Idi i Smotri (1985)

Sovjet-Unie
Drama / Oorlog

geregisseerd door Elem Klimov
met Aleksei Kravchenko, Olga Mironova en Liubomiras Lauciavicius

In een bos in het door de nazi's bezette Wit-Rusland vindt de jonge Rus Florya Gaishun een geweer, waarna hij zich meteen bij de lokale vrijheidsstrijders aansluit. Dit ondanks smeekbeden van zijn moeder, die nu met haar twee dochters weerloos achterblijft. Als Gaishun later wordt achtergelaten door het leger, probeert hij terug te keren naar huis, maar de nazi's willen zijn dorp bombarderen.

• Vanaf 18 oktober in de bioscoop (re-release)
  • nummer 80 in de top 250

Zoals ik al eens eerder heb verteld kijk ik nog maar een paar jaar films. Als kind was ik dol op fictie, zoals de meeste kinderen, maar toen ik rond mijn 10de de wetenschap ontdekte heb ik meteen radicaal alle fictie (boeken en films) afgezworen. Immers, niet alleen is de werkelijkheid altijd veel bizarder en fascinerender dan wat een mens kan verzinnen, maar ik vond ook dat de mens de waarheid moet eren en niet leugens (fictie) waarbij fictie ook vooral de emoties in plaats van het verstand aanspreekt op grond van welke argumenten Plato zelfs alle fictie het liefst wilde verbieden.

Door mijn studie filosofie ben ik – ondanks Plato die mijn opvattingen bevestigde – daarop teruggekomen. Ik ben gaan inzien dat kunst en religie – dus al die leugenachtige onzin – ook een bepaalde waarde en zelfs waarheid heeft (al ben ik nog steeds atheïst) die met zaken als betekenis, zingeving, zelfbepaling, moraal en zelfverheffing te maken heeft (deels genoot ik zo van Stalker (1979) - MovieMeter.nl omdat die film dat thema behandelt). De mens heeft verhalen nodig om zijn weg in de wereld te vinden.

Maar als het gaat om oorlogsfilms dan sta ik in wezen nog steeds op mijn oude standpunt: niets overtreft de horror van de Holocaustfoto’s of de echte verhalen zoals door echte overlevenden verteld (bv. Shoah (1985) - MovieMeter.nl), zodat elke oorlogsfilm niets toevoegt aan die horror maar die juist hooguit bagatelliseert. Ik heb de indruk dat (anti-)oorlogsfilms vaak bonuspunten krijgen vanwege de goede boodschap zoals ook antiracistische films die krijgen (‘deugpronken’ heet dat tegenwoordig), maar daar doe ik niet aan en zoals gezegd, een film is nooit zo gruwelijk als het werkelijk was hetgeen zo’n film eerder immoreel maakt. En oorlogsfilms zijn vaak ook gewoon saai met dat eindeloze geknal en tot overmaat van ramp heeft dit genre ook een patent op films die heel lang duren.

Toch wist deze film me wel redelijk te boeien (ondanks z’n lengte). Al meteen is duidelijk dat dit een artistieke film is met ietwat bevreemdende maar fascinerende scenes en beelden, die af en toe neigen naar absurdistisch theater met veel hysterie c.q. over-acting. Maar de film is ook rauw en realistisch en lijkt een goede indruk te geven hoe het echt moet zijn geweest op het platteland in Wit-Rusland in 1943 (de film is ook gebaseerd op echte gebeurtenissen). De film is heel sfeervol en weet goed de verwoesting en de paniek en ontreddering van de mensen weer te geven. De film laat bovenal zien hoe beestachtig en barbaars de Duitsers tekeergingen en de titel verwijst in dat verband naar het Bijbelse verhaal van de apocalyps als de Dood en de Hel op Aarde heersen. Het verhaal is verder niet zo bijzonder en het is eigenlijk meer een antifascistische (anti-Hitler) dan een anti-oorlogsfilm (de film is gemaakt ten behoeve van de viering van de overwinning van de Sovjet-Unie op nazi-Duitsland).

avatar van Graaf Machine
Teleurstellende film, althans afgezet tegen de status. Floria werd al snel vervelend, en de harde gebeurtenissen (die echt hard waren, overigens), beklijfden nergens. Ik geef de film een tweede kans, maar deze eerste was op groot doek en ik weet niet wanneer die kans zich weer voordoet.

Richardus schreef:
De vraag van een Belgische filmkompaan of deze ook daar gaat draaien of heeft gedraaid?

Niemand die dit weet of kan achterhalen?

avatar van paas
Cikx schreef:
Kom en Zie (Idi i Smotri) - Lumière Cinema Maastricht - lumiere.nl

Tja ooit eens een half uurtje van gezien, maar het was te absurdistisch naar mijn smaak. Misschien nog eens een kans geven

Zit exact met het zelfde 'probleem'....

avatar van Basto
paas schreef:

Zit exact met het zelfde 'probleem'....

Dat absurdistusche verdwijnt na een half uur volledig en maakt plaats voor een onwaarschijnlijk hard subjectief realisme. Wat de dorpsgek aankondigd blijkt later ook verre van absurd te zijn. Graaf het geweer nooit op!

avatar van wolfmanrene
Richardus schreef:

Niemand die dit weet of kan achterhalen?

Hij draaide op het Filmfestival van Gent. Lumière in België heeft via Eye de rechten. Hij is dus zeker beschikbaar voor Belgische vertoners, maar ik dacht dat Lumière even de ontvangst in Gent wilde afwachten voor een besluit voor daadwerkelijke release.

avatar van Drulko Vlaschjan
Oorlog is echt fucked up.

avatar van ohkino
Ik vond met name de cameravoering en de beelden erg sterk en krachtig, je wordt letterlijk meegetrokken in de barbarij er is geen ontkomen aan tot op het fysieke af.

avatar van Shadowed
Is deze film het nog waard om in KINO te bekijken? (Of gewoon simpelweg op het grote doek). Ik zie het niet zo zitten om de DVD binnen te halen voor 50 euro.

avatar van de grunt
Shadowed schreef:

Tuurlijk!
Is een nieuwe restauratie die je van je sokken blaast!

En daarna wachten op de Blu-ray.

avatar van Shadowed
Een dreun in mijn gezicht.

Jeetje, zelden zo onder de indruk van een oorlogsdrama geweest. Ik bedoel, films zoals Schindler's List waren best sterk, maar de dreun bleef uit. Hier kreeg ik die echter volop. Ook echt geweldig geacteerd door dat 12-jarige ventje. Zeer intens gefilmd ook.

De film begon wat traag, en voelde wat oud aan, maar alles van dat veranderde in de tweede helft. Prachtig geacteerd door Kravtsjenko, maar ook Mironova verdient credit. De film is zeer realistisch en naar het einde behoorlijk bruut. de massamoord in het dorp is echt een dreun

Het einde liet me echt stil achter. De hele zaal was echter stil waar ik me in bevond, en dat is een groot compliment. Zelden zo'n mooie, rauwe en realistische oorlogsfilm gezien. Prettig dat ik dit nog op het grote doek mocht aanschouwen. Niet de volle mep omdat sommige conversaties wat vreemd aanvoelde. Vooral in het begin dan.

avatar van Shadowed
Edit: Bij het bezinken heeft het zo'n indruk op me gemaakt dat hij de top 10 in is gegaan.