ad
  • 8.080.279 stemmen

The Lord of the Rings: The Return of the King (2003)

Avontuur / Fantasy | 201 minuten / 251 minuten (extended edition) / 263 minuten (Special Extended Blu-Ray Edition)

Genre: Avontuur / Fantasy

Speelduur: 201 minuten / 251 minuten (extended edition) / 263 minuten (Special Extended Blu-Ray Edition)

Oorsprong: Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland

Geregisseerd door: Peter Jackson

Met onder meer: Elijah Wood, Ian McKellen en Liv Tyler

IMDb beoordeling: 8,9 (1.662.074)

Releasedatum: 1 december 2003

Over The Lord of the Rings: The Return of the King

"The eye of the enemy is moving."

De hobbits Sam en Frodo beginnen samen met Gollum aan het laatste deel van hun reis richting Mordor, om daar te proberen in het hol van de leeuw de machtige Ene Ring te vernietigen. De legers van Gondor proberen ondertussen de stad Minas Tirith te beschermen tegen Sauron's legers.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van tims

tims

Graaf Machine schreef:

Eigenlijk verwacht ik van fantasy gewoon iets meer. Mooie beelden en grappige humor doen het hem niet. Ik mis diepgang in dit hele boek, en met name in dit laatste deel. Zoveel strijd en ellende, en dan dat iedereen die er toe doet gewoon het einde haalt en dan met elkaar feest gaat vieren. Dat is ronduit een domme ontknoping.

lol

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

En ook deze laatste LOTR film wegens extra tijd over in deze Corona-tijden in extended bluray uit de kast gehaald. The Two Towers vind ik net wat completer, maar deze afsluiter mag er ook zeker zijn, met een schitterende veldslag om Minas Tirith en het slot bij Mount Doom. Het spokenleger blijft jammer, zowel voor het verhaal als vanwege nu best wel verouderde CGI beelden. Dat zie je ook met Legolas die een Oliphaunt beklimt. Maar geeft niet. Het blijft boeien van de eerste tot de laatste seconde, al vraag je je toch altijd af waarom die adelaars niet eens wat eerder Frodo kwamen helpen. En ik raak altijd een tikje emotioneel bij de ''My friends, you bow to no one'' scène. Zo enorm mooi. Ik verwacht niet dat er ooit nog een fantasyreeks komt die dit niveau kan behalen. En kom niet aan met Game of Thrones, dat was nog niet de helft van LOTR

5* blijven staan

avatar van MindlessAssassin

MindlessAssassin

Naar 10 jaar heb ik deze fenomenale trilogie weer eens bekeken en net als voorheen vind ik alle drie de films eigenlijk even goed, maar als ik moet kiezen vind ik deel één het beste.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Na een prima opbouw, een bijzonder goede tweede deel waar het verhaal echt opgang komt, toch een mindere afsluiting en wat mij betreft wellicht de minste van de drie mede door de herhalingsfactor en de aanzienlijke looptijd die dit allemaal nodig heeft.

De film heeft een aantal prachtige momenten, kippenvel waardige beelden en de spanning wordt op bepaalde momenten prima opgedreven. Toch vervalt de film ondanks zijn prachtige sfeer, muziek en landschappen na een uur teveel in een herhaling van zetten. Weer een veldslag, sterker, twee zelfs, weer een stad die belaagd wordt, weer een narrow escape, weer Frodo die het al zo moeilijk heeft met Sam die het niet minder lastig heeft en wiens dialoog meestal weer niet verder komt dan het paniekerige 'Frodo!!!'. Dan de ontsnapping via de vogels en het spookleger, de ontknoping voelt allemaal erg gemakkelijk aan, en zoals iemand anders hier al zegt, ondanks al die strijd is het opmerkelijk dat iedereen het overleeft. Dus...hier sloot Tolkien zich tien jaar voor op. Net als Onderhond ben ik ook van mening dat het eindproduct dan best wel tegenvalt. Vooral de ontknoping voelt afgeraffeld en gemakkelijk aan. Om nog maar niet te spreken van een scene als het ontwaken van Frodo waarop iedereen druppelsgewijs binnen komt, een soort slap sentiment in slow motion waarop ieders naam genoemd moet worden, het lijkt wel een must de film zo lang mogelijk te maken. Het zelfde met de kroning waarop de koning tussen alle metgezellen door loopt en werkelijk iedereen apart met een groet of een knikje in beeld moet worden genomen. Niet veel anders wanneer die ouwe op de boot gaat en iedereen gelegenheid krijgt zijn of haar emotie te laten zien. Pffff...wat een gedraal.

