Mijn Series +

Game of Thrones - Seizoen 5 (2015)

Fantasy / Drama

ontwikkeld door David Benioff en D. B. Weiss
met Peter Dinklage, Lena Headey en Emilia Clarke

Geïnspireerd op de sage van de succesvolle fantasieboeken Een Lied van IJs en Vuur van George R.R. Martin, speelt deze HBO dramaserie zich af in een fantasiewereld waar zomers jaren kunnen duren en winters zelfs een heel leven lang. Dwars door de intrigerende aarden van het zuiden, de wilde gronden van het oosten, het bevroren noorden en tot aan de oude Muur die het rijk beschermt tegen het mysterieuze obscure van hierboven, vechten de machtige families van de Zeven Koninkrijken om de Troon van Westeros te veroveren.

1. The Wars to Come
  7. The Gift
  8. Hardhome
  9. The Dance of Dragons
  10. Mother's Mercy
  1. Game of Thrones: A Day in the Life (special)
avatar van LarryMasterRace
De moord op Jon Snow is voor mij wel het ultieme hoogtepunt voor dit seizoen.

avatar van hoffhaan
Ik wacht met kijken van het volgende seizoen totdat alle delen te zien zijn op HBO!

avatar van CorvisChristi
Laatst voor de tweede keer gezien, dit seizoen. Beviel me beter dan de eerste keer dat ik dit seizoen zag. Maar het neemt niet weg dat dit toch het minste seizoen tot nu toe is.

Sterke scenes worden afgewisseld door zwakkere, ja zelfs infantiele scenes die de kracht van de serie behoorlijk onderuit trappen en dan doel ik vooral op het gedoe in Dorne, wat i.m.o. slecht uitgewerkt is. Erg jammer ook hoe vooral de Sand Snakes als pure karikaturen worden neergezet.
Het proberen terug te brengen van Myrcella naar King's Landing zorgt voor trammelant, gezien Myrcella (volgens eigen zeggen) al jaren in Dorne is en het naar haar zin heeft. Welnu, als Myrcella daadwerkelijk al jaren in Dorne is, dan vind ik het vrij knap dat Aria (totdat ze arriveert bij The House of Black and White) al jaren in dezelfde lompen rondloopt. Ook bij de Night's Watch hoeven ze dan niet zo snel bang te zijn voor de White Walkers, gezien ze al jaren onderweg zijn.

Little Finger heeft blijkbaar een privé-jet tot z'n beschikking, gezien hij het continue voor elkaar krijgt om binnen een mum van tijd enorme afstanden te overbruggen. Dit viel me in vorige seizoenen ook al op.

Daenerys vind het eigenwijze koninginnetje spelen in Meereen (waar het allesbehalve veilig is) blijkbaar ook nog steeds belangrijker dan naar Westeros varen om The Iron Throne op te eisen.

Ook de invloed van de High Sparrow en zijn volgelingen is plotseling een enorm issue, terwijl er in de vorige seizoenen geen woord over gesproken werd en er dus blijkbaar geen vuiltje aan de lucht was, behalve de vuiligheid in King's Landing zelf.

Het geweld is wederom bij vlagen behoorlijk wansmakelijk en schokkend, met als toppunt (of dieptepunt; het is maar net hoe je het bekijkt) de afgrijselijke moord op de oude vrouw die Sansa wilde helpen. Mensen, we weten nu wel hoe wreed Ramsay is.
En dan heeft iedereen het over de verkrachtingsscène van Sansa. Want die was zo heftig. Kom op, de suggestie is natuurlijk vrij akelig, maar je ziet verder niets met uitzondering van Reek die gedwongen wordt toe te kijken.

Het liefste en meest onschuldige karakter uit de serie wordt zonder pardon op de brandstapel gezet. En nee, dan heb ik het niet over Mance Rayder. Goed bezig, Stannis!!! En ja, ik weet ook wel waarom dit gebeurd en dat het met een bepaalde reden is, maar toch....

Brienne hangt er het meeste van de tijd ook maar verloren bij en krijgt pas aan het eind weer wat te doen.

Maar goed. Veel is gelukkig nog wel erg sterk met de lotgevallen van Arya als één van de beste.
De scenes met Tyrion werken ook nog steeds en zorgen voor een hoop vermaak.
Ook een aflevering als 'Hardhome' was écht nodig om het niveau (en dan met name de actie) naar een hoger plan te tillen. Want vooral aan actie ontbrak het tot dat moment behoorlijk. Het zorgt in ieder geval voor de beste aflevering uit het seizoen.
Ook de tweede helft van 'The Dance of Dragons' zorgt voor een paar sterke momenten.

