Schindler's List (1993)

Oorlog / Drama

geregisseerd door Steven Spielberg
met Liam Neeson, Ralph Fiennes en Ben Kingsley

Oskar Schindler is een ijdele en hebberige Duitse zakenman die echter tijdens het Nazi-regime zeer menselijke trekjes begint te vertonen wanneer hij besluit om zijn fabriek te gaan gebruiken als vluchtplaats voor Joden. Gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Schindler, die op deze manier ongeveer 1100 Joden van de gaskamers van Auschwitz heeft weten te redden.

avatar van Antonev
Deze film heeft iets wat heel veel andere oorlogsdrama's niet hebben. Deze film heeft de kracht om je constant met de neus op de feiten te drukken, om heel ruw een bepaald gevoel op te roepen. Bij sommige passages kreeg ik best het heftige gevoel van: shit, dit is echt gebeurd, deze groep mensen is door een ongelofelijke en niet te beschrijven hel gegaan. Te denken valt aan het punt waar ze de persoonlijke bezittingen (brillen, schoenen, sieraden etc.) van mensen verdelen over de grote hopen (wetende dat de eigenaren niet meer als levende wezens bestonden). Bij veel andere oorlogsdrama's wist ik ook wel dat het waargebeurd was, maar weinig van deze films wisten dat heftige gevoel op te roepen. Het zwart/wit is geniaal toegepast en draagt absoluut bij aan het realisme van de film.

Geweldig mooie film.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Nadat ik dit weekend net Auschwitz en Krakau (inclusief de fabriek van Schindler) heb bezocht, was het een geschikt moment om na véle jaren Schindler's List weer eens te zien. Vooropgesteld blijft het bijzonder dat Spielberg één van de leukste spektakelfilms bijna tegelijkertijd kon neerzetten met één van de meest aangrijpende films over die gitzwarte bladzijde in de geschiedenis. Er zou kritiek zijn op Spielberg dat Schindler's List te geromantiseerd is en alles te dik is aangezet. Maar als je goed naar het andere werk van Spielberg kijkt, valt dat bij Schinder's List ontzettend mee. Het had allemaal veel zoetsappiger gekund, maar Spielberg kiest gelukkig voor deze toon, met sterke zwart-wit beelden en zo weinig mogelijk poespas. Soms oogt Schindler's List wellicht een tikkeltje gepolijst, maar meestal is de film juist rauw, hard en in your face en duidelijk gemaakt met een hele lading respect voor het onderwerp. Scènes rondom de ghetto en de kampen vergeet je niet snel. Verder spelen Neeson en Fiennes uitstekende rollen, maar vond vooral Kingsley in zijn ingetogen rol ijzersterk.

4 sterren.

avatar van bjerik76
vind de filmkeuring wel laag 12 jr.
de scenes zijn toch vrij schokkend

avatar van Black Math
Ooit één keer eerder gezien en dat moet ruim twintig jaar geleden geweest zijn, maar verder om diverse redenen altijd geprobeerd de herziening te ontlopen. Eén van de redenen is dat ik bang was een sentimentele draak (zoals wel vaker bij Spielberg) te zien. Dit komt onder andere door het muzikale hoofdthema, wat ik echt een verschrikkelijke tranentrekker vind. De andere reden is dat ik gewoon niet graag naar films over de Holocaust kijk. Het is te echt, en daar kan ik niet zo goed tegen. Maar naar aanleiding van Bevrijdingsdag toch opgezet; het is goed om juist rondom deze dag stil te staan bij wat er allemaal gebeurd is.

Eerste observatie is dat tegen de verwachting in de film af en toe visueel erg mooi is. Het komt met vlagen, maar sommige scènes zijn heel fraai verlicht, waardoor er mooie zwart/wit contrasten ontstaan. Tweede observatie is dat het muzikale thema weliswaar flink gebruikt wordt, maar vooral in doorgewerkte vorm, waardoor het minder sentimenteel werkt. Dit komt het drama allemaal ten goede.

