Reservoir Dogs (1992)

4,05

Misdaad / Drama

geregisseerd door Quentin Tarantino
met Harvey Keitel, Michael Madsen en Tim Roth

Cabot is de ongeschreven meester in het organiseren van overvallen op juweliers. Zijn zoon 'Nice Guy' Eddie brengt een bende criminelen bij elkaar om een belangrijke diamantair te beroven. De zes weten niets van elkaar af en kennen slechts elkaars codenamen: Mr. White, Mr. Blue, Mr. Pink, Mr. Orange, Mr. Brown en Mr. Blonde. Meer zelfs, de heren hebben allemaal de instructie gekregen om hun echte identiteit geheim te houden en geen enkele aanwijzing te geven. Wanneer de overval achter de rug is, krijgen ze een financiële beloning die een rustige oude dag verzekert. Maar tijdens de hold-up loopt echter alles fout.

2460 BERICHTEN 80 MENINGEN
avatar van Gijs2
geplaatst: 1 september 2015, 23:31 uur [permalink]
Ja wellicht.

avatar van Gijs2
geplaatst: 1 september 2015, 23:31 uur [permalink]
Ja wellicht.

geplaatst: 23 november 2015, 13:24 uur [permalink]
Zoals met al zijn films zo te zien is de film zo traag als dikke stront. Het duurt allemaal jaren voordat het verhaal nu ook uiteindelijk is vooruit gaat. Eindeloos saaie dialoog er nog is bij, maakt het tot een behoorlijk langdradige vermoeiende film.

Hemzelf als acteur in zijn films is ook iets wat gewoon weg een slecht plan is, aangezien die totaal niet kan acteren en gewoon weg compleet uit de toon valt met de rest.

Tevens was het einde ook voorspelbaar, en de gore scenes hadden ook wel wat ingekort mogen worden. Op een gegeven moment zit de doorspoel knop er toch we aantrekkelijker uit dan de film zelf.

2.5, omdat de acteurs buiten hemzelf goed hun best hebben gedaan. Jammer had meer in kunnen zitten was het door een andere regiseur aangepakt.

geplaatst: 14 december 2015, 10:26 uur [permalink]
ambrosini schreef:
Saai verhaal en langdradig..

3 sterren voor acteerwerk..

Mee eens 🙂

avatar van Hendrick99
geplaatst: 14 december 2015, 13:23 uur [permalink]
Ik heb altijd de neiging om zijn films te vergelijken met Jackie Brown, wat ik zonder meer zijn beste film vind. Een soort ijkpunt dus. Het verhaal van Reservoir Dogs is goed en doordacht, maar een deel van de film is onnodig gewelddadig en bloederig. Dat wordt op een gegeven moment een tikje irritant.

avatar van TornadoEF5

geplaatst: 2 januari 2016, 23:29 uur [permalink]
Reservoir Dogs kwam vandaag op TV.

dus heb hem logischerwijze op DVD gekeken die ik heb geleend. 😄 Allemaal niet slecht - en zeker voor een debuutfilm. Maar echt overtuigen kon de film me niet. Ik vond het eigenlijk niet altijd even boeiend, en de dialogen waren voor mij niet meesterlijk maar eerder slaapverwekkend. Dan vond ik ze in Django Unchained iets beter tot hun recht komen, hoewel ik gewoon het gevoel heb dat ik niet volledig gemaakt ben voor de stijl van Tarantino. Vrij rauwe film, die met beperkte middelen werd gebracht wat duidelijk te zien is. Cinematografie is best wel nog goed. Acteerprestaties ook vrij goed. Leuk om Tarantino zelf als acteur te zien (wist niet eens dat hij dat gedaan had) en Steve Buscemi vind ik na Fargo ook altijd een fijne verschijning. Goede acteur!

