
Le Salaire de la Peur (1953)
Alternatieve titels: The Wages of Fear | Het Loon van de Angst
Frankrijk / Italië
Thriller / Avontuur
141 minuten
geregisseerd door Henri-Georges Clouzot
met Yves Montand, Charles Vanel en Véra Clouzot
Er is in de Zuid-Amerikaanse jungle een hoeveelheid nitroglycerine nodig op een ver gelegen olieveld. De oliemaatschappij betaalt vier mannen om dit te bezorgen in twee vrachtwagens. Er ontwikkelt zich een intense rivaliteit tussen de twee vrachtwagenbemanningen en op de hobbelige ver gelegen wegen kan de kleinste ongecontroleerde beweging dodelijk zijn.
- nummer 128 in de top 250
TRAILER
https://www.youtube.com/watch?v=2_0OrSG5RWA
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Daarbij dragen die opmerkingen/grapjes ook nog eens bij aan de geloofwaardigheid van de film, want ik denk dat er in die situaties in het werkelijke leven ook dergelijke grapjes gemaakt werden/worden. Of je ze grappig of pijnlijk vind doet er volgens mij niet toe.
Het begin is inderdaad wat rommelig en vaag, wie is wie, wat doen die mensen behalve niets en behoorlijk arm leven waardoor ze extra graag dat baantje willen, maar mede door de taal kan het erg vaag en niet boeiend overkomen tot de brand zich aan dient en er mensen gerekruteerd worden om de gevaarlijke opdracht uit te voeren.
Prima film daarna, spanning, actie, mannen die het niet aankunnen, heldenmoed en emotie. Fantastische film voor die tijd, let wel 1952, en voordeel vind ik altijd van films uit die tijd, alles is echt. Maak die film nu met computeranimatie en het zal snel neigen naar over the top, maar dit is the real deal. Gave film mensen, echt een gave film.
In de jungle van van Zuid-Amerika worden vier mannen in twee vrachtwagens op pad gestuurd. Ze moeten nitroglycerine naar een afgelegen olieveld vervoeren. Door de grote rivaliteit tussen de mannen komt de bezorging van het gevaarlijke middel in gevaar en ook ieder kuiltje in de junglewegen kan al fataal zijn.
Het begin van het verhaal, waarin de onsympathieke personages geïntroduceerd worden, is wat traag. Maar zo gauw de reis is ingezet, volgt een aaneenschakeling van magistraal geënsceneerde actiescènes, zinderende spanning en sterk acteerwerk. Deze zwart-wit Thriller / Avontuur film, won de BAFTA, de Gouden Beer en de Gouden Palm.
Ik kijk ze niet veel, de zwart wit films. Soms wil ik ze nog weleens een kans geven, hier vanwege de top 250 notering. En gelukkig maar ook, want ik vond hem verrassend leuk om te kijken. Ik zal er niet raar van opkijken als deze zomaar een remake krijgt.
Eerste Clouzot ervaring, misschien kijk ik Les Diaboliques nog wel een keer. Deze film uit 1953 weet soms spannender te worden dan de meeste films boven de 2010. En dat is knap, want meestal voel ik ze niet zo. De goede versierde scenes zorgen ook voor nodige spanning.
Knap cameragebruik soms, acteerwerk wel ok, soms wat houterig zoals het karakter Linda. In het algemeen duurt de inleiding misschien iets te lang, maar de finale is dan ook sterk met het middenstuk meegeteld. Erg leuke film, aanrader voor zwart wit fans.
Leuk.
Ik kijk ze niet veel, de zwart wit films. Soms wil ik ze nog weleens een kans geven, hier vanwege de top 250 notering. En gelukkig maar ook, want ik vond hem verrassend leuk om te kijken. Ik zal er niet raar van opkijken als deze zomaar een remake krijgt.
Ik ook niet

Sorcerer (1977)
Twee duo’s rijden door de jungle om hun goedje af te leveren. Dit is niet zonder gevaar en heel wat obstakels kruisen hun weg. Vooral de magie tussen Mario en Mr. Jo is erg aandoenlijk en grappig. Tijdens de roadtrip komt hun ware aard, vooral die van de bange Mr. Jo, naar boven. Mario daarentegen is de onbezonnen macho die wel ziet hoe het afloopt. De spanning tijdens de roadtrip is groot en houdt de kijker op hun puntje van zijn stoel. Zo zijn het rotsblok, de modderpoel en die hangbrug erg leuke taferelen.