Veel indrukwekkende en tegelijk afschrikwekkende momenten in de film. De koelbloedige moorden. Het moment dat je beseft dat de sneeuw in Auschwitz geen sneeuw is. Het meisje in het rode jasje, die zo erg de aandacht trekt dat je haast niet in de gaten hebt dat er tegelijkertijd mensen gefusilleerd worden. Het moment dat je haar onherkenbaar op de lijkwagen terugziet, alleen herkenbaar aan het jasje. Sowieso de scènes met contrasten in het plot, zoals het spelen van Mozart, terwijl ondertussen massaal Joden vermoord worden. Of de scène waarin Schindler meerdere vrouwen kust terwijl ondertussen Göth zijn dienstmeid aftuigt.

Toch ook momenten van melodrama zoals de douche scène, maar ook de scène aan het einde waarin Schindler breekt. Dit komt toch een beetje over als effectbejag. Niet de enige minpuntjes. De film is wel erg lang. Verder is het taalgebruik enigszins merkwaardig, met Duitsers die Engels spreken met een licht Duits accent (gelukkig niet zo'n Duits accent als Brad Pitt in Seven Years in Tibet), maar er wordt ook regelmatig echt Duits gesproken.

Een sterke hoofdrol tenslotte voor Neeson. De man heeft charisma, en dat komt het personage ten goede. Altijd leuk om karakters in films te zien die zich door het leven bluffen, zoals in de openingsscènes te zien is. Bewonderenswaardig wordt het zodra bluf en charisma ingezet worden om mensen te redden.

Niet helemaal vrij van sentiment, maar veel minder dan verwacht. Afgezien van onder andere het muzikale hoofdthema, wordt meestal de juiste snaar geraakt. 3*.

avatar van Antonev
bjerik76 schreef:
vind de filmkeuring wel laag 12 jr.
de scenes zijn toch vrij schokkend

Ik vind het persoonlijk een film die balanceert op het randje van wel/niet geschikt. Er zitten natuurlijk behoorlijk wat gewichtige en zeer indrukwekkende (met angst en geweld) scenes in, maar ik vind die niet dermate schokkend dat ze over het randje gaan (de film onthoudt zich bijvoorbeeld van het tonen van de stapels met uitgemergelde lijken, gruwelijke executie methodes waarbij wat anders dan een pistool/geweer wordt gebruikt of extreem gewelddadige mishandelingen).

Als ik zo naar de 12 jarigen van tegenwoordig kijk (neefjes/nichtjes/de kinderen die ik train met voetbal), dan denk ik dat ze best bestand zijn tegen hetgeen deze film vertoont. Vergeet niet dat we in het internet tijdperk leven en dat veel kids toegang hebben tot materiaal dat wel even een graadje erger is. Op de Holocaust Wikipedia pagina en op Youtube worden toch heel wat nare en meer schokkende beelden/afbeeldingen getoond. En dat alles is vrij algemeen in te zien.

Dat de film een diepe indruk achter laat zal ik zeker niet ontkennen, maar dat is ook helemaal niet erg met dergelijke onderwerpen. Dat draagt mijns inziens uiteindelijk bij aan de morele ontwikkeling.

avatar van loneranger
Een hele sterke, aangrijpende film van Spielberg. Ik vind het alleen jammer dat er Engels gesproken word, als de Duitsers waaronder Schindler en Goeth nu in de film Duits hadden gepraat was het authentiek geweest en écht helemaal goed.

avatar van Alathir
Eindelijk eens gezien. De lange speelduur en het zwart-witte hebben me heel lang weerhouden om Schindler's List eens op te zetten ondanks dat ik wel redelijk fan ben van oorlogsdrama's en zeker die van de Tweede Wereldoorlog. Ik ben heel blij dat ik gekeken heb want het is een geweldige film, boeiend van begin tot eind en het einde is heel erg mooi. Ik ben er nog niet over uit of ik hem in mijn top 10 ga zetten want wil liever minder bekende films erin laten staan dan een film met 7000+ stemmen. Moeilijk te zeggen of ik de film beter had gevonden in kleur. Ik vind zwart-wit wel iets hebben omdat het zo gemakkelijker is om de grauwheid van de oorlog in beeld te brengen. Het is sowieso allemaal kleurloos en het leven is voor vooral de Joden erg uitzichtloos, waardoor kleuren het teveel zouden opvrolijken. Enige minpuntje is de taal, dus 4.5*.

avatar van max cady
Maar eens herzien deze. Destijds in de bioscoop gezien met school en toen weinig indruk gemaakt maar dat zal de leeftijd geweest zijn of rumoer in de zaal van zo'n klas mavo leerlingen ..

