Schindler's List (1993)

Oorlog / Drama

geregisseerd door Steven Spielberg
met Liam Neeson, Ralph Fiennes en Ben Kingsley

Oskar Schindler is een ijdele en hebberige Duitse zakenman die echter tijdens het Nazi-regime zeer menselijke trekjes begint te vertonen wanneer hij besluit om zijn fabriek te gaan gebruiken als vluchtplaats voor Joden. Gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Schindler, die op deze manier ongeveer 1100 Joden van de gaskamers van Auschwitz heeft weten te redden.

• Vanaf 4 mei in de bioscoop (re-release)
  • nummer 7 in de top 250

Net zoals meerdere anderen heb ik op 27 januari 2019 deze film in de bioscoop gezien die ik begin jaren'90 op video heb gezien. Dat de film tegenwoordig dankzij een miljoen stemmen in de IMDB Top 10 staat en destijds al een Oscar voor beste film won, geeft uiteraard al aan dat het hier over aan absolute topfilm gaat welke de meeste mensen zal aanspreken.

Ik vind de film tijdloos. Dat het in zwart/wit is geschoten zal hieraan bijgedragen hebben. De acteurs zijn erg overtuigend, en hanteren geen maniertjes vanuit een bepaalde periode. En daarbij is het verhaal zelf natuurlijk tijdloos. Ik weet niet hoeveel kennis er tegenwoordig daadwerkelijk over het grootste mondiale conflict ooit (=WW2) bestaat, maar zeker algemene holocaust-kennis kan wat mij betreft niet genoeg worden doorgegeven.

Dit was geen side-note in de geschiedenis. Dit was een doelbewuste, en zeer doordachte, poging om een volk uit te roeien. Ik weet dat de herhaling er in zit als mensen de kans wordt gegeven. Denk aan Rwanda, ex-Joegoslavie, ISIS, etc. Maar het grote verschil is dat de holocaust daadwerkelijk de gruwelijke cijfers heeft behaald van 6 jaar vervolging en meer dan 6 miljoen doden. De meeste andere conflicten zijn gelukkig veel eerder gesmoord.

In de berichten hier over deze film is eerder een nogal nonchalant bericht verscheven over de holocaust. De schrijver ervan zal vooral onwetend zijn geweest. Betreffende schrijver ervan zou ik willen adviseren om zich eens te verplaatsen in die tijd, en wat de Joden (en ook gehandicapten, homo's,etc.) hebben meegemaakt. Ik ben zelf katholiek (maar dat zou er niet toe hoeven te doen). Iedereen kan zich toch wel een voorstelling maken als je op basis van je geloof/cultuur moet worden uitgeroeid? Schindler's List maakt deze voorstelling op een indrukwekkende manier heel expliciet, en alleen daarom al is het een magnifieke film.

Ajax&Litmanen1 schreef:
Dóódzonde dat deze film alleen komende zondagmiddag in de bioscoop draait. Wil 'm dolgraag eens in de bios zien, maar dan is ook Feyenoord-Ajax en dat gaat toch echt voor

Op zich was het een echt mooie wedstrijd. .

Prachtig detail. Het was gisteren de Internationale Herdenkingsdag voor de Holocaust. Dat was me even ontschoten. Top van de bioscopen dat ze die dag Schindler's List draaiden.... op 27 januari 1945 werd Auschwitz bevrijd door de Russen.

