
Le Trou (1960)
Alternatieve titels: The Hole | The Night Watch
Frankrijk / Italië
Thriller / Drama
132 minuten
geregisseerd door Jacques Becker
met Marc Michel, Jean Keraudy en Philippe Leroy
1947, een jongeman, Gaspard, wordt beschuldigd van poging tot moord op zijn vrouw, hoewel hij onschuldig is. Hij wordt in de beruchte Santé gevangenis geplaatst tussen vier geharde criminelen. De vier hebben besloten te ontsnappen door een tunnel te graven. Ze nemen Gaspard in vertrouwen en werken hard aan hun ontsnapping.
- nummer 7 in de tip 250
TRAILER
https://www.youtube.com/watch?v=g2Sbo6JpDsY
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Heerlijke zondagmiddagfilm.
4.0*
Ook niet bijster interessant was de omgang tussen de gevangenen in het algemeen. Voor mensen die in de bak zitten, zijn ze allemaal wel heel normaal. Het contact tussen de hoofdpersoon en zijn nieuwe celgenoten boeit over het algemeen meer. Doe mij dan toch maar een serie als Prison Break. Die heeft in dit genre verhaaltechnisch en qua spanning veel meer te bieden. Ik heb geen enkele moeite met het acteerwerk en de regie. Dat zag er allemaal goed uit, maar ik mis de rest.

Het komt alvast een pak realistischer over. De figuren krijgen (op Claude na) weinig achtergrondinformatie, zodat het gevaar ook niet bestaat dat de karakters gaan vervallen in karikaturen. Geen melig gedoe, geen plotse plotwendingen, gewoon 4 mannen in een cel die elkaar daardoor beter hebben leren kennen en Claude die er door omstandigheden bij komt. Bovendien zien we zelf van heel dicht bij hoe de gevangenen niet alleen het nodige materiaal maken, maar ook de manier waarop ze willen ontsnappen. Zoals ik hier al had gelezen zijn dat vrij fysieke beelden, zodat je niet alleen merkt hoeveel moeite ze moeten doen om vrij te komen. Maar op deze manier sta je er zeer dicht bij. Een groot verschil met pakweg Shawshank Redemption, waar eerder het leven in de gevangenis centraal staat.
Een verrassend goeie film, dat misschien ook te verklaren is omdat niet alleen de 2 schrijvers van het originele boek wel degelijk de gebeurtenissen hebben meegemaakt als gevangene, maar dat één van hen (Jean Keraudy) ook nog eens meespeelt in de film als Roland. De rest van de acteurs waren trouwens ook onbekende namen. Een hele prestatie, maar door de betrokkenheid met oa Keraudy, moet het toch een goed beeld geven van de originele ontsnappingspoging.
Mooi einde trouwens ook dat je niet meteen zou verwachten. Maakte bij mij echt indruk en zorgt dat de film zeker gaat hangen en zich kan onderscheiden van andere ontsnappingsfilms.
Meters cement en beton tussen tralies en vrijheid, minimale middelen om dat af te breken en altijd de dreiging van ontdekking. Ga er maar aan staan. Becker laat het gewoon zien. Minutenlang gehamer op vloeren en muren. Is het geen monnikenwerk, dan is het wel gekkenwerk. Het plannetje is al gesmeed, dat scheelt, wat rest is de minutieuze en inventieve uitvoering daarvan.
Het krappe, rommelige celletje waarin de vijf op elkaars lip zitten, geeft het dat verstikkende gevoel van opsluiting. Als het putdeksel wordt opgetild, proef je als het ware de frisse lucht. Wel een droge film, al wordt het in de tunnels visueel wat aantrekkelijker. Geen muziek te bekennen en het sfeertje is veelal toegewijd en ietwat monotoon, maar de innerlijke motor van de film ronkt.
Ondertussen heeft Becker op vrij listige wijze nog een narratief boogje in de cel weten te nestelen. Het wordt stilaan duidelijk dat er iets niet helemaal lekker zit, maar hoe Claude Gaspard zich manifesteert als gluiperige opportunist, is best subtiel te noemen en legt een flinke bom onder de climax. Het slaat ook als zodanig in getuige het laatste spiegelshotje. Hét teken dat de film werkt.
Dat het verhaal simpel is mag niet storen, zeker niet in een ontsnappingsdrama en ook het acteren was o.k. Maar cinematografisch was het maar gewoontjes en van de spanning heb ik niet veel ondervonden. Ook het einde was niet echt een verrassing want ik had reeds het idee dat die Gaspar hun ging verraden. Trouwens vond ik het toch wel een beetje vlug dat ze hun plannen aan hun nieuwe celgenoot prijsgaven, zeker als men bedenkt dat Roland reeds 3 ontsnappingen (of pogingen?) op zijn naam heeft staan.
In meerdere commentaren lees ik dat de acteurs amateurs waren. ?. Die opmerking verraste me want Michel Constantin en Raymond Meunier had ik dadelijk herkend. Het kan nu wel zijn dat ze pas echt acteurs werden na deze film

