• 8.224.016 stemmen

Oorspronkelijke taal: Russisch

Releasedatum: 3 augustus 1990

Over Idi i Smotri

"A RELENTLESS MASTERPIECE..."

In een bos in het door de nazi's bezette Wit-Rusland vindt de jonge Rus Florya Gaishun een geweer, waarna hij zich meteen bij de lokale vrijheidsstrijders aansluit. Dit ondanks smeekbeden van zijn moeder, die nu met haar twee dochters weerloos achterblijft. Als Gaishun later wordt achtergelaten door het leger, probeert hij terug te keren naar huis, maar de nazi's willen zijn dorp bombarderen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Flyora (Florian Gaishun)

German General

German Officer

Flyora's mother

Yustin, head of the vilage

Gezhel, german translator

Chief of staff of the partisan detachment

avatar van Hansiro

Hansiro

1 van de beste en meest realistische oorlogsfilms die ik heb gezien, oorlog is horror en deze film brengt dat ook gruwelijk in beeld. Bepaalde scenes in deze film zal ik nooit meer vergeten, en gezien de historie is dat ook niet onbelangrijk. Wat mij betreft vaste kost voor iedereen deze film, een regelrechte klassieker!

Ik had hoge verwachtingen van deze film. Nummer 74 in de top 250, wauw. Wat ik heel vaak heb als ik hoge verwachtingen heb is dat de film meestal tegen valt, zo ook bij deze. Tuurlijk zitten er mooie stukjes in zoals de romantiek tussen de twee tieners en de Russische humor. Maar ik vond hem nergens indrukwekkend of schokkend. Zeker niet een van de beste oorlogsfilms, die eer gaat voor mij naar apocalyps now en platoon

avatar van de grunt

de grunt

Toflyifall7 schreef:

Maar ik vond hem nergens indrukwekkend of schokkend.

Niet schokkend?

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 1982 berichten

knusse stoel schreef:

Een "pracht" van een indrukwekkende oorlogsfilm over de ellende die in de tweede wereldoorlog over Rusland en zijn inwoners heen spoelde.

Deze film laat heel goed zien hoe de Duitsers volledige dorpen en boerderijen in de vlam achterlaten, de tactiek van de verschroeide aarde. Gruwel en angst beheersen het verhaal maar ook de humor die kenmerkend is voor dit volk komt voor in de film.

Een kleine 8!

Dit is een zeer serieuze, realistische oorlogsfilm, die best wel indruk maakt. Ik heb Idi i Smotri eergisteren voor de eerste keer gezien en moet toegeven dat er behoorlijk wat gruweldaden getoond worden. Kortom een indrukwekkende film.

avatar van mirjo 2

mirjo 2

Het eerste gedeelte van de film vond ik moeilijk te verteren. Ontzettend traag en surrealistisch c.q. onrealistisch, met name het gedrag van de hoofdrolspelers en van die partizanen. Het is iets wat je vaker tegen komt in Russische films: over de top geacteerd en een hoog adhd gehalte. Ik kon er maar moeilijk bij blijven.

Halverwege kantelt de film echter. De gebeurtenissen worden realistischer, beklemmender en het tempo schiet omhoog met een indrukwekkend laatste half uur.

Achteraf blijf ik zitten met een dubbel gevoel. Vond ik de film nou de moeite waard of niet? Nog eens zien of niet? Nog eens een nachtje over slapen. Voorlopig maar even in het midden gaan zitten.

avatar van richiedoom

richiedoom

Nog nooit heb ik een film gezien met twee zulke verschillende gezichten.

Na ca. 75 minuten twijfelde ik om de film af te zetten, het deed me namelijk helemaal niks (op een aantal gebeurtenissen na). Vooral het theatrale acteerwerk ergerde me regelmatig. Dat gekke gegiechel van Floryan en dat meisje bijvoorbeeld, ik kreeg er kromme tenen van. Nu kan het ook komen door slechte nasynchronisatie, maar dan nog. Het pakte me niet.

En dan ineens slaat het compleet om. Vanaf het moment dat Floryan met een groepje het eiland verlaat belandt je van de ene gruwel in de ander. Met als absolute climax de scenes in het dorp. Nog nooit heeft een oorlogsfilm me zo diep weten te raken als deze, met ontzettend brute, beestachtige beelden. Fantastisch in beeld gebracht, alsof je er zelf bij bent. En Floryan.... zijn blikken gaan rechtstreeks door je ziel, wat fantastisch geacteerd zeg. En wat een verschil toch met de eerste helft van de film.

Gemiddeld genomen zou een 3,5* misschien meer op zijn plaats zijn, maar het tweede deel van de film heeft dusdanig op me ingehakt dat ik er 4,5* van maak. Hopelijk weet ik de eerste helft na herziening beter te waarderen. Of moet ik misschien met een andere blik naar de eerste helft van de film kijken?

avatar van Kondoro

Kondoro

• 1962 stemmen

“To love... to have children...”

