Sorcerer (1977)

Alternatieve titel: Wages of Fear

Avontuur / Thriller

geregisseerd door William Friedkin
met Roy Scheider, Bruno Cremer en Francisco Rabal

Als er een brand uitbreekt bij een ver gelegen olie-boortoren, krijgt een groep verschoppelingen de kans om genoeg geld te verdienen om aan hun armoedige bestaan te ontsnappen. Dit door een gevaarlijke klus, waarbij ze twee kisten instabiel dynamiet moeten vervoeren door kilometers jungle, in oude vrachtwagens. Remake van de Franse film "Le Salaire de la Peur" (1953).

Spannende b-film, weliswaar afgeleid van de Franse film, niet erg origineel dus, maar wel degelijk boeiend.
Lang geleden gezien, helaas nergens te vinden in videotheken.
Zou een aantal jaren terug op tv komen, maar werd geschrapt uit de programmering (dezelfde avond nog, denk een probleem met de rechten).
Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat deze film me vooral boeide vanwege de schitterende muziek van Tangerine Dream (m'n grote muziekliefde).

avatar van xangadix
Ik vond deze film (eindelijk) in de USA op DVD. Jammer genoeg niet in de originele aspect ratio, maar het is altijd beter dan niets.

Bij het zien van deze film staat het zweet me elke keer weer in de handen.

Ik hoop dat je het origineel ook gezien hebt.

avatar van xangadix
Nope, nog niet.

Het is puur een tijd geleden dat ik deze heb gezien. Typisch een film die niet vaak wordt uitgezonden. Weet iemand of er plannen zijn om deze in Nederland te releasen?

Zou hem ook graag (fatsoenlijk) op dvd zien.

avatar van Mac Hammer Fan
Als remake een pracht van een film, even goed als het origineel LE SALAIRE DE LA PEUR van Clouzot, ook een aanrader. Visueel schitterend. Ik heb de R1 DVD en hij is jammer genoeg fullscreen (4/3). Naar mijn gevoel staat deze prent qua spanning en overtuigingskracht een heel stuk hoger dan Friedkin's overgewaardeerde THE EXORCIST. Ook de soundtrack van Tangerine Dream is erg sfeerscheppend. Helaas nog geen spoor van een R2 release.

avatar van as
as
Wouter schreef:
Zou hem ook graag (fatsoenlijk) op dvd zien.
Staat ook op mijn verlanglijstje.

Mac Hammer Fan schreef:
Helaas nog geen spoor van een R2 release.

En een waardeloze regio 1.

Zeer goede remake met schitterende muziek van Tangerine Dream, maar het is lang geleden dat ik hem gezien heb, besteld in de US op DVD en deze nieuwe is op 16.9 format.

Waar vond je die dan?

avatar van otherfool
Net het origineel gezien, ben zeker ook benieuwd naar deze... Las overigens net een hilarische trivia op imdb: Due to the subtitles at the beginning of the film many theater patrons began complaining, believing that they had unknowingly paid to see a foreign film. In order to alleviate that, special posters were quickly printed up and posted in the theater lobby which stated the following. "YOUR ATTENTION PLEASE. To dramatize the diverse backgrounds of the principal characters in "Sorcerer", two of the opening sequences were filmed in the appropriate foreign languages - with subtitles in English. Other than these opening scenes, "Sorcerer" is an English-language film."

avatar van xgogax
Een van de beste remakes ooit. Net zo goed als het origineel. Sorcerer (meesterwerk) hoort herontdekt te worden!

***** / *****

Ik wil hem graag zien. ! .

avatar van xgogax
Veel scènes in deze film zijn echt onvergetelijk. Brugscène in het midden of nowhere is spectaculair en legendarisch. Een van de sterkste filmscènes ooit!

Dus, achteraf bekeken had dit nooit zo'n flop mogen zijn?

Gisteren voor het eerst gezien. Echt een geweldige film.
Bij de brugscene heb ik de hele tijd met mijn handen op mijn hoofd gezeten van de spanning.

