Sorcerer (1977)

3,76

Avontuur / Thriller

geregisseerd door William Friedkin
met Roy Scheider, Bruno Cremer en Francisco Rabal

Als er een brand uitbreekt bij een ver gelegen olie boortoren, krijgen de 'outcasts' de kans om genoeg geld te verdienen, om aan hun armoedige bestaan te ontsnappen, door twee kisten instabiel dynamiet te vervoeren door kilometers jungle in oude vrachtwagens. Remake van de Franse film 'Le Salaire de la Peur' (1954).

93 BERICHTEN 10 MENINGEN
avatar van badfans69
geplaatst: 5 november 2013, 17:58 uur [permalink]

avatar van Insignificance
geplaatst: 8 december 2013, 12:25 uur [permalink]

avatar van goongumpa
geplaatst: 20 december 2013, 23:13 uur [permalink]
Rauwe, spannende avonturenfilm met de trademark donkere, nihilstische Friedkin-thematiek. Bepaalde beelden (verkoolde lijken die crowdsurfen) zal ik niet snel vergeten. Heerlijke Tangerine Dream soundtrack ook. Voelt soms een beetje rommelig aan, maar dat stoorde mij niet echt. 4*.

yorgos.dalman
geplaatst: 21 december 2013, 22:28 uur [permalink]
Voelt soms een beetje rommelig aan, maar dat stoorde mij niet echt.
Maar is toch haast een verademing tegenover al die hyper-gestileerde en overgepolijste Hollywoodmeuk van tegenwoordig.

avatar van Mac Hammer Fan
geplaatst: 21 december 2013, 22:32 uur [permalink]
Komt volgend jaar uit op Blu-ray in de States. (15 april 2014). Ik zal er als de kippen bij zijn om die aan te schaffen.
Klassieker, ondanks het feit dat het een remake is. 👍

geplaatst: 13 februari 2014, 09:15 uur [permalink]
Ik heb de R1 dvd versie met custom nl subs, deze Amerikaanse versie laat zien dat dit een van de beste films uit de jaren 70 was. Waar de Europese versie behoorlijk in geknipt is, zie je in deze uncut versie uitgebreidt waarom de huurmoordenaar, de terrorist, de gangster en de zakenman in een oord terecht zijn gekomen die ze alle weer dolgraag wilen verlaten. Met als enige uitweg deze gevaarlijke job aan te nemen.
De Europese versie begint meteen in de Jungle en kent ook een ander einde.
In mijn ogen is dit Friedkin's beste film en op 22 april 2014 komt de langverwachte widescreen remastered edition eindelijk op blu-ray.

avatar van Filmkriebel
geplaatst: 13 februari 2014, 09:21 uur [permalink]
handelaar schreef:

yeah! 🙂

yorgos.dalman
geplaatst: 13 februari 2014, 17:08 uur [permalink]

En worden wij, ouderwetse, conventionele dvd-draaiers, dan overgeslagen of hoe zit dat??

geplaatst: 18 februari 2014, 17:10 uur [permalink]
yorgos.dalman schreef:
Nee hoor, zover ik begrepen heb komt naast de blu-ray ook de remastered widescreen version op dvd op deze datum uit.

avatar van Bélon
geplaatst: 13 april 2014, 00:09 uur [permalink]
Jammer van het onsamenhangende eerste deel, want het tweede deel mag er zeker zijn, soms erg spannend met ruwe kantjes.

geplaatst: 28 juni 2014, 13:12 uur [permalink]
Blijkt toch erg verwarrend te zijn om aan de remastered dvd te komen. Terwijl de BD al enige tijd geleden op de markt is verschenen laat de dvdrelease maar op zich wachten. Je hebt kans dat bij een bestelling je de dvd krijgt met de oude ratio vandaar ook dat op 'the sorcerer blog' al het volgende wordt aangegeven:
The remastered, repaired Sorcerer DVDs are ready. They will bear the sticker above, letting you know you’re not gonna get stuck with that old transfer again. No sticker, no buy. The Sorcerer Blog. | For everyone who loves this film as much as I do. - sorcerer1977.wordpress.com
Schijnbaar ligt de dvd release nu op August 5, 2014 Amazon.com: Sorcerer: Various: Movies & TV

avatar van mikey
geplaatst: 15 augustus 2014, 12:52 uur [permalink]
Wordt vanavond 20.00 vertoond door Egzotik. Eye

geplaatst: 16 augustus 2014, 01:40 uur [permalink]
De enige reden dat ik twijfel om naar de volle mep te gaan is omdat ik de finale niet van hetzelfde niveau vind als de rest. Tot aan het moment dat de film licht surrealistisch wordt is de film geniaal, echt een meesterwerk en zelfs beter dan het origineel, maar ik had graag gezien dat Friedkin zekerder van zijn zaak was geweest en het meer straight had gelaten. Zo hallucinant (om maar eens een Vlaams woord te gebruiken) had het niet hoeven te worden. Zó erg hoefde de hoofdpersoon niet door te draaien. Met een soberdere stijl had de film misschien mijn toplijstje gehaald; zó goed vind ik de rest. Het einde is dus ook zeker niet slecht (de ideeën zijn zelfs prima), maar de rest is gewoon nog beter.

