Idi i Smotri (1985)

Sovjet-Unie
Drama / Oorlog

geregisseerd door Elem Klimov
met Aleksey Kravchenko, Olga Mironova en Liubomiras Lauciavicius

In een bos in het door de nazi's bezette Wit-Rusland vindt de jonge Rus Florya Gaishun een geweer, waarna hij zich meteen bij de lokale vrijheidsstrijders aansluit. Dit ondanks smeekbeden van zijn moeder, die nu met haar twee dochters weerloos achterblijft. Als Gaishun later wordt achtergelaten door het leger, probeert hij terug te keren naar huis, maar de nazi's willen zijn dorp bombarderen.

avatar van Lovelyboy
Antonev schreef:

Scenes van deze film worden door historici gebruikt als kadermateriaal om de gruweldaden van de zogeheten Einsatzgrüpen ik Oost Europa te beschrijven.

Inderdaad, scènes worden gebruikt in programma's op Discovery en Nat Geo. Zo heb ik de film zelf ongedekt.

Wat de schuur betreft, de Dirlewanger-brigade zal ongetwijfeld dergelijke methodes gehad hebben maar de SS dreef de mensen in Orradour-Sur-Glane ook de kerk in om die vervolgens plat te branden.

avatar van Spoelworm
De filosoof schreef:

Maar als het gaat om oorlogsfilms dan sta ik in wezen nog steeds op mijn oude standpunt: niets overtreft de horror van de Holocaustfoto’s of de echte verhalen zoals door echte overlevenden verteld .. zodat elke oorlogsfilm niets toevoegt aan die horror maar die juist hooguit bagatelliseert. Ik heb de indruk dat (anti-)oorlogsfilms vaak bonuspunten krijgen vanwege de goede boodschap ... maar daar doe ik niet aan en zoals gezegd, een film is nooit zo gruwelijk als het werkelijk was hetgeen zo’n film eerder immoreel maakt.
....

Maar de film is ook rauw en realistisch en lijkt een goede indruk te geven hoe het echt moet zijn geweest op het platteland in Wit-Rusland in 1943 (de film is ook gebaseerd op echte gebeurtenissen). De film is heel sfeervol en weet goed de verwoesting en de paniek en ontreddering van de mensen weer te geven. De film laat bovenal zien hoe beestachtig en barbaars de Duitsers tekeergingen en de titel verwijst in dat verband naar het Bijbelse verhaal van de apocalyps

Excuseer mij dat ik dit vraag, en absoluut no offense (!) maar zijn dit niet wat al dan niet filosofische tegenstrijdigheden in één verhaal?

Spoelworm schreef:

Ik weet niet of het filosofisch is maar een tegenstrijdigheid zie ik er niet in. Ik stel dat oorlogsfilms mij nooit zo schokken als de werkelijkheid (welke werkelijkheid dan ook nooit getoond wordt op het NOS-Journaal want die is te schokkend voor de gemiddelde kijker), zodat ik ze wat eufemistisch vind, maar dat deze film wel in de buurt van de werkelijkheid lijkt te komen en daarom een van de betere oorlogsfilms is.

avatar van Spoelworm
duidelijk

De filosoof schreef:

Wat een vreemd standpunt. Waarom zou een film die handelt in de oorlog perse de realiteit moeten benaderen? Wat is dat voor rare eis?
Als een film een depressie poogt te verbeelden zal dit ook niet helemaal lukken. Bagatelliseert het daarmee een depressie? Ik volg op dit moment een serie de gaat over een serie-verkrachter. De scenes die de verkrachting in beeld brengen, zijn (gelukkig) geen realistische weergave van de werkelijkheid. Bagatelliseert deze film verkrachtingen?

Ziegler schreef:

Het gaat me eigenlijk niet specifiek om oorlogsfilms maar om alle historische films. Films waarin bv. de moord op Kennedy of het leven van Churchill wordt nagespeeld sla ik in beginsel ook altijd over: ik zie liever een documentaire over echt gebeurde zaken (ook al moet ik toegeven dat dergelijke films soms wel heel goed zijn waarmee mijn vooroordeel wordt ontkracht).

