Ningen no Jôken (1959)

Japan
Drama / Oorlog

geregisseerd door Masaki Kobayashi
met Tatsuya Nakadai, Michiyo Aratama en Ineko Arima

Het is 1943 wanneer Kaji (Tatsuya Nakadai), klerk bij een Japans staalbedrijf en overtuigd pacifist, een post in de Loh Hu Liong-ertsmijn in Noord-Mantsjoerije accepteert, in ruil voor vrijstelling van dienstplicht. Wanneer hij met zijn geliefde Michiko (Michiyo Aratama) bij de afgelegen mijn arriveert, stelt hij vast dat de werkomstandigheden voor de arbeiders erbarmelijk zijn en geweld er aan de orde van de dag is. Gecompliceerd wordt het wanneer de Japanse militaire politie zo’n 600 uitgeputte Chinese dwangarbeiders bij de mijn aflevert met de eis dat deze in aparte barakken moeten worden ondergebracht. In zijn oprechte pogingen om hun leefsituatie te verbeteren staat Kaji alleen: zowel de gewone mijnwerkers als de dwangarbeiders en troostmeisjes beschouwen hem als handlanger van de bezetter, terwijl de corrupte bewakers hem zien als weke bemoeial. Diverse ontsnappingen zetten vervolgens de verhoudingen op scherp.

avatar van wendyvortex
Een schitterende meesterlijke film dit eerste deel uit het drieluik The Human Condition.
Hoe blijf je als Japanner trouw aan je humanistische idealen als je door je collega's al gezien wordt als lastpak en je de verantwoording krijgt over een groep van meer dan 600 Chinese krijgsgevangenen achter een hek onder hoogspanning?
Een onmogelijke opgave die het thema is van het eerste deel.
De lange speelduur draagt er aan bij dat je alle personages goed leert kennen. Prachtige beelden van de mijnwerkersstad. En een persoon die met de beste bedoelingen tussen meerdere vuren in komt te staan.

avatar van Pistons
Redelijk epische film die zeer puik verzorgd is.
De openiningsscene en het acteerwerk van Nakadai waren heerlijk. De film duurde iets te lang en sommige invloeden uit deze filmcultuur waren niet echt mijn ding. Ook irriteerde het script af en toe met bijvoorbeeld de Chinezen die ondankbaar blijven zeiken en proberen te ontsnappen ondanks de eindeloze goedheid van Kaji.

****

avatar van RzeroY
Zag deze trilogie voor 15 eu in de FRS liggen in Deventer...

avatar van JDSsmetje
15? 48 bedoel je.

Reinbo
Nee 15, heb ze ook voor 5 euro per deel meegenomen.

avatar van RzeroY
juist

avatar van Spetie
Onlangs heb ik de trilogie voor een mooie prijs kunnen aanschaffen en aangezien ik gisteravond er de tijd voor had, ben ik maar eens begonnen met dit eerste deel. Het is een lange zit, maar bij de echt goede films is dat geen probleem. Dit is er zo een, want de tijd vloog voorbij. De film heeft een kalm, rustig tempo, met mooie camerabeelden en deed me soms enigszins aan Ozu’s Tokyo Story denken. Er zit daarnaast ontzettend veel dialoog in deze film en op de een of andere wijze oogt het allemaal zo natuurlijk en lijkt alles op een vloeiende wijze in elkaar over te lopen.

Tatsuya Nakadai speelt in deze film op sublieme wijze de rol van Kaji, een man die behoorlijk idealistisch is ingesteld en niet snel wijkt voor zijn idealen. Hij zit in deze film echt tussen twee vuren in, aangezien hij bij niemand hoort, maar het is op een gegeven moment echt indrukwekkend om te zien hoe standvastig hij blijft. Doordat de film zo lang is, krijg je een goed beeld van alle personages en daarnaast wordt ook nog eens de tijd genomen voor de verschillen zijverhaaltjes. Richting het einde van de film komt alles op een mooie wijze samen, wat ook gelijk het meest indrukwekkende moment is van de film.

