• 8.978.862 stemmen

Genre: Komedie

Ontwikkeld door: John Cleese

Met onder meer: John Cleese, Prunella Scales en Connie Booth

Release datum: vrijdag 19 september 1975

Eerst uitgezonden op: BBC Two (Verenigd Koninkrijk)

Plot Fawlty Towers

Komische reeks over een onbekwame hoteluitbater in een Brits badplaatsje die verwoede maar vergeefse pogingen doet om zijn hotel te beheren en zijn bazige vrouw te bezweren.

Basil Fawlty

Meningen over Fawlty Towers

avatar van Dievegge

Dievegge

zondag 21 november 2021
Fawlty Towers seizoen 1 Twaalf afleveringen volstonden om deze reeks de status te bezorgen van ultieme Britse sitcom. Het hotel in Torquay zou geïnspireerd zijn door een echt hotel waar alles in het honderd liep. Basil Fawlty is een snob die zich op de bovenklasse wil richten. Hij mist echter de zelfbeheersing die bij een hogere stand hoort, en zet zichzelf te kijk met z'n woede-uitbarstingen. Z'n vrouw Sybil is bekwamer, maar heeft een onuitstaanbaar kantje met dat prekerige toontje en die zagerige telefoongesprekken ("I kneeeeuw..."). Polly is sympathieker en speelt soms mee met z'n plannetjes. In het echte leven waren John Cleese en Connie Booth getrouwd, en ze schreven de serie samen. Het grappigste nevenpersonage is Major Gowan, een dementerend relikwie uit de tijd van het Britse Imperium. De intriges zijn opgebouwd rond moeilijk vol te houden leugens, misverstanden en verwisselingen. Een poging om een probleem op te lossen leidt meestal tot een groter probleem. Legendarische afleveringen zijn The Builders, Gourmet Night, The Germans, Waldorf Salad en Basil the Rat.
avatar van mjk87

mjk87

zondag 15 november 2015
Fawlty Towers seizoen 1 "Don't mention the War". Wat mij betreft is deze serie, beide seizoenen uiteraard, het summum van de Britse humor. Vooral de aflevering The Germans is legendarisch. Cleese is in absolute topvorm, de overige cast ondersteunt hem daarbij volledig al is het eigenlijk Ballard Berkely als Major Gowen die de show steelt. Afleveringen duren precies lang genoeg en zijn afwisselend genoeg, vooral doordat per aflevering vaak één invalshoek wordt gekozen. 5,0*.