Un Condamné à Mort S'est Échappé ou Le Vent Souffle Où Il Veut (1956)

Alternatieve titel: A Man Escaped

Frankrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Robert Bresson
met François Leterrier, Charles Le Clainche en Maurice Beerblock

Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt de Franse verzetsstrijder Fontaine gevangengenomen door de Nazi's. Hij bereidt een ontsnappingspoging voor, maar als een andere gevangene bij hem in de cel wordt geplaatst, staat hij voor de moeilijke keuze of hij hem kan vertrouwen of zijn pogingen moet staken.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik wilde eigenlijk hetzelfde vragen als Mochizuki toen ik in de pauze op mijn werk je opmerking zag. Maar kijk vooral meer Bresson, zijn oeuvre is doordrenkt van het thema dat je aansnijdt. En vooral ook Mouchette kijken.

avatar van breedbeeld
Ongelofelijk. De titel zegt wat er gaat gebeuren en dat het lukt. Filmformaat 4:3. zwart/wit.
De hoofdpersoon vertelt wat ie doet terwijl je het ook ziet. Verder weinig anders.
En ik zit van het begin tot eind geboeid te kijken!!!
Maar eens meer van de regiseur gaan zien..

avatar van Biosguru
De film komt bij mij een stuk ouder over als hij daadwerkelijk is. Zie bv Bob Le Flambeur uit hetzelfde jaar. Dat is wel even iets vlotter en fraaier gefilmd. Ik keek achteraf pas naar het jaartal. Zat tijdens de film eerder aan net na de oorlog te denken. Mij viel het wat tegen. Het al eerder aangehaalde Le Trou is een stuk spannender en biedt wat meer karakter uitdieping.

avatar van John Milton
Biosguru schreef:

Toevallig dat we deze praktisch op dezelfde dag voor het eerst kijken Biosguru, ligt niet echt voor de hand..! En met deels dezelfde gedachte ook nog, ik zat tijdens de film ook al aan Le Trou te denken met de gedachte dat ik die een stuk sterker vond. Wat de vlot en fraaifilmerij betreft, misschien is het interessant om toch even (wat je ook van de man vindt) Eberts review van deze film te lezen, hij lijkt Bressons 'economische' shots juist te waarderen: no beauty shots and no superfluous ones either. Ik denk niet dat ik zijn mening deel (in de zin dat ik die minimalistische en sobere insteek juist niet specifiek waardeer), maar hij heeft op zijn minst een punt.

Wat ik tot mijn grote vreugde ook op de vorige pagina tegenkwam en waar ik al sinds de eerste scène mee in mijn hoofd zat, was de gelijkenis tussen Letterier en D.J. 'I stole her panties' Qualls. Deze is zó treffend dat het me soms gewoon afleidde. Ebert poneert in zijn review dat Bresson juist niet met sterren werkte om een soort 'everyman' effect te creëren, waarbij de acteur niet afleidt van het verhaal dat hij wil vertellen. Dan werkt zo'n krankzinnige gelijkenis met een Road Trip acteur natuurlijk behoorlijk tegen, al kon hij dat meer dan 50 jaar terug natuurlijk niet vermoeden. Qualls lijkt meer op hem dan Michael Douglas en Charlie Sheen op hun vader lijken.

Om terug te komen op de film zelf, ikzelf kan een bepaalde mate aan mooifilmerij juist wel waarderen. Film is een visueel medium (no shit, Sherlock) en als je op dezelfde dag een Tarkovsky en dit kijkt, dan stap je in zekere zin wel vanuit de Sixtijnse Kapel de gereformeerde kerk op het eilandje Tholen binnen. Daarbuiten kan ik het als experiment zeker waarderen, al zal Bresson het geen moment als zodanig hebben bedoeld. Het is een moeilijk te beoordelen film, er is namelijk mijns inziens weinig op aan te merken aan het geen je ziet, het is eerder interessant om te praten over wat je niet ziet (wederom behoorlijk Ebert parafraserend). Zijn klassieker status maakt hij voor mij niet waar, daar vind ik hem simpelweg te kaal voor, maar een ruime voldoende vind ik wel weer op zijn plaats.

Ik gingoverigens in mijn milde deceptie over de film even op ICM kijken hoeveel films ik inmiddels gezien had van deze filmmaker, en tot mijn verbazing bleek dit de eerste te zijn. Door het lezen van vele filmboeken en kijken van docu's ben ik de naam inmiddels zo vaak tegengekomen dat ik me nooit gerealiseerd had dat het van het daadwerkelijk kijken van een van zijn films nog niet was gekomen. Ik hoop van Pickpocket en Au Hasard Balthazar nog iets meer te genieten.

