Saving Private Ryan (1998)

4,11

Oorlog / Drama

geregisseerd door Steven Spielberg
met Tom Hanks, Tom Sizemore en Edward Burns

Tijdens de invasie van de Geallieerden in Normandië sterven twee broers. Een derde broer sterft gelijktijdig in Nieuw Guinea, bij het vechten tegen de Japanners. Als bekend wordt dat een vierde broer vermist is geraakt op het Franse platteland, wordt een missie gestart om hem veilig thuis te krijgen.

2424 BERICHTEN 73 MENINGEN
avatar van Argyle
Mooie en bijzondere film. Mooi acteer werk. Alles realistisch. Had van mij nog langer mogen doorgaan de film.

5.0

Deze film heeft voorgoed het genre oorlogsfilm veranderd. Realistischer dan de invasie van Omaha Beach is oorlog zelden voor 1998 in beeld gebracht. De film temporiseert op zijn tijd om de karakters diepgang te geven, en dat is een welkome afwisseling met de vele actie. Natuurlijk is het verhaal niet realistisch en ook niet waargebeurd, maar dat is de pretentie ook niet. Het is een zeer sterk geacteerde film die terecht inmiddels als een van dé oorlogsklassiekers wordt gezien en in het algemeen als een absolute topfilm.

avatar van Pazmaster
Nog maar eens gekeken. Het ziet er allemaal geweldig uit en er wordt prima gespeeld. Het verhaal en vooral het einde valt toch wat tegen. Op en top amerikaans, patriottistisch tot op het bot en zonder enige verrassing.

avatar van francodipolly
kevin_vp schreef:

"Afrader"

Ik heb het echt helemaal gehad met dat kinderlijke patriottistische gezeik in al die Amerikaanse oorlogsrolprenten! qua cinematografie valt het nog behoorlijk mee voor een Spielberg. Vooral de beginscene dan. Het acteerwerk daarentegen is belabberd slecht ! Tom Hanks was zoals zo vaak irritant in zijn 'heldenrol' en de anderen acteerden ook veels te overdreven.

Nee absoluut overslaan deze handel.

Tom Hanks was inderdaad niet best, wellicht met zijn verkeerde been uit bed gestapt!
haha, grappenmaker!

avatar van dvdfreak123
Toch wel een zeer goede oorlogsfilm deze van Spielberg. Was lang geleden dat ik deze gezien had en heb er weer van genoten. Er kom veel bekende gezichten voor in deze saving private ryan die het allemaal goed doen vind ik. Het begin op het strand van normandie was zeer sterk en soms ook beetje ranzig persoonlijk wel 1 van de sterkste scenes van de film ook vond ik. Film verveelt nergens en gaat ondanks de lange speelduur snel voorbij. De actiescenes zien er heel goed uit. Einde was ook zeer sterk. 8/10

Nino_1993
Lange zit !

avatar van mikey
Ook raar, gisteren deze film herzien na al die jaren, ik kwam tot de conclusie dat hij eigenlijk niets meer is dan een veredelde A team aflevering. Ging ik opzoeken wat ik ooit over deze film schreef, was dat exact hetzelfde. Verder is deze film wel okay. Gewoon lekker oorlogje spelen tegen de slechteriken.

avatar van schenkowiets
Had nog langer mogen duren ,meer hoef ik niet te zeggen !

avatar van Jusstinb
Mijn inziens een van de beste oorlogsfilms ooit! Prachtig drama met Tom Hanks als de hoofdrol.
Het verhaal is erg sterk en wordt gedurende de film steeds spannender. Moet je gewoon gezien hebben. Mega goede acteer prestaties!

avatar van Vdk_Movie
Beste Oorlogs film allertijden!

avatar van Ruben24
Van mij had die nog langer mogen duren. Wat een topfilm is het toch! Goed geacteerd en een mooi verhaal wat ik erg realistisch vind overkomen . Geef hem dan ook de hoogste waardering

Misschien nog een keer kijken. Mogelijk zie je dan ziet wat de rest wel in de film ziet. Een film waar je zo over schrijft nog een keer bekijken? Raar toch. Is ie kennelijk toch blijven 'hangen'. Overigens, okay komt van OK, hetgeen betekende zero kills. Is hier geen sprake van .
mikey schreef:

avatar van IH88
“James, earn this... earn it.”

