ad
  • 8.142.127 stemmen

Game of Thrones - Seizoen 1 (2011)

Show titel: Game of Thrones

IMDb beoordeling: 9,3 (1.819.141)

Seizoenen: 8 seizoenen

Afleveringen: 10

Datum van release: zondag 17 april 2011

• Ziggo Bekijk seizoen 1 via Ziggo

Game of Thrones

Afleveringen Seizoen 1 (2011)

1. 1. Winter Is Coming

Als een deserteur van de Nachtwacht vlak buiten Winterfell wordt gevonden en stelt dat hij ten noorden van de Muur de "White Walkers" heeft gezien, moet Lord Eddard "Ned" Stark snel een beslissing nemen. Eenmaal thuis hoort Ned van zijn vrouw Catelyn dat zijn mentor, Jon Arryn, gedood is in de hoofdstad Koningslanding en dat Koning Robert op weg is naar het noorden om hem Jon Arryn's plaats als de "Hand van de Koning" aan te bieden. Aan de andere kant van de Nauwe Zee hoopt Viserys Targaryen de troon terug te winnen door zijn knappe zusje Daenerys uit te huwelijken aan Khal Drogo, leider van de nomadische Dothraki krijgers.

2. 2. The Kingsroad

Nadat Ned het aanbod om de "Hand van de Koning" te worden heeft geaccepteerd, vertrekt hij uit Winterfell met zijn dochters Sansa en Arya, daarbij Catelyn achterlatend. Jon Sneeuw trekt noordwaarts om zich aan te sluiten bij de Broederschap van de Nachtwacht. Tyrion besluit om niet met zijn familie terug te keren naar het zuiden, maar Jon te vergezellen op weg naar de Muur. Viserys verheugt zich al op het heroveren van de troon, terwijl Daenerys leert hoe ze het haar nieuwe echtgenoot Drogo, naar de zin kan maken.

3. 3. Lord Snow

Bij aankomst in Koningslanding schrikt Ned van alle intriges binnen het Koninkrijk. Jon Sneeuw maakt indruk op Tyrion ten koste van de andere rekruten. Catelyn vermoedt dat de Lannisters meer weten van Bran's val en vertrekt stiekem naar Koningslanding, waar ze Petyr Baelish, een sluwe, oude bondgenoot en bordeelhouder, tegenkomt. Cersei en Jaime peinzen over het herstel van Bran, terwijl Arya leert zwaardvechten. Op weg naar Vaes Dothrak lopen de spanningen tussen Daenerys en Viserys hoog op.

4. 4. Cripples, Bastards, and Broken Things

Ned bestudeert een boek voor zijn zoektocht naar aanwijzingen over de dood van Jon Arryn, en vindt één van King Robert's bastaardzonen. Robert en zijn gasten wonen een toernooi bij ter ere van Ned. In Castle Black neemt Jon maatregelen om Sam te beschermen tegen verdere pesterijen, en in Vaes Dothrak heeft Viserys een conflict met Daenerys. Sansa droomt over een toekomst als koningin, terwijl Arya zich een heel andere toekomst voorstelt. Catelyn verzamelt de bondgenoten van haar man om een statement te maken, terwijl Tyrion op de verkeerde tijd op de verkeerde plaats is.

5. 5. The Wolf and the Lion

Verbolgen over het bondgenootschap van Daenerys met de Dothraki's, neemt Robert een besluit dat zijn relatie met Ned schaadt. Catelyn wordt geholpen door haar gevangene, Tyrion, maar krijgt een koele ontvangst in de Eyrie van haar zus Lysa, de weduwe van Jon Arryn. Sansa is gecharmeerd van de knappe Ser Loras Tyrell, a.k.a. the Knight of Flowers. Arya hoort bij toeval over een samenzwering tegen haar vader.

6. 6. A Golden Crown

Terug in zijn functie als de Hand van de Koning, neemt Ned de honneurs waar terwijl Robert op jacht is. Ned neemt een besluit dat grote gevolgen kan hebben binnen de Zeven Koninkrijken. In de Eyrie bekent Tyrion zijn "misdaden", ook eist hij van Lysa een proces door middel van een gevecht. Joffrey maakt zijn excuses aan Sansa, en Viserys ontvangt zijn laatste betaling van Drogo voor Daenerys.

7. 7. You Win or You Die

Als hij uitlegt dat de toekomst van de Lannisters op het spel staat, drukt Tywin zijn zoon Jaime vlak voor de strijd op het hart dat hij "de man moet zijn die hij voorbestemd was te zijn". Ned confronteert Cersei met de geheimen die Jon Arryn het leven kostten. Met het lot van de vermiste Benjen in zijn gedachten legt Jon Sneeuw zijn geloften voor de Nachtwacht af, maar niet met de missie die hij zo graag wilde. Nadat Ser Jorah Daenerys redt van de dood, leidt een woedende Drogo de Dothraki naar onbekend grondgebied. Ondanks zijn verwondingen spant Robert zich in voor een soepele opvolging in Koningslanding.