The Return of the King is een aardig spektakel te noemen die op sommige momenten lekker weg kijkt, naar het einde toe stroperig traag en onnodig lang aanvoelt, maar vooral het meeste last heeft van herhaling, herhaling en nog eens herhaling. De logica waarom deze film dan ook plek zeven bezet in de top 250 ontgaat mij dan ook best wel. Maar goed, dat zal vooral ook een kwestie van smaak zijn.

avatar van RikkieD

RikkieD

Gisteren nog een keertje in de bios in de special extended versie gaan bekijken. Ik denk dat ik dit de meest indrukwekkende en meeslepende van de drie vind. De reden echter dat ik deze toch minder beoordeel is de laatste 3 kwartier “gezeik”. En daarnaast vind ik persoonlijk de toegevoegde scènes het verhaal wel duidelijker maken, maar wel minder verrassend. Als voorbeeld: Ik snap waarom ik de allereerste keer toen ik deze film zag me ineens afvroeg waar die adelaars vandaan kwamen uit het niets, dat is in deze versie duidelijker. Ik prefereer echter toch de verassingen. En voor wat het “gezeik” betreft, ik was het gejank en ge emmer van Frodo en zn irritante vriendjes al zat, moet Aragorn ook nog perse een liedje zingen met z’n hoedje op. Daarnaast vind ik de afsluitende scènes gewoon weinig toevoegen. Het had erbij moeten ophouden dat Frodo het boek afsluit en thats it. The lord of the rings is een geweldige reeks, ik skip echter het liefst de verhaallijn van Frodo, terwijl het daar eigenlijk om draait. Van de andere kant maakt het dit ook een filmreeks met een heel breed fundament, prachtig gedaan wat dat betreft.

Wat me overigens wel extreem opvalt, nog meer dan in de andere films, zijn de trage dialogen, het lijkt wel alsof het trager wordt afgespeeld om het interessanter te laten lijken.

avatar van robertinho

robertinho

RikkieD schreef:

Haha, my man. Zie mijn bericht bij de Fellowship.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Is ook wel zo. Frodo is een beetje een kneusje en Sam een zeikwijf. Aan het begin van Fellowship en op het einde van Return of the King zijn hun verhalen wel boeiend. Daartussen is het heel wisselvallig.

avatar van RikkieD

RikkieD

robertinho schreef:

Haha, my man. Zie mijn bericht bij de Fellowship.

Ik vermoed dat we niet de enigen zijn haha.

avatar van schram101

schram101

De afsluiter van dit magische epos blijkt in de extended cut in de bioscoop stiekem nog sterker dan die in de herinnering was. Ergens vond ik dit altijd de mindere en misschien is het dat ook wel, maar wauw wat is Return of the King een goede film. Ja nog steeds.

De opbouw naar die allesomvattende battle om Minas Tirith, de mooiste stad uit de trilogie, is zó goed en spannend.. Aan alles voel je hoe groots het is. Episch is hier nog een understatement. Die Rohirrim..hoe groots wil je het hebben?!! In de eerste helft van de film wordt er nog weinig gecut tussen de verhaallijnen van Frodo en Aragorn en dat is de juiste keuze van Peter Jackson. Naar het einde toe krijgen we steeds meer te zien van de ringdrager en zijn loodzware tocht door Mordor. Tof ook met die extra scènes daar in deze bijzondere uitgave. Daarover gesproken; het einde van Saruman mag toch eigenlijk niet ontbreken, maar dat deed het opmerkelijk genoeg wel in de bioscoopversie. Onmisbare scène.

Fantasy die misschien niet het boek pagina voor pagina gevolgd heeft maar door de fans terecht is omarmd. Onovertroffen cinema. Ondenkbaar is het ook hoe de trilogie zou zijn zonder het magnum opus van Howard Shore. Film en muziek zijn hier onlosmakelijk met elkaar verbonden. Jackson bedankt.

avatar van thio95

thio95

Tja, toen kon je dit soort films nog maken.

Nu zou het commentaar zijn: " Hey! This movie has a diversity problem! Where's all the black folks? No Black Elves, Dwarves, Hobbits or Wizards? All the kind of creepy looking folks are the bad guys again ey? That ain't fair."

