• 8.985.489 stemmen

Ontwikkeld door: Steven Spielberg en Tom Hanks

Met: Damian Lewis, Ron Livingston en Frank John Hughes

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Datum van release: zondag 9 september 2001

Eerst uitgezonden op: HBO (Verenigde Staten)

Plot Band of Brothers

Band of Brothers is een tiendelige televisieserie uit 2001 over de laatste maanden van de Tweede Wereldoorlog. Het is een co-productie van Steven Spielberg en Tom Hanks, waarin de rol van de Easy Company van het 506th Parachute Infantry Regiment, US 101st Airborne Division, in de oorlog wordt getoond. De serie begint met de training in Amerika voorafgaand aan de landing in Normandië en eindigt in het "Adelaarsnest" van Adolf Hitler, aan het einde van de oorlog. 'Band of Brothers' is gebaseerd op het gelijknamige boek van Stephen Ambrose.

1. 1. Currahee

9 september 2001 (1 uur en 10 minuten)

Easy Company wordt geïntroduceerd in Camp Toccoa in Georgia. Ze staan onder de leiding van Eerste Luitenant Herbert Sobel, een zeer strikte en gedisciplineerde man die zijn compagnie harder en langer traint dan de andere compagniecommandanten. Sobel is niet erg geliefd bij zijn soldaten en officieren. De compagnie wordt verscheept naar Engeland om zich voor te bereiden op D-day. Naarmate de trainingen vorderen, worden de tekortkomingen van Sobel als aanvoerder in het veld steeds duidelijker. Hierdoor beslissen veel van de onderofficieren om hun ontslag in te dienen. Dit wordt gezien als desertie in oorlogstijd, wat hen de doodstraf kan opleveren, maar ze worden allen enkel gedegradeerd. Sobel veroorzaakt ook een conflict met zijn uitvoerend officier Richard Winters, dat harder escaleert dan Sobel had verwacht. Deze gebeurtenissen zorgen ervoor dat Sobel wordt overgeplaatst als leider van een opleidingsschool voor paratroepers.

2. 2. Day of Days

10 september 2001 (49 minuten)

Easy Company landt in Normandië, maar geraakt verspreid over de regio en ver weg van de geplande landingszone. Eerste luitenant Thomas Meehan, de nieuwe commandant van Easy, sneuvelt wanneer zijn vliegtuig wordt getroffen. Winters wordt gedwongen het commando over te nemen. Met een beperkte groep mannen weet Winters een batterij Duitse kannonen in te nemen bij Brécourt, zodat de geallieerden makkelijk kunnen doorstromen vanaf Utah Beach. Hij weet zo het respect van zijn medesoldaten te winnen. De recent tot eerste luitenant gepromoveerde Ronald Speirs wordt geïntroduceerd.

3. 3. Carentan

16 september 2001 (1 uur en 02 minuten)

Easy Company neemt deel aan de Slag om Carentan. Ze lijden zware verliezen. Er doen geruchten de ronde dat luitenant Speirs Duitse krijgsgevangenen zou geëxecuteerd hebben. Soldaat Albert Blithe lijdt zwaar onder de gevolgen van shellshock door de geleverde strijd. Nadat hij tot actie geroepen wordt door Winters, overwint Blithe zijn angsten. Enkele dagen later wordt Blithe neergeschoten door een Duitse sluipschutter tijdens een verkenningspatrouille waarvoor hij zich vrijwillig had aangemeld. Blithe is ernstig verwond en wordt afgevoerd. Blithe stierf uiteindelijk in 1967.

4. 4. Replacements

23 september 2001 (57 minuten)

Easy krijgt te maken met vele vervangingen. De nieuwe soldaten worden moeilijk aanvaard door degenen die in Normandië hebben gevochten. De compagnie landt in Nederland, waar ze zal deelnemen aan Operatie Market Garden. Ze weten Eindhoven te bevrijden. Tijdens de slag om Nuenen integreren de nieuwkomers zich met de compagnie, die zich echter moet terugtrekken. De commandant van de nieuwkomers, sergeant Denver Randleman, wordt afgesneden van zijn eenheid en is gedwongen zich te verschuilen in een schuur tot de volgende ochtend, met de hulp van enkele Nederlandse bewoners.