Feiraco schreef:

Interessant detail. Ik probeer mij altijd voor de geest te halen hoe het moet zijn om zo een kamp te bevrijden. Moet echt een schokkende ervaring zijn geweest. Nu heb ik van een leerkracht die ik ooit had gehoord dat de jodenhaat niet alleen in Duitsland ingebakken was, maar eigenlijk in heel Europa.

avatar van Ajax&Litmanen1
NRT schreef:

Bekijk de aflevering Why We Fight van Band of Brothers eens. Dat gevoel zal er hebben geheerst bij de geallieerde soldaten die de kampen in moesten om de mensen te bevrijden. Huiveringwekkend.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Deze aflevering heb ik inderdaad gezien. Heb deze zelfs eens teruggevonden op youtube een tijdje geleden. Maar om het echt mee te maken zal toch echt wel iets met je doen. Een tijdje geleden ben ik in Auschwitz geweest. Van Auschwitz was ik zelfs nog niet helemaal van mijn sokken geblazen, maar bij Birkenau had ik dit wel. Hoe groot was dit.

avatar van Flipman
Ajax&Litmanen1 schreef:
Hoewel 't in werkelijkheid niet Easy Company was die Kaufering als eerste bereikte maar de 12th Armored Division. Klein detail.

avatar van Stephan
NRT schreef:
Nu heb ik van een leerkracht die ik ooit had gehoord dat de Jodenhaat niet alleen in Duitsland ingebakken was, maar eigenlijk in heel Europa.

De beroemde lijst die bij de Wannsee conferentie in januari 1942 werd gebruikt toonde aan dat Estland al Judenfrei was. Daar hadden de Duitsers niets mee te maken. Jodenhaat was gemeengoed. Het verschil is dat bij de Duitsers het een door de staat gestructureerd beleid werd.

avatar van RuudC
In Estland woonde voor de oorlog al een aanzienlijke Duitse minderheid. Maar buiten dat, klopt het wel wat die leerkracht zegt. In Oost-Europa waren geregeld pogroms. Spanje schopte ruim 500 jaar geleden alle Joden het land uit. In Nederland werden ze getolereerd bij wet, maar in de praktijk stonden ze lager in de rangorde dan de katholieken (die op hun beurt weer onder de protestanten zaten). Om maar eens even wat voorbeelden te noemen.

avatar van wimaroca
Ajax&Litmanen1 schreef:

Ik hoop voor je, dat je voor Feyenoord bent

Desondanks ik deze film reeds in première heb gezien en nadien nog meerdere malen op video en televisie, blijft het een meesterwerk van formaat.
Al moet gezegd worden dat ik mijn visie over de realiteit en de fictie in dit verhaal moet bijwerken, weergeven hoe het écht allemaal gegaan is tijdens de oorlog in de getto's en de vernietigingskampen is quasi onmogelijk, alleen al omdat men er in geen enkele manier we weerzinwekkende details kan bij betrekken en/of de ervaringen en o.a. walgelijke geuren kan voortbrengen die mensen toen meemaakten toen ze toekwamen.
Ik heb ondertussen mijn ervaring rond de holocaust verbreed en ik moet zeggen dat Steven Spielberg bij het maken van Schildler's List minder mild mocht geweest zijn en de realiteit nadrukkelijker mocht benaderen. De joden die hij heeft gered hebben tenslotte géén luxeleven gehad tijdens de oorlog en zijn enkel dank zij zijn gratie en commerciële instinct....zijn éigen belang kunnen overleven.
Hun passage in Auschwitz was geen fait divers, maar een regelrechte ontmoeting met de hel..
Dit soort details zijn, volgens mijn persoonlijke mening, op zijn hollywoodiaans wel wat afgezwakt...wellicht om overlevenden van de vernietigingskampen niet te veel te bruskeren.
Wat begrijpelijk is en was.
Ok..er zijn wel wat spectaculaire beelden en er is een shockeffect, maar het is gewoon te vluchtig in het geheel.
Dit is zonde..want de laatste getuigens sterven uit en het enige wat onze nazaten zullen meenemen zijn hollywood verhalen rond de oorlog.
Bitter weinig van al het materiaal dat door de jaren heen gemaakt is geeft enigszins de echte realiteit weer, als men het daar zal mee moeten doen om onze kinderen te tonen hoe erg een oorlog is voor iedereen...dan hebben we wel een probleem.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Voor velen.