Ja een erg goede film dit en als de andere twee delen van hetzelfde niveau zijn, dan staat mij nog wel wat moois te wachten. Het vereist even wat (kijk)geduld, maar dan heb je ook wat bij deze film. Ik ben best benieuwd hoe het verder gaat en zodra ik er de tijd voor heb, ga ik zeker het tweede deel kijken.

avatar van JJ_D
Briljant eerste deel van wat hopelijk een magistrale trilogie wordt. Na afgelopen zomer ondersteboven te zijn geweest van de minimalistische perfectie in vorm (compositie en schaarse dialoog) van ‘Seppuku’, besloot ik dat het tijd was om meer van Masaki Kobayashi te gaan ontdekken. Zowel thematisch als qua opzet sprak ‘The Human Condition’ me meteen aan, omwille van de universele, ethische dilemma’s die de regisseur erin aan bod laat komen.

Van het eerste deel uit de trilogie valt vooral de vaart op, alsook de geniale enscenering. Van ‘Woman in the Dunes’ herinnerde ik me dat zand nog fascinerender in beeld kan gebracht worden, maar hier spelen de elementen (ook typisch voor Tarkovsky overigens) een mineure rol tegen de menselijke achtergrond. Daarbij geen close-ups of clair-obscure à la Bergman, maar telkens groots opgevatte tableaux die aan Kubrick doen denken.

Noem het bovenstaande quatsch, tot daar aan toe, maar puur qua script is ‘No Greater Love’ zodanig essentieel dat niemand er om heen kan. Een spannende, ethisch scherpe film die haast perfect werd geschoten, dat belooft voor het vervolg…!

3,75* (naar 4)

PS: Mooie uitgave met interessant, kort boekje bij Koinobori. Moet dringend wat meer uit hun cataloog beginnen checken…! Nog ergens goedkoop te krijgen via internet?

avatar van Baggerman
JJ_D schreef:

Nee, alhoewel sommige films bij de FRS voor 5 Euro 't stuk in de bakken lagen/leggen. Maar voorlopig is 9,99 Euro de laagste prijs die ik op internet zag voor films van Koinobori.

oup
Bij Bol.com heb je nu de drie dvd's voor E 15,00.

Goeie tip!

Net alle drie gescoord uit een bak bij FRS voor € 5 per stuk.
Mijn dag is goed

avatar van Friac
Ik vind het zo jammer voor de Belgen dat zo'n zaken nooit in de FRS-bakken liggen, al ga ik morgen toch eens even kijken in de hoop dat ze hun aanpak gewijzigd hebben (al vrees ik dat het allemaal weer 100% commercieel gedoe zal zijn). Voor mij is het immers nog een kleine maand wachten tot ik de volgende twee delen kan bekijken, wat ik bijzonder jammer vind (en heb niet veel zin om hem te downloaden, en bestellen via internet komt qua tijd op hetzelfde neer, dus behelp ik me met de bibliotheek).

The Human Condition: No Greater Love is een prachtige film, een film waarvan ik het gevoel heb dat hij nog kan verder groeien. Ik heb het sowieso wel voor epische films, in de zin van een verhaal dat op een erg uitgebreide en tegelijk gefocuste manier verteld wordt (wat zich uit in diverse uren kijkplezier). Het eerste deel verveelde met zijn stevige speelduur van 3h20m alvast hoegenaamd niet en dat is op zijn minst al een prestatie te noemen.
Ik vind het prachtig dat een Japanse filmmaker er niet voor terugdeinst om amper een dik decennium na WOII zo'n film te durven maken, die toch als een serieuze kaakslag voor het Japanse volk moet aangekomen zijn (ondanks het feit dat de goede Japanse burgers ook de juiste aandacht krijgen). Kobayashi schuwt de wreedheden van het Japanse regime hoegenaamd niet en levert hierbij een stevige brok sociale en humanistische kritiek, en dat op een erg eerlijke manier.

