Saving Private Ryan (1998)

Oorlog / Drama

geregisseerd door Steven Spielberg
met Tom Hanks, Tom Sizemore en Edward Burns

Tijdens de invasie van de Geallieerden in Normandië sterven twee broers. Een derde broer sterft gelijktijdig in Nieuw Guinea, bij het vechten tegen de Japanners. Als bekend wordt dat een vierde broer vermist is geraakt op het Franse platteland, wordt een missie gestart om hem veilig thuis te krijgen.

Ik vind het de beste oorlogsfilm die ik ooit gezien heb.
Gelukkig heb ik de film in de bios gezien. Ik vond de film heel indrukwekkend en toen ik uit de bioscoop kwam was ik er even stil van.

Wat een prachtig camerawerk en kleurgebruik en -bij vlagen- wat een inzicht in wat mensen beweegt: het meisje dat haar vader slaat nadat de soldaten haar weer terug geven, de jongen die in zijn angst simpelweg niet gezien wordt bij de slag om de brug, de duitser die de jongen met het snorretje geruststelt als hij hem het mes in zijn borst steekt... behoorlijk indrukwekkend allemaal. De sentimentaliteit viel me nog mee, Queto, voor een Amerikaanse film (als ik even mag chargeren, en dat mag wel hè?) maar ik ben het wel met je eens dat je weinig te weten komt over de karakters. Maar dat is denk ik iets dat je accepteert of niet, in dit genre. Of zie ik dat fout? Zíjn er überhaupt wel oorlogsfilms waarin de personages ontzettend dieieiep worden uitgewerkt? Ik heb niet zoveel oorlogsfilms gezien. Minpunt vond ik deel drie: de slag om de brug. Ryan kiest er als een echte dappere strijder voor om te blijven vechten met zijn nieuw verworven 'broers' dus het heeft nog wel iets logisch dat hij daar nog even vecht en er zijn genoeg mooie momenten maar voor het verhaal vond ik het nogal overbodig.

avatar van Nicolage Rico
Onderhoudende film van Steven Spielberg. De eerste scenes zijn, zoals gezegd, lekker hard en laten je direct zien hoe erg oorlog voeren moet zijn. En vaak vraag je jezelf af: Waarom schiet iedereen elkaars darmen eruit? Zeker in de scenes dat Tom Hanks *in slowmotion* zich afvraagt waarom dit alles plaats vindt, zetten je aan het denken. Mooi gedaan.

Verder kent de film een aantal topscenes, die deze film tot een topper maakt!!

4,5 ster.

avatar van maxcomthrilla
Het 1ste half uur was absolutely fabulous, ondanks dat het er soms wat nep uitzag, er leken alleen nog wat frietjes te ontbreken. Daarna verzandde de film in een steeds langzamer tempo en een eendradige invalshoek van oorlogvoeren. Ik leefde absoluut niet mee met de personages, dat was samen met de te lange speelduur het grootste manco aan deze film. Toch maar verhoogd, vanwege enkele goede actiescènes en dialogen. *3.

avatar van sinterklaas
Heb hem op mijn 12de voor de eerste keer gezien. Toen vond ik hem echt zeer boeiend en spannend, hoe schokkend sommige dingen waren. Toen ik hem voor de tweede keer keek op mijn 14de vond ik hem wat minder omdat ik al wist wat er in gebeurde.

Je kan altijd wel van alles bagatelliseren en door het in een zin samen te vatten komt het altijd wel heel simplistisch over. Wat ik sterk vond was juist een krachtige film afleveren in zijn eenvoud. Zat helemaal niet te wachten op weer een of ander slim plot of hogere pretenties. Pfff, daar heb je zat andere films voor. Het uitgangspunt dat een groep soldaten hun levens moeten afwegen tegen dat van één, vond ik een mooi (toegegeven eenvoudig) thema om de rest kracht bij te zetten.

