Mijn Series +

Fawlty Towers - Seizoen 1 (1975)

Verenigd Koninkrijk

ontwikkeld door John Cleese
met John Cleese, Prunella Scales en Connie Booth

Komische reeks over een onbekwame hoteluitbater in een Brits badplaatsje die verwoede maar vergeefse pogingen doet om zijn hotel te beheren en zijn bazige vrouw te bezweren.

1. A Touch of Class
  2. The Builders
  3. The Wedding Party
  4. The Hotel Inspectors
  5. Gourmet Night
  6. The Germans
avatar van mjk87
"Don't mention the War". Wat mij betreft is deze serie, beide seizoenen uiteraard, het summum van de Britse humor. Vooral de aflevering The Germans is legendarisch. Cleese is in absolute topvorm, de overige cast ondersteunt hem daarbij volledig al is het eigenlijk Ballard Berkely als Major Gowen die de show steelt. Afleveringen duren precies lang genoeg en zijn afwisselend genoeg, vooral doordat per aflevering vaak één invalshoek wordt gekozen. 5,0*.

avatar van mcdaktari
Ik vind dit sowieso de beste komedie serie ooit gemaakt. Alles klopt en zit perfect in elkaar.

avatar van The Oceanic Six
Basil Fawlty: Is there something wrong?
German Guest: Will you stop talking about the war?
Basil Fawlty: Me? You started it.
German Guest: We did not!
Basil Fawlty: Yes, you did. You invaded Poland.

Kort geleden op op DVD gekocht, al heb ik de serie in het verleden uiteraard al gezien. Ik hou van Britse humor en Fawlty Towers staat toch zeer hoog op die ladder, misschien wel op plek 1. Ook regelmatig zulke niet-politiek correcte grappen en dialogen, haha. John Cleese is echt waanzinnig goed als de norse, cynische, chagrijnige en totaal niet begripvolle Basil Fawlty. In afleveringen als The Hotel Inspectors en The Germans is hij zo waanzinnig sterk. Uiteraard is die laatste aflevering ook meteen vermoedelijk de beste van de serie (maar ik moet seizoen 2 nog opnieuw zien), niet alleen met de geniale dialogen met de Duitsers, maar ook zijn communicatie met het ziekenhuispersoneel als hij Sybil bezoekt. De overige rollen zijn ook echt goed, zeker Polly doet het leuk. Manuel is wel grappig, maar zijn grappen zijn soms een tikkeltje eentonig (gelukkig wel veel briljante quotes zoals uno, dos tres En natuurlijk zijn zijn verwarde blikken erg leuk) na natuurlijk. Sybil is niet zo interessant, maar zij is weer erg nodig om Basil helemaal gek te maken.

Tijdloze humor en ik kijk uit naar het kijken van seizoen 2.

mcdaktari schreef:

Klopt. Scenario is enorm goed, de timing is vaak echt perfect en inhoudelijk wordt heerlijk afgewisseld tussen cynische Britse humor en het betere slapstickwerk. Heel belangrijk referentiekader voor de moderne comedyserie.

avatar van Scarafax
Gewoon Ge-Wel-Dig! Jammer dat de serie door de scheiding van de hoofdrolspelers ten einde kwam.

avatar van depri83
Fawlty Towers deleted by UKTV - News - British Comedy Guide - comedy.co.uk

Zonde.
Lijkt niet zozeer om de scènes rond Basil en de Duitsers te gaan als wel sommige uitspraken van de major over Indiërs. Heb het even teruggekeken maar die zijn inderdaad niet meer van deze tijd. Ben er echter totaal niet van overtuigd dat het weghalen ervan veel bijdraagt aan het oplossen van de problemen mbt racisme, integendeel.

avatar van The Oceanic Six
Kolere, ik word hier zo moe van zeg. Plaats er een disclaimer bij ofzo, maar stop met deze schandalige censuur.

avatar van Bob Sleeman
Maatregel van de BBC? Is dat niet die club die een flinke schadevergoeding aan Cliff Richard moest betalen i.v.m. zijn vermeende pedofilie? Schijnheilig zooitje!

Enfin, al jaren alle seizoenen in huis (nog op VHS) en nog regelmatig door mij bekeken. Vlijmscherpe humor die tot op de dag van vandaag onovertroffen is. Ook John Cleese heeft daarna dat niveau eigenlijk nooit meer helemaal gehaald.

avatar van The Oceanic Six

John Cleese is pissig. En terecht. Alles wat de man zegt, klopt gewoon.

De BBC moet zich kapot schamen dat ze Little Britain en FT zo behandelen.

avatar van Richiedoom
In wat voor wereld leven wij anno 2020 zeg?! Echt om woedend van te worden, ik kan er gewoon niet bij. Als eerbetoon heb ik gelijk het gedeelte met 'the germans' op Youtube opgezocht en er wederom smakelijk om gelachen.

We houden geen film of serie meer over als we zo door gaan.

avatar van Kronos
Heel erg contraproductief vooral. De humor zit 'm niet in lachen met Duitsers maar in het starre denken van Basil, die Duitsland en alle Duitsers verengt tot de oorloggeschiedenis én tegelijk ook hoe hij de nazi's (niet de Duitsers in het algemeen) met dat loopje onsterfelijk belachelijk maakt.

