Paris, Texas (1984)

West-Duitsland / Frankrijk / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Roadmovie / Drama

geregisseerd door Wim Wenders
met Harry Dean Stanton, Nastassja Kinski en Dean Stockwell

De film vertelt het verhaal van Travis (Harry Dean Stanton). Travis wordt gevonden in de woestijn en door zijn broer Walt (Dean Stockwell) meegenomen naar huis. Daar aangekomen vindt een ontroerende ontmoeting plaats tussen Travis en zijn inmiddels 7 jaar oude zoontje Hunter. Als blijkt dat ook Hunters moeder (Nastassja Kinski) nog in leven is gaan Hunter en Travis samen naar haar op zoek.

avatar van nathaniel177
John Milton Ik ga zometeen een begin maken aan deze, morgen heb ik hem denk ik wel afgekeken, en dan zal ik natuurlijk mijn mening delen.

avatar van John Milton
Ik ben benieuwd

Al juich ik meesterwerken uitsmeren natuurlijk weer minder toe, haalt je toch uit de flow van de film als je pech hebt.

John Milton
Sprakeloos...
Hij krijgt een plaats in mijn top 10, morgen een review want weet nu even niet waar ik beginnen moet.

Heerlijke rustige film.

Van tevoren dacht ik al dat deze film wat voor mij zou zijn, en de film heeft me ook de gehele speelduur geïnteresseerd. Tot 1.5 uur zat ik op een ruime 4.0/4.5, maar de laatste 50 minuten zorgden ervoor dat de film naar 5 sterren en een plaats in mijn top 10 gesleept werden. Ook is de film erg mooi en rustig gefilmd met mooie, sfeervolle beelden van het Texaanse landschap. De acteurs/actrices doen het ook allemaal super! Deze film heeft gewoon iets waardoor het je aandacht de hele tijd vast houdt. de twee gesprekken richting het einde met Harry Dean Stanton en Natassja Kinski zijn een van de beste scènes die ik ooit heb gezien. Een film die niet voor iedereen is, maar ik heb er erg van genoten!

avatar van Pomodorini
nathaniel177 schreef:
Heerlijke rustige film.

Ik zal deze film dan ook eens wagen

avatar van Alathir
Paris, Texas is een film die me al lange tijd wel intrigeerde om eens te kijken. Ik denk sinds ik The Straight Story heb gezien met Harry Dean Stanton. Dat was ook een eenvoudige, maar zeer mooie roadmovie. Dat is deze ook maar bij deze film voelde ik het niet zo als bij The Straight Story. Wenders schiet soms mooie kleuren met betrekkelijk simpele shots. De muziek lijkt ook tamelijk eenvoudig. Het geeft Paris, Texas een beetje een western-achtige feeling.

Het tempo ligt traag, maar de sfeer die is er (gelukkig) wel. Een hoofdpersoon dat de eerste 25 minuten niet spreekt is ook tamelijk ongezien. Harry Dean Stanton heeft echter zo'n karakterkop dat hij geen spraak nodig heeft om geboeid te blijven kijken. Emotioneel werd ik nergens gegrepen, al vind ik Paris, Texas zeker geen slechte film. Je moet tijd maken voor deze film - want het heeft niets gemeen met de rush van de huidige maatschappij. Het is zoals een kabbelend beekje, je kan jezelf er in onderdompelen en je laten meevoeren door de stroming. Ik verwacht wel dat ik deze film binnen een aantal jaren nog eens ga kijken. Ik ben er namelijk van overtuigd dat deze beter wordt met een herziening.

Goeie film waarin een man zijn vier jaar lang vermiste broer opeens weer op het spoor komt. Vooral tijdens de eerste helft passen de beelden en muziek perfect bij elkaar. De scenes waarin de vader en het zoontje reconecten zijn het mooist. Wel behoorlijk langdradig, maar genoeg mooie momenten voor een kleine 3.5 sterren.