Schindler's List (1993)

4,23

Oorlog / Drama

geregisseerd door Steven Spielberg
met Liam Neeson, Ralph Fiennes en Ben Kingsley

Oskar Schindler is een ijdele en hebberige Duitse zakenman die echter tijdens het Nazi-regime zeer menselijke trekjes begint te vertonen wanneer hij besluit om zijn fabriek te gaan gebruiken als vluchtplaats voor Joden. Gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Schindler, die op deze manier ongeveer 1100 Joden van de gaskamers van Auschwitz heeft weten te redden.

1981 BERICHTEN 64 MENINGEN
avatar van alexspyforever
geplaatst: 26 mei 2015, 22:30 uur [permalink]
Dick2008
De drang om een gerespecteerde film af te kraken zal er zeker wel inzitten bij sommige mensen. Maar ik herken ook vooral de drang van fans om te schieten op eenieder die het met hen oneens is betreffende hun favoriete films. De smaak van een ander in vraag stellen of iemands top 10 gaan ridiculiseren bij onenigheid heb ik al vrij vaak gezien.

geplaatst: 26 mei 2015, 22:41 uur [permalink]
calimer@ schreef:
(. . .) Ik stoorde me meer aan de taal, maar hoeveel films hebben de Duitsers gemaakt over de Tweede Wereldoorlog? Dat heeft toch jaren lang zeer gevoelig gelegen!

Ik heb vrij recent Die Mörder Sind unter Uns van regisseur Wolfgang Staudte gezien. Geheel Duitse film uit 1946 over oorlogstrauma’s.

avatar van Stephan
geplaatst: 26 mei 2015, 22:45 uur [permalink]
Naar ik heb begrepen was So weit... de eerste serieuze Duitse productie over de oorlog waarin een Duitse soldaat positief werd geportretteerd.

avatar van chevy93
geplaatst: 3 juni 2015, 22:08 uur [permalink]
Man, man, tranen met tuiten. 😢

Luka Sulic - Theme from Schindler's List - YouTube

avatar van mjk87
geplaatst: 3 juni 2015, 22:35 uur [permalink]

Prachtig, en ook hiervan heb ik toen met de Spelen met een brok in m'n keel gezeten. Die combinatie van muziek en dans.

avatar van comely

geplaatst: 7 juli 2015, 01:55 uur [permalink]
Langdradig en saai. Spielberg kan nooit emotie bij me opwekken.

avatar van Musicman10
geplaatst: 18 juli 2015, 01:44 uur [permalink]
comely schreef:
Langdradig en saai. Spielberg kan nooit emotie bij me opwekken.

Welke film kan bij jou dan wel emotie opwekken?

avatar van John Milton
geplaatst: 18 juli 2015, 01:47 uur [permalink]
Musicman10 schreef:

Welke film kan bij jou dan wel emotie opwekken?

De vote history wekt vooralsnog geen verheldering op 🙂

avatar van misterdhdh
geplaatst: 10 september 2015, 02:35 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Stond al lang op mijn verlanglijstje om eens te bekijken, maar is er nooit van gekomen om hem te bekijken. Was onlangs op tv en had hem opgenomen. Van het weekend eindelijk gezien en had er eerlijk gezegd iets meer van verwacht, natuurlijk is dit een zeer goede film, maar hij heeft me niet geraakt zoals ik had verwacht. Dit is de eerste zwart film die ik zie, en het zwart wit gedeelte beviel me wel, dacht eerst dat ik er meer problemen mee ging hebben, maar vond het wel eens iets anders en een meerwaarde voor deze film. Heb wel genoten van deze film, maar vond hem om eerlijk te zijn toch iets te lang duren, het komt allemaal wat traag op gang en de vaart zit er nooit echt in. Natuurlijk is het allemaal erg om te zien, dat die mannen totaal geen gevoelens hebben en zo maar iedereen neerschieten, het is allemaal wel super in beeld gebracht, misschien was ik gewoon niet in de juiste stemming. Acteerwerk was zeer goed, en het kwam allemaal zeer realistisch over, muziek vond ik iets minder al heb ik daar niet ten volle op gelet. Paar scenes die ervoor mij uitsprongen zoals de scene waarop de joden bedelen op de trein voor een druppeltje water, en op het einde wanneer de overlevers en andere joden bloemen op het graf van Schindler leggen. Heb zeker genoten van deze film, maar had er misschien iets te hoge verwachtingen van. Natuurlijk is dit een toppertje en allemaal zeer mooi uitgewerkt, maar echt volledig geraakt heeft hij me niet, al ga ik hem zeker later nog eens bekijken.
4/5
****

