Le Salaire de la Peur (1953)

Alternatieve titels: The Wages of Fear | Het Loon van de Angst

Frankrijk / Italië
Thriller / Avontuur

geregisseerd door Henri-Georges Clouzot
met Yves Montand, Charles Vanel en Véra Clouzot

Er is in de Zuid-Amerikaanse jungle een hoeveelheid nitroglicerine nodig op een ver gelegen olieveld. De oliemaatschapij betaalt vier mannen om dit te bezorgen in twee vrachtwagens. Er ontwikkelt een intense rivaliteit tussen de twee vrachtwagenbemanningen en op de hobbelige vergelegen wegen kan de kleinste ongecontroleerde beweging dodelijk zijn.

avatar van madmax1
Niks ingeboet na zoveel jaren,heb hem nu in kleur en is ook niks mis mee
top cinema van Franse bodem.

In kleur!??!

kappeuter schreef:
9 en 16 augustus te zien in EYE in het kader van het Zomerprogramma Signoret/Montand.

Shit, gemist

avatar van Roger Thornhill
Wouter schreef:
In kleur!??!

Tja, Green Cow bestaat het om hem op DVD in kleur te presenteren... Ik heb toch maar even de TV op zwart-wit gezet...

Wacht nog steeds op een goede uitgave met Nederlandse ondertitels (en niet de ingekleurde versie). In andere landen zijn prachtige uitgave van deze film, maar hier moet het altijd weer op zijn slechts.

avatar van Roger Thornhill
Ik ben het helemaal met je eens, maar wellicht zul je moeten wachten tot St. Juttemis, want hoe vaak zal het voorkomen dat zo'n oude arthouse-film nog een tweede Nederlandse release krijgt, en dan ook nog eens een beter verzorgde? Ik ben gewoon blij dat ie er überhaupt is, dus heb maar eieren voor m'n geld gekozen en me tevreden gesteld met de Green Cow-versie. De Criterion-uitgave zal wel de beste zijn, maar daar zullen wel geen Nederlandse ondertitels bij zitten...

avatar van Flavio
Fascinerende film, waarin een zootje gestrande Europeanen vast zitten in een gat in Honduras en proberen daar weg te komen. Als die kans zich aanbiedt slaat het lamlendige sfeertje om en krijg je een spannende tocht voorgeschoteld, met veel memorabele scenes.

Mooiste scene vond ik de subtiele manier waarop de ontploffing van de eerste vrachtwagen werd getoond- de sigaret die wegwaait.

Wel vraag ik me af wat 2000 US$ toen waard was,dat ze er een ticket van konden kopen snap ik, maar iemand had het zelfs over een huis kopen.

Helaas door omstandigheden de film in 3 delen gezien, waardoor de opbouw niet goed uit de verf komt. Bij herziening zal er nog wel wat bijkomen.

avatar van SnakeDoc
Ook deze gaat mijn top 10 maar is in. Blijft ook na de herziening (inmiddels al een jaar geleden) nog altijd in mijn kop rond spoken.

Geweldige knappe klassieke avonturenfilm.

avatar van riesma
Na hem voor een tweede maal gezien te hebben, moet ik de waardering opschroeven. De non-stop spanning, het gevoel van angst en het meeleven met de chauffeurs, alles is zó goed aanwezig.
Het begin van het verhaal, waarin de setting van ellende en de romance tussen Mario en Linda wordt gecreëerd, duurt naar mijn mening iets te lang. Maar zodra de rit begint, schiet het avontuur in de versnelling. Het avontuur wel, de vrachtwagens niet. Tergend langzaam, bang voor elke hobbel, de spanning is om te snijden, de druk op de ketel neemt toe... Zullen ze het eindpunt bereiken?
Een explosieve film die gesmeerd liep. Een spektakel die me bij blijft.

avatar van Insignificance
De angst zit er flink in gedurende z'n afsluitende anderhalf uur. De opbouw daarvoor is nogal aan de forse kant. Het profiteert van z'n afgelegen, bloedhete setting, internationale gezelschap en halve wilde, maar als onderlaag blijkt het alleen ten aanzien van Jo echt van toegevoegde waarde. Geen vervelend uurtje, maar wel een beetje te breed uitgemeten. Het maakt verder niet zoveel uit.

