wat boertig plat, maar ook deze film laat toch wel de mans grote talent zien. Zeer ingetogen verteld en met een goed bijpassende score. Door de weinige opsmuk komt de boodschap eigenlijk extra goed over en vandaar dat deze film toch ook in de christelijke kringen wel goed viel. Daarnaast maakt dit de film ook best te pruimen voor andersgelovigen en atheïsten.

Sir Djuke schreef:

Eigenlijk een vreemde opmerking, want iedereen zou dit mogen verfilmen, maar ik neem aan dat je dit bedoeld in de trant van 'als er een opdracht uit het Vaticaan zou komen'.

Eigenlijk zit er in Jesus' woorden in het Evangelie van Mattheüs een behoorlijke lading boodschappen die marxisten ook zullen aanspreken, waaronder:

Wederom zeg Ik u, het is gemakkelijker, dat een kameel gaat door het oog van een naald dan dat een rijke het Koninkrijk Gods binnengaat.

Jammer dat de meeste christenen die boodschap op een of andere manier nooit willen lezen en toepassen. Het zal dus wel aardig leeg zijn in dat Koninkrijk Gods.

"lijkt te komen"

avatar van HK Senator
Ik vond het acteerwerk toch wel erg matig. En van een echt lijdensweg was geen sprake. Ook is het overduidelijk dat de film in Italië is geschoten en niet in Israël.