Il Buono, il Brutto, il Cattivo (1966)

Alternatieve titels: The Good, the Bad and the Ugly, De Goede, de Slechte en de Gemene, The Man with No Name 3: The Good, the Bad and the Ugly, The Good, the Ugly, the Bad, De Goede, de Slechte en de Lelijke

4,24

Italië / Spanje / West-Duitsland / Verenigde Staten
Western
161 minuten / 179 minuten (re-release)

geregisseerd door Sergio Leone
met Clint Eastwood, Lee van Cleef en Eli Wallach

Tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog hebben de gunfighter Blondie (‘The Good’) en de gezochte Mexicaanse outlaw Tuco (‘The Ugly’) een deal gesloten: Blondie levert Tuco aan een sheriff uit, strijkt de hoge beloning op, redt hem dan op het nippertje van de strop en slaan vervolgens op de vlucht. Dit plan is diverse keren succesvol. Dan vernemen beiden van de stervende officier Bill Carson informatie over een gestolen geldkist met 200.000 dollar aan gouden munten. Onderweg maken Blondie en Tuco kennis met de meedogenloze premiejager Angel Eyes (‘The Bad’), die ook op zoek is naar de geldkist.

2259 BERICHTEN 94 MENINGEN
avatar van TornadoEF5
Eindelijk gezien, en best wel tevreden over wat ik zag. We zien interessante en memorabele personages met elk hun eigen deuntje. Zeker Eastwood en Van Cleef zie ik graag bezig. Het verhaal is ook goed en een pak minder rommelig dan voorgaande films van Leone. De sfeer is ook heerlijk en uniek, en dat door de mooie natuurbeelden en de geweldige muziek van Morricone. De traagheid komt de film ten goede, want daardoor komt de actie beter uit de verf. De verweving van de burgeroorlog in het verhaal vond ik ook goed gedaan. En dan heb je natuurlijk ook het prachtige einde. Klassieker die terecht zijn status heeft, echter zal het niet meer dan een 4.0* worden.

avatar van Boneka
Opnieuw bekeken nu op een geremasterde blu ray versie en kan alleen maar zeggen WOW wat is deze film mooi opgepoetst!! Zeer mooie beelden zeker qua sfeer en tijd dik in orde. Zag dat er een 4K scan overheen was gegaan. Het geluid vond ik wel wat minder. Hadden ze ook aangepast, maar dat klinkt soms nog wel alsof er ergens ineens iemand dicht bij de microfoon stond. Maar goed film had ik een paar jaar terug al gezien en wat me nu opviel dat er best veel te zien is over de Amerikaanse burgeroorlog. Daarbij ook zeer toepasselijke muziek. Het is soms wel grappig dit allemaal door elkaar te zien. Hoe dan ook een klassieker in zijn soort.

avatar van wihu61
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Nog maar eens bekeken, en ik vind de film eigenlijk wéér gewoon te lang, dat gedoe rond die brug had er al gewoon uit weggelaten kunnen worden, voegde m.i. niets toe. Waar "once upon a time" alles netjes binnen één kader houdt, gaat deze film alle kanten uit, en ik verloor de aandacht een beetje na de zoveelste uit de losse pols neergeknalde "bad guy"...
Ook de keuze om het verhaal tegen de achtergrond v.d. Amerikaanse burgeroorlog te plaatsen vond ik niet zo gelukkig, wéér omdat dit niets aan de kern v.h. verhaal toevoegde en de zaak alleen maar onrustiger maakte.

Het derde deel van Sergio Leone's Dollar-trilogie is een baanbrekende film voor meer dan het western-genre alleen. De panoramische shots, de close-ups, het uitstel van geweld (zonder afstel): inmiddels maakt het deel uit van de filmtaal die iedereen kent. Ruim vijftig jaar geleden was het nog ongekend en Leone wist zelfs zijn grote leermeester Kurosawa te verbeteren. 'De goeie, de slechte en de lelijke' is de favoriete film van Quentin Tarantino, dus dat is aanbeveling genoeg

Het derde deel van Sergio Leone's Dollar-trilogie is een baanbrekende film voor meer dan het western-genre alleen. De panoramische shots, de close-ups, de filmische choreorgrafie op de muziek van Ennio Morricone, het uitstel van geweld (zonder afstel): inmiddels maakt het deel uit van de filmtaal die iedereen kent. Ruim vijftig jaar geleden was het nog ongekend en Leone wist zelfs zijn grote leermeester Kurosawa te overtreffen. 'De goeie, de slechte en de lelijke' is de favoriete film van Quentin Tarantino, dus dat is aanbeveling genoeg.

avatar van Bélon
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
A Short(y) Story: There's two motherfuckin' Shorty's!?!

