The Lord of the Rings: The Return of the King (2003)

4,24 10146

Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland
Avontuur / Fantasy
201 minuten / 251 minuten (extended edition) / 263 minuten (Special Extended Blu-Ray Edition)

geregisseerd door Peter Jackson
met Elijah Wood, Ian McKellen en Viggo Mortensen

De hobbits Sam en Frodo beginnen samen met Gollum aan het laatste deel van hun reis richting Mordor, om daar te proberen in het hol van de leeuw de machtige Ene Ring te vernietigen. De legers van Gondor proberen ondertussen de stad Minas Tirith te beschermen tegen Sauron's legers.

avatar van Graaf Machine
MovieMind schreef:
Mischien met dezelfde cynische instelling als waaruit je die vraag stelde?

Eigenlijk verwacht ik van fantasy gewoon iets meer. Mooie beelden en grappige humor doen het hem niet. Ik mis diepgang in dit hele boek, en met name in dit laatste deel. Zoveel strijd en ellende, en dan dat iedereen die er toe doet gewoon het einde haalt en dan met elkaar feest gaat vieren. Dat is ronduit een domme ontknoping.

avatar van schoonetoonen
Los van de films: een gebrek aan diepgang kun je het boek niet verwijten.

avatar van baspls
Voor het eerst de extended edition gezien en ik moet zeggen dat het echt een must is. Bijna schokkend om erachter te komen wat er allemaal uit geknipt is in de korte versie. Erg veel belangrijke stukjes karakterontwikkeling worden gewoon weggelaten.

In de toegevoegde scènes gaat de kwaliteit van de special effects wel wat achteruit, logisch want deze scènes zijn niet zo erg ge finetunend als de scènes die de bioscoopversie hebben gehaald. Toch moet maar eens gezegd worden dat dit een film is uit 2003 en het dus niet alleen heel kostbaar, maar ook nog eens heel knap was dat Jackson zoveel digitale effecten zo echt heeft laten lijken. Dit komt natuurlijk deels doordat er ook gewoon heel veel practical effects in de film zitten.

Er valt nog zoveel uit te wijden over dit meesterwerk. Maar momenteel heb ik niet de tijd om daar echt recht aan te doen. Zonder twijfel de meest epische finale van een trilogie ooit.

avatar van DiamondsRealDeal
Bilbo vraagt Frodo of hij de ring nog één keer mag vasthouden, waarop Frodo antwoordt dat hij bang is deze kwijt te zijn. Blijkbaar vond iedereen het beter niks aan Bilbo hierover te vertellen. (Wat is er dan wel verteld?) Bilbo reageert gelaten met een 'Oh, jammer'.

Nu heeft Bilbo zelf gezegd dat de ring naar Sauron toe wilt, en als dat gebeurd herhaalt de geschiedenis zichzelf weer, of wellicht erger.

Dus: Waarom reageert Bilbo zo gelaten op het antwoord van Frodo?
- Hij vermoedde dit allang.
- Hij is te oud en te zwak, maar dan nog heeft hij het er ook niet over met Gandalf.
- Hij houdt zijn gevoelens voor zich, maar waarom..
- Of wellicht..hij weet dat Frodo liegt.
Ik snap het gewoon niet.

avatar van schoonetoonen
Volgens mij is hij zo oud geworden, dat hij verward is. Hij heeft ze gewoon niet helemaal meer op een rijtje.

avatar van DiamondsRealDeal
schoonetoonen schreef:
Ja, dat zal het zijn !

avatar van Alathir
The Return of The King is volgens velen toch net beter dan de andere twee delen. Ik vind het een lastige, daar ik The Fellowship erg graag kijk omwille van de kleinschalige maar o zo verschillende gevechten en de sterke introductie van de personages. Ook The Two Towers vind ik eigenlijk steeds beter worden omdat het gevecht om Helmsdiepte een grotere emotionele impact heeft dan de veldslag om Minas Tirith. Niet tegenstaande is de aankomst van de Rohirrim van epische proporties. De grootste troep cavalerie die ik in een film gezien heb. Het aantal Orks is ook indrukwekkend. Daar kan Nolan nog wat van leren met zijn Dunkirk.