Wat blijft dit toch een waanzinnig mooie oorlogsfilm. Saving Private Ryan is natuurlijk het bekendst geworden om de ongeëvenaarde eerste dertig minuten met de invasie op Omaha Beach en ook bij herziening blijft het indruk maken. Spielberg toont hier een weergaloos staaltje vakmanschap met de invasie die ongelooflijk realistisch is gefilmd. Het is bruut en er wordt niet op een ledemaat meer of minder gekeken maar het is allemaal zo indringend gefilmd dat je op het puntje van je stoel zit en ademloos zit te kijken naar al het visuele geweld.

De film neemt daarna even gas terug om alle personages te introduceren en dat heb ik altijd wel een sterk punt van deze film gevonden. Alle personages worden mooi neergezet en tijdens de ruim tweeënhalfuur dat de film duurt zitten er naast heerlijke actiescènes, ook rustige momenten in waarin je de personages echt leert kennen. Uiteraard is Tom Hanks fantastisch maar ook Edward Burns (Waar is hij gebleven? Geweldig acteur), Barry Pepper, Tom Sizemore, Adam Goldberg, Giovanni Ribisi, Matt Damon en Jeremy Davies zijn allemaal geweldig. Ook de morele vraag hoeveel soldaten je moet opofferen om er één te redden wordt door Spielberg goed uitgewerkt en de standpunten en bezwaren van de verschillende soldaten komen goed naar voren. De actiescènes zijn echt geweldig en het laatste gedeelte met het gevecht om de brug (de opbouw daar naartoe met de muziek van Edith Piaf en daarna de trillende steentjes… Magistraal) blijft genieten. Het is misschien maar een detail maar het geluid van die oude geweren en de aandacht die hieraan is besteedt blijf ik geweldig vinden. Saving Private Ryan is een klassieker en één van de beste (oorlogs)films die ik heb gezien.

avatar van Kondoro0614
Saving Private Ryan

Bij de (nog maar) tweede herziening kan ik nog steeds niet weg met mijn gedachtes dat deze prachtfilm echt in de top hoort van de WWII films. Het meespelend verhaal is niet het enige wat echt goed is in deze film, nee, het begint al in de begin scenes. Een raadsel. Daarna gelijk de oorlog scenes op het strand ook wel Omaha Beach, oef wat zag dit er hard maar ook weer top uit. Meer intel informatie kun je hier vinden: Omaha Beach - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org , harde werkelijkheid maar gelijk met het ondervinden van een ander doel, het zoeken naar Prvt. Ryan.

De film word prachtig geschoten, actie scenes zijn er genoeg maar er zijn ook de nodige stille scenes, die moet je er ook wel eens tussen hebben, hier en daar wat gepraat is ook niks mis mee! De film volgt een groot en goed aantal scenes af waar Steven Spielberg toch wel goed mee overweg kan, en ook zeker na het eind scenes of eind 'battle' word erg mooi gewerkt. De set-up het plan, de schijters maar ook de helden. En achteraf blijven het allemaal helden, ze kwamen toch voor ons. De film heeft zeker vaak mijn aandacht gewekt en ik kan als maar blijven genieten van films zoals dit, verveeld nooit. Super film , met prachtige acteurs en een super fijn verhaal wat erg goed gecombineerd word met het concept. Details zijn er genoeg en je kunt merken dat hier veel tijd, energie en geld in heeft gezeten om toch een pracht van een film te krijgen. Saving Private Ryan is een grote aanrader!

