Mijn Series +

Better Call Saul - Seizoen 4 (2018)

Misdaad / Drama

ontwikkeld door Vince Gilligan en Peter Gould
met Bob Odenkirk, Jonathan Banks en Rhea Seehorn

Saul Goodman ontmoette Walter White zes jaar geleden. Wij ontmoeten hem als de man die Saul Goodman nog moet worden en nu Jimmy McGill heet. Hij is een kleine prutsadvocaat die nog zoekende is naar zijn roeping en, op korte termijn, op allerlei manieren de touwtjes aan elkaar probeert te knopen. Hij zorgt voor zijn broer Chuck, die ook advocaat is en denkt allergisch te zijn voor elektriciteit. Hij ontmoet ook bijna dagelijks Mike Ehrmantraut, de parkeerwacht van het gerechtsgebouw die het hem nogal eens moeilijk maakt.

1. Smoke
  8. Coushatta
  9. Wiedersehen
  10. Winner
avatar van brawljeff
Better Call Saul is vanaf 6 augustus terug op AMC en een dag later te zien op Netflix!

avatar van joy4ever
Wat een heerlijke eerste aflevering, was echt genieten. Prachtige camerashots ook weer.

Het ligt misschien aan mij maar ik vind de tekst bij de plotomschrijving niet echt lekker lezen en dan met name de eerste en tweede regel.

avatar van Oldground
Ik heb hier echt weer naar uitgekeken. De seizoenen werden steeds beter, dus laat maar komen.

avatar van legian
De eerste aflevering is weer heerlijk. Iedereen weer even introduceren, op zijn plaats zetten en een heerlijke sfeer creëren. De scene van Mike in het magazijn was echt genieten, wat een ongelofelijke baas blijft die man zo. Maar het mooiste was de omslag van Jimmy aan het eind als Howard verteld een schuldgevoel te hebben betreffende de dood van Chuck. Hilariteit ten top eigenlijk, laat ook wel mooi zijn karakter zien.

Heb er in ieder geval weer zin in, nu alleen de vraag of ik per week een aflevering ga kijken of ze ga opsparen.

Toontje
Derde aflevering veertig minuutje.

Wat is dat überhaupt vandaag de dag vast willen houden aan een karige episode per week.

Naai gewoon heel die zooi ineen erop.

Zie het bezwaar niet.

Dit is geen kijken zo.

avatar van Oldground
Heb er weinig moeite mee. Vind het wel leuk, wekelijks uitkijken naar een nieuwe aflevering.

avatar van joy4ever
Wat een geweldig niveau wordt hier tot nu toe bereikt, wow!! De eerste twee seizoenen vond ik niet sterk, tikje saai zelfs. Seizoen drie was gelukkig een stuk beter. Maar dit seizoen blaast me echt weg. Fantastische camera shots ook.

Toontje
Ik hou niet zo van naar dingen uitkijken.

joy4ever schreef:

Idem. Vond seizoen 1 zwak, seizoen 2 maximaal ''redelijk'', maar vanaf seizoen 3 is het erg leuk. Binnenkort ook een seizoen 4 starten.

avatar van eppo349
Deze serie is traag, er wordt voor alles de tijd genomen. persoonlijk heb ik daar geen moeite mee. Ik vind het één van de betere serie waar ik momenteel naar kijk.

Als ik dan toch een minpunt mag benoemen: 10 afleveringen is te weinig gezien het bovenstaande. Als je dan toch de tijd neemt om een verhaal te vertellen, mogen het flink wat meer afleveringen zijn.
Al is het alleen al voor Jonathan Banks, die gast gaat er iedere week slechter uitzien ...

Better Call Saul wordt gaandeweg alsmaar beter. De vorige seizoenen waren zeker al goed, maar het niveau stijgt nu richting het niveau van Breaking Bad, en dat is uiteraard een compliment. De serie gaat nu ook qua tijdperk/periode meer richting het begin van Breaking Bad, en het zal mij nog niet eens verbazen als er een gedeeltelijke overlap komt, dat we op het moment belanden dat we Jimmy/Saul nog volgen, terwijl op dat moment Walter White begint met zijn "carrière-switch".
Het is ongelofelijk knap van de schrijvers dat ze deze spin-off van Breaking Bad toch weer zo boeiend en vermakelijk hebben kunnen maken! Ik zie het ook wel gebeuren dat seizoen vier het laatste seizoen zal zijn, omdat de show dan ongeveer aansluit op de start van Breaking Bad.
Absolute topper, deze serie. 4,5 sterren!

