The Lord of the Rings: The Return of the King (2003)

4,24 10252

Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland
Avontuur / Fantasy
201 minuten / 251 minuten (extended edition) / 263 minuten (Special Extended Blu-Ray Edition)

geregisseerd door Peter Jackson
met Elijah Wood, Ian McKellen en Viggo Mortensen

De hobbits Sam en Frodo beginnen samen met Gollum aan het laatste deel van hun reis richting Mordor, om daar te proberen in het hol van de leeuw de machtige Ene Ring te vernietigen. De legers van Gondor proberen ondertussen de stad Minas Tirith te beschermen tegen Sauron's legers.

• maandag om 20:30 uur op TV (Net 5)
  • nummer 7 in de top 250
avatar van tims
Graaf Machine schreef:

Eigenlijk verwacht ik van fantasy gewoon iets meer. Mooie beelden en grappige humor doen het hem niet. Ik mis diepgang in dit hele boek, en met name in dit laatste deel. Zoveel strijd en ellende, en dan dat iedereen die er toe doet gewoon het einde haalt en dan met elkaar feest gaat vieren. Dat is ronduit een domme ontknoping.

lol

avatar van Ajax&Litmanen1
En ook deze laatste LOTR film wegens extra tijd over in deze Corona-tijden in extended bluray uit de kast gehaald. The Two Towers vind ik net wat completer, maar deze afsluiter mag er ook zeker zijn, met een schitterende veldslag om Minas Tirith en het slot bij Mount Doom. Het spokenleger blijft jammer, zowel voor het verhaal als vanwege nu best wel verouderde CGI beelden. Dat zie je ook met Legolas die een Oliphaunt beklimt. Maar geeft niet. Het blijft boeien van de eerste tot de laatste seconde, al vraag je je toch altijd af waarom die adelaars niet eens wat eerder Frodo kwamen helpen. En ik raak altijd een tikje emotioneel bij de ''My friends, you bow to no one'' scène. Zo enorm mooi. Ik verwacht niet dat er ooit nog een fantasyreeks komt die dit niveau kan behalen. En kom niet aan met Game of Thrones, dat was nog niet de helft van LOTR

5* blijven staan

avatar van MindlessAssassin
Naar 10 jaar heb ik deze fenomenale trilogie weer eens bekeken en net als voorheen vind ik alle drie de films eigenlijk even goed, maar als ik moet kiezen vind ik deel één het beste.

avatar van Lovelyboy
Na een prima opbouw, een bijzonder goede tweede deel waar het verhaal echt opgang komt, toch een mindere afsluiting en wat mij betreft wellicht de minste van de drie mede door de herhalingsfactor en de aanzienlijke looptijd die dit allemaal nodig heeft.

De film heeft een aantal prachtige momenten, kippenvel waardige beelden en de spanning wordt op bepaalde momenten prima opgedreven. Toch vervalt de film ondanks zijn prachtige sfeer, muziek en landschappen na een uur teveel in een herhaling van zetten. Weer een veldslag, sterker, twee zelfs, weer een stad die belaagd wordt, weer een narrow escape, weer Frodo die het al zo moeilijk heeft met Sam die het niet minder lastig heeft en wiens dialoog meestal weer niet verder komt dan het paniekerige 'Frodo!!!'. Dan de ontsnapping via de vogels en het spookleger, de ontknoping voelt allemaal erg gemakkelijk aan, en zoals iemand anders hier al zegt, ondanks al die strijd is het opmerkelijk dat iedereen het overleeft. Dus...hier sloot Tolkien zich tien jaar voor op. Net als Onderhond ben ik ook van mening dat het eindproduct dan best wel tegenvalt. Vooral de ontknoping voelt afgeraffeld en gemakkelijk aan. Om nog maar niet te spreken van een scene als het ontwaken van Frodo waarop iedereen druppelsgewijs binnen komt, een soort slap sentiment in slow motion waarop ieders naam genoemd moet worden, het lijkt wel een must de film zo lang mogelijk te maken. Het zelfde met de kroning waarop de koning tussen alle metgezellen door loopt en werkelijk iedereen apart met een groet of een knikje in beeld moet worden genomen. Niet veel anders wanneer die ouwe op de boot gaat en iedereen gelegenheid krijgt zijn of haar emotie te laten zien. Pffff...wat een gedraal.

The Return of the King is een aardig spektakel te noemen die op sommige momenten lekker weg kijkt, naar het einde toe stroperig traag en onnodig lang aanvoelt, maar vooral het meeste last heeft van herhaling, herhaling en nog eens herhaling. De logica waarom deze film dan ook plek zeven bezet in de top 250 ontgaat mij dan ook best wel. Maar goed, dat zal vooral ook een kwestie van smaak zijn.