ad
  • 8.082.340 stemmen

Twin Peaks - Seizoen 2 (1990-1991)

Show titel: Twin Peaks

Seizoenen: 3 seizoenen

Afleveringen: 22

Datum van release: zondag 30 september 1990

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Twin Peaks

Afleveringen Seizoen 2 (1990-1991)

1. 1. May the Giant Be with You

Agent Coopers onderzoek naar Laura Palmers dood wordt voortgezet.

2. 2. Coma

Agent Cooper krijgt ongewenste hulp en vervelend nieuws en Audrey raakt nog dieper in de problemen.

3. 3. The Man Behind the Glass

Cooper en Truman ontdekken een onverwachte wending in het spoor dat naar Laura Palmers moordenaar leidt.

4. 4. Laura's Secret Diary

Ben Horne vraagt Agent Cooper om Audrey's leven te redden en Lucy's liefdesleven wordt gecompliceerd.

5. 5. The Orchid's Curse

Donna en Maddy willen Laura's geheime dagboek stelen.

6. 6. Demons

Cooper en Truman vallen One Eyed Jack's binnen en Shelly en Bobby geven een welkomstfeest voor Leo.

7. 7. Lonely Souls

Laura Palmers moordenaar wordt ontmaskerd met hulp van een eenarmige man.

8. 8. Drive with a Dead Girl

De stad is in rep en roer als de eenarmige man Cooper en Truman helpt in hun zoektocht naar Bob.

9. 9. Arbitrary Law

Cooper vraagt Truman hem 24 uur te geven om te bewijzen wie Laura Palmer heeft vermoord.

10. 10. Dispute Between Brothers

Agent Cooper en Sheriff Truman nemen afscheid en er wordt een wake gehouden voor Leland Palmer.

11. 11. Masked Ball

Sheriff Truman verdedigt Agent Coopers acties in One Eyed Jack's wanneer deze nauwkeurig worden onderzocht.

12. 12. The Black Widow

Cooper vindt een aanwijzing, terwijl Dick Tremayne en Andy de zorgen van kleine Nicky's verleden aanpakken.

13. 13. Checkmate

Agent Cooper en Sheriff Truman bedenken een valstrik voor Jean Renault.

14. 14. Double Play

Cooper vertelt de geschiedenis van Windom Earle aan Truman en Audrey sluit een deal met Bobby.

15. 15. Slaves and Masters

Agent Cooper ontdekt wie op hem heeft geschoten en krijgt steun bij zijn dodelijke schaakspel tegen Windom Earle.

16. 16. The Condemned Woman

Ed vraagt Norma ten huwelijk. James en Donna nemen afscheid en Audrey ontmoet de ware.

17. 17. Wounds and Scars

Cooper voelt zich aangetrokken tot een mooie, teruggetrokken vrouw en Truman rouwt om Josie's dood.

18. 18. On the Wings of Love

Cooper neemt de afdeling mee op een nachtelijk grotavontuur en Truman krijgt een dodelijke omhelzing van een naakte vrouw.

19. 19. Variations and Relations

Terwijl Cooper en Truman het geheim van Owl Cave proberen te ontrafelen, krijgt de Miss Twin Peaks-wedstrijd concurrentie.

20. 20. The Path to the Black Lodge

Terwijl er een romance bloeit tussen Cooper en Annie, vindt Donna een plakboek vol verrassingen.

21. 21. Miss Twin Peaks

Agent Cooper en Sheriff Truman haasten zich naar de Black Lodge waar Cooper het leven van Miss Twin Peaks probeert te redden.

