The Lord of the Rings: The Return of the King (2003)

4,24

Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland
Avontuur / Fantasy
201 minuten / 251 minuten (extended edition) / 263 minuten (Special Extended Blu-Ray Edition)

geregisseerd door Peter Jackson
met Elijah Wood, Ian McKellen en Viggo Mortensen

De hobbits Sam en Frodo beginnen samen met Gollum aan het laatste deel van hun reis richting Mordor, om daar te proberen in het hol van de leeuw de machtige Ene Ring te vernietigen. De legers van Gondor proberen ondertussen de stad Minas Tirith te beschermen tegen Sauron's legers.

• morgen om 22:00 uur op TV (SBS9)
  • nummer 6 in de top 250

5835 BERICHTEN 77 MENINGEN
geplaatst: 15 januari, 15:26 uur [permalink]
de beste fantasie film ooit . heb de film al vaker gezien .en blijft gewoon goed .
vind het de beste van alle drie delen.ga ze zeker vaker kijken.heb de film ook zeker in mijn verzameling.
maar de hele triologie is gewoon geweldig.

geplaatst: 15 januari, 15:51 uur [permalink]
Met the return of the king heeft Peter Jackson het onmogelijke geflikt. Een monument van een film. als afsluiting van een legendarische trilogy. of moet ik zeggen 10 afsluitingen en hoewel de film erg lang duurde. voelde dat nagenoeg nergens zo. een speciale vermelding verdien Elijah Wood als Frodo. die in deze film tot grote hoogte stijgt. en zijn personage van lagen weet te voorzien die ik in de eerste twee delen toch wat gemist had. echt een feest voor iedere fantasyliefhebber

avatar van sierrra
geplaatst: 15 januari, 16:06 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
MDRAIJER schreef:
Klein vraagje voor de kenner, zit hier al een tijdje over te peinzen: Hoe kan het dat Sméagol zo lang zonder de ring heeft kunnen leven terwijl Bilbo na een relatief korte tijd al lijkt alsof 'ie op het punt staat te overlijden?

Interessante vraag. Komt dit niet omdat Sauron in de tijd dat Bilbo de ring heeft veel sterker is dan in de tijd dat Gollum de ring had. M.a.w. de corruptie van de ring werd steeds sterker naarmate Saurons macht toenam.

avatar van iPim
geplaatst: 18 januari, 00:23 uur [permalink]
Aardige film, maar mijn god wat een slepend en oersaai einde. Nu is de hele trilogie nogal slepend, maar dit was echt het toppunt. Wat mij betreft had het met Frodo en Sam op de rots tussen de lava mogen eindigen. (Al heb ik geen idee wat het einde is in het boek, in dat geval was er wellicht geen keuze om dit slechte einde te ontwijken.)

avatar van nakada
geplaatst: 18 januari, 00:50 uur [permalink]
iPim schreef:
Twintig minuten voor een einde lijkt misschien lang, maar vergeet niet dat er zo'n 600 minuten film aan voorafgegaan zijn. Eindigen op de berg is natuurlijk absoluut niet beter. Je moet toch laten zien hoe de verhaallijnen eindigen. En geloof me, gedaan volgens de boeken had nog een film opgeleverd.

avatar van iPim
geplaatst: 18 januari, 10:36 uur [permalink]
nakada schreef:

Ja, 600 minuten die makkelijk ingekort hadden kunnen worden tot 400 minuten wanneer suffe close-up vechtscenes achterwege gelaten waren, of andere uitgerekte scenes wat vlotter vertoond waren.

Wat mij betreft zijn de personages niet diep genoeg uitgewerkt in die 600 minuten aan film, en daarom zal het mij een worst wezen of Sam twee kinderen krijgt en Aragorn koning van de mensen wordt. Dat had ik mezelf ook in kunnen beelden, en daar hoef ik niet de meest saaie 20 filmminuten lang doorheen te lijden. Wat mij betreft is het 'natuurlijk' beter om de film wat vlotter te eindigen met een einde dat niet volledig alle vakjes inkleurt.

avatar van nakada
geplaatst: 19 januari, 01:00 uur [permalink]
Ik laat me niet uit over de kwalificaties die jij aan de films geeft, dat is jouw mening en duidelijk niet de mijne. Maar een stuk of tien ( eigenlijk veel meer ) hoofdrolspelers 600 minuten ( of zelfs 400 minuten ) op te laten draven om ze na al die tijd geen enkele afsluiting te geven, gaat nergens over. Kijk maar naar de Hobbit waar dat één van de kritieken was op de laatste film. Het einde van LOTR was voor Tolkien erg belangrijk, het wel of niet terugkeren uit een oorlog en ik vind het mooi dat Jackson dat in ere heeft gehouden. Maar wellicht voel jij je erg thuis in de huidige tijd waarin alles "vlot" moet en vooral niets waarbij concentratievermogen nodig is. Nee, als mij iets bevalt kan het me niet lang genoeg duren.

avatar van frodok
geplaatst: 19 januari, 21:56 uur [permalink]
Hier zijn we het wel over eens, nakada

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst: 19 januari, 21:59 uur [permalink]
nakada schreef:

Amen.

Ik had er vroeger ook kritiek op, dat het slot zo lang duurde, maar achteraf denk je ''wat is nou 20 minuten op een uur of 12 trilogie'' waarbij alles naar perfectie neigt. Kan me nu zelfs op die afsluiter verheugen.

