ad
  • 8.077.187 stemmen

Twin Peaks - Seizoen 1 (1990)

Show titel: Twin Peaks

Seizoenen: 3 seizoenen

Afleveringen: 8

Datum van release: zondag 8 april 1990

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Twin Peaks

Afleveringen Seizoen 1 (1990)

1. 1. Pilot

Onderliggende hartstocht, hebzucht, jaloezie en intriges komen bovendrijven in een ogenschijnlijk respectabel stadje als een homecoming queen wordt vermoord.

2. 2. Traces to Nowhere

Agent Cooper en Sheriff Truman ontdekken meer over het geheime leven van de vermoorde studente Laura Palmer.

3. 3. Zen, or the Skill to Catch a Killer

Dale demonstreert vreemde deductietechnieken op het kantoor van de sheriff. Benjamin en zijn broer gaan op reis en Donna en James beloven elkaar eeuwige liefde.

4. 4. Rest in Pain

Terwijl de stedelingen bijeenkomen voor Laura's begrafenis, ontleedt Cooper zijn droom over de moordenaar en onthult Truman geheimen van de Bookhouse Boys.

5. 5. The One-Armed Man

Agent Cooper en Sheriff Truman volgen de eenarmige man en vreemd nieuw bewijsmateriaal inzake Laura Palmers moord.

6. 6. Cooper's Dreams

Cooper en Truman drinken thee met de Log Lady en ontdekken de macabere plaats delict in het bos. Audrey gaat in haar vaders winkel werken.

7. 7. Realization Time

Cooper en de Bookhouse Boys leggen een speciaal bezoek af aan One Eyed Jack's terwijl Audrey undercover gaat als gastvrouw.

8. 8. The Last Evening

Het onderzoek naar Laura Palmers moord komt tot een angstaanjagende ontknoping.

avatar van Lebarron

Lebarron

De meest geweldige en tegelijk ook de meest krankzinnige serie ooit gemaakt. Werkelijk ieder personage is zo curieus maar tegelijk ook zo ontzettend fascinerend. Het begint allemaal met het aangespoelde lijk van Laura Palmer en de komst van special agent Dale Cooper van de FBI naar het idyllische stadje Twin Peaks midden in de bossen van Washington State. Het stadje lijkt een vredig en slaperig gehucht maar er blijkt al gauw van alles gaande te zijn soms van criminele en soms van bovennatuurlijke aard. Twin Peaks pakt je vanaf de eerste minuut en laat je niet meer los. Je wordt als het ware verliefd op het rustieke stadje en zijn bijzondere inwoners net als special agent Dale Cooper dat ook wordt. Deze serie moet je gezien hebben!

Onderhond

Eindelijk ook eens een kans gegeven, al is het maar omdat ik de film gewoon een keer wil gezien hebben. Moet zeggen dat de serie na een aflevering of 3 nog niet al te veel indruk maakt. Het is best mak voor een Lynch product, de intriges zijn redelijk banaal en de gekkigheid is erg beperkt.

Wel fijn is de soundtrack, maar hetzelfde deuntje wordt wel te pas en onpas weer bovengehaald, dus dat begint ondertussen ook wel te vervelen. Basiskwaliteit is echter niet heel slecht en het kijkt wel redelijk weg, maar alle poeha rond deze serie begrijp ik alsnog niet. Hopelijk wordt het later beter, want twee hele seizoenen van dit klinkt niet echt uitnodigend.

avatar van tommykonijn

tommykonijn

• 2027 stemmen

Onderhond schreef:

Ik denk dan inderdaad dat seizoen 2 en 3 en Fire Walk with Me je beter gaan bevallen. In seizoen 2 is geloof ik Lynch zelf wel op een gegeven moment vertrokken (al keert hij voor het einde weer terug) en net tijdens die afleveringen wordt het bij vlagen wel heel absurd. Leuk om te lezen dat je met name uitkijkt naar de film, want die is mogelijk precies wat je zoekt. Seizoen 3 sluit daar qua stijl ook naadloos op aan.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Onderhond schreef:

Sterkte met seizoen 2. Ik kwam er echt niet doorheen. Saai in het kwadraat.

De film is ook totaal niet de moeite wat mij betreft. Ze hadden het beter bij seizoen 1 kunnen houden. En een stukje van seizoen 2 daarachter kunnen plakken, aangezien daar in het begin de eindconclusies werden getrokken.

avatar van Pinguin#13

Pinguin#13

mmm, ik kan me iegnlijk niet herinneren dat er 3 seizoenen waren. Ik weet wel dat het zo tot afl. 14 ongeveer redelijk coherent, absurd en tsjokvol sfeer zat… en dat er daarna vooral door het succes van de reeks maar een beetje verder gebreid werd… om dan te eindigen bij die arme Leo die voor eeuwig in limbo onder die spin ligt te spartelen… Dat tweede deel was wel iets minder, maar dat wilden we destijds niet toegeven. En nu eigenlijk nog niet. Destijds zeker 'iets anders' én iets om naar uit te kijken, al was het maar om de fraaie vrouwen… Daarnaast vind ik killer Bob wel een van de griezeligste creeps ooit, zeker dei onvergetelijke scène waar hij plots in de woonkamer sluipt en over het salontafeltje richting camera beweegt… heerlijk. Ik heb trouwens ooit over hem een nachtmerrie… NOG VOOR DE SERIE BESTOND… als dat niet Lynchiaans was!

Onderhond

Matig.

Door het eerste seizoen heen, maar vond het nu niet zo opmerkelijk. De eerste aflevering is wel oké, vooral omdat het op dat moment nog redelijk fris aanvoelt. Muziek is zeker een meerwaarde en de aflevering zet de toon voor de rest van de serie. Maar dan is het gewoon 7 aflevering herhaling van hetzelfde.

Het brave dorpje wordt met de aflevering duisterder, maar de intriges intrigeren amper. Dat komt omdat de meeste personages redelijk saai zijn, enkel een paar weirdos (zoals MacLachlan) springen er positief uit. En zo héél weird wordt het ook niet, daarvoor is het TV format een te grote rem vrees ik. Ook de soundtrack was ik echt wel beu op het einde, dezelfde muziek blijft maar herhaald worden.

En zo wordt het met de aflevering minder. Wie of wat interesseerde me uiteindelijk niet eens zoveel, maar zover zijn we uiteraard nog niet. Kan we verder wel voorstellen dat het in z'n tijd wel een aardige serie was, in die zin begrijp ik de reputatie ook wel, maar het is ondertussen toch stevig verouderd. Eén van de mindere dingen die Lynch gemaakt heeft.

avatar van Pinguin#13

Pinguin#13

Matig.

Tja, vroeger bekeken wij dat gewoon elke week dinsdag op BBC om 23.00u of zoiets. Een mooie manier om een doorgaans niet zo heel opwindende dinsdag mee af te sluiten. Dat pre-bingetijdperk had ook zijn charmes. Alles achter elkaar lijkt me inderdaad wel te veel van het goede. Dat wel, gelukkig. Ik hoef het trouwens ook niet opnieuw te zien.