The Incident (1967)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Larry Peerce
met Martin Sheen, Tony Musante en Beau Bridges

Twee jeugddelinquenten terroriseren in dronken toestand de passagiers van een New Yorkse metrowagon. Hoewel ze maar met zijn tweeën zijn maken ze gebruik van de passiviteit van de passagiers en hun onbereidheid om samen te werken.

avatar van Dragon
Beklemmend psychologisch misdaaddrama waarbij je als kijker zelf de onmacht van de personages aanvoelt. Er wordt goed weergegeven hoe mensen in angst verschillend kunnen reageren op zinloos geweld.

Ik vond deze film zo indrukwekkend dat hij me tot in de nacht heeft wakker gehouden, hoe moe ik ook was. De film trekt je mee in de heel sterke vertolkingen.

De situatie is absurd, maar toch beangstigend realistisch. Iedereen kent de anonimiteit van op trams, bussen en zeker metro's. Het zwart-witfilmen geeft een heel speciale sfeer. Pijnlijke stiltes, agressie, hulpeloosheid,...

Ik vind dit een film die je moet gezien hebben. Al is het maar om te zien hoe je origineel een film maakt die zich de gehele tijd afspeelt op 1 enkel en dezelfde plek, wat een zeer claustrofobische sfeer geeft. Wie onderneemt iets tegen de terroriserende jongeren ?

Dit is 100% drama. Een voorbeeld voor velen. Wat me nog opviel bij de cast hierboven : Martin Sheen speelt mee in de film ! Is dat geen vermelden waard misschien ? Deze film staat bij men alltime favourites !

avatar van brucecampbell
prachtige film met een zeer jonge en goede martin sheen!

avatar van wendyvortex
Jongens, wat was dat zwart/wit mooi zo eind jaren zestig!
Compleet volle metrocoupé wordt in gijzeling gehouden door Tony Musante en Martin Sheen (Apocalypse Now, Badlands, The West Wing) in zijn eerste hoofdrol.
Akelig beklemmende gijzeling, mogelijk gemaakt doordat niemand een poot voor de ander uitsteekt.

avatar van mrklm
Tony Musant en Martin Sheen maakten hun filmdebuut in dit sociaal-kritische drama als twee lastpakken die een groep passagiers het leven zuur maakt wanneer ze in dezelfde metrocoupé zitten. In het eerste deel maken we kennis met de verschillende personages die geschreven zijn als een dwarsdoorsnede van de maatschappij en daarna zien we hoe de twee belhamels de passagiers stuk voor stuk confronteren met hun zwakheden. De opzet is intrigerend en mede door het sfeervolle, claustrofobische camerawerk van Gerald Hirschfeld, weet regisseur Larry Peerce de spanning goed vast te houden. Als maatschappijkritisch stuk is dit echter niet al te opzienbarend en Musant en Sheen zijn behoorlijk over-the-top.

avatar van Basto
Komt uit op blu ray bij Masters of Cinema in Augustus.