Prachtige film, in schitterend zwart/wit geschoten. Misschien wel de beste WO 2 film.

avatar van wimaroca
wimaroca schreef:
Staat in mijn top 10 allertijde,

en nu nog steeds,verplicht kijken boven de 14 jaar.....

avatar van stefan dias
Vierentwintig jaar na dato dan toch maar eens (met lange tanden) hieraan begonnen. En dat viel reuze mee.
Twee dingen verrasten mij: had me aan een soort heiligverklaring verwacht, maar de figuur Schindler blijft toch vrij lang heel ambigu. Hij geeft dat in zijn eindspeech ook zelf toe. Heel lang blijft hij een opportunist die het spel meespeelt. En daarnaast was hij ook niet meteen de meest ideale echtgenoot en bezondigde hij zich ook wel aan een paar #metoo-momentjes. Er is ook geen echte ommekeer (of het zou het meisje in het rode jasje geweest moeten zijn), meer eerder een groeien in zijn rol als mensenredder.
Wat ik vooral goed vond: wat een geweldige productie zeg. Locaties, casting, kostuums… allemaal geweldig. Naar mijn aanvoelen (uiteraard subjectief) de meest waarachtige verbeelding van deze gruwelijke periode. De mensen leden echt kou, ik zag geen aangeklede figuranten… de lijken die op de transportband gingen leken echte lijken te zijn… topproductie.

Alathir schreef:

We hébben al een collectieve beeldvorming van die periode. En die is voornamelijk gebaseerd op zwart-wit foto's. Zwart-wit sluit dan ook perfect aan bij onze fantasie over alles wat er in die periode gebeurd is. Voor films over pakweg de Middeleeuwen of Egypte of de 17de eeuw valt dit argument weg.
Raar maar waar: ook moderen films over 1900 tot en met de jaren 60 lijken realistischer als ze zwart-wit geschoten zijn.

avatar van Fisico
Voor mij is Schindler's list als film zowat dé referentie over het hele Holocaustgebeuren. Dit is een indrukwekkend ruim drie uur durend meesterwerk van Spielberg. Elke keer weer blijft het hallucinant wat mensen elkaar kunnen aandoen. De film is gedraaid in zwart-wit en dat is helemaal geen verkeerde keuze geweest. Alleen de eerste minuten en het slotgedeelte is in kleur waardoor de regisseur wou meegeven dat een gitzwarte pagina van de geschiedenis voorbij is. Een kleur geeft het symbool weer van hoop. Zwart-wit eerder van rouw en (plaatsvervangende) schaamte. De grijstinten kwamen ook mooi tot uiting in de film: bvb toen Stern het kamp van Plasnow terug binnenwandelde of wanneer de treinwagons Auschwitz binnen reden.

De film staat natuurlijk bol van de gruwelijkheden, maar Spielberg slaagde er toch in om de vele momenten niet té expliciet te exploiteren. Daarom ook dat ik de muziek van Williams best kon appreciëren: pakkend, maar niet te sentimenteel. Het acteerwerk, montage en het camerawerk is top. En ook de decoropbouw benaderde de perfectie: alles oogt realistisch en werd tot in de puntjes nagebouwd zoals bvb die joodse grafstenen die als toegangsweg voor Plasnow geplaveid waren. Liam Neeson, Ralph Fiennes en Ben Kingsley werden perfect gecast. Neeson had de rol van Schindler waarbij hij als Duits zakenman zo goedkoop mogelijke arbeidskrachten wou voor zijn emailfabriek. Polen waren nu eenmaal te duur. Hij had eveneens zijn gebreken en was een vrouwenversierder, maar hij behandelde steeds zijn werkvolk met respect. Amon Goeth was een sadist. De scènes waarbij hij in ontbloot bovenlijf vanuit zijn villa met een sniper mensen neerknalde, getuigt van psychopatische trekjes.

