Sorcerer (1977)

Alternatieve titel: Wages of Fear

Avontuur / Thriller

geregisseerd door William Friedkin
met Roy Scheider, Bruno Cremer en Francisco Rabal

Als er een brand uitbreekt bij een ver gelegen olie-boortoren, krijgt een groep verschoppelingen de kans om genoeg geld te verdienen om aan hun armoedige bestaan te ontsnappen. Dit door een gevaarlijke klus, waarbij ze twee kisten instabiel dynamiet moeten vervoeren door kilometers jungle, in oude vrachtwagens. Remake van de Franse film "Le Salaire de la Peur" (1953).

avatar van Basto
Wat een dijk van een film! Het klink cliché, maar zo worden ze echt niet meer gemaakt. De authenticiteit druipt er vanaf. Deze mannen zijn echt maandenlang in de jungle geweest.Super spannend. De scene op de brug is er een van de beste ooit!

Dikke 5*

avatar van Darbie
Ik vind 54 minuten kijken voordat de film 'echt begint' een veel te lange (& vervelend saaie) voorzit.

En dan blijkt de rest nog goedkope rommel te zijn ook---------AFRADER-----------ZONDE VAN JE TIJD !!!!

Darbie schreef:

Wat een vreemde reactie. De helft van de films uit je top 10 kennen een langere aanlooptijd. Daarbij is de rest nagelbijtendspannend en was het een erg kostbare productie waarvan je elke dollar op het scherm terug ziet.

avatar van Basto
Gister deze op het grote scherm van Kino 1 gezien in Rotterdam. Wat een epische ervaring!

Maandag is er nog een kans.

avatar van Darbie
Basto, ga 'Le Salaire de la peur' (1953) eens kijken, dan houd je geen nagels meer over !

avatar van JanLo
Basto schreef:

Ik vind jou reactie net zo vreemd. Hij vind de film niet leuk, en dat kan toch!!?

Darbie schreef:

Die ken ik, heb m net aangeschaft, maar die heeft een zelfs veeeel langere aanlooptijd. Vind beide films geweldig.

avatar van Alathir
Sorcerer, mijn tweede William Friedkin film. Nog nooit The Exorcist gekeken, paar keer aan willen beginnen maar dan dacht ik, nah duurt te lang. Dat schrikt me wat af aan een horrorfilm en zeker eentje die uit de jaren '70 komt. Bovendien vind ik exorcismes niet zo geweldig interessant meer.

Een avonturenfilm spreekt me altijd wel aan. Het origineel heb ik niet gezien maar staat in de top 250. Deze heeft bijzonder weinig stemmen ook. De introductie voelt wat lang aan met een beetje backgroundstory van vooral Dominguez (Schneider) en de Fransman Serrano (Cremer). Geen idee of de introductie dus echt nodig is want je zou dit volgens mij perfect kunnen kijken vanaf een minuut of 45-50 ver. Vanaf dan beginnen de voorbereidingen op de tocht en vooral de tocht is indrukwekkend. Nooit eerder zoiets gezien wat altijd wel fijn is. Knap acteerwerk ook. Verhaaltechnisch kon het beter maar de tweede helft van de film is top.

avatar van Jonesy
Fantastische film, het verbaast me dan ook dat deze tot op heden niet eerder op mijn pad is gekomen. Men neemt goed de tijd om de personages karakter te geven en ergens deed mij dit denken aan Sergio Leone. Het is daarom ook alsof je zelf op de bijrijder stoel van de vrachtwagen zit. Ook de soundtrack is erg tof! Nu op zoek naar het origineel.

avatar van Boneka
Wat een heerlijke film is dit. Ik kende hem niet totdat ik hem voorbij zag komen op Zavvi. De blu ray ziet er schitterend uit. In het begin zien we wat ruis, maar vooral in het jungle zijn de kleuren oogstrelend mooi en dat voor een film van 41 jaar oud. Moest wel even wennen aan het begin en snapte er toen nog niet zoveel van. Goed te volgen met Engelse ondertiteling, maar de film sprong van het ene naar het andere moment om de hoofdrolspelers te introduceren kwam ik later achter. Niet echt nodig, vond ik, want de karakters werden later niet uitgediept over hun verleden. Wel grappig dat we een Nazi officier zien met een Palestijn. Dat gedeelte in Israël vond ik wel erg mooi gemaakt moet ik zeggen. Maar de film draait natuurlijk vooral om de bizarre tocht vol met levensgevaarlijke stoffen. De brug is natuurlijk het hoogtepunt van de film. Normaal gesproken onmogelijk, maar wel fraai gefilmd in de regen.