De film is niet altijd even geloofwaardig en bij het omgaan met de nitroglycerine is men niet altijd even consequent. Blijkbaar zou er ook een ingekleurde versie bestaan, maar het zwart-wit stoorde me allerminst. Ook het einde was prima en verrassend, geheel naar het beeld van Mario eigenlijk.
Een aantal jaar geleden had ik me aan L'Enfer d'Henri-Georges Clouzot gewaagd. Een documentaire over L'Enfer, een film met Romy Schneider en Serge Reggiani in de hoofdrollen maar die nooit door Clouzot werd afgemaakt. Als documentaire op zich niet zo bijzonder, maar wel een interessant beeld van hoe een film (bijna) tot stand komt. Ik was altijd al van plan om me nog eens aan iets van de regisseur te wagen en het is uiteindelijk Le Salaire de la Peur geworden. Waarom? Gewoon omdat het één van de meest mooiste titels in de geschiedenis van de cinema is.
De film zelf moet echter wat op gang komen, zeker het begin in het café is redelijk taai om door te komen. Het wordt pas interessant wanneer onze vier vrijwilligers in hun vrachtwagen kruipen en vanaf dan laat de ware Clouzot zich zien. De 'strijd' tussen de twee duo's blijft boeien en het is vooral de evolutie in de relatie tussen Mario en Jo die erg beklijvend wordt neergezet. Redelijk onvoorspelbaar ook en dat had ik niet meteen verwacht. Je voelt/weet natuurlijk dat één van de twee vrachtwagens de rit niet gaat overleven maar de dood van Luigi en Bimba komt dan toch nog op een ietwat onverwacht moment. Ook het einde waar Mario verongelukt nadat hij ligt te zigzaggen over de weg zie je nogal aankomen, maar dat wordt dan vakkundig genoeg in beeld gebracht om niet als storend te ervaren. Sowieso eigenlijk best wel een aantal iconische scènes met de beenbreuk van Jo als spreekwoordelijke hoogtepunt, beklemmend stukje cinema is dat.
Vreemd om zo'n jonge Yves Montand te zien eigenlijk. Ik heb al een handvol films met de Franse klassebak in de hoofdrol gezien, maar nagenoeg allemaal uit de jaren '70 of '80. Fijn om te zien dat hij op jonge(re) leeftijd ook al overtuigend genoeg was om een film te dragen. Hoewel, dat is niet helemaal waar. Met Montand is absoluut niets mis maar er zijn nog andere acteurs die hun steentje zeker en vast bijdragen. Zo is Charles Vanel indrukwekkend als Jo (het verschil in de manier waarop hij de film binnenkomt en hoe hij hem verlaat is geweldig) maar ook Folco Lulli en Peter van Eyck drukken als de rivaliserende chauffeurs zeker en vast hun stempel. Verder nog een ietwat vreemde romance tussen Mario en Linda (een rol van Véra Clouzot, de vrouw van) waarbij het nut van de karakteruitdieping van die laatste me een beetje ontging.
Tof! Had er met het taaie begin geen goed oog meer in maar Clouzot heeft me naar het einde toe compleet weten draaien. Fijn dat er toch nog films bestaan die je langzamerhand compleet in hun greep krijgen. Een aantal geweldige scènes (de obstakels op de weg vormen het hoogtepunt) en natuurlijk een cast die geweldig op elkaar is ingespeeld. Heb hier denk ik ook nog ergens Les Diaboliques rondzwerven, dat wordt de volgende Clouzot waar ik me aan ga wagen. Moet er maar eens werk van maken.
Kleine 4*
Mijn emotionele verbondenheid met de film was wel niet zo groot, al met al kon het mij niet veel schelen wat er met Yves Montand en co. gebeurde.
Deze film is zeker het bekijken waard en wordt vaak in 1 adem genoemd met 'Les Diaboliques', samen de twee internationaal bekende klassiekers van Clouzot. Mijn voorkeur gaat wel uit naar Les Diaboliques die voor mij toch mijlenver boven deze film staat, al gaat het natuurlijk wel om verschillende genres. De ene is een actie thriller en de andere heeft het meer met psychologie en suspense.