Eén van de beroemdste oorlogsfilms aller tijden viert haar 25-jarige jubileum met een 4K Ultra-HD uitgave met allerlei extra's. Schindler's List won destijds 7 Oscars, onder andere voor beste film en beste regie. De film prijkt dan ook al jaren aan de top in allerlei lijsten van filmminnend volk. Maar is dat terecht? Feit is dat de film, historisch gezien, van zeer groot belang is. Het verhaal van de Duitser die zoveel Joden redde van de ondergang verdient het om nooit vergeten te worden.

Oskar won de Oscar. Maar zo is het natuurlijk niet. Want het beoordelen van de film is dan misschien wel - voor velen - nauw verweven met het beoordelen van de man zijn daden, maar dat zijn nogal verschillende zaken. Dat het verhaal zich uitermate leent voor een film moge duidelijk zijn. Spielberg is niet van gisteren. De vraag is dus eigenlijk of hij deze held uit de Tweede Wereldoorlog eer aan doet op een cinematografisch verantwoorde wijze. Het antwoord is ja.

Of het een meesterwerk oplevert is een geheel andere vraag. Eentje die wellicht ontkennend beantwoord dient te worden. Want ondanks dat het verhaal kippenvel opwekt, Neeson en Fiennes sterk spelen en de beroemde regisseur het een en ander griezelig mooi in beeld brengt (hetgeen de onder zijn auspiciën gerestaureerde 4K-versie onderstreept) zijn er helaas ook wat minpunten. Zo kakt het halverwege allemaal een beetje in, als er rommelig allerlei bijzaken worden belicht die de aandacht afleiden.

Het valt sowieso wel fair te noemen dat de film een erg lange zit is. Wellicht te lang. Wat ook een beetje tegenvalt is dat het slotstuk wat onwaarschijnlijk aandoet, alsof er des Hollywood nog wat drama moest worden opgeklopt. Toch verdient Schindler's List een plek in de lange rij klassiekers, al was het alleen maar vanwege de realistische en indrukwekkende manier waarop men het afschuwwekkende verhaal in beeld brengt. Het uiteindelijke einde met de overlevenden draagt daar zeker aan bij.

De 4K Ultra-HD schijf komt samen met 2 Blu-rays. De 1e met de film en de 2e met daarop al het bonusmateriaal. Het bonusmateriaal bestaat onder meer uit Voices from the List, een 67 minuten durende docu uit 2004 en een 40 minuten durende reportage uit 2018, getiteld Schindler's List: 25 Years Later. Hierin schuift Steven Spielberg bij o.a. Liam Neeson en Ben Kingsley aan tijdens het Tribeca Filmfestival om de film te bespreken. De UHD bevat Dolby Atmos en de Blu-ray bevat dts-HD Master Audio.

***½

Met dank aan Universal voor het recensie-exemplaar.

Ben het na de tweede keer herziening er toch eigenlijk wel mee eens. Was alweer een tijd geleden dat ik hem gezien had en ik dacht dat er toch wat meer gruwelijkheden en drama van puur de concentratiekamp zelf te zien waren.

In het begin zag je dat nog wel maar de 2e helft kakt ie inderdaad zoals gezegd wordt helemaal in met eindeloze communicatie buiten de kamp om en wordt het een vrij lange zit. Nu begrijp ik ook pas eindelijk waarom ik op school toen ik hem voor de allereerste keer zag in de aula daar in slaap viel.

Het zal best een monument in de filmgeschiedenis zijn voor velen maar mijn kan ie toch niet (meer) zo bekoren.
Ik heb pas ook Escape from Sobibor gekeken en die maakt op mij op 1 of ander manier (buiten het acteren om en de kleinschaligheid) toch een betere indruk van de gruwelijkheden die in concentratiekampen plaatsvinden en hoe de gedupeerden hier mee om gingen (ook onderling).
Maar goed dit is mijn persoonlijke mening en hier zullen het er velen niet mee eens zijn.

