• 8.978.867 stemmen

Better Call Saul (2015-2022)

4,11 2.224 stemmen + Mijn stem

Genre: Misdaad / Drama

Ontwikkeld door: Vince Gilligan en Peter Gould

Met onder meer: Bob Odenkirk, Rhea Seehorn en Jonathan Banks

Release datum: zondag 8 februari 2015

Eerst uitgezonden op: AMC (Verenigde Staten)

Plot Better Call Saul

Saul Goodman ontmoette Walter White zes jaar geleden. Wij ontmoeten hem als de man die Saul Goodman nog moet worden en nu Jimmy McGill heet. Hij is een kleine prutsadvocaat die nog zoekende is naar zijn roeping en, op korte termijn, op allerlei manieren de touwtjes aan elkaar probeert te knopen. Hij zorgt voor zijn broer Chuck, die ook advocaat is en denkt allergisch te zijn voor elektriciteit. Hij ontmoet ook bijna dagelijks Mike Ehrmantraut, de parkeerwacht van het gerechtsgebouw die het hem nogal eens moeilijk maakt.

Meningen over Better Call Saul

zondag 6 augustus 2017
Better Call Saul seizoen 3 Wat een prachtige serie is dit toch. Ook seizoen drie is weer van uitzonderlijke klasse. Zelden dat er in een serie echt nog een verhaal verteld wordt; rustig, zorgvuldig en met diepgang. De relaties en dynamiek tussen de personages zijn ijzersterk en je voelt de wanhoop en pure stress bij de meesten. Nergens wordt er gekozen voor de goedkope, snelle, met actie gevulde gelikte shots; alles blijft in dienst van het verhaal. Het lijkt wel een boek. Deze serie is voor mij een absoluut hoogtepunt op seriegebied.

vrijdag 17 mei 2019
Better Call Saul seizoen 1 Ik had niet veel met het karakter Saul Goodman (ietwat een komisch typetje) maar Bob Odenkirk geeft hem minstens zo'n tragische gelaagdheid als Walter White. Jimmy McGill is een man die er alles aan gelegen is om zich te bewijzen in de advocatuur, maar gedwarsboomd wordt omdat hij nergens die benodigde springplank krijgt. Teruggeworpen op zichzelf, een selfmade man, moet de straatvechter op zoek naar manieren om zijn overduidelijke talenten te ontplooien. Zijn alter ego als vroegere straatoplichter (Slippin' Jimmy) geeft hem in ieder geval een wendbaarheid om oplossingen te zoeken in het criminele milieu. Waar in 'Breaking Bad' de meth-handel zelf bijzaak leek, kun je van 'Better Call Saul' in ieder geval niet zeggen dat de advocatuur te weinig ruimte krijgt. Zelfs het kloppende hart van de serie, de zorgrelatie van Jimmy naar broer Chuck, is diep verweven met rechtspraak en wetgeving. Zoals Jimmy tegelijkertijd opkijkt naar zijn grote broer als naamgenoot van zijn eigen prestigieuze advocatenfirma, maar ook in het besef dat hij misschien nooit uit diens schaduw komt. Zo mooi geïllustreerd met de scènes waar hij sigaretten bietst van zijn ex (Kim Wexler) waarbij Chuck's kantoor, als een donkere aanwezigheid, wegvalt achter de straatverlichting. Sowieso doet 'Better Call Saul' visueel in ieder geval niet onder voor zijn oudere broer. Het heeft bij vlagen nog dezelfde broeierigheid als BB - al is het alleen in de magnifieke openingscredits - maar de serie zit vol met aardige vondsten. Persoonlijk favoriet is wanneer Mike Ehrmantraut, de hinderlijke parkeerwachter die Jimmy steeds naar zijn stickers vraagt, te zien is in een overgangsmontage. (Alpine Shepherd Boy) De tijd verstrijkt en Mike opent en sluit de hefboom voor automobilisten. De episode eindigt wanneer hij in een diner zijn ochtendkoffie drinkt en naar een onbekende vrouw rijdt. Het blijkt een prelude voor de volgende aflevering (Five-O) in hoe Mike Ehrmantraut als corrupte agent misschien altijd de crimineel was zoals we hem kennen. Wel had ik het gevoel dat deze episode qua emotionele gravitas niet meer werd overtroffen, zelfs niet in de seriefinale. Daarvoor voelt Jimmy's uiteindelijke omslagpunt richting Saul Goodman te geforceerd en te voorspelbaar. Ik weet nog niet of ik bij het kamp ga horen dat deze serie beter vindt dan de oorspronkelijke reeks, maar deze prequel is een respectvolle toevoeging op het bestaande universum.

Lucaij

vrijdag 8 maart 2019
Better Call Saul seizoen 4 Beetje pretentieuze overgewaardeerde serie. Seizoen 1 was nog oké, maar nu is het uitmelken geworden. Hoe lang kan je een prequel uitrekken over een figurant in Breaking Bad? Netflix moet ook wel wat, aangezien ze bijna geen goede eigen series hebben van naam. Zit ik een beetje naar een slappe karoake te kijken, maar omdat het zogenaamd een prequel is van Breaking Bad, is het geoorloofd om 90% van de serie filler te maken. Geen spanning, geen sterke dialogen, nog meer gezwets en nog meer vervelende personages dan Breaking Bad. Gelukkig zitten er iets minder karikaturen in dan bij Breaking Bad. Ik moet zeggen dat de overige 10% van de serie wel erg sterk is. Het is alsof 90% van de serie GTST is en 10% Fargo. Mike is nog het interessantste personage, maar ook zijn verhaal was dit seizoen minder interessant. Tijd om Netflix op te zeggen en lekker te gaan genieten van de HBO kwaliteit.
avatar van Xeeno

Xeeno

zondag 5 januari 2020
Better Call Saul seizoen 1 Destijds met veel moeite door het eerste seizoen geworsteld en daarna gestopt met kijken.