Hitori Musuko (1936)
Genre: Drama
Speelduur: 87 minuten
Alternatieve titels: The Only Son / 一人息子
Oorsprong:
Japan
Geregisseerd door: Yasujirô Ozu
Met onder meer: Chōko Iida, Shin'ichi Himori en Masao Hayama
IMDb beoordeling: 7,7 (4.010)
Gesproken taal: Japans
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Hitori Musuko
Door zijn uitmuntende resultaten op de basisschool raadt een leraar Ryosuke aan naar een middelbare school te gaan. In eerste instantie wil zijn moeder, de weduwe Otsune, er niks van weten, maar uiteindelijk stemt ze ermee in en besluit ze haar pensioen uit stellen en door te blijven werken in de zijdemolen. Dertien jaar later besluit ze Ryosuke in Tokio op te zoeken. Ze komt erachter dat haar zoon een slecht betaalde baan als avondschooldocent heeft.
Externe links
Acteurs en actrices
Tsune Nonomiya (O-Tsune)
Ryosuke Ninomiya
Ryosuke Nonomiya, as child
Sugiko
O-Taka
Professor Ookubo
Ookubo's wife
Okubo's son
Jokou
Video's en trailers
Reviews & comments
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Moet 1 van de grote onbekende meesterwerken zijn van Ozu. Ik heb de Panorama dvd (zeer slechte kwaliteit) maar besteld. Ik wil 'm absoluut zien.
Baggerman
-
- 10577 berichten
- 7976 stemmen
Een heel lieflijke en ook trage vroege Ozu. Eigenlijk een soort voorbode van Tokyo Story. Ontzettend subtiel, zowel in hoe het verhaal wordt verteld als in het acteren van de spelers.
Mooi sentiment dat nergens nep wordt en eigenlijk niets minder is als de Ozu's van de jaren na de oorlog!
Spetie
-
- 38582 berichten
- 5481 stemmen
Een aandoenlijk filmpje van Ozu, dat qua stijl en camerawerk typisch is voor de rest van Ozu’s Oeuvre. Wat me vooral ook opvalt is dat men in Japan in vroeger tijden elkaar lange tijd niet zag. Een paar jaar is heel normaal, maar hier duurt het maar liefst 13 jaar, voordat moeder en zoon elkaar eindelijk weer zien. Ik moet er persoonlijk niet aan denken, om iemand waar je zo van houdt, zo lang niet te kunnen zien. De moeder heeft zichzelf weggecijferd en komt naar Tokio om te zien om de zoon zijn droom heeft kunnen waarmaken. Hoewel het weerzien allerhartelijkst is, is de droom voor de zoon blijkbaar een illusie gebleken.
Het gedeelte na het weerzien is ook duidelijk het boeiendst. De zoon schaamt zich voor zijn baan, al wordt het nooit echt duidelijk of zijn moeder het hier mee eens is. Ik vond de moeder in ieder geval een ontzettend lieve vrouw, voor wie je op een gegeven moment best wel medelijden voelt. Het drama wordt redelijk goed uitgewerkt en werkt ook mede, omdat de acteurs allemaal goed acteren. Het mist alleen de impact, die de echt sterke Ozu’s wel op mij hadden en daarom blijft The Only Son bij mij “slechts” hangen op een bovengemiddelde score.
3,5*
Flavio
-
- 4463 berichten
- 4728 stemmen
Mooi klein filmpje over gesmoorde ambitie en zelfopoffering. Al in het begin zie je hoe de zoon wordt opgezadeld met een loden last; hij moet presteren, een groot man worden, om de offers van zijn moeder te kunnen verantwoorden. Japan was toen ook al een prestatiemaatschappij, en succes een must. Ozu oordeelt niet over deze prestatiedruk, maar lijkt wel te willen waarschuwen voor al te hoge verwachtingen van de trek naar de grote stad. Of de moeder uiteindelijk ontgoocheld is of niet blijft in het midden. Na het ongeluk lijkt ze eerst wel trots te zijn, haar zoon is misschien niet maatschappelijk geslaagd, hij is in elk geval een goed mens. Maar de laatste scene suggereert toch dat de teleurstelling overheerst.
Het wordt zoals Ozu eigen is heel subtiel gebracht, traag, met veel statische shots en lang uitgesponnen scenes (waaronder een aparte bioscoopscene waarin je meekijkt naar een Duitse operette- niet vertaald of nagesynchroniseerd) en in een rustig verteltempo, maar het is wel een stijl waar ik van houd.
Prachtige poster trouwens.
Flavio
-
- 4463 berichten
- 4728 stemmen
Prachtige poster trouwens.
Apart opeens lijkt het een andere poster te zijn. Hier stond toch deze poster of ben ik gek geworden?
kappeuter (crew films)
-
- 72559 berichten
- 5771 stemmen
Nee je bent niet gek.
Japanse dvd-cover heeft voorkeur boven Amerikaanse dvd-cover, dus vandaar.
Originele Japanse poster zou helemaal ideaal zijn.
Sir Djuke
-
- 334 berichten
- 947 stemmen
Inmiddels niet meer zo bekend als Kurosawa, Imamura en Oshima is de invloed van Yasujiro Ozu op de universele filmtaal niet te onderschatten.
Zijn stijl kenmerkt zich door de zen-achtige rust van zijn shots, die in veel gevallen vanuit een laag camerastandpunt zijn genomen. Je waant je als kijker een stiekeme toeschouwer van vaak ingehouden familiale emoties. Camerabewegingen zijn schaars en je krijgt alle tijd om de schoonheid van de scenes in je op te nemen. Ozu’s stijl heeft onder meer Claire Denis en Jim Jarmusch beïnvloed.
Twee karakteristieke films handelen over incomplete gezinnen. ‘Hotori Musuko’ uit 1936 over een alleenstaande moeder die haar hele hebben en houwen opoffert om haar enige zoon een goede toekomst te geven (tevergeefs) en ‘Banshun’ uit 1949 over een alleenstaande vader die zijn dochter probeert te overtuigen dat ze moet trouwen (dat lukt uiteindelijk). Opmerkelijk is dat de Tweede Wereldoorlog die toch tussen beide films in zit geen weerklank vindt. Beide zijn stijlvaste Ozu-films, waarvan ‘Hotori Musuko’ integraal én Engels ondertiteld op youtube is te vinden.
Het laatste nieuws
De duivel bezoekt een avondshow in trailer van horrorfilm 'Late Night with The Devil': 'Een instant cultklassieker'
Waargebeurde film 'Sound of Freedom' sinds gisteren te bekijken op Amazon Prime Video
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Sterfdag Natasha Richardson (1963): Haar tien best beoordeelde films
Bekijk ook
Tôkyô Boshoku
Drama, 1957
17 reacties
Bara no Sôretsu
Drama, 1969
35 reacties
Banshun
Drama, 1949
67 reacties
Alice in den Städten
Roadmovie, 1974
23 reacties
Ukigumo
Drama / Romantiek, 1955
9 reacties
Akibiyori
Drama, 1960
9 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.