5. 5. Crossroads

30 september 2001 (53 minuten)

Winters heeft de opdracht om een verslag te schrijven over de uitdaging tijdens een onverwachte tegenstand van Duitse kant. Winters heeft gewetenswroeging na het doodschieten van een zeer jonge SS-soldaat. Operatie Pegasus wordt beschreven. Easy wordt opgeroepen om te gaan vechten in Bastenaken tijdens de Slag om de Ardennen. Winters wordt benoemd tot bataljonscommandant.

6. 6. Bastogne

7 oktober 2001 (1 uur en 04 minuten)

Easy ervaart de Slag om de Ardennen en heeft bevel stand te houden vlakbij Bastenaken. Munitie, medische voorzieningen en voedsel zijn zeer schaars. Soldaat Eugene Roe probeert zijn kameraden bij te staan waar hij kan en verzamelt zoveel mogelijk medisch materiaal. Hij geraakt bevriend met een Belgische verpleegster, die later wordt gedood tijdens een Duits bombardement.

7. 7. The Breaking Point

14 oktober 2001 (1 uur en 09 minuten)

Easy levert strijd bij het plaatsje Foy, waar ze zware verliezen lijden. Eerste luitenant Norman Dike blijkt onbekwaam om de compagnie te leiden. Dike wordt tijdens een vastgelopen aanval afgelost door Speirs. Eerste sergeant Carwood Lipton probeert de moraal bij de manschappen hoog te houden tijdens het beleg van Foy, waarvoor hij later gepromoveerd wordt tot tweede luitenant.

8. 8. The Last Patrol

21 oktober 2001 (56 minuten)

Easy voert een gevaarlijke opdracht uit in Haguenau. Er werd hen opgedragen de rivier over te steken en krijgsgevangenen te maken om informatie te verkrijgen over eventuele Duitse acties. Soldaat Webster keert terug uit het hospitaal na gewond te zijn geraakt tijdens de campagne in Nederland. Samen met vervangend tweede luitenant Jones probeert hij te (her)integreren bij de manschappen. Hun ervaringen tijdens de Ardennen hebben hen echter vermoeid en Webster wordt niet echt meer aanvaard, aangezien hij nooit het hospitaal eerder probeerde te verlaten, zoals andere soldaten wel gedaan hebben. Winters wordt bevorderd tot majoor, Lipton ontvangt zijn commissie als tweede luitenant en Jones wordt bevorderd tot eerste luitenant.

9. 9. Why We Fight

28 oktober 2001 (55 minuten)

Luitenant Lewis Nixon probeert zijn favoriete merk whiskey te vinden waar hij maar kan, wanneer Easy Duitsland in trekt. Enkele manschappen stuiten bij een verkenning in Beieren op een concentratiekamp bij Landsberg. Ze bevrijden de gevangenen als blijkt dat de bewakers het kamp verlaten hebben. Het aanzicht van de slachtoffers laat vele soldaten geschokt en gedegouteerd achter.

10. 10. Points

4 november 2001 (59 minuten)

De compagnie ontdekt het Adelaarsnest in Berchtesgaden en het huis van Hermann Göring. Het bataljon trekt naar Oostenrijk waar het einde van de oorlog in Europa wordt aangekondigd. Terwijl de soldaten die voldoende punten hebben verzameld tijdens hun campagnes mogen afzwaaien, blijft de rest van de compagnie achter tot het einde van de Pacifische Oorlog wordt verklaard. Sommigen beslissen te gaan vechten tegen het Japanse Keizerrijk.

Richard D. Winters

Burton 'Pat' Christenson

Frank Perconte

avatar van AHWA_mm

AHWA_mm

Mooie toevoeging. Prachtig van begin tot eind. Eindeloze herkijkwaarde.

avatar van richiedoom

richiedoom

Band of Brothers heeft op mij destijds als 11 jarig jochie een onuitwisbare indruk achtergelaten. Het is allemaal zo ontzettend goed geschreven, je voelt de hechte kameraadschap tussen de personages. Juist dit maakt voor mij de serie een meesterwerk. De herkijkwaarde hiervan is inderdaad eindeloos, ik durf echt niet te zeggen hoe vaak ik deze serie al heb bekeken en iedere keer raakt het me weer. Voornamelijk aflevering 9 blijft me raken, dan vraag je je telkens af waarom mensen elkaar zo veel ellende aan kunnen doen...

avatar van N811_mm

N811_mm

Nr1 op IMDb.

avatar van grovonion

grovonion

Absoluut ook mijn favoriete mini-serie ooit. Ik ben normaal niet iemand die iets herkijkt, maar deze serie bekijk ik gemiddeld 1 keer per jaar.