Begrijp me niet verkeerd; de serie is nog steeds erg sterk, maar het ijzersterke niveau van het eerste (en i.m.o. beste) seizoen wordt niet meer gehaald en gaat ook niet meer gehaald worden.

Misschien is het ook niet helemaal fair wat ik hierboven allemaal verkondig, maar ik ben dan ook fan van de boeken. En laat ik nu net de verhaallijnen zoals ze in de boeken beschreven worden, veel beter vinden dan een hoop van de toestanden die in de serie plaatsvinden.

En verdorie, wéér geen Lady Stoneheart!!!

avatar van renzoroy
het minste seizoen van de serie wat mij betreft, gelukkig was seizoen 6 weer wat beter

Petey
De Engelse kunstschilder John William Waterhouse schilderde voornamelijk vrouwen, fatale vrouwen vaak zoals Circe, Cleopatra, Lamia... Zijn schilderijen doen mij aan Game of Thrones denken: The Magic Circle (1886), The Lady of Shalott (1888) onder andere... Maar ook andere prerafaëlitische kunst vertoont vergelijkingen met de fantasy-serie: Lady Godiva van John Collier (1898) bijvoorbeeld, God Speed! van Edmund Leighton (1900)... De kleur rood komt in beide herhaaldelijk terug. Ofschoon ik weer geboeid heb zitten kijken snap ik wel waarom men dit een minder seizoen vindt. Bij de boetedoening van Cersei Lannister was ik even lichtelijk in shock. Als bij een moffenhoer worden haar haren afgeknipt, waarna ze met ontblote boezem door de stad wordt geparadeerd waar het toegestroomde volk haar beschimpt en vernedert.. Shame! tringelingeling... Shame! tringelingeling... Etc, etc..

avatar van The Oceanic Six
Voorlopig het minste seizoen van de 5 die ik nu heb gezien. Het is lange tijd nogal eentonig en weinig spectaculair. Verhaallijnen die ik uit het vorige seizoen boeiend vond, zoals van Tyrion en John Snow, die komen hier maar moeizaam tot ontbranding. Gelukkig eindigt het seizoen met de laatste 3 afleveringen wel prima, waardoor dit allemaal als totaalplaatje nog wel te pruimen valt. Het blijft bijzonder dat er een aantal gigantische actiescènes in zitten die absoluut kunnen concurreren met die uit bekende films.

avatar van Kondoro
De moord op Jon Snow viel mij erg zwaar en héél erg tegen, was mijn lieveling acteur uit GoT sinds het begin dus dat moest ik even verwerken en schrok ik echt van. Voor de rest is dit vijfde seizoen soft en zeker de minste tot nu toe maar wat maakt het uit, ik geniet nog steeds van Game of Thrones en de serie blijft me verassen.

avatar van tommykonijn
Na een ietwat moeizame start ben ook ik Game of Thrones nu wel leuk gaan vinden. Seizoen 4 was voor mij het eerste seizoen dat ik echt goed vond. Seizoen 5 is ook weer goed bevallen, maar heeft veel te danken aan het feit dat dit (deels) de directe nasleep is van het sterke voorgaande seizoen. Hierdoor bleef het wat gemakkelijker interessant voor mij. Als je het seizoen op zich namelijk achteraf bekijkt, krijg ik niet de indruk dat er bijster veel gebeurd is. Het hoogtepunt was voor mij aflevering 8. De plotselinge aanval van de wights ziet er indrukwekkend uit en weet ook best binnen te komen. Het einde van die aflevering ziet er immers niet al te florissant uit Jammer dat de serie me dan een aflevering later weer met gefronste wenkbrauwen laat kijken naar de dood van Shireen Baratheon. Uiteraard benadrukt dit dat niemand zijn leven zeker is in deze harde wereld, maar ik vond het evengoed nogal onnodig. De plotse dood van bepaalde vooraanstaande personages is iets waar ik niet altijd blij mee ben. Soms werkt het en maakt het indruk, maar het komt minstens zo vaak nogal geforceerd op mij over. Ik ben wel weer benieuwd hoe het nu verder gaat, zeker na die cliffhanger met Jon Snow.

avatar van brawljeff
Seizoen 5 zojuist voor de tweede keer gezien en ik blijf bij mijn mening: dit is het minste seizoen van de serie. De voornaamste reden is het overschot aan irritante personages: Vrijwel iedereen in Dorne, The Waif, Olyvar, Olly, The High Sparrow en Lancel Lannister. Stuk voor stuk personages waar ik mij aan heb lopen ergeren. Daarnaast zitten bepaalde scènes, zoals hierboven al eens is benoemd, gewoon niet goed in elkaar. De dood van een aantal personages heeft ook minder impact gehad dan het had moeten doen (Jon, Myrcella en vooral Stannis).