Die -2- is trouwens meer omdat ik het gemiddelde persoonlijk gewoon veel te hoog vind na herziening voor deze film. Er zijn natuurlijk kwalitatief heeeel veel mindere films....

avatar van schoonetoonen
MarkAjx1 schreef:

Jammer dat je dan een 2 geeft, om het gemiddelde meer naar jouw hand te zetten. Is dat niet een beetje zeggen dat jouw visie meer waard is dan die van een ander?

Ja het gemiddelde zal ook echt veel omlaag nou poeh poeh maar is toch meer omdat ik van de film wat meer verwacht had denk ik ondanks ik hem al 2x gezien had. Maar wat te lang geleden blijkbaar.

avatar van De Knip
schoonetoonen schreef:

Helemaal gelijk. Het is van een kinderlijk niveau een film met opzet een lagere score te geven.
Als een klein kind die zijn zin niet krijgt.

avatar van Lovelyboy
Wat kun je op 4 Mei nu beter kijken dan Schindler's list? Vorig jaar al eens opgepikt bij de Kringloop en als oorlogsfilm liefhebber met het schaamrood op de kaken bekennend dat ik hem nog nooit helemaal gezien had. Of misschien ook wel en dat bepaalde dingen me ontschoten zijn.

Wat ten eerste in de positieve opvalt: de keuze voor stijlvol zwart wit die de film iets authentieks geeft en het idee van een docu wekt. De beide acteurs, Fiennes en Neeson in beide gevallen toch wel bezig met hun betere rollen gedurende hun carrière, en dan de beelden van de acties binnen het getto, de rennende en jagende Duitsers, speurend met stethoscopen naar achterblijvers, de naakte Joden hollend op de appelplaats onder begeleiding van vrolijke muziek, de kinderen die afgevoerd worden in de vrachtwagens en de moeders die als een soort op hol geslagen kudde aankomen zetten, de selectie, het transport, Auschwitz, de gewetenloze ontaarding van de Duitsers en bijvoorbeeld Goeth die naar harte lust tekeer gaat, moord en als ochtendritueel met een scherpschuttersgeweer een paar Joden omlegt vanaf zijn balkon. Het is op het onwerkelijke nachtmerrie achtige af, rauw realistisch, subliem. Hier geen ruimte voor discussie. Zo ook de rol van Schindler die als rokkenjagende op geldbeluste industrieel in principe geen zier geeft om de joden maar toch gaande weg een gewetensvolle omzwaai maakt en uiteindelijk op het einde van de film al huilend vind dat hij nog meer had kunnen doen. Niets mis mee...

Maar toch zijn er minpunten. Zo is er bijvoorbeeld de lengte van de film, iets wat op zich geen probleem hoeft te zijn, maar de film neemt wel een hele lange en trage aanloop naar de kern van de film. De wording van 'de lijst'. Spielberg strooit bewust of onbewust erg veel zand in de machine met naar mijn smaak heel veel lange en nietszeggende dialogen en andere korte scenes die alleen maar dingen bevestigen die we al wisten. Dit blijft voor mij een dilemma, het stroperig tempo en te wollig allemaal. Wat had de film baat gehad bij een iets kortere en krachtiger aanpak, nu is het niet de topfilm die het had kunnen zijn.

Goed, een gevestigde naam binnen het genre betreffende de Jodenvervolging is het en blijft het. Toch zijn er mijn inziens betreffende dit onderwerp betere films als The pianist, Conspiracy theory, Son of Saul, en Amen om maar eens een paar te noemen.

avatar van BobbyShmurda
Het einde waar Schindler zichzelf dingen kwalijk neemt is wel echt slecht geacteerd hahaha maar anders is dit een perfecte film, ik heb het wel op 1.1x snelheid afgespeeld moet ik erbij zeggen dus hij duurde zo'n kwartier korter voor me.

avatar van Ted Kerkjes
BobbyShmurda schreef:
"Waarom zou je dat doen!?"