ad

Met onder meer: Sergio Corrieri, Salvador Wood en José Gallardo

Oorspronkelijke taal: Spaans

Releasedatum: 26 oktober 1964

Over Soy Cuba

Tijdens de laatste dagen van het regime van Batista spelen zich op Cuba vier afzonderlijke verhalen af. In het eerste verhaal ontdekt de vriend van Maria dat zij eigenlijk een prostituee is, in het tweede verhaal krijgt een oude agrariër te horen dat zijn boerderij verkocht is aan een internationale organisatie, in het derde verhaal worden studenten die pamfletten voor Castro verspreiden neergeschoten door de politie, en in het laatste verhaal wordt een man door bombardementen gedwongen zijn huis te verlaten, waarna hij zich bij de guerrilla's aansluit.

image

avatar van The One Ring

The One Ring

The One Ring schreef:

Bijna alle lof voor deze film van mijn kant is puur gebaseert op de beelden. Schitterend gebruik van groothoeklenzen en de diepte die dit helpt te creëeren in combinatie met ijzersterke lange takes. Soms vroeg ik me af hoe bepaalde shots überhaupt gerealiseert konden worden. Toch zit er ook al aan deze beeldenpracht een nadeel: soms voelt het iets teveel aan als show-off. Hoewel alles er prachtig uitzag had ik de indruk dat een heleboel shots er zonder enige reden in zat, behalve dan het nogmaals laten zien hoe goed Kalatozov zijn camera weet te regisseren. De film duurt dan ook te lang naar mijn mening.

Dit schreef ik eerder en is een deel van mijn oude recensie waar ik toch even op terug wil komen. De rest van mening van toen staat nog, maar ik merk wel dat ik er minder moeite mee heb nu dat dit pure, cinematische show-off is. Niet alleen is het wel érg mooi en zit er meer variatie in dan ik aanvankelijk opmerkte, maar er komt toch ook ontzettend veel gevoel en ritme uit voort. Het gevoel voor de mensen en voor het land Cuba is misschien te plat op verhalend vlak om te werken, maar komt des te meer naar voren door de filmische methode. Als een muzikale en cinematografische ode aan Cuba is dit toch een soort meesterwerk, zeker in de twee eerste verhaallijnen (de vierde schiet opvallend tekort zelfs op filmisch vlak). De zwaar opzichtige propaganda vind ik moeilijk om te slikken, maar Kalatozov weet het vrij goed te compenseren. Ik verhoog mijn stem met een halve ster.

avatar van mister blonde

mister blonde

Dat het camerawerk uit/waanzinnig goed is, ziet een blinde nog wel (Boogie Nights anyone). Waarom ik de film met name nooit zal vergeten en ik voortaan tot een van favorieten mag rekenen, is dat alle 4 de verhalen ongeveer even sterk zijn (en dat vind ik normaliter een probleem met films met verschillende episodes). Bovendien zijn ze allemaal dramatisch sterk en sluiten ze allemaal even goed aan op de inhoud. Misschien werd het punt door de 4 vertellingen wat al te nadrukkelijk gemaakt, maar ging er zo in mee dat ik zelfs dat versterkend vond werken. Ik vind het ook wel eens lekker als een film gewoon uitgesproken en duidelijk uitschreeuwt wat de boodschap is. Een van de beste films die ik ooit zag. 5 sterren.

Tijd is een interessant fenomeen dat mij dermate boven de pet gaat dat ik me er nooit werkelijk in heb verdiept. Wat precies de reden is dat de 141 minuten die Soy Cuba duurt aanvoelde als pak 'm beet 80 minuten weet ik niet, maar het was wel zo. Alleen het intro was wat aan de lange kant. Daarna vloog het voorbij. Alles was mooi en indrukwekkend. Je vraag je af waarom er zoveel conventionele films zijn, als je weet dat je ook zoiets bijzonders kan maken als dit.

Het is natuurlijk allemaal pure propaganda, maar dat zijn films die de Westerse kijk op het gebeuren laten zien meestal ook. Het valt ons dan alleen wat minder op.

Mijn vriendin vond dat er nogal veel mooie mannen in de film speelden. Ik geloofde het direct. Ze heeft er kijk op, moet je weten.

tbouwh

Te zien via de videotheek van MUBI.

avatar van Basto

Basto

tbouwh schreef:

Te zien via de videotheek van MUBI.

In HD?

Basto schreef:

In HD?

Heb je een abonnement? Zelf nog niet gecheckt.

avatar van Basto

Basto

Nee, ik heb de film op dvd en zou m dolgraag op blu ray of 4k willen hebben. Mocht die daar in hd zijn, dan is er in ieder geval een betere scan gemaakt.

tbouwh

Boh, nee, SD - even gecheckt. Niet naar omkijken.

avatar van eRCee

eRCee

De rookmachine maakt overuren in deze magnifieke Sovjetkunst. Pas mijn tweede film van Kalatazov maar volgens mij zijn er geen tien regisseurs te vinden die beter een verhaal kunnen vertellen door middel van beelden dan deze man. Eisenstein 2.0, dat is het. Soy Cuba is zelfs een van de beste films die ik in jaren gezien heb. Het bereikt een punt dat het eigenlijk niet meer uitmaakt wat er nog op het beeld verschijnt, alles is goed en prachtig. Yo soy Fidel!