Le Salaire de la Peur (1953)

Alternatieve titels: The Wages of Fear | Het Loon van de Angst

Frankrijk / Italië
Thriller / Avontuur

geregisseerd door Henri-Georges Clouzot
met Yves Montand, Charles Vanel en Véra Clouzot

Er is in de Zuid-Amerikaanse jungle een hoeveelheid nitroglycerine nodig op een ver gelegen olieveld. De oliemaatschappij betaalt vier mannen om dit te bezorgen in twee vrachtwagens. Er ontwikkelt zich een intense rivaliteit tussen de twee vrachtwagenbemanningen en op de hobbelige ver gelegen wegen kan de kleinste ongecontroleerde beweging dodelijk zijn.

avatar van filmliefhebber92
Oké de grunt. Maar dat wil toch niet zeggen dat een film racistisch is, omdat er een aantal personen in de film racistisch opmerkingen of racistische grapjes maken (zoals Kos ook al aangaf).

Daarbij dragen die opmerkingen/grapjes ook nog eens bij aan de geloofwaardigheid van de film, want ik denk dat er in die situaties in het werkelijke leven ook dergelijke grapjes gemaakt werden/worden. Of je ze grappig of pijnlijk vind doet er volgens mij niet toe.

Precies. Als blanke westerlingen in een film in de 17de eeuw Afrika binnenvallen heb ik ook graag dat ze iedereen daar apen en weet ik veel wat voor scheldnamen noemen want dat deed men toen. Gewoon een realistische weergave.

avatar van TornadoEF5
Voor een eerste keer gezien en ik vind hem wel overschat. Het eerste deel is een beetje rommelig in de zin van dat je niet weet waar de film naartoe wilt, al vond ik het eigenlijk ook nooit saai. Ik vond ook dat er heel veel personages geïntroduceerd worden, en daar heb ik het wel moeilijk mee. Nadien wordt het beter, met een tweede deel dat zijn tijd neemt voor de actie en de hindernissen, zoals je ook in le trou terugziet. Tegenwoordig moet het allemaal rap, rap, rap met hippe montages. Het einde is overbodig en knullig. Zeker geen topfilm, alleen al door dat einde.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Naar mijn smaak een vrij bombastische film die te lang duurt. Het voelt wat gedateerd aan, al heeft de film wel stevige ingrediënten. Interessante personages, een boeiend middenstuk en hier en daar prachtige shots. Maar het tempo zit niet goed en het verhaal wordt door de lange duur weinig interessant. Misschien dat later een nieuwe kijkbeurt voor een opwaardering kan zorgen.

avatar van Lovelyboy
Wow! Wat een film. Totaal niet verwacht een stukje verloren gewaand jeugdsentiment terug te vinden want één blik op die scenes van die vrachtwagens onderweg en ik wist precies wat er ging gebeuren. Aangename verassing dat ik deze film kennelijk als tienjarige,vermoed ik, al eens gezien heb, toen onwetend wat voor film en titel maar wel grote indruk achterlatende, en hem dan zo weer terug te vinden.

Het begin is inderdaad wat rommelig en vaag, wie is wie, wat doen die mensen behalve niets en behoorlijk arm leven waardoor ze extra graag dat baantje willen, maar mede door de taal kan het erg vaag en niet boeiend overkomen tot de brand zich aan dient en er mensen gerekruteerd worden om de gevaarlijke opdracht uit te voeren.

Prima film daarna, spanning, actie, mannen die het niet aankunnen, heldenmoed en emotie. Fantastische film voor die tijd, let wel 1952, en voordeel vind ik altijd van films uit die tijd, alles is echt. Maak die film nu met computeranimatie en het zal snel neigen naar over the top, maar dit is the real deal. Gave film mensen, echt een gave film.

Regisseur Henri-Georges Clouzot filmde in Zuid-Frankrijk, maar weet op voortreffelijke wijze de drukkende en zweterige tropensfeer neer te zetten van Zuid-Amerika.

In de jungle van van Zuid-Amerika worden vier mannen in twee vrachtwagens op pad gestuurd. Ze moeten nitroglycerine naar een afgelegen olieveld vervoeren. Door de grote rivaliteit tussen de mannen komt de bezorging van het gevaarlijke middel in gevaar en ook ieder kuiltje in de junglewegen kan al fataal zijn.

Het begin van het verhaal, waarin de onsympathieke personages geïntroduceerd worden, is wat traag. Maar zo gauw de reis is ingezet, volgt een aaneenschakeling van magistraal geënsceneerde actiescènes, zinderende spanning en sterk acteerwerk. Deze zwart-wit Thriller / Avontuur film, won de BAFTA, de Gouden Beer en de Gouden Palm.

avatar van Shadowed
Leuk.

Ik kijk ze niet veel, de zwart wit films. Soms wil ik ze nog weleens een kans geven, hier vanwege de top 250 notering. En gelukkig maar ook, want ik vond hem verrassend leuk om te kijken. Ik zal er niet raar van opkijken als deze zomaar een remake krijgt.

