Sorcerer (1977)

Alternatieve titel: Wages of Fear

Avontuur / Thriller

geregisseerd door William Friedkin
met Roy Scheider, Bruno Cremer en Francisco Rabal

Als er een brand uitbreekt bij een ver gelegen olie-boortoren, krijgt een groep verschoppelingen de kans om genoeg geld te verdienen om aan hun armoedige bestaan te ontsnappen. Dit door een gevaarlijke klus, waarbij ze twee kisten instabiel dynamiet moeten vervoeren door kilometers jungle, in oude vrachtwagens. Remake van de Franse film 'Le Salaire de la Peur' (1954).

avatar van Basto
Wat een dijk van een film! Het klink cliché, maar zo worden ze echt niet meer gemaakt. De authenticiteit druipt er vanaf. Deze mannen zijn echt maandenlang in de jungle geweest.Super spannend. De scene op de brug is er een van de beste ooit!

Dikke 5*

avatar van Darbie
Ik vind 54 minuten kijken voordat de film 'echt begint' een veel te lange (& vervelend saaie) voorzit.

En dan blijkt de rest nog goedkope rommel te zijn ook---------AFRADER-----------ZONDE VAN JE TIJD !!!!

Darbie schreef:

Wat een vreemde reactie. De helft van de films uit je top 10 kennen een langere aanlooptijd. Daarbij is de rest nagelbijtendspannend en was het een erg kostbare productie waarvan je elke dollar op het scherm terug ziet.

avatar van Basto
Gister deze op het grote scherm van Kino 1 gezien in Rotterdam. Wat een epische ervaring!

Maandag is er nog een kans.

avatar van Darbie
Basto, ga 'Le Salaire de la peur' (1953) eens kijken, dan houd je geen nagels meer over !

avatar van JanLo
Basto schreef:

Ik vind jou reactie net zo vreemd. Hij vind de film niet leuk, en dat kan toch!!?

Darbie schreef:

Die ken ik, heb m net aangeschaft, maar die heeft een zelfs veeeel langere aanlooptijd. Vind beide films geweldig.

avatar van Alathir
Sorcerer, mijn tweede William Friedkin film. Nog nooit The Exorcist gekeken, paar keer aan willen beginnen maar dan dacht ik, nah duurt te lang. Dat schrikt me wat af aan een horrorfilm en zeker eentje die uit de jaren '70 komt. Bovendien vind ik exorcismes niet zo geweldig interessant meer.

Een avonturenfilm spreekt me altijd wel aan. Het origineel heb ik niet gezien maar staat in de top 250. Deze heeft bijzonder weinig stemmen ook. De introductie voelt wat lang aan met een beetje backgroundstory van vooral Dominguez (Schneider) en de Fransman Serrano (Cremer). Geen idee of de introductie dus echt nodig is want je zou dit volgens mij perfect kunnen kijken vanaf een minuut of 45-50 ver. Vanaf dan beginnen de voorbereidingen op de tocht en vooral de tocht is indrukwekkend. Nooit eerder zoiets gezien wat altijd wel fijn is. Knap acteerwerk ook. Verhaaltechnisch kon het beter maar de tweede helft van de film is top.

avatar van Jonesy
Fantastische film, het verbaast me dan ook dat deze tot op heden niet eerder op mijn pad is gekomen. Men neemt goed de tijd om de personages karakter te geven en ergens deed mij dit denken aan Sergio Leone. Het is daarom ook alsof je zelf op de bijrijder stoel van de vrachtwagen zit. Ook de soundtrack is erg tof! Nu op zoek naar het origineel.

