Paris, Texas (1984)

West-Duitsland / Frankrijk / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Roadmovie / Drama

geregisseerd door Wim Wenders
met Harry Dean Stanton, Nastassja Kinski en Dean Stockwell

De film vertelt het verhaal van Travis (Harry Dean Stanton). Travis wordt gevonden in de woestijn en door zijn broer Walt (Dean Stockwell) meegenomen naar huis. Daar aangekomen vindt een ontroerende ontmoeting plaats tussen Travis en zijn inmiddels 7 jaar oude zoontje Hunter. Als blijkt dat ook Hunters moeder (Nastassja Kinski) nog in leven is gaan Hunter en Travis samen naar haar op zoek.

avatar van nathaniel177
John Milton Ik ga zometeen een begin maken aan deze, morgen heb ik hem denk ik wel afgekeken, en dan zal ik natuurlijk mijn mening delen.

avatar van John Milton
Ik ben benieuwd

Al juich ik meesterwerken uitsmeren natuurlijk weer minder toe, haalt je toch uit de flow van de film als je pech hebt.

John Milton
Sprakeloos...
Hij krijgt een plaats in mijn top 10, morgen een review want weet nu even niet waar ik beginnen moet.

Heerlijke rustige film.

Van tevoren dacht ik al dat deze film wat voor mij zou zijn, en de film heeft me ook de gehele speelduur geïnteresseerd. Tot 1.5 uur zat ik op een ruime 4.0/4.5, maar de laatste 50 minuten zorgden ervoor dat de film naar 5 sterren en een plaats in mijn top 10 gesleept werden. Ook is de film erg mooi en rustig gefilmd met mooie, sfeervolle beelden van het Texaanse landschap. De acteurs/actrices doen het ook allemaal super! Deze film heeft gewoon iets waardoor het je aandacht de hele tijd vast houdt. de twee gesprekken richting het einde met Harry Dean Stanton en Natassja Kinski zijn een van de beste scènes die ik ooit heb gezien. Een film die niet voor iedereen is, maar ik heb er erg van genoten!

avatar van Pomodorini
nathaniel177 schreef:
Heerlijke rustige film.

Ik zal deze film dan ook eens wagen ?

avatar van Alathir
Paris, Texas is een film die me al lange tijd wel intrigeerde om eens te kijken. Ik denk sinds ik The Straight Story heb gezien met Harry Dean Stanton. Dat was ook een eenvoudige, maar zeer mooie roadmovie. Dat is deze ook maar bij deze film voelde ik het niet zo als bij The Straight Story. Wenders schiet soms mooie kleuren met betrekkelijk simpele shots. De muziek lijkt ook tamelijk eenvoudig. Het geeft Paris, Texas een beetje een western-achtige feeling.

Het tempo ligt traag, maar de sfeer die is er (gelukkig) wel. Een hoofdpersoon dat de eerste 25 minuten niet spreekt is ook tamelijk ongezien. Harry Dean Stanton heeft echter zo'n karakterkop dat hij geen spraak nodig heeft om geboeid te blijven kijken. Emotioneel werd ik nergens gegrepen, al vind ik Paris, Texas zeker geen slechte film. Je moet tijd maken voor deze film - want het heeft niets gemeen met de rush van de huidige maatschappij. Het is zoals een kabbelend beekje, je kan jezelf er in onderdompelen en je laten meevoeren door de stroming. Ik verwacht wel dat ik deze film binnen een aantal jaren nog eens ga kijken. Ik ben er namelijk van overtuigd dat deze beter wordt met een herziening.

Goeie film waarin een man zijn vier jaar lang vermiste broer opeens weer op het spoor komt. Vooral tijdens de eerste helft passen de beelden en muziek perfect bij elkaar. De scenes waarin de vader en het zoontje reconecten zijn het mooist. Wel behoorlijk langdradig, maar genoeg mooie momenten voor een kleine 3.5 sterren.

avatar van TornadoEF5
Kleine vier voor een goede film. Prachtige beelden, rustige sfeer en vooral een sterk begin, met een iets minder begin van het middenstuk en een einde dat me ook niet helemaal ligt. Maar al bij al toch aardig om eens gezien te hebben. Dit kan wel een groeier worden.

avatar van stephan-0115
‘’ I’m not afraid of heights. I’m afraid of fallin’ ’’

Paris, Texas is een film die mij nooit heeft getrokken. Door het langzaam maar zeker afwerken van de top-250 me toch maar aan deze film gewaagd. Gelukkig maar, want ruim een dag na het zien van deze film heb ik nog moeite met het vinden van de juiste woorden.

Paris, Texas is een film waarbij het genre Mystery ook niet had misstaan. Aan het begin van de film maken we kennis met Travis, maar anderhalf uur later weet je nog steeds niets over hem. Nadat hij in het ziekenhuis terecht komt wordt hij opgehaald door zijn broer die al geen rekening meer met Travis hield omdat Travis 4 jaar geleden is verdwenen. Zijn broer heeft Travis’ zoon geadopteerd, omdat Travis’ vrouw Jane ook al uit beeld is. Beiden blijken hun zoon Hunter te hebben verlaten. Waarom? Wat is er gebeurd in het verleden?

