Sorcerer (1977)

Alternatieve titel: Wages of Fear

Avontuur / Thriller

geregisseerd door William Friedkin
met Roy Scheider, Bruno Cremer en Francisco Rabal

Als er een brand uitbreekt bij een ver gelegen olie-boortoren, krijgt een groep verschoppelingen de kans om genoeg geld te verdienen om aan hun armoedige bestaan te ontsnappen. Dit door een gevaarlijke klus, waarbij ze twee kisten instabiel dynamiet moeten vervoeren door kilometers jungle, in oude vrachtwagens. Remake van de Franse film 'Le Salaire de la Peur' (1954).

avatar van Basto
Wat een dijk van een film! Het klink cliché, maar zo worden ze echt niet meer gemaakt. De authenticiteit druipt er vanaf. Deze mannen zijn echt maandenlang in de jungle geweest.Super spannend. De scene op de brug is er een van de beste ooit!

Dikke 5*

avatar van Darbie
Ik vind 54 minuten kijken voordat de film 'echt begint' een veel te lange (& vervelend saaie) voorzit.

En dan blijkt de rest nog goedkope rommel te zijn ook---------AFRADER-----------ZONDE VAN JE TIJD !!!!

Darbie schreef:

Wat een vreemde reactie. De helft van de films uit je top 10 kennen een langere aanlooptijd. Daarbij is de rest nagelbijtendspannend en was het een erg kostbare productie waarvan je elke dollar op het scherm terug ziet.

avatar van Basto
Gister deze op het grote scherm van Kino 1 gezien in Rotterdam. Wat een epische ervaring!

Maandag is er nog een kans.

avatar van Darbie
Basto, ga 'Le Salaire de la peur' (1953) eens kijken, dan houd je geen nagels meer over !

avatar van JanLo
Basto schreef:

Ik vind jou reactie net zo vreemd. Hij vind de film niet leuk, en dat kan toch!!?

Darbie schreef:

Die ken ik, heb m net aangeschaft, maar die heeft een zelfs veeeel langere aanlooptijd. Vind beide films geweldig.

avatar van Alathir
Sorcerer, mijn tweede William Friedkin film. Nog nooit The Exorcist gekeken, paar keer aan willen beginnen maar dan dacht ik, nah duurt te lang. Dat schrikt me wat af aan een horrorfilm en zeker eentje die uit de jaren '70 komt. Bovendien vind ik exorcismes niet zo geweldig interessant meer.

Een avonturenfilm spreekt me altijd wel aan. Het origineel heb ik niet gezien maar staat in de top 250. Deze heeft bijzonder weinig stemmen ook. De introductie voelt wat lang aan met een beetje backgroundstory van vooral Dominguez (Schneider) en de Fransman Serrano (Cremer). Geen idee of de introductie dus echt nodig is want je zou dit volgens mij perfect kunnen kijken vanaf een minuut of 45-50 ver. Vanaf dan beginnen de voorbereidingen op de tocht en vooral de tocht is indrukwekkend. Nooit eerder zoiets gezien wat altijd wel fijn is. Knap acteerwerk ook. Verhaaltechnisch kon het beter maar de tweede helft van de film is top.