Mijn Series +

Game of Thrones - Seizoen 4 (2014)

Fantasy / Drama

ontwikkeld door David Benioff en D. B. Weiss
met Peter Dinklage, Nikolaj Coster-Waldau en Lena Headey

Geïnspireerd op de sage van de succesvolle fantasieboeken Een Lied van IJs en Vuur van George R.R. Martin, speelt deze HBO dramaserie zich af in een fantasiewereld waar zomers jaren kunnen duren en winters zelfs een heel leven lang. Dwars door de intrigerende aarden van het zuiden, de wilde gronden van het oosten, het bevroren noorden en tot aan de oude Muur die het rijk beschermt tegen het mysterieuze obscure van hierboven, vechten de machtige families van de Zeven Koninkrijken om de Troon van Westeros te veroveren.

1. Two Swords
  8. The Mountain and the Viper
  9. The Watchers on the Wall
  10. The Children
Petey
Ook al zijn er intussen een paar van mijn lievelingspersonages weggevallen vind ik dit toch een van de betere seizoenen, waarin het huwelijk van King Joffrey en Margaery Tyrell voor mij de absolute kroon spant. King Joffrey die voor zijn huwelijk een boek krijgt van zijn oom Tyrion dat hij vrijwel direct daarna met een gekregen zwaard vierendeelt. De bruiloft zelf die werkelijk een lust is voor het oog; een Cirque du Soleil-achtige setting in geel en rode kleuren met vuurspuwers en wapperende vaandels. Wat Brienne of Tarth daar bij die Lannisters te zoeken heeft is mij een raadsel. Vond ik een beetje kruiperig van haar en past niet echt bij dat loyale karakter. Of zie ik iets over het hoofd? Aan tafel van de Lannisters hangt er duidelijk een gespannen sfeer; gezichten die boekdelen spreken, dubbelzinnige opmerkingen, huichelarij viert hier hoogtij... Als Joffrey ook nog eens 5 dwergen laat opdraven die een satirisch toneelstukje opvoeren is de spanning pas echt om te snijden. Je kunt er gif op innemen dat hier iets ergs staat te gebeuren. Over gif gesproken: die namen van verschillende vergifsoorten zijn wel erg goed bedacht en spreken enorm tot de verbeelding: The Strangler, Tears of Lys, Widow's Blood, Long Farewell... Tot slot dat zinderende zwaardgevecht tussen Brienne of Tarth en The Hound, daar vliegen letterlijk de vonken vanaf.

avatar van 606
Totaal onverwacht sterke laatste aflevering van dit seizoen. Over het algmeen een sterk en bruut seizoen. Prachtig gemaakt en mooie gevechten ook.

avatar van The Oceanic Six
Voorlopig het beste seizoen van de eerste vier seizoenen die ik nu heb bekeken. Seizoen 4 bevat meer tempo, meer spektakel en vooral verhaallijnen die me veel meer konden interesseren. De trouwerij van Joffrey en zijn vergiftiging waren boeiend, net als alles rondom Tyrion, voor mij 1 van de leukste personages uit de serie. Ook John Snow zijn verhaal werkt zich naar een fraai hoogtepunt toe, met de slag om Castle Black in de schitterende aflevering The Watchers on the Wall, dat zich af en toe kan meten met grootschalige epossen als Lord of the Rings. Vooral die enorme zeis was echt briljant. Kortom, het is een seizoen waar van alles valt te beleven en waar ook steeds meer budget lijkt te zijn voor imponerende special effects en grootschalige actie. Ik kan alle politiek in de serie echt wel waarderen, maar ben toch ook blij dat er af en toe even wat slashermomenten zijn. Benieuwd naar het vervolg in seizoen 5.

avatar van Maiky
Ik vind dat de serie pas vanaf dit seizoen echt de moeite waard begint te worden. De productiewaarden waren in voorgaande seizoenen al bijzonder hoog, maar nu valt ook echt de enorme schaal op.

Ben in eerste instantie enorm sceptisch aan deze serie begonnen. Fantasy/historisch vind ik een vermoeiend genre en alle loftuitingen werken voor mij averechts. Maar gaandeweg ging ik dit wel steeds meer waarderen. Niet zozeer om het verhaal, want ik heb regelmatig geen idee (of gewoon geen interesse) wie nu precies wat en waarom aan het doen is.

