Banshun (1949)

Alternatieve titels: Late Spring | 晩春

Japan

geregisseerd door Yasujirô Ozu
met Setsuko Hara, Chishû Ryû en Yumeji Tsukioka

Noriko is een vrouw die de ideale leeftijd om te trouwen reeds heeft gepasseerd. Alle mensen om haar heen confronteren haar hiermee, en proberen haar aan te zetten te gaan trouwen. Noriko ziet het zelf niet zo zitten en is vooral bang dat haar vader, bij wie ze inwoont, eenzaam en ongelukkig zou worden mocht ze tot trouwen overgaan.

avatar van Dievegge
De titel is symbolisch: Noriko is nog in de lente van haar leven, maar niet meer voor lang. Volgens de Japanse traditie moet ze dringend trouwen. Dat is in strijd met haar individuele verlangens. Haar stralende glimlach geeft aan dat ze gelukkig is met de huidige situatie, thuis bij haar vader. De enige andere man met wie ze een band heeft, is al verloofd met iemand anders. Onvermijdelijk moet het individu plooien voor de traditie, en zie je die glimlach stilaan wegebben. Wanneer haar vader dat leugentje om bestwil vertelt, zie je dat aan de micro-expressie op z'n gezicht; even trekt een spiertje samen.

Er is aandacht voor het traditionele Japan: thee, sake, pagodes, kimono's, no-theater. Toch zitten er ook moderne en westerse elementen in: slagroomtaart, honkbal en Gary Cooper. De tegenstelling tussen de metropool Tokyo en het rustige Kyoto wordt uitgespeeld. Naar de oorlog wordt slechts kort verwezen als een economisch moeilijke periode. De camera staat meestal stil, wat past bij het behouden tempo. Licht en schaduw worden benut. Het fietstochtje levert mooie beelden op.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Erg mooi, maar, oneerbiedig gezegd, ook erg Ozu. Ik denk dat de eerste film die je van deze regisseur ziet wel de meeste impact heeft. Bij mij was dat Tokyo Story, die ik geweldig vond en een spaarzame 4,5 ster gaf, deze komt uit op 4 sterren, maar had ik eerst Banshun gezien was het wellicht andersom geweest. Het gebrek aan verrassing wordt overigens meer dan goed gemaakt door Ozu's subtiele regie en het mooie ingetogen spel van zijn acteurs.

Baggerman schreef:
Vooral Setsuko Hara acteert erg sterk. Ik blijf het echter wel raar en ongeloofwaardig vinden dat zij in toch al drie Ozu-films 'oude' vrijster speelt! WTF???

Zo'n mooie meid steeds ongehuwd? Zijn die Jappen blind ofzo? Daar rennen toch alle mannen achteraan?

Beetje laat misschien, maar dat thema van de ongehuwde jonge vrouw moet denk ik bezien worden in de tijd waarin het zich afspeelt, net na de Tweede Wereldoorlog. Meer dan twee miljoen Japanse soldaten zijn gesneuveld, dus er zal in 1949 ongetwijfeld een overschot aan huwbare vrouwen zijn geweest. Ben het wel met je eens (tenminste, als je er 9 jaar later nog steeds zo over denkt...) dat Setsuko Hara een schatje was, beetje girl next door maar stiekem bloedmooi.

avatar van xgogax
Fascinerende poëtische film over de positie van de vrouw in de Japanse patriarchale samenleving / cultuur na de Tweede Wereldoorlog . Ik heb me niet echt verdiept in Ozu , maar hoe geniaal moet je zijn om met minimale middelen ( en minimalistische filmtechnieken ) maximaal resultaat te kunnen behalen ?!

Banshun (1949) is overigens een onvervalst meesterwerk en net zo goed als Je vous salue, Marie (1985) van JLG die ook de positie van de vrouw belicht en enkele raakvlakken heeft met Banshun . Banshun is de beste Japanse film die ik ooit gezien heb , beter dan de films van Mizoguchi . Dit meesterwerk hoort zeker in mijn persoonlijke top 10 te staan naast Je vous salue, Marie !

Flavio schreef:
Ongehuwde jonge vrouw vs gehuwde jonge vrouw . Individualisme vs collectivisme , religie vs secularisme . Getrouwd zijn houdt in dat je bestaan complexer wordt , je bent geen kind meer van je vader , maar de vrouw van je man . Je hebt dan veel meer verantwoordelijkheid . Je verliest een stukje van je ' naïeve ' vrijheid die je later in een andere vorm ( ' volwassen ' vrijheid ) terug kunt winnen door respect af te dwingen als je een goede echtgenote bent . Noriko vond het wel fijn om een kind te zijn zonder zorgen van de volwassenen . Ze kreeg veel liefde en aandacht van haar vader zonder dat ze daarvoor iets hoefde te doen . Ze was dus juist heel egocentrisch ingesteld en wilde bij haar vader blijven .

avatar van Tanita
Herziening doet wonderen, en de beeldtaal van Ozu brengt in vervoering met dit 'complexe' verhaal.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De eerste film uit de Noriko trilogie, maar de laatste die ik zelf zie. Al lijkt het wel tijd om Tokyo Story nog eens te zien, gezien mijn veel hogere scores van de andere twee films.

Banshun is het verhaal van een die een gelukkig leven leidt. Het gaat goed met haar vader en voor haar is de huidige situatie eigenlijk genoeg voor een mooi leven. Ze is dan ook niet bezig met trouwen en het lijkt zelfs dat ze daardoor al een potentiële kandidaat heeft laten schieten. Vader is vrij tolerant tegenover de nieuwe generatie, vrij progressief naar de veranderde Japanse tradities na de oorlog. Misschien omdat hij evengoed gelukkig is in de huidige situatie? Maar uiteindelijk wil hij toch het beste voor zijn dochter. Hij zal ze moeten afgeven om haar geluk te kunnen gunnen. Tijd om het verleden te lossen zodat de toekomst kan beginnen.

Opnieuw een mooie film van Ozu. Volgens critici de best aangeschreven van zijn trilogie. Persoonlijk heb ik meer genoten van Early Summer, maar op zich zijn er natuurlijk veel gelijkenissen. Setsuko Hara is een heerlijke actrice met een mooie uitstraling. En Ozu neemt de tijd om sfeer te scheppen. Zijn statische camerabeelden zijn hier een pluspunt en brengen rust in de film. Prachtig in de eenvoud met geen overbodige beelden.