The Oceanic Six schreef:
Wat vinden mensen van dit vierde seizoen?

Ik was aanvankelijk enthousiast maar de serie kakt nu toch weer wat in. Ik bemerk dat ik tijdens het kijken ook andere dingen aan het doen ben. Is geen goed teken. Ik blijf wel kijken maar niet heel erg van harte.

joy4ever schreef:

Dat is sowieso het gevoel dat ik bij voorgaande seizoenen al had. Vermakelijk, maar niet altijd hoogstaand of briljant geschreven. Uiteraard wel de moeite van het kijken waard.

avatar van Teunnis
The Oceanic Six schreef:
Wat vinden mensen van dit vierde seizoen?

Vind het tot nu toe het minste seizoen, ondanks dat het goed startte. Komt ook doordat ik de verhaallijn van Kim niet echt boeiend vind. Maar ook vind ik dat de serie in dit seizoen iets te vaak in clichés vervalt. En ondanks dat Mike genoeg in beeld komt, gebeurt er daar eigenlijk al afleveringen lang niks. NB: ik heb t/m aflevering 8 gezien.

avatar van The Oceanic Six
Eerste 3 afleveringen nu gezien, vind het minder dan vorig seizoen die wel aardig leuk was. Maar de serie blijft wel stijlvol.

avatar van Goodfella
Beste seizoen tot nu toe. Misschien omdat ik de serie heb geaccepteerd voor wat het is, maar ook dankzij Werner Ziegler en een fantastische finale. Ik had het na seizoen 3 niet verwacht, maar ga het toch zeggen: zin in het slot!

avatar van joy4ever
Een sterke slotaflevering met mooie verdieping van de characters. Toch wel weer uitkijkend naar het volgende seizoen. It's all good man!

avatar van DionneDarko
Oh die slotaflevering... Ik moest een traantje laten. ?

avatar van Sybrand
Nog maar weer een geweldig seizoen van Better Call Saul. Afgelopen seizoen was nog beter, maar ook dit seizoen bevatte genoeg topafleveringen (bijvoorbeeld Coushatta en de seizoensfinale).

Het lage tempo en de creativiteit maken de serie zo goed. Scènes worden perfect uitgewerkt met goed camerawerk en sterke dialogen. En zo'n aflevering als Coushatta zie ik qua creativiteit vrijwel nooit bij andere series.

avatar van The Oceanic Six
Tegenvaller na het veel leukere en interessantere derde seizoen. Better Call Saul haalt sowieso niet het niveau van Breaking Bad, maar had wel degelijk een vlot stijgende lijn van een matig eerste seizoen tot een heel amusant derde seizoen. Maar hier zakken ze weer terug door de rommelige verhaallijnen en het gebrek dat er echt ergens naar toe wordt gewerkt. Gelukkig maakt het sterke acteerwerk en de prima sfeer nog wel het nodige goed. Het is dan ook niet vervelend om naar te kijken.

avatar van Thomas83
Wat vliegen de afleveringen weer voorbij. Ook best speciaal dat een spin-off van een goede serie zelfs nog beter is. Trager, subtieler en nog meer gedreven door zijn personages. Meer volwassen in andere woorden. De schrijvers laten altijd goed zien waarom ieder belangrijk personage doet wat hij doet, zonder het voor je voor te kauwen.

Jimmy en Kim blijft een van mijn favoriete fictionele koppels, en bij Mike blijft het genieten om hem anderen steeds te slim af te zien zijn. Die scènes met hem als veiligheidsadviseur zijn echt goud. Gustavo Fring is een zekerheidje, en Howard wordt weer ongelofelijk goed gespeeld. Nacho is een beetje het hart van de serie, en bij Lalo spat de dreiging er vanaf. Kijk er al naar uit meer van hem te zien volgend seizoen.