Dat uitgangspunt in combinatie met de verschrikkingen ondergedompeld in de meest fantastische lang uitgespannen hoogtepunten zijn geweldig. Kan je vanwege een chronisch tekort aan concentratie wel gaan zeuren dat op de momenten dat het rustig aan gedaan werd, de film saai was, maar dan ga je voor het gemak voorbij aan de geweldige cinema die er de rest van de tijd van het doek spat.

De film begint met een half uur spektakel en eindigt met dik een half uur spektakel. Das dik een uur film. Gebeurt er dan verder niets? Mwa de scène waarin Vin Diesel het loodje legt vind ik nu niet zo niets aan de hand scène. Tenzij je natuurlijk liever wilt dat Vin Diesel met zonnebril en al bungeejumpend van gebouwen springt.

De scene waarin de Duitser de hospik moet begraven zal ook wel redelijk saai zijn, zeker als je toch al een hekel hebt aan mensen met een geneeskundige achtergrond.

De scene waar men tussen de tags van overledene zoekt naar ene Ryan, met op de achtergrond getraumatiseerde soldaten, was natuurlijk niet bizar genoeg. Misschien had een tijger de aanval kunnen openen op die vertaler, die ook al zo lekker zenuwachtig was. De stilte voor de storm in het laatste stadje was natuurlijk ook veel te stil (vond ik serieus een schitterende scene) en de overnachting in het kerkje had ook best onderbroken kunnen worden door er een bom op te gooien als ze allemaal sliepen. Hadden ze mooi op hun neus gekeken.

Verder is een film over vriendschap, natuurlijk überhaupt ondergeschikt aan al dat spektakel dat zich afspeelde in WO II. Dan toch liever een slim verhaal over een zoektocht naar Adolf Hitler die al zijn hand op de knop van zijn doomsday machine heeft. En misschien hadden ze zijdelings dan beter kunnen zoeken naar de betekenis van het woord Rosebud, want dat was een stuk filosofischer geweest dan FUBAR.
Verder had ik meer verwijzingen willen zien naar the Wizard of Oz, want dat hoort bij een roadmovie als SPR.

Samengevat; De film begint met 30 min. spektakel. Heeft daarna een minuut of 20 nodig om de missie te starten (die mag je van mij saai noemen). Wisselt daarna 60 a70 minuten af met momenten waarin genoeg gebeurt en momenten die jij saai zult noemen (vond zelf bijvoorbeeld de stilte voor de storm in het laatste stadje en de scene in het kerkje heel mooi), om te ei9ndigen met 30 a 45 min spektakel. Hoe je dan uitkomt op 1,5 sterren met als argument saai, is mij een raadsel.

En dan heb ik het nog niet eens over de cinematografie...

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Prima oorlogsfilm met een zeer actievol begin. Hanks zet een goede rol neer en het verhaal is degelijk. Was een enorme blockbuster. Niet de beste van Spielberg, edoch goed.

avatar van Zuzuu
Oorlog films zijn nooit echt mijn favoriet geweest. Te veel actie vind ik overbodig, maar ik vond deze film niet slecht. Ik geef om verschillende redenen een redelijk hoge stem. Dat komt omdat ik vind dat de special effects geweldig zijn. De acteer prestaties zijn op een superieur niveau en het is vrij duidelijk dat er veel geld en tijd aan deze film is besteed en dat zou je niet zomaar over het hoofd moeten zien.

avatar van M.Goodkat
De Beginscene op Normandië staat bij mij in mijn hoofd geschrift als beste openingsscène ooit in jaren.
Vond de film visueel prachtig en in jaren nog ééns helemaal uitgekeken, meestal kwam er iets tussen de film en werd hij saai.
Een 4,5* heb ik deze film gegeven de vorige keer maar dat lijkt mij teveel.
Upham vond ik de meest irritante mannetje ooit, het kan mij niet schelen wat er mensen van vinden maar toen hij die trap niet kon opgaan krijg ik echt de schijt daarvan.
Soms vraag ik mij af? zijn er echt 5 man iemand gaan redden, in deze tijd heb je dikke pech,anderzijds vind ik dat wel nobel.

