Schindler's List (1993)

Oorlog / Drama

geregisseerd door Steven Spielberg
met Liam Neeson, Ralph Fiennes en Ben Kingsley

Oskar Schindler is een ijdele en hebberige Duitse zakenman die echter tijdens het Nazi-regime zeer menselijke trekjes begint te vertonen wanneer hij besluit om zijn fabriek te gaan gebruiken als vluchtplaats voor Joden. Gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Schindler, die op deze manier ongeveer 1100 Joden van de gaskamers van Auschwitz heeft weten te redden.

• Vanaf 27 januari in de bioscoop (re-release)
  • nummer 7 in de top 250

Net zoals meerdere anderen heb ik op 27 januari 2019 deze film in de bioscoop gezien die ik begin jaren'90 op video heb gezien. Dat de film tegenwoordig dankzij een miljoen stemmen in de IMDB Top 10 staat en destijds al een Oscar voor beste film won, geeft uiteraard al aan dat het hier over aan absolute topfilm gaat welke de meeste mensen zal aanspreken.

Ik vind de film tijdloos. Dat het in zwart/wit is geschoten zal hieraan bijgedragen hebben. De acteurs zijn erg overtuigend, en hanteren geen maniertjes vanuit een bepaalde periode. En daarbij is het verhaal zelf natuurlijk tijdloos. Ik weet niet hoeveel kennis er tegenwoordig daadwerkelijk over het grootste mondiale conflict ooit (=WW2) bestaat, maar zeker algemene holocaust-kennis kan wat mij betreft niet genoeg worden doorgegeven.

Dit was geen side-note in de geschiedenis. Dit was een doelbewuste, en zeer doordachte, poging om een volk uit te roeien. Ik weet dat de herhaling er in zit als mensen de kans wordt gegeven. Denk aan Rwanda, ex-Joegoslavie, ISIS, etc. Maar het grote verschil is dat de holocaust daadwerkelijk de gruwelijke cijfers heeft behaald van 6 jaar vervolging en meer dan 6 miljoen doden. De meeste andere conflicten zijn gelukkig veel eerder gesmoord.

In de berichten hier over deze film is eerder een nogal nonchalant bericht verscheven over de holocaust. De schrijver ervan zal vooral onwetend zijn geweest. Betreffende schrijver ervan zou ik willen adviseren om zich eens te verplaatsen in die tijd, en wat de Joden (en ook gehandicapten, homo's,etc.) hebben meegemaakt. Ik ben zelf katholiek (maar dat zou er niet toe hoeven te doen). Iedereen kan zich toch wel een voorstelling maken als je op basis van je geloof/cultuur moet worden uitgeroeid? Schindler's List maakt deze voorstelling op een indrukwekkende manier heel expliciet, en alleen daarom al is het een magnifieke film.

Ajax&Litmanen1 schreef:
Dóódzonde dat deze film alleen komende zondagmiddag in de bioscoop draait. Wil 'm dolgraag eens in de bios zien, maar dan is ook Feyenoord-Ajax en dat gaat toch echt voor

Op zich was het een echt mooie wedstrijd. .

Prachtig detail. Het was gisteren de Internationale Herdenkingsdag voor de Holocaust. Dat was me even ontschoten. Top van de bioscopen dat ze die dag Schindler's List draaiden.... op 27 januari 1945 werd Auschwitz bevrijd door de Russen.

