• 8.257.296 stemmen

The Lord of the Rings: The Two Towers (2002)

Avontuur / Fantasy | 179 minuten / 223 minuten (extended edition)
4,16 9.189 stemmen

Genre: Avontuur / Fantasy

Speelduur: 179 minuten / 223 minuten (extended edition)

Oorsprong: Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland

Geregisseerd door: Peter Jackson

Met onder meer: Elijah Wood, John Rhys-Davies en Viggo Mortensen

IMDb beoordeling: 8,7 (1.550.949)

Releasedatum: 19 december 2002

Plot The Lord of the Rings: The Two Towers

"A New Power Is Rising."

De hobbits Frodo en Sam trekken verder richting Mordor om hun taak, het vernietigen van de machtige Ene Ring waar de slechte Sauron naar op zoek is, te volbrengen. Hierbij krijgen ze hulp uit onverwachte hoek. Ondertussen proberen Merry en Pippin te ontsnappen uit de handen van een Uruk-Hai leger en helpen Legolas, Aragorn en Gimli koning Theoden van Rohan in zijn strijd tegen de legers van Saruman.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Nu ook de tweede LOTR film herzien en het bevalt me wel. Prachtige locaties in Nieuw-Zeeland. Meer actie dan in het eerste deel. De CGI van de Gollem is wel erg onovertuigend. Ik blijf Elijah Wood een vervelend ventje vinden met zijn grote ogen en brave Hendrikje spelen, en ook dat dikkertje dat met hem meereist. Orlando Bloom toont nog maar eens dat hij geen sterke acteur is (wat ook al bleek uit de Pirates-films). Viggo Mortensen, Ian McKellen en natuurlijk Christopher Lee zijn echter klasbakken. Ik vind deze film bijna even goed als de eerste in de trilogie, maar je moet ze natuurlijk allemaal na elkaar bekijken want het vormt een doorlopend verhaal.

Duke Nukem schreef:

Nu ook de tweede LOTR film herzien en het bevalt me wel. Prachtige locaties in Nieuw-Zeeland. Meer actie dan in het eerste deel. De CGI van de Gollem is wel erg onovertuigend. Ik blijf Elijah Wood een vervelend ventje vinden met zijn grote ogen en brave Hendrikje spelen, en ook dat dikkertje dat met hem meereist. Orlando Bloom toont nog maar eens dat hij geen sterke acteur is (wat ook al bleek uit de Pirates-films). Viggo Mortensen, Ian McKellen en natuurlijk Christopher Lee zijn echter klasbakken. Ik vind deze film even goed als de eerste in de trilogie, maar je moet ze natuurlijk allemaal na elkaar bekijken want het vormt een doorlopend verhaal.

De CGI van Gollem niet overtuigend. Dat moet de eerste keer zijn dat ik dat lees.

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Ajax&Litmanen1 schreef:

Voor een film uit 2002 is het vast wel goed gedaan, maar het valt mij toch op hoe fake het er soms uitziet. Hoewel Andy Serkis zijn rol zo sterk neerzet, dat je er na een tijdje wel kunt overheen kijken. Niet enkel de Gollem maar ook bijvoorbeeld de hyena's en olifanten in deze film zien er niet overtuigend uit. Terwijl sommige andere CGI in de LOTR-films er juist goed uitziet. Het zal trouwens zeker niet de eerste keer zijn dat je dit leest, aangezien ik van een andere gebruiker in deze draad ook las dat hij de CGI van Gollem niet overtuigend vindt.

avatar van notsub

notsub

Net als deel één is dit een waar spektakelstuk. Hier beginnen de meerdere verhaallijnen zich soms te verdringen, maar het pakt toch nog best overzichtelijk uit. Ik heb altijd al een zwak gehad voor "The Ents" en die zijn hier goed vertegenwoordigd. De slag om Helm's Deep is een machtig eind van dit deel en een mooie opstap naar de grote finale.

Ajax&Litmanen1

Wegens de Coronacrisis meer tijd over dan anders en dus de LOTR trilogie extended blurays maar eens weer uit de kast gepakt na 6 jaar. Dit was altijd mijn favoriete deel en dat blijft ook wel zo. Het bevat de beste veldslag ooit in een film. Helms Deep is echt zo enorm spannend en episch in opbouw, met de actie en als de back-up op komt dagen. We vergeten dan wel even Legolas op zijn schildje die van de trap af raast Wel merk je bij bepaalde stukken dat de CGI wat verouderd begint te raken. Gollem vind ik nog altijd knap geanimeerd, de The Ents (fantastisch zodra zij mee komen helpen!) ook. Maar bv de doorgebroken dam en het weg lopende water oogt niet al te fraai. En zo heeft de film meer van dit momentjes. Maar als film is dit zeker niet verouderd. Nog altijd is dit waanzinnig mooi gemaakt en zit er zoveel briljants in dat welke foutjes of gedateerde zaken ook probleemloos worden vergeten.