Het hoofdpersonage wordt verscheurd en vind bij geen van beide kampen een veilige thuishaven, voor de grote massa blijft hij een soort van paria. Voor de één een idealistische "contraproductieve" hindernis, voor de ander een vermeende onbetrouwbare huichelaar die in de eerste plaats aan zichzelf denkt. Uiteindelijk lijken alle inspanningen weinig uitgehaald te hebben, met als enige "micro"-lichtpunt zijn vrouw met wie hij alvast de luttele uren geluk volop kan delen.
Los van de kracht en veelzijdigheid van het verhaal is het ook nog genieten van het heerlijke camerawerk, dat vooral bij de shots van de vreugdeloze landschappen erg mooi uit de verf komt. Ook zitten er enkele wat mij betreft iconische scènes in de film, waaronder de executiescène die eveneens erg mooi in beeld gebracht werd.

Voorlopig blijf ik steken op een moddervette 4* die allicht nog wel zal uitgroeien tot meer. No Greater Love heeft alvast de verdienste dat ik niet kan wachten om de andere twee delen te bekijken, in de wetenschap dat dit allicht één van de mooiere filmervaringen kan betekenen.

avatar van Rick18
Ningen no Joken I is een film die mij duidelijk niet ligt. Ben sowieso al niet zo'n fan van zwart-witfilms maar door deze is amper heen te komen. Visueel is het nauwelijks interessant op de aankomst van de trein met gevangen na, wat deed denken aan een scène uit Lawrence of Arabia.

De verschillende partijen zijn daarnaast nauwelijks uit elkaar te houden. Ik wist op een gegeven moment niet meer wie nou Chinees of Japans was. Zowel qua gezichten als qua kleding kon ik geen onderscheidt aanbrengen. Kleurgebruik had hier wellicht een uitkomst geweest.

Mijn gemoed daalde tijdens het kijken dan ook vlot. Heb regelmatig de film af moeten zetten om mij weer op te laden voor de volgende paar minuten. Het hielp daarbij ook niet dat deze film zo lang duurde.

Omdat ik de film om de vijf minuten heb gepauzeerd krijgt deze film van mij het welverdiende cijfer van 0,5*

Reinbo
Beetje flauw om je eigen onvermogen om de acteurs uit elkaar te halen op de film bot te vieren. En ook kleur had daar niet bij gehoplpen, ze zijn immersallemaal geel.

En uh, als je de film elke 5 minuten stop zet, duurt hij toch enkel langer...

avatar van Rick18
Reinbo schreef:
Beetje flauw om je eigen onvermogen om de acteurs uit elkaar te halen op de film bot te vieren. En ook kleur had daar niet bij geholpen, ze zijn immersallemaal geel.

Het zou inderdaad onvermogen kunnen zijn ja, aangezien nog niemand anders deze kritiek heeft geuit bij deze film.

Reinbo schreef:
En uh, als je de film elke 5 minuten stop zet, duurt hij toch enkel langer

Heb er dan ook bijna een week over gedaan voordat ik hem helemaal gezien had

avatar van Bijdevaate11
Opzich een helder verhaal, wat in het begin ook nog wel interessant is, het acteren is ook niet onaardig, goed camerawerk.... maar elke zin duurt echt zo lang voor dat het wordt uitgekauwd, dit maakt het echt onnodig een lange zit... daarbij blijft de setting waarin het zich afspeelt vrij beperkt... nee dit heeft mij niet erg kunnen bekoren.

avatar van SnakeDoc
Bijdevaate11 schreef:

Ben het eens met bovenstaande.
De film verloopt in een zeer traag tempo. Dit alles had prima gepast in een speelduur van 120 minuten max.

Heb nu het gevoel gehad dat niet alleen Kaji de persoon was die moest overleven. Ik had het er zelf ook nog al moeilijk mee.