Ik blijf het toch markant vinden hoe Schindler zijn hele operatie voor elkaar heeft gekregen. Meer dan eens liet hij zijn menselijkheid merken bij joden. Vooral toen hij tijdens zijn verjaardagsfeest een joods meisje kuste deed (zowel) bij mij (als in de feestzaal) de wenkbrauwen fronsen. Maar daar bleef het niet bij: zijn enthousiasme met de brandslang moest toch vraagtekens opgeroepen hebben? Net als zijn steeds langere (reddings)lijst? Ook zijn invloed op Goeth was opmerkelijk om hem net als de Romeinse keizers genadevol te leren zijn. Zijn invloed was groot, enerzijds door zijn enorme uitstraling en charisma, maar uiteraard eveneens door zijn steekpenningen en cadeautjes.

Schindler's list kent talloze onvergetelijke scènes. Te veel om op te noemen. Als ik er toch nog eentje mag uitpikken dan is het wel de razzia in de wijken van Krakau. Oscar staat machteloos toe te kijken op een heuvel wanneer geweerschoten galmen door de straten en mensen als keurvee uiteen worden gedreven. De daaropvolgende huiszoekingen sneden door merg en been en mensen waren erg vindingrijk om zichzelf een sprankeltje hoop te geven om te overleven: denk maar aan de man die zichzelf vastbond aan de onderkant van het bed, het tapijt dat als camouflage diende, enz ... ook de sfeerschepping tijdens deze scènes was tot in de puntjes uitgewerkt: de weerkaatsing van het vuurlicht van de geweren op de muren liet niets tot de verbeelding over. De (letterlijk) ondersteunende pianomuziek evenzeer ...

Schindler's list is een topfilm in al zijn facetten die steeds een grote indruk op mij nalieten. De film heeft me niet gestimuleerd of "gevormd", de interesse in WOI en WOII is er steeds geweest. Maar het is wel een film die me steeds een brok in de keel geeft. Indrukwekkend! 5,0*, zonder twijfel.

Oja, na alle lof toch één groot minpunt, de taal ... maar laat dat me mijn mening niet veranderen over deze film.

avatar van Shadowed
Na tien minuten gestopt. Zonde van m'n tijd.

Je had misschien toch beter verder kunnen kijken, na 10 minuten van Schindler's List zeggen dat het brak is kan, maar stem en plaats dan tenminste geen reactie.

Na tien minuten gestopt. Zonde van m'n tijd.

Het is een film. Met acteurs. En ja, die spreken Engels.

Verder vond ik (en uiteraard is dat subjectief) deze verfilming één van de waarachtigste, of toch zeker als meest echt aanvoelende verslagen over de holocaust. Elke film over dit thema probeert deze vrij unieke gruwel telkens vanuit een ander oogpunt te vertellen, elk met zijn verdienste.

Het ghetto, de transporten, de uithongering en uitmergeling vond ik toch met heel veel zorg voor detail uitgebeeld. Misschien had een film met Duits, Pools, Hongaars, Jiddisch, Tsjechisch, Babylonisch… nog een tikje waarachtiger geweest, maar dan had het miljoenenpubliek dat hem nu gezien heeft hem wellicht te idioot voor woorden gevonden en zeker zonde van hun tijd.

avatar van MovieMind
Na tien minuten gestopt. Zonde van m'n tijd.
Te idioot voor woorden is je beoordeling, zeker gezien je de film geen kans hebt gegeven.
Niet dat je score van grote invloed is, maar zou het bijna als misbruik melden aan moderators zoals kappeuter of starbright boy. Oeps!

MovieMind schreef:

Dan doe je dat toch?
Ik dacht dat je op deze website je mening mag geven. Kennelijk alleen als je het eens bent met de opvattingen van bepaalde figuren. En zeker niet films afvallen die hier 'hoog' scoren.

avatar van Shadowed

Dan doe je dat toch?