Tja. Enige reden waarom Tarantino volgens mij zo gewaardeerd wordt, is omwille van zijn dialogen (iets dat mij niet aantrekt), en omwille van zijn - voor sommigen - aanstekelijke misdaadfilms uit de nineties wat voor een bepaald publiek te pruimen valt. Beetje vroeg om te oordelen, na Pulp Fiction zal ik wellicht definitief kunnen oordelen. Hoewel een echt definitief oordeel er pas kan komen als je alles hebt gezien.

Zou een 6,5 geven zo op het eerste gezicht. Zeker niet slecht, maar gewoon niet echt volledig besteedt aan mij en toch iets te veel de middenmoot vind ik persoonlijk. Django Unchained heb ik een 7,5 gegeven denk ik. Die vond ik dan wel weer vrij goed tot goed.

avatar van Rowinos
geplaatst: 2 januari 2016, 23:57 uur [permalink]
Dialoog, je moet er van houden om Reservoir Dogs interresant genoeg te vinden. Voor mij betekent dat gegeven in dit geval 5 sterren, zeker als ik mijn stem mag combineren met de cinematografie, muziek en het verhaal dat dan ook wel weer aardig is. Er is goed over het geheel nagedacht en dat is zo'n 23 jaar later nog steeds goud waard.

avatar van Tom-Hanks
geplaatst: 9 januari 2016, 17:52 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Heerlijke film met een mooi en spannend verhaal. In de beginscène krijgen we een prachtige conversatie, zoals alleen Quentin Tarantino kan doen.
Heel de film heb ik me niet verveeld. Ik vond het enkel de vele flash-backs spijtig.
Nog iets: door de overval niet te laten zien, kan je een eigen beeld erover maken. Dat is knap werk!

avatar van SmackItUp
geplaatst: 14 januari 2016, 21:50 uur [permalink]
Film die het vooral moet hebben van de acteurs en krachtige dialogen. Dit was voor mij echter niet genoeg om de langdradige scenes door te komen. De vele flashbacks droegen hier ook zeker niet aan bij. Behoorlijk saaie film met nauwelijks hoogtepunten.

avatar van baspls
geplaatst: 24 januari 2016, 12:02 uur [permalink]
"You don't tip?"
- "Nah, I don't believe in it."

Goede film van Quentin Tarantino, maar minder bijzonder als ik had verwacht. Behoorlijk overgewaardeerd weer in ieder geval.

Erg goed acteerwerk en een aantal gave dialogen. Vooral Harvey Keitel vond ik erg goed. De film is af en toe een beetje saai en langdradig. Toch is hij weer erg goed opgenomen, met prima cinematografie. Mooie retro letters. En kwalitatief is het weer helemaal in orde.

Het plot is gewoon niet heel erg interessant en de niet-chronologische volgorde een beetje vermoeiend, hoewel ik dat op zich wel wat vond hebben. Het ontbreken van een echte soundtrack vond ik ook weer een dingetje.

Nee, Reservoir Dogs is niet zo gedenkwaardig als ik gehoopt had. Maar het is zeker geen slechte misdaad-film.

geplaatst: 14 mei 2016, 15:26 uur [permalink]
“I can say I definitely didn't do it because I know what I did or didn't do. But I cannot definitely say that about anybody else, 'cause I don't definitely know.”

Tarantino op zijn best. Reservoir Dogs draagt duidelijk het stempel van Tarantino en tegelijkertijd zie je ook dat dit zijn eerste film was en dat hij nog aan het experimenteren is. Vooral bij de dialogen/monologen komt dat goed tot uiting. Het is allemaal wat strikter en meer to the point dan zijn latere werk waar de dialogen en lange monologen elke kant opvliegen. En het verhaal is briljant in zijn eenvoud en heeft geen onnodige subplots, grote actiescènes of overdreven personages nodig om indruk te maken.

