Idi i Smotri (1985)

Sovjet-Unie
Drama / Oorlog

geregisseerd door Elem Klimov
met Aleksei Kravchenko, Olga Mironova en Liubomiras Lauciavicius

In een bos in het door de nazi's bezette Wit-Rusland vindt de jonge Rus Florya Gaishun een geweer, waarna hij zich meteen bij de lokale vrijheidsstrijders aansluit. Dit ondanks smeekbeden van zijn moeder, die nu met haar twee dochters weerloos achterblijft. Als Gaishun later wordt achtergelaten door het leger, probeert hij terug te keren naar huis, maar de nazi's willen zijn dorp bombarderen.

617 BERICHTEN 65 MENINGEN
avatar van depri83
Het eerste gedeelte van de film voor mij te bevreemdend om het 2e gedeelte van de film genoeg te laten beklijven.

avatar van John Milton
je weet dat ik niet direct het type ben dat vreugdedansjes doet bij het verschijnen van fysieke dragers, maar hier word ik dus wel heel heel blij van!

Benieuwd naar de kwaliteit, geen nieuwe 4k scan helaas, zo te zien.

avatar van Bélon
Ben niet kapot van de kwaliteit op basis van de screenshots maar hier valt zo te zien wel een 720p van te maken die iets beter schaalt op HDTV's dan de huidige 2 DVD versie.

Ik ga mijn 2 DVD versie hier igg niet voor vervangen, het is idd hopen op een nieuwe 4K scan (Criterion, MoC, Arrow kom er maar in! )

avatar van de grunt
Ik vind de kwaliteit echt wel beter dan die van de dvd. Nu maar even afwachten. Als Japan overstag is duurt GB doorgaans niet lang ( indeed Eureka/Arrow/Bfi doe je ding! ).

Nee, deze oorlogsfilm kon mij echt niet bekoren. Dat zit in verschillende zaken. Zo is er het acteerwerk van de vertolker van het hoofdpersonage Florya, dat nagenoeg alleen maar bestaat uit het trekken van verwonderde of verschrikte gezichten, dat mij geen moment kan overtuigen. Het overige acteerwerk houdt, zeker in het eerste uur, trouwens ook niet over. De dialogen, vooral in het eerste deel van de film, zijn nogal pover. Daar ligt de focus weliswaar ook niet echt op, maar het helpt niet om in de film te komen. Het eerste deel van de film voelt sowieso nogal onsamenhangend aan. Op enig moment komt er wel iets meer structuur in het verhaal en worden de gruwelen die tijdens de Tweede Wereldoorlog in Wit-Rusland hebben plaatsgevonden overtuigend in beeld gebracht. Toch voelt dit wel ietwat mager aan. Je ziet de gruwelijkheden voorbij komen, tot slot voorzien van een ondersteunende tekst, maar dat is het dan ook. Tevens ziet het er allemaal nogal gedateerd uit voor een film van halverwege de jaren tachtig. Visueel dus niet bepaald een pareltje. Al met al een harde oorlogsfilm, maar met name door het nogal vage en onsamenhangende eerste gedeelte doet het mij niet zo veel.

avatar van joolstein
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Tjonge, erg heftig deze film,de bittere realiteit van oorlog in een desolaat Rusland. Van mooi kan je in dit geval niet spreken. De film begint erg vreemd en je moet echt voor de film gaan zitten. Dit komt vooral door de manier waarop de acteurs spelen. Een soort theatrale maar toch amateuristische manier. Eenmaal gewend past deze manier ook wel bij de film. Al vond ik het wel een minpuntje van de film. Toch geeft dit de film en het getoonde Rusland in oorlog, een extra dimensie. Armoede, moed, vastberadenheid, wanhoop, honger, angst, dood, werkelijk alle menselijk aspecten die komen kijken bij een oorlog zijn te zien. En eigenlijk zonder dat we de dreiging zelf überhaupt zien. Die duikt pas op na het eerste uur. En als die dreiging er dan is komt ie ook keihard, onmenselijk en zelfs beestachtig. Veelal zien we beelden met modder en klei en die smerigheid zien we later ook aan de dag komen bij de Duitsers.
Een scene zoals dat meisje Glash die bebloed en op een fluitje blazend aan komt strompelen en Florya mompelt liefhebben en kinderen krijgen (haar droom) schoot erbij mij gewoon een brok in mijn keel. Zo verschrikkelijk heftig.

