Before the Rain (1994)

Macedonië / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Milcho Manchevski
met Katrin Cartlidge, Rade Serbedzija en Grégoire Colin

Dit oorlogsdrama bestaat uit drie delen: In het eerste deel 'Words' wordt de jonge monnik Kiril, die een gelofte van stilte heeft afgelegd, geconfronteerd met een voortvluchtig Albanees meisje Zamira. Een wraakzuchtige bende valt het klooster binnen op zoek naar haar. Voor 'Faces' verplaatsen we ons naar Londen waar de fotoredactrice Anne (Katrin Cartlidge) dagelijks beelden onder ogen krijgt. Zelf wordt ze heen en weer geslingerd tussen haar echtgenoot en haar geliefde, de Macedonische fotograaf Aleksander. Anne weigert met Aleksander naar Macedonië te gaan. Het geweld blijkt echter ook in Londen dichtbij. In 'Pictures' is Aleksander terug in Macedonië, waar hij geconfronteerd wordt met de etnisch religieuze strijd die zijn geboortedorp verscheurt. Als hij Zamira probeert te redden, zijn de gevolgen fataal.

meteen in je Top10, Wolkenmeter, wow !

avatar van Wolkenmeter
Krachtig drieluik dat soms schokkend is. Erg goede rol van Katrin Cartlidge, en ook mooi om te zien hoe in het laatste deel alles in elkaar past

Weet eigenlijk iemand wat er van die Manchevski geworden is? Als ik het goed voor heb, was dit zijn debuut nadat hij het vak geleerd had als maker van videoclips. Maar nadien?

avatar van Wolkenmeter
Die Manchevski is toch een beetje een rare kerel. Sinds deze film heeft hij aan 17(!) scripts geschreven, maar geen enkel ervan heeft tot iets concreets geleid. Slechts één film is eruit voortgevloeid (Dust, 2001) maar die onderging vernietigende kritieken. Daarvoor was hij ook even in de running voor de regie van Three Kings, maar werd door Warner Bros ontslagen. Ondertussen bleef de man nog wel bij zijn oude liefde: het maken van videoclips (o.a. Vive ma Liberté van Arno). Hij hield zich de laatste jaren voornamelijk bezig als filmcriticus en schreef hij ook enkele politieke essays, publiceerde een boek en organiseerde een tentoonstelling van z'n werk als fotograaf. Bezig baasje

avatar van De Knip
De film zit leuk inelkaar, zoals boven al beschreven. Voor een nog hogere waarde was de cirkel al te vroeg rond voor mij. Iets te voorspelbaar, maar dat geeft helemaal niet:

****

avatar van Dogie_Hogan
Criterion heeft bevestigd, dat ze de film aan het restauren zijn! Release mei 2008?

avatar van JDSsmetje
Zeer geslaagde film. De regisseur kiest een concreet verhaal uit iemands leven en mengt dit met de thematiek van de burgeroorlog in het voormalige Joegoslavië. De vormgeving van de thematiek is niet zo rechtstreeks, het gaat hier eerder over het gevoel bij de bevolking zelf. Alles zit zeer goed in elkaar en daarbovenop mag je je verwachten aan puik acteerwerk. Een goede film is het resultaat.

avatar van JDSsmetje
Dit vind ik trouwens een betere poster.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Dat is een CD-hoes van de filmmuziek.

JDSsmetje schreef:
Dit vind ik trouwens een betere poster.

Dat is geen poster volgens mij, maar de hoes van de Soundtrack/CD.

edit: zoals SB zegt

avatar van JDSsmetje
Ach ja, nu zie ik het ook. Dit dan ?

avatar van Mochizuki Rokuro
Ja de poster is niet zo sterk als de film zelf. Ik herinner me ook dingen in een stad en een taxi en een in een klooster. Echt een politieke mozaiek film. Dit lijkt meer een familiedrama.

edit: die nieuwe is -zoals je kunt zien- nogal gevouwen... Lijkt me wel een originele Engelse poster trouwens (met de aanduiding van FIlmfestival Ventië), dus de huidige lijkt me origineler van vóór het festival.