De DCP (de digitale print voor de bios) was iets te veel enhanced, qua scherpte.

Wellicht ga ik in de toekomst toch naar de volle vijf sterren.

avatar van mikey
geplaatst: 16 augustus 2014, 12:32 uur [permalink]
Rare maar enge film van meester Friedkin. Een intro van heb ik jou daar waarin 3 bedenkelijke gasten worden geintroduceerd. Als onheilspellende voorbode van wat komen gaat. Wanneer het drietal van refugees in de jungle een verbond sluit om zo weer een fatsoenlijke status te krijgen, belanden ze in een dodelijke rit. Een status kost immers wat.

Naargeestige scenes, fel realistische geweldadigheden, crashes, explosies. Massascenes van oproerkraaiers. You name it friedkin delivers. Friedkin gebruikt zijn talent voor geweld bijzonder effectief als sfeerschepping. Objectief geobserveerd door de camera.

Het absurde realisme is al surrealistisch, daarom snap ik de kritiek op de laatste lsd-scenes. Om het woord hallucinant te vermijden. Ook al vond ik die scenes stiekum erg mooi gedaan.

Maar ook een pov tje vanachter de voorrruit van een franse bolide die net te strak en te snel een bocht neemt.. om van te smullen. Alleen dat shot van een hamas strijder die door een raam springt, was van italotrash nivo maar verder het beste camerawerk ooit. Althans vergelijkbaar met fitzcarraldo.

Niet voor de gevoelige kijker.

avatar van namingway24
geplaatst: 17 augustus 2014, 23:33 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De scène die op de poster hierboven is afgebeeld is het spectaculaire hoogtepunt van Sorcerer.

De film bouwt erg langzaam op en neemt de tijd om de karakters te introduceren, maar toch heb ik het gevoel dat je ze nooit echt goed leert kennen; ze zijn er voor mij puur om het verhaal te ondersteunen. De film is Amerikaans, dus Scheider heeft de hoofdrol en zijn personage is uiteraard het meest uitgewerkt. De makers hadden eerst Steve McQueen in gedachten, maar Scheider is erg goed. en past goed bij de rest van de groep. En ik heb het gevoel dat McQueen te overheersend aanwezig zou zijn geweest, dus Scheider was een sterke tweede keus.

Bij Cinema Egzotik hoorde ik dat er ook een cut bestaat waarin de introducties door de jungle-actie heen waren geknipt, en daar had ik wel wat in gezien, hoewel dat de flow wel zou hebben beïnvloed. Gelukkig kent het eerste uur ook een paar goede spectaculaire scènes, want anders was mijn aandacht waarschijnlijk aardig verslapt. Maar als we uiteindelijk in de jungle belanden voel je echt de hitte en na de gewelddadige uitbarstingen hun uitzichtloze situatie, dus was hun keus om de gevaarlijk expeditie te ondernemen volledig te begrijpen.

Na een uur wordt het pas echt interessant met een paar ijzersterke scènes in de jungle, waar de trucks zich moeten begeven op levensgevaarlijk terrein. De scène op de gammele brug in de stromende regen, is zoals ik al zei één van de spannendste ooit op film vastgelegd. Ook de scène waarin een boom uit de weg moet worden geruimd is spannend maar tegelijkertijd grappig op een duistere manier. Verder is er geen poespas met overdreven sentiment; de film focust zich echt op de situatie op een bijna documentaire-achtige manier. En als er dan wat dieper op één van de personages in wordt gegaan gaat hij er gelijk genadeloos aan in een spectaculaire explosie die ik werkelijk niet aan zag komen.

Het verhaal wordt op het laatst een beetje vaag met de al vaak aangehaalde trip-scène, maar op zichzelf vond ik dat moment wel vet. Het paste alleen niet echt in de serieusheid van de rest van de film. De score van Tangerine Dream is erg memorabel en zit al een tijdje in mijn kop. Ik moet maar eens wat van de mannen gaan beluisteren, want hun soundtrack voor the Keep vond ik ook al zo goed. en ze weten goed sfeer te scheppen.