In Minas Tirith is het me trouwens niet helemaal duidelijk waarom Sauron nog zo veel troepen achterlaat. Nu ja die hadden ook geen schijn van kans gehad tegen de Doden. Wat ook wel wat raar is, is de terugkeer van Gollem op het einde na die diepe val die hij lijkt te maken bij de Shelob. Ook vond ik het wel grappig dat Sam ergens in Mordor zegt dat ze ook eens geluk mogen hebben, terwijl de orks in Cirith Ungol elkaar de kop in slagen waardoor hij tot bij Frodo geraakt. Heel veel geluk hebben ze ook want Mordor loopt totaal leeg, er is zelfs niemand die de ingang van de Doemberg bewaakt. Misschien dacht Sauron dat Frodo even zwak zou zijn als Isuldur, al kon hij het gevecht tussen twee Ringverslaafden niet voorspellen. Ik vind persoonlijk ook Gollem zijn reactie in de lava van de Doemberg priceless. Hij lijkt geen pijn te voelen maar is ontzettend gelukkig dat hij de Ring terug heeft ( zijn enige doel in het leven)

Dat de film nog voldoende tijd neemt om af te ronden vind ik erg goed. Het verhoogt het cijfer toch weer tot 5* want daar is het verhaal pas echt afgerond en werden de emoties bij het afscheid van Gandalf en Frodo in de haven me bijna teveel.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Het is alweer 15 jaar geleden dat bij de première van deze film in Amsterdam zat. Zelden keek ik zo uit naar een film, zeg. Terugkijkend blijft het lastig de Lord of the Rings films los te beoordelen, de meeste mensen namen deze film als excuus om de gehele film te beoordelen. Zo kreeg deze film de Oscars, die ongetwijfeld voor de gehele trilogie bedoeld waren. En hoewel de toon en sfeer van de drie films nagenoeg identiek is (duidelijk het voordeel als je drie films in één ruk opneemt) heeft elke film wel een eigen smoel.

Zo is Return of the King grootser dan de voorgaande twee films. Wie dacht dat Helms Deep een grote en spectaculaire veldslag was, die staat nog wat te wachten. Het gevecht rondom Minas Tirith is een uitputtend schouwspel. Normaliter ben ik niet zo van de veldslagen, maar Jackson brengt het op een sterke manier in beeld, waardoor het blijft boeien. Maar voor mij is Return of the King vooral een film met de meeste actie rondom duisternis en monsters. Momenten dat Gandalf en Pippin uitkijken richting Mordor in de stilte - waarna ineens Minas Morgul 'ontploft' en leegstroomt - doen me nog meer dan een epische veldslag. Sowieso zit het qua monsters en creaties wel goed met deze film; van de Witch-King, de Gothmog, de duizenden orcs. En van Shelob krijg ik nog steeds kriebels. De grote afwezige van de slechteriken in de bioscoopversie is Saruman, het blijft vreemd dat Jackson de scène met Saruman niet in de reguliere film heeft gestopt en enkel in de uitgebreidere versie.

En voor wie zegt: er is geen ruimte, want de film is al te lang; er had volgens mij veel uit de film gekund. Want wederom krijgen allerlei personages zendtijd die totaal oninteressant zijn. Is er iemand rondom het grote gevecht om Midden-Aarde geïnteresseerd in een slecht uitgewerkte driehoeksverhouding tussen Mortensen, Tyler en Otto? En waarom zit Karl Urban nog in deze film? Faramir krijgt tenminste nog een aardige sequentie, maar Eomer doet verder niets. En ook Theoden krijgt net iets teveel aandacht. Voor iemand die van monsters en creaties houdt heb ik trouwens het dodenleger nooit heel sterk gevonden, ze walsen met iets teveel gemak door iedereen heen. Maar gelukkig is de film dan nog niet klaar, want de echte strijd wordt op veel kleinere schaal geleverd bij Sam en Frodo, waarin Astin en Wood ijzersterk acteerwerk laten zien.

