• 10.985 nieuwsartikelen
  • 9.002.681 stemmen

Saving Private Ryan (1998)

Oorlog / Drama | 169 minuten
4,11 8.769 stemmen

Genre: Oorlog / Drama

Geregisseerd door: Steven Spielberg

Met onder meer: Tom Hanks, Tom Sizemore en Edward Burns

IMDb beoordeling: 8,6 (1.495.203)

Gesproken taal: Tsjechisch, Duits, Engels en Frans

Releasedatum: 17 september 1998

Plot Saving Private Ryan

"The mission is a man."

Tijdens de invasie van de Geallieerden in Normandië sterven twee broers. Een derde broer sterft gelijktijdig in Nieuw Guinea, bij het vechten tegen de Japanners. Als bekend wordt dat een vierde broer vermist is geraakt op het Franse platteland, wordt een missie gestart om hem veilig thuis te krijgen.

Social Media

Captain Fred Hamill

Corporal Timothy Upham

avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

Gisteren weer eens gezien en mijn review* van de vorige keer is nog steeds volledig actueel.

Maar gisteren zag ik hem dus voor het eerst in de bioscoop. Dat was echt wel een ervaring. Vooral de actie maar ook ontploffingen maken dan echt indruk. Ook op een bepaalde opwindende manier, iets dat je in veel CGI-geweld echt niet meer hebt. Als er hier iets ontploft dan voel je dat als kijker ook echt. Maandag draait-ie nogmaals bij Vue voor de liefhebbers. En het was ook heerlijk stil in de zaal, erg fijn.

*Blijkbaar alweer juni 2014, voor mijn gevoel was de laatste keer echt maar een jaar of 4 terug. Hier schrik ik van.

scorsese

mjk87 schreef:

Hier schrik ik van.

Time flies. Ik kan me nog herinneren dat ik deze op VHS huurde bij de videoboer.

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

scorsese schreef:

Ik had destijds een paar films op video, SPR was er een van.

Je MM profiel is trouwens enorm handig om eens na te zoeken wanneer je een film voor het laatst zag. Als je tenminste berichten post. Vaak best grappig ook je oude reviews te lezen, ai ai.

avatar van Telefono

Telefono

Sterk verhaal, misschien niet helemaal waargebeurd maar wel realistisch. Heftig allemaal, en dat is misschien ook wel het enigste minpuntje van de film. Na 3 uren geweld, schieten, gewonden, doden etc ben je daar ook wel klaar mee. Juist dat geeft je ook tot denken, de ge-allieerden heb dit allemaal opgeofferd voor ons, onze voorouders. Iets wat we natuurlijk niet mogen vergeten.

Verder is natuurlijk als zoveel over deze film gezegd en is hij zo gewaardeerd dat dit verhaaltje weinig zal toevoegen. Terecht een legendarische film dit.