Ik moet dit jaar maar weer eens de LOTR films gaan kijken. Is zo 1x per 2, 3 jaar wel vaste prik geworden.

G.W
geplaatst: 4 februari, 09:46 uur [permalink]
Beter gaat er nooit komen. Blijft goed hoe vaak je de serie ook kijkt.

avatar van schenkowiets
geplaatst: 12 februari, 01:03 uur [permalink]
Dacht altijd dat dit niets voor mij zou zijn,maar na jaren twijfelen toch eens geprobeerd en vind het echt een meesterwerk, geweldig ! De reviews kloppen overal als een bus.
Ga ook deel 1 en 2 maar eens kijken na dit deel. Beetje rare volgorde,maar aangezien dit deel de hoogste waardering kreeg had ik besloten deze eerst te "proberen".

geplaatst: 22 februari, 13:25 uur [permalink]
Geweldige film, net zoals de vorige delen.

geplaatst: 28 februari, 11:44 uur [permalink]
darthbaggins schreef:

ben het helemaal met je eens,heb net geleden de extended versions op blu-ray gehaald,de middle earth collection,waarin ook the hobbit films zitten.heb helemaal niet het idee dat bij alle zes films het te lang duurt.het verhaal is alleen maar completer geworden.

avatar van riefenstahl
geplaatst: afgelopen dinsdag om 00:39 uur [permalink]
Overgewaardeerde tegenvaller. Irriterend: de eindeloze en steeds terugkerende preken onder aanzwellend koorgezang, de bakvissen romantiek, miscast Frodo met z'n onsmakelijke afgekloven klauwtjes (onbegrijpelijk, hadden ze daar nou niet even wat aan kunnen doen), de tijdsduur; er komt maar geen einde aan. Pluspunten zijn de prachtige, (letterlijk-)fantastische beelden en mooie gevechten.
Knap hoe Jackson (wiens compromisloze Braindead ik hoog waardeer) weet te appelleren aan de smaak van het grote publiek, maar in dit geval helaas niet aan die van mij. Een draak van een film (pun intended).

avatar van mjk87
geplaatst: afgelopen woensdag om 23:33 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ergens voorbij de helft van de film komen de mannen van Rohan aan bij het slagveld met flink wat hoorngelui. De Koning mag zijn speech afvuren en dan mogen duizenden ruiters inrijden op de legers van Sauron. Dit is het moment waar die hele trilogie van Jackson naartoe heeft gewerkt. Het is niet het verhaal van Frodo en Sam, maar dit is het verhaal van de Grote Strijd tegen het Grote Kwaad.

Tolkien schreef zijn trilogie na de Eerste Wereldoorlog, een oorlog waarin elke menselijkheid maar vooral waardigheid verdween, een zinloze oorlog waar geen eer aan te behalen viel. De wereld die Tolkien creëerde had dit wel, met Sauron als Het Kwaad. Wat hij is, die vraag moet je niet stellen. Hoe al zijn macht in die ring zit et cetera, ook dat soort vragen moet je niet stellen. En door Tolkiens levendige geloofwaardige wereld en de flair die Jackson geeft aan de films stel je die vragen ook niet.

Jackson begreep goed wat Tolkien had gemaakt en pakt de juiste elementen eruit. The Two Towers werd helemaal omgegooid, van die maffe Tom Bombadil werd ook al snel gezien dat die overbodig is en in deze Return haalt Jackson het hele einde weg. Tolkiens nadruk lag ook op de Hobbits, hoe zij zijn gegroeid en mogen dat aan het einde tonen. Maar dat hele stuk was toch wat mosterd na de maaltijd, buiten dat het pijnlijk slecht beschreven was. Jackson houdt het simpeler, met enkel de opmerking dat de Hobbits voor niemand hoeven te buigen, en het werkt.

En tussen alle veldslagen door heeft Jackson nog wel oog voor de kleine verhalen. Die kleine verhalen maken het immers waard te vechten voor de toekomst. En Tolkien had de nare gewoonte om de drie bladzijden iemand een lied in te laten zetten. Jackson mindert dat opzichtig en werkt effectief slechts een enkel lied uit, waaronder in deze film met wat mij betreft de mooiste scène uit de hele trilogie. De stem van Pippin, een etende Denethor en beelden van enkele Gondor-ruiters op weg naar hun dood.

Het is ook knap hoe Jackson de volle vier uur boeiend weet te houden met genoeg afwisseling en snelheid, dat foutjes nauwelijks opvallen. Jackson wisselt veel in de verhalen, maar vaak komen die qua tijd niet overeen. Let maar eens op nacht en dag of welke dag het überhaupt is. En het valt te prijzen dat zoiets nauwelijks opvalt. Met een film die langzaamaan weer meer kleur krijgt (letterlijk), waarin Midden-Aarde nog meer zichtbaar wordt en het gevoel van epiek er elk moment is. Dat alles met veldslagen die enorm overzichtelijk worden gefilmd en toch spannend blijven, dat is knap. En waar humor niet misplaatst is en de vele hoofdpersonen allen prachtig worden ingevuld en hun eigen stem krijgen in het geheel.

Het is geen perfecte film. Het begin en zeker het eind duren soms iets te lang, al is dat Jackson vergeven, want er zitten nauwelijks onnodige stuken in. Hoogstens had er wat tempo in kunnen zitten. Maar och, als je elke keer weer vier uur met plezier kijkt, en dat gevoel terugkrijgt dat je in de bioscoop nog helemaal van je stoel werd geblazen, mag de waardering wel omhoog. 4,5*.