Schindler's List (1993)

4,23

Drama / Oorlog

geregisseerd door Steven Spielberg
met Liam Neeson, Ralph Fiennes en Ben Kingsley

Oskar Schindler is een ijdele en hebberige Duitse zakenman die echter tijdens het Nazi-regime zeer menselijke trekjes begint te vertonen wanneer hij besluit om zijn fabriek te gaan gebruiken als vluchtplaats voor Joden. Gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Schindler, die op deze manier ongeveer 1100 Joden van de gaskamers van Auschwitz heeft weten te redden.

nummer 9 in de top 250

1976 BERICHTEN62 MENINGEN

avatar van alexspyforever
geplaatst op 26 mei 2015, 22:30 uur, permalink
Dick2008
De drang om een gerespecteerde film af te kraken zal er zeker wel inzitten bij sommige mensen. Maar ik herken ook vooral de drang van fans om te schieten op eenieder die het met hen oneens is betreffende hun favoriete films. De smaak van een ander in vraag stellen of iemands top 10 gaan ridiculiseren bij onenigheid heb ik al vrij vaak gezien.

geplaatst op 26 mei 2015, 22:41 uur, permalink
calimer@ schreef:
(. . .) Ik stoorde me meer aan de taal, maar hoeveel films hebben de Duitsers gemaakt over de Tweede Wereldoorlog? Dat heeft toch jaren lang zeer gevoelig gelegen!

Ik heb vrij recent Die Mörder Sind unter Uns van regisseur Wolfgang Staudte gezien. Geheel Duitse film uit 1946 over oorlogstrauma’s.

avatar van Stephan
geplaatst op 26 mei 2015, 22:45 uur, permalink
Naar ik heb begrepen was So weit... de eerste serieuze Duitse productie over de oorlog waarin een Duitse soldaat positief werd geportretteerd.

avatar van chevy93
geplaatst op 3 juni 2015, 22:08 uur, permalink

avatar van mjk87
geplaatst op 3 juni 2015, 22:35 uur, permalink

Prachtig, en ook hiervan heb ik toen met de Spelen met een brok in m'n keel gezeten. Die combinatie van muziek en dans.

avatar van comely

geplaatst op 7 juli 2015, 1:55 uur, permalink
Langdradig en saai. Spielberg kan nooit emotie bij me opwekken.

avatar van Musicman10
geplaatst op 18 juli 2015, 1:44 uur, permalink
comely schreef:
Langdradig en saai. Spielberg kan nooit emotie bij me opwekken.

Welke film kan bij jou dan wel emotie opwekken?

avatar van John Milton
geplaatst op 18 juli 2015, 1:47 uur, permalink
Musicman10 schreef:

Welke film kan bij jou dan wel emotie opwekken?

De vote history wekt vooralsnog geen verheldering op 🙂

avatar van misterdhdh
geplaatst op 10 september 2015, 2:35 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Stond al lang op mijn verlanglijstje om eens te bekijken, maar is er nooit van gekomen om hem te bekijken. Was onlangs op tv en had hem opgenomen. Van het weekend eindelijk gezien en had er eerlijk gezegd iets meer van verwacht, natuurlijk is dit een zeer goede film, maar hij heeft me niet geraakt zoals ik had verwacht. Dit is de eerste zwart film die ik zie, en het zwart wit gedeelte beviel me wel, dacht eerst dat ik er meer problemen mee ging hebben, maar vond het wel eens iets anders en een meerwaarde voor deze film. Heb wel genoten van deze film, maar vond hem om eerlijk te zijn toch iets te lang duren, het komt allemaal wat traag op gang en de vaart zit er nooit echt in. Natuurlijk is het allemaal erg om te zien, dat die mannen totaal geen gevoelens hebben en zo maar iedereen neerschieten, het is allemaal wel super in beeld gebracht, misschien was ik gewoon niet in de juiste stemming. Acteerwerk was zeer goed, en het kwam allemaal zeer realistisch over, muziek vond ik iets minder al heb ik daar niet ten volle op gelet. Paar scenes die ervoor mij uitsprongen zoals de scene waarop de joden bedelen op de trein voor een druppeltje water, en op het einde wanneer de overlevers en andere joden bloemen op het graf van Schindler leggen. Heb zeker genoten van deze film, maar had er misschien iets te hoge verwachtingen van. Natuurlijk is dit een toppertje en allemaal zeer mooi uitgewerkt, maar echt volledig geraakt heeft hij me niet, al ga ik hem zeker later nog eens bekijken.
4/5
****