De eerste anderhalf uur is al een heerlijke redelijk recht-toe-recht-aan roadmovie, waarin we langzaam maar zeker hele kleine beetjes over het verleden te weten krijgen. Uiteindelijk gaat Travis met zijn zoon op zoek naar Jane, omdat zijn schoonzuster hem aanknopingspunten geeft. Hij komt erachter dat Jane in een seksclub werkt, en vanaf dat moment wordt de film naar onwerkelijke hoogte gestuwd. Het laatste half uur is zò waanzinnig goed..

Travis, als prostituant, staat tegenover zijn ex-geliefde, alleen kan die hem niet zien omdat het een peepshow is. Het gesprek komt niet uit de voeten, Travis weet zich geen raad met de situatie. Daarvoor is in het verleden te veel gebeurd, weet je dan al. Na een kort tussenstuk, waarin Travis via een opname emotioneel afscheid neemt van zijn zoon en waarin hij duidelijk maakt dat het beter is voor iedereen dat hij afstand neemt, keert hij terug naar zijn ex-geliefde en wordt alles duidelijk.

De setting is geweldig. Jane kijkt onbewust naar Travis, maar ze kan hem niet zien. Travis draait zich om op een stoel, hij kàn haar niet zien. Hij vertelt een verhaal over een onmogelijke liefde, gedoemd om te mislukken en die uiteindelijk ook mislukt. Heel rustig vertelt Travis het verhaal over hun relatie, en vanaf het moment dat Jane weet dat het over hun gaat is het een emotionele rollercoaster, de gezichtsuitdrukkingen zeggen genoeg. Na het verhaal vertelt hij ook dat hij haar niet verder wil (kan) ontmoeten. Hij wil haar alleen bij hun zoon brengen. Verenigen wat gescheiden is. Dat hij afstand wil nemen van haar en hun zoon is gezien wat er is gebeurd niet gek. Travis is bang om te vallen..

Nadat het licht uitgaat en ze elkaar kunnen zien, doet Jane haar verhaal. Dat ze daarbij zo gaat zitten dat ze elkaar niet aankijken, is geen toeval. Ze kan de pijn niet aan. Ze willen elkaar, maar weten dat het onmogelijk is. Zo dichtbij, maar toch zo ver weg. Ze zijn gescheiden door slechts het glas, maar in 2 totaal verschillende werelden..

Uiteindelijk worden moeder en zoon herenigd, met vader toekijkend. Wat er daarna gebeurd mag je zelf invullen. Het is een kwestie van interpretatie. Gelukkig maar, dat geeft de film na het gesprek extra kracht mee.

5 welverdiende sterren.

avatar van filmfan0511
Jammer genoeg ben ik niet zo onder de indruk. Vreemd, want normaal ben ik echt te vinden voor dit soort sfeervolle, trage roadmovies. Dat de film zo excessief traag verloopt vind ik dan ook zeker geen minpunt (al was het ook geen tragedie geweest als er hier en daar eventueel wat geknipt was geweest), en de sfeer is leuk gezapig. En het beste punt; de beelden/cinematografie/camerawerk! Er worden bijna consistent prachtige plaatjes getoond. Ware het niet dat Harry Dean Stanton er hier nog 'relatief jonger' uitziet, had iemand me perfect kunnen wijsmaken dat deze film in bv. 2007 was gemaakt. Beeldkwaliteit is echt schitterend, en in combinatie met het trage tempo komt Paris Texas af en toe wel poëtisch over.
Maar soms kan je zoiets hebben dat afzonderlijke componenten van een film werken, en het op papier geweldig is, maar dat het geheel niet echt werkt. Dit was voor mij persoonlijk hier het geval; objectief gezien is er namelijk bijzonder weinig mis met Paris Texas, maar het ging nooit echt leven voor mij. In het begin was ik ook erg geïntrigeerd over het verleden van de personages, en uiteindelijk blijkt er een heel banale verklaring te zijn voor waarom het allemaal was misgelopen tussen Travis en zijn vrouw. Realistisch, mwah ja natuurlijk, maar plottechnisch redelijk onbevredigend, en het werd opeens ook wel heel uitleggerig gebracht op het einde. Dat had toch wel iets organischer verwerkt kunnen worden in het verhaal, denk ik.

Maar over het algemeen dus een 'objectief' (vreemd woord om te gebruiken natuurlijk) mooie film, die voor mij gewoonweg niet echt werkte. Door de sfeer en de extreem mooie beelden was de lange zit van 150 minuten echter niet helemaal onaangenaam. 2.5*.

avatar van Gish
Zojuist Paris, Texas voor de zoveelste keer gezien. Steeds weer die ontroering tijdens het laatste half uur. Misschien wel de mooiste 30 minuten cinema ooit vastgelegd voor op het witte doek.
Van een gedoemde schoonheid.