Eindelijk heb ik dan de film opgezet die ik nog bovenaan mijn lijstje had staan als het gaat omtrent tweede wereldoorlog films. ‘Idi i Smotri’ staat hoog aangeschreven, dat is ook wel te zien aan het gemiddelde cijfer hier op deze site maar ook de hoge cijfers op o.a. ‘IMDb’ die er niet om liegen, en ook alle positieve recensies hebben toch wel een bepaalde verwachting aangewakkerd en ik hoopte heel erg dat de film deze kon waarmaken. Echter, blijft de film in mijn ogen toch een uur lang niet heel spannend en valt eigenlijk mijn verwachting in duigen.

De film is inderdaad een groot deel (zeker het begin) te theatraal en in mijn ogen niet heel bijzonder te noemen. Ik kwam er daardoor maar moeilijk in, ik kon het verhaal maar moeilijk echt interessant vinden en ook het acteerwerk vond ik nou niet bepaald interessant. Na een uur komt er gelukkig weer wat meer spanning en actie in de film voort, en gaat het ook echt beginnen. En dan valt eigenlijk bij mij het oog op de details, en bezinkt het toch wat meer. De film blijkt na een tijdje gewoon een nare greep op de werkelijkheid te hebben en de grauwige en nare sfeer kroop steeds makkelijker mijn lijf in. Daarnaast, begint er na het uur ook wat meer leven in de film te zitten, begin ik het een stuk interessanter te vinden en is de film eigenlijk best goed aan het worden.

Het verhaal maar vooral de film wist bij mij indruk te maken op heftigere scenes en beelden die de film zo nu en dan kent en vertoond. Zo zien we op een gegeven moment dat er achter de schuur het hele dorpje (of alle mannen dat is me niet opgevallen) is geëxecuteerd is bijvoorbeeld zo’n scene die direct wel indruk wist te maken. Maar de meeste indruk maakte mij wel het moment dat de Duitsers een hele groep mensen in de schuur zet en vervolgens deze in de fik zetten en beschieten waarbij ze vooral veel lol maken en de mensen voornamelijk uitlachen, het vernederen wat ervoor wordt gedaan is echt niet om aan te zien en wetend dat het echt is gebeurt destijds, barre tijden. Deze actie deed me overigens een beetje denken aan hetgeen wat er gebeurd is in het Franse dorpje ‘Oradour-sur-Glane’ in 1944 waarbij ook het hele dorpje werd uitgemoord doormiddel van dynamiet en een kogelregen. Erg interessant om dat eens door te nemen, en om te bezoeken in het echt.

Maar ook, tijdens het uitmoorden van dat dorpje zie je hoe de Duitsers met een lijk aan het lachen zijn en zie je een meisje meegesleurd worden die duidelijk werd verkracht door de heren, en dat zijn dingen die blijven je wel bij door zo’n film.

Zoals ik al zei vond ik het acteerwerk echter het minste in de film, het verdriet op zij zettende vond ik het nogal theatraal en zeker het eerste uur kende daar niet veel afwijking van, dit vond ik toch wat saai om naar te kijken en had daardoor na zestig minuten wel al snel het gevoel deze film toch af te willen zetten. Gelukkig komt het na een ruim uur wat meer opgang in mijn ogen en werd het ook constant steeds aangenamer te volgen

Het verhaal was overigens wel mooi om te volgen en vooral best realistisch geschetst waaronder de pijn en het nare sfeertje wat er constant in de film hangt. Dit toch voornamelijk geketend aan veel angst wat heerste onder de bevolking door de onderdrukkers. Dit zag je later trouwens wel vaker voorbijkomen. Ook het verzet was natuurlijk destijds iets belangrijks en dat kwam er ook wel mooi in voor.

Toch vond ik het best jammer dat de Duitse soldaten zo laat in de film kwamen en dat heeft bij mij toch wel de handdoek in de ring gegooid. Wanneer ze er zijn is het overigens wel fantastisch gedaan en vooral erg gruwel maar, na een uur en veertig minuten vond ik het best zonde, de tijd was al bijna voorbij en zo lang waren ze er ook weer niet en dat vond ik zonde, daar had ik toch wel wat meer van willen zien.

Helaas is de film op veel vlakken dus niet zo geworden als ik had gehoopt en gedacht. Ik had toch wat meer van de Duitse onderdrukker willen zien in de grauwige tijd aan het oostfront, dat mocht niet baten. Het neemt niet weg dat de film met een redelijk interessant verhaal toch echt wel weet te raken en de beelden, het duistere sfeer maar ook de keiharde scenes blijven op mijn netvlies gebrand zitten. Wellicht dat ooit een herziening wat meer kan betekenen voor mij en de ‘liefde’ voor deze film, echt gehaat heb ik het ook niet al waren mijn verwachtingen gewoon iets te hoog.