Geestig genoeg is een gigantische film als Return of the King het sterkst in de kleinere momenten. Dat moment dat Frodo en de rest in slowmotion op het bed dansen van gelukis verschrikkelijk, een walgelijke scène. Maar bij de sequentie waarin iedereen buigt voor de Hobbits ontstaat nog steeds kippenvel op mijn armen. Eveneens prachtig en veelzeggend is de korte scène waarin de vier Hobbits weer in de kroeg zitten in de Shire na hun avontuur. De tijd heeft er stilgestaan, terwijl zij zoveel hebben meegemaakt. Ze weten even niet goed hoe daar mee om te gaan. Mooi moment in iets dat door velen wordt omschreven als de vele eindes van Return of the King. Een kritiekpunt waar ik me nooit echt in heb kunnen vinden, ik snap wel dat je de tijd wil nemen om je grote trilogie af te sluiten. Maar iets minder lelijke slowmotion of iets meer tijd voor de afronding van het gevecht op de Pelennor Fields.

4,5 sterren.

avatar van Shadowed
Beste deel.

201 minuten vlogen zo voorbij. Zo veel heb ik genoten van dit deel. Een persoonlijk favoriet van mij en ook voor mij de beste van de hele trilogie. G e w e l d i g e veldslagen die ook perfect in beeld gebracht zijn en allemaal lekker lang duren.

Orks die afgemaakt worden blijft toch wel een leuke factor begrijp ik. Ze zijn zo lomp dat niemand meelij met ze krijgt als ze allemaal afgeschoten, gehakt of doorboort worden met zwaarden enz. Ook die olifanten, zo leuk gedaan! Heerlijk gewoon.

Blijft een gouden film voor mij, verveelde me geen seconde. Speelduur is ontzettend lang, maar de film weet elke minuut van de ruime 3 uur te vermaken. Zeer aangeraden reeks.

avatar van Bram0108
Ik heb een vraag. Ik heb nooit deze filmreeks bekeken, het is niet helemaal mijn type fil verwacht ik. Maar deze wil ik door de goede recensies wel zien. Is het van belang de voorlopers gezien te hebben?

avatar van EW101
Bram0108 schreef:

Ja, het is echt een doorlopend verhaal.
Als je deel een en twee van LotR bedoelt. The Hobbit hoef je niet per se, naar mijn mening, voor LotR te bekijken.

avatar van Ajax&Litmanen1
Bram0108 schreef:

Mijn 1e LOTR film was toevallig deze, in de bios. Het leek me nooit veel, maar toch uiteindelijk deze gezien. Om uiteindelijk een gigantische fan van de reeks te worden. Doe jezelf een plezier en kijk ze allemaal in de juiste volgorde. Doe jezelf nog meer een plezier en bekijk de extended versies die nog veel beter zijn. Het is 1 gigantische film, een trilogie. Overigens een geweldige gedachte dat je nog blanco naar deze reeks kan kijken, ik ben jaloers

Geheel eens met Ajax&Litmanen1 hierboven. Ik kan de film (als geheel en dan inderdaad de extended versions) inmiddels wel dromen. Ik ben heel benieuwd naar wat je ervan zult vinden Bram0108

avatar van Ajax&Litmanen1
Als de bioscoop ooit nog eens de trilogie (wel extended) opnieuw gaat draaien, dan zit ik wel vooraan. Zou dat graag nog eens willen ervaren.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Was dat afgelopen december niet het geval in KINO?

avatar van Bram0108
Bedankt voor de adviezen! Ik speur nog wel eens kringloopwinkels en CEX af om films te kopen, deze gaan zeker op mijn lijstje!

Cinsault schreef:

Was dat afgelopen december niet het geval in KINO?

Ja klopt, twee dagen op rij de marathon (22 en 23 december) en ook nog eens de films afzonderlijk. Ik was erbij en het was te gek, eerste keer sinds 2003 en de eerste keer the extended editions.