Gewoon zes overvallers en twee bazen die er na een mislukte bankoverval achter komen dat één van hen een undercover politieagent is. Veel bloed, expliciet geweld, een non lineaire vertelwijze en kleurrijke personages met namen als Mr. White, Mr. Pink, Mr. Blonde en Mr. Brown. En sterke acteurs want wat zijn deze gasten goed. Keitel is natuurlijk een baas maar Buscemi vind ik eigenlijk nog leuker en Roth steelt de show. Madsen gromt weer als een beer en alhoewel Penn geen geweldig acteur is, doet hij het hier zeker niet slecht. Nu ik er wat langer over nadenk raak ik er steeds meer van overtuigt dat Reservoir Dogs Tarantino's beste werk is. Het is niet zijn beste film (Pulp Fiction, Kill Bill Vol. 1 en Basterds vind ik beter) maar als je alleen kijkt naar het script dan is Reservoir Dogs onovertroffen.

geplaatst: 14 mei 2016, 16:40 uur [permalink]
IH88 schreef:

Goed opgemerkt, IH88. Je gelooft dat de dialogen hier nog uit de mond van de karakters komen terwijl ik nu meer en meer Tarantino (gezeten achter een schrijfmachine) hoor.

geplaatst: 25 mei 2016, 18:36 uur [permalink]
AC1 schreef:

Inderdaad. Vooral in de laatste twee films (Django en the Hateful Eight) gaat Tarantino helemaal los en dat bedoel ik niet alleen positief. Het heeft vaak gewoon geen functie meer.

geplaatst: 2 juni 2016, 20:32 uur [permalink]
Ik zak van een 8 naar een 6. Ik zal hem destijds beoordeeld hebben naar de de status van de film, want afgezien van een paar legendarische scènes en een heerlijke soundtrack vind ik er maar weinig aan. Die oneindige dialogen zijn bij vlagen zelfs doodsaai.

Aardig visitekaartje dat alvast enkele van Tarantino's kenmerken liet zien die hij later zou perfectioneren, maar zeker ook niet meer dan dat.

geplaatst: 2 juni 2016, 21:05 uur [permalink]
Dan zou ik zeker niet kijken naar Jackie Brown, Zwolle. Daar klinken de dialogen nog minder zelfgenoegzaam Tarantino.

geplaatst: 2 juni 2016, 21:22 uur [permalink]
AC1 schreef:

Ik heb ze allemaal al meerdere malen gezien. JB is een van m'n favorieten. 🙂

geplaatst: 2 juni 2016, 22:38 uur [permalink]
Zwolle84 schreef:

Ik zie dat je Django een 4.5 geeft. Als er 1 film pretentieuze en doodsaaie Tarantino dialogen heeft dan is het die film wel. Van dat gelul van Waltz ga ik nu al spontaan knikkebollen 😉. De dialogen in Dogs zijn juist heel erg to the point. Naar Keitel en Buscemi zou ik nog uren kunnen luisteren. En Roth... Wauw!

geplaatst: 2 juni 2016, 23:02 uur [permalink]
Naar Waltz mag ik graag luisteren, leuke stem. En Django biedt heel veel naast de dialogen, waar ze bij RD echt domineren.

geplaatst: 3 juni 2016, 08:05 uur [permalink]
Ik ga akkoord met IH88. Zwolle verliest een ster door Django zo hoog te waarderen maar gelukkig wist hij het goed te maken door Jackie Brown uit te roepen als één van z'n favorieten. 😉

avatar van Vdk_Movie
geplaatst: 2 juli 2016, 16:50 uur [permalink]
Klassieker!!!

avatar van Jellesteeg
geplaatst: 4 januari, 14:22 uur [permalink]
7 jaar terug als 13-jarige zag ik deze film voor het eerst en gisteren kreeg ik plots zin hem nog eens te bekijken. Misschien was het deze tweede keer wel extra genieten, al heb ik geen idee hoe. M'n stem heb ik namelijk verhoogd van 4 naar 4,5.