Toch nog 2,5 sterren voor het boeiende verhaal.

avatar van wibro
Mij eindelijk eens gewaagd aan dit drieluik van Kobayashi. Dat ik het zo lang uitgesteld heb komt vooral door de lengte, die mij ook nu bij het eerste deel behoorlijk tegen zit. Volgens mij werd dit drieluik ooit in zes delen eens op een Duitse TV zender - natuurlijk nagesynchroniseerd -uitgezonden. Dat was in de jaren zestig dacht ik. De executiescène kon ik mij nog zeer goed herinneren.
Over dit drieluik die je het inderdaad het beste in zes delen kan bekijken - anders verslapt je aandacht - kan ik niet helemaal enthousiast zijn. Het duurde erg lang voordat deze film - het 1ste deel dus - mij echt wist te boeien. Veel scènes met nutteloze dialogen voegden helemaal niets toe. Die 200 minuten hadden van mij best teruggebracht kunnen worden tot zo'n 120 a 130 minuten.
Over het verhaal verder; tja, dat de Japanners niet zachtzinnig met de Chinezen omgingen is algemeen bekend. Dat hebben we al gezien in films die gingen over het massacre in Nanking. Niets nieuws dus. Wel knap niettemin dat Kobayashi destijds al een film durfde te maken over een van de meest zwarte bladzijden in de Japanse geschiedenis, waarin de Japanners in een niet bepaald positief daglicht werden gesteld. De Japanners hebben de neiging die zwarte bladzijde nog wel eens te willen verdringen.
Wel opvallend trouwens dat op dit 1ste deel bijna twee keer zo veel gestemd werd als op deel 2 resp. deel 3. Waarschijnlijk konden de meeste filmliefhebbers het niet opbrengen nog eens uren te besteden voor de andere twee delen. Kan mij dat wel enigszins voorstellen. Ik heb daarentegen A gezegd en zal daarom ook B zeggen en heb besloten de overige twee delen deze week nog te bekijken. Want ja, laten we eerlijk zijn, net zoals het drieluik van LotR vormt het drieluik van The Human Condition voor mij één geheel.

avatar van eRCee
In tegenstelling tot velen hier vond ik het eigenlijk helemaal geen lange zit. De film verveelt bij wijze van spreken geen seconde ("geen frame is lame, geen seconde is zonde", zoals ik meen tovenaar al eens opmerkte, over een andere film weliswaar maar een kniesoor die daarop let).

The human condition valt vooral op door de schitterende cinematografie. Prachtig zwart-wit, gedurfde cameraposities en nagenoeg perfecte kadrering zijn allemaal kenmerken van deze film van Kobayashi. Ronduit verbluffend voor een film uit 1959, die de tand des tijds dus glansrijk heeft doorstaan.

Dan het verhaal, daar wringt voor mij een beetje de schoen. The human condition is als de romans van Charles Dickens; zwart-witte, moraliserende vertellingen vol pathos en sentiment, maar tegelijkertijd bol staand van betrokken maatschappijkritiek, immer pleitend voor menselijkheid. Puur rationeel vind ik het teveel van het goede, bijvoorbeeld als de verliefde prostituee in de laatste scene Kaji nog maar eens belasterd, maar aan de andere kant vind ik de bedoeling sympathiek. En er zijn ook genoeg zaken die subtieler worden gebracht, of momenten die echt indruk maken. Maar het had iets minder bombastisch gemogen (ook in de muziek), iets ingetogener.

De combinatie van de thematiek en de fraaie fotografie geven The humon condition de allure van een klassiek epos. Ik ben absoluut benieuwd naar de volgende delen. Een meesterwerk is deel één mijns inziens echter niet.

Wat een zit.

Achteraf bekeken misschien niet ideaal getimed. Net voor deze één van de meest energieke films van de laatste jaren gezien, daar steekt dit 3+ uur durend oorlogsdrama dan wel schril tegen af. Al leert het verleden dat het waarschijnlijk toch niet zo heel veel had uitgemaakt.

Ik las eerder dat het acteerwerk niet erg houterig, eerder natural zou zijn ... dan kan ik in ieder geval niet beamen. Stoort me toch vaak bij wat oudere Japanse films, er wordt veel met grote gebaren geacteerd, erg theatraal. Iets wat in recente Japanse dramas toch 180° gekeerd is, iets waar ik vooral erg dankbaar voor ben, want in de context van een drama werkt het gewoon niet.