avatar van Daenelia
geplaatst: 10 september 2015, 10:48 uur [permalink]
Poosje geleden deze film (weer) gezien met mijn partner, die de film nog nooit gezien had. Het is gewoon een mooie film, niet makkelijk, maar ook niet iets waar je bij weg kunt kijken. Ik was verbaasd dat mijn partner deze film nog nooit gezien had. Maar dat was dan ook wel weer mooi dat ik daardoor een excuus had de film nog eens te zien.
Want echt helemaal voor je lol, nee. Je haalt er wel iets anders uit. En soms moet je je daar even toe zetten.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
geplaatst: 18 september 2015, 13:37 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Film Pegasus schreef:
Film die echt de groei van de oorlog laat zien. Hoe de joden zelf in het begin niet veel doorhebben van hun eindlot en proberen om gewoon te raken aan het armzalige getto. De 3 hoofdfiguren: Oskar Schindler, Itzhak Stern en Amon Göth groeien elk op hun manier tijdens de oorlog.

Schindler evolueert van pure zakenman die enkel joden wil gebruiken omdat die tijdens de oorlog de goedkoopste werkkrachten zijn, krijgt wat medelijden met hem en probeert om hen toch te redden van de dood. Dat zie je vooral in Auschwitz als hij niet zomaar andere joden aanneemt, maar wel de groep waar hij eerder mee werkte in z'n fabriek. Hij begon tezeer gehecht aan hen te raken en zag die joden niet enkel als werklui.

Itzhak Stern is de boekhouder die gewoon z'n job deed om zelf in leven te blijven en niets van Schindler moest hebben. Maar toch doet hij meer en meer om zoveel mogelijk uit het bedrijf te halen en zo dus ook meer joden te kunnen redden.

Amon Göth draait ook lichtjes bij als nazi-officier die bezwijkt voor de steekpenningen van Schindler om de joden in leven te houden.

Zeer emotioneel moment is uiteraard het slot als Schindler de soldaten toespreekt zodat ze naar huis kunnen en hij bij de auto zelf afscheid neemt van de joden. Die hebben een verklarende brief voor hem ondertekend en hij de emoties komen los. Hij kan het zelf niet meer houden en denkt aan al de joden die hij niet heeft kunnen redden...

6 miljoen joden is dan ook wel slikken. Dat is zoveel als Vlaanderen of half Nederland...

Ik heb ondertussen wel meer films gezien over Wereldoorlog II en haar gruwelijkheden. Spielberg is eerder het luchtige genre gewoon. Zo is Saving Private Ryan een vrij afstandelijke film die op zich niet slecht is, maar verder wel teert op de bombastische opening. Ik vroeg me dus af of Schindler's List meer was dan een herinnering en het niet meer dan een hype was. Tijd voor herziening.

Ik zal beginnen met de punten van kritiek. Schindler wordt echt wel opgehemeld, ik kan me voorstellen dat hij andere motieven had, ook al draaiden die later wat bij. Zeker in het begin is het nogal geromantiseerd.

Maar vooral positief. Achteraf bedacht ik me dat het misschien niet slecht is om Schindler zo voor te stellen. Dat het soms iets luchtiger was. Schindler's List is ook geen documentaire, maar een beeld van WO II. De gruwel van de kampen, de daden tegen de joden, de onmenselijke figuren in uniform, ... Nog meer dan een goeie documentaire kan deze film mensen meenemen en laten zien wat er allemaal gebeurd is. Door het zwart/wit te houden wordt een extra tristesse geweekt en krijgen veel beelden een groter effect. Ik was bij enkele scènes zeer onder de indruk. Ook nu nog, na herziening, na al die andere verfilmingen, met de wetenschap dat dit maar een film is, blijven de beelden in de joodse kampen en ghetto's nazinderen. Hoe de joden uit hun huizen werden gehaald, hoe ze de kampen werden ingereden, hoe ze behandeld werden, ...

De film heeft dus haar effect niet gewist. Dit moet verplichte kost zijn. Met wat toelichting erbij kan zo'n film dieper indringen bij studenten dan een documentaire waar ze sceptisch aan beginnen. Indrukwekkende film.

geplaatst: 10 december 2015, 14:08 uur [permalink]
Wat een prachtige en ontroerende film van Spielberg. Ik denk de beste 2e Wereldoorlog-film die ik ooit heb gezien. In ieder geval de meest emotionele. 195 waardevolle minuten.

