The Lord of the Rings: The Two Towers (2002)

Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland
Avontuur / Fantasy
179 minuten / 223 minuten (extended edition)

geregisseerd door Peter Jackson
met Elijah Wood, John Rhys-Davies en Viggo Mortensen

De hobbits Frodo en Sam trekken verder richting Mordor om hun taak, het vernietigen van de machtige Ene Ring waar de slechte Sauron naar op zoek is, te volbrengen. Hierbij krijgen ze hulp uit onverwachte hoek. Ondertussen proberen Merry en Pippin te ontsnappen uit de handen van een Uruk-Hai leger en helpen Legolas, Aragorn en Gimli koning Theoden van Rohan in zijn strijd tegen de legers van Saruman.

• maandag om 20:30 uur op TV (Net 5)
  • nummer 19 in de top 250

avatar van Duke Nukem
Nu ook de tweede LOTR film herzien en het bevalt me wel. Prachtige locaties in Nieuw-Zeeland. Meer actie dan in het eerste deel. De CGI van de Gollem is wel erg onovertuigend. Ik blijf Elijah Wood een vervelend ventje vinden met zijn grote ogen en brave Hendrikje spelen, en ook dat dikkertje dat met hem meereist. Orlando Bloom toont nog maar eens dat hij geen sterke acteur is (wat ook al bleek uit de Pirates-films). Viggo Mortensen, Ian McKellen en natuurlijk Christopher Lee zijn echter klasbakken. Ik vind deze film bijna even goed als de eerste in de trilogie, maar je moet ze natuurlijk allemaal na elkaar bekijken want het vormt een doorlopend verhaal.

avatar van Ajax&Litmanen1
Duke Nukem schreef:
Nu ook de tweede LOTR film herzien en het bevalt me wel. Prachtige locaties in Nieuw-Zeeland. Meer actie dan in het eerste deel. De CGI van de Gollem is wel erg onovertuigend. Ik blijf Elijah Wood een vervelend ventje vinden met zijn grote ogen en brave Hendrikje spelen, en ook dat dikkertje dat met hem meereist. Orlando Bloom toont nog maar eens dat hij geen sterke acteur is (wat ook al bleek uit de Pirates-films). Viggo Mortensen, Ian McKellen en natuurlijk Christopher Lee zijn echter klasbakken. Ik vind deze film even goed als de eerste in de trilogie, maar je moet ze natuurlijk allemaal na elkaar bekijken want het vormt een doorlopend verhaal.

De CGI van Gollem niet overtuigend. Dat moet de eerste keer zijn dat ik dat lees.

avatar van Duke Nukem
Ajax&Litmanen1 schreef:

Voor een film uit 2002 is het vast wel goed gedaan, maar het valt mij toch op hoe fake het er soms uitziet. Hoewel Andy Serkis zijn rol zo sterk neerzet, dat je er na een tijdje wel kunt overheen kijken. Niet enkel de Gollem maar ook bijvoorbeeld de hyena's en olifanten in deze film zien er niet overtuigend uit. Terwijl sommige andere CGI in de LOTR-films er juist goed uitziet. Het zal trouwens zeker niet de eerste keer zijn dat je dit leest, aangezien ik van een andere gebruiker in deze draad ook las dat hij de CGI van Gollem niet overtuigend vindt.

avatar van notsub
Net als deel één is dit een waar spektakelstuk. Hier beginnen de meerdere verhaallijnen zich soms te verdringen, maar het pakt toch nog best overzichtelijk uit. Ik heb altijd al een zwak gehad voor "The Ents" en die zijn hier goed vertegenwoordigd. De slag om Helm's Deep is een machtig eind van dit deel en een mooie opstap naar de grote finale.

avatar van Ajax&Litmanen1
Wegens de Coronacrisis meer tijd over dan anders en dus de LOTR trilogie extended blurays maar eens weer uit de kast gepakt na 6 jaar. Dit was altijd mijn favoriete deel en dat blijft ook wel zo. Het bevat de beste veldslag ooit in een film. Helms Deep is echt zo enorm spannend en episch in opbouw, met de actie en als de back-up op komt dagen. We vergeten dan wel even Legolas op zijn schildje die van de trap af raast Wel merk je bij bepaalde stukken dat de CGI wat verouderd begint te raken. Gollem vind ik nog altijd knap geanimeerd, de The Ents (fantastisch zodra zij mee komen helpen!) ook. Maar bv de doorgebroken dam en het weg lopende water oogt niet al te fraai. En zo heeft de film meer van dit momentjes. Maar als film is dit zeker niet verouderd. Nog altijd is dit waanzinnig mooi gemaakt en zit er zoveel briljants in dat welke foutjes of gedateerde zaken ook probleemloos worden vergeten.