Wel overigens jammer dat Breaking Bad inmiddels alweer tien jaar ouder is, met als gevolg zichtbaar oudere acteurs die jongere versies van hun personages moeten spelen. Bij vlagen leidt dat een klein beetje af. Vond het op zich ook wel een wat ongeloofwaardige wending dat Kim bereid blijkt in Jimmy's schimmige methodes mee te gaan. Ja, ze had destijds een hoop lol met zijn Slippin' Jimmy-scams, maar dit is toch andere koek.

En dan is er ook nog die allerlaatste scène, waarin Jimmy heel geforceerd "it's all good man" tegen Kim zeg. Zonde, want verder vind ik dat het hele seizoen juist weer heel knap alle eindjes met Break Bad heel goed aan elkaar werden geknoopt. De schrijvers moeten nu wel echt naar een einde toewerken. Anders gaat het misschien eentonig worden met Jimmy die eeuwig Kim teleurstelt. 4.0*.

avatar van JorisTVmeter
Net iets te laat gezien, of dit had zeker in mijn top 10 van 2018 gestaan! Voor mij het beste seizoen tot nu toe.

avatar van Bottleneck
Ben iets minder enthousiast geworden dan bij de eerdere seizoenen. Na een paar afleveringen had ik het zelfs een beetje gehad met Jimmy... Weet nu wel dat hij gewiekst is, een doorzetter met een vlotte babbel, een zorgzame kant met een klein hartje. Vier seizoenen vind ik lang voor een one man show, die een beetje aangekleed is met andere lijntjes.

Gelukkig zijn er vanaf het derde seizoen wel meer zijplotjes zoals het Mexicaanse gedoe, maar echt genieten zat er daarna in seizoen 4 niet meer in. Komt ook omdat het al bekende bijrollen zijn, wat tegen zich begon te werken. Dat geldt ook voor de typisch Breaking-Bad-visuele kenmerken, zoals de camera in drie posities vanaf dichtbij gericht op het wiel van een rijdende auto, of te lang durende shots; het komt te gefabriceerd over.

Toch is Better Call Saul interessant genoeg om te blijven hangen tot het einde en het blijft sfeervol. Maar handenwrijvend uitkijken naar de volgende aflevering zat er niet in (wat ik wel had met bijvoorbeeld Ozark rond dezelfde periode).

Beetje pretentieuze overgewaardeerde serie. Seizoen 1 was nog oké, maar nu is het uitmelken geworden. Hoe lang kan je een prequel uitrekken over een figurant in Breaking Bad? Netflix moet ook wel wat, aangezien ze bijna geen goede eigen series hebben van naam.

Zit ik een beetje naar een slappe karoake te kijken, maar omdat het zogenaamd een prequel is van Breaking Bad, is het geoorloofd om 90% van de serie filler te maken. Geen spanning, geen sterke dialogen, nog meer gezwets en nog meer vervelende personages dan Breaking Bad. Gelukkig zitten er iets minder karikaturen in dan bij Breaking Bad. Ik moet zeggen dat de overige 10% van de serie wel erg sterk is. Het is alsof 90% van de serie GTST is en 10% Fargo.

Mike is nog het interessantste personage, maar ook zijn verhaal was dit seizoen minder interessant.

Tijd om Netflix op te zeggen en lekker te gaan genieten van de HBO kwaliteit.

avatar van ZAP!
Het begon 'leuk', ook al is het eeuwig zonde dat Chuck van het toneel verdwenen is (okay, hij komt nog een paar keer voorbij, gelukkig). Ik had bewust niets gelezen over dit seizoen en natuurlijk kijk ik een halve dag voordat ik eraan begon naar het plot van afl. 1... Maar goed, Chuck is no more, het was wel te verwachten. En een tijdje bleef het goed gaan; een relaxte serie waarin niet zoveel lijkt te gebeuren, maar wel stijlvol en met aangename acteurs.

Maar dan komt 'Coushatta'. Het lijkt een slimme scam, maar zoiets is natuurlijk vrij makkelijk onderuit te halen als je niet alleen de telefoonnummers van de brieven aanhoudt (even Googlen, bv.). Dus geloofwaardigheid nul. De lijn met de Duitsers vond ik al bij aanvang een wat saaie noodgreep, maar de finale ervan was ook nog eens totale flauwekul; als je bv. een konijntje houdt en het water en eten geeft en dat het zich kan vermaken met wat leuke speeltjes, dan laat je natuurlijk niet het hekje openstaan (en wat voor belang had Gus er nu echt bij om die arme Werner af te laten maken...?)...

