Reservoir Dogs (1992)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Quentin Tarantino
met Harvey Keitel, Michael Madsen en Tim Roth

Cabot is de ongeschreven meester in het organiseren van overvallen op juweliers. Zijn zoon 'Nice Guy' Eddie brengt een bende criminelen bij elkaar om een belangrijke diamantair te beroven. De zes weten niets van elkaar af en kennen slechts elkaars codenamen: Mr. White, Mr. Blue, Mr. Pink, Mr. Orange, Mr. Brown en Mr. Blonde. Meer zelfs, de heren hebben allemaal de instructie gekregen om hun echte identiteit geheim te houden en geen enkele aanwijzing te geven. Wanneer de overval achter de rug is, krijgen ze een financiële beloning die een rustige oude dag verzekert. Maar tijdens de hold-up loopt echter alles fout.

TMP
Lang geleden eens gekeken en toen vond ik het helemaal niks. Nu, jaren later en na menig Tarantino film te hebben gezien, nog eens herbekeken. Ik vind het nog steeds niks. De cast is best aardig, maar heel bijzondere acteerprestaties zitten er niet tussen. De film moet het grotendeels van de dialogen hebben, maar die kunnen lang niet altijd boeien. Het plot stelt weinig voor en is niet echt spannend of verrassend. De soundtrack is wel best aardig. De scène met Stuck in the Middle with You is een schaars hoogtepunt.

avatar van TronMan
Toch wel mijn favo van Tarantino. Toen ik hem zag voor het eerst, was ik best onder de indruk van zijn manier van vertellen en filmen. Film heeft nog steeds geen kracht verloren.
De regiseur echter wel en valt alleen nog maar in herhaling. Zie Django en Hateful eight.Waarin hij hetzelfde truckje maar blijft door zetten. Bah.
Voor de Dogs, een mooie 4 uit 5.

Het blijft 1 van mijn favoriete films aller tijden.
Geweldige dialogen, goede spanning, super acteer werk en niet te vergeten goede muziek!

Een stel overvallers die elkaar afmaken en 1 gelukkige knijpt er met de buit tussenuit. Echt moeilijk te volgen is het niet. Wel een paar legendarische scènes natuurlijk. Wat mij betreft vooral die martelscène in de loods met 'supersounds of the seventies' op de achtergrond en de laconieke danspasjes van Michael Madsen. 4 sterren vind ik wat overdreven....

avatar van james_cameron
Herzien op blu-ray. Dit droomdebuut van Tarantino heeft de tand des tijds vooralsnog prima doorstaan, op een paar schoonheidsfoutjes na. Zo zijn er in het begin van de film een paar iets te lange cameratakes, waarbij het akteerwerk nogal theatraal overkomt. Het overvloedig aanwezige bloed oogt feitelijk ook niet echt rood. Maar goed, verder nog steeds indrukwekkend, vooral qua dialogen en structuur. Een perfect voorbeeld van hoe je met weinig middelen maximaal effect kan bereiken.

avatar van FlorisV
Voor de tweede keer bekeken sinds 20 jaar. Door zijn verhaal niet chronologisch te vertellen weet Tarantino de belangstelling vast te houden, hij doseert de smeuiige gedeelten van het verhaal en geeft niet teveel weg. Niet alleen de sappige dialogen maar ook de vertelstructuur houden het dus amusant. Net als in Pulp Fiction, die ik wat minder gefocust vond (maar dan wel weer een aantal juweeltjes van soms lekker bizarre scenes in petto had, waar deze film toch een stuk kaler oogt). In principe is het niets meer dan entertainment, met een groep macho's, paranoia, een berg testosteron en een hippe retro-soundtrack. Maar in dat vermaken slaagt het wel prima en dat heb ik liever dan een hoop pretentieus gedoe. En gezien het einde kun je uiteindelijk deze film moeilijk beschouwen als pure verheerlijking van geweld en gangsters. Het is vooral een guilty pleasure om deze mafkezen, met al hun kletspraatjes, te bekijken terwijl ze hun eigen ondergang graven.

