ad

Met onder meer: Damian Lewis, Donnie Wahlberg en Eion Bailey

Release datum: 9 september 2001

• Ziggo Bekijk via Ziggo

Over Band of Brothers

Band of Brothers is een tiendelige televisieserie uit 2001 over de laatste maanden van de Tweede Wereldoorlog. Het is een co-productie van Steven Spielberg en Tom Hanks, waarin de rol van de Easy Company van het 506th Parachute Infantry Regiment, US 101st Airborne Division, in de oorlog wordt getoond. De serie begint met de training in Amerika voorafgaand aan de landing in Normandië en eindigt in het "Adelaarsnest" van Adolf Hitler, aan het einde van de oorlog. 'Band of Brothers' is gebaseerd op het gelijknamige boek van Stephen Ambrose.

Social Media

Meningen over Band of Brothers

avatar van tommykonijn

tommykonijn

donderdag 26 april 2018
Band of Brothers seizoen 1 Band of Brothers had al lange tijd mijn interesse. Lang geleden dat ik Saving Private Ryan gezien heb, maar dat vond ik wel een sterke film, dus de samenwerking tussen Steven Spielberg en Tom Hanks beloofde wat. Daarnaast heb ik uiteraard heel wat goede verhalen gehoord hierover.

En ik ben het volkomen eens met de lovende reacties. Deze serie greep eigenlijk vrijwel meteen mijn aandacht en heeft deze vervolgens ook niet meer losgelaten. We volgen tien afleveringen lang de Easy Company. In de eerste aflevering wordt een beeld geschetst van de keiharde training die de mannen hebben moeten doorstaan en vanaf aflevering 2 begint voor hen de oorlog. Je leert in de loop van de serie een hoop lieden kennen en het is niet moeilijk om met hen mee te leven. De barre omstandigheden worden ontzettend realistisch in beeld gebracht en je krijgt door het fantastische camerawerk als kijker meermaals het idee dat je er zelf bij bent. De rillingen liepen me dan ook meermaals over mijn rug bij bijvoorbeeld de afleveringen in Normandië en de Ardennen.

Ik vond het mooi dat iedere aflevering een ander facet van de oorlog belicht. Met name aflevering 9 spant de kroon wat betreft emoties. Deze aflevering begint vrij luchtig, maar vanaf het moment dat de soldaten het kamp ontdekken, kan je alleen maar vol ontzetting naar het scherm staren. Het is haast onwerkelijk dat iets dergelijks echt bestaan heeft. De verbouwereerde blikken van de Amerikanen zeggen eigenlijk alles, hetgeen me brengt bij het bijzonder sterke acteerwerk. Ik zou zo niemand kunnen noemen die ik ongeloofwaardig vond of op een andere manier afbraak vond doen aan het geheel. Damian Lewis en Ron Livingston voeren de cast enigszins aan en beiden doen dit uitstekend, maar dat kan ik eigenlijk van iedere acteur zeggen. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de schitterende muziek van Michael Kamen.

Deze serie komt binnen. Ik heb met veel bewondering gekeken en ik weet gewoon dat dit er eentje is die je over een aantal jaren weer uit de kast wil halen, dus ik ben blij dat ik deze nu in een mooie uitvoering in mijn collectie heb. Band of Brothers is met name heel oprecht en daardoor erg indrukwekkend. Het is duidelijk zichtbaar dat er goed over nagedacht is en dat alles met respect gebracht wordt. De meest aangrijpende serie die ik tot dusver gezien heb.

tommykonijn_mm

donderdag 26 april 2018