Ook de soundtrack ondersteunt vaak die grote gebaren. Het is allemaal dik aangezet en erg leidend, waardoor het nooit erg naturel of geloofwaardig overkomt. Visueel ook niet onder de indruk, maar dat verwachtte ik ook niet. Saai qua cinematografie en ook met het zwart/wit wordt niet veel bijster boeiends gedaan.

Rest enkel de figuur Kaji (waarrond dit hele epos opgezet is). Ondanks een aantal interessante puntjes, is het toch vooral het verhaal van een koppige vent die voor z'n idealen vecht. Enig medeleven is vereist om de 3 uur ongeschonden door te komen, maar door de voorgenoemde redenen is me dat nergens gelukt. De afstand tussen kijker en personages was erg groot, waardoor het hele gebeuren me echt voor geen meter wist te raken.

En als het dan 208 minuten moet duren ... sowieso zelden een pluspunt wat mij betreft, al is het maar omdat het vaak dezelfde soort films zijn die met zulke speelduren op de proppen komen.

De vervolgen laat ik nog maar even rusten denk ik. Komt ooit wel, maar heb er niet meteen zin in.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Blu-rays in aantocht bij Arrow.

avatar van keimpeS
Deze films zijn waarschijnlijk niet aan mij besteed, ik vond het voornamelijk een lange zit van 3 uur. Een film als fires on the plain (1959) of the burmese harp (1956) spreken mij veel meer aan. De vervolgen laat ik zitten, omdat dit genre gewoon niet voor me is weg gelegd. Ik moet wel zeggen dat de film heel mooi gefilmd is, maar het verhaal sprak me niet aan...

avatar van McSavah
keimpeS, vooral het derde deel is volgens mij toch wel redelijk vergelijkbaar met Fires on the Plain, maar dan moet je je eerst nog door deel twee zien heen te worstelen.

avatar van timmienoelie
Deel 3 is inderdaad wel verplichte kost voor eender wie Fires on the Plain hoog heeft zitten!

avatar van keimpeS
Haha oke zal m'n best daarop doen of gewoon skippen naar deel 3?

Bélon
Beste deel van de reeks maar ik begrijp de cult status niet zo. OK in die tijd was dit vast vernieuwend maar nu niet meer . Ook: bijzonder weinig IMDB stemmen tsja dan blijft je rating hoog omdat "Henk & Ingrid" deze film toch nooit zien

avatar van Fisico
Ik ben het meteen eens met de meeste reacties hier: wat een lange zit! En ik heb hier nog 6 uren die op mij zitten te wachten. Vraag is of ik er op zit te wachten, want je kon in dit eerste deel er makkelijk een uurtje afprutsen ...

Ningen no Jôken is een anti-oorlogsfilm die op zich wel staat als een huis. De werkomstandigheden van de arbeiders en specifiek de krijgsgevangenen worden knap uit de doeken gedaan. Centraal staat de pacifist en idealist Kaji die de oorlogsdienst ontloopt door aan de slag te gaan als een soort vakbondsmilitant in een ertsmijn waar het niet zo nauw genomen wordt met de arbeidsomstandigheden. Zijn ideeën krijgen veel tegenkantingen en stuiten vaak op verzet, worden weggelachen of gewoonweg genegeerd. Zijn inspanningen zijn legio, zijn verwezenlijkingen beperkt of onvoldoende, zelfs in die mate dat zelfs de krijgsgevangenen voor wie hij het opneemt erg sceptisch zijn (én blijven), no mather what.
De schending van de arbeidsrechten (als die al iets zouden voorstellen) worden vergoeilijkt omdat het gulzige oorlogsmonster dit nu eenmaal verwacht. Het doel heiligt de middelen, nietwaar? Deze mensonterende omstandigheden zijn een algemene aanvaardbare regel geworden en de strijd die Kaji voert, is hopeloos vechten tegen de geldende ethiek.

Het einde is meer dan bevredigend, mocht ook wel en meteen wordt ook de toon gezet voor het vervolg. Wederom zal ellende de toon slagen, hopelijk iets meer to the point zoals nu. Het thema en verhaal die regisseur Kobayashi bracht in de jaren 50 en 60 is bewonderings- en lovenswaardig. Op naar deel II en III, ik heb geen andere keuze ...