Gewoon de normale 5* score dus.

avatar van MindlessAssassin

MindlessAssassin

Het was lastig bij ‘The Fellowship’ om zoveel personages en geschiedenis op een snelle en elegante manier bij de kijker te introduceren, maar ‘The Two Towers’ heeft zo zijn eigen obstakels. Als middelste film moet de film – vanwege het ontbreken van een kop en staart – misschien wel het hardst werken om zijn eigen identiteit te vinden. Aan deze film is heel wat voorafgegaan, dus hoe het beste te beginnen? Jackson kiest voor een vliegende start. Hij gaat er duidelijk vanuit dat mensen die ‘The Two Towers’ gaan kijken ook ‘The Fellowship’ hebben gezien en begint dus niet met een terugblik naar of een samenvatting van eerdere gebeurtenissen. In plaats daarvan kiest hij voor een lichte overlap door de meest opwindende scène – Gandalfs gevecht met de Balrog – opnieuw te tonen, maar nu vanuit andere gezichtspunten.

De veldslagen waren in deze film aanzienlijk meer aanwezig dan in deel 1, wat ik normaal gesproken niet altijd een plus punt vind, maar in dit deel waren de gevechten erg goed uitgewerkt met prima choreografie. Met als hoogtepunt de veldslag van Helms Deep.

Ik vind dit deel in principe net zo goed als het eerste deel. Vindt het überhaupt moeilijken om deze films los van elkaar te zien omdat ze eigenlijk directe vervolgen zijn, maar als ik dan moet kiezen vond ik deel 1 toch ietsje beter.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

So it begins.

LOTR vervolgt met de Two Towers. Een film die ik bij uitkomst in de bios zag en vooral vanwege het feit dat de nadruk veel meer op gevechten en spanning ligt, vooral meer aan een ridderfilm dan fantasie doet denken. Het verhaal valt sowieso op als zijnde opgang met een oorlog op handen.

De Hobbits zijn uiteraard nog onderweg terwijl Aragorn en zijn volgelingen een ander pad kiezen en zodoende ook op andere plekken raken. Plekken, mede door de prachtige natuur en sfeervolle locaties , die uitermate boeiend zijn. Vooral de wijze waarop Theoden onder invloed is en er breekbaar uitziet om vervolgens bevrijd volledig op te bloeien is, geweldig gedaan. Het boomenten gedoe kan me nog steeds bijzonder gestolen worden, iets dat beter wordt wanneer ze Saruman's plek aanvallen. Vervolgens werkt de film zich naar een apotheose, of beter gezegd narrow escape, toe bij Helmsdiep. Een geweldige slag, prachtig in beeld gebracht, is het gevolg.

The Two Towers is boeiend en misschien qua inhoud en spektakel beter dan deel 1. De score is andermaal uitmuntend, net als de prachtige Nieuw Zeelandse landschappen. Wat de cast betreft blinkt Mortensen toch weer als bescheiden en weloverwogen verschijning uit. Laatst een artikel gelezen dat Jackon in eerste instantie ene Townsend reeds twee maanden in training had alvorens toch voor Mortensen te kiezen. Namen als Diesel en Cage schijnen ook serieus overwogen zijn. Zo zou voor Gandalf Sean Connery overwogen zijn, en voor Frodo Gyllenhaal.

Zijn dan verder geen aanmerkingen...? Ja wel een beetje. De wisselwerking tussen Frodo en Sam wordt op een gegeven moment een beetje vervelend. Frodo die zich zelf in de problemen werkt, Sam die geterg 'Frodo!' of 'Master Frodo!' of simpelweg 'No!' roept.