22. 22. Beyond Life and Death

Donna Hayward eist de waarheid, Nadine Hurley kiest voor de harde leerschool en Ben Horne verontschuldigt zich voor het goedaardig zijn.

avatar van clutch

clutch

Vanaf het moment dat de moord op Laura Palmer is opgelost ebt de spanning nogal weg en wordt het verhaal wat minder interessant. De sfeer en de personages blijven hoe dan ook erg speciaal. Ook dit seizoen wist me prima te smaken.

avatar van Animosh_mm

Animosh_mm

Dit seizoen (het deel dat ik ervan gezien heb althans, want na aflevering 9 heb ik alleen de slotaflevering nog gezien) beviel me opvallend genoeg iets beter. Vooral de eerste aflevering is memorabel, vanwege de erg sterke surrealistische opening, een aantal mooie momenten (zoals het visioen van Major Briggs) en de humor (Albert!). En ook de afleveringen daarna hebben een aantal zeer fijne momenten (oa de monoloog van Albert en het slot van "Lonely Souls"). Dat de nadruk dit seizoen iets minder op sentiment en iets meer op mysterie ligt vind ik ook een voordeel, al is de soap-filler nog steeds volop aanwezig. En wat mensen toch in die dader zien ... ik vind hem eerder lachwekkend dan angstaanjagend.

Echt enthousiast ben ik dus nog steeds niet over de serie, en als ik alle afleveringen gezien zou hebben (na aflevering 9 schijnt het niveau flink omlaag te gaan) zou ik waarschijnlijk negatiever zijn, maar dit seizoen bevat toch voldoende sterke momenten om de tijdsinvestering te rechtvaardigen imo. Een stem zal ik, omdat ik de helft heb overgeslagen, achterwege laten, maar mijn deel verdient minstens 3*.

Ik ben trouwens benieuwd wat seizoen 3 gaat opleveren (waarvan we de komst natuurlijk al lang hadden moeten voorzien ). Een modernere setting en audiovisuele stijl zijn voor mij een aanzienlijk voordeel, en in de tussentijd heeft Lynch een hoop geleerd. Maar het kan ook zomaar mislukken. We'll see.

avatar van Thomas83

Thomas83

Nadat het mysterie van de dood van Laura Palmer is opgehelderd is het beste er toch wel vanaf. Raar eigenlijk dat ze hierna nog doorgingen. 3.0*.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Ook seizoen 2 enkele weken terug voor het eerst gekeken en het deed me eigenlijk niets. Binnen enkele afleveringen is de moordzaak opgelost en alles daarna voelt echt vreselijk overbodig en ronduit saai. Het kostte me oprecht moeite om de serie uit te kijken, ondanks dat het met de sfeer en muziek zeker wel goed zit. Had seizoen 2 net als het vorige seizoen gewoon een aflevering of 6-8 gehad, dan had ik het allemaal veel meer gewaardeerd.

Ben wel benieuwd wat in het komende nieuwe seizoen met de serie heeft gedaan. Dat ga ik zeker nog volgen.

avatar van ArthurDZ_mm

ArthurDZ_mm

Hoho wauw, dit seizoen doet echt nauwelijks onder voor het vorige. Ik ben blijkbaar ook een van de weinigen die genoten heeft van de afleveringen na de opheldering rond de moord op Laura Palmer (die toch wel iets te snel-snel werd afgehandeld opeens, waarschijnlijk om de kijkcijfers te redden). Met dank aan Windom Earle, een fantastische nieuwe antagonist en perfect gecast bovendien. Geweldige laatste aflevering ook, heel speciaal maar voor mij werkt het. Kers op de taart is de fantastische (en ontzettend enge) cliffhanger. Laat seizoen 3 maar komen!

avatar van renzoroy_mm

renzoroy_mm

Nadat de moord op Laura Palmer opgelost was ging het niveau van de serie wel iets naar beneden, maar nog steeds wel boeiend genoeg om af te kijken. Ben benieuwd naar seizoen 3 volgend jaar Sowieso is David Lynch 1 van de beste film/serie makers in Hollywood, dus ja

avatar van Teejey_mm

Teejey_mm

Dat was de serie dan voor mij (voorlopig), enkel de film nog te gaan.

