Saving Private Ryan (1998)

Oorlog / Drama

geregisseerd door Steven Spielberg
met Tom Hanks, Tom Sizemore en Edward Burns

Tijdens de invasie van de Geallieerden in Normandië sterven twee broers. Een derde broer sterft gelijktijdig in Nieuw Guinea, bij het vechten tegen de Japanners. Als bekend wordt dat een vierde broer vermist is geraakt op het Franse platteland, wordt een missie gestart om hem veilig thuis te krijgen.

avatar van narva77
narva77 (crew)
Heh ik vind Platoon ook beter! Deze film duurt gewoon veel te lang.

FisherKing
Heh ik vind Platoon ook beter! Deze film duurt gewoon veel te lang.

Ja zei ik al... veel te lang...

Heb 'm gezien van begin tot eind maar kan me alleen een hoop vechten herinneren.
Weinig verhaal

Niet mijn film. *

Ramon K
En Apocalypse Now en The Deerhunter zijn nog veel beter dan Platoon en Saving Private Ryan. En die hebben ook een hele riante speelduur, dus waar praten we over!!!

avatar van Brooklyn
Beste Oorlog film die ik heb gezien.

De film is goed in beeld gebracht.

Je ziet echt hoe erg oorlog is.

5 sterren uit 5 sterren.

ja, vind ik ook. Samen met Apocalypse Now de beste oorlogsfilm aller tijden. Platoon vind ik ook erg goed maar niet van de kwaliteit van deze twee. 5 sterren

Duitse titel: Der Soldat James Ryan

5 sterren!! Echt hele goeie film!!

avatar van Macmanus
Ga je ook stemmen sjantal (zo schrijf je je echte naam och niet he?)

avatar van Zidaan
Ik vind DE bestuh
oorlogsfilm die Ik ooit
heb gezien,
Goed gefilmd goeie cast,

toppertje: 4 sterren

Beste oorlogs film ooit zeer realistisch goed verhaal goed acteerwerk alles klopt in deze film

avatar van Ralfke
De film kent juist helemaal geen goed verhaal! Maar dat is bij Spielberg wel vaker het geval. Verder inderdaad erg realistisch gefilmd...

Niet slecht, maar ook niet goed. Tuurlijk is de weergave van de gevechten en dergelijke zeer realistisch, maar er is ook een hoop meer mogelijk tegenwoordig in vergelijking met 30 jaar geleden. Voor het grote publiek waarschijnlijk DE oorlogsfilm, maar voor de iets kritischer kijker weer het zoveelste verhaal over kameraadschap, vaderlandsliefde en glorie. Niets nieuws onder de zon. Maar wel 3/5.

De Beachlanding is ongekend goed, waarschijnlijk beste en realistischte stukje oorlogsfilm ooit op het witte doek verschenen, alleen daarcvoor al 4 sterren.
3 uur is wel wat lang voor de film, sommige stukken zijn nu eenmaal wat minder boeiend.
Maar dat kan deze film nauwelijks schaden

**** uit *****

lindastuurman
Shaving Ryan Privates LOL

SlingBlade

Apoclypse now veel beter dan Platoon Waar slaat dat op ...

Ramon K
Ik hoop dat dit berichtje van Slingblade een grap is.....Apocalypse Now laat visueel en verhaaltechnisch de concurrenten in het stof bijten. Platoon is wel aardig, maar een meesterwerk nee.......

SlingBlade

Ik vond Platoon veel meer de waanzin van de oorlog aantonen. Ook een geweldige cast die allemaal topprestatie's leverde. Verhaaltechnisch vond ik het al helemaal niks onderdoen voor Apoclypse Now. Bij Platoon zat ik de hele tijd geboeit te kijken,waar ik Apoclypse Now bij momenten erg langdradig vond.

