One Flew over the Cuckoo's Nest (1975)

geregisseerd door Milos Forman
met Jack Nicholson, Louise Fletcher en Danny DeVito

McMurphy denkt dat hij onder het werken in de gevangenis uit kan komen door te doen alsof hij gek is. Zijn plan keert zich echter tegen hem wanneer hij naar een inrichting wordt gestuurd. Hij probeert de plek wat levendiger te maken door het spelen van kaarten en basketbal, maar de hoofdzuster zit hem telkens op de huid.

avatar van Jakobb
Gezien de reputatie van deze film had ik er misschien toch iets meer van verwacht.

De acteerprestaties zijn top en de acteurs spelen heel goed samen maar zoals ik hierboven ook al lees was het visueel gezien niets bijzonders. Het speelt zich natuurlijk ook voor een groot deel af in dezelfde ruimte maar ik heb me af en toe ook wel gestoord aan (in mijn ogen) momenten waarin er op iemands gezicht werd ingezoomd.

Uiteraard moet een film gezien worden als werk op zich maar een vergelijking met het boek was voor mij toch onvermijdelijk. Er moeten altijd keuzes worden gemaakt bij de verfilming van een boek maar de keuzes die werden gemaakt vond ik toch niet altijd even logisch. Na afloop van de film had ik dan ook een heel ander gevoel dan na het lezen van het boek. Enkele voorbeelden:
- Het bevreemdende effect van het boek valt weg. Na het lezen van het boek wist ik nog altijd niet duidelijk wat echt en wat niet echt was (bvb. de geluiden uit de muren, "the control panel",...).
- Chief Bromden heeft in de film slechts een bijrol. Zijn verhaal valt dus volledig weg.
- De karakterontwikkeling van McMurphy. In het boek krijgen we te lezen hoe McMurphy zich naar het einde toe meer terugtrekt en hoe de anderen zich vragen beginnen te stellen bij zijn oprechtheid, op aansturen van Nurse Ratched. Dit ontbreekt bijna volledig in de film en geeft ons toch een heel ander gevoel op het einde.
- Heel specifiek: in de film valt McMurphy Nurse Ratched aan wanneer zij na Billy's zelfmoord zegt dat ze moeten verdergaan met de routine van de dag. Dit is inderdaad wel een weerzinwekkende manier om te reageren op iemands dood maar in het boek begint Nurse Ratched meteen met het beschuldigen van McMurphy. Dit zet veel meer haar onmenselijke karakter in de verf. Daarbij komt ook nog de zelfmoord van Cheswick eerder in het boek, moegetergd door Nurse Ratched.
- Het einde van het boek is ook tragischer omdat Nurse Ratched weldegelijk haar macht verliest. Na haar aanval verliest ze haar stem en ook haar gezag over de mannen. Haar ultieme wraak volgt dan in de lobotomie van McMurphy. We lezen echter ook dat vele patiënten het ziekenhuis verlaten. In het boek verliest Nurse Ratched dus ook veel terwijl dit in de film niet zo is.

Toch heb ik van deze film genoten, vooral dan van de acteerprestaties, met name die van Louise Fletcher, die je echt wel de nek wil omdraaien.

4* (ter vergelijking, boek krijgt 4,5*)

avatar van Grindhouse62
Wat een schitterde film. De acteerprestaties van de gehele cast is uitmuntend. Heb genoten van dit drama. Ook een vette 10 voor de regie van Milos Forman. Ik ga hem zeker op termijn nog een keer kijken, want dat is al een aantal jaren geleden. Er is ook een komedie die zich afspeelt in een psychiatrische inrichting nl. The Dream Team uit 1989. Ook zeker een aanrader.

avatar van Bastard
Blijft een van mijn favoriete films. Vaak gezien en kan er nog steeds van genieten. De perfecte film bestaat niet, maar er zijn er een paar die in de buurt komen voor mij waaronder deze. Heeft de tand des tijds ook goed doorstaan.

avatar van macrobody
Ik heb deze film een aantal keer gezien en in zijn categorie een van de beste aller tijden. De emoties, het acteren, de setting, het verhaal, alles klopt. Ook tijdloos denk ik. Mensen zijn niets veranderd in al die jaren, waarschijnlijk allemaal nog triester geworden. En als er in onze familie een spel gespeeld wordt en het duurt te lang dan komt er altijd wel iemand met de zin:

"play the game Harding"

avatar van FlyingGustman81
Wilde de film al heel lang zien, vooral vanwege de goede kritieken. Nu eindelijk gekeken en moet zeggen dat ik die begrijp. Al is het niet helemaal wat ik er van had verwacht. Daarom 4*

avatar van Brabants
One Flew over the Cuckoo's Nest is een film die valt en staat met het goede acteerwerk van de gehele cast met Jack Nicholson op de voorgrond. Dit maakt het allemaal erg puur en aantrekkelijk. Om dan maar gelijk met een hoge waardering de film neer te zetten vind ik persoonlijk wat ver gaan. Zo bijzonder was het nou ook weer niet.

avatar van clubsport
Goede film maar ik sluit me verder aan bij Brabants zijn commentaar enigsins overgewaardeerd .
Nicholsen steelt wel de show met zijn rol maar de spanningen tussen hem en de hoofdzuster hadden
wat meer uitgediept kunnen worden .
Het eind vond ik nogal raar gekozen maar goed .

avatar van JeroenFR08
Waar een herziening soms al niet goed voor is.

Het oog viel dit maal op een excellerende Jack Nicholson, de ene na de andere fijne bijrol, een sterk en mooi verhaal en een opbouw naar een climax waar je u tegen zegt. Waar deze climax me de eerste keer flink tegen viel, kon ik hem nu erg goed pruimen. Juist de betekenis kreeg de tijd om tot me door te dringen en liet me niet onberoerd achter.

Met recht een klassieker.

Terugblikken op filmklassiekers: One Flew Over the Cuckoo's Nest - vpro cinema - VPRO

vpro cinema schreef:
Het VPRO-radioprogramma OVT blikt deze zomer wekelijks terug op een filmklassieker. Met ditmaal One Flew Over the Cuckoo’s Nest van Milos Forman.

Rechtstreekse link naar radio-uitzending

avatar van IH88
“I can't take it no more. I gotta get outta here.”

One Flew Over the Cuckoo's Nest blijft een geweldige kijkervaring. De grootste kracht van de film is de geweldige casting. Alle personages worden gespeeld door acteurs die lijken te zijn geboren voor het spelen van deze rollen. Jack Nicholson natuurlijk voorop, maar ook Danny DeVito, Christopher Lloyd, Will Sampson en natuurlijk Louise Fletcher zijn geweldig.

Het leven in een psychiatrische inrichting wordt perfect weergegeven en hoewel ik in het begin even moeite had om in het verhaal te komen, was ik na twintig minuten helemaal verkocht en zat ik gebiologeerd te kijken naar de avonturen van McMurphy en de andere patiënten. Je ziet dat de energie van McMurphy ook iets ontbrandt bij de andere patiënten, en vooral de scene met het nep commentaar bij het honkbal is hier een goed voorbeeld van. De eerste praatsessie is ook een pareltje, en natuurlijk de boottocht en het feest op het laatst. De film is ook erg grappig, en ik heb het grootste gedeelte van de film met een glimlach naar McMurphy en de andere personages zitten kijken. Nurse Ratched wordt als één van de grootste filmmonsters uit de filmgeschiedenis gezien, maar de grote kracht van de film en de acteerprestatie van Fletcher is dat je ook haar kant van het verhaal begrijpt. Ze is kil en afstandelijk maar handhaaft wel terecht regels en stelt grenzen. Sommige patiënten willen dat ook. Mijn favoriete karakter is de zwijgzame Chief Bromden, die naarmate de film vordert een steeds grotere rol speelt. De basketbalscene wordt er alleen maar beter door met de twist in het achterhoofd. Door de sterk uitgewerkte band tussen Bromden en McMurphy is de impact van het einde nog groter. Een einde wat op zichzelf al indrukwekkend is.

Geweldige film met heel veel sterke momenten waarin je zowel kunt lachen huilen en nadenken over het leven.
Jack Nicholson speelt erg rauw en nuchter ( zoals hijzelf ook gewoon is) de rest van de cast speelt ook gewoon erg goed. Erg mooi om te zien hoe de band onderling versterkt naarmate de film vordert.
De film verveelt niet en kijkt lekker weg
Daarom een dikke 4*