avatar van Daenelia
geplaatst op 10 september 2015, 10:48 uur, permalink
Poosje geleden deze film (weer) gezien met mijn partner, die de film nog nooit gezien had. Het is gewoon een mooie film, niet makkelijk, maar ook niet iets waar je bij weg kunt kijken. Ik was verbaasd dat mijn partner deze film nog nooit gezien had. Maar dat was dan ook wel weer mooi dat ik daardoor een excuus had de film nog eens te zien.
Want echt helemaal voor je lol, nee. Je haalt er wel iets anders uit. En soms moet je je daar even toe zetten.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
geplaatst op 18 september 2015, 13:37 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Film Pegasus schreef:
Film die echt de groei van de oorlog laat zien. Hoe de joden zelf in het begin niet veel doorhebben van hun eindlot en proberen om gewoon te raken aan het armzalige getto. De 3 hoofdfiguren: Oskar Schindler, Itzhak Stern en Amon Göth groeien elk op hun manier tijdens de oorlog.

Schindler evolueert van pure zakenman die enkel joden wil gebruiken omdat die tijdens de oorlog de goedkoopste werkkrachten zijn, krijgt wat medelijden met hem en probeert om hen toch te redden van de dood. Dat zie je vooral in Auschwitz als hij niet zomaar andere joden aanneemt, maar wel de groep waar hij eerder mee werkte in z'n fabriek. Hij begon tezeer gehecht aan hen te raken en zag die joden niet enkel als werklui.

Itzhak Stern is de boekhouder die gewoon z'n job deed om zelf in leven te blijven en niets van Schindler moest hebben. Maar toch doet hij meer en meer om zoveel mogelijk uit het bedrijf te halen en zo dus ook meer joden te kunnen redden.

Amon Göth draait ook lichtjes bij als nazi-officier die bezwijkt voor de steekpenningen van Schindler om de joden in leven te houden.

Zeer emotioneel moment is uiteraard het slot als Schindler de soldaten toespreekt zodat ze naar huis kunnen en hij bij de auto zelf afscheid neemt van de joden. Die hebben een verklarende brief voor hem ondertekend en hij de emoties komen los. Hij kan het zelf niet meer houden en denkt aan al de joden die hij niet heeft kunnen redden...

6 miljoen joden is dan ook wel slikken. Dat is zoveel als Vlaanderen of half Nederland...

Ik heb ondertussen wel meer films gezien over Wereldoorlog II en haar gruwelijkheden. Spielberg is eerder het luchtige genre gewoon. Zo is Saving Private Ryan een vrij afstandelijke film die op zich niet slecht is, maar verder wel teert op de bombastische opening. Ik vroeg me dus af of Schindler's List meer was dan een herinnering en het niet meer dan een hype was. Tijd voor herziening.

Ik zal beginnen met de punten van kritiek. Schindler wordt echt wel opgehemeld, ik kan me voorstellen dat hij andere motieven had, ook al draaiden die later wat bij. Zeker in het begin is het nogal geromantiseerd.

Maar vooral positief. Achteraf bedacht ik me dat het misschien niet slecht is om Schindler zo voor te stellen. Dat het soms iets luchtiger was. Schindler's List is ook geen documentaire, maar een beeld van WO II. De gruwel van de kampen, de daden tegen de joden, de onmenselijke figuren in uniform, ... Nog meer dan een goeie documentaire kan deze film mensen meenemen en laten zien wat er allemaal gebeurd is. Door het zwart/wit te houden wordt een extra tristesse geweekt en krijgen veel beelden een groter effect. Ik was bij enkele scènes zeer onder de indruk. Ook nu nog, na herziening, na al die andere verfilmingen, met de wetenschap dat dit maar een film is, blijven de beelden in de joodse kampen en ghetto's nazinderen. Hoe de joden uit hun huizen werden gehaald, hoe ze de kampen werden ingereden, hoe ze behandeld werden, ...

