Reservoir Dogs (1992)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Quentin Tarantino
met Harvey Keitel, Michael Madsen en Tim Roth

Cabot is de ongeschreven meester in het organiseren van overvallen op juweliers. Zijn zoon 'Nice Guy' Eddie brengt een bende criminelen bij elkaar om een belangrijke diamantair te beroven. De zes weten niets van elkaar af en kennen slechts elkaars codenamen: Mr. White, Mr. Blue, Mr. Pink, Mr. Orange, Mr. Brown en Mr. Blonde. Meer zelfs, de heren hebben allemaal de instructie gekregen om hun echte identiteit geheim te houden en geen enkele aanwijzing te geven. Wanneer de overval achter de rug is, krijgen ze een financiële beloning die een rustige oude dag verzekert. Maar tijdens de hold-up loopt echter alles fout.

TMP
Lang geleden eens gekeken en toen vond ik het helemaal niks. Nu, jaren later en na menig Tarantino film te hebben gezien, nog eens herbekeken. Ik vind het nog steeds niks. De cast is best aardig, maar heel bijzondere acteerprestaties zitten er niet tussen. De film moet het grotendeels van de dialogen hebben, maar die kunnen lang niet altijd boeien. Het plot stelt weinig voor en is niet echt spannend of verrassend. De soundtrack is wel best aardig. De scène met Stuck in the Middle with You is een schaars hoogtepunt.

avatar van TronMan
Toch wel mijn favo van Tarantino. Toen ik hem zag voor het eerst, was ik best onder de indruk van zijn manier van vertellen en filmen. Film heeft nog steeds geen kracht verloren.
De regiseur echter wel en valt alleen nog maar in herhaling. Zie Django en Hateful eight.Waarin hij hetzelfde truckje maar blijft door zetten. Bah.
Voor de Dogs, een mooie 4 uit 5.

Het blijft 1 van mijn favoriete films aller tijden.
Geweldige dialogen, goede spanning, super acteer werk en niet te vergeten goede muziek!

Een stel overvallers die elkaar afmaken en 1 gelukkige knijpt er met de buit tussenuit. Echt moeilijk te volgen is het niet. Wel een paar legendarische scènes natuurlijk. Wat mij betreft vooral die martelscène in de loods met 'supersounds of the seventies' op de achtergrond en de laconieke danspasjes van Michael Madsen. 4 sterren vind ik wat overdreven....

avatar van james_cameron
Herzien op blu-ray. Dit droomdebuut van Tarantino heeft de tand des tijds vooralsnog prima doorstaan, op een paar schoonheidsfoutjes na. Zo zijn er in het begin van de film een paar iets te lange cameratakes, waarbij het akteerwerk nogal theatraal overkomt. Het overvloedig aanwezige bloed oogt feitelijk ook niet echt rood. Maar goed, verder nog steeds indrukwekkend, vooral qua dialogen en structuur. Een perfect voorbeeld van hoe je met weinig middelen maximaal effect kan bereiken.

avatar van FlorisV
Voor de tweede keer bekeken sinds 20 jaar. Door zijn verhaal niet chronologisch te vertellen weet Tarantino de belangstelling vast te houden, hij doseert de smeuiige gedeelten van het verhaal en geeft niet teveel weg. Niet alleen de sappige dialogen maar ook de vertelstructuur houden het dus amusant. Net als in Pulp Fiction, die ik wat minder gefocust vond (maar dan wel weer een aantal juweeltjes van soms lekker bizarre scenes in petto had, waar deze film toch een stuk kaler oogt). In principe is het niets meer dan entertainment, met een groep macho's, paranoia, een berg testosteron en een hippe retro-soundtrack. Maar in dat vermaken slaagt het wel prima en dat heb ik liever dan een hoop pretentieus gedoe. En gezien het einde kun je uiteindelijk deze film moeilijk beschouwen als pure verheerlijking van geweld en gangsters. Het is vooral een guilty pleasure om deze mafkezen, met al hun kletspraatjes, te bekijken terwijl ze hun eigen ondergang graven.

Krijg toch weer zin om Pulp Fiction en Jackie Brown ook weer eens op te zetten! Ik ben toch blij dat Tarantino films is gaan maken, ik vind het geen genie maar wel een goed entertainer.

Jildou schreef:
Mijn favoriete film aller tijden! (Met nog een klein hoopje anderen)
Quentin is the master! Pulp fiction is natuurlijk geweldig, maar Reservoir Dogs slaat echt alles! Het debuut van de vorige eeuw!!
Steve Buscemi speelt de sterren van de hemel, en I just love Michael Madsen. Ook Harvey Keitel en Tim Roth zijn toppers!
Maar de muziek is ook geweldig, met Stuck in the middle with you, maar bovenaan staat natuurlijk Neerlands eigen George Baker met het geweldige openingsnummer Little Green Bag! Wow wat heb ik dat nummer grijsgedraaid!!!
Dus, lovable film, lovable acteurs en lovable muziek!!
Lovin'it!!

Heb je Love actualy nooit gezien of Rokjes dag??? Die films zijn pas echt geweldig.

Dit blijft natuurlijk een van de beste films ooit .
Heerlijke dialogen , prima muziek

avatar van Vidi well
jopie87 schreef:

Volgens mij klopt dat niet. Tijdens de laatste scene staat de politie buiten al te wachten. Dit wordt verteld door de agent die gemarteld wordt. Wanneer Orange en White in elkaars armen liggen aan het eind nadat Pink is weggelopen, hoor je op de achtergrond geschreeuw en geweerschoten. Pink werd dus direct neergeschoten nadat hij de loods verliet.