Voskhozhdenie (1977)

Sovjet-Unie
Drama / Oorlog

geregisseerd door Larisa Shepitko
met Boris Plotnikov, Vladimir Gostyukhin en Sergey Yakovlev

Gebaseerd op Vasil Bykov's verhaal "Sotnikov" en gesitueerd in het door de Duitsers bezette Wit-Rusland in 1942. Een verhaal over het tragisch lot van een groep partisanen die vol zit met spirituele kracht en religieus symbolisme.

avatar van Mac Hammer Fan
jipt schreef:
Er is wel een Criterion editie te krijgen. Voor 30 dollar (weet niet hoeveel euro dat is). Klik hier, krijg je ook de film Wings van dezelfde regisseuse.

Eclipse Series - Wings / The Ascent (Criterion) DVD Movie Online, Movies Shop, Film Plot Summary, Sales, Movie Trailer - axelmusic.com
18,57 EUR bij Axelmusic zonder de verzendkosten.
"Wings" interesseert mij minder, maar naar "the Ascent" ben ik toch benieuwd.

avatar van chevy93
Ik zie het gemiddelde zakken en zakken. En ik weet niet eens waarom, want men laat niet eens een berichtje achter bij deze geweldige film!

Reinbo
Geen geweldig meeslepende oorlogsfilm, helaas. Haalt het ook niet bij Idi I Smotri, die ik zowel visueel als inhoudelijk veel sterker vind. Ascent is eigenlijk veel meer een krijgsgevangene drama met een paar mooie scenes en enkele goede koppen. Vooral de ondervrager is erg sterk. Verder vond ik het toch allemaal iets te zwart wit (figuurlijk) neergezet met de jezus & judas figuur. Beetje te veel propaganda ook. Jammer, met iets meer nuances had het beter kunnen zijn. 3,5*

avatar van Baggerman
Reinbo schreef:
Beetje te veel propaganda ook.

In welk opzicht bedoel je dit? Voor een Sovjet-film bevat de film juist opvallend weinig propaganda!

Reinbo
Was ook slechts ligt aanwezig, maar het waren wel zielige Russen in gevecht met de vijand en uitgerekend de Jezus figuur die stond voor het moederland. Vond de christelijke moraal storender.

avatar van Baggerman
Reinbo schreef:
Vond de christelijke moraal storender.

Dat kan. Die is trouwens ook zeer opvallend voor een film uit de Sovjet Unie.

De vijand bestaat overigens wel voornamelijk uit (collaborerende) Sovjetburgers zelf.

avatar van Montorsi
Niet zo goed als ik gehoopt had, vooral visueel had ik er meer van verwacht. Vond het er toch allemaal wat droog en kaal uitzien.

Het duurde ook even voordat ik er inkwam, maar vanaf halverwege komen er toch wel een paar hele goeie scenes voorbij, zoals de ondervraging door de overgelopen Sovjets (geweldig gespeeld door Anatoli Solontsyn) en de ontsnapping-fantasieën door de hoofdpersonages.

Verder vond ik het hoofdpersonage al vrij snel uiterlijke trekken vertonen van Jezus wat verder in de film geen toeval bleek te zijn, beetje jammer dat er dan nog uitdrukkelijk 'Judas' gezegd moest worden, alsof je dat nog niet door had.

Ook met het gebruik van erg sfeervolle muziek, en bovendien erg goed geacteerd en op een bepaalde manier een pijnlijke film. Het ademt allemaal erg veel frustratie op de een of andere manier.

Iets meer aandacht voor het visuele had het een nog veel betere film gemaakt. 3.5*

avatar van chevy93
Ik hoor niemand over het epische einde. Audiovisueel een parel!

avatar van Leo1954
Indrukwekkend oorlogsdrama, menselijk en erg mooi gefilmd.

avatar van Montorsi
chevy93 schreef:
Ik hoor niemand over het epische einde. Audiovisueel een parel!