Krijg toch weer zin om Pulp Fiction en Jackie Brown ook weer eens op te zetten! Ik ben toch blij dat Tarantino films is gaan maken, ik vind het geen genie maar wel een goed entertainer.

Jildou schreef:
Mijn favoriete film aller tijden! (Met nog een klein hoopje anderen)
Quentin is the master! Pulp fiction is natuurlijk geweldig, maar Reservoir Dogs slaat echt alles! Het debuut van de vorige eeuw!!
Steve Buscemi speelt de sterren van de hemel, en I just love Michael Madsen. Ook Harvey Keitel en Tim Roth zijn toppers!
Maar de muziek is ook geweldig, met Stuck in the middle with you, maar bovenaan staat natuurlijk Neerlands eigen George Baker met het geweldige openingsnummer Little Green Bag! Wow wat heb ik dat nummer grijsgedraaid!!!
Dus, lovable film, lovable acteurs en lovable muziek!!
Lovin'it!!

Heb je Love actualy nooit gezien of Rokjes dag??? Die films zijn pas echt geweldig.

Dit blijft natuurlijk een van de beste films ooit .
Heerlijke dialogen , prima muziek

avatar van Vidi well
jopie87 schreef:

Volgens mij klopt dat niet. Tijdens de laatste scene staat de politie buiten al te wachten. Dit wordt verteld door de agent die gemarteld wordt. Wanneer Orange en White in elkaars armen liggen aan het eind nadat Pink is weggelopen, hoor je op de achtergrond geschreeuw en geweerschoten. Pink werd dus direct neergeschoten nadat hij de loods verliet.

avatar van Shadowed
Jammer.

Ik vind dit toch wel een van de mindere Tarantino's. Zijn stijl is wel duidelijk te herkennen. Het verhaal pakte me op een of andere reden gewoon niet. Ik vond het soms nogal simpel gebracht, terwijl Tarantino zeker zijn best doet om er een paar mooie twisten in te stoppen.

Wel knap dat het voor een groot deel op een locatie afspeelt. Er zijn een aantal iconische scenes, Madsen en Buscemi zijn ook goed op dreef. Het geweld was soms lomp gebracht maar het waren meestal nogal saaie scenes.

De film wist me gewoon niet te boeien, maar ik snap best dat mensen dit een topfilm vinden. Slechts was hij zeker niet. Ik moet hem misschien een keer in de herziening gooien, kijken of hij me nu dan beter bevalt.

avatar van boemboem27
Zal wel aan mij liggen of op de manier zoals het verhaal verteld wordt
alles door elkaar.
nee niet mijn ding allemaal heel verwarrend om zelf de juiste eindjes aan elkaar te knopen
had een hoge verwachting door de beoordeling en de hoge stand daar door in de top 250.
jammer

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:
Het werd tijd voor enkele herzieningen en samen met Scarface had ik ook bij Reservoir Dogs het gevoel dat ondertussen na enkele jaren men oordeel over die films een pak anders is. Scarface mocht enkele *en zakken en ook Reservoir Dogs laat ik zakken tot 3*. De film is op zich niet slecht, wat leuke humor. Maar de film is me toch te doorzichtig en onder de soms flauwe humor zit er ook niet echt veel verhaal. De klassieke dialogen en scènes zijn nog wel de moeite, maar nu moest ik me toch ergeren aan vele andere momenten met gekibbel tussen verschillende personages alsof het gewoon een hoop klein kinderen waren. Je zou gewoon één van hun wapens overnemen en ze zelf neerknallen. Dit is een film die volgens mij ook beter wordt in de herinneringen dan dat hij eigenlijk is. Misschien wat gedateerd ondertussen, ik weet het niet. Nog wel leuk om eens te zien, maar daar blijft het dan ook bij.