Platoon is een ijzersterke film. maar de geniale waanzin die Apocalypse now naar boven brengt is ongekend.

daarbij zijn de acteerprestaties van Brando, Hopper en Duvall beter dan die van Berenger, Dafoe en sheen (alhoewel die ook erg goed zijn)

Ramon K
Precies Hobbes, ik had de geweldige cast en de prachtige muziek nog niet eens genoemd. Wanneer ik de namen Charlie Sheen of Tom Berenger zie staan gaat mijn hart echt niet sneller kloppen. En voor mij staat 1 ding als een huis; als er 1 oorlogsfilm is die echt de waanzin van oorlog belicht, dan is het Apocalypse Now. Drugs, surfen,uit de hand lopend entertainment voor de soldaten, een totaal onaantastbare Duvall, aanvaringen met tijgers, geweldadige inheemsen, gespiesde lichamen, filosofie, het circus van de media.....deze dingen voegen toch een extra waanzin toe aan de standaardelementen van oorlogswaanzin die zoveel films, zoals Platoon, bevatten.

SlingBlade
Nee bij Hopper en Duvall gaat me hart ook niet echt tekeer kan ik je melden.
Platoon blijft nog steeds voor mij 1 van de indrukwekkendste scene's bevatten,waar ik de inval in het vietnameze dorpje mee bedoel. Waar naar mijn mening de waanzin toch aardig wordt weergegeven.

de waanzin van een inval/battlescene komt in saving private ryan en black hawk down nog veel beter naar voren.

Band of brothers is het ultieme werkstuk over broederschap in oorlogstijd (vind 't nog steeds eeuwig zonde dat ie niet op de site mag )

en apocalypse now voor de enorme waanzin die iemand kan omvatten.

en van Duvall en Hopper heb ik wel 5 sterren films in m'n lijsten staan maar van Berenger niet..en sheen ooknie.

niet om jouw mening aan te vallen ofzow. acteerprestaties waarderen is grotendeels een kwestie van smaak. en smaken verschillen (goddank).

en dat iemand zegt dat ie platoon beter vind dan de bovengenoemde films kan ik een stuk beter mee leven dan met iemand die windtalkers beter vind

wat een mooie film is dit ik heb hem al vaak gezien, maar hij blijft mooi, hij is misschien iets te langdradig maar toch.

avatar van LZA
LZA
Zoals eerder gezegd een geweldig bruut begin,waar je ff van moet bijkomen en dat laat de film ook wel toe, gezien het wat minder indrukwekkende verloop...

4 sterren

avatar van Sjan
De eerste scene is echt geniaal, daarna vond ik 'm een beetje langdradig, maar echt niet vervelend langdradig, gewoon een super goede oorlogsfilm!

avatar van Wolverine
typische Spielberg fil, overdreven Amerikaans. Het goede vs kwade wordt schromelijk overdreven. Daarnaast dat foefje een begin met mensen die terug in de tijd gaan kennen we nu ook wel.
Andere zijde van 17,18 jarige duitse kinderen die naar normandie gestuurd (veelvoud van gesneuveld tov geallieerden) werdenomdat operatie barbarossa mislukte mag ook wel belicht worden als je een realistische film maakt.

avatar van BoordAppel
Many veterans of D-Day have congratulated director Steven Spielberg for the film's authenticity, including actor James Doohan, best known as Scotty from Star Trek. Doohan lost the middle finger of his right hand and was wounded in the leg during the war. He commended Spielberg for not leaving out any gory details.

Altijd leuk de trivia bij IMDb. Wel schandalig dat deze film niet in de top 100 staat.

Ik vind t persoonlijk tien keer zo erg dat Schindler's List daar niet in staat!

avatar van blabla
Nadeel is dat er maar 100 titels in de top 100 passen.
Ben het verder wel met jullie eens, ze zouden er beiden niet fout staan.

avatar van Zavo
Terecht dat deze niet in de top 100 staat. Echt een slechte film dit. Het overdadig geweld, zogenaamd "om de mensen te laten zien hoe erg de oorlog was", maar eigenlijk gewoon bedoeld om mensen naar de bios te lokken. Verder het pure nationalisme, als je het maar voor het vaderland (lees: de VS) doet is alles geoorloofd en ben je een held. Walgelijk!
In dezelfde periode kwam La Vita e Bella uit, het bewijs dat je ook zonder geweld kunt laten zien hoe erg de oorlog was, een film die op mij veel meer indruk heeft gemaakt en die je veel meer aan het denken zet dan deze kutfilm.

Zo, dat moest er even uit

avatar van blabla