• 8.482.691 stemmen

Met onder meer: Kyle MacLachlan, Michael Ontkean en Michael Horse

Release datum: 8 april 1990

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot Twin Peaks

Twin Peaks is de naam van een rustig dorpje vlakbij de Canadese grens in de Amerikaanse staat Washington. Nadat de populaire zeventienjarige scholiere Laura Palmer vermoord wordt aangetroffen, wordt FBI-agent Dale Cooper op pad gestuurd om de zaak te onderzoeken.

Social Media

Seizoenen

Komt er een Twin Peaks seizoen 4?

Acteurs en Actrices

Meningen over Twin Peaks

avatar van tommykonijn

tommykonijn

zaterdag 23 maart 2019
Twin Peaks seizoen 3 Afgelopen zomer heb ik mij voor het eerst gewaagd aan Twin Peaks. Ik had nog nooit iets van David Lynch gezien en verwachtte van Twin Peaks eigenlijk gewoon een iets oudere versie van bijvoorbeeld Broadchurch. Dat bleek niet helemaal juist :) Ik was in ieder geval vrij snel verkocht en had na afloop van het tweede seizoen meteen trek in meer. Gelukkig was daar nog Fire Walk with Me en natuurlijk de complete filmografie van Lynch. Het meest benieuwd was ik echter naar dit nieuwe seizoen van de serie die samen met Lost voor mij dé ontdekking van 2018 was.

Ik weet even niet meer precies wanneer ik hiermee begonnen ben, maar ik ben er in ieder geval best lang mee bezig geweest. Ik keek de serie namelijk samen met mijn vader en doordat we meestal maar één avond in de week met zijn tweeën hebben, bleef het meestal bij één aflevering per week (een uitzondering daargelaten). Op zich niet erg natuurlijk, maar ik kreeg wel al vrij snel de indruk - en dat wordt hierboven ook al door iemand gezegd - dat je de afleveringen beter vrij kort achter elkaar kunt kijken. Lynch maakt de wereld van Twin Peaks namelijk een stuk groter door ook onder meer Las Vegas en South Dakota aan te doen en een hoop nieuwe personages te introduceren. Ik betrapte me erop dat ik af en toe niet meer zeker wist of ik een bepaald personage nou al eens eerder gezien had of dat ik iemand wel herkende, maar niet meer meteen wist wat nu ook alweer zijn of haar rol was. Daardoor zal ik ook waarschijnlijk enkele verwijzingen of hints gemist hebben. Maar goed: voornemen voor de volgende keer!

En die volgende keer gaat er zeker komen. Ik ben namelijk wel diep onder de indruk hiervan. Voor aanvang vroeg ik mij al af hoe Lynch dit in vredesnaam zou gaan klaarspelen. Twin Peaks was geweldig, maar ook wel een echt 90s product. Gelukkig weet de serie een fijne middenweg te vinden tussen iets dat van deze tijd is en iets dat heel vertrouwd voelt. Er wordt zelfs op gewiekste wijze gebruik gemaakt van het gat van 25 jaar, want de personages van toen hebben natuurlijk niet al die tijd stilgezeten (althans... iedereen op Cooper na dan). De sfeer is in ieder geval weer uitmuntend. Wanneer ik een aflevering van deze serie kijk, zit ik er volledig in. Het blijft een unieke wereld waar alles mogelijk lijkt. Dat brengt me bij nog een ander sterk punt: Twin Peaks is de meest onvoorspelbare serie die ik ken. Het kan werkelijk alle kanten op, waardoor je als kijker de ene verrassing na de andere te verduren krijgt. Hierdoor is er sprake van een onderhuidse spanning die het hele seizoen aanwezig blijft en geregeld tot uitbarsting komt.

