True Romance (1993)

Actie / Misdaad

geregisseerd door Tony Scott
met Christian Slater, Patricia Arquette en Michael Rapaport

Clarence werkt in een stripboekenwinkel en brengt het grootste deel van z'n vrije tijd door in de bioscoop waar hij kungfu-films kijkt. Op een dag ontmoet hij de prostituee Alabama, op wie hij verliefd wordt. Ze kan echter niet zo maar stoppen met het werk en dus moet Clarence eerst afrekenen met haar pooier. Tijdens de tumultueuze confrontatie met de pooier komt Clarence per ongeluk in bezit van een koffer cocaïne. Hij beslist deze enorme hoeveelheid op zijn eigen houtje te verkopen en trekt naar Los Angeles.

avatar van tbouwh
You're so cool

Dit had net zo goed een Tarantino kunnen zijn. Eigenlijk is True Romance dat ook bijna, want alhoewel Tarantino de set van de film nooit bezocht, schreef hij wél het script. En dat zie je terug.

De dialogen zijn immers zo Tarantino-esk als ze maar zijn kunnen, waarbij de interactie tussen Hopper en Walken zich op eenzame hoogte bevindt. Ook het acteerwerk is uitstekend. Veel bekende namen, maar ze hebben allemaal een meerwaarde. Zelfs Pitt. Niet omdat 'ie nu zoveel uitvreet, maar puur omdat het bij z'n character past om stoned op een bank te liggen en verdwaasd om zich heen te kijken als de maffia binnenvalt

True Romance is daarnaast prettig gefilmd, heeft een fijne score (van Hans Zimmer, die je later niet meer zo snel bij dit soort films zou zien als componist) en blijft leuk om naar te kijken door de ironie, de snelle pacing en de algehele luchtige ondertoon. Regisseur Tony Scott gaf de film daarnaast qua cinematografie en sfeer een fijne twist mee, al deed True Romance me op dat vlak bij vlagen weer aan Lynch (Wild at Heart) denken. Het verhaal is helaas wel erg matig. Dat wordt alleen wat verhuld door het sterke script. Niet overal, want de dialogen gaan ook met pieken en dalen. Tel daarbij op dat de characters aan de oppervlakte blijven, en je krijgt een werkje waarin diepgang ver te zoeken is.

Heel erg is dat verder niet, al blijft een écht hoge score mede hierdoor buiten bereik.

avatar van Alathir
Met dank aan Teejey zijn top 10 even bekeken aangezien ik toch ook 6/10 films eruit ook erg goed vind. Enkel Requiem for a Dream vind ik maar niks en een stuk of 2-3 films heb ik nog nooit gezien.

Je merkt natuurlijk wel dat dit van de hand van Tarantino komt vooral dan in de ontmoeting tussen Walken en Hopper, maar ook de confrontatie tussen Slater en Drexl (Oldman) is fenomenaal. Wat een heerlijke figuur die Drexl maar ook Slater is erg "cool" . Ook het einde is erg kenmerkend voor Tarantino. True Romance is eigenlijk een film met best grote namen waarin ook een kleine rol is weggelegd voor Brad Pitt die een geinige Floyd neerzet. Het acteerwerk is echt top en de zwoele sfeer zit er ook goed in, al zie ik er nu wel geen 4.5* of 5* in.

Het is niet meteen het beste werk dat Tarantino geschreven heeft maar als ik het vergelijk met een Wild At Heart die tbouwh hierboven aanhaalt is dit voor mij toch een veel betere film. Ook Wild At Heart heeft zijn momenten maar kent vele, langdradige tussenstukken en dialogen. Bovendien vind ik Patricia Arquette veel fijner om naar te kijken dan Laura Dern.

Alathir schreef:

Leuk dat ik als inspiratie heb gediend, top-10's zijn voor mij ook vaak een bron hiervoor. Na 3/4 jaar durf ik True Romance nog steeds niet een 2e kijkbeurt te geven. In gedachten vind ik hem zo abnormaal briljant dat het haast wel tegen moet vallen. Volgens mij is dit de 1e keer dat ik me op MM uit laat over mijn #1, best bijzonder.

avatar van Alathir
Teejey Niemand verplicht je om het te gaan herzien natuurlijk. Al denk ik niet dat je smaak plots 180 graden gedraaid zal zijn t.o.v. 3/4 jaar geleden.
Je kan uiteraard ook gewoon vasthouden aan de gedachte dat dit de briljantste film is die je ooit gezien hebt

Alathir schreef:

Hahah, dat is idd een dilemma. Stel dat de film echt zo goed is als ik herinner, dan kan ik hem nog wel 100 keer kijken met evenveel kijkplezier. Aan de andere kant heb ik ook ervaren hoe een in herinnering geniale film ineens best tegenvalt bij een nieuwe kijkbeurt, had ik bij Se7en bijvoorbeeld... Maar voor True Romance komt die kijkbeurt zeker in 2017 nog!

Geweldige film . Een van mijn favorieten

avatar van IH88
“If there's one thing this last week has taught me, it's better to have a gun and not need it than to need a gun and not have it.”

