• 11.278 nieuwsartikelen
  • 9.026.017 stemmen

One Flew over the Cuckoo's Nest (1975)

Drama | 133 minuten
4,20 6.688 stemmen

Genre: Drama

Geregisseerd door: Milos Forman

Met onder meer: Jack Nicholson, Louise Fletcher en Danny DeVito

IMDb beoordeling: 8,7 (1.074.905)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 15 april 1976

Plot One Flew over the Cuckoo's Nest

"If he's crazy, what does that make you?"

McMurphy denkt dat hij onder het werken in de gevangenis uit kan komen door te doen alsof hij gek is. Zijn plan keert zich echter tegen hem wanneer hij naar een inrichting wordt gestuurd. Hij probeert de plek wat levendiger te maken door het spelen van kaarten en basketbal, maar de hoofdzuster zit hem telkens op de huid.

Randle Patrick McMurphy

Billy Bibbit

Nurse Mildred Ratched

Orderly Turkle

Chief Bromden

Dr. John Spivey

avatar van Partyboooi

Partyboooi

Nog eens herzien op HBO, mooie rol van Nichelson natuurlijk. Ook leuk om DeVito, Chucky en Doc uit B2tF te zien oa. Vroeger weleens gezien, vond altijd goeie film. Maar ik kan hem nu niet echt in de tijdsgeest plaatsen, daardoor wellicht een 4 en geen 4,5 ster. Gelukkig is de (psychische) zorg een stuk verbeterd...

avatar van robertinho

robertinho

Zeventien jaar geleden zag ik deze film en gaf 'm 4 sterren. Het was de eerste en de laatste keer dat ik 'm zag.

Vorige week las mijn vriendin het boek. De film zag ze nog nooit en daarom besloten we 'm vanavond op te zetten.

En als ik straks in bed stap, blijf ik nog even hangen bij de volgende vraag: kan ik iets aanmerken op deze film?

avatar van shugenja

shugenja

Helemaal top deze film wat een acteer prestatie van alle betrokken acteurs. Maar je hebt ook een dijk van een scenario nodig en dan is er nog de regie van Forman. Iemand zegt het is niets bijzonders. Maar het speelt zich af in een inrichting dan moet je het eenvoudig houden als je dan met kranen en Dolly shots aan de gang gaat om ingewikkelde shots te schieten zou totaal ongepast zijn. Less is more en Nicholson steelt de show hij is geweldig met dat baldadige hoofd van hem.

Ratchett word vaak gezien als ultiem slecht maar toch denk ik dat ze op haar manier het beste voor heeft met de patiënten. Dat maakt de film des te interessanter want we zien hier geen goed vs kwaad. Maar "het systeem" tegen de menselijkheid. De anarchie tegenover de orde. En de film laat mooi zien dat we het allebei nodig hebben maar de balans niet naar één kant moet doorschieten.

Want of het wordt chaos of het wordt een geestdodende zaak waarin mensen het plezier en hun ziel verliezen. Het blijkt uiteindelijk dat dit gevecht tussen twee uitersten alleen maar verliezers kent.Behalve dan de chief die hierdoor zijn kracht durft te tonen en weet te ontsnappen. Er was voor mc Murphy geen redding mogelijk maar zo heeft hij toch iets weten te veranderen bij de mensen om hem heen.

avatar van Beun de Haas BV

Beun de Haas BV

Deze klassieker eindelijk eens een kans gegeven. Een excellerende Jack Nicholson zorgt als vrijbuiter McMurphy voor de nodige reuring in een gekkenhuis. Maar ook alle lof voor de rest van de cast, die het prettige rariteitenkabinet compleet maakt. Ondanks de nodige humor zit er ook een verrassend pakkende boodschap in het verhaal verworven. Nee, deze film is zo gek nog niet.

4,0 * Prettig gestoord

avatar van atropine

atropine

Het belang van goede en integere films voor een samenleving wordt weer eens benadrukt door deze klassieker uit 1975.

One flew over the cuckoos nest verkent het thema van institutionele controle versus menselijke waardigheid, waarbij de mannen in de psychiatrische instelling zichzelf tegenhouden om vrij te leven omdat ze doodsbang zijn voor hoe ze zullen worden ontvangen door de algemene bevolking vanwege hun gedrag.

Overigens, de Covid periode en de van bovenaf opgelegde maatregelen maakte exact duidelijk hoever en in welke mate de invloed van institutionele controle reikt.

De oordelen over wat als normaal of abnormaal gedrag wordt beschouwd, over wat schandelijk is en wat niet, worden bepaald door enkelen in posities van institutionele macht. Maar hun invloed en legitimiteit geven hun opvattingen - hoe fout of juist die ook zijn - het vermogen om de definitie te worden van wat normaal is in de samenleving.

De film maakt duidelijk dat veel van deze mannen bang zijn om niet in het conventioneel voorgeschreven gedrag te passen, totdat McMurphy hen helpt hun eigen interne waardigheid en zelfwaarde te erkennen, om opnieuw verbinding te maken met zichzelf op een manier die niet wordt beïnvloed door de perceptie van de samenleving over hen.

Vrijheid versus veiligheid. Waar kiezen we voor als samenleving, en heeft het individu uberhaupt nog iets te kiezen?

avatar van Maarten0402

Maarten0402

Deze film verdiend een 4K versie. Er zijn twee Boutique labels die ik dit graag zou zien doen.

1) Criterion Collection.

Dit verdienen ze op dit moment ook en dat ze het goed doen.

Hiermee kunnen ze uitpakken en weer laten zien waar ze vandaan komen!

2) KINO LORBER. Dit past echt in hun assortiment, en gezien hun restauratie/beeldkwaliteit zie ik dit zeker bij dit label voor me.

Als één van deze twee dit al maar aankondigt ben ik om en pre-order dit als een malle

Heb de bluray en geniet van de film, maar het zou zo vet zijn op een goede 4KUHD (Dolby Vision HDR) presentatie!

Hmm zit nu te denken. Ik heb 12 Monkeys 4K van Arrow. Zij kunnen dit ook... Maar toch ik wil dit liever van Criterion of KINO LORBER.

avatar van jeffreyraijmann

jeffreyraijmann

Over deze film kan ik kort zijn greatest movie ever

Cijfer een 10