De film heeft dus haar effect niet gewist. Dit moet verplichte kost zijn. Met wat toelichting erbij kan zo'n film dieper indringen bij studenten dan een documentaire waar ze sceptisch aan beginnen. Indrukwekkende film.

geplaatst op 10 december 2015, 14:08 uur, permalink
Wat een prachtige en ontroerende film van Spielberg. Ik denk de beste 2e Wereldoorlog-film die ik ooit heb gezien. In ieder geval de meest emotionele. 195 waardevolle minuten.

Fantastische prestaties van vooral Neeson, Kingsley en Fiennes. Ook de rest van de cast verdient een pluim.

avatar van Hendrick99
geplaatst op 11 december 2015, 22:35 uur, permalink
Deze film en de film Conspiracy (over de Wannsee-conferentie) zouden eigenlijk verplichte kost moeten zijn op 4 mei. De kille, bureaucratische zakelijkheid waarmee de Nazi's te werk gingen, gaat het verstand nog steeds te boven. Schindler's List brengt dat pijnlijk nauwkeurig in beeld. De film is ook nauwelijks aangedikt of geromantiseerd. Topprestatie van Steven Spielberg om zo'n gevoelig thema op deze manier in beeld te brengen.

avatar van VanRippestein
geplaatst op 29 april 2016, 21:03 uur, permalink
Hendrick99 schreef:
De film is ook nauwelijks aangedikt of geromantiseerd.

Volgens mij is de voornaamste kritiek op deze film dat hij JUIST HEEL ERG alles aandikt, zoals kleine zielige meisjes inkleuren, lang inzoomen op douchekoppen (komptie of komptie niet?!) bombastische muziek, en het perspectief kiezen van redding en heldendom in een tijd van totale hopeloosheid en onmacht. In mindere mate vind ik het ook ongepast hier een 12-rating voor te willen krijgen, want eerlijk is eerlijk, zo netjes ging het er helemaal niet aan toe in reallife. En dat is tenslotte het onderwerp van de film. Blij dat de film je zo tot nadenken stemt, maar over dit onderwerp zijn talloze films gemaakt die respectvoller omgaan met de situatie dan deze melo-bom.

Zoals een scene in de strip Maus waarin zoon van overlever stelt dat er een paar kampgenoten duitsers hadden weten te overmannen bij een opstand. De reactie van de vader, 'ja die gingen 1 dag later dood'. 100x treffender dan deze gigantische loep op de hero.

Dick2008
geplaatst op 29 april 2016, 21:44 uur, permalink
Klopt. Typisch Spielberg. En laten we maar niks verplichten en herdenken dat we in vrijheid mogen leven (ook in keuze bij films).

geplaatst op 30 april 2016, 2:49 uur, permalink
VanRippestein, ondanks ons compleet andere beoordelingen snap ik de jouwe wel, maar waarom ik dit bericht plaats is toch juist iets anders: 'bombastische muziek' beschrijf jij als negatief? Vertel aub waarom, want zonder zulke muziek waren er überhaupt geen topfilms geweest imo, tenzij je bombastisch te letterlijk neemt.

avatar van Hendrick99
geplaatst op 30 april 2016, 9:52 uur, permalink
Even een korte reactie:
1) Ik ben van 1949 en heb bepaalde familieleden nooit gekend als gevolg van WO2. Niet omdat ze Jood waren (dat waren ze niet), maar omdat ze gedwongen werden te gaan werken in Nazi-Duitsland. Wellicht goedbedoelde maar argeloze omerkingen zoals "Blij dat de film je zo tot nadenken stemt" komen dus niet echt bij mij binnen.
2) Met 'verplichten' bedoel ik uiteraard de media en niet de individuele filmliefhebber. Als je weet dat onderwerpen zoals WO2 en de Holocaust nog maar nauwelijks bespreekbaar zijn op sommige (zwarte) scholen, dan snap je ook dat hier voor de media nog een wereld te winnen is.
Aanstaande woensdag (4 mei) wordt de film uitgezonden op Veronica.

geplaatst op 30 april 2016, 13:01 uur, permalink
Teejey schreef:
want zonder zulke muziek waren er überhaupt geen topfilms geweest imo

Vertel aub waarom.

geplaatst op 30 april 2016, 14:20 uur, permalink
Insignificance schreef:

Vertel aub waarom.