''The only hope you have is to accept the fact that you're already dead. The sooner you accept that, the sooner you'll be able to function as a soldier is supposed to function: without mercy, without compassion, without remorse. All war depends upon it.''

Fantastische cast, geloofwaardige acteerprestaties, spannend, boeiend, interessant & tegelijkertijd heel meeslepend.

Hoge emoties en heftige confrontaties spatten met regelmaat van het scherm af.

Sterke combinatie van drama/oorlog en tevens wordt in elke vertoonde aflevering de sfeer uitermate realistisch weergegeven.

De volle 5 sterren van mijn kant voor 'Band of Brothers (2001)'.

avatar van clockwork72

clockwork72

Deze ookal 6 keer gezien ofzo, als het niet meer is. Absoluut de beste mini serie ooit in mijn ogen.

avatar van Pikkemoos

Pikkemoos

Beste serie ever. Ben al een paar keer in de Ardennen geweest en die fox holes blijven mij imponeren.

avatar van WB

WB

Zonder enige twijfel een van de beste series ooit gemaakt; rauw, realistisch, aangrijpend en spannend tegelijkertijd.

avatar van FelixTheCat

FelixTheCat

Hele mooie serie, een must see. Deze serie kijk je automatisch meer dan 1 keer.

I treasure my remark to my grandson who asked, "Grandpa, were you a hero in the war?" Grandpa said, "No... but I served in a company of heroes".

Band of Brothers is vermoedelijk de beste miniserie ooit gemaakt. Werkelijk alles is perfect aan dit imponerende, ontroerende epos rondom de Easy Company tijdens WO II. Toen de serie een kleine 15 jaar terug verscheen was ik al weggeblazen en kocht ik de serie ook meteen op DVD. Daarna nog tig maal opnieuw gekeken en elke keer weer blijft het briljant.

Je leeft mee met de personages, die je al leert kennen tijdens de trainingen en waarvan je weer afscheid neemt als de oorlog voorbij is. In de tussentijd zijn er velen gesneuveld of getraumatiseerd. Wat ik zo sterk vind is de enorme diversiteit in de afleveringen. Van training tot gevechten in Frankrijk, Nederland, België en Duitsland, elk met de eigen landschappen en sfeer. De afleveringen in Nederland hebben ook behoorlijk veel indruk op me gemaakt, maar de allerbeste en meest beladen aflevering blijft nummer 9, Why We Fight, met de bevrijding van de kampen. Vermoedelijk de beste aflevering ooit gemaakt in een serie. Zo emotioneel, zo pijnlijk en zo confronterend. Iedere keer weer een brok in mijn keel van tijdens het kijken.

De decors, het ijzersterke acteerwerk, de diversiteit, de ongelofelijk mooie themesong (kippenvel waardig) en de muziek algemeen, de details en het feit dat het gewoon helemaal compleet is zorgt ervoor dat ik dit nog vele malen in de toekomst ga kijken en niks minder dan 5* geef.

avatar van Dr channard_mm

Dr channard_mm

Een dikke 5 voor deze serie. Alles klopt. Genialiteit ten top.

avatar van legian

legian

Kort geleden weer eens herzien (samen met The Pacific) en dit is toch wel een meesterwerk. Knap hoe je zo gaat meeleven met de personages (de wetenschap dat het echt gebeurd is werkt uiteraard mee) en de impact die de gebeurtenissen hebben zijn daardoor enorm.

Bastogne en The Breaking Point zijn voor mij de beste. De waanzin en barre omstandigheden de ze daar moesten doormaken zijn absurd. De ontdekking van het kamp is trouwens ook zo'n moment, ongelofelijk krachtige aflevering.