Daarnaast zijn er ook verhaallijnen en personages die mij bijzonder veel wisten te boeien: Jorah heeft zijn beste seizoen, Tyrion heeft wederom de beste dialogen, Jon en Tormund hebben een zeer spannende verhaallijn, Bronn zorgt wederom voor de komische noot en Cercei laat eindelijk eens een andere kant van haarzelf zien. Vooral aflevering 8 en 9 zijn zeer spannend en het is ook goed te zien dat de kwaliteit van de special effects flink is gestegen ten opzichte van de eerdere seizoenen.

Op naar seizoen 6. Dat is in mijn herinnering wel één van de beste seizoenen.

avatar van Threeohthree
Wow.

Het is lang geleden dat ik zo teleurgesteld was in een serie. Het kon ook moeilijk van hetzelfde niveau blijven als de vorige twee seizoenen en dat had ik al wel vrij snel door toen ik de eerste 3 episodes van dit seizoen had gezien, maar het werd alleen maar erger en erger. Ergernis na ergernis, frustratie na frustratie.

Nu zijn hier echt heel veel redenen voor, maar de grootste reden is dit denk ik:

CorvisChristi schreef:

Deze hele verhaallijn ging echt nergens over. Hebben nog geen 3 woorden over de Sparrows gehoord in de voorgaande seizoenen en nu zijn ze machtiger dan de Iron Throne zelf? Elke keer dat we naar deze verhaallijn gingen ergerde ik me kapot. Zonde, want het was best vet wat Cersei moest doorstaan, maar kon me enkel ergeren. Jammer ook dat de scene daarna direct de dood van Jon Snow is, want de irritatie zat echt veel te hoog om me ook nog maar ergens om te bekoren. Misschien ook maar beter want ik ben die violenmuziek tijdens 'zielige' gebeurtenissen na dit seizoen ook wel spuugzat. Ik weet wel dat als er mensen dood gaan in combat dat dat erg is, heb ik geen muziek voor nodig. Stel je voor dat Reign of Castamere dat had. Pfff.

Als de andere verhaallijnen nou nog enigszins oke waren was het nog niet zo'n punt. Maar dat zijn ze niet. Dany stuurt ons van het kastje naar de muur met haar beslissingen (wel draken niet draken, wel fighting pit niet fighting pit, wel Jorah niet Jorah), Sansa heeft een kut tijd (niks mis met de verhaallijn maar tussen alle frustratie zou iets positiefs ook wel leuk zijn), en Stannis? Nou dat is toch misschien wel het dieptepunt van dit seizoen. Op zich geen probleem dat hij z'n dochter op de brandstapel gooit, en op zich geen probleem dat hij zijn mannen de dood in stuurt, maar geef het dan wel voldoende aandacht. Dit was een scene van nog geen 3 minuten. Bovendien was zijn death echt te gênant voor woorden. Iedereen dood op de battlefield maar hij is nog alleen en komt heel toevallig Brienne tegen.

En dan heb je nog Myrcella. Jamie en Bronn samen zijn wel leuk maar die hele poppenkast in Dorne kon ik zonder. Maar haar death is net als die van Stannis gewoon erg gênant. Tof dat ze dood ging daar niet van, maar gewoon de manier waarop: Stervend in haar vaders armen die z'n longen uit zijn lijft schreeuwt op violenmuziek in plaats van hulp te halen.

Ik zei in mijn review bij seizoen 3 dat ik geen fan was van andere series in films in dit genre omdat ze te vaak in een bodemloze clichéput vallen. Nou ja, dat is precies mijn probleem met dit seizoen. Er zijn gelukkig ook nog hoogtepuntjes hier en daar, en de wereld ademt nog steeds, maar dit seizoen wekt gewoon te veel onnodige frustraties op.

avatar van legian
Threeohthree, met betrekking tot die cliche's dan alvast een waarschuwing voor de komende seizoenen. Dat wordt namelijk alleen maar erger en frustrerender.

avatar van Threeohthree
Daar was ik al een beetje bang voor. Het kon ook onmogelijk het niveau van de vorige 2 seizoenen vasthouden. Toch jammer, maar bedankt voor de waarschuwing. Ik ga m'n best doen om me er zo veel mogelijk van af te sluiten want het zou jammer zijn als deze serie voor mij als een nachtkaars uit gaat.

Maar goed, mocht dat wel gebeuren zal ik in ieder geval de seizoen 3 en 4 (en tot zekere hoogte seizoen 1) nooit weer vergeten. Echt fenomenaal.

avatar van LikeAJedi
Seizoen 5 is mij toch wel erg bevallen, al had ik er op voorhand misschien iets meer van verwacht. De eerste 6 afleveringen waren gewoon goed maar bij lange na niet zo sterk als de eerste 6 afleveringen van seizoen 3 & 4. Zoals hier boven ook al een aantal keer wordt vermeld, ligt dat voornamelijk aan de personages die zijn toegevoegd dit seizoen zoals bv Lancel Lannister en iedereen in Dorne. Hun personages zijn simpel weg niet interessant genoeg en soms zelf irritant. Al weegt dat voor mij niet op tegen de geweldige personages als Jon Snow, Tyrion Lannister, Jorah enzovoort.

