Le Salaire de la Peur (1953)

Alternatieve titels: The Wages of Fear | Het Loon van de Angst

Frankrijk / Italië
Thriller / Avontuur

geregisseerd door Henri-Georges Clouzot
met Yves Montand, Charles Vanel en Véra Clouzot

Er is in de Zuid-Amerikaanse jungle een hoeveelheid nitroglycerine nodig op een ver gelegen olieveld. De oliemaatschappij betaalt vier mannen om dit te bezorgen in twee vrachtwagens. Er ontwikkelt zich een intense rivaliteit tussen de twee vrachtwagenbemanningen en op de hobbelige ver gelegen wegen kan de kleinste ongecontroleerde beweging dodelijk zijn.

avatar van filmliefhebber92
Oké de grunt. Maar dat wil toch niet zeggen dat een film racistisch is, omdat er een aantal personen in de film racistisch opmerkingen of racistische grapjes maken (zoals Kos ook al aangaf).

Daarbij dragen die opmerkingen/grapjes ook nog eens bij aan de geloofwaardigheid van de film, want ik denk dat er in die situaties in het werkelijke leven ook dergelijke grapjes gemaakt werden/worden. Of je ze grappig of pijnlijk vind doet er volgens mij niet toe.

Precies. Als blanke westerlingen in een film in de 17de eeuw Afrika binnenvallen heb ik ook graag dat ze iedereen daar apen en weet ik veel wat voor scheldnamen noemen want dat deed men toen. Gewoon een realistische weergave.

avatar van TornadoEF5
Voor een eerste keer gezien en ik vind hem wel overschat. Het eerste deel is een beetje rommelig in de zin van dat je niet weet waar de film naartoe wilt, al vond ik het eigenlijk ook nooit saai. Ik vond ook dat er heel veel personages geïntroduceerd worden, en daar heb ik het wel moeilijk mee. Nadien wordt het beter, met een tweede deel dat zijn tijd neemt voor de actie en de hindernissen, zoals je ook in le trou terugziet. Tegenwoordig moet het allemaal rap, rap, rap met hippe montages. Het einde is overbodig en knullig. Zeker geen topfilm, alleen al door dat einde.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Naar mijn smaak een vrij bombastische film die te lang duurt. Het voelt wat gedateerd aan, al heeft de film wel stevige ingrediënten. Interessante personages, een boeiend middenstuk en hier en daar prachtige shots. Maar het tempo zit niet goed en het verhaal wordt door de lange duur weinig interessant. Misschien dat later een nieuwe kijkbeurt voor een opwaardering kan zorgen.

Wow! Wat een film. Totaal niet verwacht een stukje verloren gewaand jeugdsentiment terug te vinden want één blik op die scenes van die vrachtwagens onderweg en ik wist precies wat er ging gebeuren. Aangename verassing dat ik deze film kennelijk als tienjarige,vermoed ik, al eens gezien heb, toen onwetend wat voor film en titel maar wel grote indruk achterlatende, en hem dan zo weer terug te vinden.

Het begin is inderdaad wat rommelig en vaag, wie is wie, wat doen die mensen behalve niets en behoorlijk arm leven waardoor ze extra graag dat baantje willen, maar mede door de taal kan het erg vaag en niet boeiend overkomen tot de brand zich aan dient en er mensen gerekruteerd worden om de gevaarlijke opdracht uit te voeren.

Prima film daarna, spanning, actie, mannen die het niet aankunnen, heldenmoed en emotie. Fantastische film voor die tijd, let wel 1952, en voordeel vind ik altijd van films uit die tijd, alles is echt. Maak die film nu met computeranimatie en het zal snel neigen naar over the top, maar dit is the real deal. Gave film mensen, echt een gave film.

Regisseur Henri-Georges Clouzot filmde in Zuid-Frankrijk, maar weet op voortreffelijke wijze de drukkende en zweterige tropensfeer neer te zetten van Zuid-Amerika.

In de jungle van van Zuid-Amerika worden vier mannen in twee vrachtwagens op pad gestuurd. Ze moeten nitroglycerine naar een afgelegen olieveld vervoeren. Door de grote rivaliteit tussen de mannen komt de bezorging van het gevaarlijke middel in gevaar en ook ieder kuiltje in de junglewegen kan al fataal zijn.

Het begin van het verhaal, waarin de onsympathieke personages geïntroduceerd worden, is wat traag. Maar zo gauw de reis is ingezet, volgt een aaneenschakeling van magistraal geënsceneerde actiescènes, zinderende spanning en sterk acteerwerk. Deze zwart-wit Thriller / Avontuur film, won de BAFTA, de Gouden Beer en de Gouden Palm.

avatar van Shadowed
Leuk.

Ik kijk ze niet veel, de zwart wit films. Soms wil ik ze nog weleens een kans geven, hier vanwege de top 250 notering. En gelukkig maar ook, want ik vond hem verrassend leuk om te kijken. Ik zal er niet raar van opkijken als deze zomaar een remake krijgt.

Eerste Clouzot ervaring, misschien kijk ik Les Diaboliques nog wel een keer. Deze film uit 1953 weet soms spannender te worden dan de meeste films boven de 2010. En dat is knap, want meestal voel ik ze niet zo. De goede versierde scenes zorgen ook voor nodige spanning.

Knap cameragebruik soms, acteerwerk wel ok, soms wat houterig zoals het karakter Linda. In het algemeen duurt de inleiding misschien iets te lang, maar de finale is dan ook sterk met het middenstuk meegeteld. Erg leuke film, aanrader voor zwart wit fans.

avatar van Basto
Shadowed schreef: