Reservoir Dogs (1992)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Quentin Tarantino
met Harvey Keitel, Michael Madsen en Tim Roth

Cabot is de ongeschreven meester in het organiseren van overvallen op juweliers. Zijn zoon 'Nice Guy' Eddie brengt een bende criminelen bij elkaar om een belangrijke diamantair te beroven. De zes weten niets van elkaar af en kennen slechts elkaars codenamen: Mr. White, Mr. Blue, Mr. Pink, Mr. Orange, Mr. Brown en Mr. Blonde. Meer zelfs, de heren hebben allemaal de instructie gekregen om hun echte identiteit geheim te houden en geen enkele aanwijzing te geven. Wanneer de overval achter de rug is, krijgen ze een financiële beloning die een rustige oude dag verzekert. Maar tijdens de hold-up loopt echter alles fout.

TMP
Lang geleden eens gekeken en toen vond ik het helemaal niks. Nu, jaren later en na menig Tarantino film te hebben gezien, nog eens herbekeken. Ik vind het nog steeds niks. De cast is best aardig, maar heel bijzondere acteerprestaties zitten er niet tussen. De film moet het grotendeels van de dialogen hebben, maar die kunnen lang niet altijd boeien. Het plot stelt weinig voor en is niet echt spannend of verrassend. De soundtrack is wel best aardig. De scène met Stuck in the Middle with You is een schaars hoogtepunt.

avatar van TronMan
Toch wel mijn favo van Tarantino. Toen ik hem zag voor het eerst, was ik best onder de indruk van zijn manier van vertellen en filmen. Film heeft nog steeds geen kracht verloren.
De regiseur echter wel en valt alleen nog maar in herhaling. Zie Django en Hateful eight.Waarin hij hetzelfde truckje maar blijft door zetten. Bah.
Voor de Dogs, een mooie 4 uit 5.

Het blijft 1 van mijn favoriete films aller tijden.
Geweldige dialogen, goede spanning, super acteer werk en niet te vergeten goede muziek!

Een stel overvallers die elkaar afmaken en 1 gelukkige knijpt er met de buit tussenuit. Echt moeilijk te volgen is het niet. Wel een paar legendarische scènes natuurlijk. Wat mij betreft vooral die martelscène in de loods met 'supersounds of the seventies' op de achtergrond en de laconieke danspasjes van Michael Madsen. 4 sterren vind ik wat overdreven....

vandaag om 23:19 uur