Fantastische prestaties van vooral Neeson, Kingsley en Fiennes. Ook de rest van de cast verdient een pluim.

avatar van Hendrick99
geplaatst: 11 december 2015, 22:35 uur [permalink]
Deze film en de film Conspiracy (over de Wannsee-conferentie) zouden eigenlijk verplichte kost moeten zijn op 4 mei. De kille, bureaucratische zakelijkheid waarmee de Nazi's te werk gingen, gaat het verstand nog steeds te boven. Schindler's List brengt dat pijnlijk nauwkeurig in beeld. De film is ook nauwelijks aangedikt of geromantiseerd. Topprestatie van Steven Spielberg om zo'n gevoelig thema op deze manier in beeld te brengen.

avatar van VanRippestein
geplaatst: 29 april 2016, 21:03 uur [permalink]
Hendrick99 schreef:
De film is ook nauwelijks aangedikt of geromantiseerd.

Volgens mij is de voornaamste kritiek op deze film dat hij JUIST HEEL ERG alles aandikt, zoals kleine zielige meisjes inkleuren, lang inzoomen op douchekoppen (komptie of komptie niet?!) bombastische muziek, en het perspectief kiezen van redding en heldendom in een tijd van totale hopeloosheid en onmacht. In mindere mate vind ik het ook ongepast hier een 12-rating voor te willen krijgen, want eerlijk is eerlijk, zo netjes ging het er helemaal niet aan toe in reallife. En dat is tenslotte het onderwerp van de film. Blij dat de film je zo tot nadenken stemt, maar over dit onderwerp zijn talloze films gemaakt die respectvoller omgaan met de situatie dan deze melo-bom.

Zoals een scene in de strip Maus waarin zoon van overlever stelt dat er een paar kampgenoten duitsers hadden weten te overmannen bij een opstand. De reactie van de vader, 'ja die gingen 1 dag later dood'. 100x treffender dan deze gigantische loep op de hero.

Dick2008
geplaatst: 29 april 2016, 21:44 uur [permalink]
Klopt. Typisch Spielberg. En laten we maar niks verplichten en herdenken dat we in vrijheid mogen leven (ook in keuze bij films).

geplaatst: 30 april 2016, 02:49 uur [permalink]
VanRippestein, ondanks ons compleet andere beoordelingen snap ik de jouwe wel, maar waarom ik dit bericht plaats is toch juist iets anders: 'bombastische muziek' beschrijf jij als negatief? Vertel aub waarom, want zonder zulke muziek waren er überhaupt geen topfilms geweest imo, tenzij je bombastisch te letterlijk neemt.

avatar van Hendrick99
geplaatst: 30 april 2016, 09:52 uur [permalink]
Even een korte reactie:
1) Ik ben van 1949 en heb bepaalde familieleden nooit gekend als gevolg van WO2. Niet omdat ze Jood waren (dat waren ze niet), maar omdat ze gedwongen werden te gaan werken in Nazi-Duitsland. Wellicht goedbedoelde maar argeloze omerkingen zoals "Blij dat de film je zo tot nadenken stemt" komen dus niet echt bij mij binnen.
2) Met 'verplichten' bedoel ik uiteraard de media en niet de individuele filmliefhebber. Als je weet dat onderwerpen zoals WO2 en de Holocaust nog maar nauwelijks bespreekbaar zijn op sommige (zwarte) scholen, dan snap je ook dat hier voor de media nog een wereld te winnen is.
Aanstaande woensdag (4 mei) wordt de film uitgezonden op Veronica.

geplaatst: 30 april 2016, 13:01 uur [permalink]
Teejey schreef:
want zonder zulke muziek waren er überhaupt geen topfilms geweest imo

Vertel aub waarom.

geplaatst: 30 april 2016, 14:20 uur [permalink]
Insignificance schreef:

Vertel aub waarom.

'zulke' mag weg worden gelaten in mijn zin die jij quote. Het was al laat zo te zien, ik snap nauwelijks wat ik er zelf heb neergeschreven. 😄

Wat ik bedoel is dat al mijn 4.5* en 5* een hele belangrijke muziek-bijdrage hebben. 'Top'films zonder muziek of waar muziek nauwelijks een bijdrage heeft heb ik nooit wat aan gevonden. Subtiele muziek is op zijn manier ook bombastisch. Vind ik.

geplaatst: 30 april 2016, 17:45 uur [permalink]
Nachtbraker!