Want zodra het spel op de wagen is, staat de film onmiddellijk onder hoogspanning. Een explosieve reis, in zwart-wit natuurlijk, met obstakels en zweetdruppels waar close-ups van een slippende band meteen naar adem doen happen. Vermeldenswaardig zijn de scènes rondom de steiger en de olieplas. Spijtig van de laatste pakweg vijf minuten. Is het niet overbodig, dan is het wel knullig.

TMP
Aardige avonturenfilm. Ondanks de nogal lange introductie blijven de personages redelijk oppervlakkig. De rit zelf zorgt echter voor voldoende spanning. Aardig in beeld gebracht, met name de scènes op de steiger, in de olie en het opblazen van het rotsblok. Degelijk acteerwerk en de film kijkt zeer aardig weg. Het had wat mij betreft wel een minuut of vijf minder lang mogen duren, het einde is namelijk nogal misplaatst en had beter achterwege kunnen blijven.

Een echte "mannenfilm". De mensen in het dorp beleven een troosteloze en uitzichtloze oudedag en het oog op een betere toekomst brengt de qua karakter totaal verschillende personen samen. Het uitgangspunt is simpel, helder en bondig. Alhoewel er psychologische elementen zijn ligt de nadruk bij deze avonturenfilm op het thrillergedeelte. En hoe! Het slimme gewiekst geschreven script zorgt voor pijn in de buik en nagelbijtende spanning. Bovendien wordt er pakkend en sterk gespeeld.

avatar van bunkerboy
prachtig in beeld gebracht , prachtige vrachtwagens ook , en vergeet niet dat die wagens ook niet zo gemakkelijk te besturen zijn zoals nu , powersteering ? no need in this kind of film
een voorbeeld dat de franse film ook hoge scores kon gooien

avatar van chevy93

Af en toe is de spanning om te snijden, maar van de ruim 2 uur durende film (veel te lang intro) is dat aandeel te beperkt om als topper door het leven te gaan. Verder vond ik hem soms wat knullig. Zoals bij het keren met de vrachtwagen. Volgens mij is er ruimte genoeg om niet volledig op de krakkemikkige steiger te hoeven gaan.

Overigens was het einde toch wel te matig voor woorden. Wat een hoop voorspelbaarheid troef was dat zeg. Al met al een vermakelijke film, maar toch niet meer dan dat?

avatar van Brix
Prachtige poster trouwens

Chevy 93 schreef: Mja, ik heb 'm gezien. In kleur zeg ik er maar bij en waarom je deze precies in zwart-wit zou moeten zien, is mij eigenlijk een raadsel.
Omdat de film in zwart-wit is opgenomen, een ingekleurde film van een oorspronkelijke zwart-wit film geef altijd een veel mindere beeldkwaliteit. Vergelijk de ingekleurde versie maar eens met de oorspronkelijke zwart-wit film, een heel groot verschil.

avatar van thunderbold
Prachtige film met sterk spel van de 4 hoofdrol spelers. Met name Charles Vanel als Jo vond ik ijzersterk. De Fransman heeft de langste staat van dienst als acteur, maar liefst 80 jaar.
De intro mag dan wat lang zijn maar verveelt niet. Vanaf het vertrek van de vrachtwagen is het zitten op het puntje van de stoel. Bij nader inzien vond ik mijn score van 4 toch veel te laag.

avatar van Dogie_Hogan
Momenteel op ARTE.

avatar van Knisper
Wat een fantastische film! Had hier na mijn onvoldoende voor Les Diaboliques geen hoge verwachtingen van. Deze film kent echter een perfecte opbouw. De setting van een groep verdwaalden in de middle of nowhere in Zuid-Amerika is goed getroffen. De verwikkelingen zijn misschien niet spannend en het duurt wat lang, maar ik vond het wel een pay-off hebben in de tweede helft van de film. Dat deel is nagelbijtend spannend. En dat is helemaal te danken aan de opbouw. Er zijn twee teams van twee en de manier waarop die worden afgewisseld is grote kunst en een enorme toegevoegde waarde. Lange scenes, soms komen ze elkaar tegen en wordt overgeschakeld naar het andere team. Maar wat de film vooral kenmerkt is ook veel rust. Geen gekke cuts, geen versnellingen, alles wordt gewoon in de bij de actie behorende tijd getoond. "Een stilte voor de storm"? Heel invoelbaar en heel spannend. Zeker de beste film die ik in een tijd heb gezien.

avatar van Proeneke
Wat een film en wat een sfeer, ik ben meteen verkocht aan 'the good old days'.
Dat is zeker niet de laatste zwart/wit , of film van laten we zeggen voor '70 die ik bekeken heb!
Prachtig!