Gewoon de normale 5* score dus.

avatar van MindlessAssassin
Het was lastig bij ‘The Fellowship’ om zoveel personages en geschiedenis op een snelle en elegante manier bij de kijker te introduceren, maar ‘The Two Towers’ heeft zo zijn eigen obstakels. Als middelste film moet de film – vanwege het ontbreken van een kop en staart – misschien wel het hardst werken om zijn eigen identiteit te vinden. Aan deze film is heel wat voorafgegaan, dus hoe het beste te beginnen? Jackson kiest voor een vliegende start. Hij gaat er duidelijk vanuit dat mensen die ‘The Two Towers’ gaan kijken ook ‘The Fellowship’ hebben gezien en begint dus niet met een terugblik naar of een samenvatting van eerdere gebeurtenissen. In plaats daarvan kiest hij voor een lichte overlap door de meest opwindende scène – Gandalfs gevecht met de Balrog – opnieuw te tonen, maar nu vanuit andere gezichtspunten.

De veldslagen waren in deze film aanzienlijk meer aanwezig dan in deel 1, wat ik normaal gesproken niet altijd een plus punt vind, maar in dit deel waren de gevechten erg goed uitgewerkt met prima choreografie. Met als hoogtepunt de veldslag van Helms Deep.

Ik vind dit deel in principe net zo goed als het eerste deel. Vindt het überhaupt moeilijken om deze films los van elkaar te zien omdat ze eigenlijk directe vervolgen zijn, maar als ik dan moet kiezen vond ik deel 1 toch ietsje beter.

avatar van Lovelyboy
So it begins.

LOTR vervolgt met de Two Towers. Een film die ik bij uitkomst in de bios zag en vooral vanwege het feit dat de nadruk veel meer op gevechten en spanning ligt, vooral meer aan een ridderfilm dan fantasie doet denken. Het verhaal valt sowieso op als zijnde opgang met een oorlog op handen.

De Hobbits zijn uiteraard nog onderweg terwijl Aragorn en zijn volgelingen een ander pad kiezen en zodoende ook op andere plekken raken. Plekken, mede door de prachtige natuur en sfeervolle locaties , die uitermate boeiend zijn. Vooral de wijze waarop Theoden onder invloed is en er breekbaar uitziet om vervolgens bevrijd volledig op te bloeien is, geweldig gedaan. Het boomenten gedoe kan me nog steeds bijzonder gestolen worden, iets dat beter wordt wanneer ze Saruman's plek aanvallen. Vervolgens werkt de film zich naar een apotheose, of beter gezegd narrow escape, toe bij Helmsdiep. Een geweldige slag, prachtig in beeld gebracht, is het gevolg.

The Two Towers is boeiend en misschien qua inhoud en spektakel beter dan deel 1. De score is andermaal uitmuntend, net als de prachtige Nieuw Zeelandse landschappen. Wat de cast betreft blinkt Mortensen toch weer als bescheiden en weloverwogen verschijning uit. Laatst een artikel gelezen dat Jackon in eerste instantie ene Townsend reeds twee maanden in training had alvorens toch voor Mortensen te kiezen. Namen als Diesel en Cage schijnen ook serieus overwogen zijn. Zo zou voor Gandalf Sean Connery overwogen zijn, en voor Frodo Gyllenhaal.

Zijn dan verder geen aanmerkingen...? Ja wel een beetje. De wisselwerking tussen Frodo en Sam wordt op een gegeven moment een beetje vervelend. Frodo die zich zelf in de problemen werkt, Sam die geterg 'Frodo!' of 'Master Frodo!' of simpelweg 'No!' roept.

Behalve dat is The Two Towers een bijzonder innemende, boeiende en spectaculaire film die over zijn drie uren meer dan de aandacht beethoudt. Eindoordeel is dan ook, meer dan prima film.

avatar van KingJ
opnieuw bekeken maar nu met m’n kinderen
opvallend hoe goed de reeks nog steeds is...

de minimale veroudering qua techniek doet er nauwelijks toe wat mij betreft
weer van genoten terwijl ik geen diehard fan ben