The Lord of the Rings: The Return of the King (2003)

4,24 10065

Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland
Avontuur / Fantasy
201 minuten / 251 minuten (extended edition) / 263 minuten (Special Extended Blu-Ray Edition)

geregisseerd door Peter Jackson
met Elijah Wood, Ian McKellen en Viggo Mortensen

De hobbits Sam en Frodo beginnen samen met Gollum aan het laatste deel van hun reis richting Mordor, om daar te proberen in het hol van de leeuw de machtige Ene Ring te vernietigen. De legers van Gondor proberen ondertussen de stad Minas Tirith te beschermen tegen Sauron's legers.

avatar van Graaf Machine
MovieMind schreef:
Mischien met dezelfde cynische instelling als waaruit je die vraag stelde?

Eigenlijk verwacht ik van fantasy gewoon iets meer. Mooie beelden en grappige humor doen het hem niet. Ik mis diepgang in dit hele boek, en met name in dit laatste deel. Zoveel strijd en ellende, en dan dat iedereen die er toe doet gewoon het einde haalt en dan met elkaar feest gaat vieren. Dat is ronduit een domme ontknoping.

avatar van frodok
Los van de films: een gebrek aan diepgang kun je het boek niet verwijten.

avatar van baspls
Voor het eerst de extended edition gezien en ik moet zeggen dat het echt een must is. Bijna schokkend om erachter te komen wat er allemaal uit geknipt is in de korte versie. Erg veel belangrijke stukjes karakterontwikkeling worden gewoon weggelaten.

In de toegevoegde scènes gaat de kwaliteit van de special effects wel wat achteruit, logisch want deze scènes zijn niet zo erg ge finetunend als de scènes die de bioscoopversie hebben gehaald. Toch moet maar eens gezegd worden dat dit een film is uit 2003 en het dus niet alleen heel kostbaar, maar ook nog eens heel knap was dat Jackson zoveel digitale effecten zo echt heeft laten lijken. Dit komt natuurlijk deels doordat er ook gewoon heel veel practical effects in de film zitten.

Er valt nog zoveel uit te wijden over dit meesterwerk. Maar momenteel heb ik niet de tijd om daar echt recht aan te doen. Zonder twijfel de meest epische finale van een trilogie ooit.

Bilbo vraagt Frodo of hij de ring nog één keer mag vasthouden, waarop Frodo antwoordt dat hij bang is deze kwijt te zijn. Blijkbaar vond iedereen het beter niks aan Bilbo hierover te vertellen. (Wat is er dan wel verteld?) Bilbo reageert gelaten met een 'Oh, jammer'.

Nu heeft Bilbo zelf gezegd dat de ring naar Sauron toe wilt, en als dat gebeurd herhaalt de geschiedenis zichzelf weer, of wellicht erger.

Dus: Waarom reageert Bilbo zo gelaten op het antwoord van Frodo?
- Hij vermoedde dit allang.
- Hij is te oud en te zwak, maar dan nog heeft hij het er ook niet over met Gandalf.
- Hij houdt zijn gevoelens voor zich, maar waarom..
- Of wellicht..hij weet dat Frodo liegt.
Ik snap het gewoon niet.

avatar van frodok
Volgens mij is hij zo oud geworden, dat hij verward is. Hij heeft ze gewoon niet helemaal meer op een rijtje.

frodok schreef:
Ja, dat zal het zijn !

avatar van Alathir
The Return of The King is volgens velen toch net beter dan de andere twee delen. Ik vind het een lastige, daar ik The Fellowship erg graag kijk omwille van de kleinschalige maar o zo verschillende gevechten en de sterke introductie van de personages. Ook The Two Towers vind ik eigenlijk steeds beter worden omdat het gevecht om Helmsdiepte een grotere emotionele impact heeft dan de veldslag om Minas Tirith. Niet tegenstaande is de aankomst van de Rohirrim van epische proporties. De grootste troep cavalerie die ik in een film gezien heb. Het aantal Orks is ook indrukwekkend. Daar kan Nolan nog wat van leren met zijn Dunkirk.

In Minas Tirith is het me trouwens niet helemaal duidelijk waarom Sauron nog zo veel troepen achterlaat. Nu ja die hadden ook geen schijn van kans gehad tegen de Doden. Wat ook wel wat raar is, is de terugkeer van Gollem op het einde na die diepe val die hij lijkt te maken bij de Shelob. Ook vond ik het wel grappig dat Sam ergens in Mordor zegt dat ze ook eens geluk mogen hebben, terwijl de orks in Cirith Ungol elkaar de kop in slagen waardoor hij tot bij Frodo geraakt. Heel veel geluk hebben ze ook want Mordor loopt totaal leeg, er is zelfs niemand die de ingang van de Doemberg bewaakt. Misschien dacht Sauron dat Frodo even zwak zou zijn als Isuldur, al kon hij het gevecht tussen twee Ringverslaafden niet voorspellen. Ik vind persoonlijk ook Gollem zijn reactie in de lava van de Doemberg priceless. Hij lijkt geen pijn te voelen maar is ontzettend gelukkig dat hij de Ring terug heeft ( zijn enige doel in het leven)

Dat de film nog voldoende tijd neemt om af te ronden vind ik erg goed. Het verhoogt het cijfer toch weer tot 5* want daar is het verhaal pas echt afgerond en werden de emoties bij het afscheid van Gandalf en Frodo in de haven me bijna teveel.