En dan de 'echte' finale. Er moest natuurlijk wat gebeuren (ik vond het al een beetje raar dat Kim zich zo makkelijk en niet-opstandig mee liet sleuren met Jimmy's nieuwe fratsen, maar soit) en het was al duidelijk dat Jimmy zijn verdriet aan het wegdrukken was, tenminste, daar dacht ik aan, maar nu blijkt dat hij helemaal geen gevoelens heeft (?) en dat Kim dat ook inziet... Geen idee wat ik daarmee moet, maar in ieder geval mag ik tot 2020 wachten tot daar wat nieuws aan gebreid wordt...

Teleurstellend is het sleutelwoord voor dit seizoen en dat terwijl het grotendeels lange tijd (t/m Piñata, de lijn met Nacho en Salamanca was top - mooi toegewerkt naar het belletje! ) heerlijk wegkeek (al vond ik de terechtwijzing door Mike in de praatgroep een beetje out of character), dus dan ben ik maar mild: 2,5*.

avatar van david bohm
Het tempo blijft aan de lage kant maar toch vliegt de tijd bij het kijken naar dit vierde seizoen. Rhea Seehorn is een baken in Jimmy's woelige wateren en ook andere personages krijgen ruimte om te shinen, zelfs de onuitstaanbare Howard.
De Duitsers geven ook nog weer een extra dimensie aan het geheel met Werner Ziegler en consorten.
Zeer vermakelijk al met al.

avatar van macrobody
Het is een aardige serie, maar niet zo memorabel als Breaking Bad. Toch ook maar het volgende seizoen bekijken.

avatar van Black Math
Dit seizoen zet door waar in het vorige seizoen al een aanzet toe werd gegeven: Jimmy wordt eindelijk echt Saul, en Mike raakt steeds meer betrokken bij de operaties van Gus. Verder de introductie van het personages Lalo, die tegelijkertijd een beetje een clown lijkt te zijn, maar waar je al proeft dat onder de oppervlakte een genadeloze en zeer slimme gangster schuilt. Helaas zal hij uiteindelijk moeten verdwijnen, want hij komt niet in Breaking Bad voor, maar ik hoop op nog veel vuurwerk met hem in de laatste seizoenen.

Ook Kim zal uiteindelijk moeten verdwijnen, maar dat zal waarschijnlijk tot het laatst bewaard worden. Ze is toch een beetje Sauls Skyler, maar omdat ze bereid is tot op zekere hoogte het spel mee te spelen, maakt haar veel boeiender. En eerlijk gezegd ook niet irritant zoals Skyler. En in wezen is ze echt een goed persoon, waardoor haar verhaallijn de moeite waard is.

De sfeer gaat zelfs nog meer dan in het vorige seizoen richting Breaking Bad, maar wat tegenvalt zijn enkele elementen in het plot die ik erg ongeloofwaarlijk vind. Ten eerste dat de revalidatie van Hector gestaakt wordt. Gus wil hem in een rolstoel houden, maar ik koop het gewoon niet dat de Salamanca familie zelf niet ook medische hulp kan inschakelen voor zijn revalidatie, laat staan geen second opinion inroept. En zelfs in een verpleeghuis zal men hoe dan ook met revalidatie aan de gang gaan, domweg omdat hoe meer hij revalideert, hoe makkelijker zijn verzorging is.

Ten tweede geloof ik niets van de naïviteit van Werner. Je wordt ergens heen geleid met een zak over je hoofd, je krijgt fors betaald voor de klus en je krijgt nota bene een flinke waarschuwing van Mike, die wat mij betreft duidelijk genoeg was. Tenslotte is het raar dat hij zijn 'ontsnapping' überhaupt kon plannen. Zijn telefoongesprekken worden gemonitord nota bene door iemand die Duits verstaat, hoe zo was het mogelijk dat Mike en/of Gus niet hadden zien aankomen dat hij aan het plannen was zijn vrouw te ontmoeten?

Ook omdat het aan het einde van het seizoen is, drukt het toch een beetje de lol, waardoor ik op een halfje lager uitkom dan het vorige seizoen. 3*.