Ondertussen nog eens bekeken en het voelt toch wel aan dat Reservoir Dogs toen een nieuwe stijl in Hollywood weergaf. Nog wel toegankelijk, maar evengoed iets groffer en minder main-stream dan wat we gewoonlijk te zien kregen. Jaren later zie je er helaas toch wel wat door. De muziek is cool, maar niet altijd zó geniaal. Het is nog wel genieten. Reservoir Dogs is nu ook weer niet een slechte film. Maar ik zie er zeker niet meer de klassieker in, dat het ooit leek te zijn.

avatar van knusse stoel
Heel simpel gesteld: "Een prachtige film met de nodige humor en waar het natuurlijk ook om draait; SPANNING"!
In de cast spelen topacteurs uit die periode, inmiddels ook al weer 26 jaar geleden en dat is aan de film ook te merken. En daarmee bedoel ik de topacteurs! Een gezellige club boeven die menen dat ze met weinig werk rijk kunnen worden. Dus beramen ze een plan om veel geld in luttele tijd bijeen te roven. Helaas weten ze niet, u en ik wel, dat meestal dit misgaat. Ook hier gebeuren dus voorvallen waar ze in hun stoutste dromen geen rekening mee hebben gehouden en aan het eind van de dag ziet alles er anders uit dan in hun mooiste dromen!
Jammer? Misschien wel maar daardoor hebben de kijkers een mooie film, die ik beloon met een 8!

avatar van TornadoEF5
Niet gedacht, maar na Pulp Fiction had ik er wel hoop op dat ik dit ook een mooie film zou vonden, en gelukkig is dat dan ook waar gebleken. Lekker rauw, maar ook gewoon zeer vermakelijk en best ook wel bruut. Ik vind dit verder één v/d weinige films tot dusver waar het niet chronologische verloop wel degelijk van meerwaarde is, want dat zorgt ervoor dat de ontknoping en de spanningsbouw in de film extra kracht krijgt, en we beetje bij beetje weten hoe de vork in de steel zit. Ik vind het een heerlijk steekspel, en het taalgebruik en de leuke scènes die we ook al terugzagen in Pulp Fiction maken het ook wel af. En dat is dus typisch aan Tarantino, maar toch heb ik het idee alsof er een groot verschil is tussen de films die hij toen regisseerde en de films die hij nu regisseert. De eerste twee films zijn in ieder geval zeer goede films die zeker thuishoren in eender welke toplijst. Sterk!

avatar van Vdk_Movie
Tarantino is een legend, 8 films en bijna allemaal toppers en altijd met de beste acteurs. Eigenlijk vond ik alleen The Hateful Eight minder. Reservoir Dogs is in mijn ogen zijn beste film. Ik ben ook zeer benieuwd naar zijn nieuwste kunststukje: 'Once upon a time in Hollywood'.

avatar van Kondoro0614
Ik moe(s)t nog een aantal films onder de naam van Tarantino zien maar door een bepaalde autistische stoornis laat ik die vaak links liggen omdat ik ze graag wil zien onder leuke gelegenheden. Deze film heb ik bijvoorbeeld aangegooid omdat dit mijn 1500ste stem en mening is maar vaak zet ik zijn films alleen op als ik vakantie heb, omdat Tarantino vaak een man is die je toch moet begrijpen waar hij na toe werkt. Dankzij het vervormen van de verhaallijn en deze niet op chronologische wijze te vertellen houd Tarantino mijn aandacht constant vast, en alles wat er gebeurt is eigenlijk uit onverwachtse hoek maar allemaal vrij simpel. En dat is de kunst van Tarantino in mijn ogen: werkende factoren in één film plaatsen en er een meesterwerk van maken.

De film begint al onwijs leuk aan de tafel waar alle jongens bij elkaar zaten, een strakke, lange maar vooral leuke dialoog waar ze eigenlijk ouderwets lopen te lullen. Veelal over seks grappen, moet kunnen vind ik maar het ligt er soms wel dik bovenop. Het loopt al snel los met een heerlijke introductie scene en daarna word het eigenlijk steeds rauwer, met al een vrij bloederige scene. En ik denk dat ik zo de hele film ook nog wel verder in kan vullen, het zijn vrij harde en ruwe scenes waar echt even nergens aan gedacht word, dan neem ik bijvoorbeeld de martelscene- op de agent , die vervolgens ook later koelbloedig neergeschoten werd. En zo gaat het eigenlijk de hele film door, het zijn harde beelden die ik niet zag aan komen maar dat drukt ook weer een pluspunt op de film, niet van dat mietjes gedoe!