Zo kan dat ook zijn met humor over racisme en seksisme. Door dat allemaal op eenzelfde hoopje te gooien ontstaat er een soort van discriminatie tegenover humor, waardoor datgene wat er eigenlijk in belachelijk en aangeklaagd wordt juist aan kracht kan winnen.

depri83 schreef:

Zal ik ook nog eens terugkijken. Maar nu al ben ik geneigd te denken dat niet de Indiërs het onderwerp van spot zijn maar het achterlijke denken van de major.

avatar van The Oceanic Six
De laffe hazen van de BBC gaat de aflevering weer terugplaatsen, met disclaimer.

Flink geschrokken van alle ophef zeker.

mjk87 schreef:

You racist!

avatar van Boenga
En te bedenken dat heel veel mensen zich een aantal jaren terug achter "Je suis Charlie" schaarden: er moet in principe met àlles kunnen gelachen worden.

avatar van tommykonijn
Toevallig deze serie de afgelopen weken volledig herbekeken. Als ik wat meer tijd heb even een review plaatsen bij beide seizoenen. De conclusie is in ieder geval positief: ik zet de serie terug in mijn top 10.

Wat betreft die kritiek op The Germans sluit ik me volledig aan bij de reacties hierboven en de uitspraken van John Cleese. Wat een vermoeiend gedoe de laatste tijd om dit soort series. Het lijkt wel alsof niemand meer tegen een grapje kan en iedereen constant diep beledigd voor de tv zit. Was het eerst Friends, mijn favoriete sitcom en tevens een van de meest 'lieve' in zijn soort, die van alles verweten werd, nu is Fawlty Towers kennelijk aan de beurt.

Ik lees dat er ook verwezen wordt naar Basil's houding tegenover de arts in die aflevering. Het klopt dat Basil alles en iedereen beledigt en daarbij onbeschofte uitspraken doet, maar komt hij er uiteindelijk mee weg? Natuurlijk niet. Vrijwel iedere aflevering eindigt terecht in een nederlaag voor hem. Wat de Major betreft... als je niet doorhebt dat de beste man volledig de kluts kwijt is, dan vraag ik me af of je de serie ooit daadwerkelijk bekeken hebt.

avatar van Kronos
John Cleese: „De Major was een oud fossiel, een overblijfsel van tientallen jaren eerder. We steunden zijn overtuigingen niet, we staken er de draak mee. Als mensen te stom zijn om dat te begrijpen, wat kan ik dan nog zeggen?”

Voor de mensen die te stom zijn komt nu dus wat meer tekst en uitleg.

Humor is onmisbaar. Ik moest bij deze hetze ook even denken aan De Luizenmoeder, waarin middels directeur Anton Flier de draak wordt gestoken met ingebeelde ruimdenkendheid.

avatar van The Oceanic Six
Ik begrijp ook niet dat mensen dingen niet in de context kunnen zien. FT is 45 jaar oud. De oorlog was nog maar 30 jaar voorbij. Andere rassen en culturen waren voor een hoop mensen bijzonder. Toen was er geen internet dat je alles maar wist of een andere mening makkelijk kon vinden. Heel vermoeiend om nu de aanval op zulke zaken te openen. Ik heb er geen moeite mee als er disclaimers bij komen. Maar ik hou niet van censuur. Disney weigert ook nog om de film Song of the south uit 1946 op Disney + te zetten. Ik snap dat niet. Leg gewoon vooraf kort uit dat mensen destijds andere gedachten hadden. Laat mensen die vandaag de dag zoiets willen kijken gewoon leren van zulke films of series. Misschien is het op die manier zelfs een positiefs iets. Ik denk echt niet dat mensen die naar FT, Little Britain, Gone with the wind of whatever kijken plots een racist worden of graag gaan discrimineren. Dat zit in je of dat zit niet in je. Of je kan het afleren.

Hele, hele kwalijke zaak wat de laatste weken speelt. Ook met die beelden kapot maken in steden. Dat waren andere tijden. Hang er een plaquette bij ofzo, maar blijf er met je poten vanaf. Je kan de geschiedenis niet zomaar uitwissen. Daarbij is er altijd wel iets om over te zeiken, dat is al tientallen jaren.

Kronos schreef:

Voor de mensen die te stom zijn komt nu dus wat meer tekst en uitleg.

De Luizenmoeder is ook een goed voorbeeld ja. Waar enkele rollen in zitten van kleindenkende mensen. Maar ipv daar over te klagen moet je het juist zien als een heldere boodschap. Mensen zijn niet achterlijk, die kunnen satire echt wel scheiden van de werkelijkheid.

avatar van Dorstigjimmyke
The Oceanic Six schreef:

Beledigd zijn is tegenwoordig in. Verdraag eens iets. Wat is dat ook met dat blank ineens wit moet worden. Dat woord stamt godverdomme uit de middeleeuwen. Minderheden mogen zeker gelijke rechten hebben, maar niet beginnen janken over alles. Die extreem-rechtse partijen lachen zich kapot. Fawlty Towers is gewoon heel scherp qua humor.

avatar van Kos
Kos
Waarom interessant, je kunt net zo goed een willekeurige kroeg inlopen voor dit verhaal.

Overigens begint ie al achterlijk met het Fawlty Towers verhaal en dat we dan doorslaan in Nederland. Alsof Nederland er iets mee te maken heeft haha.

Dorstigjimmyke schreef:

Dat laatste klopt natuurlijk niet. Als minderheden gelijke rechten hebben mogen ze net als meerderheden janken over alles.