avatar van wibro
Herzien en dit keer maakte deze keiharde oorlogsfilm nog meer indruk op mij dan toen ik 'm ruim 8½ jaar geleden voor het laatst zag. Oorlog is hel en voor filmliefhebbers die een oorlogsfilm puur zien als kijkvermaak is deze film totaal ongeschikt. Er valt niets te vermaken bij het zien van al dat sadistische geweld. Alleen diepe stilte op het einde en geen 'goh wat was dit een spannende film'. Tja, als je sommige recensies lees van sommige users die het voor elkaar krijgen deze film met een 0.5* af te serveren, dan heb ik toch het idee dat zij een te geromantiseerd beeld hebben van oorlog en niet weten hoe het er werkelijk aan toe gaat. In een oorlog houdt de menselijkheid op. Vaak is het doden of gedood worden. De burgeroorlog in Syrië is daar een uitstekend voorbeeld van. Daar is het niet de SS die de misdaden tegen de menselijkheid begaat maar de IS. Die eerste letter is verder ook het enige verschil. Hun methoden zijn hetzelfde. Voor de SS zijn die anderen Untermenschen, voor de IS zijn het ongelovigen die daarom vernietigd moeten worden. Ja, de geschiedenis herhaalt zich keer op keer. Een film dus om over na te denken deze meer dan uitstekende film van Klimov, waarvan ik afgelopen maandag de komedie Dobro Pozhalovat, ili Postoronnim Vkhod Vospreshchen (1964) gezien heb. Een groter verschil is niet denkbaar.

Waardering: verhoogd naar 5.0*

avatar van zapruder

wibro schreef:

Waardering: verhoogd naar 5.0*

Waar oorlog begint houdt medemenselijkheid op…

avatar van arno74
Stevige oorlogsdrama met twee gezichten. De eerste helft, over een jongen en een meisje die midden in de oorlog verliefd op elkaar lijken te worden, is heerlijk artistiek, met opvallende camerawerk en fraaie kunstzinnige beelden. De tweede helft herinnert je eraan dat dit weldegelijk een oorlogsfilm is, de kant van de slachtoffers van de Nazi-inval in Wit-Rusland wordt met al haar gruwelen getoond. Deze tweede helft botst danook volledig met het vrolijke en relatief vredige begin. Het is een harde film geworden, met een herkenbare Russische stijl, en eentje die allesbehalve feelgood is. Of het zo was bedoeld weet ik niet, maar het toont daarmee het schril contrast tussen leven en liefde in vredestijd en de dood en verderf die een oorlog zaait. Een solide 3,5* bij deze eerste kijkbeurt.

avatar van Antonev
De aanval op en de vernietiging van het dorp zijn de moeite waard. Dit wordt door veel geschiedkundigen aangehaald als voorbeeld voor de vernietiging van Oradour-sur-Glane in Frankrijk door SS-Panzer-Division Das Reich. Het begin vond ik werkelijk belachelijk en deed me de film bijna afzetten.

avatar van james_cameron
Behoorlijk lastig te vinden, deze rauwe Russische oorlogsfilm. En na alle gedane moeite om 'm op te sporen kan ik niet zeggen dat ik er erg gecharmeerd van ben. Vooral het eerste uur is bijzonder moeilijk om doorheen te komen. Ik viel dan ook herhaaldelijk in slaap, bij meerdere kijkpogingen. Het tweede deel is gelukkig een stuk beter. Hier ontaardt de film in een surrealistische, nachtmerrie-achtige afdaling in de hel die oorlog heet. Vooral het camerawerk is daarbij indrukwekkend, met fraaie lange trackingshots en een zeer effectief gebruik van close-ups. Het akteerwerk komt helaas erg amateuristisch over, al dan niet opzettelijk, en leidt behoorlijk af van de gebeurtenissen. Geen onverdeeld succes dus.

Wordt vertoond op het komende filmfestival van Oostende in de Master Selectie van Wim Opbrouck. Buitenkansje om deze eens op het grote scherm te zien.

avatar van Mr_Mephisto
Een surrealistische trip van begin tot einde, met vervreemdende elementen (starende gezichten en een dissonant geluidenarsenaal) en een flinke brok waanzin en hysterie. Of hoe vreemdsoortigheid de hel van de oorlog beter weergeeft dan rechttoe rechtaan sentiment.

avatar van mjk87
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Vooral audiovisueel een geweldige ervaring. Ik vind het niet eens een goede film, als in dat het acteerwerk erg matig is alsof men soms nog denkt in het stille tijdperk te zitten. En ook technisch lijkt de film veel ouder en oogt wat goedkoop. Maar wat Klimov ermee doet is fantastisch. Een film die echt van moment naar moment gaat en zo word je als kijker meegetrokken de hypnotiserende gekte in, zoals dat ook bij Apocalypse Now gebeurde. Of dat nu die schoten zijn bij die koe op het grasveld, of de scène bij de schuurt die blijft duren, of het dansende meisjes, of dat shot heel subtiel waar je lijken achter een huisje ziet liggen. En dat met het geluid dat steeds vervreemder aandoet en je de film, de pijn, de oorlog echt voelt. Nauwelijks te beschrijven, maar je moet het beleven. 4,5*.