avatar van des1
"Groeit" in mijn waardering als ik hem terugzie. Je gaat kleinere dingen zien. Eén van de sterkste kanten zijn de gesprekken onderling, o.m. natuurlijk over hoe je de zoektocht moet zien of rechtvaardigen gezien de offers die worden gevraagd. Daarom van 4,5 ster naar 5 ster. Veel acteurs uit deze in 1998 uitgekomen film, zijn later uitgegroeid tot veelgevraagde acteurs. Overigens, wat lijken de jonge en de oude Ryan heel erg op elkaar. Zo erg, dat ik moest kijken of ze Matt Damon niet met veel schminken ouwer hebben doen lijken. Toch wordt de ouwe Ryan gespeeld door de in 2005 overleden Harrison Young. Ten tijde van D-Day was ie 14 jaar.

avatar van russo
Gister in het eye gezien, vond de film nog intenser dan ik m kon herinneren, enige minpuntje was de zeer slechte filmprint. Blij dat we tegenwoordig superscherp digitale projectie hebben!

avatar van Antonev
Bevat eigenlijk alles wat een goede oorlogsfilm moet hebben, maar voor mijn gevoel miste er toch iets. Had op sommige stukken moeite om met de personages mee te leven en sommige passages (vooral de emotionele) voelde té gemaakt aan. Bij bijvoorbeeld 'The Pianist' werd ik van begin tot het eind meegezogen in het verhaal en dat had ik hier dus niet. Ik kom daarom helaas niet verder dan 3,5*.

avatar van TornadoEF5
Eindelijk nog eens een klassieker die ik kan wegstrepen, maar helaas niet met het gewenste resultaat. Het begint allemaal wel vrij goed, met een mooie en lange gevechtsscène die zeer mooi gefilmd werd. Dat laatste zou door heel de film opvallen, en de cinematografie van deze film is een enorm sterktepunt, en dat had ik niet verwacht. Echter ontbreekt het in die lange scène wel aan duidelijkheid, waardoor het lijkt dat je 30 minuten naar stille cinema aan het kijken bent. Ik weet niet of het de bedoeling is, maar ik vond het niet lekker aanvoelen. Nadien gaat het inhoudelijk ook de verkeerde toer op door een rode draad die letterlijk nergens op slaat. We gaan een soldaat gaan redden en daarbij het leven van honderden op het spel zetten omdat die soldaat al wat broeren verloor. Dat zou je toch nooit doen. Het verpest de film en de meeleving ervan wat heel jammer is, gezien de landing en het verdere verloop verder wel zeer realistisch en sterk werd weergegeven. De gevechten en het oorlog voeren werd aan mij vertoond op een manier zoals ik het nog nooit heb gezien (hoewel ik zelden oorlogsfilms bekijk - sterker nog, volgens mij is dit de eerste oorlogsfilm uit soldaatperspectief die ik ooit gezien heb, en dan recht in de actie).

De scènes zoveel jaren later of op het kantoor waar de oorlogsberichten verstuurd worden, werken ook niet, voegen niets toe op een hoop sentiment na. Dat zag ik ook al niet graag in Titanic, en blijkbaar komt het wel vaker terug bij die zogenaamde klassiekers van twintig jaar geleden. Daar ben ik dus geen fan van. Ook zijn de tussenscènes niet boeiend. De rode draad houdt het vanwege zijn onzinnigheid niet boeiend genoeg, en de oorlogsverhalen waar ze vertellen over het thuisfront of wat liggen grappen, doen dat ook niet. Verder lijkt het wel alsof wij Europeanen geen verhaal hebben, en ofwel losers ofwel slechterikken waren. Dit terwijl de Amerikanen de krijgsgevangenen weer met alle respect behandelden, en vechten voor hun "fantastische" vaderland. Die Amerikaanse vlag op het einde is zo aanstootgevend en suggestief dat deze film me een wrange en bittere nasmaak geeft.

Het weergegeven realisme en de cinematografie zijn een applausje waard, maar er zijn teveel minpunten en ik vind het simpelweg niet boeiend genoeg.

avatar van martijn011
Ik zag dat ik bij deze film nog geen review geschreven had, dus het moet zeker acht à negen jaar geleden zijn dat ik deze film voor het laatst gezien heb.
Rond vier en vijf mei kijk ik traditiegetrouw een hoop oorlogsfilms dus ik vond dit een perfecte gelegenheid om deze oorlogsknaller van Spielberg weer eens op te zetten.

