• 8.295.550 stemmen

Genre: Drama / Misdaad

Geregisseerd door: Ulu Grosbard

Met onder meer: Dustin Hoffman, Theresa Russell en Gary Busey

Plot Straight Time

"Please God, don't let him get caught."

Na vervroegd te zijn vrijgelaten probeert een dief om op het rechte pad te blijven en een baan te zoeken. Hij zit echter alweer snel in de gevangenis (buiten zijn schuld) door een fanatieke, op macht beluste politieagent. Als hij weer vrijkomt beschuldigt hij die politieagent, jat zijn auto en belandt weer op het misdaadpad.

imageimageimageimageimageimage

avatar van hugohei

hugohei

Geen grootse, maar wel een aangename film. Zo'n film die je weer es opzet en dan toch weer helemaal bekijkt. Hoffman had 'm zelf willen regisseren. Ulu Grosbard nam dat over, zonder veel geruzie (als ik goed ben ingelicht).

avatar van klute89

klute89

De film daarnet gezien, en is zeer goed bevallen. Dustin Hofmann zet hier een fenomenale rol neer, ook de rol van Theresa Russell is zeer sterk.

Het is een zeer goed gemaakt drama, dankzij de regie en de perfecte acteurs.

Zeker 4* waard.

avatar van klute89

klute89

Ik ga met een halfje omhoog. Van 4 naar 4,5*

avatar van dvdfreak123

dvdfreak123

goeie film met fantastische acteerprestatie van dustin spijtig dat de film blijkbaar niet echt bekend is en maar 18 stemmen heeft

Mister Spock

Briljante film, veel te onbekend.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Best wel goeie film over Hoffman die z'n straf heeft uitgezeten, maar tegen een hoop vooroordelen en een slecht overheidsysteem botst. Zelfs na z'n straf blijft hij een nummer en krijgt dus niet de kans op een propere lei. Zodat hij noodgedwongen dan maar de wereld van weleer instapt.

Het acteerwerk is zeer goed, zowel bij Hoffman maar ook een jonge Kathy Bates. De film komt wel heel erg traag op gang en had net iets sneller in verloop mogen zijn. Nu heeft het de indruk van een te licht verhaal te hebben. Hoffman geeft anders best wel de emoties van de ex-gevangene goed weer.

Het geheel is een aangename film, al schiet hij nergens uit. Hij komt qua sfeer in de buurt van Dog day afternoon, maar schiet veel te kort helaas. Misschien geen topper, maar toch onterecht een wat vergeten filmpje.

avatar van Sergio

Sergio

Onlangs weer gezien en dan is het toch wel weer dat Hoffman de show steelt want verder is het maar matig.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Rustig opgebouwd.

Hoffman draagt dit geslaagde drama met misdaad-rand, al zijn de bijrollen tevens sterk. Hij speelt op uitstekende wijze een ex-bajesklant die al vrij snel onder de huid van de kijker gaat zitten. Dit komt door de realistische ontwikkeling van zijn character, alsmede door het zenuwslopend in beeld brengen van een aantal overvallen. Ook de rustige opbouw van de film werkt.

Zeer goed.

avatar van Movsin

Movsin

Zoveelste "na de gevangenis"-film waarbij een puik acterende Dustin Hoffman de rol waarneemt van het slachtoffer van een al te ijverige parool-officier.

De film is uitstekend opgebouwd en geniet niet de bekendheid die hij verdient.

Het slot zal misschien niet brengen wat mogelijks ervan kon van verwacht worden maar laat de kijker eerder zelf een besluit trekken en eigenlijk is dat beter dan één of andere avontuurlijke ontknoping.

Ook de act van Theresa Russell spreekt aan.

avatar van AC1

AC1

Een beetje een rechtoe rechtaan film maar het is wel een realistisch portret van de ex-gevangene die een poging doet om op het rechte pad te blijven. Boeiend is dat het hoofdpersonage, gespeeld door Dustin Hoffman, helemaal niet als een heilige wordt voorgesteld, Dembo is het soort van Amerikaanse antihero dat eerder gebruikelijk was tijdens de eerste helft van de jaren zeventig en niet in 1978. Eigenlijk ademt de hele film de cinema van de 'early seventies'.

avatar van Bobby Briggs

Bobby Briggs

“No movie featuring either Harry Dean Stanton or M. Emmet Walsh in a supporting role can be altogether bad.” (Roger Ebert’s Stanton-Walsh Rule)

Eén van Dustin Hoffman’s beste rollen is op hetzelfde moment één van zijn meest vergeten. Als een voorwaardelijk vrijgelaten dief, zien we hem met moeite opnieuw geaccepteerd worden in de maatschappij. Uitstekende acteerprestaties van Hoffman, Stanton, Busey en Russell zorgen voor een onvergetelijk stukje cinema.

