Reservoir Dogs (1992)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Quentin Tarantino
met Harvey Keitel, Michael Madsen en Tim Roth

Cabot is de ongeschreven meester in het organiseren van overvallen op juweliers. Zijn zoon 'Nice Guy' Eddie brengt een bende criminelen bij elkaar om een belangrijke diamantair te beroven. De zes weten niets van elkaar af en kennen slechts elkaars codenamen: Mr. White, Mr. Blue, Mr. Pink, Mr. Orange, Mr. Brown en Mr. Blonde. Meer zelfs, de heren hebben allemaal de instructie gekregen om hun echte identiteit geheim te houden en geen enkele aanwijzing te geven. Wanneer de overval achter de rug is, krijgen ze een financiële beloning die een rustige oude dag verzekert. Maar tijdens de hold-up loopt echter alles fout.

TMP
Lang geleden eens gekeken en toen vond ik het helemaal niks. Nu, jaren later en na menig Tarantino film te hebben gezien, nog eens herbekeken. Ik vind het nog steeds niks. De cast is best aardig, maar heel bijzondere acteerprestaties zitten er niet tussen. De film moet het grotendeels van de dialogen hebben, maar die kunnen lang niet altijd boeien. Het plot stelt weinig voor en is niet echt spannend of verrassend. De soundtrack is wel best aardig. De scène met Stuck in the Middle with You is een schaars hoogtepunt.

avatar van TronMan
Toch wel mijn favo van Tarantino. Toen ik hem zag voor het eerst, was ik best onder de indruk van zijn manier van vertellen en filmen. Film heeft nog steeds geen kracht verloren.
De regiseur echter wel en valt alleen nog maar in herhaling. Zie Django en Hateful eight.Waarin hij hetzelfde truckje maar blijft door zetten. Bah.
Voor de Dogs, een mooie 4 uit 5.

Het blijft 1 van mijn favoriete films aller tijden.
Geweldige dialogen, goede spanning, super acteer werk en niet te vergeten goede muziek!

Een stel overvallers die elkaar afmaken en 1 gelukkige knijpt er met de buit tussenuit. Echt moeilijk te volgen is het niet. Wel een paar legendarische scènes natuurlijk. Wat mij betreft vooral die martelscène in de loods met 'supersounds of the seventies' op de achtergrond en de laconieke danspasjes van Michael Madsen. 4 sterren vind ik wat overdreven....

avatar van james_cameron
Herzien op blu-ray. Dit droomdebuut van Tarantino heeft de tand des tijds vooralsnog prima doorstaan, op een paar schoonheidsfoutjes na. Zo zijn er in het begin van de film een paar iets te lange cameratakes, waarbij het akteerwerk nogal theatraal overkomt. Het overvloedig aanwezige bloed oogt feitelijk ook niet echt rood. Maar goed, verder nog steeds indrukwekkend, vooral qua dialogen en structuur. Een perfect voorbeeld van hoe je met weinig middelen maximaal effect kan bereiken.

avatar van FlorisV
Voor de tweede keer bekeken sinds 20 jaar. Door zijn verhaal niet chronologisch te vertellen weet Tarantino de belangstelling vast te houden, hij doseert de smeuiige gedeelten van het verhaal en geeft niet teveel weg. Niet alleen de sappige dialogen maar ook de vertelstructuur houden het dus amusant. Net als in Pulp Fiction, die ik wat minder gefocust vond (maar dan wel weer een aantal juweeltjes van soms lekker bizarre scenes in petto had, waar deze film toch een stuk kaler oogt). In principe is het niets meer dan entertainment, met een groep macho's, paranoia, een berg testosteron en een hippe retro-soundtrack. Maar in dat vermaken slaagt het wel prima en dat heb ik liever dan een hoop pretentieus gedoe. En gezien het einde kun je uiteindelijk deze film moeilijk beschouwen als pure verheerlijking van geweld en gangsters. Het is vooral een guilty pleasure om deze mafkezen, met al hun kletspraatjes, te bekijken terwijl ze hun eigen ondergang graven.

Krijg toch weer zin om Pulp Fiction en Jackie Brown ook weer eens op te zetten! Ik ben toch blij dat Tarantino films is gaan maken, ik vind het geen genie maar wel een goed entertainer.

Jildou schreef:
Mijn favoriete film aller tijden! (Met nog een klein hoopje anderen)
Quentin is the master! Pulp fiction is natuurlijk geweldig, maar Reservoir Dogs slaat echt alles! Het debuut van de vorige eeuw!!
Steve Buscemi speelt de sterren van de hemel, en I just love Michael Madsen. Ook Harvey Keitel en Tim Roth zijn toppers!
Maar de muziek is ook geweldig, met Stuck in the middle with you, maar bovenaan staat natuurlijk Neerlands eigen George Baker met het geweldige openingsnummer Little Green Bag! Wow wat heb ik dat nummer grijsgedraaid!!!
Dus, lovable film, lovable acteurs en lovable muziek!!
Lovin'it!!

Heb je Love actualy nooit gezien of Rokjes dag??? Die films zijn pas echt geweldig.