Eerste Clouzot ervaring, misschien kijk ik Les Diaboliques nog wel een keer. Deze film uit 1953 weet soms spannender te worden dan de meeste films boven de 2010. En dat is knap, want meestal voel ik ze niet zo. De goede versierde scenes zorgen ook voor nodige spanning.

Knap cameragebruik soms, acteerwerk wel ok, soms wat houterig zoals het karakter Linda. In het algemeen duurt de inleiding misschien iets te lang, maar de finale is dan ook sterk met het middenstuk meegeteld. Erg leuke film, aanrader voor zwart wit fans.

avatar van Basto
Shadowed schreef:
Leuk.

Ik ook niet

Sorcerer (1977)

avatar van Fisico
Le salaire de la peur was voor mij een totaal onbekende film. Dankzij Cinema Canvas deze miniklassieker kunnen bekijken van Henri-Georges Clouzot. In het begin had ik wat moeite met de film die erg traag start. Het is eigenlijk vanaf de rit met de explosieven dat het interessant begint te worden.

Twee duo’s rijden door de jungle om hun goedje af te leveren. Dit is niet zonder gevaar en heel wat obstakels kruisen hun weg. Vooral de magie tussen Mario en Mr. Jo is erg aandoenlijk en grappig. Tijdens de roadtrip komt hun ware aard, vooral die van de bange Mr. Jo, naar boven. Mario daarentegen is de onbezonnen macho die wel ziet hoe het afloopt. De spanning tijdens de roadtrip is groot en houdt de kijker op hun puntje van zijn stoel. Zo zijn het rotsblok, de modderpoel en die hangbrug erg leuke taferelen.

De film is niet altijd even geloofwaardig en bij het omgaan met de nitroglycerine is men niet altijd even consequent. Blijkbaar zou er ook een ingekleurde versie bestaan, maar het zwart-wit stoorde me allerminst. Ook het einde was prima en verrassend, geheel naar het beeld van Mario eigenlijk.

avatar van Metalfist
Vrachtwagens en nitroglycerine

Een aantal jaar geleden had ik me aan L'Enfer d'Henri-Georges Clouzot gewaagd. Een documentaire over L'Enfer, een film met Romy Schneider en Serge Reggiani in de hoofdrollen maar die nooit door Clouzot werd afgemaakt. Als documentaire op zich niet zo bijzonder, maar wel een interessant beeld van hoe een film (bijna) tot stand komt. Ik was altijd al van plan om me nog eens aan iets van de regisseur te wagen en het is uiteindelijk Le Salaire de la Peur geworden. Waarom? Gewoon omdat het één van de meest mooiste titels in de geschiedenis van de cinema is.

De film zelf moet echter wat op gang komen, zeker het begin in het café is redelijk taai om door te komen. Het wordt pas interessant wanneer onze vier vrijwilligers in hun vrachtwagen kruipen en vanaf dan laat de ware Clouzot zich zien. De 'strijd' tussen de twee duo's blijft boeien en het is vooral de evolutie in de relatie tussen Mario en Jo die erg beklijvend wordt neergezet. Redelijk onvoorspelbaar ook en dat had ik niet meteen verwacht. Je voelt/weet natuurlijk dat één van de twee vrachtwagens de rit niet gaat overleven maar de dood van Luigi en Bimba komt dan toch nog op een ietwat onverwacht moment. Ook het einde waar Mario verongelukt nadat hij ligt te zigzaggen over de weg zie je nogal aankomen, maar dat wordt dan vakkundig genoeg in beeld gebracht om niet als storend te ervaren. Sowieso eigenlijk best wel een aantal iconische scènes met de beenbreuk van Jo als spreekwoordelijke hoogtepunt, beklemmend stukje cinema is dat.

Vreemd om zo'n jonge Yves Montand te zien eigenlijk. Ik heb al een handvol films met de Franse klassebak in de hoofdrol gezien, maar nagenoeg allemaal uit de jaren '70 of '80. Fijn om te zien dat hij op jonge(re) leeftijd ook al overtuigend genoeg was om een film te dragen. Hoewel, dat is niet helemaal waar. Met Montand is absoluut niets mis maar er zijn nog andere acteurs die hun steentje zeker en vast bijdragen. Zo is Charles Vanel indrukwekkend als Jo (het verschil in de manier waarop hij de film binnenkomt en hoe hij hem verlaat is geweldig) maar ook Folco Lulli en Peter van Eyck drukken als de rivaliserende chauffeurs zeker en vast hun stempel. Verder nog een ietwat vreemde romance tussen Mario en Linda (een rol van Véra Clouzot, de vrouw van) waarbij het nut van de karakteruitdieping van die laatste me een beetje ontging.

Tof! Had er met het taaie begin geen goed oog meer in maar Clouzot heeft me naar het einde toe compleet weten draaien. Fijn dat er toch nog films bestaan die je langzamerhand compleet in hun greep krijgen. Een aantal geweldige scènes (de obstakels op de weg vormen het hoogtepunt) en natuurlijk een cast die geweldig op elkaar is ingespeeld. Heb hier denk ik ook nog ergens Les Diaboliques rondzwerven, dat wordt de volgende Clouzot waar ik me aan ga wagen. Moet er maar eens werk van maken.

Kleine 4*