Teejey schreef:
Subtiele muziek is op zijn manier ook bombastisch.

Als je bombastisch vervangt door manipulatief, zou ik het met je eens zijn.

avatar van Stephan
geplaatst: 30 april 2016, 17:57 uur [permalink]
Welke muziek is NIET manipulatief in een film?

geplaatst: 30 april 2016, 18:28 uur [permalink]
Dat bedoel ik.

avatar van VanRippestein
geplaatst: 4 mei 2016, 16:19 uur [permalink]
Teejey schreef:

Dat zal een verschil in filmsmaak zijn, genoeg films die ik leuk vind die geen bombastische muziek hebben. Ik wordt daar soms kriebelig van. In dit geval omdat het onderwerp zo serieus is. Het ligt aan de toepassing meer dan het hele 'genre' bombastisch. Zeker in combinatie met de rest. Het is geen opzichzelfstaand issue, maar alles bij elkaar opgeteld. Een film is geen som van losse delen voor mij.

avatar van DBTim
geplaatst: 5 mei 2016, 17:03 uur [permalink]
Na vele jaren weer eens herzien. Het is nou niet echt een film die ik voor mijn plezier of ter ontspanning eens opzet dus het was mijn tweede kijkbeurt. Vorige week kreeg ik opeens de drang om hem weer eens te herzien. Ik kon mij niet veel meer herinneren maar tijdens het kijken kwamen veel scenes toch weer terug. Dat is voor mij het bewijs dat de film toentertijd indruk maakte. En dat deed het weer, soms mooi en soms keihard en dat spoor blijft de film bewandelen. Goed tegen kwaad, Schindler 'tegen' Goeth die door Ralph Fiennes fenomenaal wordt geportretteerd.

Het meisje met de rode jas kon ik nu ook meer plaatsen en vind ik een geweldige vondst. Het doet met Schindler en de kijker ook wat het kleine Syrische dode jongetje op het strand van Turkije deed: een gezicht geven aan de massa slachtoffers, waardoor het extra hard binnenkomt. Prachtig.

avatar van IH88
geplaatst: 13 juli 2016, 19:32 uur [permalink]
“It's Hebrew, it's from the Talmud. It says, "Whoever saves one life, saves the world entire."”

Soms kom je woorden te kort om een film te beschrijven. Schindler's List is een film waarbij een recensie of een beschrijving al snel banaal kan klinken en de film maakt nog steeds een verpletterende indruk. Het volgen van een select groep Joden (degene die uiteindelijk in de fabriek van Schindler komen te werken) in Polen en de verschrikkingen die zij moeten ondergaan is een briljante keuze van Spielberg omdat je zo ook echt de personages een gezicht geeft. Het meisje met die ronde brilglazen en haar moeder zijn hiervan misschien wel het beste voorbeeld.

Daarnaast zijn Schindler, Goeth en Stern sterk uitgewerkte personages en leggen Neeson, Fiennes en Kingsley hun ziel en zaligheid in hun rollen. Neeson en Fiennes hebben de "showy" rollen maar de ingetogen manier waarop Kingsley gestalte geeft aan Stern is ook indrukwekkend. Wat mij daarnaast echt kippenvel gaf was de muziek van John Williams. Die gaat door merg en been en laat je zelfs als de film allang is afgelopen niet los. De film heeft een lange aanloop en ik moest er zeker even inkomen maar uiteindelijk weet de film je toch te pakken. Het einde met de overlevenden die stenen leggen bij het graf van Schindler zou zelfs bij een slechte film de nodige emoties oproepen, laat staan bij een monument als Schindler's List. Een tijdloze film met een belangrijke en nog steeds urgente boodschap.

geplaatst: 23 september 2016, 21:02 uur [permalink]
Geef mij maar sophie's choice waar de Duitsers duits en de polen pools spreken en ook qua emotie is die film veel beter.Mss een remake met andere acteurs die meertalig zijn dan komt het geloofwaardiger over.Geef mij maar het boek.Overrated

avatar van Antonev
geplaatst: 5 oktober 2016, 18:12 uur [permalink]
Indrukwekkend van begin tot het eind. Interessant om te zien hoe diep sommige mensen kunnen zinken ten tijden van oorlog (wreedheid tegen anderen), terwijl anderen juist boven zichzelf kunnen uitstijgen (anderen helpen met gevaar voor eigen leven). De slotscene vond ik overweldigend.

avatar van vrgnaaaa
geplaatst: 6 oktober 2016, 23:30 uur [permalink]
Van begin tot het einde zit je in deze film.

avatar van Zwolle84
geplaatst: 9 oktober 2016, 13:39 uur [permalink]
Valt dat even tegen bij herziening.