Het zou natuurlijk kunnen dat de dialogen mij destijds minder konden boeien, en ze dat nu wel deden.

avatar van danuz
geplaatst: 2 februari, 21:09 uur [permalink]
Blijft Quentins beste film!

Vooral qua setting erg fijn. Geeft de film een lekker compact gevoel, met hier een daar op het juiste moment een uitstapje voor wat background storytelling. Tim Roth steelt hier de show, vooral kreunend op de achterbank. Lekker bloederig in beeld gebracht allemaal ook.

geplaatst: 13 maart, 13:01 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Deze film eindelijk ook eens (volledig) onder de loep genomen (nog zo eentje die ik waarschijnlijk in flarden zag, maar nog niet in zijn geheel), en dit uiteraard met de nodige verwachtingen. Hoewel het zeker geen slechte film is (een understatement), werden de verwachtingen niet geheel ingelost.

Het verhaal zelf is in de eerste plaats subliem in zijn eenvoud. Ideaal om er een topmisdaad- of topgangsterfilm van te maken. In de eerste plaats doe je dat met steengoede acteurs: sneaky Buscemi, Keitel, Madsen en Roth waren geweldig. Ook de dialogen waren subliem en de sfeerschepping die werd gecreëerd door het pakhuis en de mysterieuze gekleurde pseudoniemen, heerlijk! Toch zat er wat weinig vaart in de film. Je ziet duidelijk elementen die je ook terugvindt in andere films van Tarantino, dingen die later scherper zijn uitgewerkt.

Het einde zelf viel me wat tegen. Drie doden in één klap lijkt me net wat van het goede te veel. Deze plot kon je geheel anders afwerken. De kijker wordt te weinig getriggerd wie de mol is. Uiteindelijk bekent Mr. Orange zelf kleur (what's in a name), maar toen was de suspens er wat af. De openingsscene in de bar was subliem qua dialoog, ook de naamgeving vond ik geweldig.

avatar van Alathir
geplaatst: 6 april, 20:13 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wat een lekker fout filmpje is dit toch. Van een zeer simpel verhaal aka "Wie is de verrader?" maakt Tarantino gewoon een uitstekende film. Ook het einde is echt gewoon typisch Tarantino: iedereen schiet iedereen aan flarden. Ik vind dat hemels!
Alle acteurs spelen geweldig, hier en daar is er al is een saaiere dialoog maar dat heeft elke film wel. Ook een heerlijke soundtrack.

geplaatst: 14 april, 22:20 uur [permalink]
Tarkus schreef:
Goed regiedebuut van Tarantino, maar ik vind dit zeker niet zijn beste film.
Vond dat er veel te weinig actie in de film zat en te veel werd gepraat.
Wel, zoals in al zijn films, een prachtige soundtrack.

Blijf bij mijn eerste mening na het herbekijken van deze film op Blu-ray.
Te weinig actie in deze film, en veel te veel gepraat.
De soundtrack, met het George Baker Selection nummer 'Little Green Bag' op kop, is prachtig.

avatar van sowhat
geplaatst: 1 mei, 21:55 uur [permalink]
Wat een baggerfilm.

Dit is ongetwijfeld de slechtste Tarantino ooit. Onbegrijpelijk deze score.
Heel de film gaat over dialogen die nergens op slaan. Nr 33 in de flop 100 ja.

geplaatst: 3 mei, 19:41 uur [permalink]
Met afstand 1 van de meest slaapverwekkende films ever.
😴😴😴😴😴😴😴😴😴😴😴😴

geplaatst: 3 mei, 19:46 uur [permalink]
Kill bill en inglorious basterds zijn wel super.

avatar van filmliefhebber92
geplaatst: 4 mei, 21:31 uur [permalink]
Ik vind dit juist zijn beste. Hierna zijn zijn films alleen maar minder geworden. Alleen Inglourious Bastards was wel leuk, maar in mijn ogen niet beter dan zijn debuutfilm.