avatar van Boneka
Wat een heerlijke film is dit. Ik kende hem niet totdat ik hem voorbij zag komen op Zavvi. De blu ray ziet er schitterend uit. In het begin zien we wat ruis, maar vooral in het jungle zijn de kleuren oogstrelend mooi en dat voor een film van 41 jaar oud. Moest wel even wennen aan het begin en snapte er toen nog niet zoveel van. Goed te volgen met Engelse ondertiteling, maar de film sprong van het ene naar het andere moment om de hoofdrolspelers te introduceren kwam ik later achter. Niet echt nodig, vond ik, want de karakters werden later niet uitgediept over hun verleden. Wel grappig dat we een Nazi officier zien met een Palestijn. Dat gedeelte in Israël vond ik wel erg mooi gemaakt moet ik zeggen. Maar de film draait natuurlijk vooral om de bizarre tocht vol met levensgevaarlijke stoffen. De brug is natuurlijk het hoogtepunt van de film. Normaal gesproken onmogelijk, maar wel fraai gefilmd in de regen.

De muziek is niet bovenmatig aanwezig en komt alleen naar voren toe als het echt nodig is. Daardoor lijkt het soms wat stil. Het eind is misschien een lichte teleurstelling, maar enige voorspelbaarheid zat er natuurlijk wel in. Hoe dan ook een prima oldie!

avatar van james_cameron
Ooit een stukje van de inrukwekkende hangbrug-scene op televisie gezien bij het programma Simonskoop (ja, ik word oud), waarna de film heel wat jaren onvindbaar was. Deze opgepoetste bluray-versie is het lange wachten echter meer dan waard geweest. De film ziet er fantastisch uit na ruim 40 jaar en heeft ook inhoudelijk nog steeds heel wat moois te bieden. De ijzingwekkende hangbrug-scene is duidelijk het hoogtepunt van de film, maar ook de rest van Sorcerer is spannend en meeslepend. Hier en daar wat knullige scenes, vooral in het begin van de film, en bepaalde dialogen komen slecht uit de geluidsmix naar voren, maar waar hebben we het over. Sorcerer verdient herwaardering.

avatar van cinemanukerke
eerst en vooral een stukje voorgeschiedenis : dankzij succes van the french connection en the exorcist kon Friedkin een ambiteus project realiseren. Friedkin voelde zich God, trok naar de jungle van de Domenicaanse Republiek en ging een waanzinnig gevecht aan met de natuurelementen. Helft van de crew was buiten strijd wegens malaria of voedselvergiftiging en er waren interne conflicten doordat Friedkin (hij werd niet voor niets Hurricane Billy genoemd op de set) een explosief karakter had. Maar uit de as van die chaos rees een epische film (daarna deden Coppola en Herzog het ook met respectievelijk Apocalyps now en Fitzcarraldo) die scenes bevat die zowel geniaal als krankzinnig zijn. Die bezwerende spook taferelen op de brug, in de jungle, in de regen. Die docu set ups zoals wanneer ze de doden komen terug brengen in een dorpje na de ontploffing. Die close ups van krakende bruggen, uitrafelende touwen, wielen die net niet van de smalle weg denderen ... wat een spanning. Dan heb je nog die doem die over het verhaal hangt. Die ijzingwekkende blauwe gloed in de beelden wanneer Schneider bijna gek komt en dan richting brandende oliebron (hel ?) strompelt. Wat een kijkervaring ! De score van Tangerine dream (spaarzaam gebruikt trouwens) is perfect als soundtrack van die rit naar het noodlot. Natuurlijk is de film niet perfect, de grillige shoot laat zeker zijn sporen na want over wat gaat dit nu, wat had Friedkin willen zeggen met die film ? Niet duidelijk maar op de flap van de 40 th anniversary Blu Ray uitgave staat te lezen : it is not about their survival but what the men becoming after the adventure. Wel, ik zie een beetje menselijkheid net voor hun noodlot maar echt uitgewerkt vind ik het niet. Desalniettemin wil ik afsluiten als volgt : wat een film !

avatar van filmliefhebber92
Is deze ooit op dvd uitgebracht in Nederland? Of ergens anders met Nederlandse ondertiteling?