Want ook al is het jaren geleden dat ik deze film voor het laatst gezien heb, ik wist nog precies hoe de film verliep.
Uiteraard is de beginscène op het strand van Normandië een regelrechte klassieker. Weergaloos gefilmd, woorden schieten hiervoor tekort. Hetzelfde geldt voor de slotscene tijdens de verdediging van de brug. Spielberg bewijst hiermee gewoon een vakman te zijn en gewoon tot de allerbeste regisseurs te behoren.

De scenes tussen deze twee reuzen zorgen ervoor dat de film geen vijf sterren behaald. Nog steeds erg goed, boven de middelmaat uit, maar niet zo memorabel als het begin en einde.
Uiteraard ook nog de cast een groot compliment geven, met Hanks als positieve uitschieter.
Deze oorlogsfilm behoort gewoon tot de allerbeste ooit gemaakt.
4.5* blijven staan.

TornadoEF5 schreef:

Er is wel degelijk een soldaat van het front gehaald vanwege het overlijden van zijn 3 broers (Waren uiteindelijk 2, 1 zat gevangen in Japanse concentratie kamp!). Gebroeders Niland!

Gerlof1378
Intens gemaakte oorlogsfilm, het verhaal gaat over de eenheid van Kapitein John Miller (Tom Hanks) die tijdens D-Day de opdracht krijgt om James Ryan (Matt Damon) op te sporen. De cast speelt erg goed en bestaat verder uit Edward Burns en Tom Sizemore en kleine cameo's van Ted Danson en Paul Giamatti. De actie is super vooral de eerste 25 minuten zijn heel indrukwekkend, bij mij staat deze in mijn top 25 beste films ooit dus wil je een intense oorlogsfilm zien dan raad ik je deze van harte aan.

avatar van sorbonne
De film opnieuw bekeken en om eerlijk te zijn , blijft het voor mij toch veruit de beste oorlogsfilm .
Actie super, het in beeld brengen van de gruwel enz.... subliem.
Het verhaal is niet waarheidsgetrouw en gebaseerd op enkele voorvallen die in deze wereldoorlog zijn voor gekomen, maar het is en blijft voor mij toch een zeer sterke oorlogsfilm

Actie is zeker goed gedaan. Mooie oorlogsfilm. Het enige wat ik echt ongeloofwaardig vond was het doel van de film. Meerdere soldaten in gevaar brengen om één soldaat thuis te krijgen..

avatar van Alathir
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Mooi geschoten film. Lekker ruig en bloederig. Veel actie, misschien zelfs iets teveel. Het voelde wel nergens repetitief aan en dat is een zeer groot pluspunt. Ik vond de setting van de brug en ook bij de landing in het begin zeer geschikt. Het komt in oorlog meer aan dan alleen maar schieten. Strategie, elkaar vertrouwen en voor elkaar in de bres springen tellen ook mee. Zo hoort het ook.

Ook prachtige momenten van diepzinnigere praat, normale menselijke gesprekken. Herinneringen aan thuis, aan betere tijden. Mijmerend, contemplerend en vooral een lichtpuntje zoeken in al dat oorlogsgeweld. Hoewel ik geen idee heb of dit waargebeurd is, kan ik het langs de ene kant wel begrijpen maar langs de andere kant vind ik het een wat vreemde missie.

Het einde is ook erg sympathiek, buiten dat laatste beeld. De vlag van Amerika... Why? Komt zo propagandistisch over.

Anyway, van de film zelf wel genoten. Het mist wel iets om echt een meesterwerk te zijn. De terugkomst van Ryan die in de armen van zijn moeder valt of iets in die aard, had de emotionele impact misschien wel groter gemaakt. Het is vooral de emotionele band die ik niet sterk genoeg vond. Al kan dat misschien bij een herziening verbeteren. Net geen 4.5* voor nu.