• 11.273 nieuwsartikelen

4,24 8.028 stemmen

Genre: Oorlog / Drama

Geregisseerd door: Steven Spielberg

Met onder meer: Liam Neeson, Ralph Fiennes en Ben Kingsley

IMDb beoordeling: 9,0 (1.455.443)

Gesproken taal: Duits, Pools, Hebreeuws en Engels

Releasedatum: 3 maart 1994

Plot Schindler's List

"Whoever saves one life, saves the world entire."

Oskar Schindler is een ijdele en hebberige Duitse zakenman die echter tijdens het Nazi-regime zeer menselijke trekjes begint te vertonen wanneer hij besluit om zijn fabriek te gaan gebruiken als vluchtplaats voor Joden. Gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Schindler, die op deze manier ongeveer 1100 Joden van de gaskamers van Auschwitz heeft weten te redden.

Social Media

Viktoria Klonowska

Wilek Chilowicz

Marcel Goldberg

neo schreef:

Er wordt wel beweerd dat Spielberg toentertijd reclameloze uitzendingen heeft afgedwongen, maar ik lees daar echter maar weinig over terug. Is er een interview waarin Spielberg hier zelf over praat? Ik vind enkel wereldwijde zenders die praten over dat ze zelf het initiatief namen. Inmiddels al weer heel wat jaren zowel in Nederland als andere landen gewoon weer, weliswaar beperkt, met reclameblokken uitgezonden.

Als ik erop google kom ik diverse bronnen uit 1997 tegen, dus ik ga er vanuit dat Spielberg de televisierelease van de film in Amerika zo heeft laten aanpassen. Ford schijnt de sponsorverliezen te hebben gecompenseerd. Spielberg is volgens die berichten een initiator van de reclamevrije vertoning. Zal wel een eenmalig iets zijn.

avatar van neo

neo

Die allereerste NBC vertoning is wel te vergelijken met de eerste uitzending op Rtl 4 en andere zenders in andere landen. Echter, er is zo weinig over te vinden. Ik kan mij herinneren dat de toenmalige baas van RTL er toen iets over heeft gezegd, er in veel kranten er iets over stond en er enorm veel reclame werd gemaakt door de zender wegens oa. de reclamevrije allereerste vertoning. Ik ben er niet helemaal zeker van dat Spielberg dit toen wereldwijd heeft kunnen afdwingen, omdat, voor zover de pre-internet tijd goed is vertaald naar digitaal, het er meer op lijkt dat het kopieergedrag was. Jammer dat ik weinig kan terugvinden of kan herinneren, omdat het wel toch wel een unicum was en nog steeds is.

Los van een eventueel ooit geldig akkoord voor Nederland, begrijp ik niks van de zenders die in meer recente vertoningen zich enigszins schikken met beperkte reclameblokken. Laat ik dan nog zwijgen over de huidige tijd waarin hele artikelen worden geweid aan commerciële zenders die films of documentaires uitzenden en men, een paar actieve sociale media gebruikers, zich hier over opwindend en het nieuws wordt. Ik vind het absurd dat deze film, of het nu door een afspraak of volggedrag, wat keren zonder reclame is vertoond op commerciële zenders.

Ik heb deze film slechts 1 keer gezien als toenmalige eerste reclameloos vrije uitzending.

avatar van zinedine1983

zinedine1983

Wat een held deze zakenman. Heeft heel veel levens gered!

Jammer dat de wereld hier echter niks van heeft geleerd daar er momenteel een genocide plaatsvind in Palestina.

Wanneer komt hier nou eens een film over?

avatar van umbra

umbra

Oké puur inhoudelijk is dit mijn ding totaal niet en vond ik deze oersaai en deed me zeer weinig tot niets, maar filmtechnisch is dit allemaal natuurlijk prachtig gedaan, de cast is ook van top niveau, dus ga m'n extreem lage score (1*) toch wel verhogen, ik moet een film niet enkel op inhoud/thema beoordelen, maar ook en vooral hoe een film is gemaakt, waar deze puur technisch en kwalitatief op de beoordelingslijn staat en dan geef ik deze puur daarvoor een 4/5, voor thema en inhoud blijft dit wel een 0.5*.

avatar van Stephan

Stephan

umbra schreef:

ik moet een film niet enkel op inhoud/thema beoordelen.

Wat is het thema (of de inhoud) dat je zo stoort?

avatar van umbra

umbra

Stephan schreef:

Wat is het thema (of de inhoud) dat je zo stoort?

Eerst en vooral, oorlog/historische films liggen me vaak niet.

