Blood Simple. (1984)

Thriller / Drama
99 minuten / 96 minuten (director's cut)

geregisseerd door Joel Coen
met John Getz, Frances McDormand en M. Emmet Walsh

Julian Marty, de getormenteerde eigenaar van een bar in Texas, denkt dat zijn vrouw Abby weer overspel pleegt. Hij huurt de privé-detective Loren Visser in om haar te volgen en bewijzen te vergaren. Abby blijkt er inderdaad vandoor te zijn gegaan met een andere vent, namelijk Ray, die in Marty's bar werkt. Als Marty hierachter komt, is hij furieus en wil hij dat Visser het koppel tegen een flink geldbedrag ombrengt...

avatar van Bob Gray
Eindelijk weer eens herzien na al die jaren en wat heb ik genoten. Dat de Coen's met zo'n uitgekauwde setting (overspel, huurmoord) toch nog zo'n interessante en onvoorspelbare film kunnen maken tekent toch hun wel vakmanschap voor het creëren van een unieke film. Fantastisch mooi geschoten, heerlijke score en een topcast zorgen voor een prachtige duistere film. Zitten een paar onvergetelijke scenes in.

Na Fargo mijn favoriete Coen.

Saai.

avatar van beyondo
Helaas.

avatar van jono
Blood Simple. is de debuutfilm van de beroemde gebroeders Coen. De film ging in september 1984 in première op het filmfestival van Deauville in Frankrijk. Voor het grote publiek was de film pas een jaar later te zien.

Het verhaal is simpel: iets met een overspelige vrouw, een jaloerse echtgenoot en een onbetrouwbare privédetective die zijn eigen plan trekt. Zoals we van de gebroeders Coen gewend zijn, zijn er de nodige plotwendingen, veel zwarte humor en er vindt een aantal moorden plaats, Maar daar zal ik niet al te veel over verklappen.

Gisteren zag ik de director’s cut, die vreemd genoeg enkele minuten korter is dan de bioscoopversie. Ik vond het een fantastische misdaadfilm, met minimale middelen gemaakt en met bevriende acteurs om de kosten te drukken. Ondanks is de casting perfect en wordt er prima geacteerd. De eerste film van de gebroeders Coen dus, en ik heb nu al zin in de rest van hun oeuvre. 4,5