The Lord of the Rings: The Return of the King (2003)

4,24

Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland
Avontuur / Fantasy
201 minuten / 251 minuten (extended edition) / 263 minuten (Special Extended Blu-Ray Edition)

geregisseerd door Peter Jackson
met Elijah Wood, Ian McKellen en Viggo Mortensen

De hobbits Sam en Frodo beginnen samen met Gollum aan het laatste deel van hun reis richting Mordor, om daar te proberen in het hol van de leeuw de machtige Ene Ring te vernietigen. De legers van Gondor proberen ondertussen de stad Minas Tirith te beschermen tegen Sauron's legers.

5856 BERICHTEN 79 MENINGEN
avatar van Graaf Machine
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
MovieMind schreef:
Mischien met dezelfde cynische instelling als waaruit je die vraag stelde?

Eigenlijk verwacht ik van fantasy gewoon iets meer. Mooie beelden en grappige humor doen het hem niet. Ik mis diepgang in dit hele boek, en met name in dit laatste deel. Zoveel strijd en ellende, en dan dat iedereen die er toe doet gewoon het einde haalt en dan met elkaar feest gaat vieren. Dat is ronduit een domme ontknoping.

avatar van frodok
Los van de films: een gebrek aan diepgang kun je het boek niet verwijten.

avatar van baspls
Voor het eerst de extended edition gezien en ik moet zeggen dat het echt een must is. Bijna schokkend om erachter te komen wat er allemaal uit geknipt is in de korte versie. Erg veel belangrijke stukjes karakterontwikkeling worden gewoon weggelaten.

In de toegevoegde scènes gaat de kwaliteit van de special effects wel wat achteruit, logisch want deze scènes zijn niet zo erg ge finetunend als de scènes die de bioscoopversie hebben gehaald. Toch moet maar eens gezegd worden dat dit een film is uit 2003 en het dus niet alleen heel kostbaar, maar ook nog eens heel knap was dat Jackson zoveel digitale effecten zo echt heeft laten lijken. Dit komt natuurlijk deels doordat er ook gewoon heel veel practical effects in de film zitten.

Er valt nog zoveel uit te wijden over dit meesterwerk. Maar momenteel heb ik niet de tijd om daar echt recht aan te doen. Zonder twijfel de meest epische finale van een trilogie ooit.

Bilbo vraagt Frodo of hij de ring nog één keer mag vasthouden, waarop Frodo antwoordt dat hij bang is deze kwijt te zijn. Blijkbaar vond iedereen het beter niks aan Bilbo hierover te vertellen. (Wat is er dan wel verteld?) Bilbo reageert gelaten met een 'Oh, jammer'.

Nu heeft Bilbo zelf gezegd dat de ring naar Sauron toe wilt, en als dat gebeurd herhaalt de geschiedenis zichzelf weer, of wellicht erger.

Dus: Waarom reageert Bilbo zo gelaten op het antwoord van Frodo?
- Hij vermoedde dit allang.
- Hij is te oud en te zwak, maar dan nog heeft hij het er ook niet over met Gandalf.
- Hij houdt zijn gevoelens voor zich, maar waarom..
- Of wellicht..hij weet dat Frodo liegt.
Ik snap het gewoon niet.

avatar van frodok
Volgens mij is hij zo oud geworden, dat hij verward is. Hij heeft ze gewoon niet helemaal meer op een rijtje.

frodok schreef:
Ja, dat zal het zijn !