De cast is geweldig. Diepe buiging voor Kyle MacLachlan, die zijn drie rollen stuk voor stuk geloofwaardig neerzet. Dougie is komisch, Evil Coop straalt dreiging uit en de terugkeer van de echte Cooper is misschien wel het stoerste moment uit de hele serie (''I am the FBI'' 8)). Briljant acteerwerk in die scène, omdat daar écht het contrast tussen Dale en Dougie opvalt. MacLachlan steelt dus de show, maar het is ook genieten van alle oude bekenden (heerlijk om onder meer Michael Horse, Dana Ashbrook, Mädchen Amick, James Marshall, Miguel Ferrer, Lynch zelf en natuurlijk Sherilyn Fenn hun rollen moeiteloos te zien oppakken). Ook nieuwkomers als Naomi Watts, Laura Dern, Amanda Seyfried, Robert Knepper, James Belushi, Jake Wardle en Eamon Farren passen eigenlijk perfect in het wereldje. Die Richard is sowieso een interessante antagonist en de plottwist omtrent zijn ouders is op zijn zachtst gezegd verrassend.

Visueel weet dit derde seizoen van Twin Peaks zich ook te onderscheiden. Aflevering 8 is een absolute lust voor het oog. Ik heb ademloos zitten kijken. Knap hoe een aflevering die eigenlijk in ieder opzicht zó ver van de originele serie staat totaal niet ongepast voelt. Ook in andere afleveringen werden weer diverse emoties bij me losgemaakt: het ene moment lig je haast in een deuk van het lachen en dan kijk je weer vol afschuw of verbazing naar het scherm. Die slotafleveringen ook... super! Natuurlijk zit je in de eerste plaats te wachten op de confrontatie tussen Cooper en BOB, maar ook daarna heeft de serie nog genoeg in petto voor de kijker. Aflevering 17 is wat dat betreft heel intens. De cliffhanger van aflevering 18 is zo mogelijk nog frustrerender dan die van seizoen 2.

Gewoon heel erg van genoten. Twin Peaks: The Return staalt ongelofelijk veel klasse uit en is net een lange film. Ik vind het gaaf hoe de serie enerzijds ontzettend vertrouwd voelt en anderzijds iets compleet nieuws doet. Het tempo, de sfeer, de muziek (inclusief de optredens aan het einde van de afleveringen): over elk detail is goed nagedacht. Het is dat er nog zo veel andere films en series zijn die ik nog moet zien, maar ik zou er geen probleem mee hebben om alles weer opnieuw te bekijken. Sterker nog: ik kijk er alvast naar uit.

Een unieke ervaring. Ik geloof best dat deze serie invloedrijk is geweest, maar volgens mij is er maar één Twin Peaks.

tommykonijn_mm

zaterdag 23 maart 2019

Onderhond

zondag 26 april 2020
Twin Peaks seizoen 1 Matig.

Door het eerste seizoen heen, maar vond het nu niet zo opmerkelijk. De eerste aflevering is wel oké, vooral omdat het op dat moment nog redelijk fris aanvoelt. Muziek is zeker een meerwaarde en de aflevering zet de toon voor de rest van de serie. Maar dan is het gewoon 7 aflevering herhaling van hetzelfde.

Het brave dorpje wordt met de aflevering duisterder, maar de intriges intrigeren amper. Dat komt omdat de meeste personages redelijk saai zijn, enkel een paar weirdos (zoals MacLachlan) springen er positief uit. En zo héél weird wordt het ook niet, daarvoor is het TV format een te grote rem vrees ik. Ook de soundtrack was ik echt wel beu op het einde, dezelfde muziek blijft maar herhaald worden.

En zo wordt het met de aflevering minder. Wie of wat interesseerde me uiteindelijk niet eens zoveel, maar zover zijn we uiteraard nog niet. Kan we verder wel voorstellen dat het in z'n tijd wel een aardige serie was, in die zin begrijp ik de reputatie ook wel, maar het is ondertussen toch stevig verouderd. Eén van de mindere dingen die Lynch gemaakt heeft.

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

• 1971 berichten
maandag 16 mei 2016
Twin Peaks seizoen 2 Ook seizoen 2 enkele weken terug voor het eerst gekeken en het deed me eigenlijk niets. Binnen enkele afleveringen is de moordzaak opgelost en alles daarna voelt echt vreselijk overbodig en ronduit saai. Het kostte me oprecht moeite om de serie uit te kijken, ondanks dat het met de sfeer en muziek zeker wel goed zit. Had seizoen 2 net als het vorige seizoen gewoon een aflevering of 6-8 gehad, dan had ik het allemaal veel meer gewaardeerd.

Ben wel benieuwd wat in het komende nieuwe seizoen met de serie heeft gedaan. Dat ga ik zeker nog volgen.