8. 8. The Pointy End

Na de gevangenneming van Ned moeten Syrio en Arya het opnemen tegen wachters van de Lannisters, terwijl Cersei Sansa manipuleert voor haar eigen gewin. Robb verzamelt de noordelijke bondgenoten van zijn vader en trekt zuidwaarts voor de strijd met Tywin Lannister. Tyrion vormt een ongemakkelijke alliantie met de bergstammen en herenigt zich met zijn vader. Jon haalt uit naar Ser Alliser Thorne en vecht met een mysterieuze vijand van achter de Muur. Daenerys zal moeten accepteren dat het heroveren van Westeros niet zonder wreedheden zal verlopen als de Dothraki een vreedzaam dorpje aanvallen.

9. 9. Baelor

Als Sansa's leven in gevaar is, neemt Ned een fatale beslissing. Catelyn sluit een smakeloze deal met de gluiperige Walder Frey. Tyrion krijgt een minnares en wordt door zijn vader gedwongen aan de frontlinie te vechten. Robb behaalt zijn eerste grote overwinning en maakt een kostbare gevangene. Jon wordt beloond voor zijn moed en ontdekt een duister geheim over Maester Aemon. Terwijl Drogo's verwonding ontsteekt, vestigt Daenerys haar hoop op de tot slaaf gemaakte heks Mirri Maz Duur.

10. 10. Fire and Blood

Terwijl tragisch nieuws zich verspreidt binnen de Zeven Koninkrijken verhoort Catelyn Jaime over de val van haar zoon, en verandert het lot van Robb voor eeuwig. Na een verrassende beslissing van zijn vader trekt Tyrion naar het zuiden. Arya verandert van identiteit in een poging om Koningslanding te ontvluchten, en Joffrey terroriseert Sansa. Bij de Muur wordt Jon gedwongen een keuze te maken tussen de Nachtwacht en zijn familie. Aan de overkant van de Nauwe Zee betaalt Daenerys een hoge prijs voor haar liefde, maar gloort er ook hoop aan de horizon.

avatar van woeler82

woeler82

De meest verslavende serie die ik ooit gezien heb, het is een serie waar veel gebeurd, actie , avontuur

spanning ,intriges en bedrog .

In elk deel van ongeveer 50 minuten van de serie gebeurd best wel veel .

In deel 1 niet zo erg, maar dat bouw wel de spanning op.

Vooral de draken zijn imposant , in begin niet maar later wel

Ik moet nog deel 8 kijken die ik morgen pas krijg.

Ongeacht de uitslag van deel 8 heb ik alle delen binnen 10 dagen gekeken , elke keer meer.

Over 3 jaar zal ik met veel plezier alle delen bekijken, met een woord uitmuntend

avatar van Sweenie.

Sweenie.

Het is even doorkomen met de 1e afleveringen omdat je even de personages moet leren kennen. Maar als je dit opgegeven moment kent en je zit in het verhaal blijf je maar kijken en wil je weten hoe het afloopt mijn advies aanrader

avatar van zoutzak

zoutzak

Leuke settings weliswaar maar wat een langdradige soap is dit zeg, geen doorkomen aan. Kennelijk ben ik een van de weinigen die niet te spreken is over het acteerwerk.

avatar van hatebreeder

hatebreeder

Ook ik vind dit een zwaar overgewaardeerde serie. En inderdaad het acteerwerk is niet heel bijzonder vind ik.

avatar van Phantasm

Phantasm

Het begin vond ik wel wat traag, maar daarna wordt het toch steeds beter.

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Het heeft lang geduurd voordat ik deze serie een kans gaf, omdat ik er meestal erg tegen opzie om met de nieuwste rage mee te doen. En het is ook leuker om de hele serie achter elkaar te kunnen bekijken zonder te hoeven wachten tot een nieuw seizoen of nieuwe aflevering uitkomt. Game of Thrones is een serie die de kijker helemaal wegvoert en onderdompelt in een andere, fantasierijke wereld. De kwaliteit van deze serie is op het niveau van een Hollywood film, met mooie beelden, sterk acteerwerk en sfeervolle muziek. Zowat elk personage is goed vertolkt, met voorop Sean Bean (die een gelijkaardige rol neerzet als toen hij Boromir speelde in Lord of the Rings) als Eddard Stark en de dwerg Peter Dinklage als Tyrion Lannister. Er wordt behoorlijk wat onverbloemde geweld en seks getoond, waardoor je het gevoel krijgt dat deze serie voor de volwassenen bestemd is. Emilia Clarke laat zich bijvoorbeeld regelmatig van haar mooiste kant zien. Hierdoor krijg je minder het gevoel naar een aftreksel van LOTR of The Hobbit te kijken, maar eerder naar iets in het genre van The King (2019). De grauwe en harde realiteit van de middeleeuwse periode wordt goed neergezet.

Karaflax schreef:

De eerste scene vond ik niets aan. Ik was dan ook bang voor veel fantasie. Dit bleek gelukkig mee te vallen.

De openingsscene van de eerste aflevering doet inderdaad even vermoeden dat men op het genre horror-fantasy gaat inzetten, maar we krijgen al gauw te maken met familievetes, politieke intriges en verraad. En ook nogal veel dialogen, maar toch net genoeg afwisseling met plot- en karakterontwikkeling, en af en toe wat actie. Als ik een verzuchting heb dan is het wel deze, er wordt teveel gepraat en er is te weinig actie. Maar gelukkig eindigt elke aflevering met een leuke twist of cliffhanger, waardoor je als kijker toch geëngageerd blijft en wilt weten wat er nog meer gaat gebeuren.