Straight Time (1978)

Drama / Misdaad

geregisseerd door Ulu Grosbard
met Dustin Hoffman, Theresa Russell en Gary Busey

Na vervroegd te zijn vrijgelaten probeert een dief om op het rechte pad te blijven en een baan te zoeken. Hij zit echter alweer snel in de gevangenis (buiten zijn schuld) door een fanatieke, op macht beluste politieagent. Als hij weer vrijkomt beschuldigt hij die politieagent, jat zijn auto en belandt weer op het misdaadpad.

Geen grootse, maar wel een aangename film. Zo'n film die je weer es opzet en dan toch weer helemaal bekijkt. Hoffman had 'm zelf willen regisseren. Ulu Grosbard nam dat over, zonder veel geruzie (als ik goed ben ingelicht).

klute89
De film daarnet gezien, en is zeer goed bevallen. Dustin Hofmann zet hier een fenomenale rol neer, ook de rol van Theresa Russell is zeer sterk.
Het is een zeer goed gemaakt drama, dankzij de regie en de perfecte acteurs.

Zeker 4* waard.

klute89
Ik ga met een halfje omhoog. Van 4 naar 4,5*

avatar van dvdfreak123
goeie film met fantastische acteerprestatie van dustin spijtig dat de film blijkbaar niet echt bekend is en maar 18 stemmen heeft

Mister Spock
Briljante film, veel te onbekend.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Best wel goeie film over Hoffman die z'n straf heeft uitgezeten, maar tegen een hoop vooroordelen en een slecht overheidsysteem botst. Zelfs na z'n straf blijft hij een nummer en krijgt dus niet de kans op een propere lei. Zodat hij noodgedwongen dan maar de wereld van weleer instapt.

Het acteerwerk is zeer goed, zowel bij Hoffman maar ook een jonge Kathy Bates. De film komt wel heel erg traag op gang en had net iets sneller in verloop mogen zijn. Nu heeft het de indruk van een te licht verhaal te hebben. Hoffman geeft anders best wel de emoties van de ex-gevangene goed weer.

Het geheel is een aangename film, al schiet hij nergens uit. Hij komt qua sfeer in de buurt van Dog day afternoon, maar schiet veel te kort helaas. Misschien geen topper, maar toch onterecht een wat vergeten filmpje.

avatar van Sergio
Onlangs weer gezien en dan is het toch wel weer dat Hoffman de show steelt want verder is het maar matig.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Rustig opgebouwd.

Hoffman draagt dit geslaagde drama met misdaad-rand, al zijn de bijrollen tevens sterk. Hij speelt op uitstekende wijze een ex-bajesklant die al vrij snel onder de huid van de kijker gaat zitten. Dit komt door de realistische ontwikkeling van zijn character, alsmede door het zenuwslopend in beeld brengen van een aantal overvallen. Ook de rustige opbouw van de film werkt.

Zeer goed.

Zoveelste "na de gevangenis"-film waarbij een puik acterende Dustin Hoffman de rol waarneemt van het slachtoffer van een al te ijverige parool-officier.
De film is uitstekend opgebouwd en geniet niet de bekendheid die hij verdient.
Het slot zal misschien niet brengen wat mogelijks ervan kon van verwacht worden maar laat de kijker eerder zelf een besluit trekken en eigenlijk is dat beter dan één of andere avontuurlijke ontknoping.
Ook de act van Theresa Russell spreekt aan.

avatar van AC1
AC1
Een beetje een rechtoe rechtaan film maar het is wel een realistisch portret van de ex-gevangene die een poging doet om op het rechte pad te blijven. Boeiend is dat het hoofdpersonage, gespeeld door Dustin Hoffman, helemaal niet als een heilige wordt voorgesteld, Dembo is het soort van Amerikaanse antihero dat eerder gebruikelijk was tijdens de eerste helft van de jaren zeventig en niet in 1978. Eigenlijk ademt de hele film de cinema van de 'early seventies'.

avatar van Airbakke
“No movie featuring either Harry Dean Stanton or M. Emmet Walsh in a supporting role can be altogether bad.” (Roger Ebert’s Stanton-Walsh Rule)

Eén van Dustin Hoffman’s beste rollen is op hetzelfde moment één van zijn meest vergeten. Als een voorwaardelijk vrijgelaten dief, zien we hem met moeite opnieuw geaccepteerd worden in de maatschappij. Uitstekende acteerprestaties van Hoffman, Stanton, Busey en Russell zorgen voor een onvergetelijk stukje cinema.

Voor meer details en een top 25 van vergeten New Hollywood klassiekers:
New Hollywood's Lost Classics - The Filmtransition

avatar van knolly
Vindt het een geweldige film,
vooral de overval op de juwelierszaak
vind ik zeer goed, het effect dat je zit
mee te boksen, klasse regie en acteren.

Lv92
Kijken deze film!

avatar van HarmJanStegenga
Zo, goede klassieker weer hoor. Wat een fantastisch spannende scenes zitten er in deze 'Straight Time'. De overval op de bank, Hoffman die de shotgun gaat jatten, daarna de overval op de juwelier - één en al spanning. Zenuwslopend. Qua sfeer erg fijn, mooi geschoten plaatjes in L.A. Puike rol van Hoffman zelf en wat is Theresa Russell toch weer mooi zeg. Dikke voldoende voor deze fijne prent. Heb genoten.

Een trage, tragische, sobere, genuanceerde en gedetailleerde combinatie van een karakterthriller en een sociaal misdaaddrama, over een ex-crimineel die na gevangenschap terugkeerde in een voor hem corrupte wereld. De cast was uitstekend en Dustin Hoffman speelde een van zijn beste rollen.

avatar van Dievegge
Max (Dustin Hoffman) geeft aanvankelijk de indruk dat hij oprecht z'n leven wil beteren, maar het gebrek aan kansen voor een ex-gedetineerde en de verlokking van snellere manieren om aan geld te raken doen hem een andere kant op gaan. De titel is ironisch. M. Emmet Walsh is geweldig als de zwaarlijvige reclasseringsambtenaar, zo iemand aan wie je een hekel kunt hebben maar wiens raad je toch maar beter kunt volgen. Theresa Russell speelt goed, maar haar personage is wat te weinig onderbouwd. Ze komt zomaar uit de lucht vallen als gangsterliefje. Heeft ze dan geen familie of vrienden die haar tegen willen houden? Het einde is open. Hadden ze te weinig geld voor een climax? Het is spannend genoeg om eens te zien, maar geen echte topper.

Uitstekende film waarin een crimineel uit de gevangenis komt maar nog onder toezicht blijft van reclassering. De eerste helft kent een wat trage opbouw, maar schetst een realistisch portret van het leven van een ex-gedetineerde. De tweede helft waarin het hoofdpersonage weer het verkeerde pad op gaat kent een aantal spannende scenes. Realistisch in beeld gebracht door mooi locatiewerk en een acteerwerk cast (zowel de hoofdrol als de bijrollen).