Iedere keer ontdek weer ik wat nieuws bij deze film: zeker bij een bioscoop screening (2K Digital? KINO, 09/09/17)

Er is dus Shorty De Halve Soldaat waar Lee Van Cleef denigrerend "Thanks....Half a Soldier naar roept. En hij had een punt: die Shorty had geen benen en steggelde prompt naar Lou om weer een whisk(e)y achterover te slaan. Die dwerg van Game Of Thrones heeft een veel beter contract. Daarnaast is er Shorty Larson de nieuwe "hangende" compagnon van Clint nadat Tuco z'n geld niet meer wist op te brengen. Dacht eerst hey Shorty heeft weer benen, hoe kan dat?. Maar dat was dus een andere Shorty: z'n benen vallen duidelijke naar beneden na Clint's "misser".

Nog steeds 5,0* met de kritische noot dat de 161 minuten "theatrale" versie eigenlijk gewoon de beste is: de 179 minuten gerestaureerde versie die ik heb gezien sleept teveel in het midden en heeft nauwelijks echt belangrijke toegevoegde scenes. En het "nieuwe" eindshot van 2 minuten landschap voegt ook echt niets toe.

Maar goed de kans om 'm op het grote doek te zien maakt het laatste argument vrij nietig.

Eli Wallach speelt de rol van z'n leven. De combo Wallach/Eastwood is later m.i. filmisch succesvol -maar niet commercieel succesvol - herhaald door de combo Coburn/Steiger in Giù la Testa (1971)

avatar van Fisico
Deze wou ik absoluut nog eens terugzien. Na al die jaren blijft dit een fantastische western. In mijn ogen dé referentie in dit genre. Een film die nooit verveelt of zal vervelen hoeveel je hem ook al gezien hebt. Een film die meer dan terecht als topklassieker bestempeld kan worden. Hét hoogtepunt van Sergio Leone al is de concurrentie in zijn oeuvre best pittig.

In de eerste plaats een fantastische cast met het trio Eastwood-Van Cleef-Wallach. De film start erg goed met een indrukwekkende individuele introductie van het trio dit ondersteund door de aangrijpende muziek van Ennio Morricone. Deze introducties zijn ronduit geniaal te noemen: de sfeerschepping en het bevriezen van het beeld met de verschijning van de letters "The Bad, The ugly en The good". Die sfeerschepping, kenmerkend voor Leone, wordt de gehele film doorgetrokken: weinig dialogen waardoor hij de kracht heeft de beelden voor zich te laten spreken. De wijde open vlaktes met hun typische puntrotsen zijn een streling voor het oog. Leone bezit ook de gave te spelen met het cameraperspectief en dieptezicht: close-up beelden gecombineerd met vergezichten. De soundtrack en andere doordringende muziek/sound van Morricone maakt het gewoon af. De film gaat richting de drie uren, maar verveelt geen seconde. Elke minuut is een waar spektakel.

Het verhaal is eenvoudig, maar wordt uitstekend uitgewerkt. Het achterliggende thema van hebzucht is de rode draad. Niet alleen bij het zoeken naar de schat, ook bij de lucratieve handel tussen Blondie en Tuco in het eerste gedeelte van de film. "The Good" blijkt dan toch niet zo rechtschapen te zijn zoals zijn naam doet vermoeden. De personages zijn top: Blondie als zwijgzame mysterieuze lonely met een bovengemiddeld intelligentieniveau, de gemene maar eveneens grappige stuntelige grofgebekte Tuco waarvoor je nog enige sympathie kan opbrengen en de nietsontziende schurk 'Angel Eyes'.

Maar het beste moet dan nog steeds komen: het einde is een ware mokerslag, een apotheose die je voor eeuwig bijblijft en waarbij de begraafplaats van Sad Hill mythische proporties aanneemt. Het duel is indrukwekkend, de stiltes, de spanning, Morricone, maar het begint eigenlijk al net ervoor met het rondgehuppel van Tuco, zo blij als een kind, bij het aankomen op de begraafplaats. Sublieme film, kan ik niets anders dan 5,0* voor geven! Wie deze film niet kan appreciëren mag het steeds eens komen uitleggen ...

avatar van W.V.
Fisico schreef:
Wie deze film niet kan appreciëren mag het steeds eens komen uitleggen ...

Kijk dat bedoel ik nu met een recensie, geweldige uitleg hoe jij de film hebt ervaren.

avatar van Lakte
Net de uit 2014 4K blu-ray versie besteld uit Engeland met Nederlandse ondertiteling ben benieuwd!! Ben niet zo tevreden met de NL MGM uitgave had beter gekund dus wacht af!

Amazon.com: The Good, The Bad and The Ugly: Clint Eastwood, Eli Wallach, Lee Van Cleef, Mario Brega, Aldo Giuffre, Sergio Leone, Alberto Grimaldi: Movies & TV