De eerste keer dat ik Schindler's List zag, een jaar of twee geleden, was ik overrompeld door het indrukwekkende verhaal en de mooie uitvoering. In de herhaling keek ik er met andere ogen naar.

Het verhaal blijft natuurlijk indrukwekkend, en vooropgesteld: het is goed dat deze film gemaakt is en dit hoofdstuk uit de geschiedenis breed onder de aandacht is gekomen. Bovendien is Schindler's List qua cinematografie vaak verbluffend mooi. Het meisje in de rode jas roept uiteenlopende reacties op, maar ik vind het schitterend en getuigen van lef. Zeker in combinatie met dit erg mooie, scherpe gebruik van zwart-wit.

Toch deed de film me ditmaal lang niet zoveel als de vorige keer. Allereerst komt dat doordat hij veel en veel te lang is. Dat blijft toch Spielbergs achilleshiel; je hoeft echt niet alles te vertellen om een goede film af te leveren. Zeker niet als er van die vreselijk langgerekte scènes tussen zitten, zoals dat eindeloze opdreunen van namen. Ik geloof best dat dat voor de nabestaanden als erkenning zal voelen, maar filmtechnisch gezien vind ik het geen beste keuze.

Een ander negatief punt wat me opvalt bij het herzien van enkele Spielbergs is de neerwaartse spiraal waar John Williams in terechtkwam. Voorzag hij Close Encounters Of The Third Kind nog van een frisse, zeer belangrijke score, daarna is hij vooral steeds bombastischer en cheesier geworden. Een viooltje links of rechts om een scène krachtiger te maken is mooi, maar die bak strijkers die hij hier keer op keer op keer opentrekt getuigt van weinig subtiliteit. Iets waar Spielberg zich zelf ook regelmatig schuldig aan maakt tijdens deze film.

Ik vind Schindler's List nog steeds een mooie film, maar hij vertoont wel meer gebreken dan ik me herinnerde en de irritaties nemen toe naarmate de 195 minuten voorbijkruipen. M'n eerdere 9 stel ik bij naar een 7.

avatar van Kondoro0614
geplaatst: 2 januari, 14:11 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Schindler's List

Ik heb dan eindelijk deze oorlog’s klassieker gekeken met het waanzinnig verhaal over Oskar Schindler een Emailwaren fabrikant die werkt voor de Duitsers. Schindler had een fabriek staan in Karkau waar Amon Goeth (de commandant van het naziconcentratiekamp Płaszów) velen Joden liet werken (onder andere ook voor geld) en deze joden (op het graf word 1200 aangegeven) heeft weten te redden tegen een executie bij de Duitsers.

Dit drie uur en vijftien minuten lange meesterwerk had bij mij een moeilijke start. Ik werd nogal afgeschrikt door het Zwart / Wit gebruik van Steven Spielberg, waar af en toe ook een stukje kleur werd laten zien, wat iets symbolisch moest zijn. Zo had je bijvoorbeeld een meisje in een paarse jas. Dat meisje vluchtte (na een aanval van Goeth en zijn leger) onder het bed. Wanneer de Duitsers dit dorp binnen waren gevallen en mensen mee hadden genomen zijn ze daarna weer teruggekeerd. Want ja, de Duitsers waren ook niet dom. Wanneer iedereen tevoorschijn kwam gingen de Duitsers in de aanval. O.a. ook het meisje uit de piano, toen de Duitsers de piano af hoorden gaan renden ze naar binnen, je hoorde alleen vuurschoten en een piano, dan weet je gewoon dat deze meid gruwelijk te pakken was genomen. Ook zag je de Duitsers wijzen naar een plafond, waar waarschijnlijk dat meisje onder lach. Je zag namelijk op een andere scene een brandstapel waar dat meisje naar toe gebracht werd…. Twijfels.

Steven doet iets moois met de film. Ik heb nog niet alle films van Spielberg gezien, toch staat hij al in mijn top 10, ik weet gewoon (na wat ik al gezien heb) dat het een toppertje is, hij kan meesterwerken neerzetten. Ook Schindler's List zet hij uitstekend neer, ook al duurt het drie uur, bij de inval in het dorpje word de film prachtig neer gezet, met gruwel daden en noem zo maar op. Ik heb ook na de inval zitten kijken met een open mond, Spielberg neemt je serieus prachtig mee door de film heen, waardoor je net het gevoel hebt dat jij daar naast staat, of er zit om door je hoofd te worden geschoten.