Feiraco schreef:

Interessant detail. Ik probeer mij altijd voor de geest te halen hoe het moet zijn om zo een kamp te bevrijden. Moet echt een schokkende ervaring zijn geweest. Nu heb ik van een leerkracht die ik ooit had gehoord dat de jodenhaat niet alleen in Duitsland ingebakken was, maar eigenlijk in heel Europa.

avatar van Ajax&Litmanen1
NRT schreef:

Bekijk de aflevering Why We Fight van Band of Brothers eens. Dat gevoel zal er hebben geheerst bij de geallieerde soldaten die de kampen in moesten om de mensen te bevrijden. Huiveringwekkend.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Deze aflevering heb ik inderdaad gezien. Heb deze zelfs eens teruggevonden op youtube een tijdje geleden. Maar om het echt mee te maken zal toch echt wel iets met je doen. Een tijdje geleden ben ik in Auschwitz geweest. Van Auschwitz was ik zelfs nog niet helemaal van mijn sokken geblazen, maar bij Birkenau had ik dit wel. Hoe groot was dit.

avatar van Flipman
Ajax&Litmanen1 schreef:
Hoewel 't in werkelijkheid niet Easy Company was die Kaufering als eerste bereikte maar de 12th Armored Division. Klein detail.

avatar van Stephan
NRT schreef:
Nu heb ik van een leerkracht die ik ooit had gehoord dat de Jodenhaat niet alleen in Duitsland ingebakken was, maar eigenlijk in heel Europa.

De beroemde lijst die bij de Wannsee conferentie in januari 1942 werd gebruikt toonde aan dat Estland al Judenfrei was. Daar hadden de Duitsers niets mee te maken. Jodenhaat was gemeengoed. Het verschil is dat bij de Duitsers het een door de staat gestructureerd beleid werd.

avatar van RuudC
In Estland woonde voor de oorlog al een aanzienlijke Duitse minderheid. Maar buiten dat, klopt het wel wat die leerkracht zegt. In Oost-Europa waren geregeld pogroms. Spanje schopte ruim 500 jaar geleden alle Joden het land uit. In Nederland werden ze getolereerd bij wet, maar in de praktijk stonden ze lager in de rangorde dan de katholieken (die op hun beurt weer onder de protestanten zaten). Om maar eens even wat voorbeelden te noemen.

avatar van wimaroca
Ajax&Litmanen1 schreef:

Ik hoop voor je, dat je voor Feyenoord bent

Desondanks ik deze film reeds in première heb gezien en nadien nog meerdere malen op video en televisie, blijft het een meesterwerk van formaat.
Al moet gezegd worden dat ik mijn visie over de realiteit en de fictie in dit verhaal moet bijwerken, weergeven hoe het écht allemaal gegaan is tijdens de oorlog in de getto's en de vernietigingskampen is quasi onmogelijk, alleen al omdat men er in geen enkele manier we weerzinwekkende details kan bij betrekken en/of de ervaringen en o.a. walgelijke geuren kan voortbrengen die mensen toen meemaakten toen ze toekwamen.
Ik heb ondertussen mijn ervaring rond de holocaust verbreed en ik moet zeggen dat Steven Spielberg bij het maken van Schildler's List minder mild mocht geweest zijn en de realiteit nadrukkelijker mocht benaderen. De joden die hij heeft gered hebben tenslotte géén luxeleven gehad tijdens de oorlog en zijn enkel dank zij zijn gratie en commerciële instinct....zijn éigen belang kunnen overleven.
Hun passage in Auschwitz was geen fait divers, maar een regelrechte ontmoeting met de hel..
Dit soort details zijn, volgens mijn persoonlijke mening, op zijn hollywoodiaans wel wat afgezwakt...wellicht om overlevenden van de vernietigingskampen niet te veel te bruskeren.
Wat begrijpelijk is en was.
Ok..er zijn wel wat spectaculaire beelden en er is een shockeffect, maar het is gewoon te vluchtig in het geheel.
Dit is zonde..want de laatste getuigens sterven uit en het enige wat onze nazaten zullen meenemen zijn hollywood verhalen rond de oorlog.
Bitter weinig van al het materiaal dat door de jaren heen gemaakt is geeft enigszins de echte realiteit weer, als men het daar zal mee moeten doen om onze kinderen te tonen hoe erg een oorlog is voor iedereen...dan hebben we wel een probleem.