7/10

Hoi John,

Ik begrijp ook wel dat er mensen zijn die dit mooi vinden en zie dat deze vorm van filmen nog steeds aanhang heeft. Dan denk ik bv aan Boven is het stil, dat ook net zo "economisch" in elkaar zit.

Wat betreft visueel medium, bij elke film zet je je suspension of disbelief aan. Als een film te kaal is werpt me dat uit de film. Mischien ben ik wel verpest door Hollywood en de filmtaal die daar uit voortgekomen is . Ik kan me zo even geen "kale" film voor de geest halen die ik fraai vondt. Zal er eens goed overnadenken. Want die grens is natuurlijk wel erg interessant.

avatar van John Milton
Biosguru schreef:

Ik heb hem zelf al heeeeel lang op de planning staan en nog steeds niet gezien, maar wat denk je van Dreyers 'Jeanne D'Arc'? Totaal wat anders natuurlijk, maar het valt als wat ik erover gelezen en gezien heb klopt, uitstekend binnen de term 'economische shots'...

-ook maf: ik twijfelde tussen deze film en fail-safe, maar deze leek me leuker, ik kijk hem, zie dat jij hem gisteren gekeken hebt en hem tegen vond vallen, klik op je naam om je top tien eens te checken, en wat staat daar: Fail-Safe... Serious what the fuck moment... Maar goed, dan gooi ik die er nu in

Haha,

We zitten mooi bij elkaar in de "buurt" te kijken. Ik ga zo Leviathan (2012) kijken. Lijkt me ook wel kaal. Jeanne D'Arc lijkt me ook zeer fraai, ken alleen clipjes uit diverse docu's, of dat echt "kaal" is weet ik niet. Sprak me altijd wel aan.

Veel plezier bij Failsafe!

Een beklemmende film gebaseerd op ware gebeurtenissen van een Franse verzetsstrijder, dat zich hoofdzakelijk afspeelde in een kleine cel. Het sobere gevangenisdrama werd realistisch, zonder enige versiering, maar uiterst gedetailleerd verteld, liet de benauwdheid van het gevangenschap zien en was een eerbetoon aan (het geloof in) vrijheid. Het oorlogsverhaal waarin de spanning te snijden was, speelde zich af tijdens de Duitse bezetting en kende verder de ingrediënten angst, hoop, eenzaamheid en droefheid.

avatar van Flavio
Fransen en gevangenisfilms- op een of andere manier is het een erg goede combinatie. Ook dit is weer een uitstekende film, sober en spannend, waarin de eentonigheid en het engelengeduld van de gevangenen knap worden weergegeven, met altijd het gevaar van ontdekking.

Het regime was overigens niet heel streng gezien het relatieve gemak waarmee briefjes werden uitgewisseld, maar de represailles waren natuurlijk ongekend.

avatar van Woland
Strakke, uiterst sobere ontsnappingsfilm, waar geen beeld teveel wordt geschoten. De titel vat eigenlijk het hele verhaal al samen, dus hoe het af zou lopen was geen verrassing. Maar alsnog wist deze film me het grootste deel van de tijd erg te boeien - met uitzondering van het middenstuk waarin het geMacGyver van de gevangene uit de titel mij ietwat langdradig overkwam. Het laatste half uur daarentegen was bloedstollend spannend. Ik vond Le Trou nog net iets beter, maar ook dit is me uitstekend bevallen als eerste Bresson en ik zal zeker meer van hem kijken.

avatar van leatherhead
Fijne tweede kennismaking met Bresson.

Wel wat minder dan Pickpocket. Heb op zich weinig tegen het sober registreren, wel fijn eigenlijk dat Bresson er weinig doekjes om wind, maar uiteindelijk was het me net wat te steriel om de loftrompet tevoorschijn te halen. En de welhaast inerte personages wisten me toch ook niet echt van m'n sokken te blazen omwille van hun vitale acteerkunsten. Als het aan mij ligt is de voice-over derhalve des te meer essentieel.

Maar toch erg knap hoe Bresson van zo'n doorsnee verhaaltje toch een boeiende, soms zowaar spannende film wist te creëren. Voornamelijk tijdens de slotfase weet hij de spanning aardig op te krikken; dat terwijl je nota bene weet hoe de film toch wel zal gaan eindigen. De scene met de patrouillerende bewaker, en voorts die met de fietser, zijn knap en effectief.