Paul Giamatti,Tom Sizemore,Barry Pepper, Matt Damon,Tom Hanks en Vin Diesel vond ik allemaal stuk voor stuk goed acteren maar soms miscasting, Barry pepper en Tom Sizemore niet, die hebben de kop ervoor maar vond het raar om Paul Giamatti in een oorlogsfilm te zien.

Weliswaar gezakt van 4,5* naar 4,0*

Indrukwekkende, prachtig in beeld gebrachte oorlogsfilm
Heldenmoed en oorlogsdrama vullen deze memoranele prent.

avatar van Alfred Mok
Recensie: Saving Private Ryan

Spielberg is een bekende regisseur, waarschijnlijk heeft iedereen wel eens een film van hem gezien. Persoonlijk vind ik dat hij meer oorlogfilms moet maken. Ondanks dat heeft hij bewezen dat hij werkelijk in staat is om van elk genre een film te maken. Vaak gaat dat ook nog goed, maar er zijn wat films die helaas minder goed zijn. Ondanks dat vond ik zijn 2 comedy/drama films wel geslaagd: Catch me if you Can en The Terminal. Beide pracht films, maar het betreft hier Saving Private Ryan.

Het begint goed met een goeie opening, daarna volgen er nog fantasische scenes met vooral mooie beelden. Vele beelden zijn geweldig zoals die scenes bij Obama. Tom Hanks kende ik van Forrest Gump, blijkbaar heeft Steven Spielberg ook die film gezien want niet veel jaartjes later (1998) vraagt hij aan Tom Hanks of hij de hoofdrol wil spelen in zijn 3e oorlogsfilm (1941, Schindler's List, Saving Private Ryan). Gelukkig zei Hanks 'ja' want ik zou niet zo snel weten wie die rol beter had kunnen spelen als Hanks. Een mooie film die geen moment verveelt en terecht een oscar won voor beste film van het jaar.

5* voor deze film door een prachtige performance van Tom Hanks en vooral die mooie beelden.

avatar van Dutchero
SPR blijft een topfilm, maar hoe vaker ik de film zie, hoe meer ik me irriteer aan het 'gejank' door de hele film.

De landingsscene is en blijft natuurlijk legendarisch, en vele andere actie scènes later in de film zijn ook niet te versmaden. Het is spectaculair, zowel visueel als audio, vaak indrukwekkend. Qua actie is dit ongetwijfeld een der beste oorlogsfilms ooit.

De scènes tussen de gevechten door zijn meestal gewoon goed, maar zoals ik al zei, ik ga me steeds meer irriteren aan die veel te sentimentele scènes. Wat kan mij het nou verrotten dat hij vroeger deed alsof hij sliep als mama thuis kwam? Totaal overbodige scene en zo waren er helaas meer, teveel. Ook erger me ik 170 minuten (!) lang aan die Upham, voegde niets toe aan de film, kreeg constant de neiging om scènes waarin hij te zien was door te spoelen. Ja, er wordt veel teveel gehuild en gejammerd in deze film.

Toch kan het de pret niet drukken. De spectaculaire actie maakt veel, zoniet alles goed. SPR blijft een memorabele film. Apocalypse Now is een geweldige film, de redux versie daarvan heeft hetzelfde probleem als deze film. Helaas is van SPR maar een versie, dus zullen we het daar mee moeten doen. Al heb ik wel de neiging om zelf te gaan knippen.

-0.5.

avatar van maerk
Saving Private Ryan laat oorlog zien zoals het echt is. Chaotisch, afschuwelijk en onglorieus.