Zoals ik al zei waren de eerste 6 afleveringen tamelijk rustig en dat is eigenlijk wat voornamelijk tegenviel dit seizoen, ook vond ik Arya Stark haar training in Braavos niet echt interessant. Wat ik wél ontzettend interssant vond en ook direct het hoogtepunt van dit seizoen. Het gevecht tussen de witte lopers en Jon Snow’s army. Ik vind persoonlijk de witte lopers ontzettend intrigerende wezens en echt bad ass en dit is dan ook het eerste seizoen dat we ze echt in actie zien. Verder speelt Iain Glen zijn beste seizoen tot nu toe als Jorah. Zijn verhaallijn is ontzettend interessant en hem wat meer in actie zien is altijd tof, ook het gevecht in de kooi toen Drogon opeens op dook was erg vet! Tyrion heeft wederom ook weer de beste dialogen en is nog steeds mijn favoriete personage. Ook wordt Cersei dit seizoen eindelijk eens aangepakt (niet hard genoeg) en Michiel Huisman speelt ook tot nu toe zijn beste seizoen en vind ik toch wel een interessanter personage dan Carice haar personage.

Dan de momenten die wellicht meer impact op mij hadden moeten maken maar het helaas niet is gelukt, de dood van Stannis heeft minder impact op mij gemaakt dan waarschijnlijk de bedoeling was. Net zoals de moord op Jon Snow. Wat qua emotie meer impact op mij heeft gemaakt was toch wel de dood van Shireen. Toen ik zag dat Melisandre Stannis zo had gemanipuleerd om zijn eigen dochter op te offeren vond ik echt vreselijk. Dan ook nog is op een van de meest pijnlijkste manieren. Overigens ben ik heel benieuwd hoe seizoen 6 verdergaat met Theon GreyJoy en Sansa Stark. Gelukkig zijn beide personages eindelijk vrij (althans zo lijkt het), ik had het op een gegeven moment echt te doen met Theon. Hopelijk komt hij nog eens terug voor Revenge op Ramsay.

avatar van Thomas83
Bizar dat uitgerekend het zwakste seizoen tot dan toe de ene na de andere Emmy won. Dit seizoen brengt weinig leuke nieuwe personages, en het niveau van de dialogen is vaak merkbaar minder. Scènes lijken ook wel korter dan voorheen. Van wat ik heb begrepen is dit ook het eerste seizoen dat echt wat van de boeken begint af te wijken. Er blijft nog best wat moois over, maar je ziet ineens een stuk meer zwakke en oninteressante verhaallijnen.

Alles wat zich in Dorne afspeelt is vrij saai, in het bijzonder die dramatische Sand Snakes. De Sons of The Harpy zijn al niet veel beter. Echt raar ook dat onbeduidend overkomende organisaties ineens zo sterk zijn. De Sons of Harpy zijn niet eens tot de tanden gewapend, maar toch kunnen ze gehakt maken van wat eerder nog als een elite-leger werd neergezet.

De Sparrows zijn al iets interessanter, maar ook voor hen gaat dat een beetje op. Zeker achteraf bekeken werd King's Landing een heel stuk minder interessant zonder Tyrion, Varys en Joffrey. Vaak ronduit saai zelfs.

Zelfs Arya en Tyrion zijn vanaf dit seizoen echt wat minder leuk. Arya's training in Braavos is over het algemeen niet zo boeiend. Jaqen H'ghar was bij zijn introductie een intrigerend figuur, maar uiteindelijk blijkt zijn rol toch wat tegen te vallen.

The Gift is nog wel een hoogtepunt. De verhaallijn rondom Sansa, Theon en Ramsay (en Brienne en Pod) is nog wel echt meeslepend. Ramsay groeit door de seizoenen heen uit tot een erg sterke bad guy. Theon en Sansa zijn ook zulke interessante personages geworden.

Ook Hardhome is ook ijzersterk met dat grootse gevecht met de wights. Episch zoals vaak alleen films dat kunnen zijn. Spannend ook nog eens. Ben ook echt een fan geworden van Tormund. Heerlijk personage.

Het budget leek hierna wel op te zijn, want van de confrontatie tussen Stannis en de Boltons krijgen we niets te zien. Toch best een anticlimax. Al krijgen we daar wel een behoorlijke twist voor terug als Jon Snow wordt vermoord. 3.0*.