Een klassieker! .

avatar van Filmkriebel
Damn, dat was nog eens een gave avonturenfilm!!! Ik heb eveneens de fullscreen versie bekeken; de beeldkwaliteit viel goed mee.
Het verhaal : vier criminelen stranden in een godvergeten gat in een niet bij naam genoemde bananenrepubliek, waar ze met klussen proberen te overleven. Ze krijgen de kans om wettige burgers te worden, wanneer ze met zijn vieren een voorraad nitroglycerine uit de jungle moeten halen in een onderneming, waar zelfs de Camel Trophy bij verbleekt, en waar de minste inschattingsfout hen allemaal de lucht in kan blazen.

Dat Friedkins film een flop is geweest, was omdat alle aandacht op dat moment naar Star Wars ging. Want Sorcerer mag gezien worden! Waar de eerste helft misschien wat uitgerokken is, en zich vooral verdiept in het hoe ze daar verzeild zijn geraakt, maakt de tweede helft veel goed met klasse avontuur en goed gedoseerde spanning tot het einde.

wei
De titel doet vermoeden dat het om een film met tovenaars gaat, maar laat je niet afschrikken, dit is een geweldige en opwindende remake van het Franse Wages of Fear. Vier individuele criminelen op de vlucht belanden in een klus in de Dominicaanse Republiek waarbij ze trucks met dynamiet moeten vervoeren. Het levert een spannend jungle avontuur op, met een klassieke brugscene. Mooie soundtrack van Tangerine Dream ook. Een voor die tijd nogal dure film, die flopte in de box office. Ik meende ook ergens gelezen te hebben dat dit Friedkin's eigen favoriet was. Ik kan me er wat bij voorstellen, het behoort in ieder geval tot zijn beste werken.

Wel jammer van de matige 4:3 DVD trouwens

avatar van Quentin
Zag de film helaas ook in 4:3, lijkt me dat er nog wel meer in mijn score zit als ik de film in OAR kan zien.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Had veel meer in gezeten.

En dat ligt hem voornamelijk aan de tegenvallende eerste helft waarin de characters worden geïntroduceerd. Op de introductie van Scheider na zat daar weinig opzienbarends tussen.

Maar vanaf de aanslag op het olie-veld verandert de film van toon. Een ijzersterke thriller is het gevolg. Met een aantal bloedspannende scènes.

Een onterecht 'vergeten' film.

Goed.

avatar van DwarreI
Ehm van wat je verteld klinkt dit als een niets toevoegende remake van het origineel..

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Kan ik niet zeggen. Ken het origineel niet namelijk.

avatar van Mischa
Verrassend sterke film. Alleen het gedeelte in Jersey vind ik wat onder maat, maar verder spannend en ontzettend mooi gedraaid. Gezien het feit dat deze film gelijktijdig met Star Wars uit kwam, en het on-Hollywoodse verhaal, is het helaas te begrijpen dat Sorcerer destijds geflopt is.

avatar van CdeJ
Sterke film,het 2e gedeelte is het best,met voldoende spanning, en een goed slot vindt ik.
Ijzersterk die scenes met de vrachtauto's in de jungle!

yorgos.dalman
Film met notoir langzame start, maar eenmaal in de jungle trekt regisseur Friedkin alle registers open om een intense, on-the-edge-of-your-seat film te brengen.

Sorcerer bezit een hard soort realisme (bijna documentaire-achtig) waar Friedkin in der tijd patent op scheen te hebben (zie ook The French connection en The exorcist).

De spetterende, vloeiende, vaak vol met CGI gepropte actiefilms van vandaag de dag missen dit element helaas maar al te vaak.

Sorcerer is om diverse redenen, zeer onterecht, in de vergetelheid geraakt. Eén van Friedkins beste films. Ook interessant uiteraard vanwege de muzikale bijdrage van Tangerine dream...

avatar van Quentin
Heb er recentelijk nog met hem over gesproken, ben er van overtuigd dat zijn bedoelingen oprecht zijn.

Met Friedkin?

Anyway, hopen dat de film een mooie BluRay krijgt, want dat verdient ie.

Wouter schreef:
Met Friedkin?