Vond aflevering 1 t/m 9 echt fantastisch. Wat een spanning, mysterie en tempo. Heerlijk.

Daarna zakt het niveau iets naar beneden, maar dat neemt niet weg dat ik de meeste verhaallijnen nog steeds erg graag zag, en vooral Twin Peaks en zijn sfeertje blijven gewoon geweldig om te kijken. Jammer dat 'sci-fi' een rol krijgt in Twin peaks met Windom Earle, Majoor Briggs etc. vond ik erg ongepast.

Mijn favoriete karakters knallen nog steeds, en een paar nieuwelingen zijn een echte meerwaarde, vond vooral Annie erg leuk.

Op naar de film, en vooral seizoen 3!

avatar van HK Senator

HK Senator

renzoroy schreef:

Wat Lynch zo goed maakt komt volgens mij juist omdat hij NIET in Hollywood zijn films maakt maar "independent" werkt.

avatar van Pinguin#13

Pinguin#13

Jaaaaaaren later kan je wel zeggen dat het vanaf de 'onthulling' wat minder was, maar dat wou ik vroeger van geen kanten toegeven. Dat was als toegeven dat je kind lelijk is. Trouwens… een serie met de zalige Andy en de verrrrukkelijke Shelley kán gewoon niet slecht zijn.

avatar van ZAP!

ZAP!

• 2077 berichten

Pinguin#13 schreef:

Ik kan me niet herinneren of ik Twin Peaks s1 en 2 indertijd op tv heb gezien, hooguit stukjes. Maar dat het (nu ik bijna klaar ben met mijn 2e dvd-kijkbeurt) vanaf de onthulling minder wordt, nee. Overigens heeft Leland zijn dochter niet vermoord, dat was Bob, een entiteit op zich. Leland was een werktuig, dat, bij gebrek aan een voldoende ontwikkeld geweten, weerloos bleek. Ook de Log Lady haakt daarop in.

Het blijft een lastige serie om te beoordelen. Sowieso uniek, regelmatig hilarisch, dan weer interessant op filosofisch / mysterieus vlak, soms best gruwelijk, maar soms ook tenenkrommend flauw (dat gedoe met die Little Nicky* bv.). Ook de vervolgverhaallijn van die jongen op de motor is niet bijster interessant (vooral de ontknoping is gewoon flauw). Maar de positieve aspecten overheersen toch nog wel, nu zelfs meer dan bij de 1e kijkbeurt - al ben ik nog niet helemaal klaar.

* Inspiratie geweest voor Adam Sandler?

P.s.: “Doc, when the will is invoked, the recuperative powers of the physical body are simply extraordinary. Just give me a couple of hours to get dressed.”

avatar van tommykonijn

tommykonijn

• 2027 stemmen

Het eerste seizoen van Twin Peaks vond ik erg fijn. Bepaalde zaken zorgden er net voor dat ik op 4 sterren bleef steken, maar ik was wel erg enthousiast. Gelijk doorgegaan met seizoen 2 dus. Ik heb deze helaas op een lager tempo gekeken dan ik zelf gewild had, maar gisteren kwam ik dan toch bij de seizoensfinale aan.

Seizoen 2 staat er (schijnbaar) om bekend dat het uit twee gedeeltes bestaat. Zelf wist ik dit niet, omdat ik opzettelijk zo weinig mogelijk op internet had opgezocht over de serie. Het eerste gedeelte, het oplossen van de moord op Laura Palmer, is een sublieme voortzetting van het vorige seizoen. Ik durf zelfs te zeggen dat ik de eerste helft van dit seizoen het sterkst vind van de hele serie. Alles blijft boeiend en ik belandde met regelmaat op het puntje van mijn stoel. De plottwist omtrent Leland is er eentje die me verbaasd achterliet, haha. Hoe verzin je het?! Dat kan ik wel over de hele serie zeggen overigens. Het sfeertje vind ik ontzettend knap neergezet. Twin Peaks is een fictief stadje waar ik, ondanks de gruwelijke gebeurtenissen, dolgraag zelf eens zou rondlopen. De personages zijn ook fantastisch. Cooper nog steeds voorop, maar ook de overige politieagenten en de inwoners zijn en blijven ontzettend fascinerend. Ik heb zelden zo'n kleurrijk scala aan karakters voorbij zien komen

