Schindler's List (1993)

4,24

Oorlog / Drama

geregisseerd door Steven Spielberg
met Liam Neeson, Ralph Fiennes en Ben Kingsley

Oskar Schindler is een ijdele en hebberige Duitse zakenman die echter tijdens het Nazi-regime zeer menselijke trekjes begint te vertonen wanneer hij besluit om zijn fabriek te gaan gebruiken als vluchtplaats voor Joden. Gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Schindler, die op deze manier ongeveer 1100 Joden van de gaskamers van Auschwitz heeft weten te redden.

1990 BERICHTEN 67 MENINGEN
avatar van Antonev
Deze film heeft iets wat heel veel andere oorlogsdrama's niet hebben. Deze film heeft de kracht om je constant met de neus op de feiten te drukken, om heel ruw een bepaald gevoel op te roepen. Bij sommige passages kreeg ik best het heftige gevoel van: shit, dit is echt gebeurd, deze groep mensen is door een ongelofelijke en niet te beschrijven hel gegaan. Te denken valt aan het punt waar ze de persoonlijke bezittingen (brillen, schoenen, sieraden etc.) van mensen verdelen over de grote hopen (wetende dat de eigenaren niet meer als levende wezens bestonden). Bij veel andere oorlogsdrama's wist ik ook wel dat het waargebeurd was, maar weinig van deze films wisten dat heftige gevoel op te roepen. Het zwart/wit is geniaal toegepast en draagt absoluut bij aan het realisme van de film.

Geweldig mooie film.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Nadat ik dit weekend net Auschwitz en Krakau (inclusief de fabriek van Schindler) heb bezocht, was het een geschikt moment om na véle jaren Schindler's List weer eens te zien. Vooropgesteld blijft het bijzonder dat Spielberg één van de leukste spektakelfilms bijna tegelijkertijd kon neerzetten met één van de meest aangrijpende films over die gitzwarte bladzijde in de geschiedenis. Er zou kritiek zijn op Spielberg dat Schindler's List te geromantiseerd is en alles te dik is aangezet. Maar als je goed naar het andere werk van Spielberg kijkt, valt dat bij Schinder's List ontzettend mee. Het had allemaal veel zoetsappiger gekund, maar Spielberg kiest gelukkig voor deze toon, met sterke zwart-wit beelden en zo weinig mogelijk poespas. Soms oogt Schindler's List wellicht een tikkeltje gepolijst, maar meestal is de film juist rauw, hard en in your face en duidelijk gemaakt met een hele lading respect voor het onderwerp. Scènes rondom de ghetto en de kampen vergeet je niet snel. Verder spelen Neeson en Fiennes uitstekende rollen, maar vond vooral Kingsley in zijn ingetogen rol ijzersterk.

4 sterren.

avatar van bjerik76

vind de filmkeuring wel laag 12 jr.
de scenes zijn toch vrij schokkend

avatar van Black Math
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ooit één keer eerder gezien en dat moet ruim twintig jaar geleden geweest zijn, maar verder om diverse redenen altijd geprobeerd de herziening te ontlopen. Eén van de redenen is dat ik bang was een sentimentele draak (zoals wel vaker bij Spielberg) te zien. Dit komt onder andere door het muzikale hoofdthema, wat ik echt een verschrikkelijke tranentrekker vind. De andere reden is dat ik gewoon niet graag naar films over de Holocaust kijk. Het is te echt, en daar kan ik niet zo goed tegen. Maar naar aanleiding van Bevrijdingsdag toch opgezet; het is goed om juist rondom deze dag stil te staan bij wat er allemaal gebeurd is.

Eerste observatie is dat tegen de verwachting in de film af en toe visueel erg mooi is. Het komt met vlagen, maar sommige scènes zijn heel fraai verlicht, waardoor er mooie zwart/wit contrasten ontstaan. Tweede observatie is dat het muzikale thema weliswaar flink gebruikt wordt, maar vooral in doorgewerkte vorm, waardoor het minder sentimenteel werkt. Dit komt het drama allemaal ten goede.