Behalve dat is The Two Towers een bijzonder innemende, boeiende en spectaculaire film die over zijn drie uren meer dan de aandacht beethoudt. Eindoordeel is dan ook, meer dan prima film.

avatar van KingJ

KingJ

opnieuw bekeken maar nu met m’n kinderen

opvallend hoe goed de reeks nog steeds is...

de minimale veroudering qua techniek doet er nauwelijks toe wat mij betreft

weer van genoten terwijl ik geen diehard fan ben

avatar van Gerwiim

Gerwiim

Na de lange zit van the Fellowship had ik goede hoop voor het tweede deel doordat ik van anderen hoorde dat het tweede en derde deel meer actie bevatte. Maar dat was even goed saai zeg.

De eerste 3 uur van dit gatenkaasplot is echt niet doorheen te komen en een onwijs langdradige en saaie opbouw naar een spektakelstuk in het laatste uur. Het is dat deze films zo hoog zijn aangeschreven, maar anders was ik allang weggelopen. Frodo gaat nog wel maar de casting van die andere 3 knulletjes is echt tenenkrommend. Met als hoogtepunt de scène op het eind tussen Frodo en Sam waar de clichés je om de oren vliegen en ik bijna moest overgeven van de mierzoetheid.

Als ik dan probeer daar doorheen te kijken zie ik natuurlijk wel de epische eindstrijd die dan wel weer wordt afgezwakt door schijtlolligheid van Gimli en Legolas die van de trap af skateboardt.

Blijkbaar ben ik dan geen fan van het genre fantasy, want wat een hoop onzin kan je onder dit genre verkopen.

Het ligt wellicht ook aan mijn toren(pun intended)hoge verwachtingen, maar hoe kan het in vredesnaam dat deze complete trilogie zijn plek heeft in de hoogste 20 in de iMDB top 250?! Ik neem aan dat dat ligt aan de fantasyliefhebber die weinig beters heeft om te kijken. Nu maar hopen dat deze week het laatste deel nog wat goed kan maken.

Gerwiim schreef:

Absoluut. De hele wereld geeft dit massaal topscores omdat ze niks beters in het genre te kijken hebben!

Je bent een fantastische analist

avatar van RikkieD

RikkieD

Ben deze van het weekend nog even in de bios gaan herbekijken(voor de 30ste keer denk ik ☺️ En voor de tweede keer de extended versie). Had deze allang niet meer gezien, ik ervaar de film toch anders dan vroeger, in positieve zin. Vroeger vond ik het altijd een beetje een losstaande, vreemde, donkere film. Nu toch tot de conclusie gekomen dat dit de karakterfilm van de 3 is. Dit samen met de gevechten maakt voor mij dat dit toch, na het opnieuw zien van the fellowship of the ring,de film is die het meest indruk op me maakt in deze reeks. Overigens ook leuk dat Peter Jackson een dankwoord en wat uitleg geeft vooraf aan de film. Het is overigens duidelijk zichtbaar dat deze versie verbeterd is voor bios en Blu-Ray, op een subtiele manier. Mooie ervaring om deze toch nog even op het grote scherm mee te pakken.

avatar van Arri

Arri

RikkieD schreef:

Is dat uitgebreid of stelt het niet veel voor? Waar gaat zijn uitleg over?

avatar van RikkieD

RikkieD

Arri schreef:

Is dat uitgebreid of stelt het niet veel voor? Waar gaat zijn uitleg over?

Het valt mee, het is een stukje dankwoord naar het publiek mbt je interesse om deze editie in de bioscoop te gaan zien, en hij vertelt iets over de complexiteit en de hectiek van het project an sich. Ook over zijn droom om ooit een keer een veldslag in beeld te brengen en daar in deze film de kans voor te hebben gekregen. Verder een stukje over de uitdaging om een tweede film te maken die eigenlijk geen begin of eind heeft. Daarnaast zegt hij nog iets over Gollum en hoe een van de bekenste scenes in de film (dat Gollum tegen zichzelf praat bij dat meertje) niet door hem geregiseerd is omdat hij het te druk had met andere dingen. Leuke weetjes maar verder niet heel bijzonder.

avatar van schram101

schram101

Ook The Two Towers wordt in deze periode door de bioscopen in de extended edition op de grote schermen vertoond. Hoe cool is dat?! Waar het boek Reisgenoten door Peter Jackson in The Fellowship of the Ring al tot een waanzinnig mooi leven werd gewekt gaat het verhaal van onze vrienden hier verder en wordt alsmaar grimmiger. De groep is uit elkaar gevallen en hoewel de verhaallijn van Merry en Pippin de vaart er soms wat te veel uit haalt is afwisseling tussen plots van Frodo en Aragorn erg prettig. De slag om Helmsdeep blijft natuurlijk enorm episch. Met afstand het mooiste gevecht van de trilogie. Eigenlijk al vanaf de aanloop in Rohan tot aan het uiteindelijk winnen van de veldslag.

