ad

4,24 7.804 stemmen

Genre: Oorlog / Drama

Geregisseerd door: Steven Spielberg

Met onder meer: Liam Neeson, Ralph Fiennes en Ben Kingsley

IMDb beoordeling: 8,9 (1.228.840)

Releasedatum: 30 november 1993

Over Schindler's List

"Whoever saves one life, saves the world entire."

Oskar Schindler is een ijdele en hebberige Duitse zakenman die echter tijdens het Nazi-regime zeer menselijke trekjes begint te vertonen wanneer hij besluit om zijn fabriek te gaan gebruiken als vluchtplaats voor Joden. Gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Schindler, die op deze manier ongeveer 1100 Joden van de gaskamers van Auschwitz heeft weten te redden.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Julian Scherner

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

neo schreef:

Er wordt wel beweerd dat Spielberg toentertijd reclameloze uitzendingen heeft afgedwongen, maar ik lees daar echter maar weinig over terug. Is er een interview waarin Spielberg hier zelf over praat? Ik vind enkel wereldwijde zenders die praten over dat ze zelf het initiatief namen. Inmiddels al weer heel wat jaren zowel in Nederland als andere landen gewoon weer, weliswaar beperkt, met reclameblokken uitgezonden.

Als ik erop google kom ik diverse bronnen uit 1997 tegen, dus ik ga er vanuit dat Spielberg de televisierelease van de film in Amerika zo heeft laten aanpassen. Ford schijnt de sponsorverliezen te hebben gecompenseerd. Spielberg is volgens die berichten een initiator van de reclamevrije vertoning. Zal wel een eenmalig iets zijn.

avatar van neo

neo (crew)

Die allereerste NBC vertoning is wel te vergelijken met de eerste uitzending op Rtl 4 en andere zenders in andere landen. Echter, er is zo weinig over te vinden. Ik kan mij herinneren dat de toenmalige baas van RTL er toen iets over heeft gezegd, er in veel kranten er iets over stond en er enorm veel reclame werd gemaakt door de zender wegens oa. de reclamevrije allereerste vertoning. Ik ben er niet helemaal zeker van dat Spielberg dit toen wereldwijd heeft kunnen afdwingen, omdat, voor zover de pre-internet tijd goed is vertaald naar digitaal, het er meer op lijkt dat het kopieergedrag was. Jammer dat ik weinig kan terugvinden of kan herinneren, omdat het wel toch wel een unicum was en nog steeds is.

Los van een eventueel ooit geldig akkoord voor Nederland, begrijp ik niks van de zenders die in meer recente vertoningen zich enigszins schikken met beperkte reclameblokken. Laat ik dan nog zwijgen over de huidige tijd waarin hele artikelen worden geweid aan commerciële zenders die films of documentaires uitzenden en men, een paar actieve sociale media gebruikers, zich hier over opwindend en het nieuws wordt. Ik vind het absurd dat deze film, of het nu door een afspraak of volggedrag, wat keren zonder reclame is vertoond op commerciële zenders.

Ik heb deze film slechts 1 keer gezien als toenmalige eerste reclameloos vrije uitzending.

avatar van zinedine1983

zinedine1983

Wat een held deze zakenman. Heeft heel veel levens gered!

Jammer dat de wereld hier echter niks van heeft geleerd daar er momenteel een genocide plaatsvind in Palestina.

Wanneer komt hier nou eens een film over?

avatar van umbra

umbra

• 2035 berichten

Oké puur inhoudelijk is dit mijn ding totaal niet en vond ik deze oersaai en deed me zeer weinig tot niets, maar filmtechnisch is dit allemaal natuurlijk prachtig gedaan, de cast is ook van top niveau, dus ga m'n extreem lage score (1*) toch wel verhogen, ik moet een film niet enkel op inhoud/thema beoordelen, maar ook en vooral hoe een film is gemaakt, waar deze puur technisch en kwalitatief op de beoordelingslijn staat en dan geef ik deze puur daarvoor een 4/5, voor thema en inhoud blijft dit wel een 0.5*.

avatar van Stephan

Stephan

umbra schreef:

ik moet een film niet enkel op inhoud/thema beoordelen.

Wat is het thema (of de inhoud) dat je zo stoort?

avatar van umbra

umbra

• 2035 berichten

Stephan schreef:

Wat is het thema (of de inhoud) dat je zo stoort?

Eerst en vooral, oorlog/historische films liggen me vaak niet.

Ik heb liever films, waar bepaalde wansmaak verheerlijkt wordt en niet het politiek correcte heerst. Vb als een oorlogfilm juist het zieke toont, vb een film als Men Behind the Sun (u denkt nu zeker, wat een vergelijking ) Het typische goed-slecht verhaal, het 'menselijke' willen uitvergroten als iets moois. Pakte hier echt niet vr mij. Ik heb films waar dit gegeven zeker wel pakt, vb bij The Green Mile.

avatar van UlrikeB

UlrikeB

Schindler is voor mij echt een held als zakenman. Het is prachtig hoe hij zeker 1100 joden heeft kunnen redden van de dood. Ik vond het wel wat erg om te zien hoe hij bijna instortte van verdriet als hij nadacht over hoeveel joden hij nog had kunnen redden.

De film is zeer goed in elkaar gestoken en het zwart-wit was ook zeer mooi. Hierachter zit ook een betekenis, alle beelden van de oorlog zijn zwart-wit en zo lijkt het niet Hollywoodachtig.

Het einde vond ik toch wel het mooiste stuk van de film. De geredde joden die Schindler bedanken met een ring en hem een papier geven met al hun handtekeningen op zodat hij niet zou worden geëxecuteerd door de geallieerden. Voor hun was hij een held.

avatar van Q Jones

Q Jones

Ik schaamde mezelf dat ik deze film nog nooit gezien had.

Echt een hele goede film, visueel is het ook echt een plaatje is. En wat een pracht rol van Neeson. Deze film blijft echt even bij je. Alles klopt gewoon aan de film.

Fantastisch geregisseerd 5*

avatar van Supernatural

Supernatural

Ik had deze film nog nooit gezien.net geleden dus voor het eerst gezien.had nog niet gestemd.maar echt een superfilm.een supergoed verhaal.met ook een goeie cast.ga de film zeker in de toekomst weer eens zien.

avatar van joost1964

joost1964

Destijds in de cinema gezien en nu weer op BR. Het deed me vroeger meer....misschien geraak je wat afgebot voor menselijk leed? Maar hey, dit blijft een fantastische film.

Toch, kan je een slechte realistische film maken over de holocaust?

De vertolking van Neeson deed me gewoon net iets minder. Ik vond de acteursprestatie van Fiennes wel bepaald indrukwekkend. De arrogantie, de onverschilligheid en de waanzin kan je niet beter vertolken.

A must see uiteraard, maar in mijn top 10 geraakt de film ondanks alles niet.

avatar van Phantasm

Phantasm

Indrukwekkend oorlogsdrama dat prima in elkaar is gezet.