Mijn Series +

Fawlty Towers - Seizoen 1 (1975)

Verenigd Koninkrijk

ontwikkeld door John Cleese
met John Cleese, Prunella Scales en Connie Booth

Komische reeks over een onbekwame hoteluitbater in een Brits badplaatsje die verwoede maar vergeefse pogingen doet om zijn hotel te beheren en zijn bazige vrouw te bezweren.

1. A Touch of Class
  2. The Builders
  3. The Wedding Party
  4. The Hotel Inspectors
  5. Gourmet Night
  6. The Germans
avatar van mjk87
"Don't mention the War". Wat mij betreft is deze serie, beide seizoenen uiteraard, het summum van de Britse humor. Vooral de aflevering The Germans is legendarisch. Cleese is in absolute topvorm, de overige cast ondersteunt hem daarbij volledig al is het eigenlijk Ballard Berkely als Major Gowen die de show steelt. Afleveringen duren precies lang genoeg en zijn afwisselend genoeg, vooral doordat per aflevering vaak één invalshoek wordt gekozen. 5,0*.

avatar van mcdaktari
Ik vind dit sowieso de beste komedie serie ooit gemaakt. Alles klopt en zit perfect in elkaar.

avatar van The Oceanic Six
Basil Fawlty: Is there something wrong?
German Guest: Will you stop talking about the war?
Basil Fawlty: Me? You started it.
German Guest: We did not!
Basil Fawlty: Yes, you did. You invaded Poland.

Kort geleden op op DVD gekocht, al heb ik de serie in het verleden uiteraard al gezien. Ik hou van Britse humor en Fawlty Towers staat toch zeer hoog op die ladder, misschien wel op plek 1. Ook regelmatig zulke niet-politiek correcte grappen en dialogen, haha. John Cleese is echt waanzinnig goed als de norse, cynische, chagrijnige en totaal niet begripvolle Basil Fawlty. In afleveringen als The Hotel Inspectors en The Germans is hij zo waanzinnig sterk. Uiteraard is die laatste aflevering ook meteen vermoedelijk de beste van de serie (maar ik moet seizoen 2 nog opnieuw zien), niet alleen met de geniale dialogen met de Duitsers, maar ook zijn communicatie met het ziekenhuispersoneel als hij Sybil bezoekt. De overige rollen zijn ook echt goed, zeker Polly doet het leuk. Manuel is wel grappig, maar zijn grappen zijn soms een tikkeltje eentonig (gelukkig wel veel briljante quotes zoals uno, dos tres En natuurlijk zijn zijn verwarde blikken erg leuk) na natuurlijk. Sybil is niet zo interessant, maar zij is weer erg nodig om Basil helemaal gek te maken.

Tijdloze humor en ik kijk uit naar het kijken van seizoen 2.

mcdaktari schreef:

Klopt. Scenario is enorm goed, de timing is vaak echt perfect en inhoudelijk wordt heerlijk afgewisseld tussen cynische Britse humor en het betere slapstickwerk. Heel belangrijk referentiekader voor de moderne comedyserie.

avatar van Scarafax
Gewoon Ge-Wel-Dig! Jammer dat de serie door de scheiding van de hoofdrolspelers ten einde kwam.