• 11.511 nieuwsartikelen

Genre: Fantasy / Drama

Alternatieve titel: Stephen King's The Green Mile

Geregisseerd door: Frank Darabont

Met onder meer: Tom Hanks, David Morse en Bonnie Hunt

IMDb beoordeling: 8,6 (1.416.100)

Gesproken taal: Frans en Engels

Releasedatum: 9 maart 2000

Plot The Green Mile

"Miracles do happen."

Nu Paul Edgecomb zijn dagen slijt in een bejaardentehuis, kijkt hij terug op zijn leven als gevangenisbewaker. Jarenlang heeft hij dienst gedaan in de 'Dodengang' van de Cold Mountain gevangenis. Paul denkt vooral terug aan 1935. Ten tijde van de Grote Depressie ontwikkelde Edgecomb een bijzondere band met één van de gevangenen. De zwarte reus John Coffey werd beschuldigd van de verkrachting en de moord op twee kleine meisjes. Er was alleen iets heel bijzonders met hem aan de hand...

Social Media

'Wild Bill' Wharton

Dean Stanton

avatar van Bibi88

Bibi88

Mensen die de film onrealistisch noemen hebben natuurljjk gelijk. Dit is géén film om realistisch te zijn en deze mensen kennen het boek van Stephen King waarschijnlijk niet. Het is zeer goed verfilmd. Één van de weinige keren dat ik een film beter vind dan een boek terwijl ik een Stephen King fan ben (die ook niet bekend staat om zijn realistische boeken)

avatar van Do Not Comply

Do Not Comply

Erg goede film, wel 2 punten aftrek voor Tom Hanks.

scorsese

• 11914 berichten

test bericht

test geslaagd

avatar van Tim94

Tim94 (developer)

scorsese schreef:

test geslaagd

Mooi zo De volgende zal ik ff op een 'onbekende' film doen.

avatar van Boneka

Boneka

Voor de zoveelste keer bekeken! Nu in een prachtige 4k transfer waar het beeld over het algemeen er vanaf spat. Er zijn wat momenten dat het beeld iets minder scherp is, maar over het algemeen is het fantastisch beeld. Geluid is zo'n beetje hetzelfde al lijk ik meer details te horen.

Iedereen kent zo'n beetje deze film wel. Weinig aan toe te voegen, al is de verassing er nu natuurlijk wel vanaf. Hoewel de film alweer 23 jaar oud is is volgens mij alleen Michael Clarke Duncan overleden. The Green Mile heet eigenlijk The Last Mile, maar vanwege de groene streep The Green mIle genoemd.

Misschien een klein minpuntje. Het eind is net iets te ver uitgesmeerd. Al vond ik die oude grijze muis wel grappig.

Film 5,0
Beeld (4K) 5,0
Geluid 4,5

avatar van AmazingPP

AmazingPP

Als Stephen King fan heb ik deze film natuurlijk in de bioscoop gezien en nu vanaf 4K Ultra HD Blu Ray. Totdat die uit was had ik hem niet meer gezien. Wat een geweldige uitgave! Werkelijk prachtig beeld: je kunt elke porie in de bezwete huid van de spelers zien. Hanks speelt de sterren van de hemel en eigenlijk geheel de cast doet dat. Het verhaal is een mix van realiteit met fantasy, iets waar King om bekend staat. Zelfde regie (Darabont) en zelfde schrijver: het bleek al eerder een gouden combinatie te zijn. Vier en halve ster.

avatar van het lallende kadaver

het lallende kadaver

en hij stierf nog lang en ongelukkig

Do Not Comply schreef:

Erg goede film, wel 2 punten aftrek voor Tom Hanks.

WTF!

Prima dat je een bepaalde acteur niet kan waarderen, maar twee hele punten?!

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Grappig, blij, verdrietig... Gewoon een emotionele achtbaan!

Wat een fantastische film en wat een prestatie van alle acteurs. Ik ben niet iemand die vaak verdriet voelt bij filmverhalen maar deze film zoog me naar binnen!

Zo'n interessante film en nooit verveling gevoeld. Tom Hanks was briljant zoals hij altijd is.

Een van mijn favoriete films aller tijden!

Een ruime 8!

avatar van knusse stoel

knusse stoel

alexspyforever schreef:

Deze is vanavond op TV. Speelduur is meer dan 3 uur dat schrikt mij sowieso af en wellicht ook een van de redenen dat ik enkel maar korte stukjes heb gezien in het verleden. Staat hoog in de top 250. Misschien op een dag dat ik wel eens begin aan die lijst van hooggewaardeerde films maar ik vrees dat het een calvarietocht zou kunnen zijn

Jammer dat je hem nog niet gezien hebt, ga de film anders eens lenen of streamen.

Eigenlijk mag ik je die weg niet op sturen maar voor deze oudere films kan je ook de pindakaasfabriek eens bezoeken.

avatar van ibendb

ibendb

Na het lezen en beluisteren van Stephen King's geweldige roman een paar weken geleden, toen ik bijna huilend in mijn auto en bed zat te lezen over al het onrecht in de wereld samen, wist ik gewoon dat ik deze film nog een keer moest zien.

Het is meer dan 10 jaar geleden dat ik deze film voor het laatst zag en ik, 17 jaar oud, vond hem erg goed maar niet geweldig. Pas toen ik het boek las, realiseerde ik me dat ik me er zoveel van herinnerde. En deze film staat nog steeds overeind. Darabonts regie is uitstekend. De manier waarop hij blijft hangen in shots en focust op de ogen is gewoonweg voortreffelijk.

De vertolkingen zijn ook pure perfectie. Tom Hanks bewijst opnieuw dat hij een kracht is om rekening mee te houden, maar de echte uitmuntende acteur is Michael Clarke Duncin. Met zijn natte ogen en perfecte uitbeelding van deze naïeve reus is het onmogelijk om niets voor hem te voelen.

Alles wat er in de film gebeurt, gebeurt met een reden en drijft het plot altijd vooruit. Ja, de film duurt meer dan drie uur, maar elke minuut is gerechtvaardigd.

Mijn man en ik zaten nog lang na de aftiteling te snikken.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Frank Darabont is toch maar één van de weinige regisseurs die al jaren op de 1ste plaats staat met zijn film Shawshank Redemption, zowel bij Moviemeter als bij IMDb. En de film The Green Mile staat bij Moviemeter op de 4e plek van de top 250. Deze staat bij IMDb maar op de 28ste plek, of maar. Het is gewoon een feit dat zijn films het gewoon heel goed doen. Zijn 2 topfilms Shawshank en The Green Mile blijf ik beide steengoed vinden, zelfs nadat ik ze al best vaak gezien heb.

FAQ - Veel gestelde vragen

Welke Academy awards heeft The Green Mile gewonnen?

- Beste mannelijke bijrol (Michael Clarke Duncan) - Beste film - Beste geluid - Beste scenario

Wat is de speelduur van The Green Mile?