Smeagol/Gollum is hier een heerlijk personage waarvan de bekende “murderer”-scene zijn beste is. Fijn dat hij veel te zien is. Alle lof hier voor Serkis.

De uitgebreide versie telt een bak aan extra scènes waarvan die van Faramir er het meeste uitspringt. Opmerkelijk dat die de theatrical cut niet gehaald heeft. Bijzonder goed en ook erg informatief! Verder wat lollige scènes met de hobbits en een verdieping over Saruman. Ook de coole Carl Urban krijgt wat meer screentijd die hij eigenlijk sowieso verdiende.

Zo is The Two Towers bijna 20 jaar later nog steeds een schitterend middenstuk van de trilogie.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Ok, dit is echt het slechtste deel van de trilogie. Het eerste deel was vooral saai, al had het wel goede intenties. Hier is de sfeer helemaal weg. Die Gollem is enorm irritant en de film lijkt wel een 3 uur durende overbrugging tussen deel 1 en 2. Hier kon serieus in geknipt worden. Ook hier geen enkele zin voor avontuur, maar eerder fantasie. Al is het dan een doorsnee aflevering van Game of Thrones zonder memorabele figuren.

avatar van Black Math

Black Math

Voor mij juist het beste deel van de trilogie. Het eerste deel zit met een lange inleiding, het laatste deel juist met een lange epiloog. Het tempo in deze film is daarentegen nonstop hoog en dat is prettig. Verder ook hier een flinke filmslag zonder rare fratsen zoals het spookleger in het laatste deel, wat toch een beetje als een deus ex-machina aanvoelt.. Wel dezelfde kritiek op het audiovisuele aspect: de effecten ogen verouderd en de muziek is erg repetitief. Maar als ik zin heb in Lord of the Rings, maar geen zin in de hele trilogie zal ik altijd deze film opzetten. Toch een beetje het The Empire Strikes Back van deze trilogie. 3*.

avatar van Don Homer

Don Homer

"The world is changing. Who now has the strength to stand against the armies of Isengard... and Mordor? To stand against the might of Sauron and Saruman... and the union of the Two Towers? Together, my Lord Sauron, we shall rule this Middle-earth."

The two towers vind ik nog iets beter dan het eerste deel (the Fellowship of the ring). In de boeken vond ik juist het eerste boek het best. Prachtig boek. Wederom wijzigt Jackson soms het script ten opzichte van het boek. Soms voegt hij ook iets toe. Bijvoorbeeld dat Aragon 87 jaar is (door zijn bloedlijn met een lange levensduur).

De muziek is veel diverser dan deel 1. Het bekende "Indiana Jones" melodietje komt veel minder voor, dat is fijn. In plaats daarvan worden er andere liederen gebruikt, mooie Keltisch klinkende muziek en meer bombastische songs. Deze LOTR versie heeft naar mijn mening de beste muziek (keuze).

Vooral in het begin is ook het verhaal heel interessant, met de liefde tussen Aragorn en Arwen wordt teruggeblikt op het verleden.

Isengard maakt minder indruk dan in het boek, waarin deze onneembare vesting zeer kleurrijk omschreven wordt. Ook de epische gevechten vond ik minder indrukwekkend dan ik had gedacht. Dat is in deel drie stukken overtuigender.

avatar van [^I L0ST MeM0Ry*]

[^I L0ST MeM0Ry*]

Mijn persoonlijke favoriet van de Lord of the Rings franchise. De locaties zijn erg mooi en goed gekozen. Leuk dat er meerdere verhaallijnen inzitten. Veldslag op het eind is ook erg goed. Wel jammer dat de special effects soms niet goed zijn, maar naast dat een prima film.

avatar van Rubie2208

Rubie2208

ik al honderden keren gezien en ze blijven me verbazen . Natuurlijk is deel 2 minder spannend als deel 3 , maar de films blijven stuk voor stuk een meesterwerk. Ik blijf me verbazen dat een iemand de gehele wereld van de lord of the rings kan verzinnen. De karakters, het verhaal, de muziek, de werelden en alles er omheen is een wereld waar iedereen naar toe zou willen reizen. Deze films kan ik keer op keer blijven kijken zonder verveeld te raken . De toppers van de film wereld maar mijn mening .