Maar meer omdat het een lust voor het oog is: niet alleen de decors en uitzichten, maar ook qua acteurs. Vind het razend knap dat de casting directors zoveel herkenbare, karakteristieke koppen bij elkaar heeft kunnen sprokkelen. En dan ook nog uitstekende acteerprestaties: ook al volg je de verwijkelingen even niet meer, het blijft mooi om te zien hoe de personages met elkaar omgaan.

Hoogtepunten van dit seizoen zijn wat mij betreft Tyrion die terechtstaat (uitzonderlijk fijn acteerwerk van Dinklage) en The Watchers on the Wall die, zoals eerder door The Oceanic Six al is aangegeven, Lord of the Rings-achtige proporties heeft. Technisch ook enorm interessant: vooral dat 360 gradenshot is zeer de moeite waard.

avatar van tommykonijn
Het heeft even geduurd, maar eindelijk kan ik mij aansluiten bij de positieve verhalen over Game of Thrones. Ik vond het tot dusver geen slechte serie, maar het tempo lag naar mijn mening te laag. Ook wisten bepaalde brute of schokkende momenten simpelweg niet de indruk op mij te maken die ze op de fans van het eerste uur wel maakten.

Daar komt dit seizoen echter verandering in. De eerste aflevering vond ik al aangenaam, maar het is aflevering 2 die ik beschouw als game changer. Je krijgt als kijker, indien mogelijk, een nog grotere hekel aan Joffrey dan je al had, alvorens hij geheel onverwacht en op gruwelijke wijze om het leven komt. Dat is overigens nog niets vergeleken met de manier waarop Oberyn Martell in aflevering 8 aan zijn einde komt... Godsamme. Zo'n beeld dat enkele dagen na het zien van de aflevering nog door je hoofd blijft spoken. Ook de onverwachte dood van personages als Ygritte en Tywin komt binnen. Het is de eerste keer dat ik bij deze serie ervaar dat ik orpecht met bepaalde personages meeleef of onder de indruk ben van de plotse dood van één van hen.

Aflevering 9 verdient het inderdaad om apart benoemd te worden, want het groots opgezette gevecht bij Castle Black ziet er schitterend uit. Het mag desondanks gezegd worden dat geen enkele aflevering aanvoelt als filler. De dialogen en ontwikkelingen wisten gemakkelijker mijn aandacht vast te houden, memorabele scènes stapelen zich op en het tempo lag stukken hoger. Daarnaast is het acteerwerk nog altijd van een zeer hoog niveau. Tyrion Lannister, Daenerys Targaryen en Jon Snow blijven mijn favorieten, maar ik ben ook benieuwd hoe het bijvoorbeeld Sam Tarly en Jorah Mormont zal vergaan hierna. Tot dusver was ik geen fan, maar ik moet zeggen dat ik dit seizoen wel erg sterk in elkaar vond steken. Hopelijk wordt deze stijgende lijn doorgetrokken! Ik zal er snel genoeg achter komen, want ik wil meteen door met seizoen 5.

avatar van brawljeff
Ook dit seizoen heb ik een een vrij hoog tempo voor een tweede keer gezien. Inmiddels kan ik wel concluderen dat wat mij betreft het derde en het vierde seizoen van Game of Thrones de hoogtepunten zijn. Ik betwijfel of de laatste drie seizoenen daar nog verandering in gaan brengen, maar we gaan het zien. Het vierde seizoen heb ik ook verhoogd van 4,5 naar 5 sterren.

Het seizoen opent met een vrij rustige, opbouwende aflevering. Wat volgt is een tweede aflevering die bijna net zo intens is als een finaleaflevering en gelijk de toon zet voor het complete seizoen. Vanaf dat moment blijft de spanning constant aanwezig en vroeg ik mij, vooral natuurlijk de eerste kijkbeurt, constant af hoe dit af zou gaan lopen. Normaliter eindigt het seizoen dan met een heftige negende aflevering en een afbouwende tiende aflevering. Dat is hier absoluut niet het geval. De laatste drie afleveringen blijven met verrassingen en heftige scènes komen.