Waarom dit schijnbaar zo de zevende hemel ingeprezen wordt is me dan ook weer niet helemaal helder, maar een boeiende film is het zonder meer. Staat nogal wat treden boven de gemiddelde gevangenisfilm, en een aantal complete trappen boven het sentimentele mormel dat zich hier (en op IMDb) al sedert jarenlang in de nummer één plek heeft genesteld. 3,0* voor deze.

avatar van TornadoEF5
Zeer goede film. Vrij trage, zeer sobere maar wel sfeervolle en vooral subtiel sterk gefilmde ontsnappingsfilm over iemand die probeert te ontsnappen uit een soort Nazi-gevangenis. De man die de hoofdrol speelt, acteert zeer goed. Ik vond de voice-overs niet vervelend, maar dat kan misschien wel zo overkomen. Het draagt bij tot het conventionele karakter van de film (het verhaal wordt verteld, het is niet een verhaal dat geinterpreteerd moet worden). De film is spannend, en ik kan weinig negatieve punten bedenken. Ook de filmkwaliteit was best wel goed.

De film is het meest vergelijkbaar met Le Trou. Zeggen welke van de twee zou afbreuk doen aan beide films, aangezien beide films genoeg verschillen van elkaar, elk een verschillend verhaal te vertellen hebben, en beiden zeer sterk zijn.

Minimalistische, enigszins claustrofobische film voor een gewaagde ontsnappingspoging tijdens de Tweede Wereldoorlog. Voldoet gezien zijn faam niet helemaal aan mijn verwachtingen door zijn aanvankelijk nogal monotone karakter, maar boeit niettemin van begin tot einde. Een meesterwerk zou ik het niet willen noemen, wel erg apart. Net als de poëtische ondertitel: "Le Vent Souffle Où Il Veut". Heel mooi.

avatar van david bohm
Boeiende film die nauwgezet vrijwel iedere handeling die een gevangene voor zijn ontsnapping verricht laat zien. Acteerwerk is erg goed en door het behoorlijk universele thema blijft het interessant.

TMP
Een minimalistische film, die zich nagenoeg geheel afspeelt binnen één cellenblok. Gelet op dat gegeven is het best aardig uitgewerkt. De aanloop naar de ontsnappingspoging wordt aardig opgebouwd en het acteerwerk is degelijk. Wel ontbreekt het aan enige karakteruitdieping en ontbreekt het naar het einde toe eveneens aan spanning, dat zorgt er wel voor dat het niet echt veel indruk heeft gemaakt.

Without embellishment.

Mijn tweede Bresson en voor de tweede keer dat ik me de hele film lang zit te storen aan Bresson's eigen introtekstje. Heb al even de reviews hier doorgelezen en het verbaast me dat velen het ook klakkeloos overnemen.

Het is niet dat ik niet begrijp waar Bresson naartoe wil, maar hij omschrijft het telkens zo knullig en zo'n tekstje vooraf komt zo belerend over dat het gewoon irriteert. Fijn dat je de grote emotie en het grote drama wil schuwen, maar minimalisme is niet bepaald "zonder opsmuk", zeker niet de manier waarop Bresson het hanteert. Hoe je het ook draait of keer, deze film is zeer duidelijk en zeer bewust gestileerd. Een realistische observatie is dit allerminst, Bresson speelt net zeer expliciet en openlijk met stijl om tot een volledig uitgepuurd product te komen.

Tweede punt waar ik me absoluut niet in kan vinden is dat de film spannend zou zijn. Ik begrijp dat de titel bewust het einde verklapt en dat Bresson ondanks die "spoiler" alsnog een spannede film wenste te maken, maar ik heb geen seconde gelooft dat de afloop anders zou zijn dan de titel doet vermoeden. De film geeft geen cues van enige echte tegenslag, alles verloopt redelijk vlotjes voor Fontaine en wanneer het dan toch een beetje spannend zou kunnen zijn zitten de amateuracteurs toch echt in de weg. De scenes waar Fontaine achter het hoekje wacht en de bewaker neerslaat als de trein voorbijraast vond ik eerder ludiek dan spannend.

De voice over lijkt op een nieuwslezer die een krantenbericht voorleest, visueel vond ik het niet erg sterk en de opzwellende muziek kon ik niet echt plaatsen bij de rest van de film. Het is uiteindelijk een waslijst van zaken die ik niet kan matchen met wat Bresson beoogt te doen. Ik vermoed dat het minder storend was geweest als hij niet zelf vooraf z'n bedoelingen had prijsgegeven, dan had ik in ieder geval nog het idee kunnen koesteren dat zijn visie ook strookte met het uiteindelijke resultaat.