“Eddie, you keep talking like a bitch, I'm gonna slap you like a bitch.”

Het verhaal was vrij makkelijk te volgen maar wel erg leuk. We volgen een groep overvallers die het hebben gemunt op een diamantenroof maar die pakt niet goed uit. Eenmaal aan het roven blijkt het dat ze verraden zijn en er een rat in de groep zit. Ze moeten onder tussen achterhalen wie de rat is maar ook dealen met de problemen waar ze inzitten: gezocht, neergeschoten en doorgedraaid. Het verhaal gaat rustig zo nog even door, we komen er langzamerhand achter wie de rat is en hoe hij zijn plan uitwerkt en aan het einde kwam het niet goed, erg vet!

Ik was behoorlijk fan van de cast. Met Harvey Keitel was ik echt tevreden, heerlijke rol vertolkte hij als ‘mr. White’. Ook Tim Roth deed het leuk als de undercover agent en neergeschoten ‘mr. Orange’ wiens rol ik ook erg vermakelijk vond. Ook Michael Madsen deed het nog leuk en natuurlijk een leuke soort cameo van Quentin Tarantino hem zelf!

“I don't wanna kill anybody. But if I gotta get out that door, and you're standing in my way, one way or the other, you're gettin' outta my way.”

Ja, dit vond ik een zeer vermakelijk en misschien wel tot nu toe de beste film die ik van de heer Tarantino heb gezien. Goed onderhouden, heerlijke uitgewerkt en van begin tot eind boeiend. Verveeld nergens en duurt echt niet te lang, zelf onder de honderd minuten. Deze word over een tijdje sowieso nog een keer aangegooid, voor nu laat ik het me even bezinken.

PS. Zoals ik al melde is dit mijn 1500ste stem en mening!

avatar van remorz
Halfje eraf.

Nog altijd een van Tarantino's beste films. Gezien de aard van de hoofdpersonen, is het machogehalte dat Tarantino zich sinds zijn debuut als handelskenmerk aangemeten heeft, nog veroorloofd. Gangsters die niet voor elkaar onder willen doen, bedienen zich van grofheden en krachttermen; de geweldverheerlijkende ondertoon past daar perfect bij.

De joviale bijval van de soundtrack voorop. Hoe weinig bijzonder moeten de klanken van Stuck In The Middle inmiddels klinken voor iemand die de film voor het eerst aanschouwt: destijds was de combinatie van vrolijke muziek en het afsnijden van iemands oor (en onderwijl een dansje doen) een voorheen ongezien contrast. Best sterk, nog altijd.

De opzet (mislukte overval, paranoïde heksenjacht) leent zich voor een compacte opzet, maar de gefragmenteerde chronologie zorgt toch voor wat fikse breuken in de spanningsboog. Ik snap wel waarom de flashbacks niet vooraan zitten, maar hoe ze nu verwerkt zijn, wordt het deksel ook onnodig van de snelkookpan gehaald. De doorbroken chronologie werd echter opgepikt en bejubeld als moderniteit en, hoewel bijvoorbeeld de backstory van Mr. Orange (als onthulling van zijn dubbelspel) best interessant is, wordt het eigenlijk te breed uitgemeten met teveel dialoog en oninteressante anekdotes.

De scenes in de loods zijn daarom verreweg het meest interessant en spannend, met mooi spel van Madsen en vooral Buscemi. Keitel is als producent en publiekstrekker onmisbaar maar niet echt sterk. Roth doet het degelijk maar niet foutloos. Zeker Buscemi werkt bloeddrukverhogend en weet de onderlinge paranoia goed aan te jagen.