Geweldige film. Het is duidelijk dat het script geschreven is door Quentin Tarantino. Scherpe dialogen, excessief geweld, absurde humor, kluchtige verhaallijnen en zijn liefde voor oude b-films, het komt allemaal naar voren in True Romance. Met Tony Scott die er als regisseur ook goed mee overweg kan. Clarence en Alabama zijn het romantische koppel uit de jaren 90 en Slater en Arquette zijn fantastisch samen. Vooral Arquette maakt indruk (vooral in een specifieke scene met Gandolfini).

Oldman springt eruit in de bijrollen als geflipte gangster met rastahaar, en de scene tussen Hopper en Walken mag met recht legendarisch worden genoemd. Hopper speelt nog het normaalste personage in de film. Dan weet je gelijk wat voor film True Romance is. Cocaïne, gangsters, politie en het ultieme liefdeskoppel, alles komt samen in de laatste over the top actiescene in een hotel. Ik had niet anders verwacht van Tarantino. De muziek van Hans Zimmer mag ook niet onvermeld blijven. Soms ontzettend cheesy, maar het werkt wel.

avatar van max cady
Fantastische film dus vanavond tijd voor een herziening. Misschien interessant, Rae's restaurant is een bestaand restaurant in L.A en word wel vaker als locatie voor films e.d gebruikt.

Rae’s Restaurant | IAMNOTASTALKER

Een tijdje terug hier een hapje gegeten. Voor mij een beetje magisch ..

Tarkus schreef:
Fantastische film... Ik heb me bij het zien van deze film geen seconde verveeld. Een echte Tarantino (hoewel niet zijn regie) dit, die zoals men weet, het geweld in zijn films niet schuwt. En zeker in deze niet. En wat een cast !! Hoewel sommigen maar een kleine rol hebben zijn ze perfect gecast voor de rol die ze spelen. Een film van topklasse dit !!

Wat ben ik blij dat ik deze film op de kop heb kunnen tikken voor een peulschil, en op Blu-ray dan nog.
Ondertussen meer dan 10 jaar geleden dat ik hem had gezien, maar het blijft een prachtfilm.
Met een topcast !!

avatar van Musicman10
Geweldige film!Je kan duidelijk zien dat Tarantino hier aan mee heeft gewerkt.Van begin tot eind een zeer vermakeleijke film met de typische Tarantino humor.

(verwijderd)
Na meerdere jaren werd het weer tijd voor in herinnering het grootste meesterwerk ooit. Destijds was ik fuc-king weggeblazen door de warme feelgood sfeer van True Romance en sindsdien is het altijd m'n nummer 1 geweest.

De opening zorgde gelijk voor kippenvel. Wat blijft die score vrolijker dan vrolijk. De hele soundtrack is natuurlijk erg sterk en effectief gebruikt, ook bij de dramatische kant van de film.

Clarence is super cool gebleven en Alabama is nog steeds een enorm dotje. Maar de tering, wat was die (scène met) Draxl weer puur goud zeg, echt meesterlijk.

En dan heb je nog Christopher Walken's en Dennis Hopper's legendarische conversatie, genieten! Schijnt erg Tarantino te zijn, maar in geen film van hem zoiets geniaals ontdekt tot zover. Gandolfini ('s scène) is ook gruwelijk.

Ik had niet op meer mogen hopen. Anders had ik dit nooit meer moeten gaan kijken maar dat is onmogelijk. Echt fantastisch vermaak, enorm stijlvol, vol met humor. Misschien net zonder dat WAUW gevoel bij de kennismaking wat helaas logisch is.

Is het nog steeds de beste film die ik ooit zag? Ik ben bang van niet. Er zijn maximaal een handvol films net wat verfijnder gok ik. Aan de andere kant geen idee welke film nummer 1 verdient, ook puur omdat dit nog steeds het warme meesterwerk is waar ik op hoopte.

avatar van Shadowed
Knaller.

Ik ben dichtbij alle Tarantinofilms gezien te hebben, ook al schreef hij enkel dit verhaal. Moet alleen nog Four Rooms en The Hateful Eight zien nu. Deze film, door zijn scenario, stond ook nog op mijn lijst. Maar goed, de film.

Arquette trekt je helemaal mee met haar snoezige stem, en Slater komt leuk over als een amateuristische maar toch briljante crimineel. Scene met Hopper en Walken was ook een echte Tarantino.
en zitten er ook nog een hoop kogels en misdaad in voor het vermaak.

Sommige scenes zoals het einde waren lekker hard en ik heb erg genoten hiervan. Oldman is trouwens ook leuk, jammer dat hij ook snel weer verdwijnt. Echt een aanrader!

avatar van Rodger
Heerlijke film.
begint wat traag, maar dan komt deze volledig op gang.
Soms wat over de top, maar dat is echt niet wat de film minder maakt.
4.0 ****

Persoonlijk is dit toch wel 1 van mijn favoriete films. Vooral dat stukje met de chesterfield sigaret blijft geweldig.