Ik heb liever films, waar bepaalde wansmaak verheerlijkt wordt en niet het politiek correcte heerst. Vb als een oorlogfilm juist het zieke toont, vb een film als Men Behind the Sun (u denkt nu zeker, wat een vergelijking ) Het typische goed-slecht verhaal, het 'menselijke' willen uitvergroten als iets moois. Pakte hier echt niet vr mij. Ik heb films waar dit gegeven zeker wel pakt, vb bij The Green Mile.

avatar van UlrikeB

UlrikeB

Schindler is voor mij echt een held als zakenman. Het is prachtig hoe hij zeker 1100 joden heeft kunnen redden van de dood. Ik vond het wel wat erg om te zien hoe hij bijna instortte van verdriet als hij nadacht over hoeveel joden hij nog had kunnen redden.

De film is zeer goed in elkaar gestoken en het zwart-wit was ook zeer mooi. Hierachter zit ook een betekenis, alle beelden van de oorlog zijn zwart-wit en zo lijkt het niet Hollywoodachtig.

Het einde vond ik toch wel het mooiste stuk van de film. De geredde joden die Schindler bedanken met een ring en hem een papier geven met al hun handtekeningen op zodat hij niet zou worden geëxecuteerd door de geallieerden. Voor hun was hij een held.

avatar van Q Jones

Q Jones

Ik schaamde mezelf dat ik deze film nog nooit gezien had.

Echt een hele goede film, visueel is het ook echt een plaatje is. En wat een pracht rol van Neeson. Deze film blijft echt even bij je. Alles klopt gewoon aan de film.

Fantastisch geregisseerd 5*

avatar van Supernatural

Supernatural

Ik had deze film nog nooit gezien.net geleden dus voor het eerst gezien.had nog niet gestemd.maar echt een superfilm.een supergoed verhaal.met ook een goeie cast.ga de film zeker in de toekomst weer eens zien.

avatar van joost1964

joost1964

Destijds in de cinema gezien en nu weer op BR. Het deed me vroeger meer....misschien geraak je wat afgebot voor menselijk leed? Maar hey, dit blijft een fantastische film.

Toch, kan je een slechte realistische film maken over de holocaust?

De vertolking van Neeson deed me gewoon net iets minder. Ik vond de acteursprestatie van Fiennes wel bepaald indrukwekkend. De arrogantie, de onverschilligheid en de waanzin kan je niet beter vertolken.

A must see uiteraard, maar in mijn top 10 geraakt de film ondanks alles niet.

avatar van Phantasm

Phantasm

Indrukwekkend oorlogsdrama dat prima in elkaar is gezet.

avatar van Capablanca

Capablanca

zinedine1983 schreef:

Wat een held deze zakenman. Heeft heel veel levens gered!

Wanneer komt hier nou eens een film over?

Helemaal mee eens. Inderdaad misdadig hoe Egypte de grens met de Gazastrook potdicht houdt.

avatar van Basto

Basto

Het is bijna 30 jaar geleden dat ik deze film zag. Nu stond de 4K UHD wel al een tijdje in de kast, dus geen betere dag als vandaag voor herziening.

Het eerste uur is ijzersterk. In allerlei vignettes wordt zonder veel toelichting de situatie van de Joden tijdens het begin van de 2e wereldoorlog in Polen geschetst criss gesneden met de zakelijke escapades van Schindler. Het is Spielberg als visuele verteller op zijn best. De fotografie, de art direction en regie zijn een lust voor het oog en buitengewoon zuiver van toon. Het is ook doorspekt met prachtige visuele vondsten, zoals de oplichtende kamers in de nacht tijdens de razzia.

Het tweede deel focust op de situatie in het kamp en Schindlers relatie met Amon Goth, een meesterlijke rol van Fiennes. Hier geldt dat de film zo goed is als de bad guy. Erg goed dus.

Het derde deel gaat over het samenstellen van de lijst en ‘de ontsnapping’. Helaas vervalt Spielberg daar toch weer in zijn bekende valkuil. Het wordt onnodig sentimenteel en opgeklopt. Hij wil plots van alles gaan ‘vertellen’. Ook vond ik de ommezwaai van Schindler van kapitalist naar mensenredder niet geloofwaardig gebracht. Geen idee hoe het in het echt precies gelopen is.

Schindler’s eindspeech en ineenstorting vond ik echt heel zwak. Het shot er direct na als we hem zien wegrijden en in de reflectie van de autoruit alle geredde joden zien, is 100 keer veelzeggender.