Het tweede gedeelte focust zich op Cooper's aartsrivaal, Windom Earle. Ondanks dat het nooit helemaal inzakt, neemt de kwaliteit hier wel wat af. De serie raakt verdeeld in veel verschillende subplotjes die vaag nog wel met elkaar samenhangen, maar toch ook niet meteen als één geheel aanvoelen. De meeste verhaallijnen blijven leuk, maar enkele weten niet volledig te boeien (met name die omtrent Josie en Catherine) en weer andere zijn een beetje flauw (James' toestanden met Evelyn). Gelukkig valt er ook buiten het nieuwe politieonderzoek nog genoeg te genieten in de tweede helft. Personages als Gordon Cole, Nadine Hurley, Ben Horne en Dwayne Milford hebben mij hardop laten lachen. De spanning keert de laatste vijf afleveringen weer volop terug en de slotaflevering is er eentje om je vingers bij af te likken. Visueel een lust voor het oog en heerlijk mysterieus...

Ik vind de serie niet perfect, maar wel bijzonder intrigerend. Er zullen geheid zaken zijn die me ontgaan zijn, waardoor ik nu al uitkijk naar een toekomstige herziening. Het einde is behoorlijk sinister en zorgt ervoor dat ik al de hele dag over allerhande theorieën zit te speculeren. Dit laat me voorlopig nog niet los. Ik ben benieuwd naar de prequel film, maar vooral naar het recent uitgekomen derde seizoen. Ik kan immers niet wachten om weer terug te keren naar dit heerlijke wereldje.

Onderhond

Net seizoen 1 achter de rug, en ik ben niet geweldig enthusiast. Blijkt dat seizoen 2 bestaat uit 22 afleveringen?

Gelukkig dat ik dat niet eerder wist.

Onderhond

Meer, vééééél meer van hetzelfde.

Schandalig eigenlijk dat het 22 aflevering duurt. Geen probleem voor de echte fans allicht, maar voor mensen die het allemaal wat minder interessant vinden is het toch wel een stevige investering. Gelukkig dat er een Corona-verlofje tussenzat, anderzijds twijfel ik eraan of ik dit jaar het einde nog gehaald zou hebben.

Niet veel beter of slechter dan het eerste seizoen, gewoon heel veel langer. De sfeer was best degelijk, er zitten hier en daar wat opmerkelijke personages in en een aantal momenten zullen allicht bijblijven, maar qua plot kon het me echt niet boeien. Ook weinig cliffhangers die me deden uitkijken naar een volgende aflevering, waardoor het toch vooral maar wat padding was voor dooie uurtjes.

Maar het doel is in ieder geval bereikt, binnenkort kan ik eindelijk de film een keertje kijken. Hopelijk is die wat beter dan deze serie, want ondanks z'n reputatie vond ik het maar een matige bedoening. Allicht een stuk beter toen het origineel op TV kwam, én beter dan de meeste TV series, maar dat legt de lat redelijk laag.

avatar van donnie darko

donnie darko

Onderhond schreef:

Meer, vééééél meer van hetzelfde.

Al begonnen aan seizoen 3? Ga je denk ik het beste vinden

donnie darko schreef:

Al begonnen aan seizoen 3? Ga je denk ik het beste vinden

Nee, eerst de film (waar het allemaal om te doen was), maar daar heb ik nu even geen zin meer in

avatar van wihu61

wihu61

Na de "onthulling" is het inderdaad even doorbijten (vooral met die saaie pief met z'n eeuwige Harley), maar de serie herpakt zich gelukkig weer.