Vond het een mooi einde, maar niet perse vanwege het audiovisuele.

avatar van chevy93
Vooral de intrigerende muziek. En dan die close-ups. Brr...

avatar van HarmJanStegenga
Niet zo indrukwekkend als verwacht, maar bij vlagen een sterke film, met een ijskoude sfeer. Visueel érg mooi - veel prachtige shots, zowel van de uitgerekte / besneeuwde landschappen, als de personages. Vooral het shot wanneer de twee boven op dat zoldertje bij die vrouw thuis verstopt zitten vond ik leuk geschoten. Spannende scéne ook. De muziek viel me naar het einde toe steeds meer op, vooral bij de (sterke) eindscéne. Helaas deden de personages me niet zoveel. Maar... makkelijke voldoende.

avatar van Flavio
Film over idealisme vs pragmatisme (in zijn extreme vorm verraad vs opofferingsgezindheid) is bij vlagen indrukwekkend maar minder pakkend dan het vaak aangehaalde Come and See. Dat komt omdat de hoofdfiguren meer wandelende Ideeen zijn dan personen van vlees en bloed. Zij vertegenwoordigen allebie een kant van het spectrum en er is dus geen enkele ruimte voor twijfel, nuance, laat staan dat je echt meeleeft.

avatar van mayhemblik
Mooie film met mooie mensen om naar te kijken.

avatar van Biosguru
Mij te theatraal. Het is allemaal prachtig gefilmd. Maar het acteren is me echt veel te erg over de top. Net alsof je naar een film uit het stille tijdperk zit te kijken. Ik dacht ik leg even uit waarom ik het gemiddelde wat naar beneden haal.

avatar van wibro
IJzersterk oorlogsdrama hoewel het in het begin daar bepaald niet naar uit zag. Na het eerste half uur kreeg ik onderhand wel genoeg van al die sneeuw. Deze film moest het voor mij daarom ook vooral hebben van het sterke 2e gedeelte en vooral de laatste 20 minuten. Ik heb geprobeerd mij in de rol van de slachtoffers te plaatsen door mij de vraag te stellen wat ik zou doen als ik het hetzelfde lot als hun zou ondergaan. Zou ik handelen zoals Sotnikov en staan voor mijn principes ook als dat onvermijdelijk de dood tot gevolg heeft of zou ik handelen zoals Rybak en bereid zijn alles te doen tot zelfs collaboratie met de vijand om te overleven? Deze vraag is eenvoudigweg niet te beantwoorden als je zelf niet met een soortgelijke situatie geconfronteerd wordt. Het risico van overleven tot elke prijs is wel dat je hetzelfde te wachten zou kunnen staan als Rybak die aan einde zo gekweld werd door zijn geweten dat hij zichzelf wilde ophangen wat hem overigens niet lukte omdat hij daar gewoonweg te laf voor was. En niets is zo erg dan levenslang gekweld worden door je geweten. Ik vind "The Ascent" daarom ook vooral een psychologisch drama met - en dat mag zeker niet onvermeld blijven - uitstekend acteerwerk van vooral Vladimir Gostyukhin als de collaborateur Rybak. Vooral het einde is grandioos.

Partizanen- en ook burgerleed tijdens WO II.
Een film, prachtig van expressie, over moed, zelfopoffering, verraad, collaboratie en... dood. De terechtstellingsscène naar het einde toe is een onvergetelijk en enig stukje film en de scotscène moet daar amper voor onder doen.
Heel mooie beeldcomposities en massa's close-ups die menselijke gevoelens weergaloos mooi weergeven (het jongetje dat de terechtstelling gaande slaat en de doodsangst bij het meisje dat zich duidelijk afvraagt "waarom, ik ben nog zo jong" zijn maar een paar voorbeelden) waarbij meteen de uitermate knappe vertolkingen mag onderlijnd, waarbij toch de collaborant-ondervrager Portnov erg opvalt.
Subtiele soundtrack in dit rauw, aandoenlijk werk.