Blood Simple. (1984)

Thriller / Drama
99 minuten / 96 minuten (director's cut)

geregisseerd door Joel Coen
met John Getz, Frances McDormand en M. Emmet Walsh

Julian Marty, de getormenteerde eigenaar van een bar in Texas, denkt dat zijn vrouw Abby weer overspel pleegt. Hij huurt de privé-detective Loren Visser in om haar te volgen en bewijzen te vergaren. Abby blijkt er inderdaad vandoor te zijn gegaan met een andere vent, namelijk Ray, die in Marty's bar werkt. Als Marty hierachter komt, is hij furieus en wil hij dat Visser het koppel tegen een flink geldbedrag ombrengt...

avatar van Bob Gray
Eindelijk weer eens herzien na al die jaren en wat heb ik genoten. Dat de Coen's met zo'n uitgekauwde setting (overspel, huurmoord) toch nog zo'n interessante en onvoorspelbare film kunnen maken tekent toch hun wel vakmanschap voor het creëren van een unieke film. Fantastisch mooi geschoten, heerlijke score en een topcast zorgen voor een prachtige duistere film. Zitten een paar onvergetelijke scenes in.

Na Fargo mijn favoriete Coen.

Saai.

avatar van beyondo
Helaas.

avatar van jono
Blood Simple. is de debuutfilm van de beroemde gebroeders Coen. De film ging in september 1984 in première op het filmfestival van Deauville in Frankrijk. Voor het grote publiek was de film pas een jaar later te zien.

Het verhaal is simpel: iets met een overspelige vrouw, een jaloerse echtgenoot en een onbetrouwbare privédetective die zijn eigen plan trekt. Zoals we van de gebroeders Coen gewend zijn, zijn er de nodige plotwendingen, veel zwarte humor en er vindt een aantal moorden plaats, Maar daar zal ik niet al te veel over verklappen.

Gisteren zag ik de director’s cut, die vreemd genoeg enkele minuten korter is dan de bioscoopversie. Ik vond het een fantastische misdaadfilm, met minimale middelen gemaakt en met bevriende acteurs om de kosten te drukken. Ondanks is de casting perfect en wordt er prima geacteerd. De eerste film van de gebroeders Coen dus, en ik heb nu al zin in de rest van hun oeuvre. 4,5

avatar van Drulko Vlaschjan
Ik herinner mij een aflevering van Zeg 'ns Aaa waarin iemand, dokter van der Ploeg of zo, een tafeltje had gekocht dat je uit kon schuiven zodat het groter werd. Dat was toen iets nieuws, denk ik. Hij liet aan verschillende mensen zien hoe het werkte en liet het tafeltje om en om groot en klein achter. Mien Dobbelsteen wist niet dat het zo'n bijzonder tafeltje was en zag de ene keer een kleine tafel en dan weer een grote. Daar snapte ze niets van. Ze dacht dat ze gek werd. Nou, dat was lachen.

Ik moest daaraan denken bij het zien van Blood Simple, een film die op een iets ingenieuzere wijze om dezelfde soort verwarring draait, waarbij de kijker meer weet dan de personages. Ergens best flauw, maar op z'n tijd wel eens lekker. Dankzij die typische Coen-sfeer wordt het zelfs een prima film. Het zit hem in de details. Een vlieg op een gezicht, een... nou ja, ik kan nu alleen even op die vlieg komen, maar het stikte ervan, van die details. Het detective-personage was het minst realistisch maar wel mijn favoriet. Wat een fijne man.

avatar van Pim1993
Het heeft allemaal zoveel tijd nodig in deze film. Het oogt ontzettend kitscherig, karakters maken behoorlijk domme keuzes. Er wordt onlogisch onderling gecommuniceerd door de karakters waardoor het leidt tot vage bedoelingen. Het komt traag en onintelligent op me over. Bewust of onbewust, dat maakt me nog niet zozeer uit. Dit is hoe ik het ontvang. Het is niet de eerste film die ik van de gebroeders Coen zie. Dit is trouwens wel hun eerste officiële film samen.

Ik vind hun werk tot nu toe stuk voor stuk redelijk. Ik vind dat ze te hard hun best doen om een kunstwerkje in elkaar te zetten, waardoor het bij vlagen geniaal is maar je toch met een heel goedkoop gevoel achterblijft. Het is het allemaal nét niet, en in sommige gevallen slaan ze wat mij betreft de plank mis.

Bij Blood Simple resulteerde dit voor mij dat ik me heel erg frustreerde over bepaalde keuzes die werden gemaakt in het plot, totaal ongeloofwaardig. Daarnaast genoot ik weer wel van een bepaalde toon van souplesse: dat ene nietszeggende shot die juist daarom zo sterk was. Die quote die nergens op sloeg maar juist daarom niet afgezaagd was. Ik kan hier tal van voorbeelden in spoilers zetten, maar degenen die hem zien snappen denk ik wel wat ik bedoel. Je hoeft het er uiteraard niet mee eens te zijn.

Ik zal nooit fan van ze worden. Ik ben wel blij dat ik er een beetje ingedoken ben, want interessant zijn ze op zich wel.

avatar van Pim1993
Bob Gray schreef:

Na Fargo mijn favoriete Coen.

Het is onvoorspelbaar omdat het eigenlijk volledig onlogisch is en nergens op slaat. Ik mis bepaalde motieven, ik mis logica van acties die worden ondernomen. Anders kan ik ook wel een stel karakters in een arena gooien en ze dingen laten doen en keuzes laten maken die nergens op slaan. Neem als voorbeeld die huurmoordenaar. Die komt ontzettend goed weg met z'n fuck-up omdat Ray er een gigantisch potje van maakt. Wat haalt deze man er vervolgens nog uit om die twee op het eind te vermoorden? Althans dat probeert ie. Hij heeft een shitload aan cash binnengeharkt, komt clean voor de dag als deze moord aan het licht zou komen. Waarom vertoont hij zich daar nog. Doesn't make sense. Dat is in mijn ogen gewoon een fout.

avatar van Kurtz
De eerste film van de gebroeders Coen toont als geen ander hun onderliggend cynisme. Ze hebben nooit veel medelijden gehad met hun karakters, en in Blood Simple. is dat ook al te zien. Het plot ontvouwt zich op danige wijze dat elk van de personages denkt de volledige waarheid te weten, maar er in werkelijkheid vaak compleet naast zit. Door deze onwetendheid brengen ze zich nog verder in de penarie, en de kijker mag fijn toekijken.

De film onderscheidt zich van de Coens latere werken door de trage en sombere wijze waarop het verhaal verteld wordt. Visueel is het solide doch troosteloos. De humor is nauwelijks aanwezig, enkel in gitzwarte vorm. De personages stelden me teleur, niet bijster memorabel, zeker niet omdat daar vaak de kracht rust van de gebroeders.

Echter, onmiskenbaar een solide debuut.