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Ik heb The Return of the King, en de andere 2 Lord of the Rings-delen, in extended versie, een paar weken terug nog net op tijd kunnen meepikken in de cinema. En mijn god, hoe vaak ik de trilogie ook al gezien had, wat een enorm geweldige ervaring is het om dit op het grote scherm te kunnen bewonderen. Ik vond dit derde deel altijd het 'net iets minder geweldig fantastische' broertje van de drieling, maar op die mening kom ik nu helemaal terug. Al schuift die waardering altijd wel een beetje bij mij, en is het uiteindelijk ook gewoon 1 lange film. Maar Return of the King dus; epiek wordt letterlijk geherdefinieerd door deze vier uur durende zit. Ik ken elk moment van buiten, en toch weet elke scène keer op keer zo'n enorme indruk te maken. De actie, de visuele effecten, de personages, de emotie, de acteurs die het beste van zichzelf geven, gewoonweg de scope van het alles. Niet normaal. De battle of Minas Tirith staat net een tikkeltje onder de Battle of Helmsdeep, maar dit derde deel heeft ook buiten die climactische slag zoveel te bieden. Dat hele laatste stuk, met het For Frodo moment, terwijl Sam en Frodo intussen in hun laatste krachten Mount Doom beklimmen.. Kippenvel tot in het extreme, altijd. Maar ook het moment waarop de Rohirrim op het laatste moment arriveren en het tij keren is schitterend, en misschien wel een van de beste cinema-momenten ooit.

Veel nieuws kan ik natuurlijk niet zeggen, want deze film en de hele trilogie krijgt natuurlijk constant lof vanuit elke hoek, terecht. Maar qua cinema-ervaring was dit gewoon een van de beste dingen die ik ooit gezien heb, en dat vond ik nog wel eens een vermelding waard. Het enige minpunt dat ik in principe zou kunnen bedenken, is dat Frodo en Aragorn soms een bijrol hebben in hun 'eigen' film, maar bon, dat is echt maar gewoon om iets te zeggen. Cinema wordt niet beter dan dit.

avatar van Thomas83

Thomas83

Met de kerstdagen de hele trilogie maar weer eens gekeken, de extended versies ditmaal. Ik dacht dat ik ze nog niet gezien had, maar er was maar heel weinig dat me niet bekend voorkwam, wellicht omdat ik al die losse scènes al gezien in de extra's.

Hoe dan ook, de extended versies vielen me niet bepaald mee. Op de eerste film na (nog steeds veruit de beste) wordt de pacing vaak ernstig overhoop gegooid. In The Return of the King zijn met name de eerste driekwartier of zo lastig door te komen. De verhaallijnen van Denethor en Faramir en Frodo, Sam en Gollum weten ook weinig te boeien.

De grote slag op het einde is nog wel altijd indrukwekkend, met epische momenten als de aankomst van de Rohirrim en de speech van Theoden. En in tegenstelling tot bijvoorbeeld Game of Thrones zijn de gevechten daadwerkelijk overtuigend in tactisch opzicht.

Jammer alleen dat de CGI zo overheerst. Dat haalt toch een beetje de ziel uit de film. Vooral zo'n dodenleger dat volledig uit de computer is komen rollen heeft geen enkele charme. De film mist ook de mystiek die The Fellowship nog wel had. Je hoort eigenlijk maar weinig vreemde talen meer. Iedereen spreekt voornamelijk Engels. Verlaagd naar 3.0*.

avatar van Rubie2208

Rubie2208

Tja wat kan ik van deze film zeggen ..

Al denk ik 30 keer gezien en nog steeds kijk ik met plezier naar deze film. Ik ben een lord of the rings van en vind alle delen stuk voor stuk een topper. Maar dit laatste deel spant wel de kroon. Met de grootste veldslagen en het spannende einde als slot voor de trilogie. Verder bevat de film, net zoals de andere delen, prachtige muziek, prachtige beelden , goed acteerwerk en vele humor .

Kortom een topper van de bovenste plank die je minimaal één keer in je leven gezien moet hebben

avatar van Stormlight2000

Stormlight2000

Reeds de gehele extended trilogie in de bios herzien. Werkelijk magie op het scherm. Ben zelf groot fan van het boek, deze verfilming(en) blijven aardig trouw aan het boek en veranderen elementen waar nodig is om het op het witte doek tot zijn recht te komen. Midden aarde wordt prachtig uitgewerkt waardoor alles natuurlijk en geloofwaardig overkomt. Uiteraard zijn de acteurs ook schitterend in hun rollen. Naar mijn mening worden er vandaag de dag niet meer van dit soort films gemaakt. De thema´s van de films zijn tijdloos, er wordt merendeel gebruik gemaakt van praktische effecten waardoor het allemaal wat geloofwaardiger overkomt. Er is gewoon geen enkele film of trilogie die zoveel indruk op mij heeft gemaakt. LOTR is niet persé de beste trilogie ooit gemaakt, maar wel de meest ontroerende en epische!