Gisteren heb ik hem dan voor de zoveelste keer herzien. Vanaf de eerste keer, een jaar of 5 geleden, liet Saving Private Ryan al een diepe indruk bij me achter. De reden dat ik hem nog een keer wou zien was simpel. Ik dacht dat ik hem toch iets te hoog had beoordeeld met 5*. Ik dacht dat er toch iets teveel Amerikaans sentiment inzat en nog wat dingetjes. Maar gisteren werd ik opnieuw overdonderd en de film bracht me opnieuw een indrukwekkend beeld van de oorlog.

Minpuntjes zijn er wel aan Saving Private Ryan. Zo staat het feit dat een groep mannen één soldaat gaat zoeken me altijd al tegen. Dit is gewoon een beetje te gek, dit gebeurt niet. En soms draaft Spielberg iets te ver door. Het stukje dat Ribisi vertelt over zijn moeder die vroeg thuiskwam en hij net deed alsof hij sliep. Zulke soort dingen hadden ietsje ingekort mogen worden. Maar uiteindelijk zijn deze minpuntjes zo klein dat ze maar een klein krasje zijn op de glans van de film.
De openingsscène is een van de beste filmscènes in de hele geschiedenis. Spielberg brengt het slagveld in je huiskamer in al zijn hardheid en smerigheid. Hij neemt er een half uur de tijd voor om dit alles af te ronden. En dit is het meest overweldigende half uurtje film dat ik ooit heb gezien, eentje die in je geheugen gegrift staat. Maar het gedeelte na de landing is zeker niet slecht. Het zoeken naar Ryan is een beetje scheef, maar voor de rest boet dit gedeelte niets van zijn kracht in, in vergelijking met het eerste deel. en daarnaast zijn de regie en cinematografie prachtig. Spielberg geeft hier alles en heeft er tal van knappe shots inzitten. Zo was er voor een paar shots erg scherpe timing nodig, je volgt bijvoorbeeld 3 mannen die allemaal iets verschillends voorbereiden en een dialoog houden. Janusz Kaminski schiet prachtige plaatjes en geeft je het gevoel bij die soldaten te zijn. Het kleurgebruik is erg grauw en dat past goed bij de film. Maar de scènes met de warme zon zien er ook prachtig uit. Die Oscar was ook meer dan verdiend voor Spielberg én Kaminski. De cast is uitstekend. Iedereen doet het gewoon heel goed. Iedereen zet zijn personage uistekend neer. En wat mensen hebben tegen Hanks in deze film weet ik ook niet, hij doet het erg goed en niet hetzelfde als altijd imo.

Jammer van die kleine minpuntjes, anders had deze film een vaste plaats in mijn top 5. Nu haalt Spielberg het onderste uit de kan, maar zit er ook nog een beetje drab bij. Maar het blijft verdomd lekker.

5*, en een (tijdelijke?) top 10 positie.

avatar van Chimpz
De eerste 20 minuten (landing op Omaha Beach) brengt de tweede Wereld Oorlog op een monumentale manier in beeld. Indrukwekkende taferelen, geweldige regie en camerawerk, volledig actie en suspense. Geweldige opening. Hetzelfde ook voor het einde, dat op eenzelfde, actievolle manier indruk wekt. Wat daartussen zit is echter een degelijke film, dat ondanks een zwak en onrealistisch verhaal toch boeit. 3 uur is te lang voor zo een verhaal (eigenlijk is de film meer een samenloop van scènes dan een groot geheel), met redelijk stereotiepe personages (geen voeling met de personages, het kan je niet schelen wie sterft), cynische humor, veel geweld dat indruk wekt. Zeker en vast een goede film, maar meer om de technische kant (oh wat is die cinematografie mooi) dan om het plot.

avatar van AmazingShikoku
Bij ver uit de best geportreteerde tweedewereldoorlogsfilm ooit gemaakt. Zoals verwacht van Tom Hanks en Steven Spielberg wordt ons een film gepresenteerd die bol staat van de historische correctheid dat toch een enorm goed geproduceerde hollywoodproductie oplevert.