Yoda schreef:

Daar heb je zo te zien dan een eind voor moeten reizen. Een echte fan dus!

Cinsault schreef:

Daar heb je zo te zien dan een eind voor moeten reizen. Een echte fan dus!

Ja, een echte fan idd. Heb er een weekend Zeeland/Rotterdam van gemaakt. Was erg de moeite waard!

Weer wat beter dan Two Towers, maar niet zo goed als The Fellowship. Sterkste onderdeel is wat mij betreft de strijd om het vertrouwen van Frodo tussen Gollum en Sam. Minste punt is dat deze net te lang duurt. En de adelaars kwamen me iets te veel - ook letterlijk natuurlijk - uit de lucht vallen .

Wat een geweldige reeks is dit zeg , ik vond het echt jammer dat het afgelopen was , ik heb daarna ook nooit meer zo'n mooie spannende filmreeks gezien , zelfs niet eentje die in de buurt kwam.
Ik geef deze film dan ook zonder twijfel 5 sterren

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Voor het eerst in jaren de trilogie weer eens herkeken. De extended editions, in etappes van 1 a 1.5 uur.

Ik verbaasde me er over dat eigenlijk 95% van vooral de eerste twee films nog steeds zo ongelofelijk goed werkt. Het kleine, menselijke verhaal van de hobbits door wiens ogen je de wereld ontdekt. De shots van vrouwen, oudjes en kinderen die de grote gevechten net even wat extra emotionele lading geven. Hoe echt de wereld voelt door de keuze voor maquettes en make-up, ipv de luie overdadige CGI die je bv. in The Hobbit ziet. Maar ook op technisch vlak staan deze films bijna 20 jaar later nog steeds, op een paar kleine CGI missers na (bv. wat overduidelijk green screen werk, of geanimeerde versies van hobbits of Legolas wanneer ze boven op een monster klimmen). Iets wat de hele trilogie ook niet echt werkt, is het geneuzel tussen Arwen en Aragorn. Elke scene met Liv Tyler na FOTR is wat mij betreft een beetje cringeworthy.

Dit derde deel blijft nog steeds voor mij toch wel de minste van de drie, en was toch nog wel net wat minder dan in m'n herinnering. Dat dodenleger is echt een pijnlijke misser, veel te makkelijk, en voelt niet als een "echt" onderdeel van de wereld. Ook was dit deel op momenten een beetje een herhaling van zetten. Bv. bij weer een groot gevecht met inspirerende battle speech, of wanneer er voor de zoveelste keer weer een lelijke bad guy te voorschijn komt (zoals die elephant man). Ook die adelaars zijn wel erg makkelijk, voelde een beetje als valsspelen. En waar ik bij vooral FOTR, en ook wel TTT, duidelijk weer de meerwaarde zag van de Extended Edition, voor zover ik me nog kon herinneren wat er wel en niet in de originele versie zat, kun je van deze film toch echt beter de minder lange versie zien.

Het grootste minpunt is bij nader inzien voor mij toch wel alles na het vernietigen van de ring. Eigenlijk zie je hierna geen normale, fatsoenlijke scene meer. Los nog van "de zeven eindes", is alles vanaf dat moment een aaneenschakeling van die dromerige scenes, zoals dat afschuwelijke gelach met Frodo op dat bed, kon dat nou echt niet anders? Iederen praat vanaf dan ook ineens op zo'n overdreven slow-motion achtige manier met elkaar. Dat gezang van Aragorn ook... Was toch leuk geweest om nog even gewoon wat normale scenes gezien te hebben. Had eigenlijk het idee dat Jackson geen idee had wat hij met dit deel van de film aan moest.

De interne strijd van Frodo, de interactie met Sam en Gollum, en het personage van Denethor vind ik nog steeds wel erg sterk in deze film.

Halfje er af.

Ik schaam me trouwens dood als ik die eindeloze reeks berichten van mezelf terug lees over deze trilogie