The Green Mile (1999)

4,28 12415

Fantasy / Drama

geregisseerd door Frank Darabont
met Tom Hanks, David Morse en Michael Clarke Duncan

Nu Paul Edgecomb zijn dagen slijt in een bejaardentehuis, kijkt hij terug op zijn leven als gevangenisbewaker. Jarenlang heeft hij dienst gedaan in de 'Dodengang' van de Cold Mountain gevangenis. Paul denkt vooral terug aan 1935. Ten tijde van de Grote Depressie ontwikkelde Edgecomb een bijzondere band met één van de gevangenen. De zwarte reus John Coffey werd beschuldigd van de verkrachting en de moord op twee kleine meisjes. Er was alleen iets heel bijzonders met hem aan de hand...

avatar van tbouwh
Ach, die toplijst geeft ook enkel maar de consensus weer over talloze gebruikers... Toevallig zijn we nu met die mooie top-1000 bezig, zou The Green Mile die (bijvoorbeeld) helemaal niet halen, dan zouden daar ook weer users zijn die dat onterecht vinden. Kritiek hebben op een film dan wel status mag altijd, maar dat koppelen aan de teloorgang van de wereld.. Het blijft een lijstje

avatar van TornadoEF5
MovieMind schreef:
Niet zo pessimistisch jonge vriend, als iedereen elkaar vandaag volgt dan wacht je op morgen.

Die begrijp ik niet.

avatar van SmackItUp
Ik weet eigenlijk wel zeker dat de echte filmliefhebber zijn mening hoe dan ook laten spreken. Als je het eens bent met het merendeel van de stemmers, wil dat niet meteen zeggen dat je niet durft in te gaan tegen de menigte.

avatar van RobXTiger
TornadoEF5 schreef:

Die begrijp ik niet.
Je trekt wel teveel aandacht om de goedkeuring voor je mening krijgen.

avatar van TornadoEF5
RobXTiger schreef:
Je trekt wel teveel aandacht om de goedkeuring voor je mening krijgen.

Wanneer er 7 miljard mensen op aarde zijn, ga je toch meer bereiken in het leven wanneer je de aandacht trekt, dan wanneer je als grijze muis probeert in de groep te passen.

avatar van RobXTiger
TornadoEF5 schreef:

I see what you did there en sorry ik speel je spelletje niet meer mee. En graag on topic houden en geen slow talk. On topic, Ik had dit film zeker meer dan 5 keer gezien en het blijft nog steeds goed ! Dus hiervoor geef ik 5 sterretjes omdat ik dit film graag nog een paar keer wil kijken in de toekomst.

avatar van Zwolle84
Ik dacht al wel dat ik The Green Mile niet meer zo mooi zou vinden als vroeger, maar schrik ervan hoe weinig ervan overblijft. Ik kwam eigenlijk geen moment meer in het verhaal vanwege al die karikaturen en het slechte spel van Tom Hanks. En dan duurt het allemaal zo vreselijk lang. Dit verhaal had echt wel in twee uur verteld kunnen worden.

Er blijven zeker nog mooie punten over, zoals de cinematografie en het sterke acteerwerk van Michael Clarke Duncan. Tot een voldoende kom ik echter niet meer.

Dit is een langzaam lopende film. De opbouw is echter heel sterk waardoor het, ondanks dat het drie uur duurt, van begin tot eind blijft boeien. Toppertje!

Top film! Zo goed dat ik hem steeds weer wil kijken!

avatar van Alathir
Eindelijk The Green Mile gezien. Even gespreid over twee avonden waar ik gewoon anderhalf uur na elkaar keek. Meestal verslapt mijn aandacht sneller maar hier bleef het boeiend.

Na de eerste helft dacht ik van ik snap nog niet echt waarom deze nu zo speciaal is. Geen probleem dacht ik, heb ik wel vaker bij klassiekers. Het was zeker onderhoudend maar ik mistte toch een tikkeltje sublimiteit oa in de dialogen en het acteerwerk.

De tweede helft wordt het zeker beter en ontroerend, maar niet op een melige manier. Ik heb zelfs een traantje weggepinkt. Het verhaal is misschien wat bovennatuurlijk en mysterieus, maar daar hou ik zeker van. Het is geen top 10 plek waard daarvoor neigt het eerste anderhalf uur te veel maar een 4. Voor het geheel net een 4.5*.

avatar van Shadowed
Geweldig.

The Green Mile staat nu al sinds ik de MM site gebruik om mijn nummer 1. Heb er nooit een recensie op geschreven dus waarom ook niet. Het acteerwerk is erg sterk, vooral van het karakter dat John Coffey. Hanks doet het ook erg goed en Rockwell zorgt ook wel voor het een en ander vermaak.

Ik bleef boeiend kijken ondanks een pittige speeltijd. En dat gebeurd zelden, dus meestal als ik films rondom zo'n speeltijd aanzet en ik mijn aandacht verlies dan krijgen ze al niet een al te hoge score. Maar deze liet me niet alleen maar kijken, en ik zal heel eerlijk zijn, liet ook een paar tranen rollen.

Aangezien dit zeldzaam is geef ik het inderdaad al meestal een hoge score, omdat de boodschap dan sterk overgebracht is. Is maar bij 2 films gebeurd dat er tranen rollen. (Andere was Hachi). Maar goed, een geweldige film die erg ontroerend is. Voor mij een verdiende plek in de top 250.

avatar van JanLo
tbouwh schreef:
Mooi gezegd! Een wedstrijd in flims of muziek is eigenlijk onzin!

Ondanks het absurde van de genezing van de blaasontsteking, het verwijderen van de tumor en de verrijzenis van de muis, zit ge toch geboeid en meelevend te kijken.
Film lijkt mij één metafoor voor het goede en het slechte bij de mens en de kracht die daar van uitgaat.
Terzelfdertijd een scherpe en menselijke blik achter de muren van een gevangenis en de taken van de cipiers.
Er wordt stevig geacteerd in deze even stevige film en niet alleen door Tom Hanks en M.C.Duncan.

avatar van Melksnor
Sam Rockwell steelt hier toch wel de show, fantastische film !

avatar van Grindhouse62
Kan alleen maar zeggen, topfilm.

Prachtige film.

Nog niet eerder zag ik een film die zo heftig bij mij binnenkwam. Formidabel.

avatar van Brabants
Na de zoveelste kijkbeurt blijft de conclusie hetzelfde. Zeer intens verhaal wat qua sfeer en karakterstudie sterk is neergezet. Een van Kings grote werken, groots neergezet. Dit soort films komen niet vaak voorbij. Prachtig!