• 8.978.866 stemmen

Game of Thrones (2011-2019)

Fantasy / Drama | 8 seizoenen
4,22 5.353 stemmen + Mijn stem

Genre: Fantasy / Drama

Ontwikkeld door: David Benioff en D.B. Weiss

Met onder meer: Peter Dinklage, Lena Headey en Emilia Clarke

IMDb beoordeling: 9,2 (2.267.953)

Release datum: zondag 17 april 2011

Eerst uitgezonden op: HBO (Verenigde Staten)

• HBO Max Bekijk via HBO Max

Plot Game of Thrones

Geïnspireerd op de sage van de succesvolle fantasieboeken Een Lied van IJs en Vuur van George R.R. Martin, speelt deze HBO dramaserie zich af in een fantasiewereld waar zomers jaren kunnen duren en winters zelfs een heel leven lang. Dwars door de intrigerende aarden van het zuiden, de wilde gronden van het oosten, het bevroren noorden en tot aan de oude Muur die het rijk beschermt tegen het mysterieuze obscure van hierboven, vechten de machtige families van de Zeven Koninkrijken om de Troon van Westeros te veroveren.

Daenerys Targaryen

Tyrion Lannister

Jorah Mormont

Meningen over Game of Thrones

zondag 28 oktober 2018
Game of Thrones seizoen 1 Ik heb het lang uitgesteld, maar ik ben nu eindelijk begonnen aan het opnieuw kijken van Game of Thrones. In aanloop naar het achtste en laatste seizoen wil ik de zee van informatie in deze serie weer goed op een rijtje hebben. Dit keer kijk ik het met mijn vriendin, die de serie nog nooit heeft gezien. Leuk om te zien hoe zij hele andere gedachtes heeft over waar bepaalde verhaallijnen naartoe gaan. In de tussentijd heb ik ook het eerste boek gelezen, wat mij nieuwe achtergrondinformatie over bepaalde personages in de serie bood. Wat is dit nog steeds een fantastisch seizoen. Toen ik jaren geleden aan de serie begon (volgens mij een paar maanden voordat S2 uitkwam) heb ik dit seizoen in een paar dagen verslonden. Ook ditmaal heb ik er slechts een week over gedaan. De personages, ondanks dat ze relatief weinig in beeld zijn, stuk voor stuk interessant en het spannende schrijfwerk zorgt ervoor dat je constant wil weten hoe het verder gaat. Leuk om nu alle verwijzingen te zien naar gebeurtenissen in latere seizoenen en om je meer te focussen op personages die pas later een grotere rol hebben. Wat mij opvalt is dat de personages eigenlijk vanaf het begin al goed neergezet worden. Dat geldt ook zeker voor de kinderen in de serie, wat toch altijd even afwachten is. Qua acteerwerk springt Jack Gleeson er voor mij het meeste uit. Je hebt gelijk een bloedhekel aan die jongen, maar wat speelt hij dat goed. Ook Kit Harington en Michelle Fairley vind ik er door hun acteerwerk gelijk uitspringen. Het enige dat mij stoort, en wat in de vorm van een boek eigenlijk niet stoort, is het feit dat er enorm grote stappen in de tijd gemaakt worden. In films en series komt dat toch altijd wat minder fijn over. Ook vond ik in dit seizoen het productieniveau een tikje lager liggen dan in de andere seizoenen. Vooral de soldaten in Kings Landing kwamen soms een beetje knullig over.

Lebarron

donderdag 10 september 2020
Game of Thrones seizoen 1 Game of Thrones was een geweldige serie gebaseerd op de boekenserie A Song of Ice and Fire van George R.R. Martin. De titel Game of Thrones slaat op de oorlog die ontstaat tussen de verschillende huizen om de troon van het rijk Westeros. Centraal staan de telgen van Huis Stark: Robb, Sansa, Brandon, Arya en Rickon en de bastaard Jon Snow. Hun vader Eddard Stark was heerser van het Noorden maar wordt gevraagd hand(adviseur) van de Koning te worden. Dochters Sansa en Arya reizen mee met hem mee. Robb is de nieuwe heerser van het Noorden. Jon Snow gaat naar het hoge Noorden om wachter op de Muur te worden. Die muur moet het noorden van de wilden en een ander groot gevaar behoeden. De kracht van Game of Thrones was dat niets blijvend was. Een bondgenoot van vandaag kon morgen bij de vijand aansluiten. Er waren maar weinig personages die oprecht en eerlijk zijn. De meeste hebben boter op het hoofd en bloed aan hun handen. Meest schrijnende voorbeeld is Catelyn Stark. Vanuit haar moederliefde doet ze een actie die haar man de kop kost en haar gezin uiteen doet vallen. Later ondermijnt ze ook het gezag van haar zoon Robb in een poging om haar dochters terug te krijgen. Iets wat hem en ook haar uiteindelijk fataal word. Het is dus een serie vol actie, avontuur, spanning, intriges, leugens en bedrog maar ook vol met bijzondere volkeren, vreemde wezens en schitterende personages. Het had eigenlijk een dikke 5 moeten krijgen maar de ontknoping van de serie in seizoen 8 voorkomt dit. Die heeft de serie iets van zijn glans ontnomen helaas.

clubsport_tv

zaterdag 17 april 2021
Game of Thrones seizoen 8 Thomas en ook Jazzthieve , ik kan me hier grotendeels bij aansluiten , toen het schrijfmateriaal van Martin opwas ging ook de serie achteruit met als dieptepunt dit waardeloze seizoen 8 . 7 seizoenen kregen we te horen : winter is coming! , om dan vervolgens te worden belazerd met een 5 minuten scene waarin een tiener de knight king uitschakeld met een mes . overt your expectations , of vrij vertaald : de kijker op het verkeerde been zetten , dat schijnt een veelgebruikte schrijftactiek in hollywood te zijn om het gebrek aan creatief vermogen te maskeren om een verhaal goed af te ronden . Natuurlijk was dit niet de enige reden dat de serie zo catastrofaal ontspoorde , maar wel het moment dat het echt de verkeerde kant op ging . Ik denk dat Benniof en Weiss gewoon al met hun kop bij star wars zaten , maar ook George RR Martin is gewoon medeverantwoordelijk , Winds of winter is nog steeds niet af om maar te zwijgen over de rest en ik geloof niet dat dat nog gaat gebeuren ( de man is gewoon al jaren alleen maar bezig met randzaken ) .
avatar van Alathir

Alathir

zaterdag 25 mei 2019
Game of Thrones seizoen 8 Jammer dat een serie zo moet eindigen. Met de finale zelf kan ik nog wel min of meer leven. Voorspelbaar maar die twist (Bran koning) kan ik wel begrijpen. Maar de twee afleveringen die de 2 meest epische veldslagen uit de tv geschiedenis hadden moeten tonen, zijn compleet gefaald. Geen greintje spanning en de schrijvers schrijven zoals het hun belieft.