• 8.985.968 stemmen

Better Call Saul - Seizoen 4 (2018)

Show titel: Better Call Saul

Ontwikkeld door: Vince Gilligan en Peter Gould

Met: Bob Odenkirk, Jonathan Banks en Rhea Seehorn

Datum van release: maandag 6 augustus 2018

Eerst uitgezonden op: AMC (Verenigde Staten)

Plot Better Call Saul

Saul Goodman ontmoette Walter White zes jaar geleden. Wij ontmoeten hem als de man die Saul Goodman nog moet worden en nu Jimmy McGill heet. Hij is een kleine prutsadvocaat die nog zoekende is naar zijn roeping en, op korte termijn, op allerlei manieren de touwtjes aan elkaar probeert te knopen. Hij zorgt voor zijn broer Chuck, die ook advocaat is en denkt allergisch te zijn voor elektriciteit. Hij ontmoet ook bijna dagelijks Mike Ehrmantraut, de parkeerwacht van het gerechtsgebouw die het hem nogal eens moeilijk maakt.

Afleveringen Seizoen 4 (2018)

1. 1. Smoke

6 augustus 2018 (45 minuten)

Jimmy kan moeilijk omgaan met de tragische dood van Chuck. Mike neemt zijn nieuwe rol aan bij Madrigal. Howard doet een verrassende bekentenis.

2. 2. Breathe

13 augustus 2018 (45 minuten)

Jimmy zoekt nieuw personeel. Gus onderzoekt de gevolgen van de instorting van Hector. Kim besluit om Jimmy te helpen bij het verwerken van de dood van Chuck.

3. 3. Something Beautiful

20 augustus 2018 (45 minuten)

Jimmy brengt een riskant plan in werking. Nu de verhoudingen veranderen, bevindt Nacho zich in een lastige positie. Kim denkt na over haar toekomst.

4. 4. Talk

27 augustus 2018 (45 minuten)

Een onrustige Jimmy heeft nieuwe plannen en en Mike verpest nieuwe kansen. Kim gaat haar droom achterna. Nacho probeert te overleven.

5. 5. Quite a Ride

3 september 2018 (45 minuten)

Jimmy ontdekt een nieuwe markt voor zijn talent. Mike doet onderzoek naar een potentiële partner. Kim bevindt zich in een lastige onderhandeling.

6. 6. Piñata

10 september 2018 (45 minuten)

Terwijl Jimmy droomt over Wexler-McGill, doet Kim een gewaagde zet. Mike zet een plan voor Gus in gang.

7. 7. Something Stupid

17 september 2018 (45 minuten)

Jimmy breidt zijn business verder uit, maar loopt tegen een probleem aan aan. Alleen Kim kan het probleem voor hem oplossen. Gus bemoeit zich met de verzorging van Hector. Mike moet een tegenslag afhandelen.

8. 8. Coushatta

24 september 2018 (45 minuten)

Jimmy doet veel moeite om een vergissing recht te zetten. Kim zet alles op alles voor een zaak. Mike laat zijn team stoom afblazen. Nacho ontvangt een gast.

9. 9. Wiedersehen

1 oktober 2018 (45 minuten)

Jimmy en Kim ontlasten zichzelf, waardoor ze hun relatie op het spel zetten. Nacho is gedwongen om het goed te maken met Lalo. Mike heeft een reden om zich zorgen te maken.

10. 10. Winner

8 oktober 2018 (45 minuten)

Jimmy doet iets aan de reputatie die hij de laatste tijd opgebouwd heeft. Lalo ontdekt een foutje in Gus zijn operatie. Mike is gedwongen om een lastige beslissing te maken.

avatar van Black Math

Black Math

Dit seizoen zet door waar in het vorige seizoen al een aanzet toe werd gegeven: Jimmy wordt eindelijk echt Saul, en Mike raakt steeds meer betrokken bij de operaties van Gus. Verder de introductie van het personages Lalo, die tegelijkertijd een beetje een clown lijkt te zijn, maar waar je al proeft dat onder de oppervlakte een genadeloze en zeer slimme gangster schuilt. Helaas zal hij uiteindelijk moeten verdwijnen, want hij komt niet in Breaking Bad voor, maar ik hoop op nog veel vuurwerk met hem in de laatste seizoenen.

Ook Kim zal uiteindelijk moeten verdwijnen, maar dat zal waarschijnlijk tot het laatst bewaard worden. Ze is toch een beetje Sauls Skyler, maar omdat ze bereid is tot op zekere hoogte het spel mee te spelen, maakt haar veel boeiender. En eerlijk gezegd ook niet irritant zoals Skyler. En in wezen is ze echt een goed persoon, waardoor haar verhaallijn de moeite waard is.

