The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (2001)

4,22 10032

Nieuw-Zeeland / Verenigde Staten
Avontuur / Fantasy
178 minuten / 208 minuten (extended edition)

geregisseerd door Peter Jackson
met Elijah Wood, Ian McKellen en Viggo Mortensen

Een eeuwenoude ring, die jaren zoek is geweest, wordt gevonden en komt bij toeval terecht bij de kleine Hobbit Frodo. Als de tovenaar Gandalf erachter komt dat deze ring eigenlijk de Ene Ring is waar de slechte Sauron naar op zoek is, gaat Frodo samen met Gandalf, een Dwerg, een Elf, twee Mensen en drie andere Hobbits op een groots avontuur om deze te vernietigen.

avatar van Alathir
FelixTheCat Ik lees vooral veel speculatie over de verfilming van de Silmarillion. Maar ik denk persoonlijk niet dat het dat gaat worden. Amazon heeft er iig wel veel geld voor over dus dat het er komt lijkt me wel een zekerheid want alleen voor de rechten betaal je je blauw en die hebben ze gekocht.
Zal er wel mee te maken hebben dat de zoon van JRR Tolkien, Christopher (93 jaar) zichzelf heeft teruggetrokken uit de Tolkien Estate. Hij hechtte meer belang aan de nalatenschap van zijn vader dan aan al het geld. Ik denk dat de rest van de familie het meer om het geld doet dan om de nalatenschap te beschermen. Tot nu toe geef ik Amazon het voordeel van de twijfel maar mijn inziens kunnen ze meer kwaad dan goed doen. Persoonlijk verwacht ik dat de serie zich afspeelt tussen de Hobbit en LOTR. We zullen het zien. Ik zou graag terug naar Moria gaan vooraleer de dwergen er werden afgeslacht.

Bantavoer
De boeken van JRR Tolkien verslonden als kind zijnde. Hoewel de Silmarillion wel saai was, waren De Hobbit en In de ban van de Ring niet. De film vond ik schitterend. Goeie acteurs, vooral Bilbo, Frodo, Gandalf waren goed gekozen. Zefls Gollem was echt vet. Special effects was heel goed gedaan. Omgeving was schitterend. Nieuw-Zeeland. Je zou haast denken dat het Middle-Earth zelf was. Schitterende natuur.

Kan dat niet alsnog gebeuren? Ben wel benieuwd wat hij er van maakt.

avatar van Roger Thornhill
Misschien mag hij straks een paar afleveringen van de televisieserie voor Amazon regisseren...

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Na jaren weer eens opnieuw de hele trilogie bekeken.

Dit eerste deel deed me voorheen altijd het minst. Dat ik 17 jaar geleden uitkeek naar deze film had dan ook niets met de boeken te maken - daar had ik destijds niet eens van gehoord - maar met de maker Peter Jackson. Dus als fan van Bad Taste, Braindead en The Frighteners zat ik te kijken naar een fantasyfilm van drie uur met een hele hoop moeilijke namen. Oftewel, het duurde een paar kijkbeurten voor ik deze eerste film een beetje kon volgen. En waarderen.

The Fellowship of the Ring is als eerste film logischerwijs vooral een introductie. De manier waarop in de proloog het hele verhaal in een aantal minuten uit de doeken wordt gedaan is sterk, evenals hoe de belangrijke spelers daarna worden voorgesteld. En niet allemaal tegelijk, gaandeweg leren we steeds weer een nieuw personage kennen. Tot het moment waarop het reisgenootschap wordt samengesteld is dat nog prima, maar tegen de tijd dat we het personage van Cate Blanchett ontmoeten, was ik wel een beetje klaar met die nieuwe gezichten. Sowieso zijn de vrouwelijke rollen - naast Blanchett ook het personage van Liv Tyler - maar karig en voegen weinig toe. Dat wordt in de vervolgen overigens niet beter. Maar goed, de rest van de film heeft een hoop voortreffelijke figuren. Oké, de twee onbelangrijke Hobbits lopen maar een beetje mee en Orlando Bloom is geen acteerwonder, maar daartegenover heb je een Viggo Mortensen, Christopher Lee en - vooral - Ian McKellen, die perfect gecast zijn.

Wie bij The Lord of the Rings meteen denkt aan grote veldslagen, krijgt in Fellowship een opvallend ingetogen film. Fellowship is veel meer een spannende avonturenfilm dan een groots oorlogspektakel. Maar de actiescènes die voorbij komen zijn alsnog enorm groots en sensationeel. De proloog, het gevecht tussen tovenaars Lee en McKellen en natuurlijk het grote spektakel; alles dat zich afspeelt in Moria. Het is opvallend dat het gevecht met de Uruk-Hai dan weer enorm kleinschalig aandoet, het voelt soms een beetje als een paar cosplayers in een bos. Maar goed, na Moria valt elk stukje spektakel natuurlijk in het niet. The Fellowship of the Ring is niet vlekkeloos. 9 van de 10 special effects zien er nog steeds magnifiek uit, maar hier en daar schuilt ook een lelijk effect - met name de slowmotion die Jackson af en toe toepast wint geen schoonheidsprijs. Maar die schoonheidsprijs mag naar tig andere facetten van de film; de setting, de make-up en sets, de muziek van Howard Shore, de sfeer, de kostuums.

Fellowship of the Ring staat nog steeds als een huis. Een prachtig huis. Zeg maar gerust een riante villa.

4,5 sterren.

avatar van Shadowed
Top.

Naar mijn mening wel het minste deel in de trilogie. Wat LOTR vooral voor mij nou zo bijzonder waren waren de prachtige veldslagen. Daar is hier maar weinig van te merken. Wederom is dit nog steeds een top film die weet te boeien.

178 is een lange speelduur die de gehele speelduur weet te boeien. Leuke rollen van o.a. Wood die hier waarschijnlijk zijn meest iconische personage ooit neerzet. Ook de andere personages zoals Sam de hobbit zijn helemaal top.

Effecten zijn vooral top, de orks die massaal afgemaakt worden blijft stiekem heel leuk om tegenaan te kijken. Kleurgebruik is niet heel mooi, maar dit is toch wel een van mijn favoriete trilogies.