Dit blijft natuurlijk een van de beste films ooit .
Heerlijke dialogen , prima muziek

avatar van Vidi well
jopie87 schreef:

Volgens mij klopt dat niet. Tijdens de laatste scene staat de politie buiten al te wachten. Dit wordt verteld door de agent die gemarteld wordt. Wanneer Orange en White in elkaars armen liggen aan het eind nadat Pink is weggelopen, hoor je op de achtergrond geschreeuw en geweerschoten. Pink werd dus direct neergeschoten nadat hij de loods verliet.

avatar van Shadowed
Jammer.

Ik vind dit toch wel een van de mindere Tarantino's. Zijn stijl is wel duidelijk te herkennen. Het verhaal pakte me op een of andere reden gewoon niet. Ik vond het soms nogal simpel gebracht, terwijl Tarantino zeker zijn best doet om er een paar mooie twisten in te stoppen.

Wel knap dat het voor een groot deel op een locatie afspeelt. Er zijn een aantal iconische scenes, Madsen en Buscemi zijn ook goed op dreef. Het geweld was soms lomp gebracht maar het waren meestal nogal saaie scenes.

De film wist me gewoon niet te boeien, maar ik snap best dat mensen dit een topfilm vinden. Slechts was hij zeker niet. Ik moet hem misschien een keer in de herziening gooien, kijken of hij me nu dan beter bevalt.

avatar van boemboem27
Zal wel aan mij liggen of op de manier zoals het verhaal verteld wordt
alles door elkaar.
nee niet mijn ding allemaal heel verwarrend om zelf de juiste eindjes aan elkaar te knopen
had een hoge verwachting door de beoordeling en de hoge stand daar door in de top 250.
jammer

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:
Het werd tijd voor enkele herzieningen en samen met Scarface had ik ook bij Reservoir Dogs het gevoel dat ondertussen na enkele jaren men oordeel over die films een pak anders is. Scarface mocht enkele *en zakken en ook Reservoir Dogs laat ik zakken tot 3*. De film is op zich niet slecht, wat leuke humor. Maar de film is me toch te doorzichtig en onder de soms flauwe humor zit er ook niet echt veel verhaal. De klassieke dialogen en scènes zijn nog wel de moeite, maar nu moest ik me toch ergeren aan vele andere momenten met gekibbel tussen verschillende personages alsof het gewoon een hoop klein kinderen waren. Je zou gewoon één van hun wapens overnemen en ze zelf neerknallen. Dit is een film die volgens mij ook beter wordt in de herinneringen dan dat hij eigenlijk is. Misschien wat gedateerd ondertussen, ik weet het niet. Nog wel leuk om eens te zien, maar daar blijft het dan ook bij.

Ondertussen nog eens bekeken en het voelt toch wel aan dat Reservoir Dogs toen een nieuwe stijl in Hollywood weergaf. Nog wel toegankelijk, maar evengoed iets groffer en minder main-stream dan wat we gewoonlijk te zien kregen. Jaren later zie je er helaas toch wel wat door. De muziek is cool, maar niet altijd zó geniaal. Het is nog wel genieten. Reservoir Dogs is nu ook weer niet een slechte film. Maar ik zie er zeker niet meer de klassieker in, dat het ooit leek te zijn.

avatar van knusse stoel
Heel simpel gesteld: "Een prachtige film met de nodige humor en waar het natuurlijk ook om draait; SPANNING"!
In de cast spelen topacteurs uit die periode, inmiddels ook al weer 26 jaar geleden en dat is aan de film ook te merken. En daarmee bedoel ik de topacteurs! Een gezellige club boeven die menen dat ze met weinig werk rijk kunnen worden. Dus beramen ze een plan om veel geld in luttele tijd bijeen te roven. Helaas weten ze niet, u en ik wel, dat meestal dit misgaat. Ook hier gebeuren dus voorvallen waar ze in hun stoutste dromen geen rekening mee hebben gehouden en aan het eind van de dag ziet alles er anders uit dan in hun mooiste dromen!
Jammer? Misschien wel maar daardoor hebben de kijkers een mooie film, die ik beloon met een 8!

avatar van TornadoEF5
Niet gedacht, maar na Pulp Fiction had ik er wel hoop op dat ik dit ook een mooie film zou vonden, en gelukkig is dat dan ook waar gebleken. Lekker rauw, maar ook gewoon zeer vermakelijk en best ook wel bruut. Ik vind dit verder één v/d weinige films tot dusver waar het niet chronologische verloop wel degelijk van meerwaarde is, want dat zorgt ervoor dat de ontknoping en de spanningsbouw in de film extra kracht krijgt, en we beetje bij beetje weten hoe de vork in de steel zit. Ik vind het een heerlijk steekspel, en het taalgebruik en de leuke scènes die we ook al terugzagen in Pulp Fiction maken het ook wel af. En dat is dus typisch aan Tarantino, maar toch heb ik het idee alsof er een groot verschil is tussen de films die hij toen regisseerde en de films die hij nu regisseert. De eerste twee films zijn in ieder geval zeer goede films die zeker thuishoren in eender welke toplijst. Sterk!