Voor meer details en een top 25 van vergeten New Hollywood klassiekers:

New Hollywood's Lost Classics - The Filmtransition

avatar van knolly

knolly

Vindt het een geweldige film,

vooral de overval op de juwelierszaak

vind ik zeer goed, het effect dat je zit

mee te boksen, klasse regie en acteren.

avatar van Lv92

Lv92

Kijken deze film!

avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

Zo, goede klassieker weer hoor. Wat een fantastisch spannende scenes zitten er in deze 'Straight Time'. De overval op de bank, Hoffman die de shotgun gaat jatten, daarna de overval op de juwelier - één en al spanning. Zenuwslopend. Qua sfeer erg fijn, mooi geschoten plaatjes in L.A. Puike rol van Hoffman zelf en wat is Theresa Russell toch weer mooi zeg. Dikke voldoende voor deze fijne prent. Heb genoten.

gauke

Een trage, tragische, sobere, genuanceerde en gedetailleerde combinatie van een karakterthriller en een sociaal misdaaddrama, over een ex-crimineel die na gevangenschap terugkeerde in een voor hem corrupte wereld. De cast was uitstekend en Dustin Hoffman speelde een van zijn beste rollen.

avatar van Dievegge

Dievegge

Max (Dustin Hoffman) geeft aanvankelijk de indruk dat hij oprecht z'n leven wil beteren, maar het gebrek aan kansen voor een ex-gedetineerde en de verlokking van snellere manieren om aan geld te raken doen hem een andere kant op gaan. De titel is ironisch. M. Emmet Walsh is geweldig als de zwaarlijvige reclasseringsambtenaar, zo iemand aan wie je een hekel kunt hebben maar wiens raad je toch maar beter kunt volgen. Theresa Russell speelt goed, maar haar personage is wat te weinig onderbouwd. Ze komt zomaar uit de lucht vallen als gangsterliefje. Heeft ze dan geen familie of vrienden die haar tegen willen houden? Het einde is open. Hadden ze te weinig geld voor een climax? Het is spannend genoeg om eens te zien, maar geen echte topper.

scorsese

Uitstekende film waarin een crimineel uit de gevangenis komt maar nog onder toezicht blijft van reclassering. De eerste helft kent een wat trage opbouw, maar schetst een realistisch portret van het leven van een ex-gedetineerde. De tweede helft waarin het hoofdpersonage weer het verkeerde pad op gaat kent een aantal spannende scenes. Realistisch in beeld gebracht door mooi locatiewerk en een acteerwerk cast (zowel de hoofdrol als de bijrollen).

avatar van dionj

dionj

Wow! Wat een goede film was dit zeg. Acteerwerk van de bovenste plank, wellicht zelfs Hoffman's beste. Een misdaaddrama waarmee ik mij geen moment heb verveelt.

avatar van mrklm

mrklm

Sterk misdaaddrama met een puike rol van Dustin Hoffman als Max Dembo, een dief die na zijn vrijlating een nieuw leven wil beginnen. Zijn rancuneuze reclasseringsambtenaar [M Emmett Walsh] werkt hem constant tegen en gaat daarin zelfs zover dat hij een gemakkelijk excuus vindt om Max korte tijd terug achter de tralies te krijgen. Woedend over de vernedering die hij heeft moeten ondergaan, besluit hij contact te zoeken met enkele van zijn oude partners-in-crime Willy [Gary Busey] en Jerry [Harry Dean Stanton] met wie hij het criminele pad opnieuw betreedt.

Realistisch gefilmd waarbij met name de scènes in de gevangenis opvallen vanwege de aandacht voor de (vrij vernederende) dagelijkse routine van het gevangenisleven. Ook de overvallen zijn goed geregisseerd en leveren de nodige spanning op. Hoffman krijgt bovendien sterk tegenspel van een ijzersterke ondersteunende cast met Walsh en Stanton als uitblinkers. Kathy Bates speelt hier haar eerste (gesproken) filmrol als Buseys echtgenote.

avatar van memorable

memorable

Aantrekkingskracht van deze film is dat ze het verhaal voor zich laat spreken, en ons veel te denken geeft met wat voor een persoonlijkheid we in de persoon van Dustin Hoffman eigenlijk te maken hebben. Het blijft alleszins ambigu, want hoeveel afgrijzen we ook voor de glibberige reclasseringsambtenaar mogen voelen, wanneer bij Hoffman eenmaal het hek van de dam is, slinkt de sympathie die we eerder voor hem voelden zienderogen omdat de daden die hij begaat op een bepaald moment toch wel erg bruut worden. Dus als standaard systeemkritiek (de overheid die de misdaad helpt reproduceren) fungeert deze film toch ook niet helemaal. Tegelijkertijd verdwijnt de sympathie die we voor Max Dembo voelen toch ook nooit helemáál, omdat het deels aan Hoffmans impulsiviteit te wijten is dat hij helemaal ontspoort. Gary Busey rol in het geheel wordt naar het einde toe wat karikaturaal, en hoewel er natuurlijk een lafaard-verrader in het spel moest komen is Busey lafhartige gelaat in de voor hem fatale scene wat al te uitgestreken. Wat dat betreft is de rol van Dean Stanton die als twijfelend, maar verstandig nuancerend tegenwicht moet dienen een stuk interessanter. De bankovervalscene deed veel denken aan die in Heat van Michael Mann, en wist bij mij een soortgelijk gevoel op te roepen.

avatar van Ludo92

Ludo92

memorable schreef:

Die scene is elke keer opnieuw vreselijk spannend. Goede aanrader voor mensen met obstipatie.