Mochizuki Rokuro schreef:

edit: die nieuwe is -zoals je kunt zien- nogal gevouwen...
Reeds de niet gevouwen versie gepost... Dit lijkt me trouwens de beste. Of gewoon de IMDB poster.

JDSsmetje schreef:
Reeds de niet gevouwen versie gepost...

Die je nu gelinkt hebt is wel anders, waar daar staat die Venetië aanduiding weer niet op. Maar goed dat moet de crew maar bepalen.

JDSsmetje schreef:
Reeds de niet gevouwen versie gepost... Dit lijkt me trouwens de beste.

Die is vierkant dus mag sowieso niet op de site. Staat wel Grégoire Colin op de voorkant, dus dat is wel de beste inderdaad (zie mijn nummer 1).

avatar van JDSsmetje
Zelf zou ik wel een poging willen maken om hem te corrigeren, maar heb geen middelen om hem op het juiste formaat te brengen.

avatar van Paalhaas

Gefixt.

avatar van Spetie
Mooi drieluik uit Macedonië dat een goed portret schetst over de gebeurtenissen, die destijds in het voormalige Joegoslavië plaatsvonden.

Ik had niet direct verwacht, dat ik een acteur of actrice zou kennen, maar Rade Šerbedžija is voor mij geen onbekende en heb ik al in menig Hollywood film voorbij zien komen. Het eerste en derde deel spelen zich in voormalig Joegoslavië af en vond ik ook wel wat beter dan het tweede deel, dat zich in Londen afspeelt.

Er wordt over de gehele linie goed geacteerd. Visueel is het wisselend met hier en daar wat mooi geschoten scenes, maar ook momenten, die iets minder goed zijn. De rauwe en harde toon van het verhaal, komt in ieder deel terug en tevens een belangrijke kracht van het verhaal. Verder is de opzet origineel te nomen en ook dat werkt goed. Het is niet chronologisch en doordat het einde eigenlijk het begin is, is het aan de ene kant wel voorspelbaarder, maar aan de andere kant leef je zo wel meer mee met de personages.

Goede film dus, die wel een groter publiek verdient.

avatar van Mochizuki Rokuro
Katrin Cartlidge (RIP) - toch uit menige Mike Leigh-film en Grégoire Colin - zo'n beetje in elke Claire Denis film te zien heb je toch ook wel herkend neem ik aan. Maar Rade Serbedzija is inderdaad een 'autotochtone' naam uit deze regio die je elders ziet opduiken tot Hollywood aan toe

Miki Manojlovic, die zit niet in deze film, is een naam uit de Balkan-regio die je vanuit de Emir Kusturica film ook ziet opduiken in (bijvoorbeeld) Franse films. Herkenbare kop ook.

avatar van Spetie
Ja die ken ik ook wel. Engelse en Franse acteurs ken ik er natuurlijk veel meer van.
Het was meer dat ik er zelf op voorhand vanuit ging dat ik geen voormalig Joegoslavisch acteur zou kennen en meer verrast was door het feit dat er juist een hele bekende in zat.

Met Kusturica sla je de plank helemaal raak trouwens. Ja met zoveel geziene films ken je blijkbaar toch meer mensen, dan je op voorhand zou denken.

Driedelige cirkelvertelling over zinloos geweld onder het motto “De cirkel is niet rond”. De film focust voornamelijk op etnische spanningen en eerwraak in Macedonië en laat daarnaast a.h.w. en passant zien dat onze westerse wereld allerminst gevrijwaard is van onverwacht geweld.

Film kwam op mij enigszins onevenwichtig over. Ik vond met name de London-episode een beetje een vreemde eend in de bijt. Daar staat tegenover dat het pakkende verhaal van de eerste en laatste episode met zijn (deels onderhuidse) spanningen en verbluffende settings in Macedonië veel goed maken.
Andermaal een beklijvende vertolking van de Kroatische acteur Rade Šerbedžija, die eerder al een markante indruk op mij maakte met zijn optredens in o.a. Io Sono Li (2011) en Treto Poluvreme (2012).

avatar van John Milton
22 minuten in de film en er is al een levende schildpad in het vuur gelegd en een kat met een machinegeweer aan flarden geschoten. Zag er nogal echt uit ook. No animals were harmed, aldus de aftiteling. Nou dat geloven we dan maar