Toch zie ik liever geen Liam Neesson in deze film en kent de film zeker ook zijn minpunten. Ik vond persoonlijk het dood zonde dat Duitsers, Oskar met Goeth en noem zo maar op Engels tegen elkaar praten. Duitsers praten Duits, en ik denk dat dit gelijk een andere kijk op de film zou geven, een ander gevoel en waarschijnlijk gewoon veel realistischer. Het gebruik van Zwart/Wit vond ik na een tijdje echt super fijn, het gaf zo’n fijne kijk dat je de angst en het verdriet gewoon voelde (toen de dames bijvoorbeeld naar een verkeerd kamp waren gestuurd (Auschwitz) en ze de douches in gingen, terwijl ze daarvoor juist gruwel verhalen aan elkaar vertelden).

Schindler’s List is zeker geen verkeerde film en voor de WW2 fans zeker een aanrader om te kijken. Het verhaal is niet echt ingewikkeld maar, het is erg uitgebreid. De kleinste details zijn door Spielberg er in verborgen en qua het gebruik van bloodheid is dit voor een Amerikaanse film aardig goed. We volgen uiteraard het leven van Oskar Schindler een Poolse man die een Emailwaren Fabriek runt in Krakau. Het is midden in de oorlog en Schindler word met zijn fabriek gebruikt als Joden werkplaats waar, Schindler zijn mens gevoelens begint te krijgen. Hij begint meer verdriet te voelen en zich meer te bekoren om de mensen die door de Duitsers gevangen zitten. Hij helpt een stel joden (1100) om de oorlog door te komen, dankzij het werken op zijn fabriek.

Ik was niet al te positief op de inbreng van Neesson in de film, hij deed het daarom heen echt uitstekend, heerlijke rol heeft die man neergezet. Ik had liever een Duitse acteur dat willen zien doen aangezien je dan ook de film door kan laten lopen in zijn Duits. Ik was het positiefste over de inbreng van Ralph Fiennes, hij mag dan wel een Brit zijn, zijn vieze blik en zijn uiterlijk laten hem gewoon een gruwelijk rol voor zich neerzetten met gruwelijke daden, daar vond ik het wel iemand voor.
Ralph Fiennes zette dan wel een rol neer, Amon Goeth was niet de liefste die er rond liep.Werk je niet, dan ging Goeth even met een sniper langs om je neer te schieten. Deed je, je werk niet goed? Zoals zijn eigenlijk loop jongen de bad niet goed schoon kreeg en hij zich toch weer bedacht, je werd even met een sniper beschoten. Te weinig scharnieren gemaakt? Executie , ook al heeft die man donders veel geluk gehad omdat Goeth zijn wapens weigerden. Het was gewoon een gewelddadige man, die eigenlijk moordde met plezier. En natuurlijk de scene des scenes, Goeth die buiten met zijn blote pens staat met de sniper in zijn hand, en Fiennes zo ook in de film.

Ik vond het persoonlijk een erg goeie film, op wat minpunten na. Zeker genoten en het was zijn drie uur wel waard. De film kent zoveel Details en mooie punten dat ik mezelf dwing dit niet allemaal op te noemen, anders typ ik zo nog een hele bladzijde vol op Word, dat is ook niet de bedoeling!

avatar van Antonev
geplaatst: 16 januari, 14:25 uur [permalink]
Deze film heeft iets wat heel veel andere oorlogsdrama's niet hebben. Deze film heeft de kracht om je constant met de neus op de feiten te drukken, om heel ruw een bepaald gevoel op te roepen. Bij sommige passages kreeg ik best het heftige gevoel van: shit, dit is echt gebeurd, deze groep mensen is door een ongelofelijke en niet te beschrijven hel gegaan. Te denken valt aan het punt waar ze de persoonlijke bezittingen (brillen, schoenen, sieraden etc.) van mensen verdelen over de grote hopen (wetende dat de eigenaren niet meer als levende wezens bestonden). Bij veel andere oorlogsdrama's wist ik ook wel dat het waargebeurd was, maar weinig van deze films wisten dat heftige gevoel op te roepen. Het zwart/wit is geniaal toegepast en draagt absoluut bij aan het realisme van de film.