Schindler's List (1993)

Oorlog / Drama

geregisseerd door Steven Spielberg
met Liam Neeson, Ralph Fiennes en Ben Kingsley

Oskar Schindler is een ijdele en hebberige Duitse zakenman die echter tijdens het Nazi-regime zeer menselijke trekjes begint te vertonen wanneer hij besluit om zijn fabriek te gaan gebruiken als vluchtplaats voor Joden. Gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Schindler, die op deze manier ongeveer 1100 Joden van de gaskamers van Auschwitz heeft weten te redden.

avatar van Grindhouse62
[quote]Fisico schreef:
Voor mij is Schindler's list als film zowat dé referentie over het hele Holocaustgebeuren. Dit is een indrukwekkend ruim drie uur durend meesterwerk van Spielberg. Elke keer weer blijft het hallucinant wat mensen elkaar kunnen aandoen. De film is gedraaid in zwart-wit en dat is helemaal geen verkeerde keuze geweest. Alleen de eerste minuten en het slotgedeelte is in kleur waardoor de regisseur wou meegeven dat een gitzwarte pagina van de geschiedenis voorbij is. Een kleur geeft het symbool weer van hoop. Zwart-wit eerder van rouw en (plaatsvervangende) schaamte. De grijstinten kwamen ook mooi tot uiting in de film: bvb toen Stern het kamp van Plasnow terug binnenwandelde of wanneer de treinwagons Auschwitz binnen reden.

De film staat natuurlijk bol van de gruwelijkheden, maar Spielberg slaagde er toch in om de vele momenten niet té expliciet te exploiteren. Daarom ook dat ik de muziek van Williams best kon appreciëren: pakkend, maar niet te sentimenteel. Het acteerwerk, montage en het camerawerk is top. En ook de decoropbouw benaderde de perfectie: alles oogt realistisch en werd tot in de puntjes nagebouwd zoals bvb die joodse grafstenen die als toegangsweg voor Plasnow geplaveid waren. Liam Neeson, Ralph Fiennes en Ben Kingsley werden perfect gecast. Neeson had de rol van Schindler waarbij hij als Duits zakenman zo goedkoop mogelijke arbeidskrachten wou voor zijn emailfabriek. Polen waren nu eenmaal te duur. Hij had eveneens zijn gebreken en was een vrouwenversierder, maar hij behandelde steeds zijn werkvolk met respect. Amon Goeth was een sadist. De scènes waarbij hij in ontbloot bovenlijf vanuit zijn villa met een sniper mensen neerknalde, getuigt van psychopatische trekjes.

Ik blijf het toch markant vinden hoe Schindler zijn hele operatie voor elkaar heeft gekregen. Meer dan eens liet hij zijn menselijkheid merken bij joden. Vooral toen hij tijdens zijn verjaardagsfeest een joods meisje kuste deed (zowel) bij mij (als in de feestzaal) de wenkbrauwen fronsen. Maar daar bleef het niet bij: zijn enthousiasme met de brandslang moest toch vraagtekens opgeroepen hebben? Net als zijn steeds langere (reddings)lijst? Ook zijn invloed op Goeth was opmerkelijk om hem net als de Romeinse keizers genadevol te leren zijn. Zijn invloed was groot, enerzijds door zijn enorme uitstraling en charisma, maar uiteraard eveneens door zijn steekpenningen en cadeautjes.

Schindler's list kent talloze onvergetelijke scènes. Te veel om op te noemen. Als ik er toch nog eentje mag uitpikken dan is het wel de razzia in de wijken van Krakau. Oscar staat machteloos toe te kijken op een heuvel wanneer geweerschoten galmen door de straten en mensen als keurvee uiteen worden gedreven. De daaropvolgende huiszoekingen sneden door merg en been en mensen waren erg vindingrijk om zichzelf een sprankeltje hoop te geven om te overleven: denk maar aan de man die zichzelf vastbond aan de onderkant van het bed, het tapijt dat als camouflage diende, enz ... ook de sfeerschepping tijdens deze scènes was tot in de puntjes uitgewerkt: de weerkaatsing van het vuurlicht van de geweren op de muren liet niets tot de verbeelding over. De (letterlijk) ondersteunende pianomuziek evenzeer ...