De film gaat over de zoektocht naar Private Ryan die achter de vuurlinie in vijandelijk gebied wordt gedropt door een squad uit het 101st Airborne division. Het begint al heel spetterend met de openingsscene op omaha beach en dat is toch eigenlijk wel het algemene hoogtepunt van de film.

De rest van de film blijft gewoon van een betere kwaliteit dan andere tweedewereldoorlogsfilms hanteren maar is toch degelijk minder dan de openingsscene die toch wel bui uitstek het beste stuk van de film is.

5/5

avatar van janisdeman
Ik vond hem boeiender en spannender dan the longest day, ook een vrij bekende oorlogsfilm, maar dat komt wellicht door het jaar waaruit beide films komen.
Soms was hij vrij bloederig en vooral in de openingsscene vond ik het soms zelf lichtelijk overdreven Die ingewanden, gatver. Maar het is natuurlijk wel de harde waarheid .
Mooi verhaal, goed werk door de meeste acteurs en toevallig vond ik Tom Hanks (en de meeste films waarin hij speelt) sowieso al een goed.

4.5 * voor Saving Private Ryan (1998)

avatar van Vinokourov
Het begin op de Normandische stranden is , het slot krijgt van mij ook de nodige lof . Maar het middendeel is toch wat minder sterk en soms zelfs saai. Als oorlogsfilm ook minder goed dan Spielbergs Schindler's List.
Ik heb net zitten te kijken naar Spielbergs gemaakte films-overzicht en dan blijkt toch dat ie enorm veelzijdig is. Na een dinosaurussequel je weer toeleggen op zo'n oorlogsspektakel vereist toch een groot omschakelingsvermogen. Ik zal nooit van hem de grootste fan worden, maar het maken van goede aansprekende films (voor een groot publiek!) beheerst Steven Spielberg als geen ander.

avatar van movie acteurs
Ik moet toch zeggen dat ik dit de beste oorlogsfilm vind. Prachtige muziek van Williams en ik vind het einde nog steeds indrukwekkend.

avatar van Bottleneck
Wat een bizar goede film blijft dit, echt overdonderend. Ik vond het een 'verademing' om in de openings-scene te zien hoe gruwelijk oorlog in feite is. Iets wat je niet veel in andere oorlogsfilms meemaakt (waarom eigenlijk niet?). Binnen vijftien minuten al zo meegesleurd worden, grandioos..

En dan de Noord-Europese settings van weilanden en (kapotgeschoten) dorpen, erg indringend als je iets hebt met WOII en herkenbaar natuurlijk. De hele zoektocht is fascinerend met spannende scenes zoals de sniper. Vooral het angstwekkende gebulder van de rollende en naderende tanks, kippenvel... Net als het einde.

Minpuntjes zie ik maar weinig. Het bibberende handje vind ik op een gegeven moment irritant worden. Maar ach, wat stelt het voor; Hanks speelt voor de rest de pannen van het dak. Mischien teveel patriottisme? Mwah nee, ik denk niet méér dan er in werkelijkheid zal zijn tijdens een oorlog of bij oorlogsveteranen..

avatar van Roel Bogers
Blijft een erg goede en indrukwekkende film. Vanavond voor de 4e keer gezien. Weliswaar met een groot tijdspanne tussen de derde en vierde zit, maar vooral voor het eerst als kritische filmfan.

Spielberg weet altijd iets moois neer te zetten met nieuwe technieken. (kijk naar JP) Zo is ook SPR erg zijn tijd vooruit. Het zal je niet verbazen dat de film geen moment gedateerd overkwam. 11 jaar oud, en niet te zien. Dat is knap, maar ik had niet anders verwacht van Spielberg.