En leve Harry Dean. De buscemi van de jaren '70!

avatar van thegoodfella

thegoodfella

Heerlijk product van de jaren 70. Echt een film uit dat decennium die zoals veel films uit die tijd verder kijkt dan goed of slecht, maar mooi een menselijk karakter schets met goede en slechte kanten.

Inderdaad zalig dit soort Amerikaanse films uit de jaren 70. Perfect rustig opgebouwd, sfeervol en heel goed geacteerd. Toppertje.

avatar van brucecampbell

brucecampbell

Heerlijke misdaadfilm met toch een atypische rol voor Hoffman.

Grappig om te zien dat de regisseur geboren is in Antwerpen.

avatar van dionj

dionj

Gisteren voor de tweede keer gezien. Blijft een ijzersterke film met subliem acteerwerk en een lekkere 70s sfeer.

avatar van Collins

Collins

Een film met een prachtrol van Dustin Hoffman. Een wat onbekender werk van regisseur Ulu Grosbard. Onterecht onbekend, want het verhaal is goed, de cast is goed en de regie is goed.

Met name het fantastische acteerwerk van Hoffman tilt de film ver boven de doorsnee uit. Zijn personage heeft nuance. Zijn personage is gedifferentieerd. Zijn personage wekt spanning op. Hij trekt iedereen om zich heen mee de hoogte of de afgrond in. Zijn personage vertegenwoordigt een sluimerend gevaar dat de gehele film in iedere scène op punt van uitbarsten staat. Het verdicht zich. Het rekt zich weer uit. Het suddert. Omdat in de loop van het verhaal bepaalde hebzuchtige en gewetenloze trekjes in Hoffman’s karakter zichtbaar worden, vormt het explosiegevaar een magnifieke dreigende factor in het verhaal.

De film zoomt in op de duivelse vicieuze cirkel waaruit een notoire crimineel maar moeilijk kan ontsnappen. Zijn confrontaties met de bureaucratie in de vorm van reclasseringsambtenaar M. Emmet Walsh zijn frustrerend, schrijnend en kweken begrip voor de keuzes van Hoffman. Fijne rol ook van Walsh als arrogante gezagsdrager die mij bijzonder irriteerde. De man verdwijnt helaas te vroeg uit de film. Wel met een gedenkwaardige knal. Dat wel.

Een jonge en bloedmooie Theresa Russel heeft een wat vlakke en onpeilbare rol. Het script geeft haar personage te weinig ruimte om zich volledig te ontplooien. Met de vraag waarom zij zich in hemelsnaam aangetrokken voelt tot de explosieve crimineel Hoffman, worstelde ik een beetje. Die vraag wordt jammer genoeg niet van een bevredigend antwoord voorzien. Sowieso voelde het onbevredigend hoe het potentieel van haar personage niet voldoende wordt uitgebuit door het script. Hoe knap dus van Russel om met de karige elementen die zij van de schrijvers krijgt aangereikt zo fantastisch aanwezig te zijn. Schitterende actrice.

Straight Time is spannend, kijkt ongemakkelijk en heeft eens niet een clichématig happy end. Heel verfrissend. Fijne film.

avatar van Boenga

Boenga

• 2070 berichten

Degelijk en best wel realistisch drama dat in grote mate gedragen wordt door Dustin Hoffman.

Geweldige acteur, erg veelzijdig, hier in een heel andere rol dat wat ik al eerder van hem zag.

Groot verschil met Theresa Russell, die in elke film haar 'lieve' lachje toont.

4*, ook al omdat deze Straight Time niet gedateerd overkomt.

avatar van joost1964

joost1964

Een aantal jaren geleden gekocht in de kringloopwinkel voor 1,5 Euro (toch echt geen geld voor zo'n film). Gisterenavond bekeken.

Is deze film geen meesterwerk, zoals er zovelen werden gemaakt eind jaren zestig tot kort voor de 80'er jaren (om bij deze met acteur Dustin Hoffman te blijven o.a. The Graduate, All the president's man, Straw dogs, Marathon man, Little big man en uiteraard ook de absolute topper Midnight Cowboy - best indrukwekkend dus!), dan is deze Straight time toch ook weer een heel goede.

Vooral het eerste deel, wat daarna volgt hebben we ervoor en erna vaak gezien en vaak ook beter.

Prima geacteerd ook. Prima acteurs en actrices op jonge leeftijd Dustin Hoffman, Theresa Russell, Katy Bates....