Maar goed al met al is het een indrukwekkende film en een perfecte productie. Kom eigenlijk weer op 4*, maar dat komt vooral omdat de laatste smaak het sterkst blijft hangen.

avatar van eddy kiprich

eddy kiprich

Het is de film waar je geen zin in hebt om te kijken, maar ook simpel weg niet over "kunt" slaan. De film is in mijn ogen voortreffelijk, laat de harde wereld zijn; hoe je iedere kans aangrijpt om te overleven, de bizarre waanzin, etc.

Voor mij is dit een absolute 5-sterren film. Onovertroffen in zijn soort. De vertolkingen van Schindler en de kampcommandant zijn uitstekend. Een must-see, ieder jaar. Hij laat je wel even achter met een wrang gevoel. Pareltje van een film.

avatar van rcuppen79

rcuppen79

Basto schreef:

Beetje dezelfde ervaring hier. Laatste keer dat ik deze film zag, was op huurvideo in 1994/1995. Eind vorig jaar kocht ik de 4K UHD versie en die had ik speciaal bewaard om gisteravond te bekijken.

Het blijft toch een indrukwekkende film. Dat ik hem al in één zitting heb uitgekeken, laat wel zien dat het verhaal mij wist te raken. Spielberg was voor die tijd vooral bekend vanwege zijn grote publieksfilms. Met zijn uitstapjes naar volwassen films als The Color Purple en Empire Of The Sun kreeg hij nog niet de waardering waarop hij waarschijnlijk had gehoopt. Dit veranderde met Schindler's List een film die niet alleen 7 Oscars in de wacht sleepte (waaronder Beste Film en Beste Regie), maar ook wereldwijd een groot kassucces was.

De heroïek die vaak nadrukkelijk aanwezig is in Spielberg's films, blijft hier gelukkig achterwege. Oskar Schindler is een held tegen wil en dank. In het begin ziet hij Joodse mensen vooral als een goedkope manier om flink geld te verdienen. Iemand die duidelijk profiteert van de oorlog. Maar hij blijft niet blind voor de wandaden die er destijds zijn gepleegd en op een gegeven moment ziet hij het als zijn morele plicht om de Joodse mensen te helpen, met gevaar voor eigen leven.

Schindler's List had een hele melodramatische film kunnen worden, maar Spielberg houdt zich gelukkig in. Het is eigenlijk een vrij intiem drama geworden, waarbij Spielberg zich vooral focust op het verhaal en de diverse karakters. In die zin vind ik Schindler's List dan ook een stuk geslaagder dan bijvoorbeeld Saving Private Ryan, die het vooral van de visualiteit moet hebben en veel minder van het verhaal of de karakters. De prachtige beelden van Janusz Kaminski worden ondersteund met de mooie muziek van John Williams. Het acteerwerk is over de gehele linie erg sterk. Topacteurs als Liam Neeson en Ralph Fiennes braken definitief door met deze film.

Zonder meer een klassieker en één van de beste films van de jaren '90.

avatar van Svenniboyke

Svenniboyke

Zeer aangrijpende goede film.

Erg eigenlijk dat ik hem nog nooit eerder gezien had.

Wat een gruwel dat “mensen” andere mensen zoiets zomaar aan kunnen doen .

avatar van Margino

Margino

Een absoluut meesterwerk. Beste film ooit.

avatar van unkind

unkind

Bij de keuze om de mantel van het meisje rood te kleuren moet ik denken aan wat een bepaalde historicus zei over Anne Frank. Namelijk dat het leed bevatten van alle mensen wellicht teveel is voor een mens, en dat het draagbaarder is om de aandacht te vernauwen op het leed van één persoon.

Het biedt een centrum van aandacht. Het springt er letterlijk eruit.

avatar van Rotterdam@1

Rotterdam@1

Vanavond op BBC-2 om 23.00 uur Ned. Tijd.

Rotterdam@1 schreef:

Vanavond op BBC-2 om 23.00 uur Ned. Tijd.

Wie verzint die tijden zeg. Een film van dik 3 uur op zondagavond 23.00 uur draaien, alsof mensen niet moeten werken een nachtje later...

En daar is het dan 22.00 uur maar dan is het nog idioot.

avatar van Vascago

Vascago

Pffff wat een emotionele herziening. De 1ste keer vond ik de film heel erg langdradig. Wel goed maar duurde me gewoon te lang. Nu ben ik dit weekend zelf in Krakow en Auschwitz geweest en vandaag gelijk de fillm opgezet. Maar dan komt ie wel even binnen zeg.

avatar van davey400

davey400

Gisteren voor het eerst van mijn leven Schindler's List gezien.