Volgens mij heb je dan niet gelezen wat ik zei. Het maakt mij niets uit of je de film een zeikfilm vind, ik vind het wel storend als je na 10 minuten een beoordeling geeft en een reactie plaatst. Andere op deze site worden hier ook voor gepakt.

avatar van MovieMind
topsoft schreef:
Je mag hier je mening geven, dat doe je toch ook! En een ander mag daar dan ook op reageren toch? Maar een score uitbrengen nadat je maar 10 minuten van de film hebt gezien (of dat nou 0,5 is of 5,0) is ongepast en volgens mij ook niet toegestaan op de site.

Nou kun je dat bij de meesten niet achterhalen, maar bij een slimmerik die het aangeeft wel.

Alathir schreef:

Dus na het zien van de film begreep je waarom voor zwart/wit was gekozen......

Jaren geleden gezien. Indrukwekkende ,bijna documentaire achtige film.Zeer hinderlijk is dat er Engels in gesproken wordt. Glansrol voor Liam, die nadien nooit meer dat niveau heeft gehaald...op de automatische
piloot ging.
De film laat zien hoe gevaarlijk ideeen, meningen, vooroordelen kunnen zijn. Een dier doodt om te overleven...mensen doden om zieke ideeen, dogma's, -ismen...etc. De mens is ook in staat de eigen soort uit te roeien. We kunnen trots zijn op "De Mensheid".......En decennia lang, na zoveel gruwelijkheden gezien op tv, bladen of waar dan ook, zijn er mensen, veel mensen die rustig diezelfde zieke weg van destructie willen bewandelen. Een film die een must moet zijn voor de jeugd...want dat is de toekomst.
Volgens veel wetenschappers leeft De Mensheid niet lang meer, nog maar 100 jaar. Dan hebben we de aarde zo verziekt dat er geen leven meer mogelijk is...Einde van de Mensheid
Misschien maar beter.....na het zien van deze film..

loneranger schreef:

Helemaal mee eens!!! juist het Duits maakt alles nog enger en grimmiger!!! Net of ze van een andere planeet zijn......

avatar van Zwolle84
frans123 schreef:

Juist het Duits maakt alles nog enger en grimmiger!!! Net of ze van een andere planeet zijn......

Jij gaat niet vaak op vakantie zeker?

avatar van Angel9999
Deze film bevat werkelijk vreselijke momenten waardoor het enigszins mogelijk is om een beetje te begrijpen hoe het voelde voor die mensen destijds.

avatar van toscana99
zeer indrukwekkende film. m.i. zou het verplichte kost moeten zijn om deze film op middelbare scholen te laten zien.

Zwolle84 schreef:

Jij gaat niet vaak op vakantie zeker?

Zeker niet naar Duitsland...BTW Ik spreek vloeiend Frans en Engels en begrijp Italiaans en Spaans een beetje.....

kappeuter (moderator)
Offtopic verwijderd.

avatar van SmackItUp
Lastige film om te beoordelen.

Enerzijds bevat de film scènes waarbij je je ogen uitkijkt. Erg realistisch uitziende scènes ook. Maar anderzijds zitten er ook scènes in die bijzonder langdradig zijn. Er wordt wat afgelult, maar een uur later is de situatie nog nagenoeg hetzelfde. Het is daardoor ook niet een verhaal met plotontwikkeling maar in feite een schets van een man die in de Tweede Wereldoorlog een heldendaad heeft verricht.

Ook gevoelsmatig zit ik een beetje in dubio. Het is absoluut een bijzonder verhaal en Spielberg maakt er ook audiovisueel best wel wat moois van. Maar achteraf heb ik toch een beetje het gevoel van leegte. Want waar heb ik nou naar zitten kijken? Naar een zakenman die joden in zijn fabriek laat werken, en ze op deze manier redt van de gaskamer. That's it. Ik snap het portret wel, maar 195 minuten is mij veel te lang. Op een gegeven moment heb je het wel gezien. Ik tenminste wel.

Acteerwerk is verder wel degelijk, al is het Fiennes die er voor mij bovenuit steekt. Het rolletje van Kingsley vond ik wat lullig, weinig diepgang ook.

Voelt voor mij totaal niet als een meesterwerk. Eigenlijk kon ik elke score tussen 2 en 4 sterren wel verantwoorden, dus ik nestel mezelf maar in het midden.