De filosoof schreef:

Van mij mag je ze overslaan, maar je reden is ietwat warrig.
Een film of documentaire over een historische figuur of gebeurtenis is een visie op de werkelijkheid.
Ik blijf niet begrijpen waarom een dergelijke visie een bagatellisering is van het gebeurde.

paas schreef:

Zit exact met het zelfde 'probleem'....

Is oorlogsgeweld niet per definitie extreem absurdistisch?

avatar van knusse stoel
Een "pracht" van een indrukwekkende oorlogsfilm over de ellende die in de tweede wereldoorlog over Rusland en zijn inwoners heen spoelde.
Omdat ik in het verleden erg geïnteresseerd was in het voormalige "Oostblok", kon ik met dit soort van informatie en persoonlijke bezoeken aan deze landen, een goede mening (hoop ik) vormen over hun kijk en ideeën over het "Westen". Daarmee kwam ik ook tot de conclusie dat 'zij' angst voor "het Westen" hadden.
Napoleon, de eerste wereldoorlog, de tweede wereldoorlog zaten nog vers in het collectief geheugen.

Deze film laat heel goed zien hoe de Duitsers volledige dorpen en boerderijen in de vlam achterlaten, de tactiek van de verschroeide aarde. Gruwel en angst beheersen het verhaal maar ook de humor die kenmerkend is voor dit volk komt voor in de film.
Wat mij soms wel iets irriteerde is de poëtische spraak van sommigen maar dat schijnt weer typisch voor Russische films te zijn. (soms).
Een kleine 8!

avatar van sinterklaas
Ik heb weer eens een ijzersterke oorlogsfilm gezien.

Uit Rusland (of Wit-Rusland... of Sovjet-Unie). Deze film weet weer eens een mooi stukje geschiedenis op het netvlies te kerven.

Het begint als een coming of age, waarin Florian en zijn jongere broertje nog een ogenschijnlijk zorgeloos bestaan leven. Het is het hartje van de Tweede Wereldoorlog, maar daar lijken ze zich niet al te veel van aan te trekken. Ze spelen het spelletje een beetje mee. Totdat ze een geweer vinden en op dat ogenblik door een detectievliegtuig (een voorganger van een drone?) worden gespot. Niet veel later staan er twee Russische soldaten voor de deur. Voornamelijk Florian is interessant en wordt meegenomen naar een kamp met verzetstrijders. Maar Florian ontsnapt

Dit levert om te beginnen wel vele fraaie en interessante momenten op waarbij de film in eerste instantie nog wel kan omschreven worden als een avontuur. De ontmoeting met die vreemde jongedame, die piep in de oren en voornamelijk dat eiland met de overlevenden waren prachtige vondsten. Ook die jolige scenes wanneer Florian erop uit trekt met die drie andere overlevenen lijkt de film een beetje in een feel good gehalte te drukken. Maar je kan wel begrijpen dat dat niet blijvend is.

Want hoe langer de film duurt, hoe meer de gekte toeslaat. De regisseur schetst hierin een direct beeld over het optreden van de moffen en je blijft maar versteld staan hoe wreed de Nazi's in die tijd waren. De verbranding van de kerk was een scene die akelig lang duurde en je meesleurde in de gekte die Florian op dat moment meemaakte. Voornamelijk de snelle veroudering van Florian drukte er nog een stempel op. En dan tegen het einde worden sommige Nazi's toch wel wakker, maar valt er niks meer terug te draaien.

Dit is een van de beste en ingrijpende oorlogsfilms die ik heb gezien. Sfeervol (of loos), uitzichtloos, nachtmerrie-achtig en krankzinnig, met een hoofdrol om niet te vergeten. Alle kanten gaat het op, maar de conclusie is onherroepelijk.

Hier kunnen de Amerikanen niet tegen op, noch kunnen ze er een remake van maken.

Ben deze film tegen gekomen bij een bezoek aan een oorlogsmuseum in Minsk daar werden fragmenten van deze film vertoond.
De film is heel goed.de maker heeft na deze film niets meer gemaakt