• 8.353.985 stemmen

Ontwikkeld door: Trey Parker

Met onder meer: Trey Parker, Matt Stone en Isaac Hayes

Release datum: 13 augustus 1997

Plot South Park

South Park is een Emmy Award-winnende animatieserie. De serie gaat over de surrealistische avonturen van vier boezemvrienden Stan, Kyle, Kenny en Cartman uit South Park, een fictief bergdorpje in de staat Colorado, waar niets normaal blijkt te zijn, en waarin de verhaallijnen bizarre wendingen nemen. South Park staat bekend om zijn simpele animatiestijl, donkere humor en de taboedoorbrekende onderwerpen. De meeste afleveringen zijn een satire op de (Amerikaanse) samenleving, beroemdheden en/of onderwerpen die het nieuws beheersen.

Social Media

Seizoenen

Komt er een South Park seizoen 26?

Acteurs en Actrices

Eric Cartman / Stan Marsh (stemrol)

Chef (stemrol)

Kyle Broflovski / Kenny McCormick (stemrol)

Ms. Cartman (stemrol)

Ms. Cartman (stemrol)

Ike Broflovski (stemrol)

Ike Broflovski (stemrol)

Eric Cartman (spanish version)

Sheila Broflovski (stemrol)

Sharon Marsh (stemrol)

Kyle Broflovski (spanish version)

Bebe Stevens (stemrol)

Stan Marsh (spanish version)

Alle Media

Meningen over South Park

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

donderdag 20 december 2018
South Park seizoen 22 South Park lijkt dan eindelijk weer terug in vorm. Over de gehele linie goede afleveringen en een overkoepelend thema (moderne technologie creëert afstand tussen mens en maatschappij) met daarin genoeg ruimte voor variatie. 'Dead Kids' en 'A Boy and a Priest' hebben een wat wrange en bittere ondertoon in hoe ze topics aansnijden als school shootings en misbruikschandalen in de katholieke kerk. Besmuikt lachen om dingen die net over het randje zijn, zoals de running gag dat er ergens weer een kind flipt en met een AK-47 door het schoolgebouw wandelt. 'The Problem With a Poo' is een voorspelbare kritiek op politieke correctheid, maar met 'Tegridy Farms' hebben Trey Parker en Matt Stone weer een maatschappijkritisch pareltje te pakken dat zo kenmerkend is voor deze tijd. Of hoe ik het voorbeeld van Randy's medicinale wietplantage - progressief, gezellig en regiospecifiek van buiten, maar net zo afhankelijk van kapitalistische mechanismen als elk ander bedrijf - kon gebruiken om de overstap te duiden van De Vegetarische Slager naar Unilever.

Die positieve trend zet zich door met 'The Scoots' waarin een heerlijk oubollig, ietwat kinderlijk griezelverhaal de opzet is om een groot bedrijf als Amazon te persifleren. Oudgediende counselor Mackey krijgt daarin een hoofdrol toebedeeld in een rampenscenario waarin hij als enige ziet hoe zijn stadje langzaam wordt opgeslokt door E-scooters, maar zijn dorpsgenoten gaan voor het gebruikersgemak en niet voor de kritische kanttekeningen. 'Time To get Cereal' en 'Nobody Got Cereal?' halen Al Gore en ManBearPig weer van stal als zelfkritiek op hoe ze ooit de wetenschappelijke waarschuwingen voor global warming op de hak namen. De pay-off is wat anticlimactisch, maar de opbouw ernaartoe is als een vals Hollywoodepos met groots drama en veel emotie. In 'Buddha Box' is Cartman hilarisch als de irritante telefoongebruiker die we allemaal kennen of zijn. Het afsluitende tweeluik 'Unfulfilled' en 'Bike Parade' brengt alle losse eindjes uit dit seizoen bij elkaar in een ietwat chaotische seizoensfinale. De continuïteit van de laatste seizoenen heeft de vervelende neiging om verwachtingen op te roepen en toch niet helemaal waar te maken. Toch ben ik vooral benieuwd hoe ze in het drieëntwintigste seizoen verder gaan nu Trey Parker/Matt Stone hun relevantie hebben hervonden.
avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

donderdag 12 december 2019
South Park seizoen 23 Even leek 'South Park' weer de subversieve satire van weleer met bijtende episodes als 'Mexican Joker', 'Band in China' en 'Shots!!!'. Maar de gimmick rond Tegridy Farms bleef maar uitgemolken worden en er kroop een zekere voorspelbaarheid in het seizoen. Ik was niet zo tegen deze doorlopende verhaallijn als andere forumgebruikers, maar ook voor mij kwam 'Season Finale' als een opluchting omdat het eindelijk klaar leek met gelegaliseerde wiet. Al moet ik zeggen dat afzonderlijke episodes als 'Board Girls' en 'Turd Burgers' ook halfhartige pogingen zijn om iets nuttigs te zeggen over maatschappelijke ontwikkelingen. Vanuit een komisch oogpunt had 'Basic Cable' de leukste grappen en aardig dat ze doorheen het seizoen verwijzingen stopten naar deze aflevering. Maar de zelfbewuste metakritiek ten spijt, het leidt allemaal nergens toe. In 'Christmas Snow' wéééér de boodschap over hoe het bedrijfsleven de maatschappij beïnvloedt met valse waarden als integriteit en authenticiteit. Ooit was ik klaar met de serie omdat ze voorspelbare variaties verzonnen op Cartman die een nazi-cultus opricht tegen iets of iemand. Nu lijkt het spel met zelfverwijzingen een doel op zichzelf te zijn geworden en voegt de serie weinig meer toe aan wat ook.
avatar van AOVV

AOVV

dinsdag 29 december 2015
South Park seizoen 16 Het zwakste seizoen, wat mij betreft. 'A Nightmare on Facetime' is met afstand de beste aflevering, voor het overige valt er hier en daar nog wel een geslaagde grap uit de kast, maar dit seizoen valt me toch behoorlijk tegen..

2 sterren
avatar van Flavio

Flavio

zaterdag 13 februari 2016
South Park seizoen 13 Had seizoen 12 nog een hoop sterke momenten, nu klapt het vrij opeens volledig in elkaar. Eigenlijk geen enkele meomrabele aflevering.