Al met al vond ik Sorcerer helemaal geen onaardige film, en verdient Friedkin's film zeker een breder publiek. Ik ben blij dat ik naar Night of the Truckers geweest ben 🙂

geplaatst: 18 augustus 2014, 16:53 uur [permalink]
Hmm, niet (meer) op dvd te krijgen zo te zien (?)

avatar van Ramon K
geplaatst: 18 augustus 2014, 17:37 uur [permalink]
De Criterion niet?

geplaatst: 18 augustus 2014, 17:48 uur [permalink]
Er is net een nieuwe BR / DVD uit in Amerika, geheel nieuwe transfer onder Friedkin's supervisie. Overal (online) te koop.

geplaatst: 18 augustus 2014, 19:13 uur [permalink]
Ah, niet goed genoeg gezocht dan. Thx.

geplaatst: 15 januari 2015, 09:58 uur [permalink]
Friedkin: "In this room what you guys call 'a closet'.. you find the history of world cinema. And if it isn't in here, it will be some day..."

Wat een held

geplaatst: 15 januari 2015, 10:11 uur [permalink]
Is geen high definition.
Deze wel

avatar van GrobbekuikenXL
geplaatst: 11 februari 2015, 09:46 uur [permalink]
kos schreef:
Geweldige film, maar waar slaat de titel op? Iemand?

Volgens mij heet de vrachtwagen van Scheider sorcerer! Je ziet de naam er op staan.

justforuse
geplaatst: 12 maart 2015, 21:12 uur [permalink]
Fijne spannende film, allerlaatste scene is een beetje flauw en in zoverre voorspelbaar dat ik dacht: "het zou wel lullig voor hem zijn als nu...", nou en dat gebeurde dus. Overbodig.
Verder heel erg goed.

avatar van HarmJanStegenga
geplaatst: 24 april 2015, 00:18 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het origineel 'Le Salaire de la Peur' van Clouzot jaren terug al gezien. Het werd eindelijk eens tijd om deze 'Sorcerer' van Friedkin op te zetten. Zo goed als de eerstgenoemde is deze remake niet wat mij betreft, maar dit spannende avontuur is me verder prima bevallen. Vond de opbouw wat traag, het begin wordt veel te lang uitgerekt, maar eenmaal onderweg krijgen we allemaal mooie dingen te zien.

De prachtige beelden van de jungle en een aantal zeer spannende scenes, met het oversteken van de brug - zie poster - als hoogtepunt. Klasse scene. De personages deden me niet zoveel en het verhaal(tje) zelf vond ik niet zo bijzonder, maar Friedkin zorgt gelukkig regelmatig voor een avontuurlijk en spannend geheel. Veel mooi geschoten plaatjes - de blu-ray versie die ik zag was regelmatig een lust voor het oog.

geplaatst: 29 april 2015, 09:37 uur [permalink]

geplaatst: 23 januari 2016, 21:33 uur [permalink]
Heeft iemand de Franse bluray gekocht? De moeite waard?

geplaatst: 23 januari 2016, 23:45 uur [permalink]
Quentin schreef:
Heeft iemand de Franse bluray gekocht? De moeite waard?

Screenshots van de Franse Blu-ray zien er mooi uit, weinig verschil met de Warner Bros die ik heb. Er zit een comparison shot bij: FR vs. US.

geplaatst: 24 januari 2016, 09:45 uur [permalink]
Thanks! Las wel ergens dat de Franse dialogen aan het begin van de film niet ondertiteld worden, zijn dat cruciale onderdelen van het verhaal?

geplaatst: 24 januari 2016, 15:23 uur [permalink]
Ik zou ze niet cruciaal willen noemen Quentin. Jij als geoefende kijker komt hier wel uit.

geplaatst: 3 juni 2016, 11:09 uur [permalink]
Het duurt even voor de film echt op gang komt, voor de introductie van de karakters wordt ruim de tijd genomen. Dit bijna uitstellen van het 'echte' verhaal geeft op een of andere manier extra lading hieraan. Als de film eenmaal op stoom is levert dat spektaculaire scenes op waarbij je wel kunt zien dat de productie niet makkelijk was. Scheider heeft weinig flair maar speelt een uitstekende hoofdrol (ondanks dat hij zoveelste keuze was).

avatar van Basto
geplaatst: 6 januari, 22:51 uur [permalink]
Wat een dijk van een film! Het klink cliché, maar zo worden ze echt niet meer gemaakt. De authenticiteit druipt er vanaf. Deze mannen zijn echt maandenlang in de jungle geweest.Super spannend. De scene op de brug is er een van de beste ooit!

Dikke 5*

avatar van Darbie
geplaatst: afgelopen zaterdag om 18:33 uur [permalink]
Ik vind 54 minuten kijken voordat de film 'echt begint' een veel te lange (& vervelend saaie) voorzit.

En dan blijkt de rest nog goedkope rommel te zijn ook---------AFRADER-----------ZONDE VAN JE TIJD !!!!

avatar van Basto
geplaatst: vandaag om 16:58 uur [permalink]
Darbie schreef:

Wat een vreemde reactie. De helft van de films uit je top 10 kennen een langere aanlooptijd. Daarbij is de rest nagelbijtendspannend en was het een erg kostbare productie waarvan je elke dollar op het scherm terug ziet.