De muziek is niet bovenmatig aanwezig en komt alleen naar voren toe als het echt nodig is. Daardoor lijkt het soms wat stil. Het eind is misschien een lichte teleurstelling, maar enige voorspelbaarheid zat er natuurlijk wel in. Hoe dan ook een prima oldie!

avatar van james_cameron
Ooit een stukje van de inrukwekkende hangbrug-scene op televisie gezien bij het programma Simonskoop (ja, ik word oud), waarna de film heel wat jaren onvindbaar was. Deze opgepoetste bluray-versie is het lange wachten echter meer dan waard geweest. De film ziet er fantastisch uit na ruim 40 jaar en heeft ook inhoudelijk nog steeds heel wat moois te bieden. De ijzingwekkende hangbrug-scene is duidelijk het hoogtepunt van de film, maar ook de rest van Sorcerer is spannend en meeslepend. Hier en daar wat knullige scenes, vooral in het begin van de film, en bepaalde dialogen komen slecht uit de geluidsmix naar voren, maar waar hebben we het over. Sorcerer verdient herwaardering.

avatar van cinemanukerke
eerst en vooral een stukje voorgeschiedenis : dankzij succes van the french connection en the exorcist kon Friedkin een ambiteus project realiseren. Friedkin voelde zich God, trok naar de jungle van de Domenicaanse Republiek en ging een waanzinnig gevecht aan met de natuurelementen. Helft van de crew was buiten strijd wegens malaria of voedselvergiftiging en er waren interne conflicten doordat Friedkin (hij werd niet voor niets Hurricane Billy genoemd op de set) een explosief karakter had. Maar uit de as van die chaos rees een epische film (daarna deden Coppola en Herzog het ook met respectievelijk Apocalyps now en Fitzcarraldo) die scenes bevat die zowel geniaal als krankzinnig zijn. Die bezwerende spook taferelen op de brug, in de jungle, in de regen. Die docu set ups zoals wanneer ze de doden komen terug brengen in een dorpje na de ontploffing. Die close ups van krakende bruggen, uitrafelende touwen, wielen die net niet van de smalle weg denderen ... wat een spanning. Dan heb je nog die doem die over het verhaal hangt. Die ijzingwekkende blauwe gloed in de beelden wanneer Schneider bijna gek komt en dan richting brandende oliebron (hel ?) strompelt. Wat een kijkervaring ! De score van Tangerine dream (spaarzaam gebruikt trouwens) is perfect als soundtrack van die rit naar het noodlot. Natuurlijk is de film niet perfect, de grillige shoot laat zeker zijn sporen na want over wat gaat dit nu, wat had Friedkin willen zeggen met die film ? Niet duidelijk maar op de flap van de 40 th anniversary Blu Ray uitgave staat te lezen : it is not about their survival but what the men becoming after the adventure. Wel, ik zie een beetje menselijkheid net voor hun noodlot maar echt uitgewerkt vind ik het niet. Desalniettemin wil ik afsluiten als volgt : wat een film !

avatar van filmliefhebber92
Is deze ooit op dvd uitgebracht in Nederland? Of ergens anders met Nederlandse ondertiteling?

avatar van Lovelyboy
Omdat ik The wages of fear erg op prijs kan stellen kon deze remake van William Friedkin in die zin niet op het too see lijstje missen en vanmiddag op YouTube er maar even door heen gedraaid, en het is zonder meer een opvallende prent.

Natuurlijk zijn er vergelijkingen en uiteraard parallellen met de film van Clouzot, maar de film slechts daarop te beoordelen schiet tekort. Niet alleen zit er bijna vijfentwintig jaar tussen de film, in die tijd is de cinema en de kijk er op ook verandert en scoort Sorcerer opvallend goed op andere vlakken. Ook deze film kent een vrij lange aanloop en zijn er vier karakters van behoorlijk divers pluimage. Waar '53 vooral opvalt in een uur lang verveling met weinig diepgang, bouwt Friedkin tenminste nog een aardige verhaal met achtergrond waarom de vier mannen op een dergelijke plek terecht zijn gekomen. De ellende, armoede en troosteloosheid spat van het scherm af daar eenmaal in Zuid-Amerika. Het daarop volgende en meest grote verschil is toch wel dat de film uit '53 voornamelijk draait om de wisselwerking tussen de personages, de gesprekken en spanning in de cabine, en vrij wel meteen, het moeilijke gedrag van Jo. Hoewel de bezetting in Friedkin's film hetzelfde is komt het gekibbel amper in die zin voor, op een momentje na tussen de mannen van de ene truck en Scheider die één keer ingrijpt op zijn metgezel. Friedkin trekt echter een geheel andere kaart, en niet zonder succes, namelijk: suspense. De film draait veel meer om spanning,sfeer en intensiteit. En zoals gezegd slaagt de film bijzonder op dat vlak.

De sfeer die het wel waard is nog een keer te noemen, balanceert vooral dat laatste uur op sublieme wijze tussen nagelbijtende spanning en soms zelf griezelig, zoals de laatste momenten van Scheider achter het stuur die zich bijna nachtmerrie-achtig voltrekken. De muziek is bijzonder met veel aparte invloeden en soms op het griezelige af. En verder valt een bepaalde intensiteit op, zoals de arrestatie in het begin en wanneer de gewonden en verkoolde lijken arriveren. De cameraman lijkt bijna in de mensenmassa te staan en van het geheel gaat een dreigende en sinistere sfeer uit, adembenemend. Zo ziet de oliebrand er zelf ook goed uit en is de scene dat ze aan de vrachtauto's sleutelen een hele aardige vondst, niet alleen stijgt langzaam de bezetenheid maar ook de spanning. Het gesleutel lijkt dan ook synoniem te staan voor een barometer die constant stijgt tot het daadwerkelijke vertrek. Als laatste te noemen zijn natuurlijk de nagelbijtende scenes eerst op de wankele houten brug en daarna de waanzin op de touwbrug, geniaal, ijzingwekkend, prachtig en overtuigend gemaakt.