Onwaarschijnlijk goede Franse (maar in Mexico spelende) actiefilm met Yves Montand in een van de meesterlijke hoofdrollen. Razend spannend met een paar gruwelijke scenes en fantastisch verfilmd door regisseur Clouzot, een unsung hero van de Franse cinema.

Breed uitgesponnen sfeerbeeld in de aanloop naar het avontuur en het slot viel niet zo best uit maar daartussen ligt een brok film van het hoogste niveau.
Zag hem vele jaren geleden en het beeld van de man met zijn been onder de truck en de spanning bij de vele bochten op de weg die de twee vrachtwagens met het explosieve goedje moeten maken waren mij levendig bijgebleven .
Eigenlijk een eerder pessimistische kijk op de maatschappij, in een eenvoudig, maar krachtig verhaal uitgewerkt.
Top acteerprestaties van Yves Montand en Charles Vanel.

avatar van de grunt
Deze film is echt zo racistisch als de neten. Daarom benieuwd naar de Blu-ray van Criterion, of er niet wat 'subtiele censuur' is toegepast.

avatar van filmliefhebber92
Hoezo racistisch? Kun je daar voorbeelden van noemen, want ik ben toch wel benieuwd naar wat ik gemist heb?

filmliefhebber92 schreef:
Hoezo racistisch?

Bijvoorbeeld de drie giechelende meiden die op de grond tegen de muur zitten als Montand in gesprek is met Vanel in een bar. Ik citeer, volgens Vanel zijn deze (toevallig gekleurde) dames uit een "kokosboom gevallen". Er zijn meer voorbeelden, let er maar eens op.

avatar van John Milton
Hoe pijnlijk ook, fikken er vanaf.

Maar staat mij ook iets van bij. Seksisme/male chauvinism vooral, maar ook de blik jegens andere nationaliteiten.

Los daarvan, nagelbijtend spannend.

de grunt schreef:

Dat er racisten in een film zitten maakt de film nog niet racistisch..

filmliefhebber92 schreef:
Hoezo racistisch?

Begin van de film, als de camera over het bouwvallige dorp zweeft, waar mensen in een beek zwemmen, horen we iemand een gekleurde inheemse toevoegen dat ze nodig wat 'bleekwater' op haar huid kan gebruiken.

avatar van filmliefhebber92
Oké de grunt. Maar dat wil toch niet zeggen dat een film racistisch is, omdat er een aantal personen in de film racistisch opmerkingen of racistische grapjes maken (zoals Kos ook al aangaf).

Daarbij dragen die opmerkingen/grapjes ook nog eens bij aan de geloofwaardigheid van de film, want ik denk dat er in die situaties in het werkelijke leven ook dergelijke grapjes gemaakt werden/worden. Of je ze grappig of pijnlijk vind doet er volgens mij niet toe.

Precies. Als blanke westerlingen in een film in de 17de eeuw Afrika binnenvallen heb ik ook graag dat ze iedereen daar apen en weet ik veel wat voor scheldnamen noemen want dat deed men toen. Gewoon een realistische weergave.

avatar van TornadoEF5
Voor een eerste keer gezien en ik vind hem wel overschat. Het eerste deel is een beetje rommelig in de zin van dat je niet weet waar de film naartoe wilt, al vond ik het eigenlijk ook nooit saai. Ik vond ook dat er heel veel personages geïntroduceerd worden, en daar heb ik het wel moeilijk mee. Nadien wordt het beter, met een tweede deel dat zijn tijd neemt voor de actie en de hindernissen, zoals je ook in le trou terugziet. Tegenwoordig moet het allemaal rap, rap, rap met hippe montages. Het einde is overbodig en knullig. Zeker geen topfilm, alleen al door dat einde.