Schindler's list is een topfilm in al zijn facetten die steeds een grote indruk op mij nalieten. De film heeft me niet gestimuleerd of "gevormd", de interesse in WOI en WOII is er steeds geweest. Maar het is wel een film die me steeds een brok in de keel geeft. Indrukwekkend! 5,0*, zonder twijfel.

Oja, na alle lof toch één groot minpunt, de taal ... maar laat dat me mijn mening niet veranderen over deze film.[/quot

Wauw, wat een goed omschreven recensie. Ik deel jouw mening dan ook volledig. Ik heb deze film, toen ik hem voor het eerst ging zien, alleen bekeken. Was ik ook blij om, want de film nam mijn volledige aandacht van begin tot het eind. De speelduur is voor mij geen enkel probleem. Deze prachtige meesterwerk ga ik zeker nog een keer kijken en dan ook alleen. Van mij een 5.0

avatar van Gang_Star
Na 25 jaar dan toch eindelijk eens een keer gezien. Dat de film geregisseerd is door Steven Spielberg is voor mij een hele grote pluspunt omdat de films van Spielberg mij nog nooit eerder teleurstelden. Qua genre ligt dit namelijk net even anders, omdat het drama genre totaal mijn ding niet is. Uiteraard is deze film niet alleen een dramafilm maar ook een oorlogsfilm, maar aangezien het niet het soort oorlogsfilm is waar ik juist wel van houd (zo vind ik die andere oorlogsfilm van Steven Spielberg, Saving Private Ryan de beste oorlogsfilm ooit gemaakt) , te weten de oorlogsfilms die draaien om het gevecht, heeft de naam Spielberg mij volledig weten te overtuigen om Schindler's List te kijken.

Hielp ook vooraf niet mee dat ik wist dat het mijn genre niet is, maar tegelijkertijd ook te weten dat de speelduur de 3 uur ruim zou overtreffen. Wonderlijk genoeg zijn die uren voorbij gevlogen.

Het verhaal van Oskar Schindler is sterk uitgewerkt zonder meer. Van zakenman tot een man die steeds meer menselijke emoties vertoonde en besloot de joden te helpen. Er wordt voor deze gebeurtenissen flink wat tijd genomen, maar het duurt nergens te lang. Lange tijd vond ik het een redelijke film welke ik sterker vond worden toen Schindler ging onderhandelen om de joden van Auschwitz te redden . De scene dat hij zich realiseerde dat hij nog meer joden had vrij kunnen krijgen als hij zijn auto en gouden speld had verkocht, terwijl hij omringd werd door mensen die hij had gered wat een moment.

Hoe dan ook Schindler's List is mij beter bevallen dan ik eigenlijk ooit had kunnen bedenken, ook al is het mijn genre niet, Spielberg weet dit verhaal op een ijzersterke en aangrijpende manier te verfilmen. Zo nu en dan zelfs zo aangrijpend dat de leeftijdsclassificatie best opvallend is als je ziet op welke wijze de joden de dood vinden.

Eerst eens een grote fout van mij toegeven en herstellen.
In april heb ik aangegeven dat ik deze film na 10 minuten had gestopt i.v.m. het feit dat er door de duitsers alleen engels wordt gesproken. Mijn fout was om de film niet gewoon tot het einde te kijken.

Gisteren heb ik de tijd (en rust) genomen om deze film geheel te bekijken. Het is een hele zit maar absoluut de moeite waard. Het verhaal, de locaties en het acteren zijn heel indrukwekkend. Het gebrek aan kleur valt al snel niet meer op en het issue met de taal zal ik voor lief nemen. En ik weet zeker dat ik de film nog wel eens zal bekijken.

Na bezoek van Auschwitz en de fabriek van Schindler besloten nogmaals te kijken. En wederom indrukwekkend. Viel wel een klein foutje op, zogenaamd in het laatste gedeelte speelt de film zich af in Auschwitz. Echter is dit Birkenau een paar kilometer verderop.Het is maar een klein detail maar toch.))))..Verder viel het mij nu op dat degesproken taal engels was.In mijn gedachten beleving was dit Duits. Ach, het zijn maar details en kleine smetjes, deze "Schindlers list" is en blijft een meesterwerk... 5*

avatar van Hendrick99
Birkenau maakte deel uit van het enorme Auschwitz-complex. Het werd ook wel Auschwitz-2 genoemd...