Ik waag me nog even niet aan een beoordeling want ik wil hem eerst nog even laten zakken.

Natuurlijk is het verhaal uitermate indrukwekkend en zijn veel beelden schokkend, maar ik vond het eerlijk gezegd helemaal niet zo'n goede film, en soms zelfs simpelweg uit op effectbejag. (De douche-scene bijvoorbeeld.)

Ligt dat aan mij?

Kan iemand mij uitleggen waarom deze film zo extreem hoog scoort?

Of is de hoge score ook echt alleen maar vanwege de indruk die het gebeuren maakt?

avatar van merijn82

merijn82

davey400 schreef:

Gisteren voor het eerst van mijn leven Schindler's List gezien.

Ligt dat aan mij?

Kan iemand mij uitleggen waarom deze film zo extreem hoog scoort?

Ik kan je ook niet uitleggen waarom deze film zo hoog scoort, maar zo'n douche-scene wegzetten onder de noemer effectbejag voelt toch ook wel wat wrang hoor...

avatar van davey400

davey400

merijn82 schreef:

Ik zal het als spoiler alert taggen bij de uitleg waarom ik het zo zie:
Alles wijst er op dat de mensen die zich moeten uitkleden en naar de doucheruimte worden geleid daar niet meer levend uit zullen komen. We kennen de verschrikkelijke praktijken die toen werden gebezigd, en dat mensen onder het mom van 'eerst douchen' zich eerst moesten uitkleden voordat ze de gaskamer in worden gevoerd.
De hele film bouwt er zelfs naar toe, door ons vooraf nog even aan deze praktijken te herinneren.
De mensen gaan de ruimte in, en de deuren worden zichtbaar hermetisch afgesloten.
Er volgt zelfs nog een schrik-effect doordat het licht ineens uit gaat.

Uiteindelijk komt er toch gewoon water uit de douche-koppen.

Wellicht ten overvloede maar voor de goede orde: ik ben zeer onder de indruk van hetgeen weergegeven wordt en heb zaken als bijvoorbeeld de indrukwekkende stapel brillen ook in het echt in Auschwitz gezien. Dan komt dat extra hard binnen. Maar dat maakt de film (als film) nog niet beter.

avatar van merijn82

merijn82

Hmm ja oké, die snap ik wel. Ik zie dat meer als een 'Pegi 12-uitwerking' van deze gruwelijkheden. Maar ik volg je!

avatar van stratmans

stratmans

Heel mooie film over een lichtje in een schandalig stuk geschiedenis , maar voor mij duurt het toch allemaal wat lang, daardoor wat traag

avatar van MOVIEMAZZTER

MOVIEMAZZTER

Je kan allerlei superlatieven loslaten op deze film. Indrukwekkend, meesterwerk, aangrijpend. Waargebeurd, drama, 2e wereld oorlog allemaal zaken die mijn interesse hebben. Een topfilm van Steven Spielberg.

avatar van Dayer

Dayer

Voor het eerst de film in z'n geheel gezien. Magistraal meesterwerk van Spielberg met een glansrol voor verschillende topacteurs en in het bijzonder Liam Neeson. Film speelt zich af in de Joodse getto van Krakau en later het werkkamp Plaszow. De beelden zijn ronduit gruwelijk, je wordt als kijker niet gespaard. De standrechtelijke executies vliegen je om de oren. Onschuldige mensen worden zonder mededogen afgeslacht door een blinde oorlogsmachine, robots van het naziregime. Als toppunt uiteraard Amon Göth die vanop z'n balkon - als ochtendritueel - willekeurig mensen gaat afknallen met een jachtgeweer. Schindler transformeert intussen van gehaaide kapitalist naar filantroop. Dat gebeurt best geleidelijk, al in zijn eerste contacten met Itzhak Stern geeft hij duidelijk aan dat hij joden niet ziet als ondergeschikten. Al profiteert hij er aanvankelijk zeker van om hen gratis in te zetten in zijn fabriek(en). Deze fabrieken zouden uiteindelijk veilige "havens" blijken voor de joden waarvan 1100 Schindlerjoden het drama zouden overleven. Het einde in kleur is bloedmooi, het haar op je armen gaat er van rechtstaan. Bijzonder verhaal van een van de helden van de Tweede Wereldoorlog, iemand die alles wat binnen zijn mogelijkheden lag in het werk heeft gesteld om mensenlevens te sparen. Zeer indrukwekkend.

avatar van Telefono

Telefono

Ook een film bij wie het niets meer toevoegt wat je zegt, deze heeft em al flink bewezen en al zo veel over geschreven. Dan te bedenken dat volgens critici Goth in deze film erg 'zacht' word neergezet... Erg goede en heftige film.