Qua cinematografie vind ik Spielberg wisselvallig. Soms gebruikt hij een shaky-cam op de juiste momenten, soms te veel. Sommige scene's springen er werkelijk uit: (de scene waarin de T-5 hospik langzaam doodbloed vanwege granaatscherven, terwijl alle Rangers hun handen op zijn borst drukken om het bloeden te stoppen geeft mij iedere keer weer kippenvel)
Maar soms gaat Spielberg te ver, totdat het bijna clichématig aanvoelt (de slomo-scènes bijv.). Maar bij een Hollywoodfilm als deze is dat te tolereren. Een arthouse zal Spielberg niet gauw maken, zoiets als Duel zullen we helaas niet meer zien.

Ik heb werkelijk geen woord kwaad te zeggen over het acteerwerk in deze film. Maar wat een schitterende cast ook! Stuk voor stuk fantastische acteurs! Zo'n sterrenkast kan alleen maar tegenvallen zou je bijna denken, dat hebben we wel vaker gezien. Gelukkig kan ik met zekerheid zeggen dat SPR een van die weinige film is waar de sterrenkast zich absoluut waarmaakt!

avatar van huVILEub
Eindelijk (helemaal) gezien. Geniale film. Geweldige acteurs, actie en drama. Beste oorlogsfilm die ik ooit heb gezien. Ik vind dat iedereen deze gezien moet hebben.

eerste scene erg realistisch,daarna een doorsnee film.

Zeker niet de kwaliteit van band of brothers.

avatar van Q Jones
Geweldige film, de film bevat bijna alle genres en is tot in de kleinste detail uitgewerk. Ik zit er serieus over te denken om hem in mijn top tien te plaatsen.

Het verhaal is begint bij de inval van Normandie, ik ben zelf nog al een gs freak en deze film zag er zeer realistisch uit zo zou het echt hebben kunnen plaats gevonden.

De acteurs zijn stuk voor stuk even goed, alleen Ribsi vind ik ietwat miscast.

Spielberg levert een top prestatie af, en deze film zouden ze gewoon onder de geschiedenis les moeten gebruiken.

Wel jammer dat we na deze film geen top films van Burns meer hebben gezien want die man heeft echt potentie

avatar van Eraser2
De strand scene is heel mooi, maar de rest van de film doet me slechts bij vlagen nog wat. Ik vind het verhaal zwak en het overdreven patriottisme van Spielberg doet me soms bijna over mijn nek gaan. Tom Hanks helpt wat dat betreft ook goed mee.

avatar van kobe bryant fan
Saving private Ryan

Een sterke oorlogsfilm met heftige scenes.
De openings scene in Normandie was een heel sterk stuk.
Ben toch blij dat Tom Hanks deze rol had want deze man is toch een geweldig acteur.

Andere cast leden doen het ook zeer goed,Matt Damon speelt ook goed maar heeft te weinig screen-time.

Veel oorlogs films heb ik nog niet gezien toch was dit wel een topper.
Deze film toonde echt dat oorlog erg was om mee te maken.

Geen plaats in mijn top 10 waard maar toch mooi in mijn top 20.
Verdiende 4.5*

TMP
Prachtige oorlogsfilm, een van mijn favorieten.

Sterk acteerwerk van Tom Hanks. Sterke actiescenes, zeker de aankomst op het Normandische strand is zeer indrukwekkend. Verhaal zit goed in elkaar. Leuke rol voor Matt Damon. Al met al een must-see in dit genre.

avatar van moviemafketel
Score hier meer dan waard. Na heel wat jaren niet gezien te hebben het grootste stuk weer meegepakt. De cast is geweldig en vooral menselijk. De film trekt je echt mee de oorlog in. Je gaat ook steeds meer meeleven met bepaalde personages. Sizemore is toch wel de held uit deze film. Schitterende rol zet hij neer als licht komische, bijna oorlogsliefhebber. Hij wordt iets van 4 keer geraakt en toch loopt hij door alsof er niks gebeurd is. Misschien onrealistisch, maar daardoor niet minder vermakelijk. De eindstrijd is erg mooi gefilmd, alleen vond ik het een beetje irritant dat er gezegd wordt dat er wat tanks en ruim 50 Duitse soldaten aankomen. Nou als je een beetje mee begint te tellen zie je er in het begin al een stuk of 40 aan gaan. Zeg dan gewoon dat er heel veel Duitsers aankomen. Nu zie je dat hoeveel Duitsers er ook worden neergeschoten, er weer een blik is open gemaakt. 4 sterren blijven staan.