Currahee en Points zijn twee afleveringen die mij nooit zo boeide, maar met deze herziening zijn ook die flink gestegen. Het is mooi om te zien hoe het team tijdens de training al een band krijgt en hoe die band zich verder ontwikkeld tijdens de oorlog. Zoals de replacements die geen onderdeel van het team worden en een buitenbeentje blijven. Maar ook Webster die bij zijn herintrede ook buitengesloten wordt en maar langzaam weer geaccepteerd wordt. Ook leuk is om te zien hoe Sobel een ongelofelijke egoïst is en er niet tegen kan dat de mensen die hij opgeleid heeft het zo ver schoppen. ("we salute the rank, not the man.")

Het is een indrukwekkende serie die vanuit alle opzichten ongelofelijk sterk in elkaar zit. Voor mij toch wel de beste serie die er is.

avatar van walnuts

walnuts

Ik ben inmiddels bij episode 8, maar wat heeft deze serie al een onuitwisbare indruk op mij gemaakt zeg. Werkelijk fenomenaal en zeer indrukwekkend.

Erg geloofwaardig en realistisch in beeld gebracht, alsof jezelf deel uit maakt van de Easy Company.

De serie is rauw, confronterend, meeslepend en aangrijpend bovenal.

avatar van Gerlof1378

Gerlof1378

Zeer mooi gemaakte mini-serie over Easy Company/101st Airborne Division, met een sterk spelende cast, veel actie en sterke verhalen. Alle 10 afleveringen zijn mooi gemaakt en ook de effecten zijn erg mooi, en qua rauwheid en meeslepend echt in de zelfde trend als Saving Private Ryan. Ook de mini-serie The Pacific uit 2010 is de moeite waard check it out.

Band of Brothers had al lange tijd mijn interesse. Lang geleden dat ik Saving Private Ryan gezien heb, maar dat vond ik wel een sterke film, dus de samenwerking tussen Steven Spielberg en Tom Hanks beloofde wat. Daarnaast heb ik uiteraard heel wat goede verhalen gehoord hierover.

En ik ben het volkomen eens met de lovende reacties. Deze serie greep eigenlijk vrijwel meteen mijn aandacht en heeft deze vervolgens ook niet meer losgelaten. We volgen tien afleveringen lang de Easy Company. In de eerste aflevering wordt een beeld geschetst van de keiharde training die de mannen hebben moeten doorstaan en vanaf aflevering 2 begint voor hen de oorlog. Je leert in de loop van de serie een hoop lieden kennen en het is niet moeilijk om met hen mee te leven. De barre omstandigheden worden ontzettend realistisch in beeld gebracht en je krijgt door het fantastische camerawerk als kijker meermaals het idee dat je er zelf bij bent. De rillingen liepen me dan ook meermaals over mijn rug bij bijvoorbeeld de afleveringen in Normandië en de Ardennen.

Ik vond het mooi dat iedere aflevering een ander facet van de oorlog belicht. Met name aflevering 9 spant de kroon wat betreft emoties. Deze aflevering begint vrij luchtig, maar vanaf het moment dat de soldaten het kamp ontdekken, kan je alleen maar vol ontzetting naar het scherm staren. Het is haast onwerkelijk dat iets dergelijks echt bestaan heeft. De verbouwereerde blikken van de Amerikanen zeggen eigenlijk alles, hetgeen me brengt bij het bijzonder sterke acteerwerk. Ik zou zo niemand kunnen noemen die ik ongeloofwaardig vond of op een andere manier afbraak vond doen aan het geheel. Damian Lewis en Ron Livingston voeren de cast enigszins aan en beiden doen dit uitstekend, maar dat kan ik eigenlijk van iedere acteur zeggen. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de schitterende muziek van Michael Kamen.

Deze serie komt binnen. Ik heb met veel bewondering gekeken en ik weet gewoon dat dit er eentje is die je over een aantal jaren weer uit de kast wil halen, dus ik ben blij dat ik deze nu in een mooie uitvoering in mijn collectie heb. Band of Brothers is met name heel oprecht en daardoor erg indrukwekkend. Het is duidelijk zichtbaar dat er goed over nagedacht is en dat alles met respect gebracht wordt. De meest aangrijpende serie die ik tot dusver gezien heb.

Altijd bijzonder dat er mensen zijn die BoB nog niet eerder hadden gezien, maar dat komt denk ik vooral omdat ik er al zeker 10 keer door weg ben geblazen. Bovengenoemd verhaal is dan ook helemaal waar.