Vond Pickpocket uiteindelijk nog net iets beter, deze was echt te droog en levensloos.

Zo voorspelbaar hè

avatar van Lord Flashheart
Altijd tof, zo'n ontsnappingsfilm.

Jammer eigenlijk dat er tegenwoordig nog maar weinig uit dit genre verschijnen. Zowat alle grote titels stammen uit een grijs verleden. Denk aan Le Trou (1960), Papillon (1973) of Escape from Alcatraz (1979). Zelfs The Shawshank Redemption is alweer bijna 25 jaar oud! Zouden er dan nooit meer mensen uit de gevangenis ontsnappen?

Enfin, ontsnappingsfilms scoren dus altijd goed bij mij en dat is bij deze film niet anders. Robert Bresson benadert het subgenre wel op zijn eigen manier: alles wordt zeer afstandelijk weergegeven. Slechts van de hoofdpersoon komen we iets te weten. Hier dus geen sadistische bewakers, verraderlijke medegevangenen, vechtpartijen of intriges. De hoofdpersoon vertelt letterlijk zijn verhaal aan de toehoorder en we zien alles alleen door zijn ogen.

Eigenlijk doet Bresson hier al hetzelfde als in het latere Au Hasard Balthazar. Alleen is het daar niet een mens, maar een ezeltje degene die observeert. Die film kon ik zo'n 15 jaar terug niet doorkomen, dat was me toen te passief. Je moet dus wel even aan deze stijl wennen. Desondanks wordt er wel degelijk spanning gecreëerd. Juist doordat de Duitse vijand bijna buiten beeld blijft, wordt deze onwerkelijk. Ook conversaties met medegevangenen zijn beperkt tot het minimum, wat bijdraagt aan de vervreemding.

Over het acteerwerk valt verder weinig te melden. Slechts de hoofdpersoon speelt een rol van belang. De voice over kan op een gegeven moment wat irritant zijn, al is dat een klein puntje van kritiek. De muziek is nagenoeg afwezig en slechts op een handvol momenten zwelt het Requiem van Mozart aan. Een mooi stuk, maar logisch is de keuze niet. De film loopt immers goed af.

Aanrader; 4****.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een film die al snel het vergelijk oproept met Le Trou op de eerste plaats. Een gevangenisfilm van een man in Nazi-Duitsland, maar het had evengoed eender welke oorlog kunnen zijn. De focus ligt immers compleet op de ontsnapping (lijkt me geen spoiler met zo'n titel, affiche en korte inhoud). Maar veel gevangenisfilms hebben al bewezen dat zoiets geen nadeel moet zijn. De maker heeft nochtans aandacht voor de gevangen. De soldaten komen niet echt herkenbaar in beeld en zijn daardoor vooral figuren en geen mensen.

De film begon mooi en boeiend met de man aan het raampje van de gevangenis en de 3 mannen die over en weer wandelden. Het had iets slepend met een tragisch tempo. Maar dan ligt de focus op de ontsnapping. Het is niet bepaald boeiend en mist de spanning en de dreiging die in Le Trou of andere gevangenisfilms meer naar voor komt. Ofwel ga je als maker daarvoor, dan krijg je Le Trou. Of je mikt meer op de gevangene als persoon en dan krijg je een film als Saul Fia.

Film Pegasus schreef:

Die vergelijking is voor mij een raadsel.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
de grunt schreef:

Die vergelijking is voor mij een raadsel.

Je hebt de film Saul Fia toch gezien veronderstel ik (gezien de opmerking)? In deze film van Bresson ligt de focus heel sterk op het hoofdpersonage. Bij Saul Fia gaat de maker daar nog veel verder in en is de rest eerder een figuur dan een personage. Wat ik deels ook ervaarde bij Bresson. Al was het verhaal van de ontsnapping evengoed essentieel.

Los van het thema zelf dat buiten het feit dat ze beiden in WO II afspeelden bij Saul Fia nog meer over een uitzichtloos strafkamp ging en bij Bresson over een gevangenis van een verzetsstrijder in Frankrijk. (kort door de bocht).

avatar van de grunt
Die heb ik zeker gezien, indrukwekkende film! Maar bij Saul Fia draait het imho meer om de filmtechniek; de waanzin van de holocaust door de ogen van de protagonist. Terwijl het bij Bresson meer draait om de psychologie van het hoofdpersonage; i.e. zijn gedachtenwereld. Vandaar dat ik de gelijkenis niet helemaal kon plaatsen....