De sfeer gaat zelfs nog meer dan in het vorige seizoen richting Breaking Bad, maar wat tegenvalt zijn enkele elementen in het plot die ik erg ongeloofwaarlijk vind. Ten eerste dat de revalidatie van Hector gestaakt wordt. Gus wil hem in een rolstoel houden, maar ik koop het gewoon niet dat de Salamanca familie zelf niet ook medische hulp kan inschakelen voor zijn revalidatie, laat staan geen second opinion inroept. En zelfs in een verpleeghuis zal men hoe dan ook met revalidatie aan de gang gaan, domweg omdat hoe meer hij revalideert, hoe makkelijker zijn verzorging is.

Ten tweede geloof ik niets van de naïviteit van Werner. Je wordt ergens heen geleid met een zak over je hoofd, je krijgt fors betaald voor de klus en je krijgt nota bene een flinke waarschuwing van Mike, die wat mij betreft duidelijk genoeg was. Tenslotte is het raar dat hij zijn 'ontsnapping' überhaupt kon plannen. Zijn telefoongesprekken worden gemonitord nota bene door iemand die Duits verstaat, hoe zo was het mogelijk dat Mike en/of Gus niet hadden zien aankomen dat hij aan het plannen was zijn vrouw te ontmoeten?

Ook omdat het aan het einde van het seizoen is, drukt het toch een beetje de lol, waardoor ik op een halfje lager uitkom dan het vorige seizoen. 3*.

avatar van cor1946

cor1946

best een goede serie, er zitten wel afleveringen tussen die langdradig zijn.

Ik gok webisodes, van die afleveringen van 1 of 2 minuten per stuk om een nieuw seizoen te teasen.

Oa The Office US had ze ook.

avatar van eRCee

eRCee (moderator films)

• 1923 stemmen

Na seizoen 3 al een onderbreking genomen van een jaar, maar ik ga na vier aflevering van seizoen 4 toch definitief afhaken. Vind BCS een veel leukere serie dan Breaking Bad (waar ik ook niet doorheen gekomen ben), maar al dat gedoe met drugs en misdaad vind ik zo vreselijk oninteressant. Het personage Jimmy McGill is wel erg leuk, alleen het vet is inmiddels van de soep, de rek is eruit, er gebeurt gewoon narratief geen reet meer. Ook Kim Wexler kan de boel niet overeind houden, hoewel ik haar een zeer tof personage vindt, lekker normaal maar met een ondertoon van coolheid. Afijn, wat ik maar zeggen wil: ik stop ermee.

avatar van Demeter

Demeter

Lucaij schreef:

Beetje pretentieuze overgewaardeerde serie. Seizoen 1 was nog oké, maar nu is het uitmelken geworden. Hoe lang kan je een prequel uitrekken over een figurant in Breaking Bad? Netflix moet ook wel wat, aangezien ze bijna geen goede eigen series hebben van naam.

Zit ik een beetje naar een slappe karoake te kijken, maar omdat het zogenaamd een prequel is van Breaking Bad, is het geoorloofd om 90% van de serie filler te maken. Geen spanning, geen sterke dialogen, nog meer gezwets en nog meer vervelende personages dan Breaking Bad. Gelukkig zitten er iets minder karikaturen in dan bij Breaking Bad. Ik moet zeggen dat de overige 10% van de serie wel erg sterk is. Het is alsof 90% van de serie GTST is en 10% Fargo.

Mike is nog het interessantste personage, maar ook zijn verhaal was dit seizoen minder interessant.

Tijd om Netflix op te zeggen en lekker te gaan genieten van de HBO kwaliteit.

Ik denk dat jij deze serie juist onderwaardeert. Dit is veel meer dan een prequel van Breaking Bad. In veler ogen is deze serie even goed of zelf beter. De tijdspanne van Better Call Saul strekt zover uit dat BB tot slechts een hoofdstuk maakt in het leven van Jimmy McGill. Een toonbeeld van subliem schrijverswerk. Nergens voelt deze serie als uitmelken of uitgerekt aan, wat mij betreft. De spanning die jij mist, zit er op een heel andere manier in. Geen verhaal over drugscriminaliteit maar een advocaat die de randjes van de wet opzoekt, zorgt voor een compleet eigen sfeer en eigen smoel, wat maakt dat BCS alle bestaansrecht heeft.

avatar van Lucaij

Lucaij

Demeter schreef:

Ik kon mijn bericht niet meer herinneren, maar mijn bericht is achteraf gezien te hard voor deze serie. De twee laatste seizoenen hebben het voor mij wel beter gemaakt.