Ook het commentaar dat de mannen een riskante onderneming aangaan en op ieder moment gepakt kunnen worden vind ik een rare opmerking. Voor ze in de gevangenis terecht kwamen hebben ze dat waarschijnlijk ook gedaan. Plus veel hebben ze niet te verliezen.
Trouwens vond ik het toch wel een beetje vlug dat ze hun plannen aan hun nieuwe celgenoot prijsgaven, zeker als men bedenkt dat Roland reeds 3 ontsnappingen (of pogingen?) op zijn naam heeft staan.
In meerdere commentaren lees ik dat de acteurs amateurs waren. ?. Die opmerking verraste me want Michel Constantin en Raymond Meunier had ik dadelijk herkend. Het kan nu wel zijn dat ze pas echt acteurs werden na deze film

Om het verhaal te vertellen wordt de tijd genomen, wat zeer goed is. Bovendien gaat dat niet ten koste van de spanning, want de film blijft boeien van minuut 1 tot de allerlaatste minuut. Bovendien wordt in de film de tijd genomen voor de karakteropbouw, wat ik sterk vind. Een zeer sterke oude film die ik nu al naast 12 Angry Men zet qua sterkte.
Misschien heeft het iets van doen met de grauwe cinematografie, of met de beperkte uitdieping van de characters. Eigenlijk draagt alleen de hopeloze opportunist Claude Gaspard (Marc Michel) een echt verhaal met zich mee. Daarbuiten ligt de focus op het ontsnappen zelf. Het probleem daarmee is dat dat proces zich wat gewoontjes volstrekt. Wezenlijk verschillen van andere films in het 'genre' (want dat is het inmiddels bijna) doet Le Trou niet, en dan gaat de aandacht op den duur toch een beetje verloren.
Dat de film toch een voldoende scoort, is te danken aan het einde. Het shot door het gaatje van de deur heen kwam nogal rauw op m'n dak, en de wanhoop in het vervolg is duidelijk voelbaar. Het dringt dan tot je door dat je twee uur hebt gekeken naar een ontsnappingspoging die onder de naarst denkbare omstandigheden verijdeld wordt. Le Trou bewoog zich daarmee toch iets naar boven in de rangorde. Een conventionele, wat droge film, die uiteindelijk toch voldoet.
3*
Hoe dan ook liever deze sobere zwart-wit film met zijn vele bijna in real time opgenomen scènes dan de super spectaculaire gelijkaardige Amerikaanse producten. Puike acteursprestaties. Marc Michel loopt als Henry Fonda in "The wrong Man". Verrassend slot.
Beckers laatste film die me bij momenten deed denken aan Bresson's "Un Condamné à mort s'est échappé".
Ontsnappingsfilm waarin een aantal vreemde keuzes gemaakt worden, en dan vooral in de stilering. Enerzijds gaat Becker voor erg functioneel en sober camerawerk (niet zo verrassend dat deze film wat aan Bresson doet denken), anderzijds is er de geluidsband die extreem aangedikt wordt. Voor een film die het toch vooral van spanning moet hebben is dat niet zo gezond.
Je ziet bijvoorbeeld personages wel fluisteren tegen elkaar, maar wanneer ze beginnen kloppen en vijlen lijkt het wel of je zelf op een bouwwerf staat. Het is dan ook eerder hilarisch dan spannend wanneer niemand hun werken blijkt te horen.
Verder vind ik de kale registratie geen meerwaarde bij een film die toch vooral om spanning draait. Wanneer een spijltje doorgevijld moet worden wordt zo'n scene volledig in beeld gebracht, ook het eindeloze kloppen door beton heen had ik na een tijd wel gezien. Tel daarbij nog wat andere onnozelheden op (dat zelfgebouwde zandlopertje dat 30 minuten zou moeten aangeven - er zit één scene in waarin het na een half minuutje al half doorgelopen is) en je krijgt een film die zich véél serieuzer voordoet dan hij eigenlijk is.
Hier wordt verder ook nog gesproken over een wat verrassend einde, maar dat heb ik toch ook gemist. Wel zit daar eindelijk een beetje spanning vanwege de keuze die gemaakt moet worden, maar de uitkomst is toch gewoon de enige logische.
Dit soort Franse droogheid is duidelijk niet aan mij besteed.
1.0*
Schitterende Franse filmklassieker. Vooral de sfeer die regisseur Becker weet te creëren is fantastisch, en de rauwe en realistische aanpak zorgt voor een beklemmende en soms bijna claustrofobische film. De manier waarop de scenes in het middengedeelte, wanneer Roland en Manu hun weg moeten vinden door het ondergrondse gangenstelsel, zijn gefilmd is briljant. Alle acteurs zijn sterk, en je hebt vanaf het begin eigenlijk al het gevoel dat Claude er niet helemaal bij hoort. Het einde komt dan ook niet echt als een verrassing, maar indrukwekkend is het zeker.