Nooit wat aan gevonden. Maar te weinig van gezien (kan me in elk geval te weinig herinneren) om een eerlijke stem te kunnen geven.

avatar van 3 2 1 cut

3 2 1 cut

Serie der series, idd ook al een stuk of 10 keer gezien en weggeblazen.

avatar van Foxhollywood

Foxhollywood

Een super mini serie. Ik denk dat ik hem binnenkort maar weer eens ga kijken.

• 2044 stemmen

Zonder twijfel de beste oorlog serie ooit gemaakt

avatar van NRT

NRT

Paultjuh.

Zeker over WOII, maar Generation Kill over de Irak-oorlog vond ik ook heel sterk. Band of Brothers was natuurlijk iets serieuzer.

• 2044 stemmen

Ja ik heb gehoord over Generation Kill, die moet ik nog zien. Ben benieuwd!

avatar van NRT

NRT

Paultjuh.

Wat trouwens ook een goede serie is is unsere mutter unsere vater. Duits, maar uitstekend.

• 2044 stemmen

Top, dank je. Ik voeg hem toe aan "nog te zien"

avatar van Lennonlover_mm

Lennonlover_mm

Krijgen mijn 5 sterren dubbele waarde omdat ik deze serie minstens 100 keer gezien heb?

avatar van Chelsea94

Chelsea94

Ik heb deze serie ook vaak gezien en sluit aan met een 5. Ook zeker de moeite om eens het monument in de ardennen te bezoeken waarop ook namen staan van de jongens in de serie. Het voelt alsof je ze echt kent en maakt het zien van het monument ook specialer. De serie is verder erg mooi, veel sfeer, goede acteurs. Mijn favoriete episodes zijn die in Bastogne met sneeuw.

avatar van rcuppen79

rcuppen79

Band of Brothers is gebaseerd op de gelijknamige roman van de Amerikaanse schrijver Stephen E. Ambrose. Gefilmd als een miniserie van 10 afleveringen, mocht Band of Brothers destijds als één van de meest prestigieuze tv-projecten ooit heten. Met een budget van 125 miljoen dollar was ze destijds tevens de duurste tv-serie ooit.

De serie is gemaakt in opdracht van het Amerikaanse HBO televisie betaalkanaal, in samenwerking met het Britse BBC en werd geproduceerd door Steven Spielberg en Tom Hanks. Band of Brothers doet dan ook veel denken aan Saving Private Ryan. Maar Band of Brothers oogt veel realistischer. Dankzij de speelduur van bijna 12 uur is er ook voldoende tijd om de karakters goed uit te diepen. Helaas wordt dit te weinig gedaan en dat is ook het enige minpunt van een verder voortreffelijke serie. Aan het einde van de 10 afleveringen weet je eigenlijk nog betrekkelijk weinig over de diverse karakters en kun je ze met moeite uit elkaar houden. Damian Lewis speelt Captain Winters, die min of meer het centrale figuur uit de serie is.

Meer dan drie jaar werd er aan Band of Brothers gewerkt. Aan het begin van elke aflevering vertellen de nog in leven zijnde mannen van Easy Company over hun ervaringen tijdens de oorlog. Het geeft de serie een authentiek gevoel. Visueel ziet de film er prachtig uit en doet deze miniserie qua vormgeving niet onder voor dure Hollywood-films. De serie won talloze prijzen, waaronder 6 Emmy Awards en een Golden Globe.

avatar van badfans69

badfans69

Apple Launches In-House Studio, Sets ‘Band of Brothers’ Follow-Up Series - Variety

The show in question is “Masters of the Air,” a follow-up to the “Band of Brothers” and “The Pacific” series executive produced by Steven Spielberg and Tom Hanks. Based on the book by Donald L. Miller, “Masters of the Air” is said to follow the true, deeply personal story of the American bomber boys in World War II who brought the war to Hitler’s doorstep. The series is being written by “Band of Brothers” alumnus John Orloff, who is also a co-executive producer.

avatar van legian

legian

Ze zijn toch al jaren bezig om die serie van de grond te krijgen. Mooie aanwinst voor Apple, hopelijk blijft de kwaliteit wel zoals we gewend zijn. Nu nog maar afwachten wanneer die te zien zal zijn

avatar van cor1946

cor1946