Veel indrukwekkende en tegelijk afschrikwekkende momenten in de film. De koelbloedige moorden. Het moment dat je beseft dat de sneeuw in Auschwitz geen sneeuw is. Het meisje in het rode jasje, die zo erg de aandacht trekt dat je haast niet in de gaten hebt dat er tegelijkertijd mensen gefusilleerd worden. Het moment dat je haar onherkenbaar op de lijkwagen terugziet, alleen herkenbaar aan het jasje. Sowieso de scènes met contrasten in het plot, zoals het spelen van Mozart, terwijl ondertussen massaal Joden vermoord worden. Of de scène waarin Schindler meerdere vrouwen kust terwijl ondertussen Göth zijn dienstmeid aftuigt.

Toch ook momenten van melodrama zoals de douche scène, maar ook de scène aan het einde waarin Schindler breekt. Dit komt toch een beetje over als effectbejag. Niet de enige minpuntjes. De film is wel erg lang. Verder is het taalgebruik enigszins merkwaardig, met Duitsers die Engels spreken met een licht Duits accent (gelukkig niet zo'n Duits accent als Brad Pitt in Seven Years in Tibet), maar er wordt ook regelmatig echt Duits gesproken.

Een sterke hoofdrol tenslotte voor Neeson. De man heeft charisma, en dat komt het personage ten goede. Altijd leuk om karakters in films te zien die zich door het leven bluffen, zoals in de openingsscènes te zien is. Bewonderenswaardig wordt het zodra bluf en charisma ingezet worden om mensen te redden.

Niet helemaal vrij van sentiment, maar veel minder dan verwacht. Afgezien van onder andere het muzikale hoofdthema, wordt meestal de juiste snaar geraakt. 3*.

avatar van Antonev
bjerik76 schreef:
vind de filmkeuring wel laag 12 jr.
de scenes zijn toch vrij schokkend

Ik vind het persoonlijk een film die balanceert op het randje van wel/niet geschikt. Er zitten natuurlijk behoorlijk wat gewichtige en zeer indrukwekkende (met angst en geweld) scenes in, maar ik vind die niet dermate schokkend dat ze over het randje gaan (de film onthoudt zich bijvoorbeeld van het tonen van de stapels met uitgemergelde lijken, gruwelijke executie methodes waarbij wat anders dan een pistool/geweer wordt gebruikt of extreem gewelddadige mishandelingen).

Als ik zo naar de 12 jarigen van tegenwoordig kijk (neefjes/nichtjes/de kinderen die ik train met voetbal), dan denk ik dat ze best bestand zijn tegen hetgeen deze film vertoont. Vergeet niet dat we in het internet tijdperk leven en dat veel kids toegang hebben tot materiaal dat wel even een graadje erger is. Op de Holocaust Wikipedia pagina en op Youtube worden toch heel wat nare en meer schokkende beelden/afbeeldingen getoond. En dat alles is vrij algemeen in te zien.

Dat de film een diepe indruk achter laat zal ik zeker niet ontkennen, maar dat is ook helemaal niet erg met dergelijke onderwerpen. Dat draagt mijns inziens uiteindelijk bij aan de morele ontwikkeling.

avatar van loneranger

Een hele sterke, aangrijpende film van Spielberg. Ik vind het alleen jammer dat er Engels gesproken word, als de Duitsers waaronder Schindler en Goeth nu in de film Duits hadden gepraat was het authentiek geweest en écht helemaal goed.

avatar van Alathir
Eindelijk eens gezien. De lange speelduur en het zwart-witte hebben me heel lang weerhouden om Schindler's List eens op te zetten ondanks dat ik wel redelijk fan ben van oorlogsdrama's en zeker die van de Tweede Wereldoorlog. Ik ben heel blij dat ik gekeken heb want het is een geweldige film, boeiend van begin tot eind en het einde is heel erg mooi. Ik ben er nog niet over uit of ik hem in mijn top 10 ga zetten want wil liever minder bekende films erin laten staan dan een film met 7000+ stemmen. Moeilijk te zeggen of ik de film beter had gevonden in kleur. Ik vind zwart-wit wel iets hebben omdat het zo gemakkelijker is om de grauwheid van de oorlog in beeld te brengen. Het is sowieso allemaal kleurloos en het leven is voor vooral de Joden erg uitzichtloos, waardoor kleuren het teveel zouden opvrolijken. Enige minpuntje is de taal, dus 4.5*.

avatar van max cady

Maar eens herzien deze. Destijds in de bioscoop gezien met school en toen weinig indruk gemaakt maar dat zal de leeftijd geweest zijn of rumoer in de zaal van zo'n klas mavo leerlingen ..

Prachtige film, in schitterend zwart/wit geschoten. Misschien wel de beste WO 2 film.