• 11.759 nieuwsartikelen
  • 9.059.696 stemmen

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (2001)

Avontuur / Fantasy | 178 minuten / 208 minuten (extended edition)
4,21 10.484 stemmen

Genre: Avontuur / Fantasy

Speelduur: 178 minuten / 208 minuten (extended edition)

Oorsprong: Nieuw-Zeeland / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Peter Jackson

Met onder meer: Elijah Wood, Ian McKellen en Viggo Mortensen

IMDb beoordeling: 8,9 (2.025.931)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 20 december 2001

Plot The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring

"One ring to rule them all"

Een eeuwenoude ring, die jaren zoek is geweest, wordt gevonden en komt bij toeval terecht bij de kleine Hobbit Frodo. Als de tovenaar Gandalf erachter komt dat deze ring eigenlijk de Ene Ring is waar de slechte Sauron naar op zoek is, gaat Frodo samen met Gandalf, een Dwerg, een Elf, twee Mensen en drie andere Hobbits op een groots avontuur om deze te vernietigen.

Social Media

avatar van 110!

110!

muziek en acteurs maken deze film kapot, regisseur heeft er ook weinig van begrepen

anders had ie wel langere film gemaakt en betere acteurs gehuurd en fatsoenlijke componist etc etc/

verder wel mooie beelden maar daar mee alleen redt je het niet.

boek blijft veel beter/complexer natuurlijk

avatar van bobbee1

bobbee1

De eerste de beste maar dan alleen in de extended versie. Toch is de score van 4.28 nogal overdreven. Iets tussen de drie en een half en de vier past beter. Het probleem met deze serie is dat Jackson de magie niet weet vast te houden en te verbinden met de actie. Het is gelukkig niet zo erg als in King Kong (een film zonder hart) of de Hobbit (een draak van een film npi).

Kijken we naar een kinderfilm met drie kleine rare mannetjes die als kleuters door de film stuiteren. Kijken we nar een actiefilm met eindeloze veldslagen of is het een drama? Maar alle dramatische elementen worden weggedrukt door de onnozele actie van de drie kabouters. Het verhaal van Smeagel wordt afgeraffeld, net als de onmogelijke liefde tussen de elfenprinses en de wereldse troonopvolger en wie in godsnaam is die oude man met die puntmuts? Jammer gemiste kans.

avatar van Basto

Basto

Herzien

Minder overdonderd dan 20 jaar geleden. Ben ook minder van het blije gedoe. Maar de film is ontzettend vakkundig gemaakt door Peter Jackson met fantastische cinematografie en mis-en-scene. Hij geeft op dat vlak wat mij betreft ook Spielberg het nakijken, maar dat talent was me bij zijn debuutfilm al opgevallen. Daarnaast weet hij ook de duistere kant goed vorm te geven en houdt hij het tempo erg hoog. Het blijft wat dat betreft een meesterlijke avonturenfilm. Binnenkort ook de volgende delen maar eens herzien. Al zie ik nu al op tegen de eindeloze epiloog waar RotK mee afsluit.

5* blijven staan.

avatar van Kondoro

Kondoro

Gisteren onwijs genoten van deze film. Precies zes jaar na de laatste keer dat ik hem heb gezien ga ik hem toch met een halve ster verhogen.

avatar van Minotaures

Minotaures

Waren er meer gebruikers vanavond in Ahoy tijdens de live in concert?

Het eerste deel is denk ik mijn favoriete deel. Het verhaal wordt hier goed geïntroduceerd, en je maakt kennis met de ring, de vijand, de hoofdpersonen, alle werelden en alle volkeren (elfen etc.). Het verhaal is eigenlijk best simpel, er is een ring en deze moet vernietigd worden voordat Sauron hem terugkrijgt. Frodo is uiteindelijk degene die de last op zich neemt en wordt daarbij geholpen door een aantal anderen en samen vormen zij de fellowship of the ring. Uiteraard gaat dat niet makkelijk, aangezien zij allerlei gevaren moeten overleven, wat niet iedereen ook lukt.

Tijdens de film zien we natuurlijk het mooie landschap van Nieuw-Zeeland, er zitten een aantal goede gevechten in en de film is ook op een aantal momenten erg spannend. Dramatische gebeurtenissen worden ook niet geschuwd. Allemaal genoeg redenen plus een goed verhaal die het bekijken van deze film de moeite waard maken.

Toch heb ik wel een aantal minpunten. De film heeft zich trouw aan het boek gehouden, wat op zich goed is. Het probleem is dat de film een speelduur krijgt van 3 uur, en dat betekent dat langdradigheid op de loer ligt. Zo heb je naast alle goede actiescenes, ook een heleboel scenes met ellenlange dialogen en ook scenes die gewoon eruit gelaten hadden mogen worden. Misschien genieten de fans er wel van, maar een kortere speelduur had niet misstaan denk ik voor de wat meer neutrale kijker, zoals ik. Ook kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat het enorm helpt dat je het boek kent, want ook al legt de film dingen uit, ik heb toch steeds het gevoel dat ik ook nog veel aan achtergrond mis. En hoewel ik het verhaal goed vind, haalt het het toch niet bij andere fantasy films, zoals Star Wars en Harry Potter, die ik niet alleen qua verhaal, maar ook qua personages net wat interessanter vind.