De loop van Tarantino's carrière en ontwikkeling als filmmaker begint hier met een strak verhaal, scherpe dialogen, sterke soundtrack. Zijn latere films zijn grootser en glimmender, maar deze drie kenmerken zou hij later aanhouden als handtekening, met wisselend succes. Tot en met Kill Bill wist hij zijn filmfun in ieder geval goed vast te houden, maar in veel opzichten voelt Reservoir Dogs nog altijd als de verwezenlijking van een jongensdroom. En dat werkt nog altijd aanstekelijk, maar niet meer zoveel als destijds. 4*

avatar van konijnenkop
Geweldige film hij blijft gewoon goed en tijdloos !!

avatar van El ralpho
Met het schaamrood op de kaken

Ja, ik weet het, eigenlijk is het te belachelijk voor woorden dat er nog zoveel klassiekers zijn die ik vandaag de dag nog steeds moet zien. Reservoir Dogs was daar een van. Als kind had ik vroeger niet zoveel met het werk van Tarantino. Ik meen mij te herinneren dat een docent deze film ooit had opgezet voor de klas, toen ik ongeveer een jaar of 15 moet zijn geweest. Ik vond de film vooral raar, want waarom werd er zoveel gepraat en was er zo weinig actie? Je maakte me destijds gelukkiger met de nieuwe Mission Impossible.

Tijden veranderen, en smaak ontwikkeld zich, waardoor ik Reservoir Dogs al jaren op DVD had liggen zonder deze ooit te hebben aangeraakt. Uiteindelijk nog steeds niet omdat deze inmiddels op Netflix staat, maar toch ben ik blij dat ik de DVD nog in huis heb liggen op het moment dat deze van Netflix verdwijnt en ik besluit deze ooit nog een keer te willen herzien. Termen zoals ''tijdloze klassieker'' gaan niet altijd op, maar in dit geval is dit zeker waar. Natuurlijk is de film inmiddels wat verouderd, maar het uitstekende acteerwerk, ongewone narratief, en meer dan handvol iconische en sterke scènes zorgen ervoor dat dit niet tot nauwelijks opgemerkt wordt.

remorz schreef:

Oneens. Deed mij direct denken aan A Clockwork Orange en zie dat Tarantino dit ook als directe verwijzing naar de beruchte scène aldaar erin heeft gestopt.

Dat was geniaal. Dit ook, want beter goed gejat dan slecht verzonnen, maar niet voorheen ongezien.

avatar van Paranoid_Fish
Ik vond deze erg goed als ik klein was. Nu vind ik hem iets minder. Een beetje saai zelfs...

avatar van Vidi well
Gisteravond herzien voor de zoveelste keer, en opvallend hoe fijn deze film nog wegkijkt na de zoveelste kijkbeurt. In tegenstelling tot de meer recentere Tarantino’s, is dit een film die ik keer op keer kan terug kijken.

En waar zit dat in? Ik denk dat de geloofwaardige personages hieraan bijdragen. Waar in zijn latere werk veelal karikaturale personages het beeld vullen, lijken de gangsters hier toch bijzonder menselijk, met hun tekortkomingen en met begrijpelijke emoties. Met name Harvey Keitel en Steve Buscemi spelen geweldig. De andere rollen zijn vaak komisch, maar binnen de grenzen van het geloofwaardige. Vergelijk dit met bijvoorbeeld de over-de-top gemaskerde bende in Django en je snapt wat ik bedoel. Ik hoop dan ook van harte dat hij met Once upon a time in Hollywood terugkeert naar het sfeertje van zijn eerste geniale drieluik.

Een terechte klassieker.

avatar van Basto
Net Reservoir Dogs in Kino gezien in het kader van het QT retrospective. Erg slechte digitale copy helaas. Leek wel een screener. Mag hopen dat de andere films beter zijn omgezet.

Sowieso jammer dat ze het niet in 35 mm (kunnen) vertonen. Blijft toch mooier dan digitaal.

4* blijven staan.