Reservoir Dogs (1992)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Quentin Tarantino
met Harvey Keitel, Michael Madsen en Tim Roth

Cabot is de ongeschreven meester in het organiseren van overvallen op juweliers. Zijn zoon 'Nice Guy' Eddie brengt een bende criminelen bij elkaar om een belangrijke diamantair te beroven. De zes weten niets van elkaar af en kennen slechts elkaars codenamen: Mr. White, Mr. Blue, Mr. Pink, Mr. Orange, Mr. Brown en Mr. Blonde. Meer zelfs, de heren hebben allemaal de instructie gekregen om hun echte identiteit geheim te houden en geen enkele aanwijzing te geven. Wanneer de overval achter de rug is, krijgen ze een financiële beloning die een rustige oude dag verzekert. Maar tijdens de hold-up loopt echter alles fout.

avatar van filmfan0511
Hét schoolvoorbeeld hoe je met minieme middelen en een erg laag budget toch een sterke film kunt maken. Tarantino's debuut, en hoewel hij hierna beter zal worden, is dit toch allemaal best meer dan degelijk al. Die openingsscène in het restaurant waar de misters zitten te kletsen over Madonna en fooien geven: goud. Daarna wordt de kijker middenin het verhaal gegooid, wordt het mysterie opgevoerd en langzaamaan onthuld en laat Tarantino vooral de gaspedaal niet meer los. Erg strak tempo, waarin elke scène functioneel is en past binnen de puzzel. Er zitten enkele geniale scènes in, zoals die 'stuck in the middle with you'. Ja, dat lied heeft nu ook voor eeuwig een duistere connotatie.
Acteurs doen het prima; Keitel, Madsen, Buscemi en Roth zitten allen stevig in hun rol. Maar verder dus gewoon een film die effectief in z'n simpliciteit is. Het is nog geen briljant niveau wat mij betreft, juist omdat het verhaal zo kort en simplistisch is, en ik mis hier toch ook wel die lang uitgerokken dialogen of van die dolgekke scènes, maar dit laat wel zien dat het onvermijdelijk was dat Tarantino zo'n geweldige regisseur ging worden.

Blijft 1 van mijn favoriete films

dodelijke film

avatar van Ste*
Ik vergeet deze film weleens een beetje binnen het oeuvre van Tarantino, terwijl het wel de enige is, samen met Pulp Fiction, die ik op 5* heb staan.
En dat is wat mij betreft nog steeds wel terecht. Wat hij erna ook allemaal gemaakt heeft voor grote films, deze is ondanks (of misschien juist wel dankzij) de beperkte middelen nog altijd een van zijn sterkste. Soms is de jonge Tarantino iets te blij met zichzelf als het gaat om de dialogen - ze zijn voor het grootste deel erg leuk, maar iets minder of korter had soms ook wel gekund - maar verder is dit toch een vrij perfecte film.

Nou goed, alles is er ook al wel over gezegd, maar blijft toch terecht een klassieker. Ook mooi dat hij hierin al zoveel weet te doen met de soundtrack. Ik ken zo snel geen andere filmmaker die de muziek zo prominent aanwezig laat zijn, bijna als extra castlid.

Deze film is perfect, er zitten (wat mij betreft) gewoon nul minpunten aan.
Zwaar ondergewaardeerd, lowbudget en gewelddadig.
Met minimale middelen zet Quentin Tarantino een bloederige, grappige en vooral gefocuste film neer. Waar Mr. Tarantino in latere films soms wat afgeleid lijkt te raken door randzaken, is deze film straight to the point.
De vrij standaard whodunnit-blauwdruk wordt hier naar een dusdanig hoog niveau getild dat ik me serieus afvraag of de lat die deze film heeft gelegd ooit nog overtroffen gaat worden.
De dialogen zijn bij vlagen briljant en wat ook opvalt aan deze film, is hoe geweldig de soundtrack is. Ongetwijfeld de beste soundtrack uit Quentin's euvre.

avatar van Rafasol
Het was de lievelingsfilm van een goede vriend die helaas overleden is. Zelf had ik hem nog niet gezien, dus ik begon met hoge verwachtingen.

Lowbudget en toch top. Goede cast, goede soundtrack, expliciet bij wijlen, typische Tarantino-dialogen (zoals gesprek over fooien op café) en ben sowieso al een grote fan van whodunit-films.

Filmpje naar mijn hart, de eenvoud siert.