avatar van Jessen0wnt
He better be worth it. He better go home and cure a disease, or invent a longer-lasting light bulb.
Lichte tegenvaller. Film die ik al jaren wilde zien, maar altijd links liet liggen. Soms wat moeite met van die ''grote'' films, bang dat ze tegenvallen en de speelduur werkt niet altijd mee met mijn ''zin''. Gisteravond toch maar de kans gepakt om hem op televisie te kijken, en alles behalve spijt. De film begint belachelijk goed als de geallieerden op Ohama beach aankomen. Je hebt echt een gevoel alsof je meeloopt, in combinatie met het camerawerk (het snelle switchen van beelden!) en de prachtige audio was het echt een erg goed begin. Helaas vond ik deze scène vrij wel het beste van de hele film. Doordat de scène vrij snel begint, hecht je als kijker nog niet echt waarde aan de soldaten, dat vond ik hier juist sterk aangezien verderop in het verhaal het veel persoonlijker word qua verhaallijn, wat niet zo goed overkwam als ik wilde. Naar wat mij verbaasde ging de film een hele andere kant op, nu ben ik totaal niet iemand die staat te springen op de gehele speelduur alleen maar schieten, ik houd juist wel van verhaal. Maar door die belachelijk goede openingsscène werd ik min of meer zo enthousiast dat ik er eigenlijk meer van wilde. Wellicht een persoonlijke tegenvaller. Toch maakt de film het op het eind helemaal goed, het ziet er allemaal prachtig uit, cast doet geloofwaardig zijn rol. Leuk om acteurs te zien die je normaal in van die slechte amerikaanse komedies ziet, nu even een serieuze film ziet spelen! Goede film, verdiende plek alleen wist het mij niet te raken.
3,5 ster, wellicht een herziening maar zal wel enige tijd duren. Wel ''leuk'' om de plekken te zien waar je twee jaar geleden zelf ook hebt gelopen. Laat me toch een breder beeld geven van de gehele situatie waarin de film zich speelt.

avatar van DVD-T
Sterke film van Spielberg.

De film sleept je vanaf de eerste minuten al mee. Alhoewel het echt pas begint bij de enorm sterk in beeld gebrachte landing in Normandië. Wat een weergaloze scènes zijn dit. Hiermee maakt Spielberg meteen een grote impact op de kijker. Alles wordt erg bloederig en realistisch in beeld gebracht. Een van de beste oorlogscènes allertijden. Ook de rest van de film mag er zijn. De film wisselt sterke momenten af emt sterke momenten. De onmenselijkheid van de tweede wereldoorlog komt goed op de kijker over. Jammer dat er dan weer wat langdraderige scènes inzitten. Vooral als ze Damon gevonden hebben valt de film wat dood. Dat is echter de stilte voor de storm, want daarna worden we getrakteerd op nog een heel sterk slotstuk.

Acteerwerk is erg goed. De acteurs komen overtuigend over als soldaten, zelfs Hanks en dat had ik niet verwacht. Sizemore is altijd wel ok. Damon is niet echt een favoriet van mij el laat het hierin ook wat afweten. Filmtechnisch is het perfect, zoals we ook van Spielberg gewend zijn.

Blijft toch wel een goede film. Nog steeds erg aangrijpend.

avatar van Awake78
Van de week op Blu Ray gekocht en gister bekeken. Hele gave uitvoering, brengt ook net even dat stukje beeld en geluid mee waarin je nog nét even verder in het verhaal wordt gezogen.

Het is en blijft een plaatje deze film, echt ontzettend goed gewoon. Alleen sommige monologen en citaten van de soldaten duurden wat lang. Verder niks op aan te merken.