Al met al vind ik dit een goede film, maar een meesterwerk? Nee.

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

Schijnbaar gaat Pathé de trilogie opnieuw draaien vanaf begin november, in normale versie en extended.

avatar van SmackItUp

SmackItUp

Verschrikkelijk saaie en oninteressante cinema. Onbegrijpelijk dat dit zo hoog scoort. 1,5* voor een aantal mooie beelden, maar hier is niets vernieuwends of gedurfd aan. Afschuwelijk geacteerd ook trouwens.

avatar van badfans69

badfans69

The Lord of the Rings Marathon - pathe.nl

Lord of the Rings om jubileum terug in Nederlandse bioscoop - ad.nl

De Lord of the Rings-trilogie keert volgende maand terug in bioscopen van Pathé. De films worden ook voor het eerst vertoond in IMAX, maakte de bioscoopketen dinsdag bekend. De aanleiding is het 20-jarig bestaan van The Return of the King, het derde deel van de reeks.

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

Hoe verzin je het om de korte versie in IMAX te gaan draaien en de extended in gewone zalen. Zucht.

avatar van Filmreiziger

Filmreiziger

Prachtig eerste deel van een fantasy trilogie.

Ik heb eerste de Hobbit gekeken en daarna de Lord of the Rings. Dat heeft denk ik voor en nadelen. Voordeel: je begrijpt de context beter waardoor het minder storend is dat je het boek niet kent. Nadeel: het voelt soms als 'meer van hetzelfde'. Zeker aangezien ik de hobbit enkele weken hiervoor heb gekeken. Maar toch kan ik er niet omheen: dit is een uitstekend eerste deel. Goed camera werk, prima decors, prachtige beelden en het acteerwerk is prima (zelfde als bij de Hobbit). De film is opgebouwd uit een aantal sub avonturen die allemaal netjes in beeld gebracht worden en uitgewerkt worden.

Ik heb de extended edition gekeken op advies van een vriendin. Wel verspreid over twee avonden. Deze duurt lang, maar staar je niet volledig blind op de tijdsduur: er zit ca. 30 minuten aftiteling in (alle members van de fanclub moeten om de één of andere reden in beeld komen wat zo'n 20 minuten in beslag neem). Ik heb niet het gevoel dat er overbodige scenes in zitten. Tip: mocht je hem ook in 2 stukken willen hakken: hét moment hiervoor is als de de fellowship is gevormd en op pad wil gaan.

Veel mensen vinden de Lord of the Rings superieur aan de Hobbit. Het is denk ik wel iets beter, maar ik vind het toch erg in elkaar verlengde liggen. Als je de één leuk vind, denk ik dat je de ander ook kunt waarderen maar ook omgekeerd. Al met al 4 sterren waard.

avatar van wimaroca

wimaroca

Deze week helemaal afgekeken ,een 20 jaar geleden ook al meermaals aan begonnen,toen kon het me ook al niet boeien

Ook nu kan ik dit zeggen, alhoewel het wel supermooi gemaakt is,maar die muziek was net of je 3 uur in de efteling zit

Sam is de beste acteur wat betreft de hobbits ,en Viggo Mortensen overall

avatar van LLoyd Gallagher

LLoyd Gallagher

Meesterwerk

De eerste film van de LOTR trilogie is gemakkelijk de beste film van de drie. Het is prachtig geschoten met epische shots, geweldige CGI en fantastische art direction. De iconische muziek is origineel, passend en episch. De hele cast acteren zeer goed, ze zijn ook allemaal zeer goed uitgekozen. Het meest indrukwekkende aspect van de film is hoe Jackson dit heeft kunnen visualiseren. Mensen dachten dat LOTR niet verfilmd kon worden. De kostuums zien er goed uit, ze reflecteren de karakters zelf en wie ze zijn. Iets wat de animatie film niet kon doen. Ik ben persoonlijk een grote fan van fantasie dus ik heb best hoge standaarden van wat ik goed vind. Jackson heeft veel rotzooi gemaakt maar hij heeft zoveel moeite in gestopt om er iets goeds van te maken. Actiescenes zijn sterk in beeld gebracht, de camera zit niet constant te schudden en je kan gewoon precies zien wat er gebeurd. Hoe de karakters ook vechten is ook zeer geloofbaar, Viggo had bijvoorbeeld zwaardtraining gekregen om het realistischer te maken. Het zijn dit soort kleine details waarom ik LOTR zo goed vind. De film kijkt ook lekker weg en dat komt voornamelijk omdat Jackson het perfect laat verlopen. De film zit bomvol met iconische scenes die ik nooit zal vergeten.

Fellowship of The Ring is een meesterwerk en een van de beste films ooit gemaakt. Dit is de perfecte blockbuster.