Dit seizoen zijn mijn favoriete personages wederom Tyrion, Tywin, maar ook The Hound. Zijn chemie met Arya is uitstekend. Het was daarnaast leuk om eindelijk iets over de regio Dorne te horen, een regio die tot aan dit seizoen behoorlijk achterwege werd gelaten.

vechten de machtige families van het Zeven Koninkrijken om de Troon van Westeros te veroveren.

ga nu beginnen aan dit seizoen en hopelijk komt er een keer wat anders dan die vervelende koning op de troon.

avatar van LikeAJedi
Game of Thrones seizoen 4, is voor mij tot nu toe het beste seizoen. Qua verhaallijn is dit seizoen tot nu toe ook het interessants. Alles staat namelijk op in storten en het lijkt in het begin de goede kant op te gaan voor de Lannisters maar daar komt ook al gauw verandering in. Qua vecht scénes voldoet dit seizoen ook eindelijk aan mijn verwachtingen. Dit seizoen is ook veel minder dialoog en veel meer actie. Aflevering 1 begint nog tamelijk rustig maar vanaf aflevering 2 gaan wel alle remmen los. Het gevecht om de muur was ook een absoluut hoogtepunt, heb écht ontzettend genoten van die aflevering. Maar mijn favoriete aflevering was toch wel “The Laws of God and Men”. En dan doel ik met name op de scène in de rechtzaal. Voor het eerst kreeg ik een echt kippenvel momentje naar de pleidooi van Tyrion Lannister en dan de geweldige muziek wat daarop volgde toen Tyrion zijn vader recht in zijn ogen aankeek.

Personages waren dit seizoen ook fantastisch. Er werden vrij wel geen nieuwe personages geïntroduceerd dus dat zorgde er voor dat de personages die er al waren meer diepgang kregen. Vooral Jaime Lannister heeft erg veel diepgang gekregen dit seizoen en behoort nu ook tot een van mijn favoriete personages. Ook De Hond was erg tof dit seizoen samen met Arya Stark, elke scène van hun twee was altijd vermakelijk. Brienne is ook een erg tof personage en Jon Snow is dit seizoen ook echt on fire, elke vecht scéne met hem was geweldig en nu begrijp ik ook waarom veel mensen hem als favoriet personage hebben. Maar mijn favoriet blijft toch Tyrion Lannister en gelukkig bracht hij het er goed vanaf want héél even was ik bang dat hij er naar seizoen 4 niet meer zou zijn. Petyr Baelish wordt overigens ook steeds meer een intrigerender personage. Ik kan hem maar niet peilen of hij nou goed of slecht is.

avatar van Thomas83
IJzersterk seizoen weer. Weliswaar is er dit seizoen een overdaad aan humor en veel relatiegedoe dat niet altijd weet te beklijven (Tyrion en Shae, Jaime en Cersei, Daenerys en de erg vervelende Daario, de volstrekt oninteressante Missandei en Grey Worm), de verhaallijnen van de personages ten noorden van King's Landing zijn nog wel erg boeiend, en na een aflevering of drie/vier is het weer echt genieten. Ook is Kit Harington zichtbaar beter gaan acteren en is het budget er duidelijk ook niet minder op geworden.

Bovendien is dit een seizoen vol grootse en vaak verrassende gebeurtenissen. Joffrey legt al heel snel het loodje in een tamelijk schokkende scène, met een interessante rechtszaak tegen Tyrion als nasleep. Vooral Tyrion zijn speech waarin hij een trial by combat eist is echt fenomenaal. Fantastisch die muziek en het spel van Dinklage, een van de beste acteurs van de serie.

Het gevecht tussen The Mountain and Oberyn doet nog een schepje bovenop de schokkende Purple Wedding (holy shit wat ranzig), Brienne tegen The Hound is ook bruut, en dan is er nog Stannis die op het laatste moment ineens opdaagt met zijn leger om The Wildlings in de pan te hakken.

The Watchers on the Wall is een van mijn favoriete afleveringen omdat er zoveel in gebeurt. De aanval op Castle Black overtreft de Battle of the Blackwater op alle vlakken. Zo intens, en prachtig in beeld gebracht. Leuke vondst ook die enorme zeis in het ijs als wapen in nood.

Gelukkig wordt het spektakel ook dit seizoen nog afgewisseld door mooie kleinere scènes. Die bezoekjes van Jaime aan Tyrion in de gevangenis zijn erg mooi, vooral de laatste voor het grote duel. Sam en Aemon hebben een prachtige scène niet lang voor de aanval op Castle Black.

Waar seizoen drie wat zwak eindigde is dat ditmaal niet het geval. Je voelt de pijn van Tyrion als hij Shae op de slaapkamer van Tywin aantreft. Ik had ook niet verwacht dat Tywin al zo snel zou sterven, en het is lekker dramatisch hoe je tijdens de vlucht van Tyrion uit King's Landing de klokken hoort luiden als teken dat de moord van Tywin is ontdekt
. 4.5*.