The Oceanic Six

This list... is an absolute good. The list is life. All around its margins lies the gulf.

Schinder’s List, een monument van een film maar mijn laatste kijkbeurt dateert alweer uit 2011 dus het werd wel tijd om de film nog eens opnieuw te zien. Ik durf Schindler’s List wel de belangrijkste oorlogsfilm aller tijden te noemen en een van de, of misschien wel dé belangrijkste film ooit gemaakt. Maar dat is uiteraard subjectief, zelf zou ik geen belangrijkere titel kennen. Deze film maakt denk ik wel perfect duidelijk wat er in de oorlog met de Joden is gebeurd en hoe onmenselijk wreed zij zijn behandeld. Daarom doet het me ook zeer dat mensen er niks van geleerd hebben en tegenwoordig nog altijd aan Jodenhaat doen in de wereld.

Het verhaal van Oskar Schindler is denk ik wel bekend. Iemand die in het begin gewoon uit was op eigen gewin en langzaam ontdooide en menselijker werd toen hij met eigen ogen zag wat de Nazi’s de Joden aan deden tijdens de oorlog, terwijl hij de middelen en macht had om er een klein beetje wat aan te doen, wat hij ook deed door 1100 Joden te redden door ze te laten werken in zijn fabriek en een deel zelfs terug te halen uit Auschwitz voor de poorten van een zekere dood.

Steven Spielberg is natuurlijk niet vies van sentiment en emotie in zijn films te stoppen en dat doet hij hier ook, maar wel met zoveel respect en nederigheid naar de slachtoffers dat het allemaal heel erg natuurlijk aanvoelt en een aantal momenten, zeker op het einde, oprecht emotioneel en mooi voelen. Dit komt ook tot uiting door het zwart-wit beeld, op een meisje in een rood jasje na (die je later helaas nog eens ziet in een triest moment) en uiteraard het laatste deel met de echte mensen die Schindler heeft kunnen redden. De muziek is ook prachtig, ingetogen maar zo raak. En verder teert de film enorm op drie waanzinnige acteerkanonnen die de rol van hun leven spelen. Liam Neeson mag vandaag de dag wel zijn jaren volmaken met b-actiefilms, maar hij kan echt wel wat. Hij is fenomenaal als Oskar Schindler, met alle nukken die hij had. En Ben Kingsley is ook zo sterk als Iszhak Stern, de Joodse boekhouder die zoveel goed werk verrichte. En de laatste is Ralph Fiennes als de kwaadaardige SS-commandant Amon Göth, die maniakaal, onmenselijk wreed en zelfs een beetje charismatisch was. Een perfecte tegenspeler in deze film, maar bizar dat zo’n walgelijk stuk stront echt heeft bestaan. Volgens Wikipedia schijnt hij persoonlijk al zo’n 500 Joden te hebben vermoord, los van de moordorders die hij dagelijks gaf.

Eigenlijk is alles wat ik over de film typ vrij zinloos, want bijna iedereen kent deze film wel en is er vermoedelijk onder de indruk van. Verplichte kost om minstens eens gezien te hebben, maar ook na vele extra kijkbeurten raakt de film me nog steeds. Ik ben zelf een paar jaar geleden in Auschwitz geweest, dat was zo heftig dat ik sindsdien nog meer kan worden geraakt door dit soort films vol menselijke waanzin.

5* blijven natuurlijk staan

avatar van MisterPink

MisterPink

davey400 schreef:

Sorry hoor, maar ik kan dit niet anders oppakken dan dat die hele scene opgebouwd wordt rondom het shock-effect, en de zucht van verlichting bij ons als kijkers als het allemaal mee blijkt te vallen.[/i]

Dat is ook zo. Het wrange is nu juist dat die douche-scène helemaal niet zo bedoeld was. In de orginele versie Zastihla Me Noc (Film, 1986) van Juraj Herz die Spielberg simpelweg geplagieerd heeft gaat het niet om kitscherig effectbejag.

avatar van Kondoro

Kondoro

Gisteravond weer gekeken n.a.v. de dodenherdenking. Waanzinnige film, nog steeds. De eerste kijkbeurt terug in 2017 wist al veel indruk te maken maar, deze herziening wekt weer heel veel los. Drie uur lang aan de buis gekluisterd, en ik had het gevoel dat het nog wel langer mocht duren, en dat heb ik echt niet vaak. Indrukwekkend, bedrukt en keihard, het zwart witte maakt het nog heftiger.