'zulke' mag weg worden gelaten in mijn zin die jij quote. Het was al laat zo te zien, ik snap nauwelijks wat ik er zelf heb neergeschreven. 😄

Wat ik bedoel is dat al mijn 4.5* en 5* een hele belangrijke muziek-bijdrage hebben. 'Top'films zonder muziek of waar muziek nauwelijks een bijdrage heeft heb ik nooit wat aan gevonden. Subtiele muziek is op zijn manier ook bombastisch. Vind ik.

geplaatst op 30 april 2016, 17:45 uur, permalink
Nachtbraker!

Teejey schreef:
Subtiele muziek is op zijn manier ook bombastisch.

Als je bombastisch vervangt door manipulatief, zou ik het met je eens zijn.

avatar van Stephan
geplaatst op 30 april 2016, 17:57 uur, permalink
Welke muziek is NIET manipulatief in een film?

geplaatst op 30 april 2016, 18:28 uur, permalink
Dat bedoel ik.

avatar van VanRippestein
geplaatst op 4 mei 2016, 16:19 uur, permalink
Teejey schreef:

Dat zal een verschil in filmsmaak zijn, genoeg films die ik leuk vind die geen bombastische muziek hebben. Ik wordt daar soms kriebelig van. In dit geval omdat het onderwerp zo serieus is. Het ligt aan de toepassing meer dan het hele 'genre' bombastisch. Zeker in combinatie met de rest. Het is geen opzichzelfstaand issue, maar alles bij elkaar opgeteld. Een film is geen som van losse delen voor mij.

avatar van DBTim
geplaatst op 5 mei 2016, 17:03 uur, permalink
Na vele jaren weer eens herzien. Het is nou niet echt een film die ik voor mijn plezier of ter ontspanning eens opzet dus het was mijn tweede kijkbeurt. Vorige week kreeg ik opeens de drang om hem weer eens te herzien. Ik kon mij niet veel meer herinneren maar tijdens het kijken kwamen veel scenes toch weer terug. Dat is voor mij het bewijs dat de film toentertijd indruk maakte. En dat deed het weer, soms mooi en soms keihard en dat spoor blijft de film bewandelen. Goed tegen kwaad, Schindler 'tegen' Goeth die door Ralph Fiennes fenomenaal wordt geportretteerd.

Het meisje met de rode jas kon ik nu ook meer plaatsen en vind ik een geweldige vondst. Het doet met Schindler en de kijker ook wat het kleine Syrische dode jongetje op het strand van Turkije deed: een gezicht geven aan de massa slachtoffers, waardoor het extra hard binnenkomt. Prachtig.

avatar van IH88
geplaatst op 13 juli 2016, 19:32 uur, permalink
“It's Hebrew, it's from the Talmud. It says, "Whoever saves one life, saves the world entire."”

Soms kom je woorden te kort om een film te beschrijven. Schindler's List is een film waarbij een recensie of een beschrijving al snel banaal kan klinken en de film maakt nog steeds een verpletterende indruk. Het volgen van een select groep Joden (degene die uiteindelijk in de fabriek van Schindler komen te werken) in Polen en de verschrikkingen die zij moeten ondergaan is een briljante keuze van Spielberg omdat je zo ook echt de personages een gezicht geeft. Het meisje met die ronde brilglazen en haar moeder zijn hiervan misschien wel het beste voorbeeld.

Daarnaast zijn Schindler, Goeth en Stern sterk uitgewerkte personages en leggen Neeson, Fiennes en Kingsley hun ziel en zaligheid in hun rollen. Neeson en Fiennes hebben de "showy" rollen maar de ingetogen manier waarop Kingsley gestalte geeft aan Stern is ook indrukwekkend. Wat mij daarnaast echt kippenvel gaf was de muziek van John Williams. Die gaat door merg en been en laat je zelfs als de film allang is afgelopen niet los. De film heeft een lange aanloop en ik moest er zeker even inkomen maar uiteindelijk weet de film je toch te pakken. Het einde met de overlevenden die stenen leggen bij het graf van Schindler zou zelfs bij een slechte film de nodige emoties oproepen, laat staan bij een monument als Schindler's List. Een tijdloze film met een belangrijke en nog steeds urgente boodschap.

geplaatst op 23 september 2016, 21:02 uur, permalink
Geef mij maar sophie's choice waar de Duitsers duits en de polen pools spreken en ook qua emotie is die film veel beter.Mss een remake met andere acteurs die meertalig zijn dan komt het geloofwaardiger over.Geef mij maar het boek.Overrated