The scorcerer, wat mij betreft een film die niet te vergelijken is met The wages of fear. Een film die vooral een homerun in het laatste beklemmende deel slaat met goed acteren, een niet aflatend spanning en buitengewoon veel sfeer. Ik zeg, erg goede film. Wages of fear had ik in eerst instantie beloont met een vierenhalf vanwege jeugdsentiment, maar omdat ik beide films gelijkwaardig in die zin vind zijn ze beide prima beoordeelt met een dikke vier.

avatar van handelaar
filmliefhebber92 schreef:

Ik heb de digital remastered Sorcerer DVD die in 2014 opnieuw is uitgebracht op double layer DVD9 met Nederlandse ondertitels.

avatar van filmliefhebber92
handelaar schreef:

Heb je een link of site waar je die gekocht hebt, want met google vind ik hem niet.

avatar van Iron Maiden
filmliefhebber92 schreef:

Op Zavvi hebben ze ook een blu-ray exemplaar.

avatar van McSavah
Goh, wist helemaal niet dat dit een remake was (althans op dezelfde roman gebaseerd). Le salaire de la peur zag ik een goede tien jaar geleden en heb ik denk ik te laag gewaardeerd als ik daar nu weer wat beelden van zie. En blijkbaar had ik die ook al eerder op mijn te herzien-lijstje gezet. Maar doordat ik dit niet wist vond ik de aanloop (die ik nu niet als aanloop ervoer) juist ook heel intrigerend. Heerlijke broeierige doem, met indrukwekkende cinematografie. En het einde is geweldig. Alleen de hallucinatie-scène werkte niet echt nee.

avatar van Shinobi
"Read about this place in a travel brochure?"

Uit interesse heb ik deze film opgezet, omdat deze titel vaak voorbij komt op lijstjes met ondergewaardeerde films.

Je wordt geïntroduceerd met vier criminelen die verscheidene dingen op hun kerfstok hebben. Omdat ze gezocht worden voor hun misdaden besluiten ze te vluchten naar een niet nader genoemde bananenrepubliek. Uit geldnood nemen ze een klus aan waarbij ze nitroglycerine moeten vervoeren door de jungle. De minste of geringste fout kan hun dood betekenen.

De aanloop naar het hele gebeuren is nogal twijfelachtig, gezien het ene personage meer achtergrond meekrijgt dan de andere. Hierdoor blijft de onderlinge dynamiek vaag; op een gegeven moment dacht ik zelfs dat Nilo was ingehuurd om te infiltreren in het dorpje. Qua verhaal en karakters is het eigenlijk weinig opzienbarend te noemen.

In het tweede uur slaagt William Friedkin er gelukkig wel in om een heerlijke avonturenfilm te presenteren die voorzien is van de nodige spannende sequenties. Alleen al hoe de twee trucks zich een weg moeten banen door de jungle wordt prachtig in beeld gebracht. Het hoogtepunt is uiteraard de scène in de stromende regen op de gammele hangbrug. En dan te bedenken dat dit gedaan is zonder enige vorm van CGI of green screen.

Al met al is 'Sorcerer' een vermakelijke avonturenfilm die bij vlagen indrukwekkend is.

Dikke 3,0 sterren.

avatar van Bob Gray
Fantastische film. Geweldig gemaakt en enorm intens. Regelmatig schoot me Fitzcarraldo door het hoofd, en dan niet vanwege het verhaal uiteraard maar meer de productie.

Op de blu Ray versie die ik heb staat een interessant gesprek tussen Friedkin en Refn over Sorcerer

Bloedstollend spannende film! Moest even op gang komen maar prachtige beelden in de jungle.

avatar van FlorisV
Aparte film met een vreemde titel, maar zeker de moeite waard door de zeer fraaie beelden en de spannende tweede helft. De eerste neemt een veel te lange aanloop voor de introductie van al degenen die uiteindelijk een heel gevaarlijke klus moeten klaren, met de nodige doodsverachting. Maar je leert de karakters wel enigszins kennen wat zeker een meerwaarde heeft. Net als de solide cast. De spaarzaam gebruikte synth deuntjes van Tangerine Dream zijn goed maar passen net niet genoeg. Een film met een dergelijk simpel verhaaltje zou tegenwoordig 1,5 uur duren. Maar verveeld heb ik me nergens.

FlorisV schreef:

Het origineel duurt 10 min langer, dus wat dat betreft houdt deze de vaart er al in. De intro zou wellicht iets sneller kunnen, aan de andere kant kun je het ook zien als Enkele fantastische korte films.